Dit jaar doe ik stage in Dublin, en op deze blog kan iedereen mijn reilen en zeilen volgen. Ik verblijf hier van 6feb t.e.m. 17 juni en loop stage in 'Phoenix Park Special School'. Hier werk ik met kinderen van 4-12 jaar met emotionele- en/of gedragsproblemen, als gevolg hiervan hebben zij ook vaak leerproblemen.
Veel leesplezier!
Xx. Sanne
17-03-2011
St Patricks Day
Hoi hoi,
gisteren waren we dus naar het festival geweest. Het was eigenlijk meer een festivalletje :) Maar het was leuk. Er was een podium opgebouwd in de straat voor St. Stephens Green park en er kwamen hier allerlei artiesten met echte Ierse muziek. Tussendoor werden dansjes aangeleerd en prijzen uitgedeeld, dus de sfeer zat er goed in. We hadden afgesproken met een groep Erasmusstudenten van Irish Cultural Studies en dit was heel leuk. De muziek was heel mooi en goed en er kon ook echt goed op gedanst worden. Soms was het wel moeilijk om alles te volgen, maar het was gezellig. Ook waren er die avond allemaal straatartiesten: steltenlopers, dansers, rockbandjes en noem het maar op. Ook dit was leuk om naar te kijken en deze mensen deden ook erg hun best om het publiek erbij te betrekken. Een geslaagde avond dus!
En vandaag was het St. Patricks Day. We hadden voormiddag in het centrum afgesproken en ik had geluk dat ik nog met de bus kon, want die zat overladen vol! Na mijn bushalte is de bus gewoon doorgereden naar het centrum en is nergens meer gestopt, zielig voor de mensen die stonden te wachten, maar zo snel zijn we nog nooit in het centrum geweest :) Daar aangekomen stonden er al ontzettend veel mensen te wachten tot de parade zou beginnen (en die begon pas drie uur later!). Maarja wij hebben dus overal een beetje rondgewandeld en gekeken en zijn nog iets gaan drinken op het appartement van Nayara. Daarna begon de parade en het was zo ontzettend druk in het centrum. Ontzettend veel mensen en ik moest op mijn tenen gaan staan om iets te zien, maar uiteindelijk was het wel heel leuk. Een beetje gelijk een carnavaloptocht eigenlijk :) Daarna zijn we nog iets gaan eten en gaan drinken en het was dus een heel gezellige dag!
En hieronder nog enkele sfeerbeeldjes van vandaag.
vandaag was het maar een korte dag, om 12u30 was de school uit. Verder heb ik vandaag niet in de klas gestaan en ook niet de sessie met M kunnen doen. Dit vond ik wel jammer, maar was wel begrijpelijk: in elke klas zijn er een leerkracht en twee SNA's (Special Need Assistants). Maar er kwam vandaag een inspecteur in alle klassen kijken om te zien of er wel twee SNA's nodig zijn in elke klas. (Er zijn weer veel jobs die geschrapt gaan worden in de zorg hier, dus ze zijn overal aan het kijken welke banen behouden kunnen worden en welke 'overbodig' zijn). Dus iedereen was nogal nerveus vandaag en omdat ik extra was in die klas, kon ik er vandaag niet zijn, want de SNA's worden in de gaten gehouden. En dit begreep ik wel en iedereen is natuurlijk benieuwd hoe het zal aflopen...
Verder heb ik mij dan bezig gehouden met het uitzoeken van spelen die horen bij de methodiek 'Let's talk about'. Dit waren vier dikke boeken, en er stonden activiteiten in per leeftijdscategorie. En hier ben ik eigenlijk heel de tijd mee bezig geweest. Best wel interessant eigenlijk en de tijd ging weer snel voorbij vandaag.
En dadelijk ga ik met de Spanjaarden :p naar Festival Gailic. Een klein festival in St. Stephens Green park om St. Patricks day in te zetten. Daarom dat ik de blog nu al schrijf, want ik heb er geen idee van hoe laat ik terug ga zijn straks, ligt eraan hoe leuk het is en tot hoel aat de bussen rijden :p
Dus morgen horen jullie hoe het was geweest! See you!
vandaag was het een mooie en zonnige dag en ik denk dat dit goed was voor het humeur van de jongens. Ze waren allemaal goed bezig vandaag en er waren geen problemen. Het was zwemmen, maar omdat R, M en P zich gisteren niet goed gedragen hadden, mochten zij niet mee. Dus enkel J en C gingen zwemmen. Maar gelukkig maakten de drie die op school moesten blijven hier geen probleem van, ze maakten zelfs heel goed hun taak. Verder hebben we nog tekeningen gemaakt voor St. Patrick Day en morgen komt de directrice de beste eruit kiezen. En degene die wint krijgt een voetbal, dus ze hadden allemaal enorm hun best gedaan. Verder zijn we namiddag nog naar de speeltuin in Phoenix Park geweest, het was zo een mooi weer en de leerkracht vond het zonde om binnen te blijven zitten. En moren gaan we nog hoeden maken voor St. Patricks Day maken, zodat iedereen er eentje heeft.
Ook heb ik vandaag mijn spullen klaargezet voor de sessie die ik morgen met M ga doen. Morgen werken we rond zintuigen, dus ik ga een spel doen met verschillende muziekinstrumenten en een spel waarbij je dierengeluiden moet herkennen. Ik hoop dat M het leuk gaat vinden, maar dat zullen jullie morgen wel horen.
En vanavond ga ik dat nog in potlood de totempaal uittekenen die ik nodig heb voor de sessies. Samen verven we deze dan, maar ik maak eerst schetsen hiervan.
En R gaat naar zijn papa vandaag, hij kwam hem deze middag halen, dus hij is een beetje over het verdriet heen dat hij zijn mama niet heeft gezien. Ik heb nog nagevraagd hoe het komt dat de mama niet altijd komt opdagen en dit is omdat zij drugsverslaafd is en dus soms andere prioriteiten heeft dan haar eigen zoon...
Don't worry about a thing, cause every little thing gonna be all right
Hoi hoi,
deze week zou ik normaal gezien in de Senior Class moeten staan, maar toen ik daar binnen kwam zei de lerares dat ze enkel studenten wou hebben op woensdag en donderdag... Ik dacht oké dan en ik ging naar mijn mentor om dit te zeggen. Zij trok haar wenkbrauwen op en zei: ja, ze heeft zo haar eigen zinnetje. Ga maar naar de Middle Class als je dat niet erg vind. En dat vond ik helemaal niet erg, want dit is gewoon echt zo een leuke en interessante klas om in te staan. Wel vind ik het jammer dat ik op deze manier de jongens van de Senior Class niet beter kan leren kennen, maar ja dat komt nog wel hoop ik. Verder was het best wel een emotionele dag in de Middle Class. 's Morgens ging alles goed, toen waren ze het liedje 'Three little birds' van Bob Marley aan het leren (vandaar de titel van mijn blog) en het was ook wel toepasselijk vandaag. Eerst wou R niet meewerken, hij was aan het wenen omdat hij zijn mama miste. Ik speelde een spelletje met hem en toen fluisterde hij in mijn oor: ik mis mijn mama echt hoor, ik heb ze al een maand niet meer gezien.... En ja dat vond ik wel erg natuurlijk. Ik ging er een beetje op in en zei dat ik begreep dat dit helemaal niet fijn is dat je je mama al een maand niet meer gezien hebt. Hij vroeg aan mij hoe ik dat begreep. Ik zei dat ik mijn mama ook al langer als een maand niet meer gezien had, weliswaar om een andere reden, maar hij zei dat ik hem dan inderdaad begreep. En na eventjes gespeeld te hebben deed hij verder aan zijn werk. Verder was M vandaag ook weer helemaal uit zijn doen. Hij was ook wenend zijn werk aan het doen, omdat hij zijn papa mist. Hij heeft geen papa meer en af en toe is dit heel moeilijk voor hem. Hij werd ook heel kwaad en gooide zijn boeken in het rond, maar nadat hij gekalmeerd was, deed hij zijn werk samen met mij. Namiddag was iemand anders hem aan het helpen en toen vroeg hij of ik hem alsjeblieft mocht helpen, vond ik wel lief :) Verder is P terug in de klas, ik had hem nog niet gezien. Hij was enkele weken geschorst omdat hij D met een schaar in zijn oog had gestoken.... Dus D en P kunnen helemaal niet goed opschieten en het begon 's morgens al goed. We deden Circle Time en D wou niet in dezelfde cirkel zitten als P, hij deed dus niet mee. Hij zat vanaf zijn stoel wel allemaal opmerkingen te geven en hij was M aan het uitlachen omdat hij een bril heeft. P ging hier verder op in en begon ook met plagen. Uiteindelijk ging het zover dat D een woedebui kreeg en naar de stille ruimte ging, zijn opa kwam hem ophalen, want het had voor hem geen zin om die dag nog langer te blijven. Namiddag kreeg D zijn uitbarsting en hij is een jongen die je echt pijn zou doen. Er zijn er die in een woedebui geen personeelsleden zouden 'aanvallen', maar P zou dit wel doen. Hij gooide een gom heel hard naar de leerkacht, die had gelukkig een snelle reflex en kon de gom vangen. Daarna vlogen al zijn andere spullen door de klas en hij werd ook naar een stille ruimte gebracht. Hij werd ook opgehaald, want hij was nog maar zijn eerste dag terug van zijn schorsing en zijn gedrag was al erg. Verder heb ik namiddag meegedaan met de 'Art Group'. Elke maandagnamiddag mogen dan twee leerlingen van elke klas komen knutselen. En vandaag maakten we hoeden voor St Patricks day en dat was best wel leuk om te doen. En zo is ook deze dag weer voorbij gevlogen! Maar toch ben ik keimoe van alles wat ik vandaag gehoord en gezien heb.
vandaag was weer een heel rustige dag. Dit weekend zijn we dus niks gaan doen, maar volgende week is het St. Patricks day, daar heb ik wel zin in. Verder ben ik vandaag bezig geweest met het maken van taken voor mijn portfolio. Want ik moet dus taken maken voor KHLim, maar ook voor de school hier in Ierland. En voor de rest America's Next Topmodel gekeken, Wife Swap en NSCI :) Heb me wel geamuseerd dus en morgen weer naar stage.
vandaag gaat een superkorte blog zijn :) Deze morgen fijn uitgeslapen, want ik was echt moe! Daarna begonnen aan het afwerken van enkele taken en die heb ik deze middag doorgestuurd. Daarna naar de winkel gegaan, want ik had geen groenten meer. Maar de groenten zijn hier best duur vind ik, maar ja voor broccoli gekozen, daar eet ik weer een paar dagen van. En toen zag ik van die taartjes van bladerdeeg staan waarin vlees en uien zitten. Ik zie die vaker in kookprogramma's op televisie, dus ik dacht ik ga toch eens proberen of dat misschien lekker is. Dus vanavond broccoli en aardappelen gegeten met zo een taartje en dat was echt heel lekker. Dus dat is toch nog vlees wat ik wel lust, het ziet er alleen vies uit als je dat open snijdt, maar ja :) En verder hier nog wat opgeruimd en bezig geweest met het voorbereiden met de sessies die ik met M ga doen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit wat ik precies ga doen, maar dat is voor morgen. En verder ga ik nog wat naar Ghost Whisperer kijken :) Zo, was het weer voor vandaag, tot morgen!
vandaag was het weer de laatste dag van deze week en deze week is echt voorbij gevlogen! Alles ging vrij rustig vandaag. M was een beetje slechtgezind, maar na zijn toast en melk was dit ook weer voorbij. Voormiddag hadden de jongens een test van rekenen en sommigen hadden het toch wel moeilijk, maar al bij al hebben ze wel goed hun best gedaan. Daarna hadden ze gym en hierbij waren ze bezig met oefeningen op een trampoline en koprol en ze deden allemaal goed mee. In de eetzaal kunnen de jongens sterren verdienen, maar als je drie keer op een rij geen ster hebt verdiend, eet je de week erna in een aparte ruimte. Er waren drie jongens die vandaag zeker een ster moesten verdienen, anders hadden ze drie nullen op een rij. Op het einde van het middageten wordt ieders naam afgeroepen, dan mag deze persoon eerst zelf zeggen of hij denkt dat hij een ster heeft verdient of niet en wanneer het personeel het hier niet mee eens is, wordt hier een uitleg aan gegeven. Ik zat aan tafel bij R, E en M en zij moesten alle drie een ster verdienen vandaag. R en E verdienden deze, maar M niet. Hij was geluidjes aan het maken, met andere tafels aan het praten, had helemaal niks gegeten en luisterde niet. Toen werd er aan hem gevraagd of hij zijn ster had verdiend en hij zei: "nee, om eerlijk te zijn niet. Ik maakte stomme geluidjes en heb niet naar Sanne geluisterd." En toen begon hij te wenen, omdat hij wist dat hij volgende week alleen zou moeten eten. Wel een beetje triestig, maar evenzeer goed van hem dat hij zelf inzag dat hij dat niet verdiend had. Namiddag ging ook nog alles rustig en iedereen had genoeg punten verdiend deze week om een prijs uit te kiezen, dus iedereen ging goedgezind naar huis. Zo, een korte blog vandaag, tot morgen!
stage vloog weer voorbij, maar het was toch een drukke dag. 's Morgens ging alles goed, we deden Circle time, rekenen,... 's Middags tijdens de speeltijd was M (de jongen met wie ik de sessies ga doen) heel vervelend tegen de anderen, hij was aan het roepen, duwen,... Hij had al meerdere waarschuwingen gekregen en hij werd nu naar binnen gestuurd. Ik nam hem mee naar binnen, naar de klas en daar gaf de leerkracht hem een taak. Toen hij hoorde dat hij een taak kreeg, werd hij heel kwaad. Hij gooide eerst zijn boeken in het rond, toen een stoel en stampte daarna tegen de deur. Daarna nam hij zijn schooltas, begon zijn boeken daar allemaal in te doen, deed zijn jas aan en zei tegen de leerkracht dat hij naar huis ging, hij had geen zin meer in school vandaag. Hij vertelde dat hij iedereen zou doodsteken die hij onderweg tegenkwam en dat hij zichzelf ook van een berg zou gooien. Dit greep mij enorm aan om zo een dingen uit zijn mond te horen... Uiteindelijk kon de leerkracht hem kalmeren en zat hij terug op zijn stoel. Het was toen tijd voor hem om met mij mee te gaan om aan het gedicht te werken en C (mentor) was daar ook bij. Ik vertelde hem dat ik dit speciaal voor hem zo leuk had gemaakt en dat ik hoopte dat hij het ook leuk zou vinden. Stukje voor stukje lazen we het gedicht en ondertussen vroeg ik een aantal dingen over zintuigen en hij vroeg mij verschillende dingen en het ging dus wel goed. Daarna zochten we samen een plaatsje om het gedicht op te hangen en omdat hij goed had meegewerkt, speelden we nog even met de Lego. Ondertussen ging het brandalarm (weeral) af, dit keer was het J die het had laten afgaan. Hij had een woede-uitbarsting op de gang, maar ik wist niet waarover het ging omdat ik met M bezig was. Maar later die dag hoorde ik wel dat hij morgen geschorst is. En dit is al de derde week op rij dat hij op een vrijdag geschorst is. Verder zou R (hij woont in een soort van instelling, zijn ouders kunnen niet meer voor hem zorgen) om 13u door zijn mama opgehaald worden (om de twee weken doet ze dit, maar soms komt ze niet opdagen), maar om 14u was er nog steeds niemand dus hij was ook heel kwaad en verdrietig en dit snap ik heel goed. Hij kijkt er naar uit om op bezoek te gaan naar zijn mama, maar als zij niet komt opdagen verliest hij ook een groot stuk van zijn zelfvertrouwen. Omdat hij zo ontdaan was, mocht hij met M en mij mee komen spelen met de Lego, ook om hem een beetje te kalmeren. Daarna gingen de jongens terug naar de klas en de leerkracht was in M zijn agenda aan het schrijven dat hij een niet zo goed dagje had (door het roepen, duwen, gooien van spullen,...) en toen M dit hoorde was hij weer ontzettend kwaad. Hij zei weer dat hij iedereen zou doodsteken, dat hij nooit meer zou komen en dat hij het stom vond. Hij liep weg en was aan het schreeuwen, wenen,... Heel erg om te zien. Hij ging naar de stille ruimte en ik bleef in de klas met K (hulp) en de andere jongens. Uiteindelijk was het dan tijd om naar huis te gaan en M was weer een beetje gekalmeerd. In de stille ruimte had hij verteld dat hij zijn papa enorm mist (hij woont nu bij zijn grootouders, mama kan niet voor hem zorgen en de papa is enkele jaren geleden overleden) en dat zijn hoofd te vol zat. Dus het was weer een druk dagje en ik had het er eerlijk gezegd moeilijk mee dat het niet zo goed ging met R en M en dat deze jongens al heel veel hebben moeten doorstaan en ik kan dus heel goed begrijpen dat 'hun hoofden vol zitten'.
vandaag was weer een leuke dag op stage en net zoals gisteren vloog de tijd voorbij. 's Morgens ging alles goed en met Circle Time deed vandaag iedereen mee. Tijdens Circle Time kreeg iedereen een afbeelding van een beroep op zijn hoofd geplakt en het was de bedoeling dat de jongens elkaar tips gaven en zo konden ze hun beroep raden. Nadat iedereen dit geraden had, kregen ze een beschrijving van een beroep en daarna mochten ze nog vertellen wat ze later graag wouden worden: FBI-agent, legerman, footballer en een buschauffeur :) Daarna ging ik samen met M (de jongen met wie ik de sessies ga doen) en C (mijn mentor) praten. We gingen samen M op de hoogte brengen van wat er ging gebeuren, want hij wist nog niet dat ik de sessies met hem ga doen. Dus we namen hem apart en C was aan het vertellen dat ik de opdracht had gekregen om met één van de jongens hier op school een aantal sessies te gaan doen en dat ik hem uitgekozen had. Hij vloog op mijn schoot en zei dat hij het heel leuk vond dat ik hem uitgekozen had. Ik vertelde hem dat we rond zintuigen gingen werken en toen vroeg hij wat zintuigen waren, best wel grappig. Ik legde dit uit en vertelde hem dat we op het einde van de sessie een grote totempaal zouden hebben gemaakt op papier. We maken na elke sessie een stuk van de totempaal (en hierop komt dan een van de zintuigen duidelijk tot uiting: een gezicht met grote ogen/oren/mond/...). Na alle sessies kunnen we dan terugblikken op alles wat we gedaan hebben en dit op een leuke manier. Hij wist niet wat een totempaal was, dus ik vertelde hem dit en we zochten het samen op op internet. Morgen ga ik een gedicht met hem bekijken dat over zintuigen gaat en ga ik verder met hem kennis maken en een paar spelletjes spelen zodat we een beetje gewoon aan elkaar geraken. Het gedicht heb ik in het groot gemaakt (zie foto) en dit is dus een soort van inleidende sessie op de volgende vijf. M en ik hebben er dus heel veel zin in om dit te doen. Verder ging ook alles goed vandaag en namiddag gingen we een wandeling maken door het park omdat het zo een mooi weer was. En dit was wel grappig, want de leerkracht is heel impulsief en om half twee riep hij opeens: de zon schijnt, snel, leg jullie werk maar opzij, jassen aan en naar buiten. Maar dit is leuk, want tijdens de wandeling leerde de leerkracht hen van alles over de plantjes die er groeiden, de bladeren aan de boom,... Dus het was uiteindelijk een leerrijke wandeling.
Zo, dat was het weer voor vandaag, tot morgen!
En oma, nog eens: een hele dikke proficiat met je verjaardag! Of op zijn Iers: lá breithe mhaith agat! Wanneer ik terug ben, kom ik een stuk vlaai eten!
Xx. Sanne
Gedichtje dat op de foto staat: I can see trees and grass, the sun and sky. I can taste chocolate ice-cream, apple pie. I can hear music, laughter, words you said. I can smell perfume, flowers, baking bread. I can touch silk and velvet, a baby's skin. What a wonderful world I'm in!
vandaag vloog de dag voorbij op stage, een leuke dag. En het was vandaag Pancake Tuesday, op deze dag eten ze pannenkoeken omdat het morgen Aswoensdag is, dus om de vastenperiode in te zetten. En de jongens vonden het heel grappig dat ik dit niet kende :) En toen ze mij dit 's morgens vertelden moest ik denken aan een 'liedje' dat we vroeger met papa zongen wanneer we pannenkoeken aten: Het is pancake day, pancake day, p p p p p p p p pancake day :D haha.
Ik sta deze week weer in de Middle Class en 's morgens waren de jongens redelijk rustig en bezig met hun wiskunde oefeningen. Daarna gingen ze over de tweede wereldoorlog leren, vorige week hadden ze over de eerste wereldoorlog geleerd. De leerkracht had een filmpje over onschuldige kinderen die slachtoffer waren van de oorlog en man dat was zielig! Maar ze waren wel allemaal heel geïnteresseerd en stelden veel vragen. Daarna was het Circle Time, maar R en D wouden niet meedoen. R was van zijn stoel gevallen en wou niet meedoen omdat C hem zogenaamd had uitgelachen, maar dit was niet waar. D wou niet meedoen, maar zei niet waarom. Dus deden we Circle Time met C en M. Hierna mocht C met K pannenkoeken gaan pakken en M had zijn individuele tijd met C. Na Circle Time begon D heel moeilijk te doen, hij begon rond te lopen, de telefoon van de muur te halen, zijn lat en pennen vlogen door de klas, hij was zijn boeken kapot aan het scheuren,... Een heel gedoe en hij werd dus naar de stille ruimte gebracht. Ik bleef van C (een klashulp) over en met R. En de leerkracht had gevraagd of ik met hem cijferrekenen wou doen en een paar dingen wou uitleggen. En R was heel boos de uitkomsten aan het opschrijven, hij zei (this is f*cking 4 and that is f*cking 9,...) en hij bleef dit zeggen. Toen maakte hij een fout en zei ik: No, it's not f*cking 3 en hij keek mij heel verbaasd aan en zei tegen mij dat ik slechte taal gebruikte en dat dat niet mocht. Ik zei dat dat inderdaad niet mocht en dat ik het dus ook niet leuk vond als hij dit deed. En daarna deed hij het niet meer, dus mijn oplossing werkte :D Daarna gingen ze zwemmen en hier ging alles goed en tijdens het middageten ging ook alles goed. En iedereen at lekker pannenkoeken die de jongens zelf gemaakt hadden. Om 14 uur is het leestijd voor alle klassen en gaat iedereen bij zijn leesniveau zitten om te lezen. Maar C (van de Seniors) had niemand om mee te lezen, want J (van middle class) was een hoop problemen aan het veroorzaken, dus er waren enkele volwassenen met hem bezig. De leerkracht van C zei dat hij iets nuttigs moest doen, waardoor hij helemaal begon te flippen (hij kan namelijk niet met zijn leerkracht opschieten) en hij vroeg of ik met hem wou lezen. Ik zei dat ik dit wel wou, als de leerkracht het goed vond en het mocht. Maar hij was nog helemaal opgefokt en wou niet lezen dus zei ik hem dat hij mij maar gewoon moest vertellen wat er allemaal in het boek stond. Het was een boek over motors en ze hebben thuis motors en hij weet hier veel van, dus hij was vanalles aan het uitleggen. En ik was ook blij dat ik C op deze manier rustig kon bezighouden. En daarna was het al tijd om naar huis te gaan, dus de tijd ging snel op stage vandaag!
Daarna had ik nog Ierse Cultuur en dit was weer leuk vandaag. Omdat het volgende week St Patricks day is, leerde de leerkracht ons enkele nuttige zinnen in het Iers, we speelden rollenspelen en hij vroeg ons van alles, dus een leuke les :)
gisteren was ik laat thuis en dus veel te moe om nog een blog te schrijven :) Gisteren ben ik met de Spanjaarden naar Galway gegaan, in het westen van Ierland. We gingen hier met de bus naar toe en zijn heel vroeg vertrokken, het duurde ongeveer twee uur voor we daar waren. Daar aangekomen kregen we onze gids en stapten we op een andere bus. Deze bus zou ons rondrijden langs enkele mooie en interessante plaatsen in Galway en ondertussen kregen we ook uitleg, dus dit was best leuk :) We stopten eerst aan een Dunguaire Castle, een 16eeuws torenhuis op de zuidwestelijke oever van Galway. Vlak daarbij lagen ook nog de restanten van het eerst gebouwde kasteel. Daarna reden we verder en kregen we uitleg over de geschiedenis van de dorpjes die we passeerden. Onze volgende stop was Corcomroe Abbey, deze werd in de 12de eeuw gebouwd door de zogeheten Witte Monniken. Maar in de 15de eeuw werd deze abdij te klein voor alle monniken en vond er een brand plaats, toevallig? Nu zie je nog de restanten en er zijn vele oude graven van vroeger, ik vond het een beetje een enge plaats eigenlijk... Toen gingen we weer verder naar de volgende plaats en ondertussen kwamen we nog langs Leamaneh Castle van Red Mary, waar een leuk verhaal bij hoorde. Red Mary was geboren in 1615 en zij was een gezaghebbende vrouw. Ze trouwde eerst met Daniel Neylon, nadat hij stierf nam ze zijn huis over (het mooie kasteel). Daarna trouwde ze met Connor O'Brien from Leamaneh, hij stierf tijdens de slag van Inchicronan. Hierna trouwde ze met Cornet John Cooper (een soldaat) en met hem kreeg ze kinderen. Maar jaren later kwam haar man in geldnood en zij gooide hem, na hem eerst zat te hebben gevoerd, van de toren van het kasteel af, ze bond hem op een paard en dit viel van de Kliffen van Moher af... Allemaal goed en wel, maar of het waar is? Hier zijn we jammer genoeg niet uitgestapt, maar was echt een heel mooi huis/kasteel. We gingen verder naar de Poulnabrone Portal Tombe, deze is nog overgebleven van ongeveer 4200 voor Christus. Het landschap trouwens waar deze tombe zich bevind bestaat uit allemaal stenen en rotsen. En het is moeilijk voor de boeren om hier aan landbouw te doen, maar toch doen ze het. En dat ziet er best raar uit vind ik, tussen alle stenen en rotsen groeit toch gras, waar ook andere dingen groeien en de koeien tussen grazen. Ook zie je nergens weipalen en draad, maar alles is afgezet met muurtjes van stenen en dit ziet er wel speciaal uit. Deze muren zijn kilometers lang en er is hierbij geen cement ofzo gebruikt, maar zo gestapeld dat het niet omvalt. Hierna hadden we een pauze en daarna gingen we naar het hoogtepunt van de dag: de kliffen van Moher. Hier zou ik nog wel enkele uren rondgelopen kunnen hebben, zo mooi dat het daar was! Mooie kliffen, gras, zee, wind,... zalig gewoon. En hier hebben we dan ook enkele mooie foto's gemaakt natuurlijk. Zo een leuke plaats om te zijn :) En daarna was het tijd om terug naar huis te aan en dit duurde mij veel te lang eigenlijk. Om half 11 kwam ik hier op het appartement aan en toen was ik echt moe!
En vandaag had ik weer les over het portfolio en op zich was het wel nuttig en zo, maar ik vond het niet zo interessant. De les zelf wel, maar toen kwamen er twee sprekers iets uitleggen over een onderzoek dat ze aan het doen zijn, maar dit werd ongeloofelijk saai gepresenteerd. Ze lazen alles af, de dia's stonden boemvol tekst, ze spraken monotoon,... Dus ik was blij toen dat over was en ik naar huis kon gaan :) En hier heb ik nog de was gedaan, soep gemaakt, wat taken gemaakt,...
Dus, dat was het weer voor vandaag :) Hieronder nog enkele foto's: Dunguaire Castle, ruïne eerste kasteel, Corcomroe Abbey, oud graf bij de Abbey, Poulnabrone Portal Tombe, de kliffen en een plaatsje aan zee dat uit allemaal steenachtige dingen bestond :)
Trouwens, de foto's zijn van niet zo een goede kwaliteit omdat ik ze moet verkleinen, anders passen ze niet op de blog... Maar als ik terug ben kan ik ze allemaal heel duidelijk laten zien :)
Om kwart na 8 was ik klaarwakker, en dat op een zaterdag wanneer je kan uitslapen, ongelooflijk gewoon. Maar ik ben maar opgestaan, op het gemak een douche genomen, ontbeten en aan mijn taken begonnen. Jawel, op een zaterdagvoormiddag zat ik ijverig achter mijn laptop taken te maken, dus ik vind dat ik goed bezig ben :) Maar ik weet ook waar ik het voor doe: om af te studeren dit jaar! En daar ben ik vandaag het grootste deel van de dag mee bezig geweest. Deze taken moet ik maandag meenemen, dan heb ik weer les van het portfolio. We moesten een levenslijn maken en daarbij schrijven wat je geleerd hebt van elke gebeurtenis, welke goed waren, welke niet, welke uitdagingen,... En ook moesten we hier sterktes en zwaktes uit op maken. En zo leer je jezelf weer wat beter kennen natuurlijk. Ook moesten we een situatie uitschrijven van vorige stages waarin je voor jezelf hebt moeten opkomen en hoe je je hierbij voelde, wat je anders zou doen,... En hier gaan we dan maandag ook mee aan de slag. En dan nog informatie opgezocht, een beetje van alles wat eigenlijk.
En verder ben ik nog boodschappen gaan doen en ik haal enkel nog maar kip en gehakt! Want het vlees lust ik hier dus niet. Ik heb al drie keer iets moeten weggooien. Het zag er goed uit, ik maakte het klaar, proefde en moest kokhalzen. Ik weet niet hoe het komt, maar ik hou het dus maar op kip en gehakt, daarvan weet ik tenminste dat ik het lust hier :)
Dan is hier gisteravond ook nog het brandalarm afgegaan en dit was echt eng! Ik had mij pas in bed gelegd en toen begon het langs alle kanten te loeien! Dus snel bed uit, trui en broek aan, sleutels en gsm genomen en de gang op. Daar ging het alarm nog veel harder en we gingen allemaal naar beneden. Niemand wist echt wat er aan de hand was, maar uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn. Iemand met een glaasje te veel op vond het grappig om het alarm te activeren. Wel, ik vond het totaal niet grappig, ik vond het gewoon eng! Maar nu weet ik ook dat ik zeker wakker zal worden van dat lawaai als er ooit echt iets aan de hand is.
En dan zit ik ook nog met een liedje in mijn hoofd van stage, tik dit maar eens in: http://www.youtube.com/watch?v=fnupL42gmF4 En de jongens zingen dit altijd vol enthousiasme mee, ze hebben er zelfs een boekje van :)
Zo, dat was het weer voor vandaag! Tot morgen! Xx. Sanne
vandaag vloog stage voorbij, een druk dagje :) Voormiddag heb ik eerst samen met K (social care worker) gewerkt met R en P, de twee jongsten van de Juniors. We speelden een spel waarbij ze verschillende opdrachten moesten doen (uitbeelden, een gevoel nadoen, tekenen,...) en alles had te maken met sociale vaardigheden. Ze hadden dit heel goed gedaan. Daarna kwam D (de lerares) en zij ging samen met deze twee jongens en mij oefeningen doen van rekenen. Ze deed dit op een hele leuke en speelse manier en de jongens deden het heel goed. Ik zei daarna tegen hen: 'High five' en dit deden ze en P kwam mij zelfs een knuffel geven, echt zo lief :) Daarna gingen ze terug naar de klas en iedereen ging schoon schrift doen. Ik was P aan het helpen en hij deed het weer heel goed en ook hierna gaf hij mij een knuffel en daarna ging hij naar huis (want hij gaat om 11u naar huis). D (lerares) kwam mij zeggen dat het haar verbaasde dat P zo goed met mij kan opschieten. Normaal gezien heeft hij het heel moeilijk wanneer er nieuwe mensen zijn, maar bij mij gaat dit goed. En dit vond ik zelf ook heel leuk om te horen natuurlijk :)
Daarna was ik met O verder aan het werken aan het schilderij van Mona Lisa en hij vroeg mij tot wanneer ik bleef. Ik zei hem tot eind mei en toen zei hij: tot dan? Met een heel blij gezichtje. Ik vroeg of dat niet goed was dan en toen zei hij: goed dat je zo lang blijft, want ik vind je heel leuk. Dus weer een complimentje en weer zo lief :)
Daarna was het tijd voor gym en dit ging heel goed. Alleen kregen L en N ruzie op de gang toen ze terug naar de klas moesten gaan en ze bleven elkaar uitschelden en gezichten naar elkaar trekken. Het was tijd voor hen om met K (social care worker) een spel te spelen en ik ging ook mee. Eerst werd de ruzie uitgepraat en uiteindelijk konden we dan toch aan het spel beginnen en dit ging gelukkig heel goed.
Toen was het tijd om naar de eetzaal te gaan en toen kreeg N een uitbarsting in de klas. Ik was er niet bij, maar hij heeft veel stuk gemaakt in de klas en de juf tegen haar benen gestampt. Het duurde een uur voor hij gekalmeerd was en K vertelde mij dat hij het de laatste tijd heel moeilijk heeft thuis. De ouders weten niet goed hoe ze voor hem moeten zorgen en dit probeert hij op te lossen door zich in zijn eigen wereld terug te trekken. Wanneer hij in zijn eigen wereld zit, kan je zeggen wat je wil, maar hij hoort je niet. Dit is heel raar, maar dit is voor hem een soort van verdedigingsmechanisme, om de buitenwereld even te laten voor wat het is.
Namiddag hebben we dan nog naar een film gekeken en de directrice kwam een beloning brengen voor degene met de mooiste Mona Lisa. Dit was ook heel leuk om te zien, want ze hadden allemaal hun best gedaan, maar natuurlijk kon er maar eentje winnen. Dit was C en hij was superblij met zijn cadeautje.
Verder heeft C (social care worker) enkele dingen uitgewerkt voor de methodiek 'Talk about' en daar gaan we volgende week mee beginnen. Daar kijk ik ook echt naar uit, want het lijkt me leuk om met de jongens aan te werken. En volgende week sta ik weer bij de Middle Class en dan kan ik M goed gaan observeren, want met hem ga ik de sessies rond zintuigen doen. Ook zal ik dan P ontmoeten, een jongen die drie weken geschorst is geweest en nu weer terugkomt. Maandag heb ik geen stage, want dan moet ik de hele dag naar school gaan voor het portfolio.
Op stage drinkt iedereen thee met melk en ik was zowat de enige die koffie dronk. Maar ik dacht, laat het eens proberen en verbazend genoeg smaakt het mij heel goed. Dus nu zit ik meer thee met melk te drinken dan koffie :D Heel raar, maar toch waar :p
het is de hele week boekenweek geweest hier in Ierland en vandaag hielden ze op school een boekendag. Er was een grote poster gemaakt waarop een boekenworm stond die uit een boek kwam. Deze hadden de drie klassen samen gemaakt. Rondom de rups had iedereen geschreven welke boeken hij gelezen had en wat zijn favoriete boek is. 's Middags verzamelde iedereen in de turnzaal en daar vertelden enkele jongens over hun favoriete boek en er werd ook een verhaal voorgelezen. Verder kreeg iedereen ook nog een boekenbon, dus er werd zeker aan het thema gewerkt.
Verder was het vandaag vrij rustig in de klas. Enkel P was 's morgens boos. Hij is een jongen van 6 jaar die thuis enorm verwend werd, hij was de baas thuis en alles ging zoals hij het wou. Hij is maar vijf dagen naar een gewone school geweest, toen is hij naar deze school gekomen. Hij zet zichzelf altijd centraal en het is altijd 'Me, me me'. Hij is ook zeer competitief in het verdienen van sterren in de klas. Hij is constant bezig met het vergelijken van hoeveel sterren hij heeft en hoeveel de anderen al hebben. Maar de leerkracht zegt dat hij al veel veranderd is t.o.v. het begin van het jaar, toen hij pas hier was. Hij blijft ook maar tot 11uur in de klas, daarna gaat het gewoonweg niet meer. Vandaag kreeg hij dus nieuwe boeken om in te werken, maar hij weigerde dit, hij wou zijn oude boeken hebben. Maar deze had hij al helemaal afgewerkt, daar kon hij dus niets meer mee doen. Hij wou echt niet in de nieuwe boeken werken en de juf zei dat ze een ster van hem zou afnemen en hierdoor werd hij heel boos en begon hij te wenen. Hij schreeuwde 'Sorry, I'm really sorry, I want my merrit!!' waarop de juf zei dat hij eerst rustig moest gaan zitten, hij schreeuwde: 'I'm quiet, I'm ready, I'm sorry, give me my merrit!!'. Hij was dus helemaal niet rustig en dit ging zo zeker een half uur door. Uiteindelijk was hij rustig en begon hij te werken aan zijn oefeningen, maar hij heeft vandaag geen sterren verdiend. Hij heeft dus al veel bijgeleerd, maar heeft nog een lange weg te gaan.
Namiddag werd er geknutseld aan een Mona Lisa schilderijtje. Ze hadden allemaal een afbeelding van Mona Lisa (daar hebben ze deze week over geleerd) en ze hebben hier vandaag een kader voor gemaakt met macaroni. Vandaag plakten ze alle macaroni op en het is de bedoeling dat die dan volgende week zilver of goud gespoten wordt. Best wel leuk dus :)
En dat was het voor vandaag :) Vanavond ga ik nog een beetje aan mijn taken werken die ik voor maandag moet doen, want dan heb ik weer les van mijn portfolio. En zondag ga ik met Lidia, Nayara, Raoul en Benjamin naar Galway, dat ligt in het westen van Ierland en daar gaan we dan de hele dag naar toe :)
het vele slapen heeft mij goed gedaan, mijn koppijn is zo goed als weg :) Vandaag had ik enkel voormiddag stage (om de twee weken is er op woensdagnamiddag geen school) en alles ging rustig. R en C gingen naar de zoo (zij zijn de twee jongsten in de klas en zij gaan op aparte uitstapjes, zij kunnen niet bij de groep blijven en daarom is het voor iedereen beter dat zij apart op uitstap gaan). De anderen hadden eerst hun individueel werk, daarna keken we een video van 'De Gelaarsde kat', daarna luisteroefeningen, speeltijd en knutselen. Ik zat samen met E om te knutselen en we maakten een Robotje uit afval, dat was wel leuk :) Verder heb ik nog met C enkele dingen besproken die ik kan doen in de sessies die ik met M ga doen en ik ben volop aan het brainstormen en nadenken over wat ik allemaal kan doen. En ik heb er heel veel zin in om dit te gaan doen, mijn hersentjes draaien op volle toeren :p Zo, dat was het weer voor vandaag, het is niet veel, maar toch iets :p
vandaag was een cava dagje, ondanks de koppijn Gisteren had ik hier al last van en was ik op tijd gaan slapen. Dezemorgen was het zo goed als over, maar vlak voor de middag had ik hier weer last van. Ik ben gewoon gebleven op stage, maar niet naar de les gegaan. Op het appartement aangekomen ben ik gaan slapen en nu maar even opgestaan om blog te maken, te douchen en daarna terug bed in...
Verder viel het goed mee vandaag. De Juniors hadden zwemles, maar C mocht niet mee, hij had drie negatieve punten op een rij en het gevolg is dat je dan niet mee mag gaan zwemmen. Ook N mocht niet meegaan, hij had drie keer op een rij genegeerd wat de leerkracht zei tijdens de speeltijd. Dus bleven L en E over, want P en R gaan naar huis om 11uur. Ik mocht mee gaan naar de zwemles, samen met P en de leerkracht. Tijdens de zwemles was ik langs P gaan zitten (degene die mij gister en vandaag ook weer negeerde) en ik begon tegen hem te praten wie ik was, wat ik kwam doen,... Daarop keek hij naar mij, stelde zichzelf voor en gaf mij een hand. Hierop voelde ik mij veel beter, want ook al mocht ik het mij niet persoonlijk aantrekken, toch vond ik dit vervelend. En hopelijk is dit nu opgelost. De zwemles ging goed en voormiddag was er een tand uitgevallen bij E. Een andere zat ook heel los en hier was hij heel de tijd mee aan het spelen. Tijdens de rit naar huis vertelde hij mij over de tandenfee en over hoe slim hij wel niet was. Ik vroeg hoezo dan. En hij vertelde mij dat hij deze tand ging laten zitten tot hij geld nodig had, dan zou hij hem eruit trekken en aan de tandenfee geven :) Daarna heb ik met C besproken over wie ik mijn Case Study kan doen. Ik ga deze over M doen, hij is niet de gemakkelijkste, maar ook niet de moeilijkste om mee te werken. Zo is het een beetje een uitdaging, maar weet ik ook zeker dat hij de vijf sessies die ik met hem ga doen, zeker gaat volbrengen. C zei dat hij hier zeker enthousiast voor zou zijn, dus dat zit wel goed. M is een jongen van 9 jaar, maar emotioneel zit hij op de leeftijd van een 5-6jarige. Zijn papa is twee jaar geleden overleden aan kanker, zijn mama heeft drugs- en alcoholproblemen. Hierdoor kon zij niet meer voor hem zorgen en daarom zit hij in een pleeggezin. Hij is heel rustig in de klas, maar heeft ontzettend veel zorgen. Zo praat hij bijvoorbeeld heel veel over bussen en auto's en hij geeft zelf aan dat hij dit doet, zodat hij niet hoeft te praten over wat er allemaal in zijn hoofd aan de hand is... Mijn sessies met hem kan ik opbouwen rondom zintuigen (voelen, ruiken, horen,...). Hij heeft vroeger heel weinig aandacht gehad van zijn ouders, daarom zijn de basisdingen, zaken waaraan gewerkt kan worden. Dus ik kan beginnen met het bedenken van een soort van methodiek/sessie die ik met hem kan doen en dit verspreid over vijf keer. Ik kijk hier enorm naar uit en wanneer mijn hoofdpijn weg is, schiet ik hiervoor in actie :)
Zo, dat was het wel voor vandaag! Tot morgen! Xx. Sanne
PS en hier nog enkele foto's die ik van Lidia via Facebook had gekregen :) Een groepsfoto van in Howth, twee grappige foto's van Malahide en nog drie van in Phoenix Park (maar ik krijg er nog meer..)
zoals ik al zei, sta ik deze week in de klas van de Juniors. Dit is weer totaal anders als de vorige twee klassen, maar wel weer leuk. Er zitten zes jongens in deze klas: L, E, C, P, K en N. Ze waren allemaal nieuwsgierig en vroegen mij van alles over België: Zijn de mensen daar groot? Hoe spreken jullie daar? Is het eten lekker? Allemaal grappige en leuke vragen. Voormiddag ging vrij vlot, totdat K een uitbarsting kreeg. Hij is een jongen met autisme en hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis. Maar omdat er nergens anders plaat is voor hem, wordt hij zolang hier opgevangen. Hij kan door een kleine aanleiding 'ontploffen' en vandaag vlogen daardoor de legoblokken door de klas. De anderen negeerden hem gelukkig en hij begon na een kwartier alles op te ruimen. Verder hebben we buiten gevoetbald en nog leesoefeningen gedaan. Tijdens de middagpauze maakte ik kennis met D, een eerste jaar student van een school hier in Ierland, hij komt een maand stage doen hier. Hij heeft eerst een aantal jaren gewerkt als een computer technicus, maar dat was toch niet wat hij voor altijd wou doen. Daarom is hij dit gaan doen. Namiddag heb ik met C in de 'social care class' gewerkt met een aantal jongens a.d.h.v. knutselwerkjes. Dit was heel leuk (ook al ben ik niet zo een creatief persoon :) ) en de tijd vloog voorbij. C vertelde mij ook dat ze een nieuw soort van methodiek wil gaan uitproberen 'Talk about' en ze gaat mij dit morgen laten zien. Dan kan ik dit samen met haar gaan 'lanceren' bij de jongens. Hier kijk ik echt naar uit! Verder voelde ik mij vandaag niet op mijn gemak bij P. Hij is een van de medewerkers in de Junior Class. Hij negeerde mij gewoon en zei niks en ik dacht dat dit aan mij lag. Ik heb dit met C besproken en zei vertelde mij dat hij vaker zo is, dat ik het mij niet persoonlijk moet aantrekken. Maar goed dat ik dit zei tegen C, anders had ik het mij misschien wel persoonlijk aangetrokken... Zo, dat was het voor vandaag! Tot morgen!
vandaag ben ik met Raoul, Lidia, Benjamin en Nathalia (vriendin van Benjamin, is hier voor een weekendje) naar Phoenix Park gegaan. Nayara was er niet bij, zij is dit weekend naar Venetië. Dit is ook het park waar mijn stageplaats ligt. Phoenix park is een heel groot park (ongeveer 7 vierkante km), ten westen van het centrum van Dublin. Het is zelfs een van de grootste stadsparken van Europa en het is daar ontzettend mooi. Er zijn heel grote grasvelden waar mensen aan het picknicken zijn, barbecueën, fietsen, lopen, voetballen,... En tussen de grasvelden lopen lanen waar auto's op mogen rijden en die lanen hebben mooie, grote bomen langs zich. Als je gelukt hebt kan je in dit park ook herten zien, maar wij hebben er vandaag helaas geen gezien. We hebben enkele uurtjes hier rondgewandeld en ik heb maar enkele foto's kunnen nemen, mijn batterijen waren op... Maar dinsdag krijg ik de foto's die Lidia gemaakt heeft, die zal ik hier dan ook op mijn blog zetten. In mijn foto's nu zien jullie het Wellington Monument, een 63m hoge obelisk, ten ere van de overwinningen van Duke of Wellington (hij versloeg onder meer Napoleon bij Waterloo). En op de andere foto's zien jullie The Papal Cross, een 27m hoog kruis dat werd opgericht voor paus Johannes 2 toen die in 1979 Dublin kwam bezoeken. Verder is er in het park de Zoo van Dublin, de residentie van de president van Ierland, ... Er is dus ontzettend veel te zien! Toen we begonnen aan onze wandeling scheen de zon, het was lekker warm. Halverwege begon het te regenen, toen scheen de zon terug, toen hagel, toen natte sneeuw en toen terug zon. Heel raar dus, maar wel grappig dat het elkaar allemaal zo snel afwisselde :) Zo, dat was het voor vandaag! Tot morgen!
vandaag was een rustig dagje. Ik heb heel goed geslapen en voormiddag mij bezig gehouden met de was te doen en hier wat op te ruimen. We doen hier om de beurt een beetje aan het opruimen en vandaag heb ik dit gedaan. Gestofzuigd en gedweild en zo, want ja dat moet ook gebeuren natuurlijk :) Verder heb ik mij bezig gehouden met het maken van enkele opdrachten die we vorige keer hebben meegekregen tijdens de klas van portfolio. En cursussen gelezen van de KHLim. Die moet ik lezen omdat ik daar ook enkele werkjes voor moet maken. Dus ik heb mij nuttig beziggehouden vandaag :) Kort blogje, maar tot morgen!
vandaag viel wel mee op stage. Voormiddag heb ik mee monopoly gedaan met de jongens, daarna hadden ze gym. Was wel grappig om te zien. De meesten deden wel hun best en gedroegen zich goed. Ze hadden vorige week over Egypte geleerd en op het moment is er een voorstelling in Dublin die gaat over Egypte, vooral over Tutankhamun. Daar gingen ze vandaag naar toe. We gingen er met het schoolbusje naar toe en de voorstelling was goed ineen gezet. Bij het binnengaan kreeg iedereen een koptelefoon en een machientje. De rondleiding kon je dus zelf een beetje regelen en tussendoor waren er ook filmpjes te zien over Egypte en de tombe van Tutankhamun. Ik vond het een beetje saai, maar de jongens vonden het wel leuk. Ze gedroegen zich heel goed, ik ben een keer J achterna moeten gaan omdat hij boos was geworden en wegliep. Maar daarna ging het goed. Terug op school aangekomen hebben we nog gepuzzeld (een puzzel noemen ze trouwens een Jigsaw :) ) en een video gekeken. Toen de jongen naar huis gingen, heb ik met C afgesproken dat we dinsdag gaan samenzitten om mijn opdrachten te bespreken van school. We kunnen samen dan iemand uitzoeken voor mijn Casestudy en ze kan me verdere informatie geven. Ik mag geen enkel dossier van de jongens inkijken, dit vind ik ontzettend jammer. Maar ik snap wel dat het niet mag, maar toch vind ik het stom. Want dan zou ik veel meer weten over de achtergrond van deze jongens. Maar C gaat mij zoveel mogelijk helpen bij het maken van de opdrachten en bij het geven van de nodige informatie. Zo, dat was het vandaag :) Tot morgen!
Ik ben Sanne
Ik ben een vrouw en woon in Dublin (Ierland) en mijn beroep is Student.
Ik ben geboren op 12/01/1989 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: KSJ, dansen, uitgaan,....