Indien er nog vragen zijn laat het me gerust weten, soms zijn bouwkundige termen vereenvoudigd uitgelegd omdat het anders onduidelijk wordt voor niet-bouwkundigen.
02-05-2011
maandag 2-5
Hallo,
Vandaag tot 7u gewerkt.
Ik heb vandaag een offerte aangevraagd i;v;m afvoer van regenwater. Hiervoor had ik vorige week al tekeningen gemaakt en dit heb ik vandaag in orde gebracht.
Het duurde wel een hele tijd vooraleer ik de juiste persoon te pakken kreeg!
Ook heb ik geprobeerd alles te regelen voor het alarm. Ongelooflijk, Heijmans heeft allerlei verschillende dochterondernemingen.
Zo hebben we ook Heijmans materieel beheer, waar je allemaal materieel kan huren, zoals ook alarmen.
We zijn verplciht om ons materieel bij hun te nemen, maar je kan het enkel huren, dus wij zijn verplicht ons alarm te huren wat natuurlijk voor zo'n lange tijd duurder uit zou komen.
Vandaag zijn alle kantoorspullen aangekomen, ik had die vorige week ebsteld, wel leuk, ik ben, helemaal in't nieuw op mijn bureau :)
Om half 5 ben ik gestopt met mijn bureau werk en ben ik naar buiten gegaan (iedereen was toen al vertrokken op de werf) om de boot volledig in orde te maken.
Er zat enorm veel in, lampen, hout, ijzer,... De boot wordt immers gebruikt om te werken ook waardoor er veel blijft in slingeren.Ik ben met de graafkraan vanop de brug met de bak naar de boot toe gegaan en zo telkens volgegooid waardoor nu alles uit de boot is en ik heb hem volledig proper gemaakt.Nu moet hij enkel nog geschiulderd worden en hij zal er meteen veel beter uitzien!
Vandaag heb ik weer tot 17u30 gewerkt. De betonpalen trekken gingen vlot vandaag.
Ik heb vandaag verslag gemaakt de vergadering van gisteren, ook heb ik een nieuwe tekening gemaakt met wat er moet gebeuren met de afvoer van het regenwater.
De tekening moest veranderd worden nadat gisteren het Waternet was gekomen.
Voor de rest heb ik vandaag niets veel spannends meegemaakt, ..
Ziezo morgen weer nqqr huis.
Het is hier al één grote soep met koningendag dat er zaterdag aankomt!
Vandaag tot kwart voor 6 gewerkt. Een hele drukke dag gehad.
Deze voormiddag heb ik een tekening gemaakt ivm een wateraansluiting en die is deze namiddag voorgelegd aan het waternet, zo noemt de dienst hier die instaat voor de waterleidingen.
Dan heb ik projectteam overleg gehad, een interne vergadering dus waar ik notulist ben.
Ook zijn er vandaag drie vrachten met buizen vertrokken die ik moest opschrijven over welke buizen het telkens ging (het ging immers om andere lengte, diameters en wanddiktes.)
Na de middag ben ik naar het koffiehuis gegaan, dat is een zaak waar we één van onze trillingsmeters hebben geplaatst. Dagelijks worden immers gegevens ivm de metingen doorgemaild maar gisteren heeft deze meter niets doorgestuurd en nu moest ik eens gaan kijken of hij niet gestolen was/ gevallen,..
Er was helemaal niets fouts te zien en heb dan met iemand gebeld van het bedrijf en die vertelden me dat het soms voorkomt dat hij geen internetverbinding kan maken en dus ook niet mailt maar de gegevens dan de dag erna doormailt, nu heb ik dan handmatig de gegevens verzonden.
Sinds gisteren zijn alle stalen buizen getrokken (dit waren er 51) één paal is tussen de 22 en 25 m lang!
Nu staan er nog ongeveer een 40-tal betonnen palen en daar zijn ze vandaag mee begonnen om te trekken.
Het is een heel gedoe geweest om goedgekeurd te krijgen om te palen in een keer te mogen trekken, eerst wou men dat we ze als ze er half uit waren in twee te zagen en zo verder te transporteren, wat voor ons natuurlijk veel meer werk is.
Er wordt streng toegekeken op onze werkmethodiek omdat er enkele jaren terug een ongeval is gebeurd bij de Noord/Zuidlijn waarbij een paal gevallen is en op een personenwagen is terecht gekomen, de bestuurder is toen gestorven.
Bij de eerste paal die getrokken werd moest iedereen bij zijn om het goed te keuren of onze werking wel veilig genoeg was.
Met meer zo"n 15 man stonden we rond één paal te kijken of het allemaal wel goed was.
Na twee palen te hebben getrokken stonden we al stil.
Niet omdat het niet veilig genoeg was maar wel omdat de palen onderaan in een kleilaag zitten en er in het gat tot helemaal beneden zand zou vallen.
KLei heeft als eigenschap waterdicht te zijn en zand uiteaard niet waardoor er gevreesd wordt dat het niet waterdicht is.
Dit probleem hadden we voorzien en we hadden kleikorrels besteld, dus eens we zo ver waren dat de paal getrokken werd zouden die korrels er in moeten.
Nu moest ik met een soort lange rolmeter met gewichtje aan eens meten hoe diep het gat was, ik dacht, een gevaarlijke klus ik zal maar voorzichtig zijn.
Ik kom bijh dat eerste gat met mijn meter van 15m lang en wat blijkt: het hele gat is al dichtgevallen en er schiet enkel nog een gat van een halve meter diep over.
Daar stonden we mooi met al onze m3 kleikorrels!
Er is nu een oplossing gevonden die, ik zal als het aangekomen is het hierover hebben aangezien deze mail anders veel te lang wordt en jullie anders misschien zouden afhaken :).
Vanmorgen had ik met iemand van mijn werk afgesproken om het af te gaan zetten in Schiphol.
Hij vertrok met zijn gezin naar Sint Maarten (Aan Nederlandse Antillen)
We hadden afgesproken om 6u15. IK ging hiervoor de bus nemen om half 6 en om 25 na 5 ben ik naar mijn bushalte aan het wandelen en wanneer ik er bijna was reed hij me voorbij, bvij ons rijden de bussen steeds te laat, hier dus te vroeg!
Ik had niets anders opgezocht en er was pas een uur later een bus.
Ik wist gelukkig ongeveer in welke richting ik uit moest, het was zo'n 3km wandelen, wel een paar keer fout gelopen maar uiteindelijk ben ik er nog op tijd geraakt.
Meteen een stevige ochtend dus!
De persoon die vertrokken is is de hoofduitvoerder, bij ons kennen we dat niet, dat is eigenlijk de werfleider die alles op de werf regelt en niets anders.
Hij heeft taken van hem nu naar mij geschoven, vooral personeelszaken. Wie is aanwezig, wat doen ze,.. Dit moet ik nu tot volgende week vrijdag dagelijks bijhouden.
Ook heb ik vandaag nog als taak gekregen uit te tekenen hoe een waterleiding die afgebroken is gemaakt moet worden en hoe ze verwerkt kan worden in de toekomstige kademuur.
Dit heb ik deze avond als opdracht gekregen, en ze willen hem morgen voorleggen dus ik zal morgenochtend nog goed weten wat te doen!
Ziezo nu ga ik mijn eten klaarmaken, het gaat wok worden.
Ik heb tot 13u30 alleen op de bureau gezeten. Er worden sinds maandag palen getrokken (ijzeren buizen van 50 cm diameter en 25m lang, er moet goed bijgehouden welke getrokken worden en welke de werf verlaten dus daar ben ik een hele dag continu mee bezig, en dan ondertussen heb ik ook nog een tekening gemaakt voor de betoncentrale van ons caisson, zodat hij makkelijk kan zien hoe alles er zal uitzien.
Om 14u heb ik dan een vergadering gehad met de opdrachtgever en zo was mijn dag vrij snel goed gevuld, ik heb nog veel klusjes die ik kan doen maar die doe ik dan wel op iets rustigere momenten.
Morgen mijn laatste werkdag en dan een verlengd weekend tot dinsdag!
Vandaag een drukke dag gehad. Ik moet van iedereen die op de werf komt dagelijks de aanwezigheden nemen dus dat is wel een klusje! Deze morgen ben ik ook met iemand meegegaan die trillingsmeters kwam plaatsen, er waren er vrijdag 3 geplaatst in de omgeving. Een trillingsmeter dient om de trillingen te meten die het gebouw maakt, dit is om ons zelf in te dekken tegen schade en te kunnen ingrijpen als er overschreden wordt Er wordt elke dag een verslag doorgemaild naar mij met de gemeten waarden en ook elke keer als er over een bepaalde waarde gegaan wordt.
Doordat er vrijdag een meter niet goed geplaatst was had i vanmorgen meer dan 70 mails van overschrijdingen, zelfs de hele nacht door, wanneer we uiteraard niet werken :) Nu door de nieuwe locatie hebben is dat probleem opgelost.
Op het werk had ik van iemand gehoord dat hij iemand kende in Amsterdam met bootjes en ik had gevraagd of ik eens mocht vragen om één te huren, ik heb zijn adres gekregen en heb een bootje
gehuurd. Aangezien Dries en Nick hier ook zijn hebben we met onzen drie gevaren met zo een klein motorbootje door de grachtjes van Amsterdam! Superleuk! We hebben een dikke 2 uur gevaren!
Ziezo nu gaan we nog wat van het mooie weer genieten op een terrasje.
Ik heb bijna een hele dag bezig geweest met het archief ik denk morgen nog een halve dag en dan staat het in orde.
Aan het einde van de dag heb ik nog de taak gekregen om de geplaatste gording ( een UNP balk 240) achter de damwand te tekenen op de computer zoals hij geplaatst is.
Dit is nodig om naar de ingenieurs te sturen zodat zij kunnen berekenen of alle verbinding goed zijn en of alles voldoende is om de toekomstige krachten op te kunnen nemen.
Vandaag zijn de plannen al teruggekomen dus heb daar de hele dag al mee bezig geweest met alles in het archief te plaatsen, wel saai maar het moet gebeuren. Door een hele dag binnen te zitten had ik tegen half 4 zin om eens naar buiten te gaan en ik had gevraagd of ik een uurtje met de graafkraan mocht werken en dat mocht, en zo heb ik mijn dag dus afgesloten.
Een korte dagbeschrijving maar er valt ook echt niet meer te vertellen..
Vandaag 80 plannen laten ophalen die gekopieerd moeten worden, voor veel verschillende mensen waardoor ik 744 kopieën terug ga krijgen plus mijn 80 plannen dus ik ga mijn werk hebben als ze die plannen terug zullen brengen!
Dan ben ik naar de andere werf gereden (aan de andere kant van het station) waar ik nog twee sloten op de toegangsgebouwtjes heb gezet.
Deze namidag kwam er tegen half 3 een kraan en een vrachwagen achter 4 profielen van 20 meter en ik moest zorgen dat alles in orde was (dat ze door konden, dat alles open was, dat ze wisten wat ze mee moesten nemen) Dus ik tegen half 3 naar daar gereden, de vrachtwagen kwam net aan toen ik er was en dan hebben was het wachten, ondertussen ben ik naar de apotheek gereden achter een zalf tegen brandwonden, op de andere werf had iemand zich verbrand tijdens het branden van roofing op de keet voor de arbeiders.
Ik heb meer dan een uur gezocht naar een apotheek, ik was immers op zoek naar iets groen, maar hier izjn blijkbaar alle apotheken blauw!
Dan was ik terug aangekomen op de werf en was er nog steeds geen kraanman te zien (het was toen al kwart voor 4!)
Ik ben dan doorgereden naar de andere werf terug en de vrachtwagenbestuurder ging blijven wachten, het zal een lange dag zijn voor die jongens!
Vandaag een prachtige dag gehad wat het weer betreft. Ik ben dan ook iets meer naar butien gegaan dan een andere dag, niet enkel voor het weer hoor, maar ook omdat vandaag de gording (UNP 240) geplaatst is aan de damwand.
De gording wordt vast gemaakt aan de damwand met een steeksleutel 65! Een enorm groot ding! Ik vind het wel wat raar dat het met een gewone steeksleutel mag gebeuren, ik zou denken met een momentsleutel, maar dat is blijkbaar niet nodig.
Van het dagelijkse toezicht is een toetsingsformulier aangekomen deze week over het werkplan zandpalen. Een toetsingsformulier is eigenlijk een opsomming van alle fouten en vragen die de bouwheer heeft over een werkplan. Ons werkplan is dus niet geaccepteerd.
Ik was er in beginnen neuzen om alles te verbeteren, maar dan was het tijd om naar huis te gaan.
Ook ben ik deze middag voor ons team achter echte vlaamse frities gegaan. Op het Damrak (dit is de hoofdstraat als je van het station komt) zit een frituur dat Manneke pis heet, en ze zeggen van zichzelf dat ze Vlaamse frietjes geven, als kritische Vlaming (Belg) vind ik dat toch nog net iets te hoog gegrepen, maar ze gingen toch vlot naar binnen!
Ook heb ik mij vandaag het boek het wonder van de Noord/Zuidlijn gekocht, geschreven door Bas Soetenhorst.
Dit boek is volgens mij eind maart verschenen en ik had er iets over gelezen op internet. Het gaat over de gigantische problematiek en extra kost die de noordzuidlijn al met zich heeft meegebracht.
Ik ben helemaal geen fanatieke lezer maar ik ben echt nieuwsgierig wat er allemaal geschreven zal zijn!
Gisteren was de Kung fu echt zeer leuk, vandaag ga ik om 7uur terug.
Vandaag heb ik bijna een hele dag gewerkt aan het archief in orde te brengen.
Nu dachten we dat we alles hadden maar er waren nog veel oude versies van de plannen, en hiervan ben ik alle nieuwe plannen gaan opzoeken.
Ook is er vandaag iemand langsgekomen van een 'ondersteuningbedrijf' aangezien we een vloer op grote hoogte gaan betonneren (30m) is het niet mogelijk om zelf te gaan ondersteunen.
Meteen zijn dan ook mijn tekekeningen die ik gisteren en vandaag gemaaktr hebt voorgelegd.
Ziezo, morgen terug naar huis, al heb ik gehoord dat m'n trein niet vanuit Amsterdam centraal vertrzk maar een station iets verderop. Ik geraak wel thuis!
Eerst hebben we dus wat rondgevaren door de oude smalle grachtjes, waar de normale toeristenboten niet komen en dan zijn we afgestapt en een wandeling door het oude stadsgedeelte gedaan.
Ook zijn we bijvoorbeeld langs de walletjes gewandeld maar dan met het oog op historische gebeurtenissen, echt eens leuk om te doen!
Daarna zijn we weer op de boot gestapt en zijn we terug naar de opstapplaats gevaren.
Dan zijn we gaan eten in een gezellig restaurantje.
Als voorgerecht rauwe zalm met sla, daar ben ik niet zo zot van weet ik nu wel.
Als hoofdgerecht runderlende met 'vlaamse frities (ik denk dat het bij ons eerder zou doorgaan voor gebakken patatten maar kom)
En als nagerecht een soort van vlaai maar dan met chocolade en ijs.
Vandaag heb ik mijn doorsnede van het eerste caisson afgewerkt, dit dient om alles makkelijker voor te stellen voor als we gaan starten met het bepalen van wat er nog moet uitgevoerd worden.
Ook heb ik grafieken gemaakt van de gemeten waarden van de peilbuizen (die de hoogte van het grondwater aangeven) en van de waterspanningsmeters (die de druk van het grondwater aangeven).
De gang in de werfkeet ziet er nog maar kaal uit, waardoor we besloten hebben wekelijks een foto op te hangen waardoor je wanneer je erdoor wandeld het hele werk ziet evalueren.
Hiervoor heb ik 5 foto's utigezocht (aangezien we nu reeds 5 weken echt aan het werken zijn.)
Op 31 mei is er een voorstelling van onze projectleider over onze werf met allemaal andere projectleiders en hij wil graag een powerpoint presentatie geven.
Daar ben ik deze namiddag ook aan begonnen, maar ik kan heel veel knippen en plakken van reeds bestaande powerpointpresentaties aangezien er al zoveel van gemaakt is!
Ziezo vanavond mijn tweede kung fu les en vandaag zal gekeken worden of ik mag toegelaten worden, dit was een probleem omdat ze twee maanden te kort vonden, we zien wel.
Vandaag heb ik bijna de hele dag aan hetzelfde gewerkt
Verschillende doorsnedes tekenen om zo duidelijk te kunnen zien wat er nog moet gebeuren, ik had gehoopt meer te kunnen doen maar het was niet zo makkelijk.
Ook zijn we de stad even ingetrokken om een afscheidscadeau te kopen voor de twee collega's van morgen (waarvoor we gaan eten)
Morgen ga ik dan ook niets sturen aangezien we 's avonds gaan eten en ik waarschijnlijk vrij laat zal thuis zijn.
Vandaag in de voormiddag niet veel spannend gedaan, de namiddag heeft dan weer alles goedgemaakt.
De laatste vier groutankers zijn vandaag geplaatst, er staan er nu 22 in.
Je moe als de werken klaar zijn een tekening hebben hoe het gebouwd is, omdat er steeds een verschil is bij dit soort projecten van de ontwerptekeningen en de uiteindelijke uitvoering.
Dit soort tekeningen zijn As- built tekeningen, zoals het gebouwd is, dit heb ik nu gemaakt van de groutankers die geplaatst zijn.
Dan heb ik ook een werkoverleg (=vergadering met de opdrachtgevers) dat een week geleden gehouden is moeten aanpassen.
Dan hebben ze me gevraagd of ik het reeds gebouwde caisson, de grootste van de drie die we bouwen wil tekenen wat er nog moet gebeuren.
Dit caisson is ook de moeilijkste van de drie, je zit met technische ruimtes, gangen,.. Eigenlijk is enkel een rechthoek gemaakt nu en afgezonken.
Er moet dus nog heel wat betonwerk binnenin gebeuren maar we hebben er geen zicht op met de bestaande plannen.
Het is echt een grote klus en ik was eraan begonnen maar ik moet nog heel goed uitzoeken hoe ik het ga aanpakken.
Dan kreeg ik ook nog de vraag om na te kijken hoeveel doorvoerkokers er zijn op een ander werk.
Hiervoor moet ik de nodige plannen uitzoeken wat er staat.
Ik stond er eigenlijk nooit bij stil hoe kabels en leidingen over viaducten en bruggen gingen, er worden dus kokers ingestort en hierdoor gaan ze, logisch wel maar ik had er nog niet bij stilgestaan.
Het zijn 3 viaducten en 5 tunnels die ik moet nakijken, ik hoop dat ik er wijs uit geraak.
Nu kreeg ik in de brievenbus ook een brief dat ze morgen aan de gas hier komen werken en met de vraag, eerder bevel dat ik morgen de hele dag thuis zou zijn voor hun.
Ik heb meteen met Liander (de gasmaatschappij)gebeld maar daar konden ze niets aan doen.
Ik ga nu nog zien hoe ik het kan oplossen dat ik hier morgen niet zonder gas zit..
Naar het schijnt is het typisch in Nederland dat ze zo reageren, dit komt omdat per gebied slechts één leverancier is, waardoor hij niet klantvriendelijk moet zijn, je kan toch niet veranderen van maatschappij.
Deze voormiddag eerst mijn berekeningen voor waterspanningsmeters in excel gezet met formules, ik zeg dit omdat ik er eigenlijk nog langer mee ben bezig geweest dan ik vermoed had.
Dan alle metingen gedaan en verbeteringen aan een werkplan gemaakt.
Deze namiddag eigenlijk vooral gewerkt om het archief volledig in orde te brengen, we hebben dit met twee gedaan en ik vind dat er nu eindelijk structuur begint te komen in alle plannen.
Het is echt nodig om een selectie te maken van wat nog nodig is en wat niet om verder te kunnen werken.
We zouden graag zo snel mogelijk de betonwerken willen voorbereiden maar nu blijkt dat er nog veel plannen niet zijn dus deze moeten in kaart gebracht worden.
In het naar huis gaan ben ik een fiets gaan kopen, een tweedehands fiets. Tot nu toe nam ik steeds de tram maar met zo'n weer is het wel echt zonde!
Ik was vertrokken in de fietsenwinkel met mijn fiets en na nog geen 2 km was mijn band kapot! Ik ben terug gelopen naar de winkel en me wat boos gemaakt, in de hoop een duurdere tweehandsfiets te krijgen maar ik heb gewoon een nieuwe band gekregen.
Nu is hij natuurlijk wel in orde! Ik heb een half jaar garantie op de fiets dus dat is ook wel positief.
Deze avond heb ik om half 9 een les KUNG FU, ik wou hier een sport doen maar wist niet goed wat, tot ik plots de reclame voor KUNG FU las. Het lijkt me eens iets helemaal anders, en ik zie wel wat het wordt vanavond.
Foto 1 is onze groutankerstelling, dit is niet de meest typische groutankerstelling aangezien deze een soort omgebouwbeda graafkraan is. Op de foto lijkt ze minder groot dan in het echt vind ik maar het is echt een enorme machine. Op foto 2 zie je de ankers zie in segmenten worden ingeduwd, de groutankerstelling duwt telkens buis per buis erin en de buizen worden aan elkaar geschroefd. Onderdaan de ankers wordt grout uitgespoten, de openingen zijn te zien op foto 3.
Grout is een combinatie van water en cement, op foto 4 zie je dat het manueel gemengd wordt, een zware klus als je het mij vraagt. Vaak worden er ook silo's geplaatst op de werf maar de onderaannemer heeft voor deze vorm van werken gekozen.
Onze groutankstelling hangt zich als het ware vast aan damwand, dit kan je zien op foto 7, en op foto 6 zie je hoe hij is, het gat is speciaal hiervoor zo gebrand.
De groutankers worden geplaatst onder een helling van 45 graden, tenzij er obstakels zijn, zoals damwanden die in de wegzitten,. Op foto 8 zie je dat er constant iemand aanwezingen geeft, dit wordt allemaal zeer precies geboord!
Foto 9 is het einde van een groutankers, hierop komt nog ankerstoel. Dit is eigenlijk de verbinding van het anker aan de damwand.
In de voormiddag heb ik al mijn metingen gedaan en een routebeschrijving gemaakt van hoe de leveranciers moeten rijden.
Dit was nog wel een hele klus want had het eerst eigenlijk gewoon via google maps gekopieerd en dan zo doorgemaild maar blijkbaar was dit niet goed, ik had er geen kaart bij gestoken en ook zou ik volgens mijn route , wat wel de kortste zou zijn de vrachtwagenbestuurders over de trambaan loodsen, wat niet de bedoeling is.
Daarom ben ik helemaal opnieuw begonnen en er een duidelijk beeld van gemaakt wat wel goed was.
Een collega en ik zitten in het feest comité voor een afscheidsfeestje te regelen, ik had hiervoor al een mail rondgestuurd maar de personen die afscheid nemen konden zelf niet komen wat vrij stom zou zijn, hierdoor hebben we een nieuwe datum vastgelegd, nu dinsdag 5 april.
We zijn dan meteen gaan rondkijken om iets te doen en we hebben een boot vastgelegd die een uur met ons door de oude stad vaart en dan een uur een rondleiding in het oude stadsgedeelte, wel leuk want hierdoor leer ik ook deze kant van de stad eens kennen. Daarna gaan we eten in een mooi restaurant.
In de namiddag kreeg ik een mail doorgestuurd met metingen die verwerkt waren van een eerste meting en waarvan ik nu dagelijks metingen doe. Op de bureau begrepen ze niets van hoe hij eraan kwam, ik dacht het eens op te lossen maar het is me toch niet zelf gelukt ! Ik heb dan met diegene gebeld die ze gemaakt had en dan was het eigenlijk vrij eenvoudig. De berekeningen zijn afgeleid uit de waarnemingen van de waterspanningsmeters, door deze berekeningen kom je te weten hoeveel druk er op het grondwater zit, het zou eigenlijk boven de grondwaterstand willen spuiten.
Vandaag is er iemand uit vaderschapsverlof terug gekomen en hij had beschuit met muisjes mee, de suikerbonen van hier. (zie foto) Roze-witte muisjes: het is een meisje
Vandaag zijn ze begonnen met groutankers te plaatsen. Echt mooi hoe dit allemaal gebeurt, met hele grote machines. Tijdens het boren is er gezien dat er nog een enorm obstakel is bij groutanker 3 en 4 (er zijn er 22) Vandaag zijn er 4 groutankers geplaatst wat ik vrij veel vind.. Om 2 uur kwamen ze met dat probleem aan en dan heb ik de taak gekregen met in kaart de brengen wat de oplossing was. Voor anker 3 zouden we er kunnen komen als ons anker 5 graden naar links richten en 15 graden schuiner zetten. Ik was deze namiddag alleen en die tekeningen moesten tegen morgenvroeg klaar zijn, om voor te leggen. Daarom heb ik wat langer moeten gewerkt. Voor anker 4 heb ik geen oplossing, ik heb eens gebeld met iemand anders van Heijmans en het zal bijna onmogelijk zijn dit obstakel te omzeilen. Morgen zal er dus gekeken worden wat er moet gebeuren.
De eerste twee ankers waren het moeilijkste, hiervoor ben ik een maand geleden een tijdje bezig geweest met obstakels te omzeilen, de tekeningen zijn toen voorgelegd aan de ingenieurs en ze hebben op basis van deze een nieuwe hoek voorgeschreven voor de ankers, en de eerste twee ankers zijn vandaag geplaats, zonder problemen! Ik was wel blij!
Ik heb enkele filmpjes en foto's gemaakt en had ze op mijn USB-stick gezet maar er is blijkbaar iets foutgelopen en ik ga ze proberen om morgen juist op te slagen.
Vandaag zijn de bouten geleverd die ik besteld nou. Nou ja bouten, ze hebben stangen geleverd, er zit geen kopeinde op. Nu gaan ze bekijken hoe dit opgelost kan worden, ik zat er wel mee in aangezien het mijn bestelling was.
Ze vonden het helemaal mijn fout niet, we hebben de offerte en de vraag van mij nog eens bekeken en ze hebben gewoon verkeerd gedaan.
Ik weet niet goed wat er nu juist zal gaan gebeuren, het was inderdaad de goedkoopste maar zeker niet de beste leverancier zoals dit maar weer eens het cliché bewijst..
Enkele weken geleden hadden ze me gevraagd om profielen op te meten maar dat het zeker niet dringend was, aangezien het mooie weer ben ik dit deze middag gaan doen.
Op het einde van de werkdag kwam de groutankerstelling, normaal weegt dit (volgens de verhalen hier) zo'n 20 ton maximaal.
Nu kwam er een gigantische kraan van 80 ton met nog eens op een aparte vrachtwagen zijn onderdelen die gemonteerd moeten worden.
Er was wel wat paniek aangezien het platform waar onze burau's opstaan en de toegang tot de bouwkuip eigenlijk maar een tijdelijk zijn gemaakt op het water.
( Waardoor je flink dooreengeschud wordt met je hele bureau telkens wanneer er een vrachtwagen langsrijdt)
Maar dus om niet van mijn verhala af te wijken, dit tijdelijke platform is volgens berekenen slechts berkend voor 2.5 ton per m2 en met deze kraan zou je op zo'n 8 ton per m2 zitten.
Uiteindelijk is erover gereden maar de brug boog heel erg door.
De maatvoerder (landmeter) had mij verschillende hoogtes doorgemaild, bij Heijmans hadden ze gevraagd om met al deze hoogtes te bepalen hoeveel m3 zand er in de bouwkuip ligt.
Dit is helemaal niet makkelijk aangezien de landmeter dit in 3D inmeet maar wij maar een tekenprogramma hebben in 2D.
Ik ben dan bij de landmeter gegaan om te bekijken hoe ik er het beste aan begon en hij dacht dat ik in 3D kon tekenen en dat dat in 2D onbegonnen werk was en dat hij het door zal sturen naar de hoofdzetel waar ze dat blijkbaar in enkele minuten kunnen bepalen!
Op de bureau vonden ze het goed dat ik daar nu mijn tijd niet aan verloor dan.