
Infrabel heeft alle troeven in handen om voor eens en voor altijd te kiezen voor een duurzame leefbaarheid in Lissewege
Enkele maanden geleden heeft Minou Esquenet, samen met een groep bewoners, een vraag ingediend bij Infrabel en de Vlaamse Overheid om een alternatief te onderzoeken voor de doorgang van het spoorverkeer in Lissewege, nl de gehele of gedeeltelijke insleuving van het spoor. Om de belangrijke toename van treinverkeer door het nieuwe rangeerstation op te vangen, werd er in het kennisgevingdossier project-MER vormingsstation Zeebrugge-Zwankendamme voorgesteld de overweg in de Stationsstraat te sluiten en geluidsschermen te plaatsen langsheen het hele traject van de spoorweg dat door Lissewege loopt. De voorgestelde maatregelen vormden een grote bedreiging voor zowel de leefbaarheid en de levenskwaliteit, als voor de handels- en toeristische kern die het dorp van Lissewege is.
Op de infomarkt die door de stad Brugge werd georganiseerd, werden al een aantal alternatieven voorgesteld. “Na meervoudig overleg met heel veel bewoners blijkt dat de sleuf wordt aanzien als de enige duurzame oplossing voor het toenemende vrachtvervoer”, zegt Minou Esquenet.
Het voorstel van de groep bewoners om de sporen in te sleuven past perfect zowel in de groeistrategie van de haven als in een duurzame mobiliteitsvisie. Er is in dit plan plaats voor drie sporen in plaats van de huidige en voorziene twee. Hierdoor zou het personenvervoer afgescheiden kunnen verlopen van het vrachtvervoer, -dat volgens de groeiprognoses van het havenbestuur zou verdubbelen tegen 2020- dat op die manier permanent over twee sporen kan beschikken. Bovendien hoeft de keuze voor een sleuf de bouw van het rangeerstation helemaal niet te vertragen, aangezien dit ook nog perfect erna kan gebeuren.
“Op plaatsen waar de ruimte schaars is, lijkt het evident die ruimte meervoudig te gebruiken. Bovengronds goederenverkeer brengt belangrijke maatschappelijke kosten met zich mee zoals lawaaihinder en voorzorgen ivm veiligheidsaspecten. Als je dat allemaal in rekening brengt, krijg je toch een ander beeld: ondergronds bouwen is misschien iets duurder bij aanvang, het zal in elk geval duurzamer en bijgevolg langer rendabel zijn. Met ons voorstel willen wij het harde en grote economische belang van onze zeehaven laten ‘samensporen’ met de zachte maar eveneens belangrijke overwegingen van de leefbaarheid van dorpskernen en het respect voor de mens. Ons lot ligt nu in de handen van Infrabel, ze hebben alle troeven in handen om voor eens en voor altijd de rust en de leefbaarheid in Lissewege te garanderen.” besluit Minou Esquenet
Minou Esquenet, voorzitter CD&V Brugge
28-06-2011 om 23:04 geschreven door tlissewegenartje 
|