Uittreksel uit de gemeenteraad van dinsdag 28 januari 2014
Zoals men weet is de aanvraag tot stedebouwkundige vergunning verschenen voor het nieuwe fietspad tussen Zwankendamme en Lissewege. Omdat ik bij het lezen van het ontwerp van gemeenteraadsbesluit en de toelichtende nota toch enkele bedenkingen had, heb ik volgende vragen gesteld aan de bevoegde schepen (Philip Pierins, SPa).
1.Op de plannen in het bestek start er een fietspad vanuit het Lisseweegs Vaartje en vanuit Wulfsberge om dan samen te komen aan de oude hoeve. In uw ontwerp van gemeenteraadsbesluit en de toelichtende nota spreekt U echter van een fietspad vanuit de Lisseweegse Steenweg. Mogen we er van uitgaan dat het plan en het bestek nog steeds correct zijn en dat U dus de straatnaam dient aan te passen in uw ontwerp van gemeenteraadsbesluit en de toelichtende nota?
Uit het antwoord van Schepen Pierins kan men enkel opmaken dat hij absoluut niet wist waar het fietspad precies lag. Meer nog, hij twijfelde aan mijn opmerking. Persoonlijk vind ik dit absoluut niet kunnen, het stadsbestuur beweert dat ze de leefbaarheid wil garanderen door aktief overleg met de bewoners maar dan blijkt de bevoegde schepen niet eens in staat het fietspad te situeren.
2.U spreekt van intelligente openbare verlichting (dit wil zeggen dat de verlichting werkt via bewegingssensoren) , zal deze onderscheid kunnen maken tussen fietsers en eventuele kleine dieren (volgels, konijnen, ratten,....)?
Schepen Pierins kon hier geen antwoord op geven.
3.Ik heb toch enkele twijfels over het op elkaar afstemmen van verschillende activiteiten.
Men wil het fietspad klaar hebben tegen eind juni om zo de stopplaats Zwankendamme begin juli te kunnen afschaffen. Dit lijkt me nog enigszins haalbaar. Maar hoe kadert U de bouw van de geluidsbuffer hierin? Deze buffer grenst onmiddellijk aan het nieuw te bouwen fietspad en vandaar mijn vrees dat tijdens de bouw van de buffer het fietspad infeite weer in een actieve werfzone zal komen te liggen met een nefatse invloed op de veiligheid voor de fietsers. Verder is er ook steeds beweerd dat vooraleer met de bouw van het nieuwe vormingsstation zou worden begonnen de landschapsbuffer voltooid diende te zijn. Lijkt het U dan niet zinvoller en veiliger om te wachten met het afschaffen van de stopplaats Zwankendamme en het openstellen van het fietspad tot deze buffer effectief is verwezenlijkt?
Schepen Pierins bevestigde dat het fietspad niet in een werfzone zou liggen en dat de veiligheid gegarandeerd was. Toch opmerkelijk dat hij de veiligheid van iets garandeert dat hij infeite niet precies weet liggen.
Omwille van de duidelijke antwoorden van Schepen Pierins heb ik dan toch nog even de VLM gecontacteerd. Hun antwoord was het volgende :
De Stad Brugge en Infrabel hebben de verplichting om een fietspad aan te leggen voor de stopplaats te Wulfsberge mag afgeschaft worden. Dus wordt nu (normaal vanaf april) het fietspad aangelegd zodat vervolgens aan de aanleg van de sporen kan gewerkt worden, tegelijkertijd zal de geluidsberm aangelegd worden door Infrabel. Vervolgens zal VLM de berm inrichten (beplanten, pad aanleggen, meubilair ) dat zal pas voor 2015 of later zijn.
De bouwaanvraag voor de aanleg van de sporenbundel en de geluidsberm is voorzien voor dit voorjaar.
Er is wel afgesproken dat, als het fietspad klaar is, er niet meer met werfverkeer mag over gereden worden. Dit enerzijds omdat het pad niet zou stuk gereden worden en anderzijds voor de veiligheid van de gebruiker. Zowel infrabel als VLM is verplicht dit in de bestekken op te nemen, er zal dan ook strikt op toe gezien worden.
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dit iets zal zijn waar we nauwgezet op zullen moeten toezien en heb grote twijfels in verband met de veiligheid van het fietspad tijdens de aanleg en aankleding van de berm.
Verder is het ook zeer opmerkelijk dat blijkbaar de bouwaanvraag voor de aanleg van de sporenbundel ook reeds voorzien is voor dit voorjaar.
Niettegenstaande de beloftes van Infrabel en het gemeentebestuur dat er nieuwe infosessies zouden volgen in verband met de spoordoortocht door Lissewege, kan ik enkel vaststellen dat men dit niet doet en men start met de aanvraag zonder duidelijkheid te scheppen voor onze bewoners in verband met de spoordoortocht door de dorpskern. Schril contrast met hun voornemen om aktief overleg te plegen met de bewoners.
Ik hoop jullie hiermee toch wat extra info te hebben verschaft en sta natuurlijk steeds tot jullie beschikking mochten er verdere vragen zijn,
JUF LINDA VOORGEDRAGEN TOT BESTE BOEKENJUF VAN HET JAAR
Juf Linda in gezelschap van twee juryleden in het leeshuisje
Onder het thema "Welke juf of meester maakt van alle kinderen echte leesbeesten? Wie verdient een mand vol boeken voor haar of zijn aanstekelijke boekenenthousiasme en -activiteiten op school?"
Stedelijke Bassisschool "Ter Poorten" heeft juf Linda voorgedragen voor de wedstrijd " beste boekenjuf van het jaar" Linda werd geselecteerd en maandagnamiddag kwam de jury op werkbezoek op school en in het klasje van Linda.
De jury:
Gewapend met een camera trekken een aantal journalisten vervolgens naar alle uithoeken van Vlaanderen, op zoek naar de uitgekozen juffen en meesters. Ter plaatse voeren zij gesprekken, nemen ze een kijkje in de klas en in de schoolbibliotheek. Wat zijn de favoriete boeken van deze juf of meester? Op welke manier werken zij met boeken in de klas? Hoe maken zij van hun leerlingen echte leesbeesten?
Op het slotfeest in mei 2014 wordt de beste boekenjuf/meester 2014 bekend gemaakt.
Zie voor meer informatie de website.......KLIK HIER!
Zondag is het weer zo ver: de volgende stap in de voorbereiding naar het Vormsel staat op het programma. We komen naar goede (maar vroege) gewoonte weer samen om 9u in het Reyvaertheem. Na een korte toelichting rond het thema van Lichtmis verdelen we ons weer in verschillende groepjes. Deze keer willen we graag eens laten zien hoe een parochie eigenlijk werkt en wie er zoal actief is. We zullen een aantal mensen bezoeken en interviewen die actief zijn in onze parochie. Meer info krijgen jullie zondag wel.
Aansluitend om 11u is er dan weer de eucharistieviering. Dit keer is het een speciale viering. Tijdens de Lichtmisviering worden ook elk jaar alle gedoopte kindjes en hun ouders van het afgelopen jaar uitgenodigd. Het kan dus wel dat de viering af en toe met enkele babystemmetjes extra klank zal krijgen... maar dat vinden wij echt niet erg.
Wij kijken er weer naar uit om jullie terug te zien,
Vrijdag laatst hield de plaatselijke tennisclub TC Lissewege hun jaarlijkse nieuwjaarsreceptie met de bijhorende drank en hapjes.
De tennisclub is een club waar zowel jong en oud, recreatieve en competitie spelers zich thuis voelen. Jong en oud kunnen er tevens lessen volgen bij erkende VTV trainers.
TC Lissewege beschikt over 3 rustige gewrichtsvriendelijke tennisterreinen op het parochiaal speelplein in de Stationsstraat 9
Ter gelegenheid van de receptie werden enkele van de activiteiten voor het komend jaar voorgesteld.
- Op vrijdag 21 februari is er terug een mosselfestijn gevolgd door een leuke en ontspannende quiz waarbij ieder deelnemer met een prijs wordt bedacht.
- Donderdag 6 maart worden de jeugdleden en kandidaat-jeugdleden uitgenodigd voor een namiddag bowlen.
- Vanaf eind april wordt er terug deelgenomen aan de VTV-interclubcompetitie.
Nieuwe leden zijn altijd welkom en kunnen contact opnemen met het bestuur:
Op vrijdag 11 oktober startte in Levensvreugde een cursus bridge, gegeven door onze dorpsgenoot Pierre Demandt. Vrijdag 24 jan. werd de lessenreeks afgesloten met een tornooi. De 12 cursisten namen het op tegen enkele ervaringrijke genodigden. En hun resultaat mag er zijn : ( namen van de cursisten vet gekleurd )
Het enthousiasme was zo groot, dat op algemene aanvraag een vervolg-lessenreeks werd vastgelegd, die waarschijnlijk op vrijdag 07 feb. van start zal gaan.
Kandidaten kunnen meer inlichtingen bekomen en zich inschrijven bij :
OPEN BRIEF VAN MATHIJS GODERIS AAN ROGER KESTELOOT, TOPMAN VAN DE LIJN
Vanmorgen kondigde Roger Kesteloot, topman van de Lijn, aan dat het aanbod aan openbaar vervoer in landelijke gebieden geen prioriteit meer is. De Lijn wil het busaanbod in minderbevolkte regio's verder afbouwen en stelt de belbus voor als zaligmakend alternatief. Dit is een slag in het gezicht van iedereen die, zoals ik, in een landelijke (deel)gemeente woont en zich moet behelpen met de bus. Ik weiger akkoord te gaan met een dergelijke kortzichtige visie op openbaar vervoer en schreef dan ook een 'open brief' aan dhr. Kesteloot. Want een duurzaam mobiliteitsbeleid investeert in kwalitatief openbaar vervoer in plaats van de dienstverlening verder af te bouwen.
Lees hier mijn 'open brief' aan dhr. Kesteloot, directeur-generaal van de Lijn:
Duurzaam mobiliteitsbeleid is investeren in openbaar vervoer, niet schrappen.
Geachte heer Kesteloot,
Met niets minder dan woede en afgrijzen nam ik akte van uw uitlatingen over het openbaar vervoer in landelijke gebieden. Ik verslikte me haast in mijn koffie en heb mijn cornflakes nog amper aangeraakt. De Lijn wil het aanbod in dunbevolkte gebieden herbekijken, met andere woorden besparen op plaatsen waar het nu al erbarmelijk gesteld is met het openbaar vervoer. Dit is een slag in het gezicht van iedereen die, zoals ik, in een landelijke (deel)gemeente woont en zich moet behelpen met de bus.
Weet u hoe het voelt om afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer voor alles wat je doet? Van die ene of enkele bussen op een dag? Ik weet het wel. En zoals ik zijn er duizenden Vlamingen. Kinderen die naar school gaan, volwassenen die gaan werken, ouderen die om boodschappen willen of naar het ziekenhuis moeten. Veel van de dagelijkse verplaatsingen zijn nu al amper mogelijk met het openbaar vervoer. En u kondigt vrolijk aan dat het aanbod in landelijke gebieden geen prioriteit meer is. Met andere woorden tirez votre plan! Merci!
Argumenten? Het doembeeld van lege bussen die heel Vlaanderen doorkruisen en handenvol belastingsgeld opslorpen. Schrappen die handel! Nochtans, meneer Kesteloot, is een efficiënt en betrouwbaar systeem van openbaar vervoer zéér rendabel en helemaal niet duur in vergelijking met de maatschappelijke meerwaarde. Dat is zeer logisch. We zijn met steeds meer en we moeten ons steeds meer verplaatsen. Al jaren stikken we in onze eigen files en telkens weer wordt de alarmwaarde voor fijn stof overschreden. Als we het openbaar vervoer in Vlaanderen zo kunnen organiseren dat we het volledige grondgebied voldoende dekken is dat veiliger, ecologischer en goedkoper dan dat iedereen in zijn of haar wagen kruipt en in de file gaat gaan staan. Dat is de logica van schaalvergroting.
Maar de voorwaarde is wel dat het aanbod op een gebruiksvriendelijke en betrouwbare manier georganiseerd is, anders werkt het niet. Niemand wil het risico lopen om met de bus te gaan werken als die vaak te laat komt en af en toe helemaal niet. En dat, geachte heer Kesteloot, is nu net het probleem van uw belbus. Die zijn niet betrouwbaar, ook al zult u misschien het tegendeel beweren, en niet gebruiksvriendelijk. Het systeem van vooraf reserveren werkt niet. Kunt u mij uitleggen hoe ik twee uur voor mijn vertrek kan weten hoe laat ik buiten ben bij de dokter? Ik dacht het niet
Het is een vicieuze cirkel: bussen die op slechte uren en maar enkele keren per dag rijden worden weinig gebruikt. U vervangt ze door Belbussen die niet betrouwbaar en niet gebruiksvriendelijk zijn. Gevolg? Nog minder mensen nemen het openbaar vervoer. Goed nieuws! Binnenkort kunt u ook die Belbussen schrappen! Levert u vast betere resultaten op en zo kunt u misschien wel een extra bonusje strikken.
De gevolgen zijn niet te overzien. Mobiliteitsarmoede is een grove vorm van uitsluiting. Beperkte mobiliteit is een belangrijke factor in armoede, die er -jawel- zéker en vast ook is in die landelijke gebieden. Mensen die zich geen eigen wagen kunnen permitteren kunnen nu al amper gaan werken met het openbaar vervoer. Als het zo door gaat straks misschien helemaal niet meer. Daarom, meneer Kesteloot, ben ik zo vrij u te vragen om u nog eens te bezinnen over deze kwestie. Waarvoor hartelijk dank.
LISSEWEGENAAR SCHRIJFT BOEK OVER EEN HALVE EEUW BRUGSE POP- EN ROCKMUZIEK
Antoine De Clerck die tot zijn 26ste jaar in Lissewege gewoond heeft bij zijn
ouders "Daniël De Clerck en Liliane Coppejans" en momenteel sedert 1998
in Sint-Andries woont, heeft een schitterend boek geschreven met als titel:
"BRUPOP" Een halve eeuw pop en rock in Brugge!
Het is een uniek naslagwerk geworden van 288 bladzijden (op A4-formaat) waarin meer dan 1.000 (groeps)namen op een verhalende manier aan bod komen. Een bijwijlen grappig en ontroerend relaas van artiesten en bands van Brugse oorsprong. Verhalen over succes en tegenslag. Over vriendschap en grote dromen. Rijkelijk geïllustreerd met meer dan 400 fotos. En met een voorwoord van Belpopkenner Jan Delvaux.
Het boek is opgevat in twee delen. Deel I bevat het overzicht van de Brugse pop en rock. Per decennium, te starten vanaf de jaren zestig tot vandaag. In deel II staat per letter van het alfabet een muzikant, een groep of een muzikaal iets centraal. Op het einde vindt de lezer(es) een uitgebreide namenregister terug.
Het boek is te koop in de Brugse boekhandels, maar ook verkrijgbaar bij mijn ouders Daniel De Clerck en Liliane Coppejans, Lisseweegs Vaartje 20, tel. 050/54.41.87. en ook te verkrijgen in "Ulysses" Stationstraat, 25 aan de prijs van 29,95euro
Telenet wil je nog meer, betere en snellere diensten kunnen aanbieden. Nu én in de toekomst. Daarom zullen we op 17/01 het kabelnetwerk verbeteren bij jou in de buurt.
Kans op storingen tijdens de werken
Helaas kunnen deze verbeteringswerken zorgen voor korte onderbrekingen in je tv-, radio-, telefoon- en internetsignaal tussen 07:00 en 16:00 uur.
We doen ons uiterste best om de hinder zo veel mogelijk te beperken. In elk geval geniet je daarna opnieuw optimaal van al je vertrouwde Telenet-diensten.
Kun je na de werken niet surfen, tv-kijken of bellen?
Haal dan de stekker van je modem 2 minuten uit het stopcontact en steek hem er daarna opnieuw in. Wacht tot alle lampjes branden en herstart de toestellen die achter je modem hangen, bv. je computer.
Heb je ook een apart basisstation om draadloos te surfen?
Haal dan ook daarvan de stekker, samen met die van je modem, 2 minuten uit het stopcontact. Sluit eerst je modem aan en wacht tot alle lampjes branden. Sluit daarna pas opnieuw je basisstation aan en herstart je computer.
Heb je ook digitale televisie van Telenet?
Haal dan 2 minuten de stekker van je Digibox of Digicorder uit het stopcontact en steek hem er daarna opnieuw in.
- Woensdag 8 januari om 8u voor: Gaspard Van Den Bryarde en echg.
- Donderdag 9 januari om8u voor: François Reyvaert
- Vrijdag 10 januari om 8u voor: Constant Van Kersschaever, echtg. en kinderen
- Zondag 12 januari om 11u voor: Adriaan De Gloyere
Mededeling parochie: veranderingen van de uren van de vieringen. Vanaf januari 2014 is de viering in "Stella-Maris" op zaterdag om 17.30u en in Zwankendamme om 18.30u!
We bedanken het vrijgevige publiek en alle mensen die ook gestort hebben maar niet aanwezig konden zijn op het concert. Ook bedanken we onze ouders, Rita en Daniël Taillaert en Marcelline en Rudy van de VVV voor hun steun bij de organisatie.
" Céline en Charlotte Virgils, Katrien Peremans, Maryam Tawfiq Marwan en Samir
Een derde van de CO2- uitstoot van een gezin hangt samen met eten: de productie, de aanschaf, het verbruik en de verwerking van het afval. Duurzaam eten begint met duurzaam kopen. Je niet laten verleiden door ingevlogen aardbeien of aardbeien uit kassen, maar voor aardbeien van Belgische bodem gaan. En die vind je van mei tot juni, niet in het hartje van de winter. Deze eenmalige activiteit leert je met een aantal keukenprincipes een duurzaam verschil te maken.
Uitgangspunt is seizoenskoken. We frissen op welke groenten in welk seizoen thuishoren en welke culinaire mogelijkheden ze in hun mars hebben. We maken verrassende combinaties, kiezen voor gedurfde smaken, ontdekken vergeten groenten en verwerken die in eenvoudige gerechtjes.
Cursus "Leren werken met de computer voor beginners".
Start donderdagmorgen (5 lessen) vanaf donderdag 30 januari tot 27 februari
van 8.45 11.45 u.
Deze cursus richt zich tot mensen die nog nooit hebben gewerkt met de computer. De basis van het leren werken met de computer komt aan bod.
Dit gaat van opstarten van de computer, tot muisoefeningen.
Toetsbordoefeningen en kennis maken met programmas.
Deelname: gratis (maximum 12 personen)
Inschrijving: is vereist
"Cursus I-pad"
Vrijdag 7 februari tot 9 mei (10 lessen)
van 8.30 11.45 u.
De iPad is een in 2010 geïntroduceerde tablet-pc van het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple. Net zoals de iPhone en de iPod touch bevat de iPad een multi-touchscherm, waardoor deze met de vingers is te bedienen.
In deze 10 lessenreeks leer je alle mogelijkheden die aan de i-pad verbonden zijn.
Basishandelingen met je IPad, mailen, surfen, de standaard apps gebruiken, nieuwe apps downloaden, fotos maken, beheren en verwerken, muziek en video op je IPad weergeven.
Deze cursus biedt u de mogelijkheden te leren kennen zonder dat u een i-pad hoeft aan te kopen.
Er zijn er 10 ter beschikking. Mensen die zelf een i-pad hebben mogen die natuurlijk gebruiken.
Deelname: 56 voor de cursus/ 23 voor boek (is niet verplicht)
Inschrijving: is vereist
"Creatief Sjaals knopen"
Dinsdag 28 januari om 14.30 u.
Nu het buiten weer wat kouder wordt, is het hoog tijd om je sjaals terug uit de kast te halen. Het is echter niet altijd makkelijk om die op een originele manier te knopen. Ontdek tijdens de namiddag een klassieke, nonchalante, stoere en zakelijke stijl.Wie een beetje creatief is weet z'n sjaal op 1001 verschillende manieren te dragen. Hoog tijd dus om de sjaals boven te halen.
Deelname: 2 (koffie inbegrepen)
Inschrijving: is vereist
Ontspanning "Nieuwjaarsontbijt met cava"
Donderdag 23 januari om 8.30 u.
2014 is begonnen en mag gevierd worden.
Daarom organiseren we voor iedereen een leuke bijeenkomst vroeg in de morgen.
Samen lekker en gezond ontbijten met een toast op het nieuwe jaar.