Dit jaar doe ik stage in Dublin, en op deze blog kan iedereen mijn reilen en zeilen volgen. Ik verblijf hier van 6feb t.e.m. 17 juni en loop stage in 'Phoenix Park Special School'. Hier werk ik met kinderen van 4-12 jaar met emotionele- en/of gedragsproblemen, als gevolg hiervan hebben zij ook vaak leerproblemen.
Veel leesplezier!
Xx. Sanne
02-03-2011
Juniors
Hoi hoi,
het vele slapen heeft mij goed gedaan, mijn koppijn is zo goed als weg :) Vandaag had ik enkel voormiddag stage (om de twee weken is er op woensdagnamiddag geen school) en alles ging rustig. R en C gingen naar de zoo (zij zijn de twee jongsten in de klas en zij gaan op aparte uitstapjes, zij kunnen niet bij de groep blijven en daarom is het voor iedereen beter dat zij apart op uitstap gaan). De anderen hadden eerst hun individueel werk, daarna keken we een video van 'De Gelaarsde kat', daarna luisteroefeningen, speeltijd en knutselen. Ik zat samen met E om te knutselen en we maakten een Robotje uit afval, dat was wel leuk :) Verder heb ik nog met C enkele dingen besproken die ik kan doen in de sessies die ik met M ga doen en ik ben volop aan het brainstormen en nadenken over wat ik allemaal kan doen. En ik heb er heel veel zin in om dit te gaan doen, mijn hersentjes draaien op volle toeren :p Zo, dat was het weer voor vandaag, het is niet veel, maar toch iets :p
vandaag was een cava dagje, ondanks de koppijn Gisteren had ik hier al last van en was ik op tijd gaan slapen. Dezemorgen was het zo goed als over, maar vlak voor de middag had ik hier weer last van. Ik ben gewoon gebleven op stage, maar niet naar de les gegaan. Op het appartement aangekomen ben ik gaan slapen en nu maar even opgestaan om blog te maken, te douchen en daarna terug bed in...
Verder viel het goed mee vandaag. De Juniors hadden zwemles, maar C mocht niet mee, hij had drie negatieve punten op een rij en het gevolg is dat je dan niet mee mag gaan zwemmen. Ook N mocht niet meegaan, hij had drie keer op een rij genegeerd wat de leerkracht zei tijdens de speeltijd. Dus bleven L en E over, want P en R gaan naar huis om 11uur. Ik mocht mee gaan naar de zwemles, samen met P en de leerkracht. Tijdens de zwemles was ik langs P gaan zitten (degene die mij gister en vandaag ook weer negeerde) en ik begon tegen hem te praten wie ik was, wat ik kwam doen,... Daarop keek hij naar mij, stelde zichzelf voor en gaf mij een hand. Hierop voelde ik mij veel beter, want ook al mocht ik het mij niet persoonlijk aantrekken, toch vond ik dit vervelend. En hopelijk is dit nu opgelost. De zwemles ging goed en voormiddag was er een tand uitgevallen bij E. Een andere zat ook heel los en hier was hij heel de tijd mee aan het spelen. Tijdens de rit naar huis vertelde hij mij over de tandenfee en over hoe slim hij wel niet was. Ik vroeg hoezo dan. En hij vertelde mij dat hij deze tand ging laten zitten tot hij geld nodig had, dan zou hij hem eruit trekken en aan de tandenfee geven :) Daarna heb ik met C besproken over wie ik mijn Case Study kan doen. Ik ga deze over M doen, hij is niet de gemakkelijkste, maar ook niet de moeilijkste om mee te werken. Zo is het een beetje een uitdaging, maar weet ik ook zeker dat hij de vijf sessies die ik met hem ga doen, zeker gaat volbrengen. C zei dat hij hier zeker enthousiast voor zou zijn, dus dat zit wel goed. M is een jongen van 9 jaar, maar emotioneel zit hij op de leeftijd van een 5-6jarige. Zijn papa is twee jaar geleden overleden aan kanker, zijn mama heeft drugs- en alcoholproblemen. Hierdoor kon zij niet meer voor hem zorgen en daarom zit hij in een pleeggezin. Hij is heel rustig in de klas, maar heeft ontzettend veel zorgen. Zo praat hij bijvoorbeeld heel veel over bussen en auto's en hij geeft zelf aan dat hij dit doet, zodat hij niet hoeft te praten over wat er allemaal in zijn hoofd aan de hand is... Mijn sessies met hem kan ik opbouwen rondom zintuigen (voelen, ruiken, horen,...). Hij heeft vroeger heel weinig aandacht gehad van zijn ouders, daarom zijn de basisdingen, zaken waaraan gewerkt kan worden. Dus ik kan beginnen met het bedenken van een soort van methodiek/sessie die ik met hem kan doen en dit verspreid over vijf keer. Ik kijk hier enorm naar uit en wanneer mijn hoofdpijn weg is, schiet ik hiervoor in actie :)
Zo, dat was het wel voor vandaag! Tot morgen! Xx. Sanne
PS en hier nog enkele foto's die ik van Lidia via Facebook had gekregen :) Een groepsfoto van in Howth, twee grappige foto's van Malahide en nog drie van in Phoenix Park (maar ik krijg er nog meer..)
zoals ik al zei, sta ik deze week in de klas van de Juniors. Dit is weer totaal anders als de vorige twee klassen, maar wel weer leuk. Er zitten zes jongens in deze klas: L, E, C, P, K en N. Ze waren allemaal nieuwsgierig en vroegen mij van alles over België: Zijn de mensen daar groot? Hoe spreken jullie daar? Is het eten lekker? Allemaal grappige en leuke vragen. Voormiddag ging vrij vlot, totdat K een uitbarsting kreeg. Hij is een jongen met autisme en hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis. Maar omdat er nergens anders plaat is voor hem, wordt hij zolang hier opgevangen. Hij kan door een kleine aanleiding 'ontploffen' en vandaag vlogen daardoor de legoblokken door de klas. De anderen negeerden hem gelukkig en hij begon na een kwartier alles op te ruimen. Verder hebben we buiten gevoetbald en nog leesoefeningen gedaan. Tijdens de middagpauze maakte ik kennis met D, een eerste jaar student van een school hier in Ierland, hij komt een maand stage doen hier. Hij heeft eerst een aantal jaren gewerkt als een computer technicus, maar dat was toch niet wat hij voor altijd wou doen. Daarom is hij dit gaan doen. Namiddag heb ik met C in de 'social care class' gewerkt met een aantal jongens a.d.h.v. knutselwerkjes. Dit was heel leuk (ook al ben ik niet zo een creatief persoon :) ) en de tijd vloog voorbij. C vertelde mij ook dat ze een nieuw soort van methodiek wil gaan uitproberen 'Talk about' en ze gaat mij dit morgen laten zien. Dan kan ik dit samen met haar gaan 'lanceren' bij de jongens. Hier kijk ik echt naar uit! Verder voelde ik mij vandaag niet op mijn gemak bij P. Hij is een van de medewerkers in de Junior Class. Hij negeerde mij gewoon en zei niks en ik dacht dat dit aan mij lag. Ik heb dit met C besproken en zei vertelde mij dat hij vaker zo is, dat ik het mij niet persoonlijk moet aantrekken. Maar goed dat ik dit zei tegen C, anders had ik het mij misschien wel persoonlijk aangetrokken... Zo, dat was het voor vandaag! Tot morgen!
vandaag ben ik met Raoul, Lidia, Benjamin en Nathalia (vriendin van Benjamin, is hier voor een weekendje) naar Phoenix Park gegaan. Nayara was er niet bij, zij is dit weekend naar Venetië. Dit is ook het park waar mijn stageplaats ligt. Phoenix park is een heel groot park (ongeveer 7 vierkante km), ten westen van het centrum van Dublin. Het is zelfs een van de grootste stadsparken van Europa en het is daar ontzettend mooi. Er zijn heel grote grasvelden waar mensen aan het picknicken zijn, barbecueën, fietsen, lopen, voetballen,... En tussen de grasvelden lopen lanen waar auto's op mogen rijden en die lanen hebben mooie, grote bomen langs zich. Als je gelukt hebt kan je in dit park ook herten zien, maar wij hebben er vandaag helaas geen gezien. We hebben enkele uurtjes hier rondgewandeld en ik heb maar enkele foto's kunnen nemen, mijn batterijen waren op... Maar dinsdag krijg ik de foto's die Lidia gemaakt heeft, die zal ik hier dan ook op mijn blog zetten. In mijn foto's nu zien jullie het Wellington Monument, een 63m hoge obelisk, ten ere van de overwinningen van Duke of Wellington (hij versloeg onder meer Napoleon bij Waterloo). En op de andere foto's zien jullie The Papal Cross, een 27m hoog kruis dat werd opgericht voor paus Johannes 2 toen die in 1979 Dublin kwam bezoeken. Verder is er in het park de Zoo van Dublin, de residentie van de president van Ierland, ... Er is dus ontzettend veel te zien! Toen we begonnen aan onze wandeling scheen de zon, het was lekker warm. Halverwege begon het te regenen, toen scheen de zon terug, toen hagel, toen natte sneeuw en toen terug zon. Heel raar dus, maar wel grappig dat het elkaar allemaal zo snel afwisselde :) Zo, dat was het voor vandaag! Tot morgen!
vandaag was een rustig dagje. Ik heb heel goed geslapen en voormiddag mij bezig gehouden met de was te doen en hier wat op te ruimen. We doen hier om de beurt een beetje aan het opruimen en vandaag heb ik dit gedaan. Gestofzuigd en gedweild en zo, want ja dat moet ook gebeuren natuurlijk :) Verder heb ik mij bezig gehouden met het maken van enkele opdrachten die we vorige keer hebben meegekregen tijdens de klas van portfolio. En cursussen gelezen van de KHLim. Die moet ik lezen omdat ik daar ook enkele werkjes voor moet maken. Dus ik heb mij nuttig beziggehouden vandaag :) Kort blogje, maar tot morgen!
vandaag viel wel mee op stage. Voormiddag heb ik mee monopoly gedaan met de jongens, daarna hadden ze gym. Was wel grappig om te zien. De meesten deden wel hun best en gedroegen zich goed. Ze hadden vorige week over Egypte geleerd en op het moment is er een voorstelling in Dublin die gaat over Egypte, vooral over Tutankhamun. Daar gingen ze vandaag naar toe. We gingen er met het schoolbusje naar toe en de voorstelling was goed ineen gezet. Bij het binnengaan kreeg iedereen een koptelefoon en een machientje. De rondleiding kon je dus zelf een beetje regelen en tussendoor waren er ook filmpjes te zien over Egypte en de tombe van Tutankhamun. Ik vond het een beetje saai, maar de jongens vonden het wel leuk. Ze gedroegen zich heel goed, ik ben een keer J achterna moeten gaan omdat hij boos was geworden en wegliep. Maar daarna ging het goed. Terug op school aangekomen hebben we nog gepuzzeld (een puzzel noemen ze trouwens een Jigsaw :) ) en een video gekeken. Toen de jongen naar huis gingen, heb ik met C afgesproken dat we dinsdag gaan samenzitten om mijn opdrachten te bespreken van school. We kunnen samen dan iemand uitzoeken voor mijn Casestudy en ze kan me verdere informatie geven. Ik mag geen enkel dossier van de jongens inkijken, dit vind ik ontzettend jammer. Maar ik snap wel dat het niet mag, maar toch vind ik het stom. Want dan zou ik veel meer weten over de achtergrond van deze jongens. Maar C gaat mij zoveel mogelijk helpen bij het maken van de opdrachten en bij het geven van de nodige informatie. Zo, dat was het vandaag :) Tot morgen!
vandaag was een heel andere dag dan gisteren. Allemaal engeltjes waren het vandaag :) Om de twee weken geeft de directrice een toespraak en dan zijn er drie leerlingen (van elke klas eentje) die naar voor worden geroepen. Zij hebben zich die tijd het beste gedragen in de klas en krijgen een prijs. De Middle Class zorgde vandaag voor de inleiding en ze waren zo schattig! De leerkracht speelde gitaar en zij zongen 'She's the one' van Robbie Williams. Echt zo lief! Daarna ging ik weer mee naar de Seniors. Zij kregen bezoek van een tandartsassistente (volgende week komt de tandarts naar school trouwens). En zij legde alles uit van hoe je je tanden moet poetsen, wat goed is voor je tanden, wat slecht,... En tot mijn verbazing was iedereen goed aan het opletten, ze stelden vragen tussendoor en bleven stilzitten. Op het einde mocht ook iedereen een tandenborstel uitkiezen, die waren heel leuk trouwens, van Shrek of Spiderman. Hierna was het tijd voor Yoga en ook dit wel weer fijn om te doen. Toen was het middag en na de middag was het knutsel/kook/playstation tijd. Er is een beurtrol opgesteld van wat iedereen gaat doen en ook hier verliep alles weer rustig. Na mijn stage heb ik nog met C. (mijn mentor) gepraat over enkele kinderen en dit was best interessant. Morgen neem ik mijn opdrachten (die ik van de school in Ierland heb gekregen) mee naar stage zodat ik deze met C kan bespreken. Ik moet een 'Case Study' doen over een van de jongens en die kies ik in samenspraak met haar uit. Zo, dat was het weer voor vandaag. See you tomorrow!
Ik sta deze week bij de Seniors in plaats van bij de
Juniors. In die klas zaten vandaag S., J., W. en J1. en C. was er vandaag niet.
De ochtend begon goed. Eerst was er het cirkelmoment waarbij
iedereen iets kon vertellen en verder werd er nog een spelletje gespeeld.
Tijdens het cirkelmoment kunnen de jongens muntjes verdienen als ze zich aan de
regeltjes houden (stil zitten, elkaar aan het woord laten, beurt afwachten,
beleefd zijn, ). Op het einde van het cirkelmoment worden de muntjes geteld en
worden deze opgeschreven. Ze vroegen aan mij of ik ze in het Nederlands wou
tellen en ze probeerden mij na te zeggen. So far, so good.
Na het cirkelmoment was het de bedoeling dat iedereen terug
op zijn eigen plaats ging zitten, om het huiswerk te verbeteren. Maar S. ging
naar J1. toe en wou hem verschrikken. Hij legde een hand op J1. zijn schouder,
maar J1. draaide zich bruusk om, waardoor de duim van S. iets te ver boog en
hij veel pijn had. Hierop begon S. te slaan op J1. en hadden ze ruzie. De
jongens werden uit elkaar gehaald en terug op hun plaats gezet. Toen zei de
leerkracht (iets waar ik het eigenlijk niet mee eens was) dat het eigenlijk J.
zijn schuld was. Hij had de aanleiding aan S. gegeven door niet op zijn plaats
te gaan zitten. Hierdoor vond S. het ook niet nodig om op zijn plaats te zitten
en daardoor wou hij J1. verschrikken. Toen J. hoorde dat het zijn schuld was
begon hij heel hard te roepen, te vloeken en hij liep de klas uit. De
leerkracht ging er achteraan en ondertussen kwam de directrice naar de klas om
te zeggen dat S. en Ja. een verontschuldiging aan elkaar moesten bieden, deze
moest geschreven zijn. Verder ging het voormiddag redelijk goed in de klas.
s Middags had ik samen met C. en nog twee andere
leerkrachten toezicht in de eetzaal. Ik zag dat M. in zijn boterham wou bijten,
maar ik kon die nog net op tijd uit zijn hand trekken. Ik zag namelijk dat er
schimmel op zat Hij kreeg toen boterhammen van school en ik had het er daarna
nog over met C. Ik vroeg of dit vaker gebeurde en ze zei jammer genoeg
van wel. Wanneer dit gebeurd, worden zijn pleegouders gebeld en dan komt het
een tijdje niet voor. Maar helaas, vandaag was het weer zover. Ik vond dit echt
zielig, een kind geef je toch geen beschimmeld brood mee???
Namiddag zat ik weer bij de Seniors en na de blokfluitles
zouden de jongens naar een video mogen kijken. Maar S. begon heel kwaad te
doen, wou niet fluiten, wou geen video kijken, Hij nam een pot lijm en alles
waar hij langs kwam smeerde hij onder de lijm. De leerkracht greep in en zette
hem in de Quiet room. Hier was hij aan het vloeken en tieren en uiteindelijk
was hij wat kalmer geworden. Hij mocht weer terug naar de klas gaan, maar op de
gang kwamen we S. (leekracht Middle Class) tegen met J. (één van de jongens van
zijn klas). Hij moest ook naar de Quiet Room.
Maar de twee begonnen elkaar uit
te dagen, dus J. naar de eetzaal, S. terug naar de Quiet Room (er moeten
trouwens altijd twee personeelsleden mee gaan wanneer er iemand in de Quiet
Room zit. Je hoeft niet perse met twee mee naar binnen, maar eentje moet altijd
buiten aan de deur wachten, voor moest er iets gebeuren). S. was uiteindelijk
weer gekalmeerd en mocht nog maar eens terug naar de klas. Hij was terug in de
klas en toen ging ik C. zoeken. Zij was in de eetzaal aan het praten met
J. Maar hij kreeg een woedebui, stond op, gooide alle tafels en stoelen om,
helemaal rood van het schreeuwen en vloeken, Hierop namen twee leerkrachten
hem vast en hij moest naar de Quiet Room. Daar heeft hij kunnen kalmeren, na
eerst nog op de muren te slaan, met zijn hoofd tegen het raam bonken, Erg om
te zien dus.
Maar met het naar huis gaan waren ze allemaal weer rustig en
aardig tegen elkaar
Ik vond het allemaal ontzettend indrukwekkend vandaag!En heb meer f*ck you, f*ck off, piss off, Im gonna kick you, fat
bitch, whore, gehoord dan iets anders. Ongeloofelijk wat er uit die
kleine mondjes kan komen.
Ik ben best wel moe van vandaag, dus vroeg mijn bed in
straks!
vandaag was weer een oké dagje. Ik moest niet naar stage gaan, omdat ze daar Midterm Break hadden vandaag. De rest van de week ga ik wel gewoon naar stage gaan. Verder heb ik vandaag een planning gemaakt (jawel, maak het mee, Sanne die een planning maakt! :) ) voor de taken die ik moet doen voor school hier, voor school in Hasselt, Ierse cultuur,... zo heb ik een beetje een overzicht en ik ga er mij natuurlijk ook aan proberen te houden :) En verder was de les een beetje saai vandaag... Het ging over toen de Vikingen Ierland binnen kwamen en hoe de Ierse monniken zich over Europa verspreiden, maar hij was heel wazig vandaag. Hij ging van het een naar het ander en het was niet zo goed te volgen allemaal. Maarja, niks aan te doen. Hopelijk is het de volgende keer een beetje duidelijker allemaal :) En verder heb ik mij vanavond bezig gehouden met alles te ordenen, en begonnen aan een taak. Dus dat was het zo een beetje vandaag :D
zoals ik al eens heb gezegd, heb ik dus om de twee weken op maandag les met de derdejaars van Ierland. Tijdens deze lessen zullen we oefeningen en zo doen die belangrijk zijn voor het portfolio dat we moeten afgeven op het einde van stage. Gay (lerares) had mij gezegd dat de les om 10uur begon, dus om 10uur kwam ik op het gemak het lokaal binnen gelopen. 36 paar ogen die mij aanstaarden en ik die me ongemakkelijk voelde :) Blijkbaar was de les omgezet naar half 10, maar Gay had mij nog niet in haar klaslijst staan, dus dat bericht had mij niet bereikt. Dat was eventjes heel vreemd, maarja, zo wisten ze wel allemaal wie ik was :) Ik stelde mij kort voor en toen ging ik zitten. De les ging verder over het portfolio en daarna zei Gay dat we duo's moesten vormen. Deze persoon zou dat voor de rest van de lessen je 'critical friend' zijn, dus met hem/haar werk je samen aan de opdrachten, je geeft elkaar feedback, tips,... Rosanna kwam meteen op me af en vroeg of ik met haar een duo wilde vormen en natuurlijk wou ik dat. Ik vond het fijn dat ze me meteen opnam in de groep. Tijdens de pauze ging ik bij haar en enkele andere derdejaars zitten. Ze waren allemaal nieuwsgierig en vroegen van alles en daardoor was ik ook gerustgesteld. Ze waren allemaal heel vriendelijk en aardig, dus dat zit wel goed. Na de pauze ging de les verder en vandaag duurde het maar tot 13u30. De andere keren zullen de lessen altijd van half 9 tot 16u duren. Gay legde mij na de les nog even uit wat ze het eerste half uur hadden gedaan en ze bezorgde mij ook de presentatie, zo had ik alles op papier staan. Dus ik zorg er voor dat ik volgende keer zeker op tijd daar ben :D Het was weer een interessante dag!
vandaag ben ik met Nayara, Lidia & Raoul naar Malahide geweest. Malahide is een heel mooi stadje dat aan de zee ligt, zo een 12 kilometer van Dublin af. We hadden afgesproken in het centrum van Dublin en gingen er toen met de bus naar toe. We gingen naar Malahide om het kasteel daar te bezoeken. Het is een oud kasteel, de oudste delen hiervan dateren van de 12de eeuw. Meer dan 700 jaar leefde de familie Talbot in dit kasteel. Ze trokken in in het kasteel in 1185. In 1973 stierf de laatste Talbot. In de hal van het kasteel hangen de portretten van al degenen die in het kasteel woonden. Volgens de legendes leven er nu nog altijd vijf spoken in het kasteel... Er is ook nog een andere legende, namelijk dat er op de morgen van 'the Battle of the Boyne' in 1690, 14 familieleden van de Talbot familie samen ontbeten en zij kwamen nooit levend terug van de strijd, ze waren allemaal gestorven... Het was dus een mooi kasteel en de parken die er rondom lagen waren heel mooi en groot. Zeker de moeite waard dat we hier naar toe zijn gegaan. Hierna zijn we nog even naar Malahide zelf geweest en naar de zee. Er was veel wind, dus het was best wel koud vandaag. Toen gingen we terug voor de bus, maar we moesten een uur wachten, daarom deden we wat alle Ieren doen: de pub in :) Hier hebben we koffie gedronken en wat met elkaar gebabbeld natuurlijk en toen het tijd was, gingen we naar huis. Zo, dat was het weer voor vandaag! Hier nog enkele foto's EN ik heb nog een blogbericht geplaatst voor ik dit schreef, met de foto's van gisteren, zeker eens kijken! :) En Lidia en Nayara hebben ook foto's getrokken waar we allemaal samen op staan en zo. Wanneer ik deze krijg van hen, laat ik ze ook aan jullie zien :)
Irish Breakfast, Hurling, Jedward & Irish Football
Hoi hoi,
vandaag was weer een leuke, maar vermoeiende dag.
Samen met Nayara, James, Janet, Lidia, Benjamin & Raoul zijn we een Irish
Breakfast gaan eten. En ik moet zeggen dat mij dat heel goed meeviel. We hadden
worstjes, spek, ei, bonen, tomaat en aardappelen, maar het was niet zo vettig
als ik dacht. Dus dat ga ik zeker nog eens doen.
Daarna gingen we onze tickets halen voor de wedstrijden. Eerst was er een
wedstrijd Hurling. Dit is een ploegsport van Keltische origine en wordt
gespeeld met sticks en een bal. De regels zijn heel ingewikkeld, maar je kan
het een beetje vergelijken met Hockey. Alleen mag je bij Hurling ook de bal met
je handen vangen, de bal mag door de lucht vliegen,... Het ging er soms hard
aan toe, maar was leuk om te zien. En Dublin had gewonnen :)
De wedstrijd duurde 2x 35minuten. Daarna was er een uur pauze en in dat uur
werden we getrakteerd op een half uur Jedward. Jedward is een Iers pop-rapduo
(zij doen trouwens mee aan het Eurosong Festival voor Ierland met het liedje
Lipstick). De twee jongens, John & Edward, zijn een tweeling en vallen
nogal op door hun grote kuiven. Ze zijn echt knettergek en vol energie, dus dat
was heel leuk om naar te kijken.
Daarna was het tijd voor Irish Football ( ik ging ervan uit dat dat gewoon
voetbal was, maar dat was niet zo!). Bij Irish Football mag de bal ook weer met
de handen aangeraakt worden, je mag er vier passen mee zetten, de bal ook
gooien,... Heel raar allemaal, maar wel leuk om te zien. Ook dit duurde weer 2x
35 minuten.
En ook hier won Dublin weer, dus de sfeer zat er wel in.
Na de wedstrijden gingen James en Janet naar een rapconcert, dus ik ging met de
Spanjaarden nog wat eten :p
We hadden een lekker stuk pizza gegeten en we spraken af om morgen een bezoekje
te brengen aan Malahide Castle, dus daarover vertel ik morgen.
Het was dus een erg leuke dag en ik heb er van genoten!
Foto's volgen nog!
voormiddag op stage vandaag was weer oké. Ik was samen met Carolyn het lokaal aan het herschikken van waar de gesprekken en de spelletjes met de jongens worden gedaan. En verder heb ik weer meegedaan met het cirkelmoment in de Middle Class. Daarna zou ik normaal met Carolyn met een groepje gaan werken aan sociale vaardigheden, maar J. (één van de leerkrachten) had kokend water over zichzelf geknoeid, dus Carolyn ging met haar naar het ziekenhuis. Hierdoor was er één iemand tekort in de Senior Class en daarom was ik naar daar gegaan. In deze klas zitten 5 jongens, vandaag waren er vier daarvan aanwezig. Zij gingen vandaag naar het park waar ze konden voetballen, basketballen en op de speeltuin konden spelen. Ik heb meer kou gehad dan iets anders, dus ik vond het eigenlijk niet zo leuk (het is hier echt zo koud! En soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben, als ik andere mensen in hun zomer jasjes of truitjes zie rondlopen..) De jongens maakten ook constant ruzie, moesten uit elkaar gehaald worden, scholden elkaar uit voor van alles en nog wat, ontzettend brutaal tegen de andere twee leerkrachten,... Ik vond het allemaal nog indrukwekkend en ook soms zielig. Vaak was het drie tegen één en dan was die ene ook nog de braafste van allemaal: W. Hij is een hele rustige jongen, maar kampt met ontzettend veel emotionele problemen. Hij heeft een heel laag zelfwaardegevoel en is paranoïde, wanneer mensen (waar dan ook) praten of lachen, denkt hij altijd dat het over hem gaat. Ik wou heel graag ingrijpen, maar dat kon nog niet, ik ken de jongens nog niet. Een van de leerkrachten zei toen we terug waren, dat dit een van de betere dagen was. Ik ben benieuwd dan hoe het op een minder goede dag zal zijn... Maar volgende week ga ik dus een week bij de Juniors meedoen en de week daarna bij de Seniors. Dus ik ben eens benieuwd, zeker na wat ik vandaag allemaal gezien en gehoord heb. Na stage ben ik mij een fleecedekentje gaan halen, want 's nachts is het toch best koud hier, dan heb ik nog een extra dekentje bij mij :) Zo, dat was het voor vandaag! Tot morgen!
deze morgen was er ontzettend veel mist en daardoor waren alle bussen nogal laat. Onderweg belde ik naar stage om te zeggen dat ik wat later was en gelukkig was dit geen enkel probleem. Aangekomen op stage ging ik eerst weer een half uur naar de Middle Class. Hier waren ze bezig met Yoga en natuurlijk heb ik meegedaan. Omdat de Middle Class veel positieve punten had verzameld, werden ze daar vandaag voor beloond: ze mochten naar de film 'Tangled' (misschien beter gekend als Rapunzel) gaan, en ik mocht ook mee :D Er waren vijf jongens in de klas en dus ook vijf begeleiders. We gingen met de bus naar het centrum en ze gedroegen zich allemaal goed op de bus. Toen we in het centrum aankwamen moest ieder aan de hand van één van de begeleiders lopen. Ik had M. bij en hij was van alles aan het vertellen over spelletjes die hij thuis had. Ik begin ze steeds beter te verstaan trouwens. Aangekomen aan de bioscoop, kregen we allemaal onze 3D-bril en kon de film beginnen. Ik vond het echt een leuke en grappige film en heb me dus goed geamuseerd. Ook de jongens vonden het leuk en grappig en waren heel uitbundig na de film. Dus toen we met hen in het centrum liepen, hielden we ze goed bij ons zodat er zeker niks fout kon gaan. Terug op de bus begonnen ze mij te vragen 'zeg dit eens in het Nederlands, en hoe zeg je dat en...?'. Telkens wanneer ik een Nederlandse zin zei, probeerden ze dit na te zeggen en waren ze aan het lachen. Terug op school aangekomen was het tijd om te eten en daarna werden er nog eventjes oefeningen gedaan in de klas. Daarna was het weer tijd om naar huis te gaan. Dus vandaag was ook weer een leuk dagje op stage. Verder ga ik vanavond nog bezig zijn met mijn paper van Irish Cultural Studies en met het kijken van de laatste aflevering van Prison Break :D En dan kan ik daarna beginnen aan de DVD-serie True Blood, die ik van papa heb meegekregen. Zo, dat was het weer voor vandaag!
OH EN: ik heb de resultaten van school in Hasselt gekregen (van de examens die ik in januari had) en op alles GESLAAGD :D dus stage nog en dan zit het diploma in the pocket :p
vandaag was mijn 2de stagedag en die is ook goed gegaan. Ik heb weer mee gedaan met de Middle Class en dat was wel leuk. 's Morgens is er een cirkel moment waarbij eerst iedereen een goeiemorgen wenst aan degene die links langs hem/haar zit. Vervolgens wordt er een gepraat over een bepaald onderwerp. Vandaag ging het over gezond ontbijt. Na het gesprek, dat geleid werd door Carolyn, gaf iedereen elkaar een complimentje. Ook heb ik samen met Carolyn en Karen een spel rond sociale vaardigheden gespeeld met R., W., en S. Op deze manier waren ze spelenderwijs bezig met het ontwikkelen/onderhouden van sociale vaardigheden. Tijdens het spel moesten ze elkaar aan het woord laten, op hun beurt wachten, beleefd zijn,... Carolyn stelde me eerst voor, want W. en S. waren van de Senior Class, zij kenden mij nog niet. S. zei dat hij niet geloofde dat ik van België was. Daarom begon ik in het Nederlands tegen hem te babbelen, hij trok zijn ogen groot open en zei toen dat hij me toch wel geloofde :) Dus dat was best wel grappig. Het was vandaag maar een halve dag stage (woensdagnamiddag hebben de kinderen vrij) dus na stage ben ik begonnen aan mijn eerste taak voor Irish Cultural Studies. In totaal moeten we dit semester drie opdrachten maken en de eerste moeten we volgende week afgeven. Deze telt mee voor 20% van de punten, de andere twee zijn ieder 40%. Voor deze opdracht hebben we tien onderwerpen gekregen (straatnamen, gebouwen, squares, bruggen, parken, stranden, musea, beelden, pubs en kastelen). Van elk onderwerp kiezen we één ding uit, gelegen in Dublin en hierover moeten we kort de geschiedenis schetsen. Dit is best wel interessant, want door al deze zaken op te zoeken, heb ik weer veel bijgeleerd. Dus daar hou ik mij nog de rest van de avond mee bezig, dat ik zoveel mogelijk af heb voor het weekend. Zo, dat was het weer voor vandaag :)
vandaag was mijn eerste stage dag, dus de wekker ging deze morgen veel te vroeg af. Het was echt moeilijk om uit bed te komen, maar na mijn kop koffie, ging dat wel :)
Ik ging met de bus en onderweg moest ik naar Carolyn bellen, zij zou mij dan komen halen aan de bushalte. Na eventjes gewacht te hebben kwam ze, samen met R., een leuk en mondig kereltje van 10 jaar. Hij stelde zich voor en Carolyn vroeg hem om te vertellen over de school. Op de school aangekomen kreeg ik ook nog een kleine rondleiding van R., daarna moest hij terug naar zijn klas. Op Phoenix Park Special School zijn drie klassen: Junior Class (5-7jr), Senior Class (10 - 12jr) & Middle Class (8-10jr), soms zit er iemand van een andere leeftijd in een andere klas, als hij beter aansluit bij die groep. In het totaal zijn er nu 17 leerlingen op de school, er mogen er maximum 18 zijn. Toevallig zijn er nu allemaal jongens aanwezig. De jongens zitten hier omdat ze serieuze emotionele en of gedragsproblemen hebben, met als gevolg vaak ook leerproblemen. Het is de bedoeling dat ze maximaal twee jaar op deze school blijven en dan langzaamaan weer terug gaan naar een normale school. Tijdens die twee jaar krijgen zij enorm veel ondersteuning, maar ook training in sociale vaardigheden, gedrag onder controle houden, terapeutische ondersteuning,... Omdat de gedragsproblemen wel eens uit de hand kunnen lopen, zijn er in elke klas minstens drie volwassen personen aanwezig: 1 leerkracht en 2 'helpers'. Verder lopen er op het moment 2 'Social Careworkers' rond, waarvan Carolyn er eentje is. Ook zijn er drie ruimtes waarin de jongens kunnen afkoelen als dit nodig is, of wanneer ze zelf aangeven dat ze even alleen moeten zijn, dit zijn de 'Quiet rooms'. Op school wordt er gewerkt met punten, bij goed gedrag in de klas, tijdens de lessen, tijdens de sessies, tijdens het eten, tijdens gymles, tijdens... kunnen ze punten verdienen. Ook kunnen er minpunten verdiend worden en deze hangen vast aan een beloningssysteem. Dit is om het goede gedrag van de jongens te stimuleren. Vandaag heb ik voornamelijk alle voorschriften, gedragscodes,... gelezen, zodat ik een beetje op de hoogte ben van alles. Carolyn heeft me ook laten zien wat zij doet, de jongens zijn verdeeld over de twee social workers, en zij houden van alle jongens een soort van dagboek bij. Dit wordt elke dag ingevuld. Ze liet me ook de ruimte zien waarin zij meestal praat met de jongens of spelen speelt, knutselt,... Het is een leuke, warme ruimte die heringericht gaat worden (en daar mag ik mee helpen!). Namiddag heb ik in de Middle Class meegevolgd hoe het er daar aan toe gaat en heb ik de jongens geholpen bij het maken van oefeningen, lezen, ... En iets wat mij meteen opviel was dat alle deuren op slot gaan. Ook wanneer de leerkrachten met de kinderen in de klas zijn, wordt deze gesloten. Nergens staat een deur open. Ik vroeg waarom dat was en dat was omdat wanneer iemand een woede/agressie uitbarsting krijgt, dat de rest beschermt is. Op deze manier kan het kind niet verder gaan dan één omgeving en dus niet alles om zich heen vernielen. Ik vond het best eng, maar ja, dat zijn de voorschriften. Dus vandaag was een rustig dagje, maar er staat mij nog van alles te wachten. Ook ben ik niet bekend met deze doelgroep, dus ik ga een heleboel bijleren. Na deze eerste dag, heb ik er nog meer zin in! En wat wel grappig is, de Ieren hebben het moeilijk om mijn naam uit te spreken, ze kunnen de 'a' in Sanne heel moeilijk zeggen, dus de jongens daar hebben me wel iedere tien keer gevraagd hoe je mijn naam ook weer zei. Bij hen komt het er meestal als Sam, Sanny of Sunny uit :D maar tegen de tijd dat ik wegga, kunnen ze het wel goed uitspreken :)
Na stage had ik nog Irish Cultural Studies. Vandaag ging het over de Ierse Politiek, omdat ze volgende week hier moeten stemmen in Ierland. Het was best een interessante les, want ik wist dus niks af van de politiek hier in Ierland. Ook ging de prof de verschillende nationaliteiten af in de klas om te vragen hoe het daar zat met de regering, het parlement,... en bij mij gekomen: Prof: Where you from? Ik: Belgium. Prof: Well, Belgium, we don't have to discuss that, it's just a disaster over there! Einde gesprek :D
Maar dus weer een boeiende les!
Zo, dat was het voor vandaag :) Tot morgen! Xx. Sanne
vandaag was mijn laatste dagje vrij, morgen begint stage. Ik was vandaag nog eens naar het centrum gegaan en ben maar eens naar het kantoor van de bussen gegaan om uitleg te vragen hoe alles werkt. Ze hebben me enkele papiertjes meegegeven en eindelijk snap ik hoe het zit :) Maar je moet het ook maar allemaal weten hoe het werkt.
Daarna ging ik eens kijken in de winkelstraten en hier heb ik mij een paar uur mee geamuseerd. Er zijn ontzettend veel en ook ontzettend grote winkels. Ook leuk waren de kleine 'prullen' winkeltjes en de souvenirwinkels. In één van die souvenirwinkeltjes zag ik truffels van Baileys liggen, die konden natuurlijk niet slecht zijn! En dat waren ze ook niet, ze waren heel lekker.
Dus daar heb ik mij een namiddagje mee geamuseerd.
Terug op het appartement heb ik nog geskyped met Stef (zoals elke dag!) :) En daar kijk ik toch wel altijd naar uit. Verder heb ik besloten om in de Paasvakantie een weekje terug te komen, ik heb dan vrij van stage en geen les. En de meeste mensen hier, zijn er die week niet. Dus dacht ik: in plaats van hier in mijn uppie te zitten, ga ik een weekje terug naar het Belgenland :)
Zo dat was het voor vandaag. Nog enkele foto's (nog een paar van gisteren in Howth, die heb ik gekregen van Nayara + van de Baileys Truffels en van een aftelkalendertje dat ik gemaakt heb in een creatieve bui :) )
vandaag ben ik met Seames (James, jongen uit Ierland, zit bij mij met Irish Cultural Studies), Nayara (Spaans, ook bij Irish Cultural Studies), Lidia (Spaans, ook bij Irish Cultural Studies) en Benjamin (Spaanse kameraad van Nayara) naar Howth gegaan, een heel mooi schiereiland aan Dublin. We hadden afgesproken aan het Connoly Station en van daaruit namen we de Dart (een soort trein/tram) naar Howth. Na een half uurtje kwamen we daar aan. Seames kende de omgeving daar, dus hij nam ons mee op een mooie wandeling. Tijdens de wandeling hebben we met elkaar gepraat over van alles en nog wat en konden we genieten van alle mooie uitzichten. De zon scheen en het regende niet, dus daar hadden we geluk mee. Na een wandeling van ongeveer 2,5 uur, waren we terug op ons startpunt. Daar haalde Seames en Benjamin zich fish & chips, maar eigenlijk vond ik die niet zo lekker... Er zat azijn en zout op... Nu, ieder zijn ding, ik ben er niet gek van in ieder geval. Terug op ons startpunt, gingen we naar een punt waar soms zeehonden komen. En jawel, we hebben ze gezien! Het was moeilijk om er een foto van te maken, omdat ze heel de tijd terug onder water doken, maar op één van de foto's zie je twee kleine kopjes op het water. Na een hele dag rondgetrokken te hebben, gingen we op ons gemak terug naar Dublin. Dus het was een heel leuke, maar vermoeiende dag!
En hier eindelijk enkele foto's :) Van mijn appartement & kamer, St. Stephens Green Park (mooi park, gelegen in het centrum van Dublin), Mountjoy Square (waar ik om de twee weken op maandag naar school zal gaan) en mijn studentenkaart :)
Ik ben Sanne
Ik ben een vrouw en woon in Dublin (Ierland) en mijn beroep is Student.
Ik ben geboren op 12/01/1989 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: KSJ, dansen, uitgaan,....