We zijn de les begonnen met een goede opwarming. We moesten een bepaald lichaamsdeel achterna lopen dat dan plots werd aangetrokken tot de grond, als een soort magneet. Deze beweging werd geassocieerd met de leeuw. Dit verliep in het begin wat moeilijk omdat er niet genoeg energie in de bewegingen zag. Nadat de leerkracht ons hierin aangemoedigd heeft ging dit al een stuk beter.
Er werden dekens in de zaal gelegd waar we ons moesten onder verstoppen. De leerkracht wandelde door de zaal maar mocht niet zien dat we ons verstopte. Het moest heel stiekem gebeuren, dus telkens als ze niet keek moest je vlug een stukje verstoppen. Nadat we dit een 2tal keer hadden gedaan, moesten we andersom werken. We moesten vertrekken vanonder het deken en zo stilaan zonder dat iemand ons zag tevoorschijn komen. Deze beweging werd geassocieerd met de schildpad. Dit lijkt mij ook wel een hele toffe activiteit om met kleuters te doen. Kleuters doen graag stiekem. Ik zou dit misschien ook gebruiken in een les LO als slot. Op een andere manier de kinderen terug tot rust te laten komen.
Dan moesten we door de zaal bewegen en plots een trotse houding aannemen. Jezelf laten zien aan de andere en er fier op zijn. Dit was de houding die in verband stond met de pauw. Toen we alle dieren hadden kunnen oefenen, moesten we ze door elkaar doen. Er werd een leuk muziekje opgezet en je mocht een dier kiezen dat je wilde. Je mocht zelfs ook andere nadoen, dit werd dan in verband gebracht met de kameel. We hebben voldoende de tijd gehad om te experimenteren. Daarna moesten we in kleine groepjes een kort toonmoment maken. Alle dieren kwamen best eens aan bod, je moest een dier kiezen waar je jezelf goed mee voelde en het kon ook zijn dat je in bepaalde situaties van dier veranderde.
Ik vond het een heel leuke les waar zeker stukken uit te halen zijn om in de kleuterklas toe te passen. Daarom niet alleen in beweging maar ook als tussendoortjes of in LO lessen.
Ongewoon Scattig en Beeldschoon muziektheater voor kleuters!
In dit nieuwe muzikale verhaal neemtDE KOLONIEMT ons mee in een amoureuze en bijna woordelozeswing. Een jongen, een meisje en een muzikant draaien om elkaar heen en fantaseren overdroomvrouwen en echte vrouwen, over wat je kan zeggen zonder woorden, over plastieken binken enover saxofoons die blinken.
Scatten is het virtuoos zingen van klanken en woorden zonder betekenis en gebruikt men meestal in vocale jazz-improvisaties. Omdat dit veel weg heeft van wat zangvogels doen om elkaar te verleiden, bedachten we een swingende kleuterromance.Het klassieke Pygmalion-verhaal (later bekend als basis voor Pinokkio) was de inspiratiebron voor een verhaal over de relativiteit vanschoonheidsidealen. En voor een spel met droom en realiteit.
Maar voor de kleuters is ScattiWhatti vooral: dansen, pret en retteketettt!