Wij zorgen voor de veiligheid op uw sportevenement
14-10-2007
Raadgevingen: wegcode
VEILIGHEID IS EEN NATIONALE AANGELEGENHEID EN OOK ONZE ZORG, MAAR . . . DAAR ZORGEN WE SAMEN VOOR ! ! !
RAADGEVINGEN VOOR DE WEGGEBRUIKERS & TIPS SIGNAALGEVERS !
Wat zegt de wegcode K.B. 01.12.1975 ?
Art. 41.1.3° : Het is de weggebruikers verboden te breken door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd. Art. 41.2. : Bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen. Art. 41.3.1. : De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden : 2° om de veiligheid te verzekeren : a) van wielerwedstrijden door daartoe gemachtigde signaalgevers. Art. 41.3.2. : Om het verkeer stil te leggen, moeten de signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C.3 is afgebeeld.
Tips voor de signaalgevers !
1. Draag vooral duidelijk de kentekens van Uw functie als gemachtigde signaalgever hetzij : " driekleurenarmband signaalgever rond de linker arm en houder van de verkeersschijf C. 3 " ( Bijkomend kan de organisator je eventueel een badge bezorgen met de vermelding " gemachtigde signaalgever " ) 2. Het is bijzonder aangewezen een fluorescerend verkeersmanteltje te dragen, bij voorkeur uniform zodat geen verwarring ontstaat. 3. Het aangewezen punt met een gezonde en heldere geest bezetten verzoekt om aandacht van de andere weggebruiker. 4. Hoffelijkheid en raadgevingen tegenover de andere weggebruiker werken aanstekelijker en betekenen dat U de opdracht ernstig neemt. 5. Bevelen ( enkel door bevoegde personen ) zijn uit den boze, doch met aanwijzingen ( voorschriften signaalgevers ) te verstrekken liggen de troeven in Uw kamp. 6. Treed enkel op tussen de pilootwagen rode vlag en slotwagen groene vlag, terwijl het spelen van politieagent en verkeersregeling Uw persoon kwetsbaar stelt. 7. Vermijd uitdagingen en verhitte discussies met onwillige weggebruikers. Blijf kordaat doch neem nooit risico's, doch spoort een ijzige kalmte meestal het systeem van de tegenpartij aan zich te bedenken. 8. Wees echter tijdig op je plaats en vergewis je dat de noodzakelijke verkeerssignalisatie duidelijk op het punt is aangebracht. 9. Stel U na het voorbijrijden van de slotwagen groene vlag preventief en duidelijk zichtbaar op ter hoogte van de aanwijzings- , verbods- of gebodsborden hetgeen een signaal voor de andere weggebruiker moet betekenen ! ( Plaats de verkeersborden na de wedstrijd in een veilige en ongeldige positie als teken dat de wedstrijd voorbij is ) 10. Een politiefluitje, pen en notitieboekje zijn zeker niet overbodig. Indien de andere weggebruiker een flagante overtreding begaat neem alleszins nota van uur, nummerplaat, merk en kleur voertuig. 11. Doe na de wedstrijd onmiddellijk aangifte bij de politie ter plaatse op de wedstrijd mocht zich enig incident hebben voorgedaan. 12. Denk vooral aan de bescherming van Uw persoon en zaken, doch ook dat U een niet onbelangrijke veiligheidstaak vervult.
Besluiten :
1. Van elke gemeente, die de toelating tot de organisatie van een wielerwedstrijd verlend wordt verwacht dat de noodzakelijke verkeerssignalisatie op de kruispunten wordt aangebracht, doch is het soms te ervaren dat een gebrekkige situatie zich voordoet er zich op steunend dat de signaalgever wel de zaak zal klaren, maar . . . 2. Het is een vaststaand feit dat na het voorbijrijden van de slotwagen groene vlag, de signaalgever over geen enkele bevoegdheid meer beschikt en zich alsdan als voetganger voordoet ! 3. Een minieme aanpassing van het verkeersreglement art. 41.3.1. zou alvast een heel andere wending kunnen aannemen en mag volgend signaal, in het belang van de veiligheid, de beleidsmensen en verkeersdeskundigen tot bedenkingen aanzetten : " de weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden, om de veiligheid van wielerwedstrijden te verzekeren, door daartoe gemachtigde signaalgevers, voor de ganse duur van de doortocht of verloop van de wedstrijd " 4.Het is tevens een feit dat bij elke wielerwedstrijdorganisatie op de openbare weg een permanent dreigend gevaar aanwezig is, en het niet opvolgen van de aanwijzingen van de signaalgever als zware overtreding bestempelen alvast tot nadenken zal stemmen.
Bezoek regelmatig onze website en volg de veiligheidstips of nieuwsberichten die bij gelegenheid aan bod zullen gebracht worden !
Wijsheid en integriteit zijn de eigenschappen van deze vogel. Met permanente aandacht voor veiligheid ! ! !
Het bericht verscheen in Cyclink 7, het officiële magazine van Wielerbond Vlaanderen. Het bewijst hoe belangrijk de taak wel is van onze seingevers bij wielerwedstrijden. Daarom ook verdienen zij ons respect en vertrouwen.
SEINGEVERS STILAAN WITTE RAVEN?
De veiligheidsproblematiek in het kader van wielerwedstrijden neemt steeds groteske re vormen aan. Gezien de huidige jachtige levenswijze van eenieder, reflecteert dit zich ook op een negatieve mentaliteit in het verkeer. Bovendien is het verkeer in vergelijking tot de voorgaande jaren veel intenser geworden. Concreet stellen wij vast dat de modale weggebruiker een loopje neemt met de verkeersreglementering in het algemeen en dat er, meer in het bijzonder met betrekking tot de wielersport, vele bestuurders zijn die geen weet hebben van de betekenis van een openingswagen (rode vlag) en groene vlag. De signalen van de seingevers worden in vele gevallen straal genegeerd. Nochtans staat hun bevoegdheid buiten kijf. De bijna ongevallen tussen autobestuurders en een aankomend peloton renners zijn niet meer te tellen.
Artikel 41 van het KB van 1.12.75 is nochtans duidelijk:
- het is de weggebruikers verboden te breken door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd;
- bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen;
- de weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden door daartoe gemachtigde signaalgevers om de veiligheid te verzekeren van wielerwedstrijden.
De signaalgevers moeten ten minste 18 jaar oud zijn en gemachtigd zijn door de burgemeester. Zij dragen om de linkerarm een band met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "signaalgever". Om het verkeer stil te leggen, moeten die signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord fig. C3 afgebeeld is.
De taak van een signaalgever bij een wielerwedstrijd is zeer beperkt. Hij dient het verkeer van de dwarsrichting
op te houden opdat de wedstrijd zijn normaal
verloop zou kennen.
De signaalgever is bevoegd tussen de tijd dat de eerste volgauto nadert en de laatste, voorzien van het verkeersteken fig. A51, voorbijrijdt. Bij toepassing van artikel 11 van de verkeerswet kunnen alleen bevoegde personen, die de kentekens van hum ambt dragen, het verkeer regelen. Aanwijzingen van andere dan bevoegde personen zijn waardeloos. Wie dergelijke bevelen of
aanwijzingen opvolgt, doet dit exclusiefvoor eigen rekening.
Elkjaar wordt het moeilijker voor organisatoren van wielerwedstrijden om mensen te vinden die willen fungeren als seingever. Nochtans heeft de seingever een belangrijke taak voor het veilig verloop van een wielerwedstrijd.
Iedereen die bij de organisatie van wielerwedstrijden betrokken is, weet dat het ter beschikking hebben van mobiele seingevers tot op heden nog niet wettelijk erkend - een voordeel is.
Aangezien het steeds moelijker wordt om seingevers te vinden, wil ik vragen dat iedereen die suggesties heeft over de problematiek, mij deze zo snel mogelijk overmaakt. Ik denk hierbij aan de ideeen m.b.t. de bevoegdheid van de seingevers, mobiele seingevers, veiligheidscoördinatoren (grotere wedstrijden van stad tot stad), enz.
Er zijn reeds volgende voorstellen gedaan. Hier moet zeker eens over worden nagedacht:
- op iedere plaats die de burgemeester aanwijst een seingever plaatsen (wettelijk verplicht);
- werken met een veiligheidscoördinator (iemand van de organisatie) die verantwoordelijk is voor de seingevers. In grotere wedstrijden is dit reeds zo, doch dit in een wettelijk kader laten omschrijven. Hij kan dan met de lokale politie voorstellen doen op welke plaatsen een seingever dient geplaatst te word~n. Zo kunnen wij vermijden dat op landwegen die uitkomen op een voorrangsbaan geen seingever meer moet geplaatst worden.
- de taak van een mobiele seingever (wettelijk niet erkend) beter omschrijven. Men kan hem de bevoegdheid geven van een wegkapitein bij wielertoerisme. Zo moet hij niet gemachtigd worden door de burgemeester en kan hij wettelijk optreden. Het kan echter niet de bedoeling zijn om alleen te werken met mobiele seingevers en geen seingevers meer te plaatsen.
Titel : Nationale Loterij wil vrijwilligers voor wielrennen
De Nationale Loterij gaat het komende seizoen 180.000 euro vrijmaken voor de rekrutering van vrijwilligers voor het wielrennen.
Dat meldt Bruno Tuybens, voogdijminister van de Nationale Loterij, in een mededeling. Volgens Tuybens hebben kleine en middelgrote koersen te kampen met een gebrek aan kandidaat-seingevers.
Dit seizoen krijgen de commissarissen, de vrijwilligers aan start en aankomst en de jeugdcommissies (provinciale afdelingen) daarom voor een budget van 180.000 euro kledij en opleidingssessies.
Voor deze functies werd daarnaast al een recruteringscampagne gevoerd om vrijwilligers aan te trekken, aldus Tuybens, die de verklaringen deed in het programma 'Vooruitblik op de Ronde van Vlaanderen' dat gisteren/zaterdag werd uitgezonden op Sporza.