Gisterenavond ben ik naar Dudzele geweest om er een debat bij te wonen over de ontsluiting van de haven van Zeebrugge met de sociale, economische en culturele gevolgen. Nu om het kort te maken, kwam er niets nieuws uit de bus en voor mij persoonlijk "Veel gepalaver, Cijfers en moeilijke woorden". Het publiek had overigens véél vragen, maar kreeg weinig antwoorden.

De sprekers van het panel waren van links naar rechts, Peter Symens van Natuurpunt, Toon Colpaert van de spoorwegen, Graaf Leopold Lippens voor de waterhuishouding, Moderator Bob Van Haverbeke, Joachim Coens voor de haven van Zeebrugge, Leo Clinckers van Waterwegen en zeekanaal en als laatste, Prof. Frank Naert die de socio-culturele analyse voor zijn rekening nam.

Heel veel volk was er aanwezig in zaal "De Polder", alsook de pers en verschillende televisieploegen waren er paraat.

Op bovenstaande foto zien we Toon Colpaert van de spoorwegen in discussie met Johan Mistiaen van de vzw Leefbare Polderdorpen. Ik had een vraag gesteld aan de heer Colpaert, hoe het zit met onze spoorwegovergang, de geluidsoverlast en de trillingen die het meer dan verdubbeld spoorwegververvoer zal meebrengen. Als antwoord kregen we te horen dat de spoorwegovergang meer dan waarschijnlijk zal gesloten worden en er uitgekeken zal worden naar een andere oversteekplaats. Er zou een voetgangerstunnel geplaatst worden zodat de mensen tevoet van de ene kant van Lissewege naar de andere kant, onder de sporen zouden kunnen gaan. Om het geluid te dempen van de voorbij donderende wagons, zou men sporen uit één stuk leggen. Schoon uitgelegd hee....! Als dat allemaal waar zal zijn, ons mooi dorp, amai! Hopelijk komt daar verzet tegen....!

Moeten we binnekort, konstant op deze bulderende konvooien aankijken! (Wordt vervolgd)
01-12-2007 om 19:51 geschreven door tlissewegenartje 
|