1. Spelling: herhaling na thema 1 en 2 + toets 2. Rekenen: aanbrengen en inoefenen van de hoeveelheid en het cijfer '6' 3. Taal: begrijpend lezen: toets 4. Afwerken Rekenen 5. Taal: luistertoets
Graag tegen morgen alle briefjes voor het oudercontact terug.
1. Rekenen: toets: getallenkennis t.e.m. 5 (de resultaten worden besproken op het oudercontact) 2. Taal: geluiden associëren met prenten 3. Spelling: de letters van jas, tom, pen, an 4. Rekenen: rekenverhalen (aanleiding tot vraagstukken) 5. Schrift: de letter 's' 6. Wero: het weer (temperatuur, zon, wolken, wind, neerslag) 7. Godsdienst: Jezusverhaal 8. Muzo: Afwerken van de seizoensklok + boomstam en takken tekenen met houtskool (vrijdag verder afwerken)
1. Rekenen: afwerken van de herhalingsoefeningen 2. Afwerken van de leesevaluaties 3. Rekenen: ruimtelijke oriëntatie: in de ruimte en op papier 4. Wero: wat past er bij de herfst? welke kledij dragen we in de herfst? 5. Schrift: het woord 'pen' en de letter 'j'
Namiddag: integratie in de sporthal van de Steenoven (foto's: www.vbsh.be)
Huiswerk: lezen sommige kinderen hebben op vrijwillige basis hun oefenschrift mee naar huis. Zij oefenden graag de letters en woordjes nog eens. (MAG-taak)
1. Rekenen: + en - door elkaar, herhalingsoefeningen. (Sommigen willen snel werken en daardoor kijken ze niet zo goed naar het bewerkingsteken.) 2. Taal: taalschat: zo hoort het wel, zo hoort het niet 3. Taal: leesevaluatie na thema 2: - klassikaal: letter- en woordherkenning, auditieve synthese - individueel: letter- en woordlezen, wisselrijen en zinnen lezen, auditieve analyse 4. Schrift: de letters 'p' en 'e' 5. Godsdienst : oktober = missiemaand, wij hebben nu eens extra aandacht voor de mensen rondom ons en hoe we hen kunnen helpen 6. Wero: de vier seizoenen: herfst - winter - lente - zomer 7. Muzo: seizoenenklok maken
Vandaag onze allereerste zwembeurt in het vernieuwde zwembad van Zottegem. Dit vonden we te gek! Juf Hilde liet ons oefeningetjes doen en op basis daarvan werden we ingedeeld in groepjes. Volgende zwemles: 9 november!
Hoe zag er onze dag uit?
1. Zwemmen 2. Rekenen: aanbrengen van de meter (1 m) 3. Lezen: leesles blz 35 en 37 (samen met juf Christa) 4. Spelling: de letters van 'jas' en 'pen' 5. Wero: verwerking van de herfstwandeling op maandag 6. Godsdienst: Missio 2010: luister- en spreekspelletjes 7. Naar huis tijd!
Ons huiswerk?: rekenblaadje en op ons vrij dagje misschien toch wel een beetje lezen.
Vandaag herhaalden we het axendier van september. DE PAUW: ik durf mij tonen, ik durf fier zijn op mezelf.
Opdracht: kies een pose waar jij jezelf toont. Ik ben mooi, lief, stoer, sterk...
Het axendier van deze maand hebben we ook geoefend. DE WASBEER: ik kan opkijken naar een ander, ik kan iemand een compliment geven.
Dit kwam er uit de bus: Een complimentje voor: Hanne: ze heeft een mooie rok Janicka: ze heeft een mooi haarlint Démy: ze heeft mooie oorringen Ilias: hij heeft mooi haar Emile: hij heeft een mooie schrijfpen Lara: zij heeft mooie haren Jari: hij heeft een coole pull Mayti: zij heeft een mooie glitterarmband Senne: hij heeft mooie blonde haren Sam: hij heeft leuke schoenen Doïna: zij is een mooi meisje Arne: hij is stoer Jente: zij heeft een mooi truitje July: zij heeft mooie ogen Xander: hij heeft mooi haar
Deze complimentjes komen uit de mond van de kinderen.
Vandaag donderdag 7 oktober. Morgen is het weeral vrijdag! Vandaag zijn we onze dag gestart met rekenen: we maakten allerlei plusoefeningen. Dit gaat bij de meesten al goed, sommigen hebben nog blokjes nodig. Tellen op de vingers mag niet! Als we op onze vingers rekenen, verplicht de juf ons om blokjes te nemen!
We leerden ook 2 nieuwe leeslesjes: het stripverhaal (Een reep en een peer) en een leeslesje met 'één', 'een' en 'en'. Een geluk dat er prentjes stonden om ons te helpen.
Na de plusoefeningen, kwamen vandaag ook de minoefeningen. Min wil zeggen 'wegdoen'. Onze bus rijdt dan van school richting huis en de kindjes moeten afstappen. bvb: de bus vertrekt aan de school met 5 kinderen (5 blokjes leggen), aan de eerste halte stappen er 3 kinderen af (3 blokjes aan kant leggen), met hoeveel kindjes rijdt de bus nu nog verder? (restgroepje) Vandaag kwam de klassikale aanbreng en inoefening aan bord, morgen maken we oefeningen in het werkboek.
We leerden ook een nieuw woordje: 'jas'. Dit is het laatste woordje uit ons eerste leesboekje! Het tweede leesboek komt steeds dichter! Spannend! Morgen oefenen we dit woordje verder in.
Bij godsdienst leerden we God ontdekken in de natuur. De juf vertelde het scheppingsverhaal en toonde hierbij de prenten uit de kinderbijbel. We keken en luisterden vol verwonderen. De juf vertelde ook het verhaal van David en van Mozes. Waar we God leerden kennen als een goede herder voor zijn schaapje en God in de brandende braamstruik.
Bij wo begonnen we aan thema 4. Dit thema duurt maar 4 dagen. Over dit thema kunnen we al super veel vertellen, het gaat nl. over de KERMIS.
Als afsluiter van de dag leerden we het liedje 'Kermis' van Samson&Gert, we mochten ook kijken naar het klikje dat erbij hoort. We kennen nu alleen nog maar het refrein, morgen oefenen we verder.
Ons huiswerk voor vandaag: 'pen' herkennen.
Tot morgen!
PS: De foto's van de dierenweek en de foto's van het fruitsla maken staan op de schoolwebsite (www.vbsh.be)
Vandaag opnieuw een speciale dag. Het is vandaag de dag van de leerkracht.
We startten onze dag met het afgeven van ons huiswerk en onze agenda.
Nadien kregen we een rekenlesje: wat hoort niet in de rij, zet de rij verder en matrices.
Na een aantal oefeningen aan bord gingen we oefenen in het werkboek. Juf Christa kwam
langs om ons een beetje te helpen.
Na rekenen kwam taal. We leerden luisteren naar het woordje 'pen'. Dit is ons nieuwe woord
van deze week.
Na de speeltijd kwam juf Christa. We maken samen met 1B 3 leesgroepjes van telkens 10 kinderen.
Zo kunnen we alle kinderen meer leesbeurten bieden.
Nadien speelde de juf, Martine. Martine rijdt elke dag met de bus samen met Daniël (gespeeld door Emile).
Daniël en Martine rijden met de schoolbus en stoppen aan haltes om kinderen op te pikken. Kinderen stappen op de bus, er komen dus kinderen bij (+). En zo leerden wij onze eerste optellingen. Alle kinderen kregen een afbeelding van de busroute. Deze houden ze bij in hun huiswerkmap.
Zo gaat deze prent altijd heen en weer tussen klas en thuis. De kinderen krijgen vandaag hun rekendoosje mee zodat zij eens kunnen tonen hoe ze moeten werken met de tekening. Indien het nog moeilijk gaat, gebruiken ze ook nog blokjes.
Net voor de middag leerden we het gedicht "Alle hokken mogen open". Dit nog in thema van Werelddierendag. De olifant kreeg een slinger, de krokodil een vlag enz. De kinderen kregen afbeeldingen van de dieren en moesten deze aanvullen met het juiste attribuut.
Na de middag werkten we ons WO-thema 'mijn dier' af en er volgde een kort toetsmoment. Wat hoort er bij de poes, wat hoort er niet bij de hond...
Bij godsdienst besproken we het verhaal van een meisje dat voor de natuur zorgde en we gingen eens bij onszelf kijken in hoever wij ons inzetten en zorgen voor de natuur. Iedereen ging ermee akkoord dat wij ons nu super goed gaan inzetten en gaan zorgen voor de natuur.
Opnieuw is het weekend voorbij gevlogen en zijn we terug maandag.
En niet zomaar een maandag. Vandaag is het werelddierendag!
We startten onze dag met het onthaalmoment: het dagboek van Baloe wordt voorgelezen en we mogen vertellen over ons weekend.
Baloe was gaan logeren bij Emile. Emile is dit weekend gaan voetballen en heeft een puppy gekregen. Het is een bruine labrador.
Na ons onthaalmoment kregen we een rekentoets! Het ging over de getallenas, de cijfers, +1, -1 en = en we moesten ook gaan splitsen!
De resultaten worden besproken op het oudercontact van 28 oktober.
Nadien leerden we een nieuwe leesles: de leesles van tom en het stripverhaal. Dit was de eerste keer dat we een stripverhaal lazen!
Dit vonden we natuurlijk fijn. Thuis blijven oefenen is de boodschap!
En dan gingen we turnen met juf Hilde, we moesten koprollen maken! Juf Hilde zei dat dit al heel goed lukte! Super!
Na de middag was er spelling. We weten nu dat 'an' bestaat uit 'a' en 'n'. En 'tom' bestaat uit 't', 'o' en 'm'. We maakten de oefeningen
in ons blauwe ringmapje.
Bij wero gingen we alle dieren nog eens kort bespreken: wat weet je nog over ...
We gingen ook eens bekijken en bespreken hoe we voor onze dieren kunnen/moeten zorgen.
Sommige kinderen moesten nog eens voor punten bij de juf komen lezen. Iedereen heeft nu zijn individuele leesbeurt gekregen.
Morgen vindt u een verslag in de agenda hoe dit gegaan is.
Als afsluiter van de dag moesten we praten! We kregen een onderwerp van de juf en daarover moesten we 1 minuut lang praten. Afhankelijk van het onderwerp duurde deze minuut lang of vloog hij voorbij.