Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Roze leeuw
een kijk op Vlaanderen doorheen een roze bril
16-09-2007
Walen tegen faciliteiten?!
In feite zijn Walen TEGEN faciliteiten....als het over fasciliteiten voor Vlamingen gaat uiteraard. Terwijl men in de Brusselse rand vind dat de fasciliteiten zo zuim mogelijk moeten worden geïnterpreteerd, leiden de Waalse politici -niet op zijn minst die van CDH aan selectief geheugenverlies.
Vlaanderen betaalt al jaren het Franstalig onderwijs in de Vlaamse fasciliteitengemeenten, omgekeerd blijkt dit niet zo: Wallonië weigert pertinent om Nederlandstalig onderwijs in Komen en Moeskroen bvb. in te richten.
Daarom dat de Vlamingen het op eigen kosten dan maar zelf doen....en dat is zelfs ook nog niet ok. Mensen die hun kinderen naar de school sturen worden afgedreigt en dergelijke meer (nog niet zovele jaren geleden stonden Franstalige Komenaars zelfs nog aan de schoolpoort de kinderen uit te schelden die naar het Nederlandstalig onderwijs gingen). Gelijkaardige situaties in de rand zouden de Walen waarschijnlijk de woorden rascist of fascist in de mond doen nemen...maar ja de Franstaligen dragen de leuze van het Vlaams Blok natuurlijk hoog in het vaandel; eigen volk eerst....
of hoe Vlaanderen zich weer eens laat doen.... nadat men al tientallen jeren dit probleem uit de media weerd, poogt de gazet van Antwerpen een poging te doen om het probleem aan te kaarten, eindelijk zouden we zeggen, want in een aantal publicaties van de Vlaamse beweging schreeuwt men al jaren om aandacht voor dit probleem:
hieronder het artikel uit de gazet van Antwerpen
Walen pesten Vlaams schooltje
Gazet van Antwerpen
Koen VERSTRAETEN 08-09-2007 Pag. 20
"In de vakantie lieten een vader en een moeder hun kindje inschrijven in onze school. Op de eerste schooldag kwam de moeder, die ambtenaar is op de gemeente, het meisje brengen. Een kwartier later haalde zij haar kind weer uit de klas. De vrouw deed dat uit schrik om haar werk te verliezen. Iemand had de burgemeester op de hoogte gebracht", vertelt Tom Vermeulen, de jonge directeur van het Vlaamse schooltje in Komen.
Zelfs Vlaamse administratie heeft weinig begrip voor situatie in Komen
Vijfentwintig jaar geleden was het Nederlandstalige schooltje in de Henegouwse faciliteitengemeente Komen niet uit het nieuws te branden. Ondanks Waalse pesterijen en tegenwerking slaagden 24 Vlaamse ouders erin om het schooltje op te richten. Maar elke bouwaanvraag leidde tot eindeloze procedurekwesties. Toen de school uit haar voegen barstte, werd elke bouwvergunning geweigerd door de Waalse overheid. De houding van de plaatselijke bevolking was ronduit hatelijk. Zo moesten op zeker moment de Vlaamse kleutertjes spitsroeden lopen langs hysterische vrouwen die hen uitscholden voor het vuil van de straat.
Straat opgebroken
Hoe zou het nu zijn met het schooltje van Komen? "Met ons gaat het prima. We tellen momenteel 35 leerlingen en drie leerkrachten. Maar we worden nog altijd gepest", zegt Tom Vermeulen, amper 28 en leraardirecteur van De Taalkoffer, zoals het schooltje heet. "Zo begon de gemeente, uitgerekend op de eerste schooldag, met wegwerkzaamheden voor de ingang van de school. Enkele maanden geleden werden in onze straat trottoirs gelegd. Ze eindigden aan de linkerkant van de school en gingen voort aan de rechterkant, maar vlak voor de school ligt er geen voetpad."
"We gaan met onze leerlingen zwemmen in Wervik. In Komen is er ook wel een zwembad, maar onze kinderen mochten niet op de glijbaan. Andere kinderen wel. Hetzelfde verhaal in de gemeentelijke sporthal. Telkens als onze kindjes ernaartoe gingen voor de gymnastiekles werd aan de verlichting gewerkt, was iemand de sleutel kwijt of stond een stelling in het midden van de zaal. We hebben uit noodzaak zelf een refter als turnzaal ingericht."
Bourgeoisie
"In Moeskroen verloopt de samenleving tussen Vlamingen en Walen soepel, in Komen niet", zegt Daniël Petit, voorzitter van de vzw KNOKK (Komitee voor Nederlands Onderwijs en Kultuur in het Komense). "Moeskroen is een arbeidersgemeente. In Komen heb je een bourgeoisie: katholiek, Franstalig en conservatief. Kortom, de cdH. De clan van burgemeester Deleu is hier al dertig jaar aan de macht."
"Het Waalse Kind en Gezin kwam na een inspectie tot de vaststelling dat ons schooltje voldeed aan alle voorwaarden om subsidies te krijgen van het Waalse Gewest om een naschoolse opvangdienst op te zetten. Alleen moest die aanvraag worden gehandtekend door de burgemeester. Dat papier ligt al meer dan een maand op zijn bureau. Als we hem daarover aanspreken, kijkt hij niet eens op. Hij heeft geen tijd."
"Bijna 300 Komense kinderen volgen Nederlandstalig basisonderwijs in Wervik, Ieper of Menen. Die zouden naar ons schooltje kunnen komen, maar de ouders durven dat niet. Uit schrik."
Onbegrip
Daniël Petit: "Jammer genoeg hebben we ook af te rekenen met onbegrip van de Vlaamse administratie. De ambtenaren in Brussel hebben geen oog voor een Vlaams schooltje dat in een Waalse enclave vecht voor zijn bestaan. Zo kregen we te horen dat er geen geld is voor onze cursus Nederlands voor volwassenen. De mensen stonden in de rij om er zich voor in te schrijven."
"Vorig jaar konden we beschikken over twee contractuelen om de juf van de kleuterklas bij te staan. Zij heeft twintig kindjes onder zich, variërend in leeftijd van 2,5 tot 5. Dit jaar kregen wij te horen dat er geen contractuelen aan de slag kunnen. Resultaat: zes van de twintig kinderen werden van school gehaald. Dat zijn kindjes van vijf jaar van wie de ouders vinden dat de juf moet bezig zijn met hun kleuters voor te bereiden op het eerste studiejaar en niet met het verversen van pampers."
"Twee extra krachten in de kleuterklas is voor onze school geen luxe", zegt directeur Tom Vermeulen. "De helft van de kinderen spreekt thuis Frans, wat zeker in het begin het onderwijs heel traag doet verlopen."
"De grootouders van die kinderen waren Vlamingen. Hun kinderen raakten verfranst en ze willen nu dat die opnieuw in het Nederlands worden opgevoed. Ze doen dat ook vanwege economische redenen. Het merendeel van de bedrijven in de industriezone van Komen is Vlaams. Daarom is die houding van de Vlaamse administratie jammer. Vlaanderen mag ons niet laten schieten."
Gebouwen
De taalgrens werd wettelijk van kracht op 1 september 1963. Daarbij werd een aantal gemeenten overgeheveld van het ene landsgedeelte naar het andere. Sommige gemeenten met een belangrijke anderstalige minderheid werden faciliteitengemeenten. Hier biedt het gemeentebestuur zijn diensten ook aan in de minderheidstaal, worden gemeentelijke berichten in beide talen opgesteld en zijn alle wegwijzers en vertaalbare straatnamen tweetalig weergegeven.
Daniël Petit: "Ook voor het onderwijs bestaan er faciliteiten. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld in de Vlaamse Rand rond Brussel lagere scholen worden onderhouden voor ongeveer 3.000 Franstalige kinderen. Concreet wil dat zeggen dat de Franse Gemeenschap de lonen van de leerkrachten betaalt en de Vlaamse Gemeenschap instaat voor de gebouwen. Elk jaar betaalt Vlaanderen negen miljoen euro. Andersom is in heel Wallonië maar één Nederlandstalig schooltje en dat is dat van ons in Komen. De drie leraars worden betaald door de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest zou moeten instaan voor de gebouwen, maar weigert dat pertinent.
Nochtans staat er in het Vlaamse regeerakkoord letterlijk: 'De bestaande protocollen zullen als nietig worden beschouwd als blijkt dat de Franstalige Gemeenschap niet tegemoet komt aan haar verplichtingen.'"
"Wij in Komen zijn geen extremisten en lawaaimakers. We eisen zelfs niet dat de Vlaamse subsidie aan Franstalige scholen wordt opgeschort. We hebben wel een elegante oplossing. Negen miljoen euro voor 3.000 Franstalige kinderen is 3.000 euro per kind. We stellen voor om die negen miljoen te verdelen over 3.035 kinderen, zodat wij er mee van kunnen genieten."
Roze leeuwen willen ultimatum voor nieuwe regeringsvorming
Momenteel zijn we reeds meer dan 2 maand na de verkiezingen. Enquetes tonen aan dat steeds meer Vlamingen voor een Vlaamse republiek kiezen in plaats van voor dit België. Ook onder de Vlamingen die niet voor een totale splitsing kiezen, zijn er veel die wel een verdere staatshervorming noodzakelijk achten.
De Waalse politici zijn het niet gewoon dat Vlaanderen niet langer akkoord gaat met hun systematische NON. Volgens de Roze Leeuwen is het nu een moment om door te duwen. We vragen dan ook aan de Vlaamse onderhandelaars om niet enkel BHV als absoluut minimumprogramma op te nemen in de regeringsonderhandelingen, maar de resoluties van het Vlaamse Parlement als minimumcriterium te nemen. Meer nog, om ervoor te zorgen dat het uitblijven van een regering een degelijk beleid en bestuur in de weg staat moeten we deze situatie kunnen ontmijnen.
De druk moet dus omhoog om snel tot oplossingen te komen. De Roze Leeuwen stellen dan ook een ultimatum voor. Voor het eind van deze maand moet er een regering komen, zoniet komt er nooit meer een Belgische regering . Als de Vlaamse partijen nu voor 1 keer de zelfde kant kiezen zijn er dus middelen genoeg om de Franstaligen onder druk te zetten. Onder de Vlaamse partijen zijn er weinig die een traan zouden laten bij het heengaan van dit land. De Roze Leeuwen vragen dus voor 1 keer politieke moed en vragen de onderhandelende partijen dit ultimatum te onderschrijven. Als Wallonië enkel de keuze krijgt tussen een staatshervorming zoals alle Vlaamse partijen goedkeurden in het parlement of een effectieve STAATSVORMING, dan denken we dat we weten waarvoor ze zullen kiezen.
Of het realistisch is dat de partijen een ultimatum zullen uitvaardigen? "Dat lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar we moeten toch toegeven dat alle Vlaamse onderhandelende partijen ons positief blijven verrassen -in positieve zin welliswaar. Maar de buit is nog niet binnen! Nu is het een kwestie van volhouden. Ons doel is ook niet dat de partijen echt een ultimatum gaan stellen, ons doel is een grondige staatshervorming. Ons doel voor deze regeringsonderhandeling althans, ons uiteindelijke doel is een Vlaamse republiek, daar verandert er niks aan",
aldus de woordvoerder van de Roze Leeuwen. Bovendien moeten de Franstalige onderhandelaars ook beseffen dat de Vlaamse burger steeds meer opschuift richting seperatisme, hoe langer de regeringsvorming nog duurt, hoe meer Vlamingen dit spelletje grondig beu geraken. Diverse enquêtes tonen aan dat reeds 40% van de Vlamingen vindt dat Vlaanderen zich best afsplitst van België. Ons een grondige staatshervorming weigeren is dan ook het domste wat ze zouden kunnen doen....
Humo, een lijfblad voor links Vlaanderen, kan moeilijk verdacht worden van enig flamingantisme. Toch weigerde de vrt de reclamspot van deze week omdat hij weinig respect zou vertonen voor de monarcie. Wie de reclamespots van Humo beluisterde in het verleden weet dat eigenlijk alles en iedereen bespot wordt in zo'n spotje. De spotjes zijn geestig en drijven de spot met tal van BV's. Nooit ervaarde iemand dit als kwetsend, want niemand voelde zich door de spots beledigd....
Maar we weten al lang dat niet iedereen gelijk is voor de wet. Met holebi's met personen met een handicap heeft men al leren lachen (vele gehandicaptenverenigingen plaatsen cartoons rond handicap, om even over de problematiek te kunnen nadenken, omdat een beetje zelfspot wel mag). Maar aan Van Saxen Coburg raakt men niet, zeker nu dit land in een existentiële crisis zit...
het land in crisis? Hadden sommige Walen niet het intelligente idee om Groen! in d eregering te halen in plaats van N-VA? Dan zou de crisis volgens hen ontmijnt geraken. Een mooier compliment kon Ward De Bever zich niet indenken: De Walen geloven dat alle andere partijen hun verkiezingsbeloftes zouden inslikken, maar die Ward, die blijft zijn principes misschien wel trouw....en wat Groen! betreft, die kunnen we weinig kwalijk nemen want die beloofden -buiten het sluiten van de kerncentrales- niet zoveel de voorbije verkiezingen. alhoewel, ook zei beweerden dat ze de splitsing van BHV wilden en ze stemden ook in met de resoluties van het Vlaams parlement.... Maar de modale Vlaming, die ziet geen graten in Groen! als regeringspartij....of hoe dit land eigenlijk al gespleten is, voor de zoveelste keer is er een totaal verschillende publieke opinie...
Een enquete van de gentenaar leert ons het volgende:
Groen! of N-VA in nieuwe regering
Wie verkiest u in de nieuwe regering: Groen! of N-VA?
Wallen onder de ogen sieren mijn gezicht. sommigen onder jullie zagen me misschien op het vtm-nieuws....In september ga ik van start als logopedist in een School voor buitengewoon onderwijs in Astene. Pas in juli kregen we bericht dat de school mocht starten....Schileren timmeren, schuren,...het werd een race tegen de klok, maar nu maandag gaan we dus open.
Ik weet pas definitief dat ik kan starten vanaf dinsdag (veel hing afvan het aantal inschrijvingen....), dus mijn opzeg gebeurde ook recent. Dus nu nog effe druk (job in revalidatiecentrum afronden, starten in Astene en het poltieke jaar gaat ook terug van start, dus in Gent wordt het ook drukker (werk daar voor Helga Stevens, www.helgastevens.be )
Het wordt dus een kalme blogweek, ik hoop terug een blog te hebben op 13 september...2 weekjes rust dus, tot dan!
Dit weekend werd Leterme nog geprezen om zijn vastberadenheid op de Ijzerbedevaart. Dehaene, de cd&v boer zou Leterme liever als hoer zien. In ruil voor een postje enkele van zijn afspraken niet nakomen. wat stond er nu juist in die bewuste gelekte nota? letterlijk: Staatshervorming wordt buiten regeringsvorming gehouden.
Wel oplossing splitsing BHV in regeerakkoord, liefst in formule die geen 2/3 vereist.
Regering tot juni 2009.
Juni 2009 alle verkiezingen, alle parlementen legislatuur van 5 jaar. OW wijzigen.
Groep zes ervaren politici onder leiding voorzitter van Kamer en Senaat werken voorstel staatshervorming uit tegen eind van het jaar. Moet goedgekeurd door Kamer en Senaat tegen juli 2008 of eind 2008.
Onzekerheden
Is deze formule voldoend om CDH te ontdooien en volop te laten meewerken aan oranjeblauw?
Wil PS aan staatshervorming meewerken buiten regering met perspectief van ontbinding in 2009? (is voor hen een voordeel - kunnen opnieuw grootste partij worden)
Als PS een regering wil dan wellicht CD&V - VLD - MR - PS - CDH?
Deze formule heeft 2/3: onderhandeling bij vorming regering? Of toch buiten regering?
Is MR bereid zijn federale bonus opnieuw in balans te leggen in 2009?
Wil MR oranje blauw voor 2j? Dan eerst BHV oplossen.
Quid NVA (is nodig voor oranje blauw)
mijn reactie? Staatshervormingen op lange baan schuiven...daar hebben wij als Vlamingen alle ervaringen mee. Eigenlijk is ontwikkelingssamenwerking al geregionaliseerd, maar de praktijk blijft uit. Meer nog, Franstaligen gooiden het tijdens de onderhandelingen nog eens op tafel. De franstaligen zien ontwikkelingshulp vaak nog als uitzaaiingen van het Franse imperialisme, Vlaanderen wil zich focussen op enkele landen, om zo meer te betekenen dan een druppel op een hete plaat.
Feit is, als de Walen ontwikkelingshulp willen volgens een andere methode: geen enkele Vlaming houdt ze tegen, want de splitsing is eigenlijk al een feit. Maar belgië zou België niet heten als men de bevoegdheden niet wat overal laat: de gemeenten doen wat aan ontwikkelingshulp (vele gemeenten voorzien budget hiervoor), de Vlaamse regering heeft haar minister (Bourgeois), Federaal doet men ook aan ontwikkelingssamenwerking... ook Wallonië heeft haar minister voor ontwikkelingssamenwerking (6 miljoen frankskes per minister per jaar ...met dat geld kunnen ze een aantal Plan international kindjes adopteren....), nu ja van wat heeft wallonië geen minister he (3 ministers van onderwijs bvb....) dehaene zit op zijn paard na het lekken van zijn nota; je moet eigenlijk maar een lompe boer zijn om te denken dat er geen fotografen zouden staan voor de poorten van t paleis, maar ja PS nadat De Gucht suggereerde om Magritte als formateur te benoemen omdat het momenteel een surrealistische situatie lijkt zocht ik een bijpassende tekening....Die koe dat is geen koe, maar een surealistisch paard...vandaar 'Dehaene zit op zijn paard'
Gisteren ging ik naar de Ijzerbedevaart... Erg veel volk was er niet. Misschien is zoiets dan ook niet helemaal meer van deze tijd. Steeds meer mensen zien het nut in van een onafhankelijk Vlaanderen. Dat klomt door de politieke toestand, door onrechtvaardigheden, door enkele cijfers op te tellen....maar dat komt niet door een soort 'wij-gevoel'. Of doorhet gevoel dat ze zich Vlaming VOELEN. Velen staan dus misschien wel achter de ideeën die verkondigd worden op de bedevaart, maar komen daar op een zondagmorgen hun bed niet voor uit.
inhoudelijk was het voor het eerst in jaren een sterke bedevaart. de toespraak van de voorzitter wond er voor één keer geen doekjes om. waarschijnlijk begrepen de organisatoren dat een 'softe bedevaart' niks zal doen met het opkomstcijfer. Of toch, radicale bedevaarders blijven thuis, anderen komen niet in de plaats. Als zij al de trein richting Diksmuide zouden nemen, was het om een halte verder af te stappen aan plopsaland...
De inhoudelijk sterke bedevaart doet ons ook stilstaan bij de Ijzerwake de week eerder. Inhoudelijk kwamen ze ongeveer overeen. Er waren geen grote verschillen in visie. Een oude bedevaarder verwoordde het zo: laat ons 364 dagen per jaar elk op onze manier strijden voor ons doel....maar laat ons 1 dag per jaar samenkomen op een bedevaart....
Leterme was op de Bedevaart niet aanwezig, enkelingen vonden dit bizar, anderzijds kan een premier het niet echt maken om naar een manifestatie te gaan waar men onomwonden vraagt de boel te splitsen (zeker een kandidaat-premier kan dit niet maken....éénmaal premier zal hij het ook wel niet doen, maar ik zou het toch wel tof vinden...)
Normaal heb ik het niet zo voor De Gucht, maar wanneer het gaat over dit onderwerp, schreef hij wel een boeiende uiteenzetting. Ik neem ze dan ook met plezier over. N-VA'ers, lees maar eens wat de kartelpartner weet te vertellen over de "schepping"
Ah ja, morgen geen Blog door ijzerbedevaart, maar maandag ben ik er opnieuw....ben trouwens nieuwsgieriger dan andere jaren naar Bedevaart. Als het comité het zelf wilt en duidelijke uitspraken doet, kan de bedevaart terug betekenis krijgen....vingers kruisen (al verwacht ik van dit comité niet te veel eerlijk gezegd...
Opinie De Gucht: De doos van Darwin
16 augustus 2007 - Voor uittredend minister van Buitenlandse Zaken, Karel De Gucht, is het duidelijk: creationisme of een letterlijke interpretatie van het scheppingsverhaal hoort niet thuis in de lessen biologie. In De Standaard van vandaag reageert De Gucht daarmee op de uitlatingen van CD&Vers Cathy Berx en Luc Van den Brande (DS 13 augustus) die het scheppingsverhaal naast de wetenschappelijke interpretatie willen plaatsen. De Gucht: Het brengt de lessen biologie niks bij, net zomin als alternatieve theorieën over ooievaars en savooikool onze jongeren kritisch denken bijbrengen over de wonderen van de geboorte.
De discussie rond het creationisme was tot voor kort een uniek Amerikaans fenomeen, weinig relevant en dus niet bedreigend voor het Vlaamse onderwijs. Gelukkig maar, zou je denken, als je bekijkt welke geloofwaardigheid dergelijke pseudo-wetenschappelijke theorieën over het ontstaan van de mens in de VS genieten. Volgens een recente Gallup-peiling is 43 procent van de Amerikanen ervan overtuigd dat God de mens eigenhandig geschapen heeft, min of meer zoals die nu bestaat. Daarnaast gelooft 38 procent van de ondervraagden dat de mens doorheen de tijd geëvolueerd is, maar dat God dit proces begeleid heeft.
Vlaams parlementslid Luc Van den Brande (CD&V) lijkt het creationisme echter een ernstige discussie waard te vinden (DS 13 augustus). Hij vindt het afwijzen van creationisme indoctrinerend tegenover onze kinderen en wil ze 'leren openstaan voor verschillende opvattingen'. Van een dovemansgesprek tussen de wetenschap en zij die haar negeren valt echter weinig goeds te verwachten.
Aanleiding voor deze discussie is een rapport van de parlementaire vergadering van de Raad Van Europa dat de opkomende invloed van creationistische theorieën als een gevaar voor ons onderwijs ziet, dat mogelijk zelfs onze democratische basiswaarden ondergraaft. Het rapport roept onderwijsautoriteiten op wetenschappelijke kennis over de evolutie te promoten en de wetenschappelijke pretenties van het creationisme tegen te gaan.
Van den Brande, voorzitter van de EVP-fractie bij de Raad van Europa, vroeg uitstel van het rapport omdat het zou 'verhinderen dat mensen vanuit hun geloofsopvatting ook aannemen dat er buiten de evolutieleer of het wetenschappelijke aspect, wellicht nog een andere creator kan bestaan die aan de oorsprong van het leven ligt.'
In zijn repliek op een parlementaire vraag van Annick De Ridder (Open VLD) over mogelijk gebruik van een creationistisch boek in een Vlaamse school - een boek dat bovendien het verband legt tussen 'geloof' in de evolutietheorie enerzijds en de Holocaust en de aanslagen van 11 september anderzijds -maakte de CD&V-fractie in het Vlaams Parlement eigenaardige bokkensprongen. 'In het kader van de eindtermen moeten we goed bekijken op welke plaats deze zaken worden aangereikt', besloot Luc Van den Brande. 'Wat in de eindtermen en vooral in de evolutieleer ook staat,' stelde zijn collega Cathy Berx, 'leerlingen moeten worden geconfronteerd met teksten die daar misschien haaks op staan om er dan kritisch mee om te springen.'
Als de CD&V-woordvoerders beweren dat zij 'niet tot diegenen behoren die als integristische creationisten beschouwd worden,' impliceert dat dat er volgens hen ook iets als 'ruimdenkende creationisten' bestaat. Een gevaarlijke misvatting. De theorieën van intelligent design verwerpen zonder meer de wetenschappelijke consensus rond de kern van de evolutietheorie, hoewel ze zelf niet van wetenschappelijke feiten uitgaan en geen wetenschappelijke methode aandragen om de zogezegd broodnodige kritische confrontatie aan te gaan. Een dergelijk dovemansgesprek brengt de lessen wetenschap niks bij, net zomin als alternatieve theorieën over ooievaars en savooikool onze jongeren kritisch denken bijbrengen over het wonder van de geboorte. Het naast elkaar, op gelijke hoogte, bespreken van creationisme en evolutietheorie is een logische onmogelijkheid. We moeten dit niet verder bekijken om te zien hoe we dit in het kader van de eindtermen aanbrengen. In de eindtermen - de basisvaardigheden, kennis en inzichten waarover iedere leerling van eender welk net bij het afstuderen moet beschikken - hoort dit duidelijk niet thuis. Nergens.
Het afwijzen van deze pseudo-wetenschap heeft ook geen enkele invloed op het evenwicht tussen wetenschap en godsdienst waar Van den Brande zich op beroept. Zoals minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) in deze discussie al opmerkte, houdt de overheid zich niet bezig met de inhoud van de leerplannen godsdienst. In de levensbeschouwelijke lessen kunnen dus verhalen aan bod komen die haaks staan op wat de les biologie aanleert.
Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang we erkennen dat zingeving en wetenschap van een andere orde zijn. Beide door elkaar halen, zoals creationisme het doet, opent een doos van Pandora waar enkel verwarring en wetenschappelijk analfabetisme uit te voorschijn komen.
Terwijl dit ook voor gelovigen nergens voor nodig is. Natuurkundige en overtuigd christen Gerard Bodifée schreef zijn bewondering voor de wetenschap ooit toe aan het feit dat hij 'niet alleen de authenticiteit, maar ook de begrenzing ervan' inzag. 'De wetenschap is de waarheid,' vat hij het samen, 'maar niet de volle waarheid.' Dat lijkt me, of je nu vrijzinnig, christen of moslim bent, een zinniger uitgangspunt voor onze jongeren dan het creatief omspringen met wetenschap waar Van den Brande en Berx ruimte voor willen laten.
Karel De Gucht is uittredend minister van Buitenlandse Zaken.
In vorige blogs haalden we hetz elf al aan. Wallonië en Vlaanderen liggen misschien wel heel dicht tegen elkaar, maar we begrijpen elkaar niet steeds. Vlamingen staan te roepen dat de meerderheid van de Vlamingen voor meer autonomie kozen. in Wallonië beloofden alle partijen voor de verkiezingen om tegen een grote staatshervorming te zijn...
Eigenlijk is de oplossing dat één van beiden of alle twee water in de wijn doen. Franstaligen zijn het al jaren gewoon dat de Vlamingen het water aandragen. Voor de verkiezingen scheeuwde het vlaams belang dat dit nu niet anders zou zijn. dat CD&V Vlaanderen zou verraden....toegegeven, zo een hardnekkig Vlaams front had ik ook niet verwacht. Ook niet van de VLD die voor de verkiezingen België herontdekte als kiesstrategie (als de tjeven zich Vlaams profileren, pikken wij de Belgen wel op), maar iedereen weet anderzijds dat mensen als Tommelein, Vlaams republikeins denkt...
Een ander fenomeen waarom we nu een dergelijke patstelling hebben, is de media. Carl Devos haalt het ook aan in de standaard, er zijn geen nationale media meer. De wijze waarop de mensen informatie krijgen langst de ene kant van de taalgrens en de andere kant is totaal verschillend. Jarenlang was dat trouwens de reden dat het buitenland vaak -in onze ogen- bizarre info verspreidde rond wat er in belgië gebeurde. Internationale journalisten die over België schreven, kunnen gemakkelijker Frans begrijpen en haalden hun info uit Franse kranten. Tegenwoordig probeert de VVB ook Engelstalige info te verspreiden, een nieuwsselectie van de Vlaamse pers als het ware.
Ik citeer tot slot nog eens Carl Devos:
Hoe is het zo ver kunnen komen?
Het ontbreken van Belgische media is voor Carl Devos een belangrijke oorzaak van de duidelijke verschillen in de publieke opinie. Wallonië is voor ons buitenland geworden, helaas. De regionale reflex is evident omdat die het dominante geluid geworden is binnen elke media en taalgroep. Dit is heel lastig om te keren, aldus De Vos.
Carl Devos is prof aan de RUG, officieel zal hij als politicoloog onpartijdig zijn, maar hij heeft duidelijk rooie trekjes. Hij vindt het blijkbaar nog jammer dat het Belgische 'gevoel' er niet meer is, maar enfin hij geeft het al toe, iets wat enige tijd geleden nog niet het geval was.... Trouwens Carl Devos is de meest rechtse (letterlijk dan) van dit gezelschap.
brussel - Verscheidene Nederlandstalige kranten schrijven vrijdag in hun commentaren dat Yves Leterme ongetwijfeld een comeback zal maken. De gewezen formateur en CD&V zijn immers 'incontournable'.
Volgens Peter Vandermeersch van De Standaard betekent de teruggave van de formatieopdracht niet het einde van Yves Leterme als formateur. 'Hij mag dan enkele uitschuivers hebben gemaakt en zijn onderhandelingsmethode mag dan niet altijd even bevlogen zijn, de man van 800.000 stemmen blijft 'incontournable' als formateur van de nieuwe regering. Zijn onverzettelijkheid maakt hem in Vlaanderen zelfs populairder dan ooit', zo schrijft de algemeen hoofdredacteur.
'De mislukking van de formatie betekent wel dat ons politiek bestel in een crisissituatie terechtkomt. Het onbegrip tussen de beide gemeenschappen is gevaarlijk groot', gaat Vandermeersch verder.
'Wat de Franstaligen in het algemeen en het CDH in het bijzonder na deze mislukking meer dan ooit moeten beseffen, is dat ze een dialoog over een verdere staatshervorming niet kunnen blijven ontlopen. Iedereen, Vlamingen en Franstaligen, heeft er belang bij dat die dialoog ordentelijk plaatsvindt. Zo niet dreigt, vooral aan Vlaamse kant, een radicalisering te ontstaan. Wie een verdergaand federalisme blijft weigeren, zou wel eens de wegbereider van het separatisme kunnen zijn', besluit Vandermeersch.
In Het Nieuwsblad stelt Peter De Backer zich de vraag of via de traditionele procedures nog een nationale regering gevormd kan worden, nu de politieke geesten in ons land zo ver uiteengegroeid zijn. Ook meent hij dat 'telkens als Joëlle Milquet haar 'non' op Hertoginnedal liet weerklinken, er in Vlaanderen separatisten bijkwamen'. 'Ook redelijke mensen die gruwen van vendelgezwaai of nationalistisch tromgeroffel, begrijpen niet langer dat de Franstaligen zelfs nog maar het begin van een communautair gesprek halsstarrig blijven weigeren', aldus De Backer.
In de krant Het Volk vindt Joost Loncin het erg dat de politieke elite kostbare tijd heeft verloren. 'Er zijn namelijk niet alleen de institutionele problemen; er zijn ook de economische en sociale kwesties die om een oplossing schreeuwen', aldus de commentator.
De Tijd schrijft in zijn commentaar dat het scenario van donderdag vrij voorspelbaar was. 'Ook sommige CD&V'ers zijn ervan overtuigd dat een tripartite stilaan het enige alternatief is', stelt Pieter Blomme.
Filip Rogiers van De Morgen wijst er in een standpunt op dat twee, zelfs drie taal- en cultuurgemeenschappen al vier decennia lang tonen hoe ze met geven en nemen toch constructief kunnen samenleven. De hamvraag is volgens hem of we erin slagen 'dit unieke experiment voort te zetten', niet of dit land een regering heeft 'voor de eerste schooldag, voor het vallen van de bladeren of voor Kerstmis, zelfs niet wie ze zal leiden'.
Is Yves Leterme nu weg? Neen, zeker niet, meent Luc Van der Kelen van Het Laatste Nieuws. De CD&V laat Leterme niet vallen en aangezien de partij vrijwel 'incontournable' is, is een formatie Leterme II mogelijk en zelfs denkbaar. Iemand anders zal de zaak nu moeten ontmijnen. Een wijze man van CDH-signatuur wellicht, omdat wie de moeilijkheden maakt, ook de oplossing moet zoeken, schrijft Van der Kelen.
Ook Het Belang van Limburg schrijft dat het kartel van CD&V en N-VA 'incontournable' is en dat Yves Leterme zeker terugkomt. Maar volgens Eric Donckier moet Leterme zijn terugkeer wel vanaf vandaag voorbereiden, in alle discretie, en daarbij blijk geven van een grote openheid van geest én van emotionele intelligentie ten overstaan van de Franstaligen en hun gevoeligheden. Daarna mag men hopen dat ook de Franstaligen eindelijk wat verder willen kijken dan hun neus lang is en loskomen van hun voorgeprogrammeerde 'non'.
Het Vlaams front vertoont na de eerste episode van de formatie geen barsten, luidt de analyse bij Gazet van Antwerpen. De splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en een ingrijpende staatshervorming blijven overeind. Zo niet komt er geen nieuwe federale regering. Het is nu aan de Franstaligen om de formatie weer vlot te trekken. Als ze menen dat dit mogelijk is met een nieuw salvo 'nons', is dat volgens Dirk Castrel een grove misrekening.
steeds meer intelligente mensen houden rekening met het einde van België
Steeds meer verstandige mensen houden er rekening mee dat Vlaanderen kan besluiten uit België te stappen (22/08/07 - Knack)
Wat als in de komende weken blijkt dat Vlamingen en Franstaligen eigenlijk niet meer in staat zijn samen een regering te vormen? Knack legt de vraag voor aan Paul Van Orshoven, professor publiek recht.
Er komt een moment waarop de bestaande wettelijke regelgeving er in feite niet meer toe doet", aldus de professor. "Ik denk dat steeds meer verstandige mensen er rekening mee houden dat Vlaanderen finaal kan besluiten uit België te stappen, zonder dat daarvoor de grondwettelijk vereiste tweederdemeerderheid wordt gezocht. Omdat het niet kan blijven duren dat een minderheid van de bevolking de legitieme en democratische aspiraties van de meerderheid aan haar laars lapt. Ook Tsjechië en Slowakije zijn uiteengegaan op een manier waarin in de grondwet niet was voorzien.
Professor Van Orshoven ziet dat als een moderne variant van de historische eed in de kaatsbaan, een vrije vertaling van het beroemde serment du jeu de paume uit de Franse Revolutie. Op 20 juni 1789 zwoer de verzamelde burgerij, die zichzelf beschouwde als de échte vertegenwoordiger van de Franse natie, in de overdekte koninklijke kaatsbaan van het paleis van Versailles de dure eed niet uiteen te zullen gaan vóór Frankrijk tot een constitutionele monarchie was omgevormd. Hoewel juridisch waardeloos, noopte dit burgerprotest koning Lodewijk XVI uiteindelijk tot het bijeenroepen van een constituante.
In de geest van de eed in de Kaatsbaan is het desnoods geoorloofd om, in weerwil van de bestaande grondwettelijke regels, met een eenvoudige meerderheid van Nederlandstaligen in Kamer en Senaat eruit te stappen. Legitimiteit daarvoor kan worden ontleend aan het bestaan van een brede consensus bij de Vlaamse bevolking en haar politieke leiders dat het anders moet. De professor publiek recht wil in verband met de huidige communautaire patstelling ook nog dit kwijt. De Franstaligen herhalen steeds maar: on est demandeur de rien. Wil iemand hen erop wijzen dat in deze context het behoud van het status-quo vragen, wel degelijk iets vragen is, en wel heel erg veel?...
Voor één keer 2 blogs op een dag... nu ja als je weet dat Bertje gisteren een intelligent Blog plaatste, weet je hoe laat het is. Doe zo voort Bert, en wie weet zit je dan op goede weg om Spirit weer op de kaart te zetten!
Er dreigt een breuk in het formatieberaad. Dat kan fantastisch nieuws zijn! Een federale regering heeft klaarblijkelijk geen echte toegevoegde waarde voor de Franstalige partijen. Voor hen kunnen deze onderhandelingen perfect op een sisser uitlopen. De eisen die ze stellen op communautair vlak zijn ronduit beledigend. Waarom zouden de Vlaamse partijen niet toegeven aan de Franstaligen en inderdaad verder doen zonder federale regering?
Nergens ter wereld zijn er zoveel democratisch verkozen instellingen zoals hier. Nergens ter wereld wordt dicht bij de bevolking zoveel inspraak voorzien. Een federale regering die enkel lopende zaken afhandelt, is een weelde voor elke overtuigde Vlaamse democraat. En ook voor elke Waalse democraat. Laat de ernstige problemen oplossen door de democratisch verkozen Parlementen van Vlaanderen en Wallonië. Er is immers geen sprake van een democratisch vacuüm. En in Brussel zijn er nog veel meer parlementen.
Geef iedereen zijn zin. De Franstaligen willen geen verdere onderhandelingen. Stop ze dan. De Vlamingen willen meer bevoegdheden voor het Vlaams Parlement. Neem ze dan. Maanden geleden voorspelde Yves Leterme dit mogelijk scenario aan mij. Ook de formateur krijgt dus gelijk.
De Vlaamse regering staat klaar. Er is geen vuiltje aan de lucht. Bert
Antwerpse moslima's eisen verbod op paaseieren en kerstbomen...
De Antwerpse moslima's zijn nog steeds niet te spreken over het hoofddoekenverbod. Dat verbod kwam er voor iedereen die in contact komt met bewoners. Dit om de neutraliteit van de dienstverlening te garanderen.
Als tegenreactie stelt Badia Miri -een vakbondsafgevaardigde- nu dat ook de kerstbomen en de paaseieren moeten verdwijnen. Dit lijkt me wel wat ver gaan. Kerstbomen en Paaseieren hebben niks meer met religie te maken. Moest Miri het hebben over een verbod om kruisbeelden te hangen, adventskransen en kerststallen te plaatsen, dan zou ik er weer geen problemen mee hebben. De goede wil moet immers van 2 kanten komen.
Anderzijds viert men kerstmis bijvoorbeeld ook in Taiwan, een land waar er bijna geen Christenen wonen. En moesten kerstmarkten enkel door Christenen worden bezocht, dan waren er heus een pak minder. Men mag dus niet gaan overdrijven. Men zou beter ook eens gaan kijken in Turkije, waar er ook een hooddoekenverbod heerst in openbare gebouwen. Dit om de neutraliteit te garanderen. Bovendien zijn de voorbeelden die Miri aanhaalt niet erg zorgvuldig gekozen: De kerstboom stamt uit een heidens gebruik om eieren in de bomen te hangen tegen hagelstenen. De paaseieren hebben ook heidense roots.... Op palmzondag moet men inderdaad geen palmtakken beginnen uitdelen en zo, of op aswoensdag geen askruisjes maken, maar dat doet men hier ook al jaren niet meer.
Eigenlijk is het jammer dat er zo weinig begripvol samengeleefd wordt, dat men die problemen laat escaleren tot de grootte van bepaalde politieke partijen de besturen dwingen om maatregelen te treffen. Als je als moslima eerst jaren ongestoord met een hoofddoek naar het werk kon komen en nu wordt je geviseerd is dit uiteraard niet leuk. Samen rond tafel zitten, de discussie aangaan....dit is iets die reeds veel eerder moest zijn gebeurd.
Het voorstel van Badia Miri is dus behoorlijk onozel, alhoewel ik toch wat begrip voor haar visie kan opbrengen...
Dan zijn er Amerikanen om ze een geweten te schoppen.... Het is weer een tijdje geleden dat ik een blog overnam...en nu wel een in het Engels. Taalpuristen, voor je de wapens op mij richt, probeer eerst te vertalen! Een Amerikaanse Blogger uit Gent ergerde zich (terecht!) aan de Franstalige glazen die Quick aan zijn klanten meegeeft...en zo ligt half Amerika nu ook wakker van de Vlaamse zaak (nu ja dat is iewat overdreven waarschijnlijk)...
Friday, August 17, 2007
"Le Simpson" Glass at Quick in Gent
Ok. If you are Flemish and these two photos don't annoy you, then move out of Flanders because you are the problem. "What's wrong with these?", you ask. Well, I got them as part of a menu in a Quick Restaurant in Ghent.
Yes, Gent, Belgium. That's located in Flanders and, last I checked, the language of Flanders was Dutch, not French.
Now, granted, The Simpson Movie will be shown in Flanders in the original English with Dutch subtitles and related products will most likely be sold with English phrases, but that is the way this is done in Flanders. It is one of the reasons they are among the most linguistic people in the world.
However, when a product originally from America is in French, it is clearly intended for the Walloons.
I admit, I raised a little hell in the restaurant where I was. I asked the workers there if they were kidding me. One of them just pointed out that the promotion was only valid until supplies ran out and, since their supplies did run out, they were forced to get the French versions or stop the action.
Hmmmm. Stop the action? As politically incorrect it was to give me a French glass and I'm sure I wasn't the only shocked customer, maybe that would have been the better option. However, Quick has long showed little good sense regarding Flemish issues. Just go to any of their Brussels-based restaurants and try to speak Dutch. I wish you luck finding any of their employees who can speak it back. This attitude problem at their management level might help explain the cut-back of restaurants in Flanders with closures at high-profile locations in Ghent & Aalst.
The problem in Flanders is that most people will just look at something like this, shrug and move on without saying anything. However, it doesn't mean they are not bothered by it. Why else would 25% or the region vote for a party dedicated to the splitting up of Belgium and another 30% vote for a party leaning in that direction? However, ask people on the street how they feel about these issues and they will waffle around it without committing to their real feelings.
I long for the day that Flemish people will speak up and say "No More!". Claim their rights to enjoy their country in their language, reclaim Brussels and force companies like Quick, a Belgian franchise, to show more judgement about how they treat the segment of the population that actually has money in their wallet.
Dat is zowat wat er op Hertoginnedal staat te gebeuren. de Vlaamse kiezers kozen duidelijk voor meer autonomie, de Waalse partijen zijn daar resoluut tegen... Het feit is dat dit land uit 2 democratieën bestaat en de optelsom daarvan...dat is alles behalve een democratie. Eigenlijk moet 1 van de 2 landsgedeelten zijn staart intrekken, een bocht durven maken.
Of men kan proberen uitleggen waarom een staatshervorming noodzakelijk is. In Vlaanderen slaat de vergrijzing bvb harder toe dan in Wallonië, daar willen ze over een écht zilverfonds en over echte structurele maatregelen om ons sociaal zekerheidsstelsel op lange termijn te behouden niet weten. Een socialist als Frank Vandenbroucke zag dit al in van toen hij ooit federaal minister werd. De partijtop waartoe VDB behoort schijnt het nog steeds niet in te zien. Vandelanotte vindt dat we de walen moeten duidelijk maken dat de hervormingen nodig zijn. eigenlijk wel grappig dat een schijnbaar intelligente proffessor beweert te geloven dat ze nog geen ongrondwettelijke kieskring kunnen splitsen, maar dat men wel tot een akkoord zal komen rond hervormingen in de sociale zekerheid. Bovendien slaat hij de bal ook mis wanneer hij zegt dat 'de Walen' tot inkeer moeten komen. het is het Waalse politieke stelsel die gewqoon totaal anders is dan het Vlaamse. Dat zeggen trouwens niet enkel Vlaams Nationalisten, ook enkele Waalse proffen schereeuwen het al langer van de daken: er zijn ingrijpende veranderingen nodig in wallonië, de Vlaamse transfers wiegen de waalse economie in slaap, en daar is niemand bij gebaat. De onderhandelaars op Hertoginnedal zijn daar in elk geval nog niet over akkoord.
Is dit het einde van België? Waarschijnlijk niet, iemand zal waarschijnlijk plooien...en de geschiedenis leert ons dat de Walen langer het been stijf kunnen houden dan de Vlamingen. hoeveel regeringsonderhandelingen er nog nodig zijn om in Vlaanderen het onafhankelijkheidsidee te doen rijpen is weer een paar andere mouwen. Uit een enquete van de Gazet van Antwerpen gelooft reeds een meerderheid van de Vlamingen dat begië op een scheiding zal uitdraaien. een redacteur van de standaard schreef al omomwonden dat het waalse NON, wel eens het einde van België sneller in zicht zou kunnen brengen dan velen denken, hij vult zelfs aan dat dit zo erg nog niet zou zijn, voor Vlaanderen én wallonië (hij vergelijkt met Slovakije, die na de boedelscheiding eindelijk verantwoordelijkheid opnam en uit de economische malaise geraakte).
Nu dit zijn maar tijdelijke zaken, maar een feit is dat men onomwonden durft stellen dat België misschien wel ooit eindigt, iets wat enkele jaren geleden onvoorstelbaar was. In 2008 zijn het echter weer olympische spelen en dan zullen de tricolore vlagjes weer bovengehaald worden als er een BELG wint. maar stap voor stap....komt het einde toch in zicht. Eigenlijk zou ik die Joëlle Milquet toch eens drie zoenen willen gaan geven...misschien wordt zij ooit de jeanne d'arc van Vlaanderen, zij die Vlaanderen richting onafhankelijkheid dreef....
weer geen eigen blog vandaag...nog steeds behoorlijk druk. Ik ben wel op zoek gegaan naar een interessant opiniestuk en vond dit op de website van de vvb (zie links op deze pagina...)
Getekend Guy Verhofstadt en Karel De Gucht
Pour sa Majesté le Roi des Belges
Wilfried Dewachter 22-06-2007
Pour Sa Majesté le Roi des Belges Getekend: eerste minister Guy Verhofstadt, minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht.
Onder die clausule werd de Europese Grondwet door België ondertekend op 29 oktober 2004, door twee Vlamingen dan nog. Mocht de Grondwet in die context door de Europese Unie worden aanvaard, dan staat Vlaanderen urbi et orbi en voor eeuwig gebrandmerkt als tweederangs component van de Belgische staat.
De clausule is een kernformulering uit de Europese Grondwet. Hiermee stelde de top van de Belgische politiek België aan Europa voor als een overwegend Franstalig land, met op de tweede rij wat Vlamingen en Duitstaligen. Dit toont op een flagrante wijze aan dat Franstalig België en de elite bruxo-belge zich niets aantrekken van de federale loyauteit. Meer zelfs: het toont aan dat ze hun macht consolideren en versterken als zij daar de kans toe krijgen.
Instellingen moeten correct opgebouwd worden en symbolen zijn ook in de politiek zeer belangrijk. Voor zon fundamenteel document had men ten minste voor één keer in de Belgische buitenlandse politiek de federale loyauteit moeten toepassen, zoals alle andere Europese staten dat keurig hebben gedaan (Ierland, Griekenland, Finland ...)
Besluitvorming
De elite bruxo-belge heeft het echter bij die ene grove misstap niet gelaten. Vlaanderen krijgt op één uitzondering na geen voet aan de Europese besluitvormingstafel. Dit is nochtans absoluut noodzakelijk, want volgens de meest gangbare schatting wordt 70 procent van de besluitvorming van een Europese lidstaat bepaald door de Europese Unie. Dat beleidsaandeel van de Europese Unie zal in de toekomst zeker niet verminderen, wel integendeel!
De kans op een volwaardige deelname aan de Europese besluitvorming zag er in 1999, bij de start van de regering Dewael I, voor Vlaanderen nochtans echt goed uit. In het Vlaamse regeerakkoord stond als doelstelling ingeschreven: Vlaanderen streeft ernaar de deelstaten, voor wat hun bevoegdheden betreft, een rechtstreekse vertegenwoordiging in de instellingen van de Europese Unie te geven middels het invoeren van het gedeeld stemmen in de ministerraad voor exclusieve gemeenschaps- of gewestmateries. Bovendien stelde dit regeerakkoord heel vooruitstrevend: In afwachting van de invoering van het bindend referendum en het volksdecreet wordt het consultatief referendum ingevoerd om de burgers nauwer bij het beleid te kunnen betrekken. De Vlaamse regering verbindt er zich alvast toe de uitslag van deze referenda te respecteren. Dit regeerakkoord van 8 juli 1999 is ondertekend door Patrick Dewael, formateur en Bert Anciaux namens VU/ID, Karel De Gucht voor de VLD, Jos Geysels voor Agalev en Steve Stevaert voor de SP. Goedgekeurd door de partijvoorzitters én door de vier partijcongressen. Zon goedkeuring van een regeerakkoord betekent in de Belgische politiek al een hele stap naar de totstandkoming. In zijn Vlaams manifest van 2002 zal minister-president Patrick Dewael de splitsing van de EU-stemmen nog eens als een na te streven objectief naar voren schuiven.
Het gesplitst stemmen is er tot vandaag niét gekomen. In geen enkel federaal land zou de grootste deelstaat zoiets over zich heen laten gaan.
De Europese Grondwet wordt op 29 oktober 2004 plechtig ondertekend zonder dat er een rechtsgeldige Nederlandse versie van dit basisdocument bestaat. Die zal er pas zijn in het Publicatieblad op 16 december 2004, dik anderhalve maand later. Een verwerpelijke gang van zaken, die getuigt van een gebrek aan respect voor het Nederlands, maar ook voor andere staten met kleine talen. En dan maar kneuteren en kniezen dat de burgers geen interesse hebben voor Europa en dat ze de Grondwet bij hun referendum niet gelezen hebben. (Wil men ook eens eerlijk zeggen hoeveel van de vele Belgische parlementsleden de Europese Grondwet hebben gelezen?)
Het blijkbaar uitgaan van het principe la Belgique sera francophone en Europe is geen incidentje, het is het onvoorstelbaar onderuit halen van de federale loyauteit.
Referenda
Ook het verhaal van het referendum (of beter gezegd van de twee referenda) is verhelderend voor het democratisch deficit.
Wie de Europese politiek de jongste decennia een beetje volgt, weet dat het referendum hét middel van democratische inspraak in de Unie is geworden. Het referendum is op dat vlak alvast stukken sterker en effectiever dan het Europees parlement. Dat kan men al aflezen aan de percentages van deelname van de kiezers: zowat 45 procent voor de verkiezing van het Europees Parlement tegenover 65 procent of meer voor de referenda.
België, de eerste minister op kop, wenste de volksraadpleging. Hiervoor was er trouwens een duidelijke meerderheid in het parlement (VLD, MR, sp.a en Spirit, cdH, N-V A, Vlaams Belang, Ecolo). Alleen CD&V was lauw. De PS, aanvankelijk ook lauw, was tegen zodra partijvoorzitter Elio Di Rupo zich radicaal anti opstelde, wegens te gevaarlijk voor de eenheid van het land. Vlaanderen en Wallonië zouden wel eens een andere sensibiliteit kunnen laten blijken, en dat mocht van hem niet. En dus kwam het referendum er niet. Onze buurlanden Nederland, Luxemburg en Frankrijk organiseerden wél het referendum.
De Europese Conventie, die de Grondwet had uitgeschreven, had als motto gegeven: Onze grondwet wordt democratisch genoemd omdat de macht niet in handen is van een minderheid, maar van de grootst mogelijke meerderheid (Thucydides II 37). De macht van het Europees parlement is onmiskenbaar toegenomen door het dubbele neen van Frankrijk en Nederland. De Bolkestein-richtlijn zou nooit tot Dienstenrichtlijn omgebouwd geweest zijn, mede door het Europees Parlement, indien dit niet sterk geworden was door de NON en de NEEN van de volksmacht.
In het Vlaams Parlement werden in 2006 15.000 petitie-handtekeningen voor een Vlaams referendum over de Europese grondwet voorgelegd. De handtekeningen waren verzameld door Attack-Vlaanderen. Een rechtse poging kon je dat bezwaarlijk noemen. Het gaf het Vlaams Parlement de mogelijkheid om én zichzelf én vooral Vlaanderen op de Europese kaart te zetten, tegen de Sa Majesté le Roi des Belges-ondertekening in. Het was een mogelijkheid om voor Vlaanderen een betekenisvolle, democratische plaats in de Europese besluitvorming af te dwingen. Maar neen. Liever klaagt men dat de burgers niet geïnteresseerd zijn. Liever jammert men dat op de Europa-spreekbeurten alleen eurofielen afkomen. Wat een gebrek aan democratische durf. En wat een gebrek aan vooruitziendheid met betrekking tot de plaats van Vlaanderen in de EU in de jonge 21ste eeuw.
Inspraak parlementen
Het zal voor Vlaanderen in 2009 dus nog een stuk moeilijker worden. De Europese Grondwet voorziet voor de nationale parlementen een raadgevende functie in de Europese besluitvorming. Zo hoopt de EU de subsidiariteit voor een deel te kunnen realiseren. Je denkt dan dat de meest optimale organisatie daarvan in België zou kunnen gebeuren via één stem voor de Kamer, één voor het Vlaams Parlement en één voor het Waals parlement (op een technische of overlegwijze te reduceren tot het maximum van twee stemmen ). Maar dat is zonder de Franstaligen gerekend. De hele reeks van raden waarvan een aantal zich wat al te graag parlement noemen mag meespelen in een bijzonder ingewikkeld bureaucratisch stelsel, zodat het Vlaams Parlement hoe dan ook maar één stem heeft en de Franstaligen, met bijvoorbeeld het sturende genie van Di Rupo, zonder moeite tot twee stemmen kunnen komen. Begrijpe wie kan. Hoe kan het zover komen? In juli 2004 werd Karel De Gucht (VLD) minister van Buitenlandse Zaken. Hij schaarde zich toen achter het programmapunt dat de Vlaamse regering in 1999 aannam: er zouden gesplitste stemmen komen voor de exclusieve materies. Dat duurde precies tot aan zijn eerste persconferentie in zijn nieuwe functie, waar hij door een gebrieft journalist werd geblokkeerd. Bij de eedaflegging van Karel De Gucht had de koning zijn kersverse minister al publiek de les gelezen over Congo in alle Vlaamse huiskamers goed hoorbaar via de tv-uitzending. A fortiori zal hij naderhand, binnenskamers, over die splitsing wel een no pasaran te horen hebben gekregen, en dat uit meerdere hoeken.
Gedaan dus het minimale project van 1999, dat eigenlijk maar de vertolking is van de bevoegdheidsverdeling zoals die in de Belgische Grondwet staat neergeschreven.
Was het niet De Gucht die in 2003 verkondigde Als de Vlamingen iets willen, kan niemand dat tegenhouden!? (Financieel-Economische Tijd 7 januari 2003)
Minister De Gucht zal nadien de buitenlandse betrekkingen van Vlaanderen of van zijn minister onder de domper trachten te zetten en pleiten voor een herfederalisering van de buitenlandse handel. La fonction fait lhomme, gaf hij toe (Canvas 27 november 2006). In het jargon van politologen en sociologen heet zoiets elite-recuperatie.
Lichtpunt
Het enige lichtpunt van Vlaanderen in Europa is de (quasi) exclusiviteit die Vlaams minister-president Yves Leterme de facto heeft opgebouwd in zijn materies van Landbouw en Visserij.
Daartegenover moet dan weer het gebruik door België van zijn veto worden geplaatst. Is het onvolledig te stellen dat minister De Gucht het één keer heeft gebruikt om de Europese subsidies voor Henegouwen naar boven te stuwen toen zij door het Luxemburgse voorzitterschap werden terug gesnoeid ?
Verkiezingen
Vlaanderen in Europa scoort dus zwak. De kiezer kan erover oordelen in 2009. Maar de Belgische kiezer wordt braaf gehouden, zijn keuzemogelijkheden worden beperkt en zijn politiek inzicht wordt misleid en afgestompt.
Nogmaals: de Europese Unie beslist over een zeer aanzienlijk deel van het beleid. Wil Vlaanderen daar toch een beetje kunnen mee(be)sturen (eigen voorstellen formuleren, mee controleren), dan is én een grondige democratisering nodig én een onverkort volwaardig lidmaatschap van Vlaanderen in Europa.
De enige kans om dat te bereiken is erkend te worden als staat. De elite bruxo-belge is hoogst onbetrouwbaar en heeft haar geloofwaardigheid terzake volledig verspeeld. De materies tewerkstelling, mobiliteit, milieu, economische groei, zijn veel te belangrijk om nog lang te aarzelen. Ook tegen de mogelijke uitschakeling van het Nederlands als effectieve Europese taal moet geageerd worden. Zoiets zou bijzonder nefaste economische en vooral sociale gevolgen hebben. 2009, het jaar waarin bondskanselier Merkel met een nieuw en afgezwakt verdrag wil klaar zijn en wil scoren, is heel dichtbij.
Verbond van Verzorgingsinstellingen (VVI) nu ook al gevaarlijke mannen?
In Wallonië wordt iedereen die in vlaanderen naar een staatshervorming neigt al snel een separatist genoemd, of een gevaarlijk man. ten eerste ben ik separatist en vind ik daar niks mis mee. Ik vind dat elk volk zelfbeschikkingsrecht moet hebben. Men verwijt ons nationalist te zijn, maar staatsnationalisme is veel gevaarlijker, in dat kamp horen Hitler, Le Pen en dergelijke thuis. Volksnationalisme legt de rechten bij een volk, democratischer dan dat kan niet.
Soms is het heel gemakkelijk een deftige blog te schrijven, vandaag word ik hierin gesteund door het VVI en de gazet van Antwerpen waarvoor dank. Ik zal geen commentaar schrijven bij het artikel, omdat ik vermoed dat enkel een Waalse blogger (die naast andere media, andere taal, blijkbaar ook een totaal andere kijk op bepaalde feiten heeft) misschien het onderstaande logisch zou vinden. ieder ander mens zou denken dat dit bevoordeling van bepaalde bevolkingsgroepen is. gelukkig hebben de walen en de Vlamingen nog geen andere kleur, anders was dit puur rascisme...
26/06'Brusselse en Waalse ziekenhuizen krijgen meer geld van Demotte'
De geplande aanpassing van de ziekenhuisfinanciering die minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) voorziet, bevoordeelt enkel een aantal Waalse en Brusselse ziekenhuizen en gebeurt op basis van niet-wetenschappelijke parameters. Dat zegt het Verbond van Verzorgingsinstellingen (VVI).
Enkele dagen geleden werd het Koninklijk Besluit omtrent een nieuwe financiering die voor ziekenhuizen met een zogenaamd "sociaal profiel" 19 miljoen euro voorziet door de koning ondertekend. Binnenkort wordt het KB in het Staatsblad gepubliceerd en op 1 juli gaat het van kracht. Demotte wil met de extra middelen ziekenhuizen vergoeden voor de te lange verblijfsduur van kwetsbare patiënten.
Om te bepalen welke ziekenhuizen hiervoor in aanmerking komen, werd een studie uitgevoerd door prof. Marie-Christine Closon. Het onderzoek wees uit dat alleenstaanden, oude patiënten en patiënten uit arme wijken langer in het ziekenhuis blijven dan andere patiënten. Ziekenhuizen met een dergelijke "sociale patiëntenpopulatie" krijgen samen 19 miljoen euro.
Dit kan niet, vindt het Verbond van Verzorgingsinstellingen. Enerzijds wordt de bestaande financiering op basis van pathologie heel ondoorzichtig en anderzijds is dit besluit op niet-wetenschappelijke en dus willekeurige parameters gebaseerd, aldus het VVI. "De studie zegt zelf dat die factoren zoals alleenstaande en oude patiënten maar voor 2,5 pct de langere verblijfsduur verklaren", aldus Daniel Devos, sectorcoördinator Algemene Ziekenhuizen van het VVI.
Een berichtje vanuit Nederland: Als er mensen zijn die aanwezig kunnen zijn, gaan! Ikzelf kan zaterdag echter niet. veel bezig met eindwerken te lezen en zou niet weten wanneer dat ik dat anders moet doen,
groetjes,
Roze Zaterdag in Bergen op Zoom
Op 30 juni a.k. vindt in Bergen op Zoom, pakweg 25 km noordelijk van Antwerpen de Nederlandse Roze Zaterdag plaats. Zie ook http://www.rozezaterdagbergenopzoom.nl/. Het zou enorm tof zijn als jullie ook kwamen - en gerust de Vlaamse Leeuwenvlaggen mee!
Velen keken gisteren redelijk sceptisch naar de TV.... Zijn de Vlamingen die alle hoop stelden in het Vlaams kartel bij de vorige verkiezingen nu al bedrogen? Zo lijkt het er op en wie komt dit verklaren? Onder andere Geert Lambert...niet bepaald de opperflamingant. Hij wou Vandelanotte als premier als 'de soccialistische familie' de grootste werd...spirit familie van de PS, dat is bizar!
Anderzijds is het inderdaad zo dat de euforie die er bij sommigen was stilletjes aan aan het overslaan is. Dit land heeft immers 2 democratieën en zoals stilletjes aan bekend: de optelsom van 2 democratieën is niet steeds een democratie. Neen het zou goed kunnen zijn dat de meerderheid van de Vlamingen die op 10 juni voor MEER Vlaanderen stemde er aan is voor de moeite. De enige winnaar vlaams Belang misschien, misschien lijst dedecker, en allen die langst de zijlijn meekijken. Misschien ook het vlaams kartel als ze voet bij stuk houden. Maar zonder een stevig communautair dossier is het natuurlijk maar zeer de vraag of de N-VA het fiat zal krijgen van zijn leden indien ze mee wensen te besturen (een gewone meerderheid is volgens de partijstatuten niet genoeg!). Luc Vanderkelen beschreef het echter wel redelijk correct, vandaar neem ik zijn bijdrage aan het Laatste Nieuws van vandaag eens over...
De boodschap was best duidelijk (19/06/07 - Het Laatste Nieuws)
Media en politici, ze moeten het kartel CD&V/N-VA niet. Kneuterig, saai, vervelend, ouderwets, 19de-eeuws, tantenonnekes, achtergebleven geitenmelkers. De adjectieven spatten in het rond, als het erop aan komt de nieuwe bestuurders te beschrijven. Het is als hadden ze één belangrijke fout gemaakt: de verkiezingen winnen en de visionaire, mooi eigentijdse politici van paars uit hun zetel wippen. Door te winnen heeft Leterme een probleem (sic) geschapen voor zichzelf, zo luidt het, en hij zal toch niets kunnen waarmaken van wat hij beloofde (resic). Gisteren ging het de hele dag over de geloofwaardigheid van het kartel, dat het geweer al dadelijk van schouder zou veranderen. "De postjes komen dichtbij en zie, de staatshervorming mag best twee jaar uitgesteld worden." Het begon met een live-interview, dat vervolgens vereenvoudigd werd tot één zin, waarna de hele bende, van radio tot websites, de nieuwe waarheid uitbazuinde. Geert Lambert van de overleden partij spirit werd plots springlevend om de gezworen vijanden van N-VA over de kling te jagen. Niet dat ze daar niet tegen kunnen bij het kartel. Tenslotte hebben ze vier jaar lang hetzelfde gedaan met paars. Maar het maakt dat er prettiger bezigheden zijn in het leven dan het besturen van dit welvarende land. Is er een goede reden voor dat gestook? Helemaal niet. De boodschap was best duidelijk. De splitsing van BHV moet er zijn op het ogenblik dat de ministers de eed afleggen. En er moet bij de start van de regering een akkoord zijn over de rest van de staatshervorming, met stemming en brede steun in het parlement. Ook dat laat weinig twijfel. Wat met het zogenaamde uitstel tot 2009 dan? Ook al is het toevallig, er is niets mis om nieuwe bevoegdheden van een regio te laten ingaan na verkiezingen, bij het aantreden van een nieuwe regering. Tot dusverre is dat natuurlijk allemaal theorie. Er is nog niets gerealiseerd en niets zegt dat het zover zal komen. Er is immers een tegenpartij, in het zuiden van het land, die moet willen meespelen. Maar in een democratie verdient iedere winnaar van verkiezingen een faire kans. Dat heet respect opbrengen voor de kiezer. Of het goed is geweest, zullen we later wel vaststellen....
freya stond niet op de eerste rij toen het verstand werd uitgedeeld...
Eigenlijk hoeft de blog van vandaag geen commentaar. Wij zeggen al lang dat Freya inhoudelijk een dikke nul is en dit wordt vandaag bevestigd door niemand minder dan....Freya zelf. Het was niet de bedoeling maar ze liet een kladbriefje rondslingeren in de perszaal. Nadat ze dus als schepen in Gent faalde (haar eerste verwezenlijking was de gratis schoolagenda...die stond vol van de reclame en woog uiterst zwaar...waardoor deze afgevoerd werd), nadat ze als minister ruimschoots faalde (ze probeerde de meubelen wat recht te houden van haar degelijke voorganger Johan vandelanotte), zal ze zeker falen als fractieleider. zei denkt het en wie zijn wij om dat tegen te spreken. Waar ze die rol trouwens aan verdient is de grote vraag, haar voorkeurstemmen zijn gesmolten als sneeuw voor de zon...