Inhoud blog
  • Stipsody
  • voorstelling: de eenzaamheid van de egel
  • Korte reflectie thema kunst
  • weekrooster 2
  • Thema kunst weekrooster 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    Alles is Muzisch!

    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stipsody
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stipsody? Nog nooit van gehoord!

    Dat was ook mijn eerste reactie toen onze lecor dit aan ons vroeg.
    Stripsody is het uitbeelden van uitspattingen in een strip al dan niet met hij bijpassende geluid. Om een voorbeeld te geven, wanneer er iets valt in een strip zie je heel groot de letters BAM! staan met alle uitroeptekens en dergelijke. Dit is een ideale tekening om stipsody mee te doen.

    We zijn hier binnen onze module mee aan de slag gegaan. Het was een unieke en leuke manier om aan drama en muziek te werken.
    Daarom zag ik het helemaal zitten om dit op stage uit te proberen. Ik ben beginnen zoeken in kranten naar strips die ik kon gebruiken. Omdat ik ze te klein vond om in de kleuterklas te gebruiken heb ik ze overgetekend.

    De kleuters vonden het geweldig, zeker het filmpje van Cathy Berberain op you-tube vonden ze geweldig. Het was dan ook een hele goede sfeerschepping om aan deze les te beginnen, de kleuters waren dadelijk mee in mijn verhaal.
    Nadien hebben ze zelf in kranten zitten zoeken of ze dingen vonden die er ook voor konden dienen. Ze kwamen dan meestal vragen "Juf wat staat hier". Ze deden het na en moesten heel hard lachen met zichzelf.

    Het was voor mezelf een les, waar je toch wel je grenzen overstijgd. Maar als je dan merkt welk succes het heeft met kleuters, is deze angst vlug voorbij. Het is zeker een aanrader om een te proberen in je kleuterklas. Bekijk ook zeker het filmpje op you-tube ongelofenlijk wat die vrouw kan.

    Bron: http://www.youtube.com/watch?v=0dNLAhL46xM 

    26-05-2013 om 18:14 geschreven door kim.sweeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorstelling: de eenzaamheid van de egel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De voorstelling begon met een orkest dat aan het spelen was. Binnen dit orkest was er ook een vrouw die zong. Gedurende de volledige voorstelling speelde het orkest en begeleide de hoofdpersonage. De hoofdpersonage was een egel, dit was ook het enige personage van de voorstelling. De egel deed alle dagen hetzelfde, hij stond op, keek in zijn brievenbus, ging zich wassen en schreef in zijn boek. De egel had nooit post, zelf niet voor zijn verjaardag. Hij moest telkens zijn verjaardag allen vieren en was dit een beetje beu. Daarom schreef hij brieven naar alle dieren in het bos “ik besta nog”.

    Wanneer hij op een morgen weer eenzaam en alleen wakker werd en deed zoals hij alle dagen deed, was er opeens post. Hij had brieven gekregen van iedereen die hij één had gestuurd. Iedereen had geantwoord op zijn brief en plots voelde de egel zich niet meer zo eenzaam en alleen.

     

    Het was een muzikale voorstelling waardoor er niet gesproken werd. Alles wat er gebeurde werd met muziek ondersteund. Normaal is dit dan ook een goede ondersteuning en spreekt de muziek de taal. Dit had ik niet bij deze voorstelling. Ik vond het een vrij moeilijke voorstelling voor kinderen van acht jaar. Om met kleuters hier de essentie uit te halen is moeilijk. Het zou binnen verschillende thema’s aan bod kunnen komen, maar ik denk dat de voorstelling te moeilijk was zodat kleuters er iets van zouden begrijpen.

    Als juf zou ik voorafgaand een poppenspel spelen over een egel die eenzaam is. Zodat de kleuter de essentie van het verhaal al begrijpen. Na de voorstelling zou ik zeker met de kleuters bespreken wat ze er van vonden en hoe zij het verhaal gezien hebben. Aan de hand van wat de kleuters daar vertellen zou ik verder bouwen in een verwerkingsactiviteit. Binnen de hoeken zouden ze vriendjes kunnen maken voor egel uit klei, ze zouden zelf brieven kunnen schrijven met letters, ze kunnen egel gaan bezoeken en picknick meenemen, … .

    Het is toch vaak zo dat kinderen dingen anders zien en beleven dan een volwassene. Het was voor mij een moeilijke voorstelling om in te schatten.

    26-05-2013 om 17:51 geschreven door kim.sweeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korte reflectie thema kunst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie had gedacht dat kunst in de kleuterklas zo fijn kon zijn. Heel eerlijk, ik niet!
    Het was een super succes. Zowel de kleuters als ik hebben enorm genoten van dit thema.
    We hebben gewerkt rond het verhaal van 'de Stip', we hebben kennis gemaakt met Piet Mondriaan, we hebben zelfs een volledige kunstgallerij in elkaar gestoken voor onze ouders.
    Het was hard werken voor de kleuters maar ze zijn erin geslaagd. Er was een massale opkomst van ouders en grootouders die onze gallerij kwam bezoeken. Ze kregen allemaal een programmablad waar opstond wat er allemaal ging gebeuren.
    Eerst werd er geopend met een kunstig liedje, daarna gaven de kleuters hun ouders en grootouder een rondleiding door de gallerij, dan was er even een korte pauze. Na de pauze werden de ouders terug bij elkaar geroepen om te kijken naar onze kunstige dans. Als laatste werden de stukken geveild. De ouders moesten uit de grabbeldoos een kaartje trekken, op deze kaartjes stonden opdrachtjes die ze moesten uitvoeren.
    Wanneer de kleuters vonden dat het prima uitgevoerd was mochten ze een stuk kiezen dat ze mee wilden nemen.
    Ik moet toegeven dat de ouders goed hun best deden.

    Achteraf gezien was het een enorm fijn thema. Zowel voor mij als voor de kleuters.
    Het is zeker een thema dat ik nog ooit wil terugdoen, hopenlijk in mijn eigen kleuterklas :).

    20-05-2013 om 15:23 geschreven door kim.sweeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weekrooster 2

    Uren

    Maandag

    6 mei 2013

    Dinsdag

    7 mei 2013

    Woensdag

    8 mei 2013

    Donderdag

    9 mei 2013

    Vrijdag

    10 mei 2013

    van

    tot

    08.45

    09.00

    L:

    A: onthaal en kalenders

    I:

    L:

    A: onthaal en kalenders

    I:

    L:

    A: onthaal en kalenders

    I:

     

    Vrij

     

    Vrij

    09.00

    09.30

     L: Mv: muziek/ beeld

    A: tekenen op muziek

    I: klassikaal oefenen

    L:mv: muziek

    A: kunstmateriaal

    I: orkest en dirigent

    Oefenen voor

    tentoonstelling

     

     

    09.30

    10.00

    Toiletmoment + koek eten

    Toiletmoment + koek eten

    Toiletmoment + koek eten

     

     

    10.00

    10.10

    speeltijd

    10.15

    11.35

    L: mv: beeld / muziek

    A: tekenen op muziek

    I: begeleiden groepjes

    L: LO

    A:  herhalen en oefenen van de dans, houdingen,

    Ouders komen kijken naar tentoonstelling

     

     

    11.35

    11.45

    Opruimen

     

    Opruimen

     

     

    11.45

    12.00

    L: taal

    A: verhaal

    I: bolletje klei

    L: LO

    A: herhalen en oefenen van de dans, houdingen,

    L:mv: beweging

    A: reflecteren op de muzische week (foto’s)

     

     

     

    12.00

    13.10

    middagpauze

    13.15

    14.10

    L: mv: beeld

    A: boetseren met klei

    I: natuurklei

    L: mv: beeld

    A: verven van klei

    I: natuurklei

    Thema kunst

    Stageklas 2de kk

     

     

    14.10

    14.20

    speeltijd

    Aantal kleuters 16 kls

    Mentor juf Veronique

     

    speeltijd

    14.20

    14.30

    Opruimen

    Opruimen

     

     

    14.30

    14.50

    L: mv: beweging

    A: dans herhalen 

    I: (zie week 1)

    Uitdelen van rollen +

    klas klaarzetten

     

     

    20-05-2013 om 15:03 geschreven door kim.sweeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema kunst weekrooster 1

    Uren

    Maandag

    29 april 2013

    Dinsdag

    30 april 2013

    Woensdag

    1 mei 2013

    Donderdag

    2 mei 2013

    Vrijdag

    3 mei 2013

    van

    tot

    08.45

    09.00

    onthaal en kalenders + verjaardag Harman

     

    Pretland

     

    Vrij

     

    onthaal en kalenders

     

    onthaal en kalenders + verjaardag Tristan

     

    09.00

    09.30

     

    Verjaardag Harman

     

     

    Pretland

     

     L: mv: drama

    A: standbeelden

    I: vanuit een kunstboek

     

    Verjaardag Tristan

    09.30

    10.00

    Toiletmoment + koek eten

    Toiletmoment + koek eten

     

    Toiletmoment + koek eten

    Toiletmoment + koek eten

    10.00

    10.10

    speeltijd

    10.15

    10.35

    L: mv:beweging/taal

    A: verhaal: de stip

    I: voor tentoonstelling

     

    Pretland

     

    L: LO/ mv: beweging

    A: met materiaal

    I: na tentoonstelling

    L: taal / wiskunde

    A: poppenspel

    I: vormen

    10.35

    11.50

    L: mv: beeld (uitleg)

    A: drip painting

    I: op canvas Moederdag

     

    Pretland

     

    L: LO/ mv: beweging

    A:met materiaal

    I: na tentoonstelling

    L: mv: beeld

    A: vormen/patronen

    I: vanuit een kunstboek

    11.50

    12.00

    Opruimen

    Pretland

     

    Opruimen

    Opruimen

     

    12.00

    13.10

    middagpauze

    13.10

    14.10

     

    L: uitstap kunstgalerij

     

     

    Pretland

    Thema: kunst

    Stageklas: 2de kk

    L: mv: beeld

    A: drip painting

    I: op canvas Moederdag

    L: mv: beeld

    A: vormen/patronen

    I: (drip painting verder)

    14.10

    14.20

    speeltijd

    Aantal kleuters: 16 kls

    Mentor: juf Veronique

    speeltijd

    14.20

    14.30

    L: uitstap kunstgalerij

     

    Pretland

    Opruimen

    Opruimen

    14.30

    14.50

     

    L: uitstap kunstgalerij

     

     

    Pretland

     

    L: Taal

    A: verhaal vertellen

    I: meneer René

    L:mv: beweging

    A: dans aanleren

    I: kinderdans

    20-05-2013 om 15:02 geschreven door kim.sweeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 20/05-26/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs