Wie antwoord weet op de vraag hoeveel toeristen dit jaar Thailand bezoeken, mag het zeggen. De instanties die het werkelijk weten, houden wijselijk hun mond. Volgens het ministerie van toerisme en de Tourism Authority of Thailand (TAT) groeit hun aantal, maar de indruk bestaat dat hier slechts sprake is van wishful thinking.
Een recent bezoek aan twee grote toeristische hotspots, Pattaya en Hua Hin wijst uit dat een blind paard er nog geen kwaad kan doen. De hotels staan grotendeels leeg, de bars moeten het met heel wat minder drinkers doen en de dames van de massagesalons zitten met hun duimen te draaien. Op Phuket en Samui lijken de zaken er iets beter voor te staan. Op Phuket blijkt het overgrote deel van de hotels echter niet over een vergunning te beschikken. Die kunnen ze zich niet meer permitteren en dat zegt genoeg over de verdiensten. In Chiang Mai klagen de hoteliers steen en been.
Niet voor niets laten maatschappijen als China Airlines vluchten vervallen. Van volle toestellen is bij dagelijkse verbinding geen sprake. De vraag luidt wat de oorzaak vormt van de misère. Dat is om te beginnen natuurlijk de lage wisselkoers van de euro tegen de baht. Toeristen krijgen nu bijna 25 procent minder dan een jaar geleden. Als ze al naar Thailand komen, bezuinigen ze op zaken als transport, de betere restaurants/hotels, massage en barbezoek. Om nog maar te zwijgen over de bar girls. En het einde van de koersdaling is nog niet in zicht. Op deze manier prijst Thailand zich volledig uit de markt, vergeleken met andere Aziatische bestemmingen. Macro-economisch boert Thailand uitstekend, al merkt de bevolking daar nog bitter weinig van.
Ook de corruptie speelt een groeiende rol. Die neemt in Thailand endemische vormen aan, bij een volstrekt onbetrouwbaar politiekorps. Thai denken dat toeristen wandelende kassas zijn, maar buitenlanders zijn tegenwoordig beslist niet gek en goed geïnformeerd. Binnen de kortst mogelijke tijd weten ze ze hun ervaringen via social media in krant of op tv te krijgen. Dat is slecht voor het imago van Thailand in Europa en de VS.
Daarnaast spelen ook de naweeën van de politieke en sociale onrust in april en mei een rol, nog gevoed door regelmatige bomaanslagen. Die worden in de buitenlandse media tot grote proporties opgeblazen. Gevolgd bij het feit dat de overheid weinig of niets doet tegen het afpersen of oplichten van buitenlanders, doet dit het toerisme de das om. Toegegeven, vanaf november staan de zaken er wel rooskleuriger voor, maar de piek in het hoogseizoen is dit keer ongetwijfeld lager. Wie in Pattaya om zich heen kijkt, ziet steeds meer hotels en guesthouses verschijnen. Dat zorgt voor een druk op de prijzen: goed voor de toerist, maar slecht voor de teruglopende kwaliteit.
Hoe komen de instanties dan aan die hoge bezoekcijfers. De TAT heeft daar groot belang bij en strooit positieve verhalen in het rond alsof het warme broodjes zijn. Een kwestie van promotie met de ogen dicht. Op een Caribisch eiland heeft de voormalige echtgenote van een minister van toerisme mij dat eens haarfijn uitgelegd. Een toerist telt bij aankomt voor 1, bij een rondreis komt er op de volgende bestemming 1 bij en ga zo maar door. Papier is geduldig in Amazing Thailand.
06-06-2012, 15:39
Geschreven door webmaster 
|