BEWONERS VAN DUDZELE EN LISSEWEGE BEZORGD OM BETONCENTRALE
Bewoners van Dudzele en Lissewege bezorgd om Betoncentrale
In Dudzele en Lissewege ontstaat heel wat beroering rond de vergunning van een betoncentrale aan de rand van Dudzele dorp. De aanvraag werd eerst geweigerd door de Stad Brugge maar donderdag vergunde de deputatie toch. ´We kunnen niet begrijpen waarom de provincie een betoncentrale vergunt zo dicht bij het dorp en bij een waardevol vogelrichtlijngebied. Mens en natuur worden hier het slachtoffer van.¡ zegt Mieke Hoste, gemeenteraadslid en inwoner van Dudzele.
De firma Top Mix vroeg een omgevingsvergunning aan voor een nieuwe vestiging in de achterhaven, op 700m van der dorpskern van Dudzele. Het afvalverwerkend bedrijf wil op die locatie grond, bouw- en sloopafval opslaan en behandelen. ´Deze activiteiten zullen onvermijdelijk een grote impact hebben op de omgeving, zo blijkt uit het vergunningsdossier. Wie het dossier leest kan niet anders dan concluderen dat dergelijke activiteiten niet thuishoren op deze locatie. Om die reden heeft Stad Brugge de aanvraag geweigerd. Wij betreuren sterk en begrijpen niet waarom de Provincie deze visie niet heeft gevolgd¡ aldus raadslid Hoste.
Geluid
Het verkeer vlakbij de bewoning van Dudzele zal onvermijdelijk geluidshinder creëren. Bovendien veroorzaken de activiteiten op de site, waaronder een breekinstallatie, veel lawaai. Volgens de geluidsstudie bedraagt het maximale geluidsniveau 43 dB(A) ter hoogte van de eerste woningen, wat strikt genomen onder de VLAREM norm blijft. Maar men houdt hierbij geen rekening met de accumulatie van het reeds bestaande omgevingslawaai én de piekgeluidsbelasting. Zelfs tot in de Ter Doeststraat in Lissewege wordt 43 dB(A) voorspeld.
Verkeer
Men spreekt over 143 transportbewegingen per dag. Dat zijn 13 vrachtwagens die per uur aan- en afrijden, dus 26 vrachtwagens per uur. Dit is omgerekend 1 om de 2,3 minuten, dus bijna continu. Er wordt bovendien in de aanvraag opgemerkt dat op piekdagen dit tot het dubbele kan oplopen. De A11 en N31 zijn misschien goede ontsluitingswegen maar het verkeer naar en van deze ontsluitingswegen zal langs de lokale wegen verlopen. Hierdoor zal er op die plaatsen bijna continu vrachtverkeer zal passeren. Het is onvermijdelijk dat dit storend zal zijn voor de nabije bewoning.
Milieu
Het projectgebied ligt op de rand van de Dudzeelse polder, een vogelrichtlijngebied met enkele deelgebieden van het habitatrichtlijngebied. Op iets meer dan 200 meter ligt het erkend natuurreservaat Ter Doestÿ. Op 140 m ten westen ervan ligt het VEN-gebied De Polders Boudewijnkanaalÿ. De dichtstbijzijnde woonkern is Dudzele in het zuidoosten op ca. 700 m en Lissewege in noordwesten op ca. 1700 m. Het spreekt voor zich dat door deze kritische ligging het project aanzienlijke gevolgen kan hebben voor de omgeving. De omliggende natuurgebieden en de beschermde habitats zijn belangrijk voor zowel trekvogels, weidevogels en zangvogels. Daarnaast is dit gebied ook een buffer met de A11 ten voordele van de Dudzeelse Polder. De zone mildert de nieuwe infrastructuur van de A11 die de haven al fysiek dichter brengt bij het woonweefsel van Dudzele.
Havengebonden?
De firma verkreeg een concessie in het havengebied. Om die te kunnen verkrijgen stellen zij de ambitie voorop om minstens 28% van het verkeer over het water te laten verlopen. Ook daar hebben we veel bedenkingen bij. Op de plannen, noch in de nota is er sprake van de inrichting van een aanlegkade in functie van laden en lossen. Er is geen aanmeermogelijkheid op de site zelf. Dit doet ons vermoeden dat het transport over de weg nog een stuk hoger zal liggen dan vooropgesteld.
Stof
Het is ook onvoldoende duidelijk of de exploitatie van de site en de aangekondigde maatregelen voldoende zullen zijn om stofhinder in Dudzele te vermijden. Indien de grondstoffen tot een hoogte van 5m gestockeerd worden, is verspreiding buiten de site door de wind onvermijdelijk. Ook het vrachtverkeer dat op slechts 100m van bewoning in Dudzele passeert kan stuivende stoffen en hinder veroorzaken.
Hoezo geen MER?
Gezien de kritische ligging ten opzichte van bewoning en bijzondere natuur kan het project aanzienlijke gevolgen hebben voor het milieu. Een uitgebreid milieueffectenrapport had meer duidelijkheid kunnen brengen over de potentiële impact van dit project op de omgeving en ons als bewoners misschien kunnen geruststellen. Maar dat is niet opgemaakt. Wij vragen ons dan ook sterk af waarom.
Bewoners zijn ongerust
Lokale bewoner Patriek Willems reageert zeer verontrust: ´We wonen hier nu rustig en heel graag. We zijn echt bang dat het op termijn onleefbaar wordt. Bovendien vrezen we voor waardevermindering van onze eigendom. Dat kan toch zo maar niet!
Verder beroep
´Ik zal vragen om een schorsende procedure te starten bij de raad voor vergunningsbetwistingen. Hier in de streek is er een fragiel evenwicht tussen de haven en industrie enerzijds en de polderdorpen anderzijds. Dergelijke dossiers dreigen dat op de helling te zetten. Met de Stad waken we heel erg over de leefbaarheid van de dorpen maar hier worden we door de provincie overruled en dat is erg jammer¡ zegt eerste schepen en inwoner van Lissewege Mathijs Goderis.
Team Tlissewegenartje gaat dit jaar terug meewerken met de jaarlijkse Beeldenroute van Gratïen Dendooven waarbij wij de bomen in de Pol Dhondtstraat terug willen versieren. Vorig jaar mochten we honderden bezoekers ontvangen die onze werkjes kwamen bewonderen.
Na de breiwerken, gezichten, nestkastjes, vlinders, dromenvangers en de Zee gaan we dit jaar "In de lucht". Alles dat met 'in de lucht' te maken heeft, kleuren en materialen, al dan niet zelf gemaakt of gepimpt is welkom.
Moest je zin hebben om mee te doen, om zelf iets te maken dat met 'in de lucht' te maken heeft (vliegtuigjes, luchtballonnen, raketten, vogels, insecten, enz, enz............! laat het ons gerust weten. Jong en oud is van harte welkom bij dit nieuw project!
De werken worden dan half juni 2021 aan de bomen bevestigd waarbij wij dan in de loop van de avond als he mogelijk is met de corona, de deelnemers een kleine receptie aanbieden met een natje en een droogje.
"Het nieuw ontmoetingscentrum op de Scharphoutsite #Lissewege komt weer een stap dichterbij! Er is een oproep gelanceerd om een ontwerper aan te stellen voor het complex met o.a.:
👉 een polyvalente zaal voor 300 personen, voor culturele of sportieve activiteiten
👉 verschillende lokalen voor vergaderzaal, repetitieruimte of leslokaal
Wegen en Verkeer voert in 2021 een grondig onderhoud uit van de Expresweg (N31) in Brugge. In verschillende fases wordt het wegdek vernieuwd en worden twee bruggen gerenoveerd. Het verkeer op de Expresweg kan vanaf 1 maart tijdens de werken in beide richtingen doorrijden op 1 rijstrook, maar moet wel rekening houden met vertragingen. Volgens de huidige planning duren de werken tot het najaar van 2021.
Wegdek wordt volledig vernieuwd
De Expresweg is toe aan een grondige opknapbeurt. In de loop van 2021 werkt Wegen en Verkeer er op verschillende locaties. In een eerste fase wordt er gewerkt op de weghelft richting kust, tussen de brug over Waggelwater en de Blankenbergse Steenweg (N371). Het volledige wegdek in deze zone wordt vernieuwd. Zodra de ene helft klaar is, starten de werken op de andere weghelft.
In het najaar wordt ook gewerkt ter hoogte van de Koningin Astridlaan. Een concrete timing voor deze fase is er nog niet.
Eerst voorbereidende werken
Voorafgaand aan de onderhoudswerken worden eerst lokale putten hersteld op de N31 zodat tijdens de werken het verkeer zonder problemen over het wegdek kan rijden. Die herstellingswerken zijn voorzien gedurende 2 nachten: vanaf donderdagavond 25 februari tot vrijdagochtend 6u. en van vrijdagnacht 26 februari tot zaterdagochtend 6u.
Ernstige hinder vanaf 1 maart
Vanaf maandag 1 maart start de aannemer met het klaarzetten van de doorsteken. Dat zijn de plekken waar het verkeer later over de middenberm naar de andere weghelft wordt geleid. Vanaf 1 maart is er dus ernstige hinder want het verkeer moet dan in beide richtingen over 1 rijstrook.
Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u ter hoogte van de doorsteken en 70 km/u op de rest van de N31. Tijdens de eerste fase (van maart tot mei) is er ook hinder aan enkele op- en afritten van de Expresweg richting kust. Zo wordt de oprit aan de Oostendse Steenweg (N9) afgesloten. De afrit aan de Oostendse Steenweg en de afrit aan de Blankenbergse Steenweg (N371) richting kust zijn afwisselend afgesloten, een van de twee blijft dus altijd open. Richting E40 kan het verkeer van alle op- en afritten gebruik maken.
Vrachtverkeer richting haven Zeebrugge omgeleid
De werken op de Expresweg hebben ook een impact op het vrachtverkeer naar de haven van Zeebrugge. Voor wie van de E40 richting Zeebrugge rijdt, wordt een omleiding voorzien via Aalter en Maldegem.
EEN ZICHT OP DE WERKEN VAN HET TIJDELIJK BOUWDOK VOOR DE NIEUWE SCHELDETUNNEL
BRON de Oosterweelverbinding
Onlangs startten de werken voor het tijdelijk bouwdok in de haven van Zeebrugge aan de overkant van het Boudewijnkanaal. In dat dok worden de komende jaren de acht verschillende onderdelen van de Scheldetunnel gebouwd. Elk element is zoÿn 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog. De 60 000 ton zware kolossen worden achteraf met sleepboten via de Noordzee en de Westerschelde naar hun nieuwe thuis in Antwerpen gebracht. Na een zorgvuldige voorbereiding worden ze op de juiste locatie afgezonken en zal de nieuwe, 1,8 kilometer lange Scheldetunnel een feit zijn.
Dit proces is uniek in de wereld! Een technische huzarenstukje!
Bekijk enkele afbeeldingen en een filmpje van dit proces.
STAD BRUGGE ZOEKT HUURDER VOOR DE TENNIS, MINIGOLF EN POLYVALENT GEBOUW TE ZEEBRUGGE
Stad Brugge zoekt huurder voor de tennis, minigolf en polyvalent gebouw aan Stella Marisplein in Zeebrugge
Heb je een stevige portie ondernemingszin en wil je een belangrijke rol spelen in het toeristisch, recreatief, sportief en sociaal leven in de strandwijk ? Stel je dan voor 8 maart 2021 (12u) kandidaat door het indienen van een uitgewerkt aanbod.
De huurder moet op zijn kosten instaan voor het inrichten en gebruiksklaar maken van de infrastructuur.
Interesse?
Zie de voorwaarden, formaliteiten en het uittreksel van het kadastraal perselenplan in de bijlagen onderaan!
Gedaan met de overvloed en het feestgedruis. Vandaag start de Vasten met Aswoensdag.
Aswoensdag is in de katholieke traditie het begin van de 40 dagen durende Vastentijd, die loopt tot en met Paaszaterdag, ook Stille Zaterdag genoemd. Van Aswoensdag tot Pasen zijn er veertig vastendagen, waarbij de zondagen niet worden meegerekend. Aswoensdag wordt voorafgegaan door vastenavond en het carnaval.
Op de gravure 'Vette Keuken' doet het bonte gezelschap zich tegoed aan de opeengestapelde schotels op de tafel en de talrijke opgehangen hammen en worsten. In het haardvuur hangen drie grote ketels en een varken aan het spit. De kat en de honden zijn zo rond dat ze amper op hun poten kunnen staan. De doedelzakspeler is met zijn magere postuur niet welkom en wordt tegen zijn zin naar buiten gewerkt.
Met deze prent gaf Bruegel kritiek op de vraatzucht en benadrukte hij de matigheid als deugd. De komende 40 dagen bereiden christenen zich voor op Pasen en is het allemaal wat soberder en minder.
De vette keuken, gravure naar ontwerp van Pieter Bruegel, uitgegeven door Hendrick Hondius, tweede kwart 17e eeuw.
Zoals je wellicht gemerkt hebt, is Rudi al een tijdje bezig foto's van Lissewege en Zwankendamme te verzamelen op 't Lissewegenartje. Die foto's zijn te bewonderen bij de rubriek foto van de week.
Nu denken we eraan om deze actie verder te zetten aangezien er ook erg mooie foto's van onze buurt tussen zitten. Meer nog, met Levensvreugde gaan we zelfs nog een stap verder. We koppelen er een tentoonstelling/prijsuitreiking aan vast. Eenmaal de deuren van ons centrum terug mogen opengaan, is, zetten we een tentoonstelling op in het buurtcentrum met alle ingestuurde foto's van 't Lissewegenartje.
Onze plaatselijke fotoclub, Argus reikt dan ook een prijs uit voor de beste foto. (datum van prijsuitreiking wordt verder meegedeeld).
Dus, ik zou zeggen: haal je camera boven en maak - naar jouw mening- de mooiste foto van Lissewege/Zwankendamme en stuur die door naar 't Lissewegenartje.
Beste dorpsgenoten, heb een zeer gek idee om wat vertier te brengen in deze donkere dagen.
Heel wat carnavalisten in het dorp en daarbuiten moeten noodgedwongen binnen blijven tijdens carnaval.
Als we nu eens zouden aan de voorgevel van de huizen een wasdraad ophangen met daaraan carnavalspakken van je vereninging of wat je zelf ooit hebt gemaakt.
Dit dan ophangen op 14/02/'21 en 16/02/'21
Wie doet mee??? Om toch wat kleur, leute en plezier te hebben in ons mooie dorp.
OCMW BRUGGE HEEFT 74% MEER VOORSCHOTTEN UITBETAALD IN EEN JAAR TIJD
74% meer voorschotten uitbetaald in één jaar tijd
OCMW Brugge trekt aan alarmbel:
‘We zijn de noodoplossing die tot norm uitgroeitÿ
Maanden wachten voor je een uitkering ontvangt voor ziekte of werkloosheid: in coronatijden is het geen uitzondering. De achterstallige betalingen kregen gisteren uitgebreide aandacht in de media. De ‘bottleneckÿ zit het vaakst bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW) dat er niet in slaagt om dossiers vlot te verwerken. Wie daar van centen verstoken blijft, klopt bij een OCMW aan voor een voorschot. Ook in Brugge is de problematiek bekend en neemt ze toe.
Adviseur maatschappelijk werk Veerle VAN VYNCKT: ´We ontvangen voortdurend nieuwe cliënten die er niet in slagen om hun uitkering in orde te brengen. Aangezien veel personen omwille van corona geen financiële reserves meer hebben, zijn wij hun laatste houvast. Het levert geregeld schrijnende toestanden op, waarvan we weten dat die eigenlijk te vermijden zijn.¡
Het principe van de sociale uitkeringen op zich is eenvoudig. Wie een job uitoefent in loondienst, ontvangt die uitkering bij langdurige ziekte, invaliditeit of werkloosheid. Ga je na een loopbaan als werknemer met pensioen, dan val je terug op het wettelijk pensioen. Ook dat is een uitkering. De achterstal in uitbetalingen duikt momenteel vooral op bij wie uitkeringsgerechtigd werkloos is en geen lid is van een vakbond.
Veerle VAN VYNCKT ´In zoÿn geval treedt De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkering (HVW) op als uitbetalingsinstelling. Maar bij de HVW kampen ze met een achterstand, waardoor mensen lang op geld moeten wachten en letterlijk ‘zonder inkomenÿ vallen. Dan zijn wij met het OCMW de laatste strohalm, die een voorschot uitbetaalt en een onderzoek start naar het hoe en waarom van de achterstallige uitkeringen. In principe zijn dit uitzonderingen, maar vandaag merken we dat de vraag naar voorschotten voortdurend toeneemt, net omdat dossiers bij de HVW niet verwerkt raken. Dat is frappant.¡
Wie de website van HVW consulteert, wordt meteen met de neus op de feiten gedrukt. ´Door de grote hoeveelheid werkloosheidsaanvragen loopt de algemene responstijd op. Alle aandacht gaat nu naar dossierbehandeling¡, vermeldt de homepage. Maanden ‘wachtmodus zonder centenÿ zijn daardoor ook het lot van OCMW-cliënten in Brugge. Het OCMW-bestuur is alvast van mening dat geen enkel excuus het oponthoud rechtvaardigt.
Schepen Pablo ANNYS: ´De cijfers liegen er niet om: in 2019 volgden we 192 personen met een voorschotdossier op, in 2020 waren er dat maar liefst 335. Dat is een astronomische stijging van 74%, voor mensen die in nood verkeren en dringend geld nodig hebben. We beseffen uiteraard dat een aanvraag bij de HVW met administratieve rompslomp gepaard gaat. Soms ontbreken er documenten of is het niet duidelijk welk tewerkstellingstraject een persoon heeft afgelegd. Maar die drempels moeten in wezen snel uitgeklaard worden. We stellen vast dat dit niet gebeurt. Wanneer er vragen zijn over een dossier en één van onze maatschappelijk werkers probeert de Hulpkas zelf te contacteren voor toelichting, is de dienst slecht bereikbaar. Daardoor stropt alles. Zelfs uitkeringsgerechtigde personen die hun aanvraag tijdig en correct indienen, belanden in een virtuele wachtkamer zonder uitgang. Alleen wie fysiek in de rij gaat staan bij de HVW, lijkt in bepaalde gevallen sneller geholpen te worden.¡
Ondanks de precaire situatie doet OCMW Brugge er alles aan om de betrokkenen maximaal tegemoet te komen.
Pablo ANNYS: ´Tijdens de intake voor dit soort dossiers leggen we meteen contact met de uitbetalingsinstelling om het recht op uitkering te onderzoeken. We gaan na wat er ontbreekt en streven zelf naar een vlotte afhandeling. Onze voorschotten zijn intussen een pleister op de wonde voor de cliënt, maar er zijn nadelen aan verboden. Het inkomen immers ligt lager dan bij een uitkering en er gaat voor onze diensten een pak werk mee gepaard. Een vooronderzoek neemt al snel 30 dagen in beslag, net omdat wij de haperende dossiers van de HVW moeten overnemen en er een eigen dossier aan koppelen. Bovendien moeten de centen achteraf ook teruggevorderd worden bij de Hulpkas. Kort samengevat: we zijn de noodoplossing die stilaan tot norm uitgroeit, en dat is op termijn onhoudbaar. Als lokaal bestuur hopen we dat er op federaal niveau snel werk wordt gemaakt van een oplossing, zodat we dit soort kleinschalige dramaÿs in de toekomst zoveel mogelijk kunnen vermijden.¡
FIETSERS STAAN IN HET WATER AAN DE VERKEERSLICHTEN WULFSBERGE-BARON DE MAERELAAN
Foto's Sebastien B.
Chauffeurs weten niet zeker of er rechts van hen een diepe put is!
Mensen uit Zwankendamme ergeren zich voor de wateroverlast aan de verkeerslichten 'Wulfsberge-Baron de Maerelaan:
"Zijn er nog mensen die zo het gevoel hebben dat er wat je ook doet er enkel gedaan wordt waar de politici weten dat ze iets kunnen halen en scoren? Ik meld - weeral net zoals velen onder jullie voor de 100ste keer - dat het levensgevaarlijk is aan de lichten van Zwankendamme. beide zijden uitgereden putten, steentjes op de baan kortom zoals reeds 100 keer uiteen gelegd.. plaats genoeg om min 1 m beton te leggen en verbreden en daar fietsstroken op te maken. Zo staan fietser veilig, auto's veilig en rijden ze het niet steeds stuk. Antwoord van Brugge. Niet onze bevoegdheid. Is van wegen en verkeer. Et voila.. daar stop het..
Overigens vraag ik me nog af, misschien moeten we es de proef op de som nemen.. Wat al we nu is van iedereen die zo een stadshoekje gras heeft of eigen voortuin.. wat als we daar es een oprit van maken. Want ook daar . .grote consternatie.. 2Xl heeft inrit gemaakt.. zonder vergunning in ieder geval heeft niemand de gele aankondiging gezien en wat wordt er gedaan .. niets.. Intussen ligt het daar vol steentjes op fietspad wat volgens mij voor de fietser gevaarlijk is en voor de auto's schadelijk maar de inrit/oprit wordt gretig gebruikt. De meters lange plassen die al tot op de baan staan.. dat moeten we erbij nemen. Stad Brugge Het zou jullie sieren es een probleem daadwerkelijk verder aan te pakken en te bekijken en bij voorkeur voor er weer een nieuwe verkiezing is want dergelijk zaken lijken net altijd zoveel tijd in te nemen dat door de volgende regering dan gezegd wordt.. wat mijn voorgangers deden weet ik niet maar ik zal het nu even bekijken.
En we zijn weer weg zonder oplossing... Kortom:
- een structurele lange termijn oplossing voor alle beschadigingen aan oprit (lichten) Zwankendamme op grote weg. (beide zijden) Ik kan u verzekeren als je nu met een wagentje naast de baan raakt dan mag je de auto afvoeren.
- Als die oprit va 2XL legitiem is dan graag es zorgen dat ze dat afwerken dat het grind niet tot half de baan ligt wat echt wel schade voor auto's aanbrengt en onveilig is voor fietsen. Laat staan het feit dat er geen water afvoer is duidelijk. Wat alleen maar erger gaat worden over tijd.
- Misschien es net iets meer geld steken in deze werken die echt noodzakelijk zijn in plaats van de wandelpadjes en vele andere zaken waar nu aandacht aangegeven wordt.
Begrijp me niet verkeerd. Die wandelpadjes zijn meer dan welkom maar net zoals in ieder bedrijf heb je prioriteiten. De veiligheid en feit dat er geen schade is als je gewoon op in/uitrit of baan rijdt waar duizenden auto's passeren en ja evenveel vrachtwagens mede door illegale inrit van 2XL lijkt me toch te primeren over een goed aangelegd wandelpadje. Prio's . Brugge heeft het al vele keren fout gehad."
In deze ietwat saaie en moeilijke tijden bieden we met BC Levensvreugde graag afleiding dicht bij huis.
Wat dacht je van een zoektocht in eigen buurt oftewel in Het witte dorp?
Wandelzoektocht Lissewege Het Witte Dorp van 9 januari tot 28 maart 2021
Deze wandelzoektocht met 32 vragen is een uitdaging voor ervaren en minder ervaren zoektochters. De zoektochtbundel bevat ook nog heel wat leerrijke informatie over het witte dorp en zijn bekendste inwoners.
Je kan het route- en antwoordenblad op volgende websites downloaden:
www.wrvzoektochten.be/ of www.caborazoektochten.com of www.zvrosbeiaard.be/
of kan in een uitzonderlijk geval telefonisch of per e-mail aangevraagd worden bij de organisator: Dirk Temmerman (0487/387035 dirk.temmerman9@gmail.com). Voor het opsturen hiervan worden portkosten aangerekend.
Voor een geldige inzending van het antwoordenblad dient er een bedrag van slechts 5,00 te worden gestort op rek. BE92 0000 6012 2923 t.n.v. Dirk Temmerman met als vermelding: Wandelzoektocht Lissewege.
Wegens de strenge coronamaatregelen is er geen prijsuitreiking voorzien. De eerste tien van de einduitslag krijgen respectievelijk een waardebon (In & Uit Brugge) opgestuurd van 50,00 - 40,00 - 30,00 - 25,00 - 20,00 (plaatsen 1-2-3-4 en 5) - 15,00 (plaatsen 6 t.e.m. 10), 10,00 (plaatsen 11 t.e.m. 20), 10,00 voor wie eindigt op de 40ste, 60ste, 80ste, enz.. plaats).
Indien er een surplus is aan inschrijfgelden zal dit bedrag geschonken worden aan
'Kom Op Tegen Kanker'.
In principe kun je deze wandelzoektocht tot 28 maart spelen, maar door de huidige coronamaatregelen zou het kunnen dat de zoektocht met één maand wordt verlengd, maar tot op heden is dit geen zekerheid.
Wanneer de zoektocht wordt beëindigd (normaal dus op 28 maart) kun je inderdaad niet meer meedoen voor de prijzen.
Het is in deze tijden een leuke en gezonde coronaproof wandeling waarmee je bovendien nog een prijsje kunt op de kop tikken en bovendien nog wat historische informatie kunt inwinnen over Lissewege.
Let op: zoals in elke zoektocht zitten er soms wat addertjes onder het gras. Soms is het makkelijk, soms wat moeilijker.
Je kan het route- en antwoordenblad ook vinden in de bijlagen!
Mensen die niet beschikken over een printer kunnen een uitgeprinte vragenlijst/route bekomen in het buurtcentrum - Lisseweegs Vaartje 43 - Lissewege.
TE KOOP - Dit handelspand met woonst bevindt zich recht tegenover de imposante Onze-Lieve-Vrouw-Bezoekingskerk van het 'witte polderdorp'. De handelsruimte biedt veel mogelijkheden en kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. De privé woonst heeft een aparte ingang en beschikt over een mooie tuin die uitgeeft op het Lisseweegs vaartje, een idyllisch plekje waar je met volle teugen kan genieten van de rust en het uitzicht. Tevens beschikt het pand over 2 instapklare vakantiewoningen, om te verhuren of te gebruiken als extra woonruimte. Plan een bezoek en bewonder dit veelzijdig pand met eigen ogen!
➡️ Meer foto's en informatie ...............KLIK HIER!
De Brexit onderhandelingen sleepten jaren aan, maar de eigenlijke uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de EU verliep in onze contreien alvast vlotter dan gedacht en de verwachte hinder op de weg bleef uit. Daarom is het Brexit circulatieplan rond en naar de haven van Zeebrugge tegen het weekend niet langer meer van kracht. Alle signalisatie wordt momenteel mondjesmaat weggehaald. Normaal kan alle verkeer tegen vrijdagavond weer overal vlotjes door en worden de snelheidslimieten terug zoals voorheen.
Met de nieuwe maatregelen willen we een zicht krijgen op hoeveel kinderen er naar de activiteiten zouden komen, dus vragen we of jullie deze twee vragen willen invullen zodat wij onze activiteiten veilig kunnen organiseren. Als er meerdere kinderen naar de KSA komen mag u natuurlijk de vragenlijst meerdere keren invullen. Hou er rekening mee dat met de nieuwe regels een kind maar één hobby per week mag uitoefenen. Meer uitleg over de komende activiteiten volgt.
We hebben tevens beslist om de komende zaterdag nog geen activiteiten te geven(enkel de springers, joroÿs en jim hadden die zaterdag een activiteit ingepland). We hebben dit beslist zodat we de komende activiteiten op een veilige manier kunnen voorbereiden.
Dit betekent dat de eerst volgende activiteiten op 13 februari plaatsvinden voor de sloebers, sim en +16. Voor de springers en de jim is de eerstvolgende activiteit op 20 februari en de jim moet hun fiets meenemen. Als laatste hebben we de eerstvolgende activiteit van de joroÿs en dat is op 27 februari.
We zien jullie graag allemaal terug op de komende activiteiten, hou jullie veilig!
Alle bewoners van Scharphoutstraat, Europastraat, Pater Verbieststraat, Simon Benningstraat, Ten Wallestraat, Patentestraat, Groendijk, Lissewegestraat en Uitkerkestraat ontvingen normaal een bericht van Farys in hun brievenbus.
Je weet nooit dat sommigen de boodschap vergeten zijn of zo.
Het gaat om een wateronderbreking door werken op donderdag 4 februari tussen 8u en 17 u voor maximum 1 uur. Er wordt aan de bewoners gevraagd om het watertoevoer af te sluiten gedurende de werken.
STAD BRUGGE BOUWT CIRCULAIR ONTMOETINGSCENTRUM TE LISSEWEGE
Stad Brugge bouwt circulair ontmoetingscentrum te Lissewege
Een toonbeeld én katalysator van circulair bouwen in Brugge en daarbuiten
Stad Brugge beschikt over een zeer gevarieerd en rijk patrimonium van meer dan 500 gebouwen. Daardoor is het een van de grootste vastgoedeigenaars in Brugge en omgeving. Het stadsbestuur is zich bewust van zijn voorbeeldrol binnen de maatschappij. Daarom tracht het systematisch een voortrekkersrol op te nemen wat nieuwe ontwikkelingen betreft.
Na jarenlange ervaring op te bouwen met energiezuinig bouwen en renoveren, is de tijd rijp om duurzaam te leren omgaan met (bouw)materialen… tijd dus voor circulair bouwen! Stad Brugge stroopt de mouwen op en zet een pilootproject op: de bouw van een circulair ontmoetingscentrum in Lissewege. Het centrum moet niet alleen een toonbeeld maar ook een katalysator worden voor circulair bouwen in Brugge en daarbuiten.
Multifunctioneel ontmoetingscentrum
Het centrum zal plaats bieden aan sport-, jeugd- en socio-culturele voorzieningen. De gekozen site is de voormalige basisschool ‘De Regenboogÿ, die als sinds 2012 leeg staat. Het terrein is 1,4 ha groot, gesitueerd aan het rand van de bebouwde kom van Lissewege en heeft een groen, open karakter. In het nieuwe ontmoetingscentrum zullen plaatselijke verenigingen en particulieren allerlei activiteiten kunnen organiseren. Aangezien hun noden vrij vergelijkbaar zijn, worden alle ruimtes zo multifunctioneel mogelijk gemaakt. Dit resulteert in een compacte, efficiënte en aanpasbare infrastructuur, zonder in te boeten op gebruiksgemak.
Een leerproces met aandacht voor alle aspecten van circulariteit
Om de markt de mogelijkheid te geven om zich naar deze nieuwe manier van werken te organiseren, worden er verschillende overlegmomenten georganiseerd. Zowel voorafgaand, tijdens als na de aanbesteding. De input van deze consultatierondes zal mee vorm geven aan de uitwerking van de financiële en juridische aspecten van de aanbesteding.
Bij de bouw gaat veel aandacht naar herbruikbare of hergebruikte materialen, met oog voor de impact op de gezondheid van de gebruikers. Een BIM gebaseerd classificatiesysteem zal de toegepaste materialen en systemen tonen, tracken en coderen, dit om toekomstig hergebruik en transformaties te stimuleren.
Ook circulaire businessmodellen zullen een rol spelen in het nieuwe ontmoetingscentrum, zowel op niveau van oplossingen (bijvoorbeeld verlichting of meubilair) als op niveau van het gehele gebouw.
Stad Brugge zal het volledig traject monitoren en in kaart brengen door een makkelijk te hanteren instrument te creëren. Deze workflow zal gebruikt kunnen worden om nieuwe projecten op te zetten en circulair bouwen op een brede schaal te helpen lanceren.
Doorheen het proces zal de stad telkens refereren aan het klassieke bouwproject en de verschillen tussen de twee modellen kwantificeren. Zo kan ze de keuze voor circulair bouwen onderbouwen, en de bouwheren en de markt tot een mentaliteitsverandering aanzetten.