Indien er nog vragen zijn laat het me gerust weten, soms zijn bouwkundige termen vereenvoudigd uitgelegd omdat het anders onduidelijk wordt voor niet-bouwkundigen.
28-03-2011
vrijdag 25-3
Foto 1 is onze groutankerstelling, dit is niet de meest typische groutankerstelling aangezien deze een soort omgebouwbeda graafkraan is. Op de foto lijkt ze minder groot dan in het echt vind ik maar het is echt een enorme machine. Op foto 2 zie je de ankers zie in segmenten worden ingeduwd, de groutankerstelling duwt telkens buis per buis erin en de buizen worden aan elkaar geschroefd. Onderdaan de ankers wordt grout uitgespoten, de openingen zijn te zien op foto 3.
Grout is een combinatie van water en cement, op foto 4 zie je dat het manueel gemengd wordt, een zware klus als je het mij vraagt. Vaak worden er ook silo's geplaatst op de werf maar de onderaannemer heeft voor deze vorm van werken gekozen.
Onze groutankstelling hangt zich als het ware vast aan damwand, dit kan je zien op foto 7, en op foto 6 zie je hoe hij is, het gat is speciaal hiervoor zo gebrand.
De groutankers worden geplaatst onder een helling van 45 graden, tenzij er obstakels zijn, zoals damwanden die in de wegzitten,. Op foto 8 zie je dat er constant iemand aanwezingen geeft, dit wordt allemaal zeer precies geboord!
Foto 9 is het einde van een groutankers, hierop komt nog ankerstoel. Dit is eigenlijk de verbinding van het anker aan de damwand.
In de voormiddag heb ik al mijn metingen gedaan en een routebeschrijving gemaakt van hoe de leveranciers moeten rijden.
Dit was nog wel een hele klus want had het eerst eigenlijk gewoon via google maps gekopieerd en dan zo doorgemaild maar blijkbaar was dit niet goed, ik had er geen kaart bij gestoken en ook zou ik volgens mijn route , wat wel de kortste zou zijn de vrachtwagenbestuurders over de trambaan loodsen, wat niet de bedoeling is.
Daarom ben ik helemaal opnieuw begonnen en er een duidelijk beeld van gemaakt wat wel goed was.
Een collega en ik zitten in het feest comité voor een afscheidsfeestje te regelen, ik had hiervoor al een mail rondgestuurd maar de personen die afscheid nemen konden zelf niet komen wat vrij stom zou zijn, hierdoor hebben we een nieuwe datum vastgelegd, nu dinsdag 5 april.
We zijn dan meteen gaan rondkijken om iets te doen en we hebben een boot vastgelegd die een uur met ons door de oude stad vaart en dan een uur een rondleiding in het oude stadsgedeelte, wel leuk want hierdoor leer ik ook deze kant van de stad eens kennen. Daarna gaan we eten in een mooi restaurant.
In de namiddag kreeg ik een mail doorgestuurd met metingen die verwerkt waren van een eerste meting en waarvan ik nu dagelijks metingen doe. Op de bureau begrepen ze niets van hoe hij eraan kwam, ik dacht het eens op te lossen maar het is me toch niet zelf gelukt ! Ik heb dan met diegene gebeld die ze gemaakt had en dan was het eigenlijk vrij eenvoudig. De berekeningen zijn afgeleid uit de waarnemingen van de waterspanningsmeters, door deze berekeningen kom je te weten hoeveel druk er op het grondwater zit, het zou eigenlijk boven de grondwaterstand willen spuiten.
Vandaag is er iemand uit vaderschapsverlof terug gekomen en hij had beschuit met muisjes mee, de suikerbonen van hier. (zie foto) Roze-witte muisjes: het is een meisje
Vandaag zijn ze begonnen met groutankers te plaatsen. Echt mooi hoe dit allemaal gebeurt, met hele grote machines. Tijdens het boren is er gezien dat er nog een enorm obstakel is bij groutanker 3 en 4 (er zijn er 22) Vandaag zijn er 4 groutankers geplaatst wat ik vrij veel vind.. Om 2 uur kwamen ze met dat probleem aan en dan heb ik de taak gekregen met in kaart de brengen wat de oplossing was. Voor anker 3 zouden we er kunnen komen als ons anker 5 graden naar links richten en 15 graden schuiner zetten. Ik was deze namiddag alleen en die tekeningen moesten tegen morgenvroeg klaar zijn, om voor te leggen. Daarom heb ik wat langer moeten gewerkt. Voor anker 4 heb ik geen oplossing, ik heb eens gebeld met iemand anders van Heijmans en het zal bijna onmogelijk zijn dit obstakel te omzeilen. Morgen zal er dus gekeken worden wat er moet gebeuren.
De eerste twee ankers waren het moeilijkste, hiervoor ben ik een maand geleden een tijdje bezig geweest met obstakels te omzeilen, de tekeningen zijn toen voorgelegd aan de ingenieurs en ze hebben op basis van deze een nieuwe hoek voorgeschreven voor de ankers, en de eerste twee ankers zijn vandaag geplaats, zonder problemen! Ik was wel blij!
Ik heb enkele filmpjes en foto's gemaakt en had ze op mijn USB-stick gezet maar er is blijkbaar iets foutgelopen en ik ga ze proberen om morgen juist op te slagen.
Vandaag zijn de bouten geleverd die ik besteld nou. Nou ja bouten, ze hebben stangen geleverd, er zit geen kopeinde op. Nu gaan ze bekijken hoe dit opgelost kan worden, ik zat er wel mee in aangezien het mijn bestelling was.
Ze vonden het helemaal mijn fout niet, we hebben de offerte en de vraag van mij nog eens bekeken en ze hebben gewoon verkeerd gedaan.
Ik weet niet goed wat er nu juist zal gaan gebeuren, het was inderdaad de goedkoopste maar zeker niet de beste leverancier zoals dit maar weer eens het cliché bewijst..
Enkele weken geleden hadden ze me gevraagd om profielen op te meten maar dat het zeker niet dringend was, aangezien het mooie weer ben ik dit deze middag gaan doen.
Op het einde van de werkdag kwam de groutankerstelling, normaal weegt dit (volgens de verhalen hier) zo'n 20 ton maximaal.
Nu kwam er een gigantische kraan van 80 ton met nog eens op een aparte vrachtwagen zijn onderdelen die gemonteerd moeten worden.
Er was wel wat paniek aangezien het platform waar onze burau's opstaan en de toegang tot de bouwkuip eigenlijk maar een tijdelijk zijn gemaakt op het water.
( Waardoor je flink dooreengeschud wordt met je hele bureau telkens wanneer er een vrachtwagen langsrijdt)
Maar dus om niet van mijn verhala af te wijken, dit tijdelijke platform is volgens berekenen slechts berkend voor 2.5 ton per m2 en met deze kraan zou je op zo'n 8 ton per m2 zitten.
Uiteindelijk is erover gereden maar de brug boog heel erg door.
De maatvoerder (landmeter) had mij verschillende hoogtes doorgemaild, bij Heijmans hadden ze gevraagd om met al deze hoogtes te bepalen hoeveel m3 zand er in de bouwkuip ligt.
Dit is helemaal niet makkelijk aangezien de landmeter dit in 3D inmeet maar wij maar een tekenprogramma hebben in 2D.
Ik ben dan bij de landmeter gegaan om te bekijken hoe ik er het beste aan begon en hij dacht dat ik in 3D kon tekenen en dat dat in 2D onbegonnen werk was en dat hij het door zal sturen naar de hoofdzetel waar ze dat blijkbaar in enkele minuten kunnen bepalen!
Op de bureau vonden ze het goed dat ik daar nu mijn tijd niet aan verloor dan.
Vandaag weer een drukke gehad. Met het zonneke op de bureaus weet ik al waar ik mij aan mag verwachten in juni, het werd al goed warm vandaag.. Deze morgen heb ik vergadering gehad met de opdrachtgevers, waarbij ik als vaste notulist het verslag weer heb van mogen maken.
Ook heb ik vandaag mijn eerste meting gedaan in verband met geluid, op drie verschillende plaatsen in Amsterdam ( rond het centraal station). Ik meet 10 seconden lang met speciale apparatuur en neem dan de maximale waarde, en ik doe deze meting op elke plaats drie keer, hierdoor krijg ik een mooi gemiddelde. We doen dit om onszelf een beetje in te dekken, vanuit de stad Amsterdam leggen ze namelijk maximaal geluidsoverlast op op bepaalde momenten, en die ligt soms lager dan het geluid zonder werken! Ongelooflijk welke metingen ik uitkwam, soms zat ik boven 80 db, en dat is dan nog niet dicht bij trams, of andere grote geluidsbronnen. Indien het getal 80 db niet veel zegt, uit mijn cursus VCA die ik gevolgd heb komt dat bij 80 db er kans op gehoorschade is. Vanaf 85 db is het zelfs verplicht om gehoorbescherming te dragen! Deze meting doe ik een keer om 9uur en een keer om 11uur, dit zo ongeveer twee weken lang, dus ik ga dit niet elke dag beschrijven!
Daarna heb ik het waterpeil gemeten, dit gebeurd vrij eenvoudig, er werder reeds peilbuizen in de grond geboord en die zijn hol, hierin steek ik een soort meter in en die piept wanneer hij in water komt, de afstand schrijf ik dan op. De landmeter moet wel nog de exacte hoogte van d epeilbuis bepalen waaruit we dan kunnen afleiden op welke hoogte het grondwater staat. Naar mijn gevoel staat het grondwater zeer hoog waardoor er denk ik bemaling toegepast zal moeten worden. Ook dit doe ik dagelijks en zal ik dus nu maar één keer vermelden, dat jullie niet denken dat ik lui begin te worden!
Dan heb ik nog wat kleine klusjes gedaan zoals een werkplan verbeterd, enz.
Ik mocht later komen aangezien ik vrijdag zo lang had gewerkt maar kon er meteen invliegen.
Vanaf 14u30 zat ik alleen op de bureau en tot dan was er één iemand.
Dat is ook wel eens fijn omdat je op je gemak kunt doorwerken.
Er werden vandaag peilbuizen en waterspanningsmeters geplaatst. Deze dienen om het peil van het grondwater te meten en om de spanning te meten van het grondwater.
Ik heb als taak om vanaf morgen al deze gegevens bij te houden.
Hiervoor heb ik vandaag tabellen gemaakt zodat alles duidelijk ingevuld kan worden.
Het belang van deze gegevens is dat ze bepalen wanneer de grond voldoende zetting heeft ondergaan en er dus gestart kan worden. Ook bepaald deze of het nog nodig is om zandpalen aan te brengen, aangezien het vermoeden bij ons is dat het zand (dat er reeds 2 jaar ligt) voldoende gezet is.
Ik heb fotos genomen van een waterspanningsmeter die nog niet in de grond is geboord maar ben het fototoestel vergeten op mijn bureau, ik zal ze morgen op mijn blog plaatsen.
Ook heb ik moeten bekijken hoe groot het toegangsgat is dat naar caisson 1 leidt. (Wij bouwen caisson 2 dat ernaast ligt)
Het caisson 1 is reeds geplaatst enkele jaren geleden, en de grootte van het gat is reeds bekend maar er moeten nog wanden inkomen en die zitten voor het gat ook.
Er waren echter nog geen tekeningen over hoe het er zal uitzien en dit heb ik dan uitgetekend.
Om de hoofdlijnen te beschrijven : mijn pc geraakt door de verhuis nog steeds niet op het netwerk waardoor ik alles doorgemaild krijg en lokaal op mijn PC werk.
We hebben ons tweewekelijks PTO (Projectteam overleg) gehad waarbij ik telkens notulist ben.
Normaal zorg ik er telkens voor om mijn verslag de dag zelf af te werken maar hiervoor heb ik vandaag net iets te weinig tijd gehad.
Ik heb dan ook nog een overzicht gemaakt van alle werkplannen die al gemaakt zijn, die nog moeten gemaakt worden, welke goedgekeurd zijn,
Op de werf is vandaag ook een sondeerwagen gekomen. (deze zie je op foto 1)
Op foto 2 zie je hoe het er binnenuit uitziet. Iemand die telkens een staafdeeltje aandraait bij het naar beneden drukken van de stang. Het rode dat je op de foto ziet is een draad die verbonden is met de conus en door elke stang gaat, hierdoor vermijd je bij het naar boven halen dat de stang het gat halverwege induikt. (Lijkt me ook een eenvoudig en handig systeem om toe te passen bij labo in BO2. Al herinner ik me niet meer of het holle stangen zijn die daar gebruikt worden.)
Foto 3 doet eigenlijk de metingen, al weet ik niet precies waarvoor alle knopjes dienen, zo gedetailleerd heb ik het hen ook niet gevraagd.
Foto 4: op de linkse rode grafiek is te zien hoe je de weerstandbiedende laag herkent. De waarde 35 wil zeggen dat de conus op die diepte zit. Op de rechtse groene grafiek zie je dat de conus niet verticaal naar beneden gaat, de conus kan immers in een andere richting geduwd worden door stenen en andere obstakels.
Ziezo dit was het in grote lijnen zon beetje voor vandaag.
Een niet al te produciteve dag, door de verhuis naar overkant ging alles wat langzamer.
We moesten allemaal kleine dingetjes verhuizen zoals computers, schrijfgerief, enkele mappen,..
Daar waren we enige tijd zoet mee.
Dan heb ik uitgezocht wat ongeveer de straal is van de damwand die geplaatst is.
De straal is nodig omdat aan de buitenkant van de damwand een dubbel UNP-profiel komt en dit goed moet aanlsuiten.
De landmeter (kennen ze hier enkel als maatvoerder) heeft de damwand volledig ingemeten en komt op veel uitspringingen wat het niet makkelijk maakt.
Ik heb dan maar in autocad (tekenprogramma) een beetje zitten 'vogelen' ,wat ook bij ons weer een andere betekenis heeft.
Na de middag heb ik uitgetrokken hoeveel kokerprofieltjes besteld moeten worden om de afstand tussen de 2 boven elkaar geplaatste UNP-profielen te garanderen.
Ik heb ook nog eens een tunnelinspectie gedaan aan de noordzijde van het station. Het was de eerste keer dat ik alleen in de donkere tunnel ging, (niemand weet hoe het licht aan moet)
Er zijn wel meer romantische plaatsen in Amsterdam dan zo een lange donkere tunnel.
Deze voormiddag heb ik eerst alle buigstaten in kaart gebracht die nodig zijn voor de werken.
Buigstaten zijn lijsten met soorten en aantallen wapening die de leverancier uit onze wapeningstekeningen haalt.
Aangezien het groot aantal plannen is het zeer moeilijk om een overzicht te hebben.
Ik heb in kaart gebracht wat reeds aanwezig is en wat niet.
Dan zijn we naar de werf gegaan om op de werf te gaan uitleggen waar en hoe de gaten gebrand moeten worden in de damwand waar de groutankers in zullen komen.
Met een lekker bakje koffie en een babbeltje met de mensen op de werf was het al snel middag.
Dan waren er sloten aangekomen die op de bedieningsgebouwtjes moesten komen die reeds geplaatst waren. Dat heb ik gedaan.
De dag ben ik geëindigd met nog iets leuks:
Ik zit in de "feestcomissie" om een afscheidsfeestje te organiseren in Amsterdam voor twee collega's die op een andere werf zitten.
Ik heb wat rondgezocht op internet om een fijne activiteit te doen met zo'n 12 personen.
Wel wat leuke dingetjes gevonden en heb ze in een word bestand gezet en nu zal er gekozen worden wat het wordt.
Vanaf morgen zal ik eens wat foto's en plannen doorsturen omdat al die tekst niet meteen het leukste is om te lezen :)
Morgen gaan we eindelijk naar de overkant van het station waardoor de bureaus dus korter zullen zijn en op de werf, alles zal dan veel makkelijker gaan!
Als we nu iets moeten uittekenen zoals het op de werf is (bv een bouwplaatsinrichting,..) en we weten niet juist hoe het was moeten we met de boot naar de overkant en nog een eind wandelen.
Als we aan de andere kant zitten kijken we door het raam en we weten hoe het zit!
Vandaag de hele dag buiten gewerkt. Er was deze morgen toen we op de werf waren een hek onstabiel en ging in de bouwput vallen dus dat moest verwijderd worden. er was maar één arbeider op de werf en een schilder dus heb ik met de schilder en die ene arbeider het hek weg gedaan en een volledig nieuw hek gezet. het moest er vandaag staan want in het centrum aan het station wil je natuurlijk niet dat er iemand op het bouwterrein komt of erger nog dat er iemand in de bouwput valt. De arbeider was bezig dat hij me morgen en de rest van de week ook wou gebruiken. Er is vandaag op de bureau gezegd dat ze iemand moesten bijhalen want dat één arbeider te weinig is. ( Uiteraard is er nu maar één arbeider omdat de werken eigenlijk nog niet begonnen zijn, later zal de werf drukker worden)
Deze voormiddag de hele tijd met 10 man op de werf gegaan. De werf werd vandaag overgedragen. Dat wil dus zeggen dat officieel de vorige onderneming het werkterrein aan ons overlaat. Er moesten veel foto's genomen worden en afspraken gemaakt worden. We zijn ook eens de boortunnel ingegaan, wel mooi hoe dat gemaakt is! Dan was het ongeveer middag maar had nog geen zin om naar de bureau te gaan en binnen te zitten en had gevraagd of ik al wat graafwerken mocht doen met het graafkraantje dat er stond, ze vonden dat wel leuk. Zo heb ik een uurtje en een half gedraaid met het kraantje en ben dan naar bureaus gegaan en heb mijn werk voor vandaag gedaan. Wel leuk dat ik dat allemaal mag doen!
Deze morgen ben ik begonnen met uit te zoeken welke kraan nodig zal zijn voor de werken. Het is belangrijk aangezien er veel zaken zijn waarmee je rekening moet houden. Over welke afstand moet hij welk gewicht kunnen halen, wat is de prijs, hoe groot is hij, is hij verplaatsbaar,.. De kraan zou 2.5 jaar op de werf staan dus er moet wel goed bij stilgestaan worden. Ik ben wel moeten stoppen met het uitzoeken aangezien ik naar de werf moest om te gaan kijken en uit te rekenen hoeveel asfalt moet worden opgebroken en hoeveel beton. Dit is belangrijk omdat asfalt slopen en beton slopen een andere prijs heeft. Ook voor de milieuregelgeving is dit belangrijk.
Daarna heb ik een werkplan opgesteld (wat tegenwoordig mijn vaste taak lijkt te worden) over hoe trillingsmeters moeten geplaatst worden. Ik heb voor deze meters gisteren een prijs opgesteld (voor de aandachtige lezer).
Vanmorgen meteen begonnen met een bestelling op te stellen. Ik heb bij verschillende bedrijven een offerte aangevraagd en heb hierdoor 2000 euro goedkoper materiaal kunnen vinden (het duurste was 3100 euro en we kopen het nu voor iets meer dan 1000 euro!) Hopelijk valt alles niet meteen in elkaar :)
Dan heb ik een werkplan verbeterd over veiligheid. Vrij saaie materie maar het is wel verplicht om op te stellen.
Dan ben ik begonnen met een werkplan op te stellen van trillingsmetingen. trillingsmetingen gebeuren tijdens trillingsgevoelige werkzaamheden.
Trillingsgevoelige werkzaamheden zijn in ons geval damwand trekken, betonnen en houten palen trekken (die er zitten van oudere bruggen)
Doordat Amsterdam volledig op palen staat gaan huizen snel door de trillingen zetten of verplaatsen.
Daarna heb ik ook een prijs gemaakt voor de opdrachtgever voor de installatie van deze trillingsmeters die komen in 3 huizen.
Dit is meerwerk, dwz dat de bestekpost vol is. (De prijs die HEIJMANS ooit op dit deel heeft gezet is al volledig vol, waardoor deze kosten niet voorzien waren)
Door dat dit meerwerk is mag er goed door gerekend worden! Dit heb ik dan ook gedaan, als de opdrachtgever (de gemeente Amsterdam) dit betaald zullen ze er vast en zeker hun broek niet aan scheuren :)
Vandaag heb ik de hele dag mee gewerkt op de werf. Alles moet klaargezet worden om de werf te kunnen starten. Zoals hekken moesten verplaatst worden. Ook hebben we en platformpje moeten maken waar de landmeter makkelijk vanop een hoogte met zijn toestel kon kijken. We hebben alles met twee personen gedaan, best wel leuk, die met wie ik werkte is een heel ervaren arbeider en liet me veel doen.
Ook mijn laskunsten eens mogen bovenhalen om het platform te maken, hopelijk valt het platform niet naar beneden als er een duif komt opzitten (het zijn wel dikke duiven in Amsterdam!)
Vandaag heb ik de hele dag met de landmeetploeg meegelopen, ik heb mee opgezocht naar reeds gekende punten. Onze zoektocht had niet veel succes aangezien er bijna geen enkele landmeetnagel meer bleek te zitten.
Vandaag weer een drukke dag gehad. Er waren zeer veel mensen op de bureaus, de projectleider, de baas van de hele werf dus heeft een hele dag naast mij gezeten omdat er te weinig plaats was. Er is vandaag een transport geweest van de profielen die ik had opgemeten. Hij heeft enkel één vracht kunnen meenemen. Er moet immers een kraan aan te pas komen omdat de vrachtwagen blijkbaar niet kan laden op een bepaalde locatie. Dus nu is er morgen een 100 ton kraan besteld! ik verschoot wel een beetje, om 22 profielen mee te nemen die 20 meter lang zijn moet zo een organisatie opgetrommeld worden. De persoon die morgen zou helpen laden en lossen wou morgen vrijaf nemen, dan heb ik maar voorgesteld dat ik dat wel zou doen. Ik moest er immers toch bij zijn om alles te controleren wat er weg gaat. Dat vonden ze wel leuk natuurlijk. Elke dag verschiet ik meer en meer, die profielen worden naar een andere aannemer gebracht, deze betaalt dus ook de profielen. Ongelooflijk over welke bedragen er gesproken wordt! Ik sta dus morgen in voor die bedragen en die één profiel kost ongeveer 2000 euro! Dus 2000 euro x 22 profielen en dan nog eens 5 buizen die ongeveer ok zoiets zullen kosten, dat is al een aardig bedrag :)
Verder ben ik aan een werkverslag voor zandpalen begonnen. Een werkverslag is eigenlijk een geschreven vorm van de methode die je zal toepassen, dit is verplicht bij dit soort werken. Zandpalen hebben als doel de grond sneller te laten consolideren, dat het water er sneller kan uit ontsnappen. Vrij moeilijk uit te leggen eigenlijk.
Deze voormiddag twee vergaderingen gehad, één interne, en één met de bouwheer, de gemeente Amsterdam dus in dit geval. (gemeeente omdat het dus de stad Amsterdam is en het bestuur de gemeente noemt)
Op beide vergaderingen heb ik mogen (moeten) notuleren.
Het was wel fijn beide vergaderingen mee te maken omdat ik zo de zaken die in de interne vergadering soms toch iets anders werder naar buiten gebracht voor de bouwheer.
In de namiddag heb het interne verslag gemaakt, en ze hebben er meteen na gekeken en vonden dat het goed was, terwijl er vorige keer nog veel werk aan was.
Ik was ook aan het andere verslag begonnen maar ze kwamen met ander dringend werk af.
Morgen komt normaal een leverancier stalen profielen halen, HEB 550 balken, ik had al een inventaris gemaakt van alle balken die op de werf lagen en deze is doorgestuurd naar een leverancier en er is iemand die ze komt ophalen. Het zijn serieuze profielen van tussen de 15 en de 20 m. Ik heb alles vandaag moeten aanduiden op de profielen wat meegenomen moet worden.
Hopelijk klopt het een beetje want het is niet zo een makkelijk klusje, ook al lijkt het makkelijk.
Ik heb een deel van bestelling op mij genomen maar het is een uitzonderlijke soort bout.
Heb al drie leveranciers gebeld en er heeft er nog maar eentje een offerte doorgestuurd.
Ik had bekomen dat ik 38 bouten nodig had, dusja ik vraag een offerte aan voor 50, als er eentje verloren gaat, misschien zo verpakt dacht ik, kosten die maar eventjes 3000 euro !
Daarom ben ik nog wat aan het zoeken naar goedkopere.
Vandaag hebben ze ook veel nagekeken van wat ik de afgelopen week heb gedaan en het was inhoudelijk wel goed alleen was de layout nooit goed.
Maar ze waren wel blij dat de vorige opmerkingen goed zijn opgevolgd.
Vandaag, 1 maart, zouden we volgens de planning begonnen zijn met werken. Als uitzondering in de bouw, met het nodige sarcasme, hebben we vertraging opgelopen.
Nu heb ik als taak, om telkens als ik naar huis wandel foto's te maken van de werf, er is nog een andere aannemer bezig waardoor we niet kunnen beginnen, dus dat moeten we later kunnen bewijzen.
Ik had kip met aardappelen gepland als avondeten maar tijdens het wandelen naar de tramhalte heeft de mc donalds geur mij van gedacht kunnen doen veranderen!
Vandaag nog wat aanpassingen gedaan aan een tekening die morgen zal worden vorgelegd op de bouwvergadering waar alle belangengroepen aanwezig zullen zijn.
Daarna heb ik ook nog wat buigstaten opgezocht, dit zijn lijst met al de nodige wapening horend bij een plan.
Dit is echt een gigantische soep om te doen aangezien de plannen al van 2003 zijn en er door de jaren heen wel eens een nieuw plan is ontstaan maar met oude buigstaat..
Van vele onderdelen heb ik zelfs niet eens een buigstaat kunnen vinden.
Ik ben uiteindelijk moeten stoppen omdat ik niet meer verder kon, dus dat is nog een mooi werkje waarmee ik verder kan.
Jammer wel, toen ze me zeiden wat ik moest doen had ik een structuur in mijn hoofd maar het is gewoon zo een chaos in het archief dat ik er met moeite structuur kan in krijgen.
Vandaag heb ik vooral aan een tekening bouwplaatsinrichting gewerkt.
Deze bepaalt waar alles moet komen/is. Bijvoorbeeld staat hierop aangeduid waar de hoofdketen moeten staan (met de bureaus) en de schaftketen, opslagloodsen,.. Maar ook moeten alle leidingen in kaart gebracht worden, te volgen routes voor vrachtverkeer,
Ik heb vandaag bijna de hele dag allen geweest op de bureaus, van 9 tot 12 is er wel nog iemand geweest op de bureau maar voor de rest helemaal niemand. Dus kon ik vandaag eens wat fotos maken van hoe mijn bureau er nu uit ziet (Volgende week of binnen twee weken verhuizen we wel naar de andere bureaus en zal het er helemaal anders uitzien maar ik zal dan zeker ook eens wat fotos maken!
Foto 1: De bureaustoel met de jas op is mijn bureau, en zoals je kan zien staat er een bus melk op, allemaal dankzij deze stage lust ik nu melk (en koffie!!)
Foto 2,3: In deze ruimte zitten we dus met 4 personen. In de andere bureaus, waar we binnenkort naartoe gaan zijn de bureau in een L geplaatst met twee tafels, we zullen daar dus meer plaats hebben.
Nadat mijn werfinrichtingsplan afgemaakt was ben ik eens naar de werf zelf gegaan, er kwam iemand een koelkast halen uit de keet van de vorige aannemer, ik ben de deur gaan opendoen en heb nog wat rondgekeken of er niets ontbrak in mijn tekening.
Op onderstaande foto is de toegang tot de caisson die al gemaakt is en afgezonken te zien.
Foto 4: Op de foto lijkt het niet zo diep als in werkelijkheid vind ik. Dus hier kijk je eigenlijk in een caisson.
Hier rechts naast gaan wij dan een nieuwe maken en aansluiten aan deze, jammer dat ik die werken niet zal meemaken want dit is een werk van jaren!
Nu zie ik natuurlijk bouwkenners denken vaneen caisonnetje bouwen duurt hooguit een klein jaar, maar er zijn hier ongelooflijk veel problemen met de ondergrond, met normen, met alles en iedereen. Waardoor het eigenlijke bouwen van het caisson een bijtaak lijkt te worden
In onze keet hangen ook nog wat fotos van de zinktunnels waar ik eerder als iets had over verteld.Een zinktunnel is dus een tunnel die gemaakt is onder water na tijdelijk droogzetten van een deel van een rivier en dan door dat deel terug onder water te zetten drijft het tunnelelement (met tijdelijke kopschotten) omhoog en kan het makkelijk verplaatst worden.
Om hier bij een beter beeld te kunnen krijgen heb ik wat fotos genomen van de fotos die er hangen.
Foto 5:Op deze foto kan je bovenaan zien dat er vaak met duikers gewerkt wordt. Op de onderste foto is een kuip getoond die gemaakt is in een rivier. Hier wordt dan het water uitgepompt.
Foto 6:Hier zijn ze bezig met één tunnelelement, zoals je kan zien zijn ze immens lang!
Foto 7: Dit is een bijna afgewerkt element, je ziet dat er nog een tijdelijk schot moet komen aan de uiteinden.
Foto 8: Dit is één element dat afgevoerd wordt! Nu drijven er vier zo een elementen ergens in een haven te wachten om afgezonken te worden. (zie foto hieronder)
Foto 9: In die tunnels zijn nu precies zwembaden gemaakt om ze eens ze op hun plaats zijn gevaren te kunnen afzinken. Dit is allemaal heel precies berekend hoe groot, en waar juist die baden staan.
Voor de bouwkundigen:Een zinktunnel wordt echt volledig berekend hoe en waar het zwaartepunt moet zitten,.. Zoals ook in caisson 1 (ok dit is geen zinktunnel maar heeft eigenlijk een gelijkaardig principe) Zijn er kolommen aanwezig,waardoor je meteen denkt dat deze zijn om groteren overspanningen mogelijk te maken, blijkt dus dat deze enkel een doel hadden bij het afzinken van het caisson. Dat ze nu eigenlijk geen enkele functie meer hebben.
Één van deze elementen gaan ze in mei afzinken en ga ik dus meemaken! Ik kan al niet meer wachten!