Les syndicats avaient annoncé
l'organisation de nouvelles actions ce vendredi devant certains
magasins Carrefour dont le blocage de 10 magasins
BRUXELLES
La direction du groupe Carrefour notait vendredi une "forte volonté" de
travailler au sein des magasins et au siège principal alors que des
actions étaient annoncées dans une dizaine de magasins de l'enseigne.
La majorité des manifestants ne sont pas issus de l'entreprise, a
annoncé un porte-parole de Carrefour.
Les syndicats avaient
annoncé l'organisation de nouvelles actions ce vendredi devant certains
magasins Carrefour, dont le blocage de 10 magasins. Les magasins
concernés par les actions de fermeture sont ceux de
Berchem-Saint-Agathe, Froyennes (Tournai), Haine-Saint-Pierre (La
Louvière), Houdeng, Kuurne, Mouscron, Ninove, Oostakker (Gand), Sint
Eloois Vijver (Waregem) et Soignies.
Vendredi matin, une
trentaine de personnes ont été interpellées administrativement par la
police devant le Carrefour de Ninove. Elles ont refusé de présenter une
pièce d'identité à l'huissier envoyé sur place. A Berchem-Saint-Agathe,
un huissier est également intervenu pour lever le blocage du magasin.
Les manifestants ont toutefois prévenu la direction qu'ils
perturberaient le fonctionnement de l'établissement dès son ouverture.
D'après
le porte-parole du groupe Carrefour, en Flandre, on notait 70 pc de
travailleurs désireux de prendre leur service à Oostakker, et 80 pc à
Ninove.
"Les manifestants ne sont pas de Carrefour, mais des
externes", affirme le porte-parole. "Nous allons faire en sorte, vu le
jour férié, de garantir l'ouverture d'un maximum de magasins", si
nécessaire avec l'intervention d'un huissier, comme ce fut déjà le cas
pour plusieurs magasins, ajoute-t-il. La direction affirme continuer à privilégier le dialogue social.
Six magasins Carrefour du Hainaut
ont été bloqués, ce samedi. Aux Grands Prés, laction na pas fait chuter la fréquentation.
Zut, le Carrefour est fermé ! » Ce cri du cur est celui
dune jeune Française venue passer un après-midi à flâner dans les
galeries commerçantes des Grands Prés. Sans doute moins informés que
les Belges au sujet du combat syndical du personnel du Carrefour, les
citoyens doutre-Quiévrain ont été les premiers surpris de découvrir
les volets de la grande surface baissés.
Tussenkomst van gerecht en politie tijdens stakingspiketten hoogst betwistbaar
Persbericht:Beaulieu, Carrefour, als we naar de tv zien of de
kranten openslaan lijkt het de normaalste zaak van de wereld dat een
rechtbank een bevelschrift aflevert tegen stakingspiketten en dat de
politie ingrijpt.Progress Lawyers Network betwist deze
interventie ten stelligste. Deze tussenkomst druist op meerdere punten
tegen het recht in. Rechtbanken niet bevoegd voor sociale conflicten
Bij stakingen gaat het om collectieve belangen, niet om een
geschil over burgerlijke rechten. Rechtbanken zijn in ons juridisch
systeem niet bevoegd om zich over belangenconflicten uit te spreken.
Het stakingsrecht is een internationaal erkend recht. Ook het
opzetten van stakingspiketten wordt door ons Hof van Cassatie als een
legitiem middel van verzet beschouwd.
Werkgevers die toch van de voorzitter van de burgerlijke
rechtbank een bevelschrift afgeleverd willen krijgen beroepen zich
meestal op "feitelijkheden", daden van geweld die hun eigendomsrecht en
zijn recht van ondernemen zouden aantasten. In de meeste gevallen is er
van enige feitelijkheid geen sprake, maar krijgt de werkgever toch
waarom hij vraagt. En dit bij wijze van een algemene beschikking,
tegenover "een ieder", waardoor de rechter zijn boekje opnieuw te
buiten gaat. Zo wordt het stakingsrecht volledig ondermijnd.
Geen recht van verdediging
Dat is mede mogelijk omdat de gevoerde procedure er een is op
eenzijdig verzoekschrift. Enkel de werkgever wordt gehoord. De
werknemers of de vakbond worden niet gehoord omdat niet geweten zou
zijn wie er aan zich aan het stakingspiket bevindt, wat een drogreden
vormt.
Draconische dwangsommen
Om een bevelschrift ook te kunnen afdwingen aan het piket worden
zware dwangsommen gevraagd en toegekend. Ze vormen het ultieme middel
om stakingspiketten te doen opdoeken. Het gebruik van dwangsommen om
de uitvoering van arbeidsovereenkomsten te bekomen of om een einde te
stellen aan collectieve acties is nochtans in ons recht verboden.
Identificatie stakers door politie illegaal
Een deurwaarder die aan het stakingspiket opduikt en het bevelschrift
aan de individuele werknemers wil betekenen doet in de praktijk vaak
beroep op de politie om de identiteit van de stakers te achterhalen.
Dit is volstrekt onwettelijk. Hoogstens kan een politieambtenaar een
proces-verbaal opstellen wegens het niet tonen van zijn of haar
identiteitskaart aan de deurwaarder, maar hij mag de
identiteitsgegevens niet aan die laatste meedelen. Doet hij dit wel
dan maakt hij zich schuldig aan schending van zijn beroepsgeheim en
schending van het geheim karakter van het strafonderzoek.
Meer gedetailleerde informatie kan u bekomen op de bijgevoegde
pagina's uit het boek Je rechten bij openbare actie van onze collega's
Raf Jespers en Edith Flamand. U kan ons ook bereiken op onderstaande
telefoonnummers of emailadressen.
Ivo Flachet (kantoor Brussel): 0476/94 72 58 ivo.flachet@progresslaw.netDit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken
De directie van Ikea heeft deurwaarders gestuurd naar haar vestigingen.
Daar staan sinds 6 uur stakersposten opgesteld. Aan de zes winkels van
Ikea (Anderlecht, Aarlen, Hognoul, Ternat, Wilrijk en Zaventem) staan
stakingsposten. De directie stuurde een deurwaarder naar de meeste
vestigingen. Er worden vaststellingen gemaakt.
Winkels openhouden Volgens
LBC-secretaris Françoise Sensi is de directie van plan via kort geding
de winkels open te houden. Volgens haar zou dat voor Aarlen al het
geval zijn. Blijft de vraag of er voldoende personeel zal komen
opdagen, aldus de vakbondsvrouw. Bij Ikea is er een sociaal conflict
aan de gang, onder meer over het systeem van bonussen. (belga/vsv)
Een gerechtsdeurwaarder heeft een stakersblokkade aan de Carrefour in
Sint-Agatha-Berchem verwijderd. Ongeveer 30 werkwilligen daagden op, zo
werd ter plaatse vernomen. Sinds vanochtend 6.30 uur versperden
ongeveer 30 vakbondsafgevaardigden en leden van het
BBTK-LBC-vakbondsfront de ingang tot de hypermarkt.
Dwangsom Nadat
de gerechtsdeurwaarder de uitspraak omstreeks 7.30 uur had voorgelezen
aan de stakers, werd de blokkade opgeheven. Er geldt een dwangsom van
1.000 euro per uur en per werkwillige of klant die niet zou worden
doorgelaten. Een delegatie van het vakbondsfront heeft daarop de
directie gewaarschuwd dat de vakbondsleden bij het openen van de
winkel, rond 9.30 uur, als gewone klanten de werking van de winkel
zouden verstoren. (belga/vsv)
Dertigtal stakers opgepakt bij Carrefour in Ninove
Aan Carrefour in Ninove, waar de vakbonden actie houden zijn een
dertigtal vakbondsleden administratief opgepakt omdat ze de doorgang
blokkeerden voor werkwilligen. "We hadden gisteren afspraken gemaakt
met de vakbonden, maar vanochtend kwam de deurwaarder vaststellen dat
daar niet aan werd gehouden. Een aantal stakers blokkeerden te toegang
voor werkwilligen", bevestigt Luc Durant, burgemeester van Ninove.
Identiteitscontrole geweigerd De
deurwaarder wilde daarop een identiteitscontrole doen bij de mensen die
de doorgang blokkeerden, maar dat weigerden ze. Daarop is een dertigtal
mensen door de politie meegenomen naar het politiebureau, waar de
deurwaarder momenteel de identiteiten controleert. "Ik ben daarnet even
langsgegaan bij Carrefour, en toen stonden er nog een vijftal
vakbondslui. Maar die lieten de werkwilligen gewoon door, en de winkel
is intussen open", klinkt het nog bij burgemeester Durant. (belga/vsv)
Werknemers Carrefour Haine-Saint-Pierre in staking
De werknemers van de Carrefour-hypermarkt in Haine-Saint-Pierre (La
Louvière) zijn vanochtend al in staking gegaan. Dat blijkt uit een
mededeling van de socialistische vakbond.
Personeelstekort Volgens
de vakbond besliste het voltallige personeel om te staken, "als gevolg
van een personeelstekort in de winkel". Het conflict zou dus geen
verband houden met de nationale acties bij Carrefour, naar aanleiding
van de nieuwe hypermarkt in Brugge.
Deurwaarder "De
directie probeert met alle middelen om de stakingspost op te heffen,
onder meer met behulp van een deurwaarder en door kaderleden op te
roepen uit andere winkels", betreurt het BBTK. Ook morgen zou er in
Haine-Saint-Pierre worden gestaakt, in het kader van de nationale actie.
Hypermarkt Brugge Bij
Carrefour heerst al wekenlang een sociaal conflict rond de opening van
een nieuwe hypermarkt in Brugge. Het personeel daar valt onder een
ander paritair comité, dat minder gunstige arbeidsvoorwaarden omvat. De
vakbonden vrezen voor een precedent. (belga/dea)
De socialistische vakbond ABVV eist dat uitzendkrachten die al lang bij
een bedrijf werken en hun baan verliezen, recht krijgen op een
ontslagvergoeding. Dat zegt de vakbond naar aanleiding van de berichten
dat de voorbije weken en maanden 6.000 arbeiders met een
interimcontract op straat zijn gezet. "De meesten onder hen waren niet
echt tijdelijke krachten. Zij werkten sinds maanden in een bedrijf,
soms zelfs sinds jaren, tegen alle wettelijke bepalingen in", stelt het
ABVV. Betere begeleiding nodig De vakbond
eist dat "uitzendkrachten die een lange opdracht uitvoeren recht
krijgen op een opzegvergoeding en een betere begeleiding bij het vinden
van een nieuwe job". De Coördinatie Interim van het ABVV vraagt dat
minister van Werk Joëlle Milquet (cdH) hierover zeer snel een overleg
organiseert, "want het drama dat zich hier voordoet is te vergelijken
met de sluiting van veel grote bedrijven".
Uitzendsector krimpt Maandag
was gebleken dat de uitzendsector, na jaren van onafgebroken groei,
sinds juni aan het krimpen is. De uitzendsector geldt traditioneel als
de barometer van de economie. Als het economisch minder goed gaat, zijn
de uitzendkrachten de eerste slachtoffers. (belga/vsv)
ma 21/01/08 - In Kortrijk heeft het ACV een rouwkrans overhandigd
aan de directie van het sanitair bedrijf Van Marcke. De vakbond is niet
te spreken over het ontslag van de enige syndicaal afgevaardigde, eind
vorig jaar.
Volgens de directie zou de afgevaardigde een dag onwettig afwezig geweest zijn. Het ACV ontkent dat.
Volgens Piet Decavele van het ACV zit het probleem veel dieper en is er
sinds jaar en dag een gebrek aan sociaal overleg bij Van Marcke.
"Ze hebben hem ontslagen op het moment dat dat het goedkoopste is, ze
betalen hem een schadevergoeding van een half jaar", zegt Decavele.
"Ze wachten tot de afgevaardigden in solden staan", voegt hij eraan
toe. "Wij vragen al twintig jaar om een normaal sociaal overleg bij Van
Marcke zoals in de andere bedrijven in de regio."
De staking die vanmorgen uitbrak bij vliegtuig- en
raketonderdelenproducent Sabca in Lummen, duurt wellicht ook morgen nog
voort. Er is nog geen onderhandelingsdatum gevonden.
De werknemers legden vanmorgen spontaan het werk neer. Ze eisen een hoger loon en klagen de te hoge werkdruk aan.
Ze nemen het niet dat ze 20 procent minder verdienen dan hun collega's in de vestigingen van Brussel en Gosselies.
De directie en vakbonden zaten al samen om een oplossing voor het conflict uit te werken, maar dat leverde geen resultaat op.
De directie heeft bij hoogdringendheid gevraagd om een sociaal
bemiddelaar aan te stellen, maar er is nog altijd geen
onderhandelingsdatum bekend.
De vakbonden verwachten daarom niet dat het personeel morgen aan de slag zal gaan.
Bij Sabca Limburg werken in totaal 65 mensen, ongeveer de helft arbeiders en de helft bedienden.
Bij Inergy Automotive, een bedrijf uit Herentals dat benzinetanks
levert voor de auto-industrie, hebben de 52 arbeiders gisteravond het
werk neergelegd. Ze vragen, net als hun collega's in andere
toeleveringsbedrijven, een loonsverhoging. Vanmiddag volgt een
verzoeningsvergadering met een sociaal bemiddelaar.
De staking ligt in het verlengde van eerdere stakingen bij toeleveranciers zoals Syncreon en Johnson Controls.
"Bij
de toeleveranciers heerst een gevoel van achtergestelde lonen en
vergoedingen tegenover de autobedrijven waaraan geleverd wordt", zegt
Luc Hendrickx van het ACV. "Daarbovenop komt bij Inergy ontevredenheid
over andere zaken."
De nachtploeg had dinsdagavond al gedreigd om het werk neer te leggen,
maar bleef toch aan het werk nadat de directie beloofd had
onderhandelingen te voeren op woensdag.
Na een hele dag onderhandelen werd echter geen akkoord bereikt, zodat
de nachtploeg gisteravond toch in staking ging. Ook vandaag wordt er
niet gewerkt.
De directie van Inergy heeft om een verzoeningsprocedure - met
bemiddelaar - gevraagd. "Wij wachten nu op een initiatief van de
bemiddelaar", klinkt het bij de bonden.
Inergy levert benzinetanks aan vooral buitenlandse autobedrijven, zoals
Opel in Duitsland, maar is ook een kleine klant van Audi Brussel.
Volgens Hendrickx zal de staking snel gevoeld worden in Duitsland. Ook voor Audi Brussel kan de staking gevolgen hebben.
De Limburgse metaal- en autosector
wordt op dit ogenblik geplaagd door een nooit geziene sociale onrust.
De situatie bij verzinker Galva Belgium in Houthalen-Helchteren, bij GE
Capital, de TI Group en Arcomed in Beringen zou op springen staan.
Dat blijkt uit een rondvraag van BELGA bij de vakbonden van de Limburgse metaalsector.
Directie en vakbonden zaten donderdag bijeen bij
auto-onderdelenproducent VCST in Sint-Truiden. De arbeiders vroegen
naar analogie met hun collega's van Tenneco Automotive, dat net een
staking achter de rug heeft, een loonsverhoging. Ook bij VCST werd er
donderdag een akkoord bereikt. Maar om verder "geen olie op het vuur te
gooien", wilden de vakbonden daarover geen verder commentaar kwijt.
Bij het bedrijf WCA Alro in Dilsen-Stokkem dat kunststofonderdelen voor
de automobielsector maakt, zat de plaatselijke directie donderdag
eveneens bijeen om de eisen van de arbeiders voor een loonsverhoging te
bespreken. Ook bij WCA Alro kon een staking tot hiertoe vermeden
worden. Directie en vakbonden onderhandelen volgende week voort omdat
de directeur en de personeelsdirecteur in het buitenland vertoeven, zo
liet vakbondsafgevaardigde Benny Vandenreyken van het ACV na afloop van
de gesprekken weten. Bij WCA Alro werken 150 mensen.
Bij het bedrijf Kautex Textron in Tessenderlo werd donderdag eveneens
een akkoord omtrent een verhoging van de koopkracht in de vorm van
maaltijdcheques bereikt. Ook daar kon met andere woorden een staking
vermeden worden. Kautex Textron produceert benzinetanken voor de
automobielindustrie.
Maar zowel bij papierproducent Sappi in Lanaken, het bedrijf Galva
Belgium in Houthalen-Helchteren, GE Capital, Arcomed en de TI Group in
Beringen zijn de vakbonden er allerminst gerust in. De TI Group
produceert remleidingen voor de automobielsector.
De situatie bij Galva Belgium dreigt vrijdag al op een staking uit te
draaien indien de directie dan geen toegevingen omtrent een loonsopslag
doet, zo zegt Johny Frans van het ABVV.
Bij papierproducent Sappi in Lanaken heeft de socialistische vakbond
ABVV de directie nog tot maandag de tijd gegeven om uitsluitsel over
een loonsverhoging te geven. Indien de directie maandag geen
toegevingen wil of kan doen, dreigt ook daar een staking uit te breken.
De sociale rust lijkt met andere woorden nog lang niet teruggekeerd in
Limburg. De vakbonden maken gewag van een ware "kettingreactie" bij de
bedrijven en zeggen dat ze jongste weken en dagen van de ene staking
naar de andere moeten hollen om intussen hier en daar nog snel
akkoorden te onderhandelen. "Een explosieve situatie die niet veel
langer houdbaar is", zo liet een onderhandelaar zich donderdag nog
ontvallen.
Terwijl coalitiepartners CD&V en Open Vld elkaar openlijk in de
haren zitten over een regeling inzake de minimale dienstverlening, stel
ik als reiziger vast dat de NMBS zelfs in normale omstandigheden geen
behoorlijke dienstverlening levert. Misschien moeten de vakbonden
eindelijk nog maar eens een gezamenlijke staking organiseren om de
problemen die de reigers én het personeel dagelijks ondervinden aan te
kaarten. Er is alvast voldoende maatschappelijk draagvlak.
In Charleroi zijn de politiekantoren de hele ochtend dicht door een
actie van de vakbonden. Volgens de bonden zijn er problemen op het vlak
van infrastructuur, uitrusting en personeel.
Verschillende commissariaten zijn in zeer slechte staat. In Lodelinsart
bijvoorbeeld werd de schade aangericht door een molotovcocktail nooit
hersteld. Het commissariaat van Marcinelle is enkele jaren geleden
afgebrand. Vandaag zit de dienst er nog altijd in voorlopige
containers.
Naast noodzakelijke herstellingen die niet worden uitgevoerd, klagen de
agenten ook over te weinig voertuigen, inktpatronen en computers.
De agenten klagen de problemen al meer dan een jaar aan en betreuren
dat er geen dialoog met de gemeentelijke autoriteiten mogelijk is.
Burgemeester en schepenen komen vaak niet opdagen bij
overlegvergaderingen, luidt het.
Door al die problemen kan de politie met moeite ten dienste staan van de bevolking, zeggen de vakbonden.
Door de malaise is de zone ook niet erg aantrekkelijk voor
kandidaat-agenten. Een vijftigtal agenten heeft ook al een
overplaatsing naar andere zones aangevraagd.
De vakbondsactie duurde tot de middag. De 101-alarmcentrale in Charleroi bleef wel bemand.
Waalse treinbegeleiders uit Bergen en La Louvière hebben vanmorgen
een aantal uren het werk neergelegd. Ze staken omdat ze opnieuw werden
geconfronteerd met zware agressie. De staking heeft ook gevolgen voor
het treinverkeer in Vlaanderen.
De treinbegeleiders uit Bergen en La Louvière begonnen aan hun staking
rond 5.30 uur. Kort daarna legde ook een derde van de treinbegeleiders
uit Brussel-Zuid het werk neer. Later breidde de staking uit naar
Ottignies, Namen, Charleroi en 's Gravenbrakel.
Inmiddels hebben de treinbegeleiders uit Namen en Ottignies het werk weer hervat. In de andere steden wordt er voortgestaakt.
De staking heeft vooral gevolgen voor het treinverkeer in Wallonië,
vooral op de lijnen Brussel-Charleroi en Brussel-Louvain-la-Neuve.
Maar er is ook hinder in Vlaanderen, op de lijnen Brussel-Turnhout, Brussel-Luchthaven, Brussel-Leuven en Brussel-Antwerpen.
Door de staking zijn volgens Infrabel in totaal een vijftigtal treinen op het hele net geschrapt.
Met de recente
syndicale acties in de auto-industrie wordt nog maar eens een zoveelste
duidelijk signaal gegeven. Niet enkel koopkracht maar ook de zekerheid is van
het allergrootste belang voor de mensen. Liefst 930 mensen werken in onzekerheid
bij Ford en doen dat allemaal in naam van de flexibiliteit. De laatste jaren
kennen we het wel. Vaste jobs worden geslachtofferd en vervangen door tijdelijke
jobs en/of outsourcing. Dit allemaal aan lagere arbeidsvoorwaarden en zonder de
broodnodige zekerheid.
Dat een bepaalde
politica dan nog het lef heeft om de arbeiders van Ford rond de oren te slagen
met de 30 miljoen euro belastingsgeld (weeral ons geld en van de sociale
zekerheid) die de overheid gegeven heeft aan Ford, getuigd dan ook van heel
weinig respect. Sommige mensen kennen blijkbaar geen schaamte. De auto-industrie
heeft dit geld immers gebruikt om te komen waar ze nu zijn. Ze hebben vaste jobs
ingeruild voor tijdelijke jobs en hebben de 30 miljoen euro hiervoor gebruikt in
plaats van ze te gebruiken voor meer werkzekerheid. De werkende klasse is het
slachtoffer in dit verhaal en niet het patronaat.
Weg dus met vaste
jobs. Lang leve tijdelijke jobs is de filosofie. En dit in een sector waar
sowieso al veel flexibiliteit is. All-in akkoorden, plus-minus akkoorden,
tijdelijke contracten Het signaal is duidelijk. Flexibiliteit heeft zijn grenzen
en mensen hebben hun grenzen. En die mensen trekken de grens daar waar zekerheid
onzekerheid wordt. Spijtig genoeg kent flexibiliteit geen grenzen in de ogen van
het patronaat.
We hebben het de
voorbije maanden al regelmatig herhaald : de flexizekerheid of flexicurity !
Flexibiliteit kan in de ogen van het patronaat niet stoppen bij arbeid maar moet
onder andere nog verder worden uitgebreid naar verloning toe. Loon gekoppeld aan
de economische toestand van het bedrijf om maar een voorbeeld te noemen. Wat
vandaag genoeg is kan morgen te weinig zijn. De flexibiliteit kent geen
grenzen.
Maar niet enkel bij Ford worden duidelijke signalen gegeven.
En het einde lijkt nog niet in zicht. Een politiek klimaat waarin de werkgevers denken dat zij de natuurelementen kunen controleren stuit op meer en meer onbegrip. De jacht op meer winsten onder de noemers van concurrentie en flexibiliteit wordt blijkbaar moeilijker. Zouden mensen eindelijk wakker schieten ?
Bonden voeren actie tegen boycot Securex van sociale verkiezingen
Een zeventigtal leden van de drie grote vakbonden heeft woensdagochtend
actie gevoerd voor de zetel van sociale dienstverlener Securex in
Brussel. Het gemeenschappelijk vakbondsfront beschuldigt het bedrijf
ervan het sociaal overleg te weren door werknemers zwaar onder druk te
zetten om zich geen kandidaat te stellen bij de komende sociale
verkiezingen.
Volgens
ACV-vakbondssecretaris Wim Penninckx is Securex een van de grootste
sociale groepen in België, maar weert ze al decennia lang het officiële
sociale overleg uit het bedrijf.
"Puur wettelijk kunnen we het
bedrijf niets verwijten. Ze volgen telkens de hele procedure voor
sociale verkiezingen, maar net op het laatste moment trekken de
kandidaten zich plots terug", aldus Penninckx. "Onze actie richt zich
ook tegen andere bedrijven die gelijkaardige praktijken toepassen,
zoals de Koepel van Onafhankelijke Mutualiteiten."
In oktober 2007 voerden de vakbonden ook al actie bij Securex, maar zonder resultaat.
Bij het visverwerkende bedrijf Marine Harvest Pieters in Brugge
hebben de 246 arbeiders rond 11 uur het werk neergelegd. De directie
denkt dat ze zich laten inspireren door de stakingen bij
toeleveranciers van Ford Genk.
De arbeiders willen meer loon omdat het leven duurder is geworden.
Ze willen 1,5 euro per uur meer verdienen, bovenop de loonsverhoging die al beloofd werd in de visserijsector.
Volgens de directie is deze actie geïnspireerd op de nieuwsberichten
van de laatste dagen over stakende werknemers in andere bedrijven die
ook een hoger loon willen. "De acties in de toeleveringsbedrijven van
Ford Genk zijn volgens ons de aanleiding. We begrijpen het echter niet
goed, want we onderhandelen reeds geruime tijd in een goede sfeer
omtrent de functiespecificatie van onze mensen."
Die onderhandelingen verlopen, volgens het ABVV, vlot. "Maar de mensen
hebben daar nu geen boodschap aan. Het leven wordt almaar duurder en de
mensen hebben hun loon de laatste 5 jaar niet zien stijgen", zegt
Maurice Devos van het ABVV.
Vakbonden en directie praten sinds 14.00u over een oplossing.
De arbeiders van Lear Corporation eisen dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden als hun collega's bij Syncreon
In Genk-Zuid heeft de sociale onrust bij Syncreon zich verspreid
naar de andere toeleveraars van Ford. De arbeiders van Lear Corporation
eisen dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden als hun collega's bij
Syncreon. Daar is het akkoord tussen bonden en directie vanochtend
aangenomen.
De
directie van toeleveringsbedrijf Syncreon bereikte gisteravond met de
vakbonden een ultiem akkoord over de gevraagde loonsverhoging. De
directie verklaarde zich bereid om 47 en 32 cent per uur meer te
betalen, afhankelijk van de functie en ook 2 brutopremies van 500 euro
uit te keren. De premies, een in april en een in december, gelden enkel
indien de sociale rust in het bedrijf bewaard blijft.
Een kleine meerderheid van de arbeiders van de ochtend- en middagploeg,
53,5 procent, stemde tegen. Zij bleven bij hun eis tot een
loonsverhoging van 1 euro per uur. Voor een voortzetting van de staking
waren minstens 66 procent nee-stemmen nodig en dus is het voorstel
alsnog aanvaard.
Bij de vakbonden werd opgelucht gereageerd op het beëindigen van de
staking. En ook bij Ford dacht men al dat het einde van de ellende in
zicht was. Door de staking bij Syncreon lag ook daar de productie 2
dagen stil en dat resulteerde in een productieachterstand van 2.000
wagens.
Verwarring alom
Maar
dat was buiten de waard gerekend. Bij de andere toeleveringsbedrijven
van Ford was immers met spanning uitgekeken naar de uitslag van het
referendum bij Syncreon.
Toen bekend raakte dat bij dat laatste bedrijf een loonsverhoging bekomen was, kwamen de arbeiders van Lear op straat.
De vakbonden hadden de arbeiders op het hart gedrukt dat ook bij hen zo
snel mogelijk onderhandelingen gestart zouden worden maar daar namen
die geen genoegen mee. De arbeiders bij Lear eisen dezelfde voorwaarden
als hun collega's bij Syncreon en zolang de directie niet aan die eis
tegemoetkomt, staken ze.
Lear maakt zetels voor de Ford Mondeo, er werken zo'n 300 mensen.
Voorlopig ligt enkel bij Lear de band stil. Bij Ford is de productie
weer opgestart, de zetels van bij Lear zullen achteraf in de wagens
gemonteerd worden. Ook de arbeiders van Syncreon zijn intussen weer aan
de slag gegaan. Bij de andere toeleveranciers, SML en IAC, verloopt de
productie normaal.
De syndicale organisaties ACOD, ACV-OD, NSPV en VSOA vragen de
dringende behandeling van een aantal eisen die ze gebundeld hebben. Dat
hebben ze vandaag in gemeenschappelijk vakbondsfront gemeld in een
brief aan minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael.
Meer vakantiegeld De
vakbonden willen, na een periode van zes jaar zonder loonsverhoging,
een verhoging van alle personeelsbarema's en de toekenning van een
perequatiecoëfficiënt voor politieambtenaren die voor de
politiehervorming met pensioen gegaan zijn. Ook vragen ze een verhoging
van het vakantiegeld van het operationeel personeel en een herziening
van het systeem van de maaltijdvergoedingen.
"Absolute prioriteit" Bijkomende
prestaties zijn voor de vakbonden uitzonderlijk en moeten dat ook
blijven. "Wij eisen dat deze prestaties aan 125 procent betaald worden.
De aanwerving blijft voor ons een absolute prioriteit", luidt het.
Eindejaarspremie De
vakbonden vragen verder de verhoging van de eindejaarspremie, de
eenvormigheid van de pensioenleeftijd op 58 jaar, de toegang tot het
systeem van de gezondheidszorg voor het administratief en logistiek
personeel en de valorisering van de anciënniteit voor het personeel dat
deeltijds gepresteerd heeft.
"Tal van problemen" Tot
slot eisen de syndicale organisaties de realisatie van de nog niet
uitgevoerde punten van het protocol dat afgesloten werd na de
onderhandelingen over de herevaluatie van het statuut. "We stellen vast
dat binnen de politiediensten tal van problemen blijven bestaan. Om die
op te lossen en de werkvoorwaarden te verbeteren, zal elke
vakorganisatie de punten die ze gepast acht inschrijven op de dagorde
van het onderhandelingscomité voor de politiediensten", besluiten de
vakbonden.