Inhoud blog
  • Namiddagje Aalst
  • Nieuwe foto's
  • Foto-update!
  • Foto's Foto's Foto's
  • Een namiddag HOEKENWERK
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Klas 1A
    Welkom op onze blogpagina!
    11-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 oktober
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag 8 oktober 2010. Wat stond er vandaag op onze agenda?

    1. Rekenen: aanbrengen van het symbool 'min' (-) en inoefenen met oefeningen en blokjes
    2. Taal: 'jas' herkennen en lezen
    3. Rekenen : min-oefeningen maken in ons werkboek
    4. Taal: uit welke letters bestaat het woord 'jas'? Het woord hakken en plakken, de letters herkennen en verklanken.
    5. Schrift: de letter 't' en het woord 'tom'.
    6. Muzische Vorming: afwerken 'de 4 natuurelementen' (aarde en lucht) + versieren van onze muzo-doos (= verzameldoos voor onze werkjes)
    7. Boekentas maken en WEEKEND!

    Balou gaat logeren bij Doïna.
    Huiswerk: lezen in leesboek blz 31+32

    Prettig Weekend!

    11-10-2010 om 11:24 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 oktober
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag donderdag 7 oktober. Morgen is het weeral vrijdag!
    Vandaag zijn we onze dag gestart met rekenen: we maakten allerlei plusoefeningen.
    Dit gaat bij de meesten al goed, sommigen hebben nog blokjes nodig.
    Tellen op de vingers mag niet! Als we op onze vingers rekenen, verplicht de juf
    ons om blokjes te nemen!

    We leerden ook 2 nieuwe leeslesjes: het stripverhaal (Een reep en een peer) en een leeslesje
    met 'één', 'een' en 'en'. Een geluk dat er prentjes stonden om ons te helpen.

    Na de plusoefeningen, kwamen vandaag ook de minoefeningen. Min wil zeggen 'wegdoen'.
    Onze bus rijdt dan van school richting huis en de kindjes moeten afstappen.
    bvb: de bus vertrekt aan de school met 5 kinderen (5 blokjes leggen), aan de eerste halte stappen
    er 3 kinderen af (3 blokjes aan kant leggen), met hoeveel kindjes rijdt de bus nu nog verder? (restgroepje)
    Vandaag kwam de klassikale aanbreng en inoefening aan bord, morgen maken we oefeningen in het werkboek.

    We leerden ook een nieuw woordje: 'jas'. Dit is het laatste woordje uit ons eerste leesboekje! Het tweede leesboek
    komt steeds dichter! Spannend! Morgen oefenen we dit woordje verder in.

    Bij godsdienst leerden we God ontdekken in de natuur. De juf vertelde het scheppingsverhaal en toonde hierbij de prenten
    uit de kinderbijbel. We keken en luisterden vol verwonderen. De juf vertelde ook het verhaal van David en van Mozes.
    Waar we God leerden kennen als een goede herder voor zijn schaapje en God in de brandende braamstruik.

    Bij wo begonnen we aan thema 4. Dit thema duurt maar 4 dagen. Over dit thema kunnen we al super veel vertellen, het gaat
    nl. over de KERMIS.

    Als afsluiter van de dag leerden we het liedje 'Kermis' van Samson&Gert, we mochten ook kijken naar het klikje dat erbij
    hoort. We kennen nu alleen nog maar het refrein, morgen oefenen we verder.

    Ons huiswerk voor vandaag: 'pen' herkennen.

    Tot morgen!

    PS: De foto's van de dierenweek en de foto's van het fruitsla maken staan op de schoolwebsite (www.vbsh.be)

    08-10-2010 om 07:24 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De poes van Emile op bezoek
             

             

             

    08-10-2010 om 07:16 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 oktober
    Dag mama,
    Dag papa,

    een dagje te laat, maar toch nog een overzichtje van wat we woensdag gedaan hebben.

    We leerden het woordje 'pen' lezen en herkennen.
    We weten nu ook dat 'pen' bestaat uit 'p', 'e' en 'n' : hakken en plakken.
    We leerden luisteren naar woordjes met 'p', 'e' en 'n'. 

    Bij rekenen leerden we onze eerste echte plus-oefeningen met de plus-bus.
    + wil zeggen : bijdoen!
    Sommige kinderen hebben nog blokjes nodig, maar dit vlot wel goed.

    Dit was onze woensdag!
    Tot morgen!

    07-10-2010 om 00:00 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 oktober
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag opnieuw een speciale dag. Het is vandaag de dag van de leerkracht.
    We startten onze dag met het afgeven van ons huiswerk en onze agenda.

    Nadien kregen we een rekenlesje: wat hoort niet in de rij, zet de rij verder en matrices.
    Na een aantal oefeningen aan bord gingen we oefenen in het werkboek. Juf Christa kwam
    langs om ons een beetje te helpen.

    Na rekenen kwam taal. We leerden luisteren naar het woordje 'pen'. Dit is ons nieuwe woord
    van deze week.

    Na de speeltijd kwam juf Christa. We maken samen met 1B 3 leesgroepjes van telkens 10 kinderen.
    Zo kunnen we alle kinderen meer leesbeurten bieden. 

    Nadien speelde de juf, Martine. Martine rijdt elke dag met de bus samen met Daniël (gespeeld door Emile).
    Daniël en Martine rijden met de schoolbus en stoppen aan haltes om kinderen op te pikken. Kinderen stappen op de bus, er komen dus kinderen bij (+). En zo leerden wij onze eerste optellingen. Alle kinderen kregen een afbeelding van de busroute. Deze houden ze bij in hun huiswerkmap.
    Zo gaat deze prent altijd heen en weer tussen klas en thuis. De kinderen krijgen vandaag hun rekendoosje mee zodat zij eens kunnen tonen hoe ze moeten werken met de tekening. Indien het nog moeilijk gaat, gebruiken ze ook nog blokjes.

    Net voor de middag leerden we het gedicht "Alle hokken mogen open". Dit nog in thema van Werelddierendag. De olifant kreeg een slinger, de krokodil een vlag enz. De kinderen kregen afbeeldingen van de dieren en moesten deze aanvullen met het juiste attribuut.

    Na de middag werkten we ons WO-thema 'mijn dier' af en er volgde een kort toetsmoment. Wat hoort er bij de poes, wat hoort er niet bij de hond...

    Bij godsdienst besproken we het verhaal van een meisje dat voor de natuur zorgde en we gingen eens bij onszelf kijken in hoever wij ons inzetten en zorgen voor de natuur. Iedereen ging ermee akkoord dat wij ons nu super goed gaan inzetten en gaan zorgen voor de natuur.

    Ziezo onze dag is weeral voorbij!
    Ons huiswerk : <, > en = 

    Tot morgen!

    05-10-2010 om 15:22 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 oktober
    Dag mama,
    Dag papa,

    Opnieuw is het weekend voorbij gevlogen en zijn we terug maandag.
    En niet zomaar een maandag. Vandaag is het werelddierendag!

    We startten onze dag met het onthaalmoment: het dagboek van Baloe wordt voorgelezen en we mogen vertellen over ons weekend.
    Baloe was gaan logeren bij Emile. Emile is dit weekend gaan voetballen en heeft een puppy gekregen. Het is een bruine labrador.

    Na ons onthaalmoment kregen we een rekentoets! Het ging over de getallenas, de cijfers, +1, -1 en = en we moesten ook gaan splitsen!
    De resultaten worden besproken op het oudercontact van 28 oktober.

    Nadien leerden we een nieuwe leesles: de leesles van tom en het stripverhaal. Dit was de eerste keer dat we een stripverhaal lazen!
    Dit vonden we natuurlijk fijn. Thuis blijven oefenen is de boodschap!

    En dan gingen we turnen met juf Hilde, we moesten koprollen maken! Juf Hilde zei dat dit al heel goed lukte! Super!

    Na de middag was er spelling. We weten nu dat 'an' bestaat uit 'a' en 'n'. En 'tom' bestaat uit 't', 'o' en 'm'. We maakten de oefeningen
    in ons blauwe ringmapje.

    Bij wero gingen we alle dieren nog eens kort bespreken: wat weet je nog over ...
    We gingen ook eens bekijken en bespreken hoe we voor onze dieren kunnen/moeten zorgen.

    Sommige kinderen moesten nog eens voor punten bij de juf komen lezen. Iedereen heeft nu zijn individuele leesbeurt gekregen.
    Morgen vindt u een verslag in de agenda hoe dit gegaan is.

    Als afsluiter van de dag moesten we praten! We kregen een onderwerp van de juf en daarover moesten we 1 minuut lang praten. Afhankelijk van het onderwerp duurde deze minuut lang of vloog hij voorbij.

    Boekentas maken en naar huis!
    Tot morgen

    05-10-2010 om 15:11 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De hond van Lara op bezoek
                       

                  

             

    30-09-2010 om 19:16 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag al 30 september Onze eerste maand in het eerste leerjaar zit er al op. Wat vliegt de tijd!
    Morgen vind je in het VBSHaatje een overzicht van onze eerste maand! Onze juf heeft een samenvatting gemaakt van al wat we geleerd en gedaan hebben en heeft er ook een paar foto's bijgeplaatst. Morgen krijgen we ook onze appel, aangeboden door de Milieuraad van Herzele.

    We werkten deze ochtend onze meetles van gisteren af. We gingen vandaag meten met een krijtje. We moesten schatten hoeveel keer het krijtje in de breedte van een zijflap van het bord gaat en hoeveel keer het in de lengte van onze lessenaar kan. We noteerden onze schatting (door te turven) en nadien moesten we natuurlijk ook controleren. Sommige kinderen konden echt super goed schatten!

    Nadien kwam ons nieuwe woordje aan bod: 'tom'. We leerden ons woordje opnieuw auditief en visueel herkennen, en gingen onze vertrouwde oefeningen maken in het werkboek. Dit kunnen wij u al zonder uitleg en hulp van onze juf. De juf zette het eierwekkertje op 10 minuten en als bij wonder was iedereen tijdig klaar!

    Nadien ging de juf ons geheugen testen. Elk kind kreeg 2 woordenreeksen. Een reeks van 3 woorden en een reeks van 4 woorden. Deze reeks moesten wij dan steeds herhalen... Bij de meeste ging dit heel goed, anderen gingen de woordjes (bij de reeks van 4) door elkaar slaan...

    Na de speeltijd nam de juf haar geldbeugel en spreidde allemaal geld uit op de grote tafel... we keken onze ogen uit wat zouden we dit allemaal graag in onze spaarpot gestopt hebben. We bekeken de munten en biljetten. We gingen dieper in op 1 euro en 2 euro. We bekeken de muntstukken aandachtig. 1 euro is het muntstuk met een gouden rand en een grote 1. 2 euro is het muntstuk met de zilveren rand en een grote 2. We leerden ook dat we super goed moeten kijken naar welk cijfer er op de munt staat als we een bedrag moeten tellen. Een munt met 1 erop mag ik maar 1 keer tellen, een munt met een 2 erop moet ik 2 keer tellen.

    Daarna keken we nog eens naar ons woordje 'tom'. En weet je wat? We kennen daar al 2 letters van! De 'o' en de 'm'. Dus we deden er dan maar vlug de letter 't' bij. Ons trucje hiervoor is een treintje die zegt: "t - t - t - t...". We maakten ook de bijhorende oefeningen in ons boek.

    Als afsluiter van de voormiddag leerden we de letter 'a' schrijven. Hierin zit de 'o' verstopt, maar om de 'a' te maken, moeten we de 'o' een omgekeerd wandelstokje geven.

    Na de middag was Frauke op bezoek. Dit is de hond van Lara. Frauke was dolenthousiast. Ze ging aan alles en iedereen snuffelen, dit vonden we natuurlijk heel plezant! Na het bezoek en het vele aaien, gingen we allemaal op een rij aan de wastafel staan, de juf deed bij iedereen een beetje zeep op de handen en dan was het handenwastijd.

    Bij godsdienst leerden we het verhaal van Heer Aarde. Heer Aarde bezat heel veel grond, en hij vond dat hij dit niet alleen kon onderhouden. Daarom ging hij zijn land verdelen onder zijn 3 zonen en 1 dochter. Eerst waren zij niet zo blij met de verdeling. Maar Heer Aarde kwam met hen tot een afspraak: 1 jaar lang krijg je de tijd om jouw stuk grond te beheren en er iets mee te doen. Als het na 1 jaar nog steeds niet lukt, dan kunnen jullie van grond wisselen. Zo gezegd zo gedaan. 1 jaar lang ging elk kind zijn of haar stukje land beheren, na 1 jaar kwamen ze opnieuw samen. Wat blijkt nu? Iedereen heeft zijn draai gevonden op zijn of haar stukje land en niemand wil nog wisselen! Nadien maakten we ons blaadje in onze werkbundel: hoe kan ik goed zorgen voor de natuur?

    We werkten onze tekeningen af voor de Vredesweek en dan was het al opnieuw speeltijd!

    Na de speeltijd kwam meester Gert langs om ons te helpen met onze digitale foto voor de Vredesweek. Hopelijk komen we tot een knallend resultaat! Want er hangt een prijs aan vast!

    We kwamen terug in de klas... en wat zagen we... KONIJNEN! In 1B waren vandaag 2 konijnen op bezoek, en wij mochten ze ook eens bewonderen en bestuderen. De juf heeft een konijntje uit zijn kooi gehaald zodat we eens konden aaien, maar het konijntje had zoveel schrik dat de juf het moest terug zetten in z'n kooitje... In onze werkbundel tekenden we de gangen en het hol van het konijn en we gingen ook eens kijken naar de voeding van deze diertjes.

    Ondertussen tikt de tijd razendsnel verder en plotseling DDRRRRIINNNNGGG.... Tijd om naar huis te gaan!

    Morgen maken we er een gezonde namiddag van...

    Tot morgen!

    PS: morgen komt de schoolfotograaf voor individuele foto's en de klasfoto

    30-09-2010 om 19:12 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag was het een korte dag, want het is woensdag.
    We starten met een grote herhalingsles van wiskunde: groepjes maken, splitsen, getallenassen...
    Alles kwam aan bod... Weet je dat onze 1ste rekenboek al bijna volledig gemaakt is!

    Nadien kregen we allemaal rare opdrachten van de juf: zet je schooltas op je bank, doe de deur open
    en ga naar de gang, tik op het raam... Natuurlijk was dit niet zomaar een spelletje. Het was een auditieve
    oefening op het begrijpen van opdrachten. De kinderen werden bij hun naam aangesproken, kregen daarna
    een zin (opdracht) auditief aangeboden die ze dan moesten uitvoeren.

    Ziezo, thema 1 van taal zit er nu volledig op! Tijd voor thema 2. Opnieuw startten we met een themaverhaal.
    Ditmaal begint Mol een mollenschool en natuurlijk wil Beer ook wel naar die school gaan! Dus Mol verhuist zijn school van onder de grond naar onder de hangmat van Beer zodat hij de lessen kan meevolgen... Tom krijgt het reuze idee om een klasfoto te nemen... Maar dit loopt niet zo goed af... Vraag maar aan jullie zoon of dochter!

    En dan was het speeltijd. Na de speeltijd leerden we ons 1ste nieuwe woord van thema 2. De kinderen konden het al raden, dit was 'tom'. Zoals bij de aanbreng van elk nieuw woord gingen we zitten als we in een woordenreeks het woord 'tom' hoorden, tikten we met ons potlood als we in de zin 'tom' hoorden en gingen we rijmwoorden zoeken die bij 'tom' passen.

    En als laatste les van de dag gingen we meten! We leerden hierbij drie nieuwe begrippen: bijna, juist en ruim. We hebben de deur en de kast gemeten. De juf tekende streepjes op de deur en de kast zodat we nu weten hoeveel meetlatten er in de lengte van de deur en de kast gaan.

    We hadden vandaag nog 5 minuutjes over, dus kreeg de juf het idee om iedereen nog eens van plaats te verhuizen!

    Tot morgen!

    29-09-2010 om 17:16 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kanarie van Hanne op bezoek
             

             

             

        

    29-09-2010 om 07:04 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag deed de juf iets raar ze begon zomaar lijnen met een pijl te tekenen op de grond en daarop zette ze dan streepjes.
    Dit hadden we onze juf nog nooit zien doen, daarna deed ze hetzelfde op bord. Ze vertelde ons dat dit een getallenlijn was... Elk streepje
    staat voor een cijfer en alle cijfers staan op dezelfde onderlinge afstand van elkaar. Het is ook heel belangrijk om te kijken in welke richting
    de pijl wijst!

    Nadien kregen we een toets! Een leestoets (deel 1): de juf zei letters en woordjes en wij moesten telkens de juiste ballon kleuren, nadien
    hakte de juf 2 woordjes, wij moesten ze in ons hoofd gaan plakken en vervolgens het juiste prentje aankruisen. Deze week en volgende
    week komt deel 2 van de leestoets.

    Vervolgens kregen we een herhalingslesje over splitsen! Dit lukt bij de meeste zeer vlot, bij een paar kindjes moet hierop nog een beetje geoefend worden. Maar met tijd en boterham en oefening komt dat ook wel goed! Donderdag volgt er een 2de herhalingsmoment.

    Opnieuw maakten we een auditief visuele oefening in ons werkboek van taal. De juf las de zinnen voor en gaf ons de opdracht om het eerste woord
    of het laatste woord in de zin te gaan kleuren.

    Bij schrift leerden we opnieuw een woord schrijven. Ditmaal was het 'beer'! Wat is dit een moeilijk woord om te schrijven! Maar oefening baart kunst,
    dus blijven oefenen is de boodschap!

    Voor muzo hebben we vandaag gedramatiseerd en gekleurd. We kregen een gedichtje van Mol en Beer en moesten dit op verschillende manieren naar voor brengen (vb als een muisje, een reus, woedend, bang....). We maakten ook een draaischijf van Franciscus (deze meneer leerden we kennen tijdens de godsdienstles), we kleurden ook het vredesteken (i.f.v. de Vlaamse Vredesweek en de fotowedstrijd).

    Vandaag was Kiki, de kanarievogel van Hanne op bezoek. Hij stond een hele dag in onze klas! Dit vonden we natuurlijk heel leuk! Op tijd eens gaan kijken naar het vogeltje kon natuurlijk niet ontbreken. In de namiddag mocht Hanne vertellen over haar vogel. Iedereen luisterde heel aandachtig en stelde achteraf heel interesante vragen aan Hanne. (foto's volgen)

    Bij godsdienst ten slotte leerden we Franciscus kennen. Hij was een rijke jongeman die graag een feestje bouwde, hij had alles wat hij wou, maar toch was hij niet gelukkig. Op een dag werd hij ziek. Hij had geen zin om iets te doen, tot op de moment dat hij voor zijn raam een vogeltje hoorde fluiten. Hij was nieuwsgierig en ging kijken. Het vogeltje vloog weg in de prachtige natuur en hupte van tak naar tak. Franciscus keek voor de eerste keer echt naar de natuur. Hij trok naar buiten om de natuur in zich op te nemen. Hij besloot om eenvoudig te gaan leven en van de natuur te gaan genieten. Hij is God heel dankbaar voor de natuur!

    Zo dit was onze dinsdag...
    Tot morgen!

    29-09-2010 om 06:58 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De waterschildpadden van Arne op bezoek
                   

                   

                             

         

    28-09-2010 om 00:00 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag moesten we op de speelplaats blijven staan, directeur Jan kondigde de Vlaamse Vredesweek aan
    en legde de bedoeling uit van deze week.
    In de klas legde de juf nog eens de nadruk op het lief zijn voor elkaar en het zorg dragen voor elkaar, kindjes
    die pesten vinden wij niet leuk in onze klas!

    Nadien startten we met onze rekenles. We kregen luisteropdrachten zoals kleur het haar van het vierde kindje,
    kleur de schoenen van het tweede kind op de middelste rij... ook deden we nog eens oefeningetjes van +1 en -1.
    Dit als voorbereiding op onze rekenles van morgen (de getallenas t.e.m. 5)

    Voor taal deden we een auditieve oefeningen: het herkennen van het eerste en het laatste woord in een zin, en zinnen
    aanvullen als het eerste of het laatste woord gegeven is. Dit ging niet bij iedereen even vlot... Maar dat komt wel nog.

    En dan was het tijd om te gaan turnen bij juf Hilde. In de namiddag kregen we nog een uurtje extra sport. Sporten vinden
    we kei leuk!

    In de namiddag nog een spellingslesje: uit welke letters bestaat het woord beer + herhaling van thema 1.

    De helft van de klas heeft ook al een individuele leesbeurt bij de juf gekregen, dit als voorbereiding op het groepjeslezen.
    Morgen doen we hiermee verder.

    Ons huiswerk voor vandaag is een schrijfwerkje. Sommige kinderen hebben ervoor gekozen om extra schrijfblaadjes mee te nemen naar huis. Deze oefeningen zijn totaal vrijblijvend! Ze MOGEN de blaadjes maken, ze moeten het niet! Maar extra inoefening kan natuurlijk nooit kwaad.

    Ik zie jullie morgen terug voor een nieuwe vredevolle dag!

    Tot morgen!

    PS: vandaag waren de waterschildpadden van Arne op bezoek, morgen volgt het fotoverslag! Bedankt voor de interessante uitleg meester Arne

    27-09-2010 om 18:38 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefenmateriaal
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/1/25/index.html (splitsen t.e.m. 5)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/1/22/index.html (getalbeelden t.e.m. 5)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/1/65/index.html (getalbeelden t.e.m. 5)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/2/16/index.html (evenveel)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/2/690/index.html (rekentaal)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/7/1/756/index.html (één meer, één minder)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/7/1/477/index.html (van klein naar groot)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/7/1/399/index.html (van leeg naar vol)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/13/1/45/index.html (links, rechts, boven, onder)

    23-09-2010 om 18:21 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's kleine Picasso's
             

             

             

             

    23-09-2010 om 18:03 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 september
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag alweer donderdag. En het was een drukke dag!
    We kwamen binnen in de klas en deden onmiddellijk onze sportkledij aan.
    De juf zag dat we nog een beetje tijd over hadden, dus hebben we nog een paar taaloefeningetjes gemaakt.
    En toen vertrokken we naar het grasveld aan de burcht voor de Scholenveldcross!
    De zenuwen stonden gespannen en we gingen allemaal voor de eerste plaats!

    Eerst waren de meisjes van het eerste leerjaar aan de beurt! Iedereen heeft de 400 m kunnen uitlopen.
    KNAP GEDAAN! Nadien waren onze jongens aan de beurt, en hier sleepten we een podiumplaats
    in de wacht. Ilias behaalde de 2de plaats en Toon (uit 1B) behaalde de 3de plaats.
    PROFICIAT!!!!
    We moesten wachten tot het 2de leerjaar gedaan had met lopen om de podiumplaatsen in te nemen.
    Na de loopwedstrijd kregen we van de gemeente (sportdienst) een drankje en een gezonde appel.
    Terug op school kregen we eerst nog een kwartiertje speeltijd.

    Na onze wedstrijd deden we terug onze gewone kleren aan, en hebben we er een nieuwe leeslesje
    bijgedaan. De wisselrijtjes na het woordje 'an'.

    Na de middag startten we met godsdienst. We mochten onze natuurfoto's tonen en bespreken wat erop
    te zien was. We maakten 2 groepjes: de natuur en de invloed van de mens op de natuur.
    Nadien maakten we op de kast in de godsdiensthoek een herfsthoekje met herfstvruchten en bosdieren.
    De 4 natuurelementen kregen ook een plaatsje.

    Nadien mochten we in 2 groepjes bij de juf naar filmpjes komen kijken van dieren, morgen gaan we hiermee
    verder in de klas. Maar nu hebben we toch al een idee over hoe deze dieren leven en hoe ze eruit zien.
    Vervolgens gingen we terug naar onze plaats en maakten wij onze boekentas. Leesboekje, huiswerk en agenda
    in de huiswerkmap. Letterdoosje in de boekentas... en ... iedereen kreeg een sportbrevet voor de geleverde
    prestaties van de voormiddag!

    Als we hiermee klaar waren, werden we allemaal omgetoverd tot kleine Picasso's en gingen we aan de slag met
    een stempelkussen, onze vingerafdruk en tekenpotlood. Er zijn terug heel knappe dingen bij! Tof!

    Morgen is het alweer vrijdag, wat vliegt de tijd in onze klas!

    Tot morgen!

    PS: Meer foto's volgen op de schoolwebsite (www.vbsh.be)


             

             

             

    23-09-2010 om 17:58 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we onze dag gestart met het splitsen van hoeveelheden tot 5.
    Gisteren mochten we zelf kiezen in welke 2 groepjes we gingen verdelen.
    Vandaag kregen we één groepje gegeven en het totale aantal. Het andere groepje
    moesten we zelf zoeken. Sommigen hadden het trucje snel door, andere kindjes
    werken nog met blokjes. Volgende week lassen we een extra lesje splitsen in.

    Voor taal hebben we woorden auditief geanalyseerd (vorige week was het synthetiseren).
    De juf gaf ons een woord (bvb boekentas) en wij moesten het woordje dan in stukjes hakken.
    Dit ging bij het merendeel vrij vlotjes.

    We leerden ook dat 'an' bestaat uit 'a' en 'n'. We maakten de oefeningetjes in ons werkboek
    waarbij we moesten luisteren naar zit er een 'a' in het woord? Zit er een 'n' in het woord?
    De laatste oefening was de 'a' blauw kleuren en de 'n' rood kleuren.

    En met dit alles zit ons half dagje er al op!
    Morgen is er de scholenveldloop, het eerste leerjaar start om half 10!

    Tot morgen!

    22-09-2010 om 22:31 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    21-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we gestart met Beer Snoet en zijn rijmpjeshoed. We bekeken de prenten van Beer Snoet
    en beschreven wat we zagen. Elke prent hebben we samengevat in één zinnetje en zo hebben we ontdekt
    dat we telkens 2 prenten bij elkaar konden leggen omwille van het rijmpje.
    bvb. Beer Snoet eet taart - Beer Snoet zit op het paard.

    Na onze rijmpjesles kwam juf Christa terug om het tweede deel van de LVS-toetsen af te nemen.
    Binnenkort krijgen we hiervan de resultaten. Deze kunnen verder besproken worden op een oudercontact.

    Nadien hebben we het woordje "an" leren auditief en visueel herkennen en ook leren lezen! Dit is dan ons 4de
    woordje!!! Wat gaat dit allemaal snel!

    We herhaalden bij schrift de letter 'b' en omdat dit al goed ging, deden we er nog een lettertje bij de "ee".
    Sommigen vonden het eerder krulletjes schrijven.

    Bij de rekenles leerden we splitsen tot en met 5. We herhaalden eerst nog eens het huisje van 1, 2 en 3
    en nadien deden we er 4 en 5 bij. Hiervoor hebben we ons groot "splitsmachien". We stoppen er knikkers
    in en de machine verdeelt ze telkens in twee groepjes.  Nadien mochten we werken met onze cijferkaartjes
    en blokjes. Dit ging al vrij goed!

    In de namiddag was er de integratie met de derde kleuterklas. We zijn gaan spelen aan de burcht! Dit was
    kei tof! De bedoeling van deze activiteit was dat de kinderen plezier beleven aan het spelen met leeftijdsgenootjes,
    maar ook met kinderen die jonger zijn dan henzelf. Een tweede doelstelling is leren van elkaar tijdens een spelmoment.
    Een mooi voorbeeld: Doïna legt uit aan een ander kindje hoe ze zelf moet schommelen: "En nu moet je je beentjes naar
    voor doen..."

    Hieronder al enkele foto's, de rest volgt op de schoolwebsite (
    www.vbsh.be)

    Tot morgen!


        

        

        

    21-09-2010 om 19:52 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM MARGAUX!

    Vandaag kregen we het berichtje dat de mama van Lara bevallen is van een flinke dochter.
    Zij luistert naar de naam:


    MARGAUX

    Wij wensen mama en papa proficiat met de geboorte van hun kleine spruit
    en wij wensen Lara en haar grote zus proficiat met de geboorte van hun kleine zusje!

    20-09-2010 om 22:21 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we gestart met het dagboek van Baloe, hij beleefde opnieuw een fantastisch weekend.
    Ditmaal bij Hanne. Bedankt voor de leuke logeerpartij!

    Nadien luisterden we naar een track van Mol en Beer... Opeens begonnen er koeien te loeien, vroegen
    ze ons in het Engels waar mama was... Rara toeren allemaal! Dit was een oefening op het herkennen
    van talige en niet-talige geluiden: wat hoor je, waar zou je het kunnen horen, wie zou dit kunnen zeggen....

    Voor rekenen was er vandaag de toets van het leerlingvolgsysteem. Dit zijn genormeerde toetsen die in
    alle leerjaren worden afgenomen voor de zorgbegeleider. Morgen volgt deel 2.

    Voor taal maakten we onze eerste oefeningen in ons spellingsboek (het is eindelijk op school toegekomen!)
    we leerden welke letters er in 'ik' en 'mol' zitten... Dit konden we heel snel doen, omdat we deze woordjes
    al heel goed kunnen hakken en plakken.

    Tijdens ons lesje schrift leerden we opnieuw een nieuwe letter, de 'b'. Deze lijkt enorm veel op de 'l'.
    Het schrijven ging bij vele kindjes heel goed! Wat zijn jullie knappe schrijvers!

    De briefjes werden opgehaald voor wero (huisdieren in de klas). Deze week wordt er een seintje gegeven
    wanneer welk diertje ons een bezoekje mag brengen!

    Tijdens de les beeldopvoeding werkten we onze bladwijzer met koude en warme kleuren verder af...
    De juf voorziet ze deze week nog van een koordje en dan kunnen we ze gebruiken in onze schoolagenda.

    Dit was het voor vandaag! Tot morgen!

    20-09-2010 om 22:14 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)


    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs