Indien er nog vragen zijn laat het me gerust weten, soms zijn bouwkundige termen vereenvoudigd uitgelegd omdat het anders onduidelijk wordt voor niet-bouwkundigen.
20-03-2011
vrijdag 18-3
Vandaag een drukke dag gehad.
Om de hoofdlijnen te beschrijven : mijn pc geraakt door de verhuis nog steeds niet op het netwerk waardoor ik alles doorgemaild krijg en lokaal op mijn PC werk.
We hebben ons tweewekelijks PTO (Projectteam overleg) gehad waarbij ik telkens notulist ben.
Normaal zorg ik er telkens voor om mijn verslag de dag zelf af te werken maar hiervoor heb ik vandaag net iets te weinig tijd gehad.
Ik heb dan ook nog een overzicht gemaakt van alle werkplannen die al gemaakt zijn, die nog moeten gemaakt worden, welke goedgekeurd zijn,
Op de werf is vandaag ook een sondeerwagen gekomen. (deze zie je op foto 1)
Op foto 2 zie je hoe het er binnenuit uitziet. Iemand die telkens een staafdeeltje aandraait bij het naar beneden drukken van de stang. Het rode dat je op de foto ziet is een draad die verbonden is met de conus en door elke stang gaat, hierdoor vermijd je bij het naar boven halen dat de stang het gat halverwege induikt. (Lijkt me ook een eenvoudig en handig systeem om toe te passen bij labo in BO2. Al herinner ik me niet meer of het holle stangen zijn die daar gebruikt worden.)
Foto 3 doet eigenlijk de metingen, al weet ik niet precies waarvoor alle knopjes dienen, zo gedetailleerd heb ik het hen ook niet gevraagd.
Foto 4: op de linkse rode grafiek is te zien hoe je de weerstandbiedende laag herkent. De waarde 35 wil zeggen dat de conus op die diepte zit. Op de rechtse groene grafiek zie je dat de conus niet verticaal naar beneden gaat, de conus kan immers in een andere richting geduwd worden door stenen en andere obstakels.
Ziezo dit was het in grote lijnen zon beetje voor vandaag.
Een niet al te produciteve dag, door de verhuis naar overkant ging alles wat langzamer.
We moesten allemaal kleine dingetjes verhuizen zoals computers, schrijfgerief, enkele mappen,..
Daar waren we enige tijd zoet mee.
Dan heb ik uitgezocht wat ongeveer de straal is van de damwand die geplaatst is.
De straal is nodig omdat aan de buitenkant van de damwand een dubbel UNP-profiel komt en dit goed moet aanlsuiten.
De landmeter (kennen ze hier enkel als maatvoerder) heeft de damwand volledig ingemeten en komt op veel uitspringingen wat het niet makkelijk maakt.
Ik heb dan maar in autocad (tekenprogramma) een beetje zitten 'vogelen' ,wat ook bij ons weer een andere betekenis heeft.
Na de middag heb ik uitgetrokken hoeveel kokerprofieltjes besteld moeten worden om de afstand tussen de 2 boven elkaar geplaatste UNP-profielen te garanderen.
Ik heb ook nog eens een tunnelinspectie gedaan aan de noordzijde van het station. Het was de eerste keer dat ik alleen in de donkere tunnel ging, (niemand weet hoe het licht aan moet)
Er zijn wel meer romantische plaatsen in Amsterdam dan zo een lange donkere tunnel.
Deze voormiddag heb ik eerst alle buigstaten in kaart gebracht die nodig zijn voor de werken.
Buigstaten zijn lijsten met soorten en aantallen wapening die de leverancier uit onze wapeningstekeningen haalt.
Aangezien het groot aantal plannen is het zeer moeilijk om een overzicht te hebben.
Ik heb in kaart gebracht wat reeds aanwezig is en wat niet.
Dan zijn we naar de werf gegaan om op de werf te gaan uitleggen waar en hoe de gaten gebrand moeten worden in de damwand waar de groutankers in zullen komen.
Met een lekker bakje koffie en een babbeltje met de mensen op de werf was het al snel middag.
Dan waren er sloten aangekomen die op de bedieningsgebouwtjes moesten komen die reeds geplaatst waren. Dat heb ik gedaan.
De dag ben ik geëindigd met nog iets leuks:
Ik zit in de "feestcomissie" om een afscheidsfeestje te organiseren in Amsterdam voor twee collega's die op een andere werf zitten.
Ik heb wat rondgezocht op internet om een fijne activiteit te doen met zo'n 12 personen.
Wel wat leuke dingetjes gevonden en heb ze in een word bestand gezet en nu zal er gekozen worden wat het wordt.
Vanaf morgen zal ik eens wat foto's en plannen doorsturen omdat al die tekst niet meteen het leukste is om te lezen :)
Morgen gaan we eindelijk naar de overkant van het station waardoor de bureaus dus korter zullen zijn en op de werf, alles zal dan veel makkelijker gaan!
Als we nu iets moeten uittekenen zoals het op de werf is (bv een bouwplaatsinrichting,..) en we weten niet juist hoe het was moeten we met de boot naar de overkant en nog een eind wandelen.
Als we aan de andere kant zitten kijken we door het raam en we weten hoe het zit!
Vandaag de hele dag buiten gewerkt. Er was deze morgen toen we op de werf waren een hek onstabiel en ging in de bouwput vallen dus dat moest verwijderd worden. er was maar één arbeider op de werf en een schilder dus heb ik met de schilder en die ene arbeider het hek weg gedaan en een volledig nieuw hek gezet. het moest er vandaag staan want in het centrum aan het station wil je natuurlijk niet dat er iemand op het bouwterrein komt of erger nog dat er iemand in de bouwput valt. De arbeider was bezig dat hij me morgen en de rest van de week ook wou gebruiken. Er is vandaag op de bureau gezegd dat ze iemand moesten bijhalen want dat één arbeider te weinig is. ( Uiteraard is er nu maar één arbeider omdat de werken eigenlijk nog niet begonnen zijn, later zal de werf drukker worden)
Deze voormiddag de hele tijd met 10 man op de werf gegaan. De werf werd vandaag overgedragen. Dat wil dus zeggen dat officieel de vorige onderneming het werkterrein aan ons overlaat. Er moesten veel foto's genomen worden en afspraken gemaakt worden. We zijn ook eens de boortunnel ingegaan, wel mooi hoe dat gemaakt is! Dan was het ongeveer middag maar had nog geen zin om naar de bureau te gaan en binnen te zitten en had gevraagd of ik al wat graafwerken mocht doen met het graafkraantje dat er stond, ze vonden dat wel leuk. Zo heb ik een uurtje en een half gedraaid met het kraantje en ben dan naar bureaus gegaan en heb mijn werk voor vandaag gedaan. Wel leuk dat ik dat allemaal mag doen!
Deze morgen ben ik begonnen met uit te zoeken welke kraan nodig zal zijn voor de werken. Het is belangrijk aangezien er veel zaken zijn waarmee je rekening moet houden. Over welke afstand moet hij welk gewicht kunnen halen, wat is de prijs, hoe groot is hij, is hij verplaatsbaar,.. De kraan zou 2.5 jaar op de werf staan dus er moet wel goed bij stilgestaan worden. Ik ben wel moeten stoppen met het uitzoeken aangezien ik naar de werf moest om te gaan kijken en uit te rekenen hoeveel asfalt moet worden opgebroken en hoeveel beton. Dit is belangrijk omdat asfalt slopen en beton slopen een andere prijs heeft. Ook voor de milieuregelgeving is dit belangrijk.
Daarna heb ik een werkplan opgesteld (wat tegenwoordig mijn vaste taak lijkt te worden) over hoe trillingsmeters moeten geplaatst worden. Ik heb voor deze meters gisteren een prijs opgesteld (voor de aandachtige lezer).
Vanmorgen meteen begonnen met een bestelling op te stellen. Ik heb bij verschillende bedrijven een offerte aangevraagd en heb hierdoor 2000 euro goedkoper materiaal kunnen vinden (het duurste was 3100 euro en we kopen het nu voor iets meer dan 1000 euro!) Hopelijk valt alles niet meteen in elkaar :)
Dan heb ik een werkplan verbeterd over veiligheid. Vrij saaie materie maar het is wel verplicht om op te stellen.
Dan ben ik begonnen met een werkplan op te stellen van trillingsmetingen. trillingsmetingen gebeuren tijdens trillingsgevoelige werkzaamheden.
Trillingsgevoelige werkzaamheden zijn in ons geval damwand trekken, betonnen en houten palen trekken (die er zitten van oudere bruggen)
Doordat Amsterdam volledig op palen staat gaan huizen snel door de trillingen zetten of verplaatsen.
Daarna heb ik ook een prijs gemaakt voor de opdrachtgever voor de installatie van deze trillingsmeters die komen in 3 huizen.
Dit is meerwerk, dwz dat de bestekpost vol is. (De prijs die HEIJMANS ooit op dit deel heeft gezet is al volledig vol, waardoor deze kosten niet voorzien waren)
Door dat dit meerwerk is mag er goed door gerekend worden! Dit heb ik dan ook gedaan, als de opdrachtgever (de gemeente Amsterdam) dit betaald zullen ze er vast en zeker hun broek niet aan scheuren :)
Vandaag heb ik de hele dag mee gewerkt op de werf. Alles moet klaargezet worden om de werf te kunnen starten. Zoals hekken moesten verplaatst worden. Ook hebben we en platformpje moeten maken waar de landmeter makkelijk vanop een hoogte met zijn toestel kon kijken. We hebben alles met twee personen gedaan, best wel leuk, die met wie ik werkte is een heel ervaren arbeider en liet me veel doen.
Ook mijn laskunsten eens mogen bovenhalen om het platform te maken, hopelijk valt het platform niet naar beneden als er een duif komt opzitten (het zijn wel dikke duiven in Amsterdam!)
Vandaag heb ik de hele dag met de landmeetploeg meegelopen, ik heb mee opgezocht naar reeds gekende punten. Onze zoektocht had niet veel succes aangezien er bijna geen enkele landmeetnagel meer bleek te zitten.
Vandaag weer een drukke dag gehad. Er waren zeer veel mensen op de bureaus, de projectleider, de baas van de hele werf dus heeft een hele dag naast mij gezeten omdat er te weinig plaats was. Er is vandaag een transport geweest van de profielen die ik had opgemeten. Hij heeft enkel één vracht kunnen meenemen. Er moet immers een kraan aan te pas komen omdat de vrachtwagen blijkbaar niet kan laden op een bepaalde locatie. Dus nu is er morgen een 100 ton kraan besteld! ik verschoot wel een beetje, om 22 profielen mee te nemen die 20 meter lang zijn moet zo een organisatie opgetrommeld worden. De persoon die morgen zou helpen laden en lossen wou morgen vrijaf nemen, dan heb ik maar voorgesteld dat ik dat wel zou doen. Ik moest er immers toch bij zijn om alles te controleren wat er weg gaat. Dat vonden ze wel leuk natuurlijk. Elke dag verschiet ik meer en meer, die profielen worden naar een andere aannemer gebracht, deze betaalt dus ook de profielen. Ongelooflijk over welke bedragen er gesproken wordt! Ik sta dus morgen in voor die bedragen en die één profiel kost ongeveer 2000 euro! Dus 2000 euro x 22 profielen en dan nog eens 5 buizen die ongeveer ok zoiets zullen kosten, dat is al een aardig bedrag :)
Verder ben ik aan een werkverslag voor zandpalen begonnen. Een werkverslag is eigenlijk een geschreven vorm van de methode die je zal toepassen, dit is verplicht bij dit soort werken. Zandpalen hebben als doel de grond sneller te laten consolideren, dat het water er sneller kan uit ontsnappen. Vrij moeilijk uit te leggen eigenlijk.
Deze voormiddag twee vergaderingen gehad, één interne, en één met de bouwheer, de gemeente Amsterdam dus in dit geval. (gemeeente omdat het dus de stad Amsterdam is en het bestuur de gemeente noemt)
Op beide vergaderingen heb ik mogen (moeten) notuleren.
Het was wel fijn beide vergaderingen mee te maken omdat ik zo de zaken die in de interne vergadering soms toch iets anders werder naar buiten gebracht voor de bouwheer.
In de namiddag heb het interne verslag gemaakt, en ze hebben er meteen na gekeken en vonden dat het goed was, terwijl er vorige keer nog veel werk aan was.
Ik was ook aan het andere verslag begonnen maar ze kwamen met ander dringend werk af.
Morgen komt normaal een leverancier stalen profielen halen, HEB 550 balken, ik had al een inventaris gemaakt van alle balken die op de werf lagen en deze is doorgestuurd naar een leverancier en er is iemand die ze komt ophalen. Het zijn serieuze profielen van tussen de 15 en de 20 m. Ik heb alles vandaag moeten aanduiden op de profielen wat meegenomen moet worden.
Hopelijk klopt het een beetje want het is niet zo een makkelijk klusje, ook al lijkt het makkelijk.
Ik heb een deel van bestelling op mij genomen maar het is een uitzonderlijke soort bout.
Heb al drie leveranciers gebeld en er heeft er nog maar eentje een offerte doorgestuurd.
Ik had bekomen dat ik 38 bouten nodig had, dusja ik vraag een offerte aan voor 50, als er eentje verloren gaat, misschien zo verpakt dacht ik, kosten die maar eventjes 3000 euro !
Daarom ben ik nog wat aan het zoeken naar goedkopere.
Vandaag hebben ze ook veel nagekeken van wat ik de afgelopen week heb gedaan en het was inhoudelijk wel goed alleen was de layout nooit goed.
Maar ze waren wel blij dat de vorige opmerkingen goed zijn opgevolgd.
Vandaag, 1 maart, zouden we volgens de planning begonnen zijn met werken. Als uitzondering in de bouw, met het nodige sarcasme, hebben we vertraging opgelopen.
Nu heb ik als taak, om telkens als ik naar huis wandel foto's te maken van de werf, er is nog een andere aannemer bezig waardoor we niet kunnen beginnen, dus dat moeten we later kunnen bewijzen.
Ik had kip met aardappelen gepland als avondeten maar tijdens het wandelen naar de tramhalte heeft de mc donalds geur mij van gedacht kunnen doen veranderen!
Vandaag nog wat aanpassingen gedaan aan een tekening die morgen zal worden vorgelegd op de bouwvergadering waar alle belangengroepen aanwezig zullen zijn.
Daarna heb ik ook nog wat buigstaten opgezocht, dit zijn lijst met al de nodige wapening horend bij een plan.
Dit is echt een gigantische soep om te doen aangezien de plannen al van 2003 zijn en er door de jaren heen wel eens een nieuw plan is ontstaan maar met oude buigstaat..
Van vele onderdelen heb ik zelfs niet eens een buigstaat kunnen vinden.
Ik ben uiteindelijk moeten stoppen omdat ik niet meer verder kon, dus dat is nog een mooi werkje waarmee ik verder kan.
Jammer wel, toen ze me zeiden wat ik moest doen had ik een structuur in mijn hoofd maar het is gewoon zo een chaos in het archief dat ik er met moeite structuur kan in krijgen.
Vandaag heb ik vooral aan een tekening bouwplaatsinrichting gewerkt.
Deze bepaalt waar alles moet komen/is. Bijvoorbeeld staat hierop aangeduid waar de hoofdketen moeten staan (met de bureaus) en de schaftketen, opslagloodsen,.. Maar ook moeten alle leidingen in kaart gebracht worden, te volgen routes voor vrachtverkeer,
Ik heb vandaag bijna de hele dag allen geweest op de bureaus, van 9 tot 12 is er wel nog iemand geweest op de bureau maar voor de rest helemaal niemand. Dus kon ik vandaag eens wat fotos maken van hoe mijn bureau er nu uit ziet (Volgende week of binnen twee weken verhuizen we wel naar de andere bureaus en zal het er helemaal anders uitzien maar ik zal dan zeker ook eens wat fotos maken!
Foto 1: De bureaustoel met de jas op is mijn bureau, en zoals je kan zien staat er een bus melk op, allemaal dankzij deze stage lust ik nu melk (en koffie!!)
Foto 2,3: In deze ruimte zitten we dus met 4 personen. In de andere bureaus, waar we binnenkort naartoe gaan zijn de bureau in een L geplaatst met twee tafels, we zullen daar dus meer plaats hebben.
Nadat mijn werfinrichtingsplan afgemaakt was ben ik eens naar de werf zelf gegaan, er kwam iemand een koelkast halen uit de keet van de vorige aannemer, ik ben de deur gaan opendoen en heb nog wat rondgekeken of er niets ontbrak in mijn tekening.
Op onderstaande foto is de toegang tot de caisson die al gemaakt is en afgezonken te zien.
Foto 4: Op de foto lijkt het niet zo diep als in werkelijkheid vind ik. Dus hier kijk je eigenlijk in een caisson.
Hier rechts naast gaan wij dan een nieuwe maken en aansluiten aan deze, jammer dat ik die werken niet zal meemaken want dit is een werk van jaren!
Nu zie ik natuurlijk bouwkenners denken vaneen caisonnetje bouwen duurt hooguit een klein jaar, maar er zijn hier ongelooflijk veel problemen met de ondergrond, met normen, met alles en iedereen. Waardoor het eigenlijke bouwen van het caisson een bijtaak lijkt te worden
In onze keet hangen ook nog wat fotos van de zinktunnels waar ik eerder als iets had over verteld.Een zinktunnel is dus een tunnel die gemaakt is onder water na tijdelijk droogzetten van een deel van een rivier en dan door dat deel terug onder water te zetten drijft het tunnelelement (met tijdelijke kopschotten) omhoog en kan het makkelijk verplaatst worden.
Om hier bij een beter beeld te kunnen krijgen heb ik wat fotos genomen van de fotos die er hangen.
Foto 5:Op deze foto kan je bovenaan zien dat er vaak met duikers gewerkt wordt. Op de onderste foto is een kuip getoond die gemaakt is in een rivier. Hier wordt dan het water uitgepompt.
Foto 6:Hier zijn ze bezig met één tunnelelement, zoals je kan zien zijn ze immens lang!
Foto 7: Dit is een bijna afgewerkt element, je ziet dat er nog een tijdelijk schot moet komen aan de uiteinden.
Foto 8: Dit is één element dat afgevoerd wordt! Nu drijven er vier zo een elementen ergens in een haven te wachten om afgezonken te worden. (zie foto hieronder)
Foto 9: In die tunnels zijn nu precies zwembaden gemaakt om ze eens ze op hun plaats zijn gevaren te kunnen afzinken. Dit is allemaal heel precies berekend hoe groot, en waar juist die baden staan.
Voor de bouwkundigen:Een zinktunnel wordt echt volledig berekend hoe en waar het zwaartepunt moet zitten,.. Zoals ook in caisson 1 (ok dit is geen zinktunnel maar heeft eigenlijk een gelijkaardig principe) Zijn er kolommen aanwezig,waardoor je meteen denkt dat deze zijn om groteren overspanningen mogelijk te maken, blijkt dus dat deze enkel een doel hadden bij het afzinken van het caisson. Dat ze nu eigenlijk geen enkele functie meer hebben.
Één van deze elementen gaan ze in mei afzinken en ga ik dus meemaken! Ik kan al niet meer wachten!
In de voormiddag heb ik een aanvraag gedaan bij de stad Amsterdam om een bouwhek te plaatsen tijdens onze graafwerkzaamheden in maart.
Ongelooflijk wat een administratieve rompslomp dat is geweest! Maar kom het is gelukt.
Ook heb ik nog een werkplan bekeken en aangepast. Een werkplan is eigenlijk een uitgeschreven detaillering van hoe werkzaamheden moeten uitgevoerd worden.
Ik vraag me trouwens af of we dit in België ook kennen?
Ik heb het werkplan monitoring aangepast (had gisteren al een deel hiervan gemaakt). Monitoring is het bepalen van verzakkingen, scheefstand,.. in ons geval zal goed moeten opgelet worden tijdens de graafwerkzaamheden omdat we op slechts twee meter van trambanen, bovenspanningsmasten, bruggen,.. zitten.
Ook heb ik hierbij een tekening uitgetekend waar de landmeter moet gaan meten.
Als afsluiter van de dag heb ik nog verder de nodige materialen van de caisson uitgezocht.
Het ging over het nodige staal om de aarding van het tunnelelement te kunnen garanderen en ook hoeveel meter rubberprofiel besteld moet worden om de waterdichtheid te kunnen garanderen.
Ziezo genoeg over mijn werk.
Thuis had ik mijn vuilzak al in de gang klaargezet om deze morgen buiten te zetten.
Deze nacht hoorde ik telkens geritsel en ik dacht dat de zak gewoon wegschoof.
Toen ik deze morgen opstond zaten er gaten in mijn vuilzak dus er hebben muizen aan die vuilzak gezeten!
Ik zei dit op mijn werk en ze zeiden dat muizen echt ongelooflijk vaak voorkomen in Amsterdam. Ik ga nog snel naar de winkel muizenvergif kopen want dat zijn nu niet de meest leuke huisdieren.
Vandaag eigenlijk niet veel leuke dingen gedaan, veel administratieve zaken alles in orde zetten voor de verhuis naar de andere kant van het station. Ik heb ook veel moeten inscannen en op orde leggen, secretaressenwerk dus maar kom moet ook gebeuren. Dan ben ik naar de tunnelschacht gegaan omdat een aannemer had gezegd dat hij een meerprijs zou aanrekenen voor extra benodigde bescherming tegen roest van de waterkerende schuif. Ik heb de twee schuiven gecontroleerd en helemaal niets van roest gevonden, dus daar gaat zijn plannetje.
Ook ben ik nog eens naar de werken geweest (dus aan de overkant van het station) om te kijken hoe ver de andere aannemer staat met het opruimen van zijn werkterrein, zodat wij er op kunnen en beginnen met werken. Er zijn nog 3 immense silo's die moeten verwijderd worden en dan nog de tijdelijke brug afbreken, niet zeer veel werk meer. In de namiddag heb ik een werkplan opgesteld over hoe gecontroleerd moet worden door de landmeter of er geen verzakkingen, verdraaiingen zijn van de trambanen, masten, bruggen... Dit moet tijdens onze werken op verschillende momenten opgemeten worden en zo bekijken of het niet kritiek wordt.
Ook zijn we nog een half uurtje zoet geweest met het alarm af te krijgen dat ik had opgezet. Ik moest kijken welke codes wel nog juist waren en welke niet meer. Er zat blijkbaar een beveiliging op dat je maar een aantal keer mocht proberen.
Een mailtje van mijn andere e-mail adres omdat mijn gewone e-mail adres niet werkt.
Vandaag mijn gsm gekregen, wel handig nu kan ik iedereen altijd bellen in Nederland.
Ze hebben mij vandaag ook al een paar keer gebeld:)
Vandaag heel veel gedaan, alles leidingen en kabels in kaart gebracht.
Ik had deze bij het KLIC aangevraagd (Bij ons vraag je zo iets aan bij KLIP) wat toch altijd maar weer de kleine verschillen aantoont tussen ons en hun.
Vandaag zei ik immers dat het KLIP had teruggestuurd en zij maar lachen maar uiteindelijk was het niet dom maar ja.. Wij zijn toch maar domme Belgen hé:)
Ook wordt hier gebruik gemaakt van NAP, nieuw Amsterdams peil, dit is hetzelfde principe dan bij ons TAW
Daarna heb ik tekeningen moeten maken die voorgelegd worden aan de opdrachtgever om te tonen dat er een fout zit in de plannen.
Ook heb ik mijn nodige hoeveelheden beton van het hele project afgewerkt.
Daarna heb ik de wekelijkse inspectie van de tunnel gedaan.
Ik begin steeds meer en meer fouten te maken tijdens het typen, hier is het allemaal QUERTY en als ik dan thuis kom terug AZERTY.
Vandaag in de voormiddag naar de werf gegaan voor een overname van de werfketen van de aannemer die nu bezig is. We gaan dus binnen een kleine maand aan de andere kant van het station zitten. Dan moet ik 's morgens niet steeds het station door, de boot nemen en nog een eindje lopen, veel beter dus voor mij. (Onze werfkeet, de bureaus dus, staat immers niet op de werf nu) Het ziet er een zeer leuke keet uit, groter dan de onze nu met aparte kamers waar iedereen apart werkt, nu werken we allemaal in één ruimte. Daarna was er op de werf nog een afspraak met een duitse werfleider die instaat voor de boorwerken van de tunnel. De boorwerken worden uitgevoerd door een Duits bedrijf SATURN. Met hem hebben we afspraken gemaakt in verband met het overnemen van de elektriciteit. hij had niet veel tijd maar volgende week woensdag hebben we terug een afspraak en hij ging me eens rondleiden om de werken die zij doen uit te leggen.
Ik heb verder gewerkt aan de inventaris van gisteren over alle profielen die op de werf lagen.
Dan heb ik alle ondergrondse leidingen in kaart gebracht om te kijken dat wanneer ze gaan boren met groutankers ( verankering die 39m diep gaat onder een hoek van 45°) er toch niets geraakt zal worden.
Deze groutankers hebben me al veel werk opgeleverd, dit omdat je in het midden van de stad zit en er ongelooflijk veel in de grond zit.
Ook ben ik dan begonnen met een bestellijst op te stellen van alles wat nodig is om de caisson te bouwen, het tunnelelement, het eigenlijke werk!
Vandaag zijn er verschillende bouwvergaderingen doorgegaan en heb vele mensen gezien, opdrachtgevers van de noord-zuid lijn maar ook een van de grotere managers van Heijmans.
Met de manager van Heijmans heb ik een tijdje staan praten, je weet nooit waarom het goed is :)
Ook heb ik een inspectie gedaan van de tunnel die reeds gezet is.
Normaal zou iemand me begeleiden maar het was zeer druk, ik heb het dus alleen gedaan en dat was wel eens fijn!
Ziezo nu ga ik verder leren aan mijn examen van donderdag want heb wel nog wat werk!
Vandaag moest ik een inventarisatie maken van alles wat buiten stond. Het regende dus dat was wel jammer. Dan heb ik alles in de computer gezet en dan heb ik wel wat leukere taken gekregen. Ik heb moeten uitzoeken wat de ontwerper bedoelde met een bepaalde soort bout die moeilijk te verkrijgen is. Ik heb dan naar leverancier gebeld en een offerte aangevraagd. Daarna heb ik nog wat tekenwerk gekregen over de constructies van vorige week. Ze hebben er allemaal naar gekeken en ze waren zeer goed, daarom heb ik nog andere details van verder in de constructie mogen uitwerken. Nu ga ik nog de hele avond leren aan mijn examen (VCA voor leidinggevenden) van donderdag.
Vandaag heb ik bijna de hele dag bezig gezeten met uitvoeringstekeningen tekeningen te maken.
Er is namelijk een ontwerptekening ooit gemaakt maar deze strookt niet met hoe de aannemer de werken ziet.
Hiervoor heb ik alles bekeken hoe het het beste uitgevoerd zal worden en zodat de arbeiders de plannen begrijpen.
het was helemaal geen makkelijke klus maar het was wel zeer fijn.
Als dit klaar was heb ik alle materialen die ik getekend heb in een excel file gezet met maten, gewicht, aantal zodat wanneer alles toekomt op de werf je toch makkelijk kan zien of alles erbij is of niet.
Daarna heb ik allerlei plannen moeten bekijken om te zien welke verouderd waren en welke niet, dat was dan weer minder spannend maar hoort er ook bij.
Nu mijn appartementje opruimen en alles klaarzetten om morgen mee te nemen naar huis.
Vandaag was al een veel drukkere dag, ik heb archeologisch werk moeten doen in de voormiddag. Er gaan groutpalen geboord worden (dit zijn een soort trekankers) die een wand moeten verstevigen tijdens het uitgraven. Het zijn palen die 39m lang zijn en onder een hoek van 45° graden de grond zullen worden ingeboord. Ik heb op allerlei prenten van middeleeuwen, archieffoto's, oude plannen,... moeten opzoeken of er vroeger iets heeft gestaan dat de boring in de weg zou kunnen staan. Dan deze namiddag heb ik dit uitgetekend in autocad hoe en waar de problemen zitten, Nederland is namelijk gebouwd op houten palen, dus er zijn wel wat problemen! Ik had alles netjes uitgetekend en dan is mijn PC vastgelopen en was alles terug kwijt. Ze zeiden me morgen opnieuw te tekenen maar ik heb alles mee en ga dat vanavond nog opnieuw tekenen, ik weet nu toch hoe mijn tekeningen opgebouwd waren.
ziezo, mijn eerste dag zit er op! Het was een hele andere dag dan ik had verwacht. Ik heb vandaag echt niks gedaan, maar ze verzekerden me wel dat daar verandering zou in komen. Vanaf morgen begin ik met de voorbereiding van de werken samen met twee vaste medewerkers. De echte werken op de werf beginnen pas begin maart dus zal nu nog tot dan altijd op de bureau zitten. Mijn pc is besteld en heb ik morgen pas. Voor een gsm gingen ze nog kijken hoe dat zat. Ook heb ik een jas, een helm en veiligheidsschoenen gekregen. Deze morgen heb ik alle plannen eens overlopen van de werken en ben dan nog eens naar de werf gegaan en gekeken wat er allemaal al gebeurd is. In de namiddag zijn we naar de haven gegaan die ongeveer tien kilometer buiten het centrum liggen. Daar liggen vier kokers van elk 140m lang in beton. Ze drijven gewoon op het water doordat ze volledig dicht zijn en er dus lucht zit. Met een bootje werden we opgehaald en zo zijn we eens een kijkje gaan nemen. We zijn in die kokers eens een kijkje gaan nemen, de kokers worden later de tramtunnel en zullen worden afgezonken. Het is moeilijk om uit te leggen hoe het allemaal zit maar het is echt ongelooflijk wat ze hier allemaal doen!
Mijn werkdagen zijn van 7uur 's morgens tot 16u. Ziezo dit is zowat mijn eerste dag samengevat!