Tijdens deze dansexpressie les hebben we gewerkt rond minimul dans.
Onze start van deze les was wandelen door de straten. We moesten in blokken lopen met rechte hoeken. Daarna zijn we verder gegaan met plots achterwaarts te gaan lopen en dan terug voorwaarts.
Nadien kregen we de opdracht om ons voor te stellen wat we in een fabriek werkten en bandwerk moesten doen. We moesten voor onszelf 5 bewegingen uitzoeken die we uitvoerden in het fabriek. Hiervoor kregen we de opdracht om alle elementen van tijd, kracht, ruimte en lichaam in deze bewegingen te stoppen. We moesten deze dan uitvoeren en een 3tal keer achter elkaar herhalen. Zo creëerde je een soort eigen gemaakte dans.
Als afrondactiviteit moesten we in een groep van 4à5 personen een eigen idee maken. We moesten uit iedereen zijn dan een aantal elementen nemen en hier iets nieuw van maken.
In het filmpje is onze uitgewerkte versie te zien.
In het fragment wordt er op een speciale manier omgegaan met muziek. Er is een stuk uit een film of serie genomen waar een vrouw een man slaat. Hierin zit een bepaald ritme dat ze meerdere keren achter elkaar laten horen, waardoor er een vloeiend ritme in ontstaat.
Je kan muziek maken met klappen is de uitkomst. Dit is niet iets nieuw want het concept body percussion bestaat al langer en wordt vaak gebruikt.
Hoe dit nu in dans omgezet kan worden is vrij simpel. Een groep mensen bedenkt een ritme, ze leren het allemaal aan en je hebt een dans. Het is daarom geen dans waar ze het hele podium in beslag nemen maar het ritme en de bewegingen die gemaakt worden behoren onder dans.
In de volgende bronvermelding vind ik dat een mooi voorbeeld wordt gegeven van body percussion. En hoe je er met kinderen zeker en vast kan aan werken.
In deze dans wordt er gesproken over minimal dans. Hierbij wordt bedoelt dat je met weinig materialen en sobere decors toch mooie voorstellingen kan maken. Ze vertrekken vanuit basisbewegingen waar je niet specifiek voor geschoold moet zijn.
In de danslessen die wij op school aangeboden krijgen, zitten hiervan ook onderdelen in. We hebben lessen waar we de passen echt moeten volgen, maar er zitten ook lessen in waarvan we uit een verhaal vertrekken. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en bouwt daaraan zijn eigen dans op. Om een voorbeeld te geven, we hebben een les gehad waarin het de bedoeling was dat we in een fabriek werkte. Iedereen mocht voor zichzelf uitmaken welk fabriek en wat die daar deed.
Er werden natuurlijk naar mate iedereen zijn bewegingen had gevonden, dingen aan opgehangen, zoals kracht, lichaam, ruimte en tijd. Maar de bewegingen bleven hetzelfde en iedereen was uniek in zijn beweging. De bewegingen werden korter of langer aangehouden, sneller of vlugger uitgevoerd naar mate je er zelf instak van tijd, kracht, enz. in een bepaalde beweging. Uiteindelijk bleven het de basisbewegingen die er in eerst instantie uit zijn gekomen.
In deze clip kopieert Beyonce heel veel van Anne Teresa De Keersmaeker. Ze voert het misschien wel uit op een ander ritme, maar ze zit treffende gelijkenissen.
Het is normaal dat je in verschillende dansen dingen terugziet die er al eens ooit gemaakt zijn. Soms past nu eenmaal een bepaalde danspas ook in een andere liedje met andere inbreng van muziek en ritme. Dit is een voorbeeld waar heel veel werd gekopieerd en zeer weinig eigen inbreng inzit.
Zulke danseressen worden meestal toch ondersteund door een goed team van choreografen die altijd met iets nieuws proberen te komen. Het zal niet altijd een gemakkelijke opdracht zijn voor deze mensen om steeds iets nieuws te bedenken. Het zal altijd wel gebaseerd zijn op stukken die ze kennen en daarop wordt dan verder gewerkt. Maar dit is wel een zeer duidelijke gelijkenis waar deze choreograaf duidelijk niet genoeg heeft over nagedacht.