Dit jaar doe ik stage in Dublin, en op deze blog kan iedereen mijn reilen en zeilen volgen. Ik verblijf hier van 6feb t.e.m. 17 juni en loop stage in 'Phoenix Park Special School'. Hier werk ik met kinderen van 4-12 jaar met emotionele- en/of gedragsproblemen, als gevolg hiervan hebben zij ook vaak leerproblemen.
Veel leesplezier!
Xx. Sanne
27-03-2011
Lazy Sunday
Hoi,
vandaag EINDELIJK eens kunnen uitslapen :) ik werd pas om half 11 wakker en het was echt zalig om eens wat langer te slapen :) En voor de rest was het vandaag echt een luierdagje. Heb al mijn papieren hier eens uitgezocht (ongelooflijk hoe snel dat bij mij zo een rommel kan worden). Daarna nog gestofzuigd en zo en voor de rest gelezen in het boek 'The Reader', heb ik geleend van een van de leerkrachten op school. Ik heb de film hiervan al gezien, maar ik vind altijd dat boeken zoveel beter zijn dan films. Dus dat was het zo een beetje voor vandaag, niet veel speciaals dus :D En ondertussen ben ik hier al 7 weken, soms verbaast het mij echt hoe snel de tijd hier voorbij gaat, maar dat is een positief teken natuurlijk :)
ik wou deze morgen echt eens uitslapen, dus ik had mijn fleece-deken nog voor het raam gehangen, dan is er niet zoveel licht in de kamer. En toen ik wakker werd dacht ik dat het een uur of 10 zou zijn, maar het was nog maar kwart na 7! Echt verschrikkelijk gewoon dat ik niet langer kan slapen :) Maar ja, toen ben ik maar op mijn gemak opgestaan. En vandaag heb ik mij beziggehouden met wat op te ruimen, naar de winkel te gaan, te koken en mijn taken af te maken van deze week. En verder heb ik nog gelezen :) Dus een rustige dag ,maar heb me wel geamuseerd :) En vandaag was het best koud, zeker ten opzichte van de rest van de week. Geen zonnetje vandaag en veel mist, maar ik hoop dat er volgende week weer wat meer zon te zien is.
vandaag was weer een leuke dag. Mijn mentor was terug van haar cursus in Engeland en we hebben eerst daarover gepraat. Ze vertelde wat ze daar allemaal geleerd hadden en dat was best interessant. Het ging over hoe een ruimte positief kan ingericht worden voor kinderen en waar er allemaal op gelet moet worden. Verder heb ik mijn eerste deel van mijn eerste sessie met M gedaan. Normaal duurt een sessie ongeveer 45min tot een uur, maar vandaag hielden we het op 20 minuten zodat hij zich op zijn gemak zou voelen en zich kon concentreren. Ik legde hem nog eens de bedoeling uit en vertelde hem dat we met een 'Star Reward Card' zouden werken. Hierop staan drie dingen die hij elke sessie moet doen: goed luisteren naar mij, zich goed gedragen en goed meewerken. En zo kan hij elke sessie drie gouden sterren verdienen. Hij was heel enthousiast toen ik dit vertelde en hij zei dat hij al zijn sterren zou verdienen. Vandaag ging het over horen/de oren en het eerste wat ik met hem deed was kennismaken met drie instrumenten: een regenbuis, een triangel en belletjes. Ik liet de instrumenten aan hem horen en hij kon er ook even geluid mee maken. Daarna deed ik hem een blinddoek om en moest hij raden met welk instrument ik een geluid maakte. Het was soms moeilijk om het onderscheid te maken tussen de regenbuis en de belletjes, maar ik vertelde hem dat hij echt héél goed moest luisteren en gebruik maken van zijn oren en toen ging het. Daarna ging ik ergens in de ruimte staan en maakte ik een geluid en hij (met nog steeds een blinddoek om) moest in de juiste richting wijzen van waar het geluid kwam. Ook dit was soms moeilijk, maar als hij echt goed zijn best deed lukte dit. Daarna had ik nog een blad voor hem waarop hij kon schrijven welke geluiden hij leuk vind en welke niet. Bij leuke geluiden tekende hij een politieboot die op zee vaart, hij vind het geluid van de motor een leuk geluid. En bij het geluid wat hij niet leuk vind, tekende hij een kat. Hij kan niet tegen het geluid van een kat die ergens aan krabt :) En dit hingen we op de kast op. En ik vertelde hem dat we de volgende keer verder zouden doen met nog iets anders voor de oren en dat we dan ook het eerste deel van de totempaal zouden verven. Daarna vroeg ik feedback aan mijn mentor (zij zat in dezelfde ruimte, zij observeerde) en ze was heel tevreden. Ze zei dat M niet de gemakkelijkste is om mee te werken en dat hij soms moeite heeft om zich te concentreren, maar ik had het heel goed aangepakt door hem telkens terug bij de sessie te betrekken en hem vragen te stellen. Dus ze vond het zeker goed en daar was ik blij om. Verder stond ik namiddag terug in de Middle Class, maar hier waren maar drie leerlingen aanwezig en alles verliep heel vlot. Volgende week is er het thema 'pesten' en de jongens waren een slogan en collage aan het maken en deze week hadden ze ook een filmpje gemaakt dat tegen pesten is. Ze hadden mij dit laten zien en het was echt heel grappig en dit wordt maandag getoond op de samenkomst die er elke maandagochtend is met de hele school. Toen was de school gedaan en had ik nog een klein gesprek met mijn mentor om te vragen hoe stage zover ging en ze zei dat ze echt heel tevreden was. Ze had het ook aan andere personeelsleden gevraagd en ze waren allemaal tevreden. Ik stel veel vragen, neem initiatief en merk veel op en ze vonden mij een aangenaam iemand :) Dus ik was ook blij om dat te horen en ga dus zeker zo verder doen :) En volgende week begin ik al aan de tweede helft van mijn stageperiode, de tijd vliegt echt voorbij hier!!!
vandaag was het weer een drukke dag. Voormiddag
stond ik bij de Juniors en het ging vrij goed. Totdat het brandalarm
(weeral!) afging. R en C kunnen hier niet goed tegen en zij waren heel
kwaad en boos omdat ze niet tegen het geluid konden. Daarna kregen N
en L ruzie, tot drie keer toe. Ze waren echt aan het slaan en stampen
op elkaar en hierdoor werd R weer boos, hij nam een houten treintje en
gooide het door de klas en natuurlijk kwam het op het hoofd van E
terecht, dus was die ook weer boos. Uiteindelijk was iedereen een
beetje gekalmeerd en was het tijd voor yoga. Maar enkel C en E mochten
naar yoga, de anderen hadden weer ruzie gemaakt toen ze in de rij
stonden. Na een tijdje mocht de rest ook naar yoga komen en toen was het
weer een en al kabaal. Iedereen liep rond, schreeuwde en luisterde
niet, dus iedereen werd terug naar de klas gestuurd. Hier kreeg N
strafpunten voor zijn speeltijd en was hij weer heel boos, hij gooide
zijn tafel omver en moest oefeningen maken van de leerkracht, wat hij
natuurlijk niet wou doen. En toen was het middag dus kon iedereen gaan eten. Na
de middag speeltijd werkte ik aan een taak, maar al snel werd ik
geroepen om te helpen in de Senior Class. Daar had C echt de hele klas
verwoest, alle rekken waren omgegooid, alles was nat van het water,
stoelen en tafels laten door heel de klas,... chaos was het daar. C was
in de stille ruimte, W in de andere stille ruimte, J in de klas en S
liep buiten rond (geen idee hoe dat kan...). Maar C mocht terug naar de
klas en ik ging bij hem zitten. Hij was dingen van auto's aan het
opzoeken en ik begon tegen hem te vertellen dat ik een nieuwe auto nodig
had en of hij samen met mij wou zoeken (ik dacht op deze manier kan ik
hem rustig bezighouden, want het is al druk genoeg overal). En dus kon
ik hem rustig houden, terwijl de SNA de klas opruimde. Ondertussen
hoorden we R en W heel hard roepen in de stille ruimtes en stampen en
bonken... En zo vloog de namiddag voorbij om iedereen een beetje rustig te houden. En
na zo een dag ben ik echt moe! Van het een naar het ander rennen,
iemand kalmeren of troosten, iemand rustig bezig te houden en
ondertussen ogen op je rug hebben om in de gaten te houden wat anderen
uitspoken :) Drukke dagen, ze vliegen voorbij en het is uiteindelijk ook allemaal heel interessant.
En
verder slecht nieuws van thuis gekregen, lieve Cara is er niet meer,
die heeft papa dezemorgen laten inslapen.... Ze was heel ziek, haar
nieren waren defect. Maar papa had nog twee mooie foto's van haar
opgestuurd van vandaag.
En dat was het weer voor vandaag, tot morgen! Xx. Sanne
vandaag was wel een cava dagje op stage. Voormiddag stond ik even bij de Juniors, daarna mocht ik even aan mijn taken werken en daarna terug bij de Juniors. En zij gingen vandaag op uitstap, buiten E en N, want zij hadden zich niet gedragen op de vorige uitstap. Dus bleef ik met P (een van de SNA's) bij hen. Eerst speelden we buiten voetbal, dat was wel leuk en daarna gingen we knutselen. Maar dat ging al snel fout, ze kunnen dus niet samen delen 'dat is MIJN verf, dat is MIJN penseel, dat is MIJN lijm,...' alles is mijn mijn mijn en dus stopten we met hun knutselen tot ze terug rustig waren en daarna ging het beter. 's Middags wou ik om 12u mijn pauze nemen, maar toen vroeg G (van de Seniors) of ik bij W wou gaan zitten, hij had de boekenrek in de klas omgegooid en moest apart eten. Maar er was nog vanalles aan de hand en ze vroeg of ik even tijd had. Ik zei dat het geen enkel probleem was en dat ik mijn pauze wel later zou nemen. En W was nogal droevig, hij at zijn soep en boterhammen en ik begon voorzichtig te vragen wat er aan de hand was. En toen kwam er een heel verhaal uit, soms sprong hij van de hak op de tak, maar hij bleef vertellen tegen mij en de dingen die hij zei waren best erg. Ik ga hier niet alles op de blog zetten, want ik ga dit eerst bespreken met mijn mentor als zij terug is... Maar bijvoorbeeld hij heeft voor hij op deze school zat, al op 13 andere scholen gezeten omdat hij overal gepest werd. En hier wordt hij ook gepest en dat was hij vandaag moe, hij was kwaad geworden en had in zijn woede de boekenrek omgegooid. En ik was ergens wel blij dat hij dit allemaal vertelde, dat hij even zijn hart kon luchten. Hij had geen zin meer om vandaag in de klas te zijn en daarom zou een van de SNA's van zijn klas hem deze namiddag bezighouden met andere activiteiten. Hij zit dus met ontzettend veel problemen in zijn hoofd en eigenlijk is hij zo een rustige en lieve jongen, je vraagt je af waaraan hij dat verdiend... En na mijn pauze heb ik nog bij de Juniors gestaan tot het tijd was om naar huis te gaan. En toen ben ik nog langs het postkantoor gegaan waar mijn pakketje was (ik was er ondertussen achtergekomen waar ik het moest gaan halen) en ik ben heel blij met al de dvd's en mijn boek van ontwikkelingspsychologie :D
vandaag was het weer een actieve dag op stage :) en de personeelsleden geven de schuld aan de volle maan, wie weet... :) Ik sta deze week bij de Juniors en het eerste uur ging best goed. Daarna ging vijf keer het brandalarm af (door één van de Seniors). En we hebben bij de Juniors twee kinderen met autisme die helemaal niet tegen dit geluid kunnen, dus die hebben we vijf keer moeten kalmeren, want die begonnen te wenen, te schreeuwen, rond te lopen,... Daarna was het tijd voor P en R om naar de speelplaats te gaan, maar R was heel wild en werd naar binnen gestuurd. Dus ik voetbalde wat met P en toen zijn speeltijd om was nam ik hem terug mee naar binnen. En toen we binnen aankwamen was R heel wild door de klas aan het lopen, aan het wenen, aan het schreeuwen,... Hij was woedend (maar ik heb niet echt meegekregen waarom) en de leerkracht zei dat hij naar de stille ruimte moest. Dit wou hij niet en toen begon hij met zijn hoofd op de grond te bonzen (echt verschrikkelijk om te zien). Dus de twee SNA's (special need assistants) namen hem vast en bleven bij hem in de stille ruimte. Daar heeft hij een uur gezeten en toen ging hij naar huis. Daarna hadden de Juniors zwemles en het was P zijn eerste keer dat hij mee mocht. Normaal blijft hij tot 11uur op school, maar deze week blijft hij tot half 1, om te kijken of hij dit aankan. Hij vond het heel spannend om in het water te gaan, maar hij deed het heel goed. De twee vrouwen waarmee ik eigenlijk samenwerk (de opvoedsters) zijn er deze week niet, eentje is ziek en de ander is op cursus in Engeland. Dus ik vroeg aan de directrice of het oké was of ik deze week namiddag (van 1 tot half 3) aan mijn taken mag werken. We moeten voor het portfolio een taak maken rond het beleid in school en dit is best veel. En ik ben hier vandaag aan begonnen en heb toch al een klein deeltje kunnen uitpluizen :) Dus ik hoop toch deze week het een en ander te kunnen doen. Ze zei ook dat ik altijd hulp mocht vragen als ik iets niet begreep of ergens meer uitleg over wou, dus dat vond ik fijn. Na stage had ik nog Ierse cultuur en het was weer interessant. Vandaag ging het over de secularisatie van de kerk en de staat hier in Ierland. Over hoe gelovig de mensen vroeger waren en hoe stikt zij naar de kerk gingen (10 jaar geleden ging 95% van de bevolking naar de mis in het weekend, nu is dat nog maar 4,7%...) en over hoe dat allemaal veranderd is na de vele schandalen van Ierse priesters. De prof vertelde echt schokkende verhalen en de twee uur vlogen dus voorbij. Verschrikkelijk wat hier allemaal gebeurd is en ik kreeg er echt gewoon kippenvel van in de klas. En hij vertelde hoeveel Ieren er nu kwaad zijn en niks meer met de kerk of priesters te maken willen hebben. En daarna was het tijd om naar huis te gaan en ik was ontzettend blij toen ik van de bus was! De buschauffeur reed echt zo roekeloos (en zo zijn er wel veel buschauffeurs eigenlijk, maar deze was toch de ergste tot nu toe). Het leek of hij elk moment uit de bocht kon vliegen, reed veel te snel, moest dan weer bruusk remmen voor andere auto's, constant aan het toeteren als hem iets niet aanstond en soms dacht ik dat de bus ging kantelen... Dusja, ik was blij toen ik daar vanaf was :) En verder had ik vandaag een brief van de post, dat ze een pakketje voor mij hebben (van papa, dvd's en een boek van school) en dat ik het kon halen op een van de postkantoren, 'Hieronder kunt u zien op welk postkantoor' en ja natuurlijk stond er niet bij welk! Dusja, weet ik het nog niet :) Ik heb al een mail naar de klantendienst gestuurd en morgen overdag bel ik even of ik ga langs op een postkantoor om te vragen waar ik het moet gaan halen :)
En zo, dat was het weer voor vandaag :) Tot morgen! Xx. Sanne
vandaag moest ik weer op school zijn voor de lessen van het portfolio. Het eerste uur waren we bezig rond genogrammen (soort van stamboom) en zij waren die aan het leren maken. Maar ik heb dat vorig jaar al gedaan, dus ging vrij vlot bij mij Daarna was het les rond 'social policies'. Hier begreep ik eerst niet veel van, maar na een tijdje werd het mij allemaal duidelijk. Het eerste deel van ons portfolio moet hierover gaan, maar de leerkracht ging mij nog extra informatie sturen, omdat ik dit nooit geleerd heb over hoe dit in Ierland zit, dus ik ben blij dat ze mij daar mee wil helpen. En daarna kregen we de reflectie terug die we vorige keer in de les hadden moeten schrijven en de commentaar was positief. Ik heb twee werkpuntjes meegekregen waar ik de volgende keer op moet letten en voor de rest was het allemaal positief. En daarna moesten we een nieuwe reflectie schrijven en letten op de feedback die we daarvoor hadden gekregen. Daarna had ik een afspraak met mijn supervisor hier in Ierland. Zij doorliep alle opdrachten met mij, gaf tips waar nodig en vond dat ik heel goed bezig was met de interventie. Ze heeft er ook het volste vertrouwen in dat mijn portfolio goed gaat zijn, want ze vind dat ik al heel goed op weg ben. En daarna had ik nog een afspraak met G, om te praten over hoe ik het hier vind en hoe alles meevalt. Dus het was een drukke, maar leuke dag
Ik ben Sanne
Ik ben een vrouw en woon in Dublin (Ierland) en mijn beroep is Student.
Ik ben geboren op 12/01/1989 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: KSJ, dansen, uitgaan,....