Inhoud blog
  • WEGGEBRUKERS OPGELET, DE KOERS BEGINT
  • Inleiding
  • Voorlopige kalender 2010
  • Medewerkers Hamme 2010
  • Wielerwedstrijden en medewerkers
    Archief per maand
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 10-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 11-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 10-2007
  • 04-2007
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    VEILIGHEIDSTEAM HAMME
    Bekwame seingevers
    Startpagina !
    Hoofdpunten blog vlaamse_pedaalridders
  • Snelnieuws
    Hoofdpunten blog jans_wielerblog
  • SALOU 2010
  • Sfeerbeelden uit Lloret de Mar
  • Asfra Juniores 2009
  • Het nieuwe wegseizoen.
  • Einde van het crossseizoen
  • Wielerkalender Hamme
  • Inleiding
  • Foto !
  • Jan in Baarle-Drongen
  • Uitslagen 2008-2009 Cyclo-Cross
  • Eindstand Vlaamse Cyclocross Cup Juniores
  • Het Spaanse W.E.
  • Spaanse meccanos
  • Trophé Equipos U23
  • Cyclocross training
  • Cyclo-cross nieuws
  • Kalender Vlaamse Cyclocross Cup
  • Screenshots
  • Wedstrijdverslagen
  • De opvolging
  • Pechdag voor Jan
  • Wielernieuws uit Hamme
  • Asfra Racing Team
  • Supporters info
  • De tenue van 't bestuur
  • Uitslagen 2008
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    VEILIGHEIDSTEAM HAMME
    Wij zorgen voor de veiligheid op uw sportevenement
    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderrichtingen 2009

    ONDERRICHTINGEN VOOR SEINGEVERS IN WIELERWEDSTRIJDEN

    1. Taak en doel van de seingever

    Het doel van de seingever bestaat erin, de wielerwedstrijd op een zo veilig mogelijke manier te laten doorgaan op het kruispunt waar de seingever dienst doet.

    De taak bestaat erin, het verkeer stil te leggen wanneer de wielerwedstrijd in aantocht is, dus vanaf het ogenblik van het voorbijrijden van de rode vlag tot de groene vlag voorbij is.

    Daarna dient hij zijn plaats te verlaten en is de seingever terug een gewone weggebruiker. Hij zal daartoe vanaf het begin van de wedstrijd tot het einde ervan op het door hem bezette kruispunt aanwezig zijn.

    DUS NOOIT VERKEER REGELEN !!!!

    2. Wat wordt van een seingever verwacht ?

    Van de seingever wordt verwacht dat hij min 20 minuten voor het vertrek van de wedstrijd op zijn aangewezen punt staat en er blijft tot het einde van de wedstrijd.

    Er wordt van hem verwacht dat hij correct optreedt. Hij mag het verkeer niet nutteloos ophouden.

    Hij mag zich niet schuldig maken aan drankmisbruik (toepassing Wet op de Dronkenschap art. 1 – besluitwet 14.11.1939)

    3. Wie kan of mag seingever worden ?

    Seingevers moeten minstens 18 jaar oud zijn.

    Zij moeten door de wielerclub of door de koersdirecteur voorgesteld zijn.

    Zij moeten aangenomen worden door de Burgemeester of Politiediensten

    Zij moeten uitgerust zijn met een armband (Belgische driekleur) op de linkerarm met in de gele strook het woord "SEINGEVER" (of signaalgever).

    Zij moeten in het bezit zijn van een schijf waarop het verkeersbord C3 is afgebeeld. Deze schijf moet minstens een middellijn hebben van 15 cm en het verkeersbord C3 moet langs beide zijden van de schijf afgebeeld en van reflecterende producten voorzien zijn.

    4. Bevoegdheid van een seingever

    De bevoegdheid van de seingever begint voor iedere ronde bij het naderen van de wagen met het gevaarsbord A51 met onderbord "Wedstrijd" (gericht naar het tegemoetkomend verkeer) tot de wagen met de groene vlag en gevaarsbord A51 (gericht naar het achteropkomend verkeer) voorbij is.

    Eens de groene vlag voorbij houdt de bevoegdheid van de seingever op. Hij is niet bevoegd tijdens de doortocht van een publiciteitskaravaan.

    Artikel 41 van de Wet betreffende de Politie over het Wegverkeer handelt onder andere over het gedrag tegenover wielerwedstrijden, niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of competities.

    Enkele bijzonderheden:

    Art.41.1.3

    Het is de weggebruiker verboden te breken door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd of aan een niet gemotoriseerde sportwedstrijd of competitie.

    Art.41.2:

    Bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen.

    Art.41.3.1.2a

    De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die door daartoe gemachtigde seingevers gegeven worden, om de veiligheid te verzekeren van wielerwedstrijden en van niet gemotoriseerde sportwedstrijden of competities.

    OPGEPAST !!! 9

    BEVELEN: de seingever die zijn verkeersbordje C3 omhoog steekt, geeft bevel aan de weggebruikers aan wie het gericht is, te stoppen.

    AANWIJZINGEN GEVEN: Is geen bevel geven – ze kunnen slechts de weggebruikers aan wie ze gericht zijn verduidelijken dat zij een hinder vormen voor de naderende renners.

    ENKELE VOORBEELDEN VAN AANWIJZINGEN WELKE EEN SEINGEVER KAN GEVEN

    • De wenkende beweging met de vrije hand, in de richting van de renners is voor hen een algemeen begrip, dat het kruispunt voor hen vrij is en ze gewoon hun wedstrijd kunnen verder zetten.

    • De afwijzende beweging naar de wegkant met de vrije hand in de richting van de andere weggebruikers, is voor hen een duidelijke uitnodiging om aan de kant te gaan. De beweging enkele keren kort na elkaar, moet de weggebruiker duidelijk aantonen dat de aanwijziging zeer dringend dient te worden opgevolgd.

    • Enkele malen (snel) op en neer bewegen, met de vrije hand duidt op de hoogdringendheid van het maneuver.

    • De vrije voorarm die korte cirkeltjes maakt daarentegen betekent sneller te gaan rijden voor de weggebruikers naar wie de beweging gericht is. Dit kan bijv. belangrijk zijn voor een treuzelende weggebruiker die op of nabij het kruispunt is, terwijl uit de andere richting de renners naderen. Terzake mogen evenwel geen risico’s genomen worden en het is dan ook beter die weggebruikers tijdig te doen stoppen.

    PRIORITAIRE VOERTUIGEN

    POLITIE – BRANDWEER – ZIEKENWAGENS

    De wegcode bepaalt dat de reglementering voorzien in Art. 41 niet van toepassing is op de prioritaire voertuigen. Dit houdt dus ook in dat deze voertuigen t.o.v. een vergunde wielerwedstrijd, principieel hun voorrang kunnen laten gelden. Dit wil zeggen dat deze voertuigen niet moeten stoppen op bevel van de gemachtigde seingever.

    Wanneer de wielerwedstrijd in aantocht is, is het echter aan de seingever te beslissen of hij bij voorkomend geval nog de nodige tijd heeft om de prioritaire voertuigen nog te laten passeren.

    Mocht het niet zeker zijn dat de doortocht van deze voertuigen volkomen veilig en normaal kan geschieden, rekening houdend met de afstanden en snelheden die ontwikkeld worden door zowel de naderende renners als de prioritaire voertuigen, dan zal de seingever categoriek en zonder aarzelen, de prioritaire voertuigen de weg versperren. Dit omdat het gemakkelijker en veiliger is één enkel voertuig op vrij korte afstand tot stilstand en uitwijken te bewegen, dan een aanstormende groep renners. Na hun doortocht zal men het prioritair voertuig zo vlug mogelijk doorlaten.

    WAT IN GEVAL ER EEN WEGGEBRUIKER DE BEVELEN NIET OPVOLGT VAN DE GEMACHTIGDE SEINGEVER ?

    De seingever is niet bevoegd om proces-verbaal op te stellen. Hij heeft wel het recht de betrokken weggebruiker trachten te identificeren. De weggebruiker in kwestie is echter niet verplicht zijn identiteitskaart aan een seingever te tonen.

    Hier is het opnemen van de nummerplaat van het voertuig één van de beste middelen tot identificatie. Mogelijks beschrijving van het voertuig en/of bestuurder noteren met alle mogelijke details, alsook de juiste plaats van de feiten, datum en uur.

    Tevens is het aan te raden een mogelijke getuige op te geven – naam en adres van de getuige noteren. Het bij zich hebben van schrijfgerief en notaboekje is dan ook sterk aan te raden. Na de wedstrijd kan de seingever, gestaafd met deze gegevens, aangifte doen bij de plaatselijke politie.

    WAT ER OOK GEBEURT BLIJF KALM EN VOORNAAM 10

    Wat gedaan indien de seingevers vaststellen dat één of meerdere renners meer dan vijf minuten achterop geraken tijdens de wedstrijd met beperkte omloop (wedstrijden binnen de stad/gemeente met verschillende ronden)

    Teneinde de betrokken deelnemer(s) uit de wedstrijd te verwijderen, zal de seingever bij de volgende doortocht, de koersdirecteur of WBV afgevaardigde van de situatie inlichten zodat zij deze laatste betrokken deelnemer(s) uit de wedstrijd doen stappen.

    WAT IS DE TAAK VAN DE GEMACHTIGDE SEINGEVER BIJ EEN VERKEERSONGEVAL OP ZIJN PUNT ?

    A. Wedstrijd nog niet in aantocht

    Zonder gewonden:

    Zo vlug mogelijk de betrokkenen aansporen het kruispunt vrij te maken, hen wijzende op het gevaar, eventueel hierbij helpen door bijv. de wagens af te tekenen op het wegdek.

    Met gewonden:

    De seingever blijft steeds kalm. Hij kijkt dadelijk uit naar getuigen en biedt desgevallend hulp aan de slachtoffers, verwittigt zo snel mogelijk de hulpdiensten (ga echter niet zelf telefoneren, vraag liever aan een omstaander te verwittigen zodat de seingever de eventueel aankomende wielerwedstrijd tijdig zou kunnen verwittigen van de feiten). Laat alles zoveel mogelijk op zijn plaats, dit om geen belangrijke sporen te neutraliseren. De politie zal de nodige vaststellingen doen.

    B. Wedstrijd in aantocht

    Tracht al het mogelijke te doen om de wielerwedstrijd tijdig van de feiten op de hoogte te brengen. Desnoods de eerste wagen (rode vlag) doen stoppen. De wedstrijdcommissaris is over het algemeen niet ver achter deze wagen.

    INZICHT VAN DE SEINGEVER OVER HET VERLOOP VAN DE WEDSTRIJD

    De seingever dient te weten over welke koers het gaat. Elite m/c of z/c – Beloften – Juniors – Nieuwelingen – ervaren of onervaren renners. Zij dienen eveneens te weten hoeveel ronden er zijn of, hoeveel er nog moeten gereden worden. Zij kunnen hierbij, telkens de renners passeren, het juiste uur noteren. Zo kan men weten hoeveel tijd er is tussen de verschillende doortochten.

    VERKEERSINZICHT VAN DE SEINGEVER

    De seingever dient, alvorens het verkeer op te houden, rekening te houden met de snelheid van de in aantocht zijnde weggebruikers en renners. M.a.w. hij moet tijdig de weggebruikers kunnen teken geven dat zij dienen te stoppen en dus niet plots de rijbaan oplopen teneinde het verkeer stil te leggen. Het is de seingever tevens aan te raden de bedoelingen van de weggebruikers in te schatten.

    Bron: Etienne Vandesyppe Hoofdinspecteur van Politie Zottegem

    Een organisatie van een wedstrijd komt neer op de samenwerking tussen verschillende mensen en instanties. Renners, organisatorische medewerkers, sportafgevaardigden, sponsors, ordediensten, seingevers, hulpdiensten en persmensen. Allen dragen zij op hun manier, naar best vermogen, hun steentje bij tot het welslagen van uw organisatie.

    Een onderlinge goede verstandhouding tussen al deze personen, die niet valt te omschrijven door reglementeringen en richtlijnen ligt aan de basis van het succes van uw huidige en toekomstige wedstrijden als inrichter. Uw voornaamste taak bestaat er dan ook in de juiste sfeer en omstandigheden te creëren waarin ieder individu zijn taak naar behoren kan vervullen. Hopelijk draagt deze tekst daartoe bij.

    Tevens hopen we dat bovenstaande beknopte uiteenzetting van de reglementen en richtlijnen in verband met het organiseren van individuele wedstrijden op de weg, aangevuld met interessante tips, een nuttig instrument is tot het beantwoorden van vele van uw vragen.

    25-11-2008 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    24-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bollekescross 2008
    Onze medewerkers aan de Bollekescross op 23 november j.l. hebben hun taken met grote onderscheiding volbracht.

    Sneeuw en koude waren niet alleen een grote hinder voor de renners, ook onze seingevers bleven tot het einde op post.


    Bedankt seingevers. 

    24-11-2008 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verantwoordelijken regio
    SERSKAMP
    De Gussem Frieda
    PUURS
    Van Muylder Frank
    Lauwers Tim
    LOKEREN
    De Kegel Raymond
    Opdorp Etienne
    SINT-NIKLAAS
    Kesteloot Johan
    STEKENE
    Heirman Guido
    Van de Vijver Romain
    VRASENE
    Vermeiren Floriber

    24-11-2008 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    22-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op post !


    Steeds op post!

    22-11-2008 om 00:00 geschreven door Freddy Moortgat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs