Inhoud blog
  • WEGGEBRUKERS OPGELET, DE KOERS BEGINT
  • Inleiding
  • Voorlopige kalender 2010
  • Medewerkers Hamme 2010
  • Wielerwedstrijden en medewerkers
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 10-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 11-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 10-2007
  • 04-2007
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    VEILIGHEIDSTEAM HAMME
    Bekwame seingevers
    Startpagina !
    Hoofdpunten blog vlaamse_pedaalridders
  • Snelnieuws
    Hoofdpunten blog jans_wielerblog
  • SALOU 2010
  • Sfeerbeelden uit Lloret de Mar
  • Asfra Juniores 2009
  • Het nieuwe wegseizoen.
  • Einde van het crossseizoen
  • Wielerkalender Hamme
  • Inleiding
  • Foto !
  • Jan in Baarle-Drongen
  • Uitslagen 2008-2009 Cyclo-Cross
  • Eindstand Vlaamse Cyclocross Cup Juniores
  • Het Spaanse W.E.
  • Spaanse meccanos
  • Trophé Equipos U23
  • Cyclocross training
  • Cyclo-cross nieuws
  • Kalender Vlaamse Cyclocross Cup
  • Screenshots
  • Wedstrijdverslagen
  • De opvolging
  • Pechdag voor Jan
  • Wielernieuws uit Hamme
  • Asfra Racing Team
  • Supporters info
  • De tenue van 't bestuur
  • Uitslagen 2008
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    VEILIGHEIDSTEAM HAMME
    Wij zorgen voor de veiligheid op uw sportevenement
    26-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wettelijke bepalingen wielerwedstrijden
    WETTELIJKE BEPALINGEN VOOR HET ORGANISEREN VAN WIELERWEDSTRIJDEN



    Art.1 - De organisatoren van wielerwedstrijden en veldritten die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg worden gehouden zijn gehouden zich te schikken naar de bepalingen van hoger genoemde "Koninklijke besluiten tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten".

     Art.2 - De inrichters waken erover dat de deelnemers en diegenen die hen vergezellen, de hun opgelegde voorwaarden vervullen.

    Zij duiden daartoe een "koersdirecteur" (minstens 21 jaar oud) aan die de nodige controles verricht, zowel bij het vertrek als tijdens het verloop van de wedstrijd. 

    Art.3 - De inrichters moeten zich laten bijstaan door signaalgevers die elke burgemeester onmisbaar acht voor het verzekeren van de veiligheid op de kruispunten of andere gevaarlijke plaatsen op het parcours in zijn gemeente.

    De burgemeester bepaalt het aantal signaalgevers nadat hij een beroep heeft gedaan op de politie of rijkswacht.

    De namen van de signaalgevers moeten aan de burgemeester meegedeeld worden. De signaalgevers moeten ten minste 18 jaar oud zijn. Zij dragen om de linkerarm een band met, horizontaal, de nationale kleuren en in zwarte letters op de gele strook, het woord "signaalgever". Zij zijn eveneens in het bezit van het verbodsbord C3.

     Art.4 - Wanneer het parcours op een reeds eerder gevolgde weg uitkomt, moeten de inrichters bijzondere voorzorgsmaatregelen nemen om mogelijke ongevallen te voorkomen.

     Art.5 - Wanneer de wedstrijd niet op een volledig voor ieder verkeer gesloten parcours wordt gehouden, moet een motorvoertuig ten minste 300 m en ten hoogste 1.000 m voor de eerste renner uitrijden. In bebouwde kommen moet zoveel mogelijk de afstand van 300 m worden gehouden.

    Op het dak van dit voertuig moet op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, een gevaarsbord A51 worden aangebracht. De zijde van dit teken moet ten minste 70 cm bedragen en het teken moet aangebracht zijn boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte de vermelding "wedstrijd" in de taal of in de talen van de streek is aangebracht.

    Het laatste voertuig dat de wedstrijd volgt moet een groene vlag voeren. Deze vlag, welke ten minste 50 cm breed en 60 cm lang is, moet vooraan links op het voertuig worden aangebracht. Op die wijze dat zij voldoende boven het voertuig uitsteekt, opdat zij duidelijk zichtbaar is voor de andere weggebruikers en voor de toeschouwers.

    Op het dak van dit voertuig moet eveneens, op een voor het achterkomend verkeer goed zichtbare wijze, dezelfde signalisatie worden aangebracht als deze welke is voorzien voor het voertuig dat de wedstrijd voorafrijdt.

    Art.6 - De inrichters moeten ten minste acht dagen voor de wedstrijd, aan de dienst voor sanitaire hulpverlening aan de burgerbevolking van het Ministerie van Volksgezondheid, dag en uur van vertrek, de vermoedelijke duur en het vastgestelde parcours van de wedstrijd kenbaar maken.

    In iedere wedstrijd worden de renners vergezeld van een motorvoertuig waarin een geneesheer heeft plaatsgenomen. Voor wedstrijden waaraan alleen niet-beroepsrenners mogen deelnemen is het voldoende dat een persoon aanwezig is die houder is van het brevet van ziekenhuisassistent of van secourist. Het motorvoertuig moet uitgerust zijn met draagberrie en met een hulpdoos nr 1 als voorgeschreven in het algemeen reglement voor de arbeidsbescherming.

    Bij wedstrijden die op een gesloten parcours gehouden worden, moet een vaste hulppost worden ingericht en zoals hierboven moet ofwel een dokter ofwel een ziekenhuisassistent aanwezig zijn.

    Art.7 - Behalve wanneer de aankomst plaatsheeft op een wielerbaan, moet de aankomstplaats gelegen zijn op een rijweg in rechte lijn van ten minste 6 m breedte en 300 m lengte, waarvan ten minste 250 m voor en 50 m achter de eindstreep. Bij wedstrijden waaraan alleen niet-beroepsrenners mogen deelnemen moet de aankomstplaats gelegen zijn op een rijweg in rechte lijn van ten minste 5 m breedte en 200 m lengte, waarvan ten minste 150 m voor en 50 m achter de eindstreep. Met een rijweg in rechte lijn wordt gelijkgesteld, de overzichtelijke bocht die, niettegenstaande de aanwezigheid van het publiek langs beide zijden van de weg, een directe zichtbaarheid toelaat.

    De inrichters moeten de toegang tot de rijweg op de aankomstplaats beletten door aan weerszijden afsluitingen te plaatsen over een afstand van ten minste 350 m, waarvan 250 m voor en 100 m achter de eindstreep. Bij wedstrijden waaraan alleen niet-beroepsrenners mogen deelnemen, moet deze afstand 200 m bedragen, waarvan 150 m voor en 50 m achter de eindstreep.

    Behalve de leden van de ordedienst en de aankomstrechters mag niemand zich bij de aankomst van de renners voor de afsluitingen bevinden.

    De gemeenteoverheden moeten verbieden dat voertuigen op de rijweg stilstaan of stationeren ten minste een uur voor het voorziene tijdstip van aankomst.

     Art.8 - Iedere publiciteitskaravaan wordt aangekondigd door een voertuig dat een rode vlag voert en ongeveer 500 meter voorop rijdt.

    Het laatste voertuig van de karavaan voert een groene vlag en rijdt ten minste 15 minuten voor de renners uit.

     Art.9 - Alleen die voertuigen mogen de wedstrijd vergezellen, waarvan de bestuurders lid zijn van de sportverenigingen, belast met het toezicht op de technische organisatie van de wedstrijden, en de voertuigen waarvan de bestuurders in het bezit zijn van een door de koersdirecteur afgegeven door-gangsbewijs of een algemeen doorgangsbewijs door het Ministerie van Binnenlandse Zaken afgeleverd.

    Voertuigen die een vergunning hebben om de wedstrijd te volgen, mogen geen supporters vervoeren.

     Art.10 - De deelnemers aan wielerwedstrijden of wielerproeven moeten tot en met de leeftijd van 19 jaar een geldig wedstrijdboekje voorleggen aan de inrichter. De organisator ondertekent het boekje voor de aanvang van de wielerwedstrijd of wielerproef.

     Art.11 - De deelnemers moeten een valhelm dragen. 

    Art.12 - De inrichters moeten voor iedere wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen:

    - van de inrichter zelf;

    - van de overheden van de gemeente op wiens grondgebied de wedstrijd plaats heeft;

    - van de gemeenten, onder meer voor het uitlenen van materieel;

    - van de leden van de ordedienst en van de signaalgevers.

     Art.13 - De burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de renners en van hen, die gemachtigd zijn de wedstrijd te vergezellen of die een functie met betrekking tot de wedstrijd vervullen, moet door een verzekering gedekt worden.

     Art.14 - De vergunningsaanvragen worden in drievoud , bij een per post aangetekende brief aan de betrokken burgemeester gezonden, ten minste drie maanden voor datum van de wedstrijd. Deze aanvragen bevatten de technische gegevens van de wedstrijd.

    De vergunning of de weigering van de vergunning moet ten minste 15 dagen voor de wedstrijd bij een per post aangetekende brief ter kennis van de inrichter worden gebracht.

    Heeft de inrichter bij het verstrijken van die termijn geen kennisgeving ontvangen, dan wordt de wedstrijd geacht toegelaten te zijn.


    26-03-2008 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe outfit
    DE  NIEUWE  OUTFIT


    Onze  wielerclub  heeft  dit jaar  een  nieuwe outfit  ontvangen en dat
    dankzij onze sponsor 'Bezetwerken F. Van Meirvenne' uit Moerzeke.

    De kledij bestaat uit:

    - veiligheidsteam:  Fluor-vest met bijhorende badge

    - bestuur: Zwarte jacket met bijhorende polo



    27-02-2008 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raadgevingen: wegcode
    VEILIGHEID IS EEN NATIONALE AANGELEGENHEID
    Image Hosted by ImageShack.us
    EN OOK ONZE ZORG, MAAR . . .
                   DAAR ZORGEN WE SAMEN VOOR ! ! !
                             

    RAADGEVINGEN VOOR DE WEGGEBRUIKERS & TIPS SIGNAALGEVERS !
    Image Hosted by ImageShack.us

    Wat zegt de wegcode K.B. 01.12.1975 ?

    Art. 41.1.3° :
    Het is de weggebruikers verboden te breken door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd.
    Art. 41.2. :
    Bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen.
    Art. 41.3.1. :
    De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden :
    2° om de veiligheid te verzekeren :
    a) van wielerwedstrijden door daartoe gemachtigde signaalgevers.
    Art. 41.3.2. : 
    Om het verkeer stil te leggen, moeten de signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop  het verkeersbord C.3 is afgebeeld.

    Tips voor de signaalgevers !

    1. Draag vooral duidelijk de kentekens van Uw functie als gemachtigde signaalgever hetzij : " driekleurenarmband signaalgever rond de linker arm en houder van de verkeersschijf C. 3 " ( Bijkomend kan de organisator je eventueel een badge bezorgen met de vermelding " gemachtigde signaalgever " )
    2. Het is bijzonder aangewezen een fluorescerend verkeersmanteltje te dragen, bij voorkeur uniform zodat geen verwarring ontstaat.
    3. Het aangewezen punt met een gezonde en heldere geest bezetten verzoekt om aandacht van de andere weggebruiker.
    4. Hoffelijkheid en raadgevingen tegenover de andere weggebruiker werken aanstekelijker en betekenen dat U de opdracht ernstig neemt.
    5. Bevelen ( enkel door bevoegde personen ) zijn uit den boze, doch met aanwijzingen ( voorschriften signaalgevers ) te verstrekken liggen de troeven in Uw kamp.
    6. Treed enkel op tussen de pilootwagen rode vlag en slotwagen groene vlag, terwijl het spelen van politieagent en verkeersregeling Uw persoon kwetsbaar stelt.
    7. Vermijd uitdagingen en verhitte discussies met onwillige weggebruikers. Blijf kordaat doch neem nooit risico's, doch spoort een ijzige kalmte meestal het systeem van de tegenpartij aan zich te bedenken.
    8. Wees echter tijdig op je plaats en vergewis je dat de noodzakelijke verkeerssignalisatie duidelijk op het punt is aangebracht.
    9. Stel U na het voorbijrijden van de slotwagen groene vlag preventief en duidelijk zichtbaar op ter hoogte van de aanwijzings- , verbods- of gebodsborden hetgeen een signaal voor de andere weggebruiker moet betekenen ! ( Plaats de verkeersborden na de wedstrijd in een veilige en ongeldige positie als teken dat de wedstrijd voorbij is ) 
    10. Een politiefluitje, pen en notitieboekje zijn zeker niet overbodig. Indien de andere weggebruiker een flagante overtreding begaat neem alleszins nota van uur, nummerplaat, merk en kleur voertuig.
    11. Doe na de wedstrijd onmiddellijk aangifte bij de politie ter plaatse op de wedstrijd mocht zich enig incident hebben voorgedaan. 
    12. Denk vooral aan de bescherming van Uw persoon en zaken, doch ook dat U een niet onbelangrijke veiligheidstaak vervult.

    Besluiten :

    1. Van elke gemeente, die de toelating tot de organisatie van een wielerwedstrijd verlend wordt verwacht dat de noodzakelijke verkeerssignalisatie op de kruispunten wordt aangebracht, doch is het soms te ervaren dat een gebrekkige situatie zich voordoet er zich op steunend dat de signaalgever wel de zaak zal klaren, maar . . . 
    2. Het is een vaststaand feit dat na het voorbijrijden van de slotwagen groene vlag, de signaalgever over geen enkele bevoegdheid meer beschikt en zich alsdan als voetganger voordoet !
    3. Een minieme aanpassing van het verkeersreglement art. 41.3.1. zou alvast een heel andere wending kunnen aannemen en mag volgend signaal, in het belang van de veiligheid, de beleidsmensen en verkeersdeskundigen tot bedenkingen aanzetten : " de weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden, om de veiligheid van wielerwedstrijden te verzekeren, door daartoe gemachtigde signaalgevers, voor de ganse duur van de doortocht of verloop van de wedstrijd " 
    4.Het is tevens een feit dat bij elke wielerwedstrijdorganisatie op de openbare weg een permanent dreigend gevaar aanwezig is, en het niet opvolgen van de aanwijzingen van de signaalgever als zware overtreding bestempelen alvast tot nadenken zal stemmen.


    Bezoek regelmatig onze website en volg de veiligheidstips of nieuwsberichten die bij gelegenheid aan bod zullen gebracht worden !             

    Wijsheid en integriteit zijn
    de eigenschappen van deze vogel. 

    Image Hosted by ImageShack.us

    Met permanente aandacht
    voor veiligheid ! ! !

    (archief: Veloclub Rekkem. Met dank)

    14-10-2007 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bevoegdheden seingever

    Het bericht verscheen in Cyclink 7, het officiële magazine van Wielerbond Vlaanderen. Het bewijst hoe belangrijk de taak wel is van onze seingevers bij wielerwedstrijden. Daarom ook verdienen zij ons respect en vertrouwen.



    SEINGEVERS STILAAN WITTE RAVEN?



    De veiligheidsproblematiek in het kader van wielerwedstrijden neemt steeds groteske re vormen aan. Gezien de huidige jachtige levenswijze van eenieder, reflecteert dit zich ook op een negatie­ve mentaliteit in het verkeer. Bovendien is het verkeer in ver­gelijking tot de voorgaande jaren veel intenser geworden. Concreet stellen wij vast dat de modale weggebruiker een loopje neemt met de verkeersreglementering in het algemeen en dat er, meer in het bijzonder met betrekking tot de wielersport, vele bestuurders zijn die geen weet hebben van de betekenis van een openingswagen (rode vlag) en groene vlag. De signalen van de seingevers worden in vele gevallen straal genegeerd. Nochtans staat hun bevoegd­heid buiten kijf. De bijna ongevallen tussen autobestuurders en een aankomend peloton renners zijn niet meer te tellen.

    Artikel 41 van het KB van 1.12.75 is nochtans duidelijk:

    - het is de weggebruikers verboden te breken door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd;

    - bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwed­strijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen;

    - de weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gege­ven worden door daartoe gemachtigde signaalgevers om de vei­ligheid te verzekeren van wielerwedstrijden.

    De signaalgevers moeten ten minste 18 jaar oud zijn en gemach­tigd zijn door de burgemeester. Zij dragen om de linkerarm een band met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "signaalgever". Om het verkeer stil te leggen, moeten die signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord fig. C3 afgebeeld is.

    De taak van een signaalgever bij een wielerwedstrijd is zeer be­perkt. Hij dient het verkeer van de dwarsrichting

    op te houden opdat de wedstrijd zijn normaal

    verloop zou kennen.


    De signaalgever is bevoegd tussen de tijd dat de eerste volg­auto nadert en de laatste, voorzien van het verkeersteken fig. A51, voorbijrijdt. Bij toepassing van artikel 11 van de ver­keerswet kunnen alleen bevoegde personen, die de kentekens van hum ambt dragen, het verkeer regelen. Aanwijzingen van andere dan bevoegde personen zijn waardeloos. Wie dergelijke bevelen of

    aanwijzingen opvolgt, doet dit exclusiefvoor eigen rekening.

    Elkjaar wordt het moeilijker voor organisatoren van wieler­wedstrijden om mensen te vinden die willen fungeren als seingever. Nochtans heeft de seingever een belangrijke taak voor het veilig verloop van een wielerwedstrijd.

    Iedereen die bij de organisatie van wielerwedstrijden betrokken is, weet dat het ter beschikking hebben van mobiele seingevers ­tot op heden nog niet wettelijk erkend - een voordeel is.

    Aangezien het steeds moelijker wordt om seingevers te vinden, wil ik vragen dat iedereen die suggesties heeft over de problematiek, mij deze zo snel mogelijk overmaakt. Ik denk hierbij aan de idee­en m.b.t. de bevoegdheid van de seingevers, mobiele seingevers, veiligheidscoördinatoren (grotere wedstrijden van stad tot stad), enz.

    Er zijn reeds volgende voorstellen gedaan. Hier moet zeker eens over worden nagedacht:

    - op iedere plaats die de burgemeester aanwijst een seingever plaatsen (wettelijk verplicht);

    - werken met een veiligheidscoördinator (iemand van de orga­nisatie) die verantwoordelijk is voor de seingevers. In grotere wedstrijden is dit reeds zo, doch dit in een wettelijk kader laten omschrijven. Hij kan dan met de lokale politie voorstellen doen op welke plaatsen een seingever dient geplaatst te word~n. Zo kunnen wij vermijden dat op landwegen die uitkomen op een voorrangsbaan geen seingever meer moet geplaatst worden.

    - de taak van een mobiele seingever (wettelijk niet erkend) be­ter omschrijven. Men kan hem de bevoegdheid geven van een wegkapitein bij wielertoerisme. Zo moet hij niet gemachtigd worden door de burgemeester en kan hij wettelijk optreden. Het kan echter niet de bedoeling zijn om alleen te werken met mobiele seingevers en geen seingevers meer te plaatsen.

    19-04-2007 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    11-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persbericht

    Datum : 08/04/2007

    Titel : Nationale Loterij wil vrijwilligers voor wielrennen

    De Nationale Loterij gaat het komende seizoen 180.000 euro vrijmaken voor de rekrutering van vrijwilligers voor het wielrennen.

    Dat meldt Bruno Tuybens, voogdijminister van de Nationale Loterij, in een mededeling. Volgens Tuybens hebben kleine en middelgrote koersen te kampen met een gebrek aan kandidaat-seingevers.

    Dit seizoen krijgen de commissarissen, de vrijwilligers aan start en aankomst en de jeugdcommissies (provinciale afdelingen) daarom voor een budget van 180.000 euro kledij en opleidingssessies.

    Voor deze functies werd daarnaast al een recruteringscampagne gevoerd om vrijwilligers aan te trekken, aldus Tuybens, die de verklaringen deed in het programma 'Vooruitblik op de Ronde van Vlaanderen' dat gisteren/zaterdag werd uitgezonden op Sporza.

    11-04-2007 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs