Antwoord op leervraag 2: Wat zijn mogelijke manieren om als leerkracht om te gaan met rouwen met kinderen?
2. Wat zijn mogelijke manieren om als leerkracht om te gaan
met rouwen met kinderen?
Volgens Manu Keirse hebben kinderen op kleuterleeftijd minstens drie dingen
te weten overde dood.
Teneerste:de dood is onomkeerbaar en voor altijd.
Ten tweede : als je dood bent,functioneert je lichaam niet meer.Kinderen hebben daarover namelijk heel
concrete vragen. Bijvoorbeeld: Moet opa
nu aarde eten onder de grond?. Wie gaat
er nu zijn pijp stoppen? .In hun
denken kan je dus nogje pijp stoppen of
eten als je dood bent.
Tenslotte: alles wat leeft,sterft ooit. Mensen, dieren, bloemen, bomen, planten, alles wat leeft, gaat dood.
Dat zijn dus inzichten waar we in onze gesprekken en activiteiten aandacht aan kunnen
geven, en die we zeker aan bod kunnen laten komen in ons contact met de
kinderen.
Maar er is uiteraard meer: kinderen gaan namelijk op heel verschillende
manieren om met een verliessituatie.
De ouders: vragen naar en hen zelf informeren.
Als juf houd je best rekening met
de mening van de ouders. Als je van plan bent om iets in de klas te ondernemen zorg
je ervoor dat de ouders daarbij betrokken zijn. Sommige ouders hebben liever
niet dat er iets rond het overlijden op school gebeurt. Dat moet je dan ook
respecteren, hoe moeilijk dat ook is. Het is wel belangrijk om met de ouders te
blijven communiceren over wat jij als leerkracht belangrijk vindt voor het
kind, zonder in een welles-nietesdiscussie te vervallen.(Verliefde, E.)
Volwassenen hebben zoals gezegd
een enorme impact op de verwerking van het verdriet door hun kind. Ze zijn dan
ook het eerste toonbeeld voor kinderen. Hoe volwassenen dus omgaan met de dood
en hun verdriet, geeft jou als juf heel veel informatie over hoe jouw kind in
de klas er allicht ook mee zal omgaan. Vaak
weten ouders echter niet hoe ze met verdriet en dood moeten omgaan, zeker niet
bij hun kinderen. Hierdoor creëren ze angst bij kinderen. Door met de ouders te
praten over het verlies van een persoon of dier,kan jij dan omgekeerd ook tips geven en informatie over de manier waarop jij hun
kleuter met het verdriet ziet omgaan.
Als juf kan je dus, door hierop
in te spelen, de wisselwerking tussen ouder en kind versterken en sturen naar
een goede en veilige verwerking.
Tekenen, poppen, stil zijn, hoekjes, maar ook verhaaltjes
vertellen die de dood en het verdriet op een zachte manier in de klas brengen. Enkele
concrete voorbeelden om te gebruiken
-Prentenboeken:
·Rikki en de eekhoorn:
Het verhaal gaat over Rikki die
in het bos een eekhoorn vindt. Samen met zijn vriendin Anni brengt hij de
eekhoorn naar huis. Uiteindelijk blijkt dat de eekhoorn dood is. Ze begraven de
eekhoorn om deze niet meer te vergeten.
·Sterrenkind:
Het verhaal vertelt over Tineke. Haar broertje is overleden. In de klas
vertelt ze hierover. Ze vertelt over hoe haar broertje ziek was, hoe hij er
uitzag als hij dood was en hoe ze hem hebben begraven. De juf praat met de
kinderen over dood zijn. Wat is dat? Waar ga je dan naartoe? Doet dat pijn?
Het verhaal is geillustreerd met prachtige prenten door Katrien van der
Grient.
·Kikker en het vogeltje
Dit verhaal gaat over de dood van een vogel en hoe de
andere dieren hier mee omgaan.
·Lieve Oma Pluis
Nijntjes oma is doodgegaan. Iedereen, ook
Nijntje, neemt afscheid. Nijntje doet dit op haar eigen manier. Ze maakt van
het graf van Oma een tuintje met mooie plantjes omdat Oma graag plantjes zag.
·Groter dan een droom
Het verhaal vertelt over een jongen wiens zusje overleden is. s Nachts
komt ze hem bezoeken en gaan ze samen op weg. Ze maken samen een onvergetelijke reis die
precies één nacht duurt. Het verhaal wordt door prachtige prenten
geïllustreerd.
-Gedichten
Je kan de kleuters zelf gedichtjes laten schrijven. Dit hoeft daarom niet
altijd met woorden te zijn maar kan ook met tekeningen. Zo kunnen de kleuters hun ervaringen uiten. Je kan ook zelf een gedicht aanbrengen aan de
kleuters en dit bespreken. Met behulp van doorwerkactiviteiten kan je bespreken
welke gevoelens / emoties het gedicht bij hen teweegbrengt.
Hier is bijvoorbeeld een mooi gedichtje van Claire Vanden Abbeele (uit:
Nu jij er niet meer bent. Rouwen met kinderen en tieners)
Er moeten woorden zijn
Zoals wind en water
En zucht en zoen
Zoals jij en ik
En wij die dit alles voor eeuwen
zijn.
Er moeten klanken zijn
Zoals zee en zoethout
En weefsel en warmte
Zoals zij en hij
En samen
Zacht beminnen
En levende liefde zijn.
-Creatief
bezig zijn (tekenen, schilderen, muziek maken,..)
Communicatie is ook expressie. Kleuters leren dat al doende. Door zich
muzich uit te drukken met klank, zang, klei, verf, potlood, woorden of hun
lichaam krijgen kinderen vat op hun wereld van gevoelens. (werkplan Rooms-Katholieke godsdienst)
Kinderen kunnen niet altijd verwoorden wat er is. Creatief bezig zijn is
een andere vorm om zich uit te drukken. En het is een heel veilige vorm, want
ze moeten niet iets zeggen. De manier
waarop de kinderen te werk gaan, zegt ook meestal iets over een kind.Het kan aanwijzingen geven over hoe dat het
kind zich voelt en hoe hij ermee om kan gaan. Belangrijk hierbij is om geen
kritiek te geven of niet beoordelend te reageren.Het moet voor de kinderen duidelijk zijn dat
ze zich mogen uiten. (Kleuters en ik)
-Spel
Jonge kinderen gaan hun verdriet rond het verlies makkelijker, -want
onbewust-, integreren in hun spel, in tekenen,
met symbolen of poppen, door te voelen of op andere manieren. Elk kind kent wel
een eigen manier om iets te verwerken.Deze
vormen kunnen erg bevrijdend werken (Feys, M).
Kleuters werken hun verdriet uit in hun spel of in hun gedrag. Voor kinderen
is hun spel hun werk. Spelen is het meest natuurlijke intsrument voor
communicatie bij kinderen. In hun spel kunnen ze zich op een veilige manier
uiten. Ze spelen als het ware angstwekkende gebeurtenissen na en proberen die
zo onder controle te krijgen.Spel is de
taal van kinderen
-Gesprek
Bij het bespreken met je kleuter over het verlies, zijn er een aantal factoren
waar je best rekening mee houdt.
Eerst en vooral observeer je eerst het kind. Je
zorgt ervoor dat het kind zijn verdriet een plaats krijgt in de groep.
Je let er dus op dat je het kind niet allleen
laat met zijn gevoelens. Je zorgt ervoor dat het kind niet afgezonderd,
geïsoleerd geraakt. Een mogelijke manier om hieraan te werken is door een
gesprek of activiteit te voeren met de hele klasgroep over het overlijden. Je
laat iedereen er iets over vertellen. Wat is dat, de dood? Wat zou er dan met
je gebeuren? Wat gebeurt er onder de grond? Je antwoord op de vragen van de
kleuters.
Hierdoor maak je het bespreekbaar in groep, en bied je het kind de kans en het
inzicht dat verwerking altijd beter gaat vanuit een sociaal contact met anderen
rondom jou.
Ten tweede is het belangrijk is
dat je het kind niet forceert. Je volgt zijn tempo. Binnen een veilige en
alerte omgeving die jij kan creëren, zal het kind, wanneer het de behoefte voelt om over het verlies te praten, zelf naar
je toe komen.Dring je niet op aan het
kind, maar blijf wel alert op signalen die het kind uitzendt.
Ten
derde is het belangrijk dat je eerlijk bent en ECHT luister naar wat het kind wil
vertellen. Zijn gevoelens zijn zeer belangrijk.Als het kind concrete vragen stelt
(bijvoorbeeld: Kan opa nog eten als hij onder de grond ligt?), dan antwoord je
daar heel eerlijk op. Als je dingen gaat verzinnen, gaat dat de relatie tussen jou en het kind schaden.Weet je zelf niet meteen een antwoord op een vraag, geef dat dan ook
eerlijk toe. Waar
je ook aandacht aan geeft is dat je jezelf weerbaar opstelt. Hoe voel jij je
bij de situatie? Zo ontstaat er een vertrouwensband. Het kind voelt dat jij je
openstelt.Een relatie waarin het kind
zich veilig voelt en en die gebaseerd is op vertrouwen is een enorm hulpmiddel
om zowel te leren omgaan met het proces van rouw als met het levensproces (uit:
Kleuters en ik). Authenticiteit en eerlijkheid zijn zeer belangrijk!
-Rouwhoek
Je kan een hoekje in je klas voorzien, waar je plaats maakt voor prenten,
fotos, voorwerpen, die aan een overledene verwijzen.Zo krijgen ook deze personen (en dieren) een
plaats in de klas. De kleuters kunnen hier dan gewoon even komen zitten, komen
kijken of eventueel iets te vertellen.
Naast een hoekje voor het droevige , kan je ook een blij hoekje maken
waar de kleuters prenten van leuke gebeurtenissen, leuke herinneringen kunnen
zetten.De juf die ik had geïnterviewd werkte
dit idee uit met een plek op de muur waar het blij nieuws en het droevig
nieuws zijn plaats krijgt. De kleuters mogen daar zaken omhooghangen die ze
zelf hebben meegebracht:een tekening,
een gedicht dat hen aan een persoon doet denken, een doodsprentje, een
geboortekaartje,
-Herinneringsboek
De keuters zelf een boekje laten maken of een algemeen klasboek samenstellen
waar je fotos van overleden mensen of dieren in kunt plakken. De kleuters
kunnen er een tekening bij maken of de KO er iets bij laten schrijven.De KO kan gesprekjes voeren met de kleuters
over hetgeen er in het boekje staat. Zo blijven deze mensen / dieren altijd in
de klas en kunnen we ze nooit vergeten. Het is ook mooi dat iedereen er iets
van zichzelf aan kan toevoegen. Je zou ook met de kleuters een popje kunnen
maken die de overledene symboliseert.
-Bidden
stil zijn
Je
kan als KO een stilteplekje in de klas voorzien, met bijvoorbeeld een Mariabeeldje en een kaarsje. De kleuter kan dan
gewoon even bij het kaarsje zitten en in stilte aan de overleden persoon
denken.
Antwoord op leervraag 1: Welke invloed hebben gesprekken en activiteiten rond rouwen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen?
1.Welke invloed
hebben gesprekken en activiteiten rond rouwen op de sociaal-emotionele
ontwikkeling van kinderen?
·Hoe gaan kinderen om met verlies?
Tenzij ze er voordien al mee geconfronteerd
werden en/of er iets over leerden, is het pas vanaf de leeftijd van zesjaar dat kinderen een besef krijgen van de
dood zoals wij volwassenen dat ook min of meer ervaren.
Uit het interview met Manu Keirse blijkt dat
het eerste wat kinderen doen bij zon ingrijpende gebeurtenis: naar de
volwassenen kijken. Kinderen willen
weten hoe volwassenen met de dood omgaan. Ze willen weten wat er is gebeurd. En stellen daar vragen over.
Wat volwassenen echter heel vaak niet weten, is dat voor kinderen de dood niet bedreigend
is. Voor hen is dat vrij neutraal. Het is pas op basis van de houding van
volwassenen ( volwassenen houden kinderen vaak weg van de dood) dat kinderen
leren angst te hebben voor de dood. Als je als volwassene dus spontaan omgaat
met de dood, gaan kinderen er ook spontaan mee omgaan. (Manu Keirse)
Los daarvan reageren peuters en kleuters
heel verschillend op afscheid, scheiding en verlies.We bespreken hier kort enkele vaak
voorkomende gedragingen van kleuters bij verlies op basis van de inzichten van
Martial Feys.
-Emotioneel heel
verschillende reacties
Kleuters kunnen zich boos voelen en/of in de steek
gelaten. Ze kunnen ook heel angstig zijn en/of zich schuldig voelen.
-Magisch denken
In het magische denken gaat een kind vaak
denken dat hetgeen het gewenst heeft, ook effectief uitkomt. Het legt bvb een
verbandtussen wat er vooraf plaatsvond
tussen hem en de overledene, en hanteert deze link om zichzelf de schuld te
geven voor de dood van de overledene. Een kind denkt bijvoorbeeld dat zijn opa gestorven is omdat hij zn opa heeft
doodgewenst toen het een standje kreeg. Achteraf krijgt het kind dan spijt,
omdat het denkt dat zijn opa gestorven is, net doordat hij hem dood wenste.
Belangrijk is om te peilen naar dit soort schuldgevoelens
van het kind en deze niet zomaar weg te wimpelen. Door deze schuld- en/of
angstgevoelens weg te wuiven of weg te redeneren, krijgt het kind niet de kans
om de pijn van het gemis te verwerken, wat hem socio-emotioneel verhindert om
opnieuw warmte te ondervinden of om nieuwe relaties aan te gaan.
-Behoefte aan
fysieke en psychische veiligheid
Het kind stelt realistische vragen om zichzelf
te beveiligen. Bijvoorbeeld: wie zal nu mijn eten klaarmaken? Wie zal mij nu
wassen? Een kind die zon vragen stelt, heeft dus nog geen realistische
voorstelling van de dood. Zolang een kind zich geen realistische voorstelling
kan maken van de dood, is het voor hem onmogelijk om echt te rouwen. Het kind
schuift dan het rouwen voor zich uit tot er aan zijn behoefte aan fysieke en psychische
veilgheid is voldaan.
-Het kind wil
begrijpelijke, eerlijke en concrete informatie op de spontane vragen die het
stelt
Ook hier wil het kind veiligheid en vertrouwen.
Het voelt haarfijn aan wanneer hem niet alles wordt verteld of dingen worden
verzwegen, of mooigepraat.
Durf dus ook toe te geven dat je iets niet weet
en leg ook uit dat er vragen zijn waarop niet meteen pasklare antwoorden bestaan.
-Reactie van
ontkenning
Bij ontkenning zien we dat het kind in feite
het verlies negeert. Dit geeft aan dat het kind het verlies op dat moment niet
echt aankan, en wegvlucht in zijn pogingen om het verlies te ontkennen. Het
schijnbaar gevoelloos blijven na de dood is vaak een reactie op het onvermogen
om over het verlies te praten en dit belet meteen elke rouwverwerking.
-Reacties van
regressie
Een kleuter doet als reactie op een overlijden weer
baby-achtig. Het heeft moeite met dingen die het reeds beheerste, zoals
voorbeeld bedplassen. Dergelijke
reacties geven aan dat het kind geen gepaste manier vindt om zijn verdriet tot
uiting te brengen.
·Het nut van gesprekken en activiteiten rond rouwen met kinderen.
Als men jonge kinderen niet ondersteunt bij
de confrontatie met het verlies van een
nabije persoon, kunnen ze een gebrek aan vertrouwen ontwikkelen.Contact maken met hen, hun verdriet erkennen
via gesprekkenen andere activiteiten,
helpen zonder twijfel in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.Vaak zien we ook de volwassenen rond het kind
zo bezig met hun eigen verdriet, dat ze vergeten dat ook het kind zijn eigen
rouwproces heeft en beleeft.
Iets wat heel (en nog te) vaak voorkomt is
dat de volwassene zijn kind wil beschermen. Je wil als ouder zoveel mogelijk veiligheid
bieden, maar men vertaal dit in de idee de kinderen niet onnodig te
confronteren met emotionele pijn. Ze menen ze het kind te moeten sparen om zijn
ontwikkeling zo vlot mogelijk te laten overlopen. De vraag is nu of we kinderen
wel überhaupt kunnen beschermen, en of dit het best gebeurt door te verzwijgen?Kinderen voelen de verandering in sfeer en
stemming namelijk haarfijn aan. En de vraag is dan of we hiermee niet veeleer
het vertrouwen van ons kind schaden,en dat op het onbewuste niveau.
Het spreekt voor zich dat ook de ouders een
belangrijke rol spelen in het rouwproces van kinderen. Zij worden nl als eerste
voorbeeld ervaren, en beïnvloeden dus sterkde sociaal-emotionele ontwikkeling.
Er is een
wisselwerking tussen de manier waarop de ouders omgaan met hun eigen verdriet
en met de houding die zij aannemen ten opzichte van hun kinderen. Deze
wisselwerking is van grote invloed op de rouwverwerking van een kind. De
verwerking van het verlies wordt niet echt bevorderd met een gesloten houding waarbij
je het niet bespreekt met je kind, omdat het dat nog niet zou aankunnen of
omdat dat niet goed zou zijn voor hem. Met dergelijke rem verhinder je de
rouwverwerking van je kind. Ook uitspraken als Je ziet toch dat dat kind
zoiets niet aankan? Laat ze het maar vlug vergeten. Dan komen ze er snel
overheen., drijven het kind eerder in het negeren van het verdriet dan in het
verwerken ervan. Bij veel ouders zien we dat het heel verleidelijk is om toe te
geven aan dergelijke uitspraken, alhoewel hierdoor de kiem wordt gelegd voor
latere emotionele ontwikkelingsstoornissen. (Martial Feys)
Alles begint met de manier waarop het kind
op de hoogte wordt gebracht van het overlijden. Het is namelijk belangrijk dat
men aan het kind zo correct mogelijk de waarheid meedeelt. De manier waarop men
vertelt wat er gebeurd is en/hoe het gebeurd is, hangt uiteraard van de leeftijd van het kind af. Het gaat er
tevens om, omeerlijk te zijn in de
mededeling zodat het vertrouwen niet onnodig geschokt wordt, want dit kan op
latere leeftijd zware sporen nalaten. Zo kan er afwijkend gedrag optreden bij
crisistoestanden in zijn latere levensloop. Het spreekt voor zich dat de
betekenis die de confrontatie met de dood en het sterven krijgt, mee-evolueert
met de ontwikkeling van het kind.
Volgens Feyszijn kinderen jonger dan acht jaar nog niet echt
in staat om hun verdriet in woorden uit te drukken. Daarom is het als juf
belangrijk is dat je niet alleen aandacht schenkt aan het verbale. Jonge
kinderen gaan hun verdriet rond het verlies makkelijker, -want onbewust-, integreren in hun spel, in tekenen, met poppen
of op andere manieren. Deze andere manieren
zijn meer eigen aan hun leefwereld om
een verlies te verwerken.
Deze vormen kunnen dan ook erg bevrijdend
werken.
Door aandacht te geven aan hun verdriet, leert het kind bovendien dat het
verdriet mag hebben, dat het niet verkeerd is verdriet te hebben.
Manu Keirse zegt dat gevoelens die niet geuit mogen worden,daarom niet verdwenen zijn . Ze werken
innerlijk verder en kunnen leiden tot zelfvernietigend gedrag.
Ook lichamelijk contact kan heel veel
betekenen voor een kind. Gewoon een knuffel geven kan al heel veel deugd doen. Gesprekken en activiteiten rond rouwen zijn daarom zeer belangrijk. Door stil te staan bij verlies en dood, door het een plek te geven, stimuleer je niet alleen de emotionele groei bij iets wat toch wel een overweldigende gebeurtenis is, je maakt het ook mogelijk, je creëert een omgeving waarin het kind zich veilig kan voelen en met zijn verdriet mag omgaan.
In functie van mijn onderzoek heb ik een interview afgenomen van een kleuterjuf. Ik heb haar gevraagd hoe dat ze omgaat met kinderen die rouwen in de klas. Wegens privacy gebruik ik niet de volledige naam van de kleuterjuf en zal ik ook geen foto's posten van haar hoekje in de klas.
Interview juf F.
1.Hoe lang staat U al in het
onderwijs?
32 jaar
2.Heeft U al ervaring gehad met
kinderen die rouwen?
Ja, het
overlijden van een oma, opa, een papa, een diertje (voor een kind is dit ook
heel erg).
3.Hoe voelt U zich daarbij?
Ik wil er dan
zijn voor dat kind. Ik wil er samen met het kind over praten, zonder het te
forceren.
Op zon moment
komt ook mijn eigen verdriet (verlies om mijn papa en zevenjarig neefje) weer
naar boven.
4.Vindt U het moeilijk om met
kinderen rond rouwen te werken? Waarom niet/wel?
Neen, ik vind
het niet moeilijk, het is natuurlijk niet zo prettig, maar het hoort bij het
leven. Je wilt in de eerste plaats je kind beschermen tegen pijn maar helaas is
dit niet te voorkomen.
Er zijn ook
heel wat activiteiten methodes die je kan gebruiken om met kind rond rouwen
te werken.
5.Wat vindt U belangrijk als KO
om het kind te ondersteunen in zijn rouwproces?
Ik wil er zijn
voor het kind. Het kind moet weten dat het met zijn verdriet terecht kan bij de
juf. Ik wil warmte, geborgenheid geven, een luisterend oor zijn, begrip tonen.
Het kind helpen of ondersteunen in zijn rouwproces zt soms in kleine dingen;
een knipoog, schouderklopje, knuffel, een woordje, het kind steunen.
Een goede
begeleiding voor rouwende kinderen op school kan ervoor zorgen dat deze
kinderen niet geïsoleerd raken.
6.Welke methodes / activeiten
gebruikt U?
-Werken rond gevoelens (doos van gevoelens)
Als de
kinderen al op school terecht kunnen met al hun gevoelens, met hun kleine
verdrietjes, dat zal er ook voor zorgen dat ze ook groot verdriet makkelijker
kunnen verwerken.
-Kringgesprek of praatronde
Met de
kinderen een praatronde houden zodat ze hun verlies en gevoelens kunnen delen
met elkaar. Bespreek ook jouw gevoelens zodat het kind voelt dat het niet
alleen staat bij zijn probleem of verlies.
Het kind ook
eens alleen nemen, waardoor het misschien meer zijn of haar gevoelens zal
durven blootleggen dan in groep.
Ook al zegt
het kind niets, wetende dat jij er voor hem of haar bent betekent veel. Tijdens
de praatronde kunnen we een achtergrond muziekje opzetten, een kaarsje branden.
-Een stille muur of hoek voorzien van fotos van overledenen, de kinderen kunnen daar dan
naartoe gaan als ze dat wensen. Het is eigenlijk een herinneringsmuur waar dat
de overledenen een plaats in de klas krijgen.
-Troostwerkjes maken (dit hebben we gedaan voor de overgrootmoeder van C., zij was
bijna honderd jaar).Dit kunstwerkje
(allemaal hartjes van alle kleuters) is mee de kist in gegaan. Wij hebben
hiervoor heel veel dankbaarheid gehad.
Er wordt dus
met de hele klas een groepswerk gemaakt als geschenk om het rouwende kind te
troosten. Bijvoorbeeld: een grote kaart vol kusjes, handen, hartjes en een mooi
tekstje erbij.
-Werken met verhalen
Je hebt
bijvoorbeeld het verhaal van Kikker en het vogeltje (Max Velthuys). Dit
verhaal gaat over de dood van een vogel en hoe de andere dieren hier mee
omgaan.
Een ander
voorbeeld is Lieve Oma Pluis (Dick Bruna) gaat over Nijntje zijn oma die is
doodgegaan. Iedereen, ook Nijntje, neemt afscheid. Nijntje doet dit op haar
eigen manier. Ze maakt van het graf van Oma een tuintje met mooie plantjes
omdat Oma graag plantjes zag.
-Tekening maken
De kleuters
drukken herinneringen en gevoelens uit in een tekening.
-Meebrengen van voorwerpen van de overledene. Aan de hand van de
meegebrachte voorwerpen kande kleuter
iets vertellen over de overledene. Dit helpt om de kleuters die weinig zeggen,
te stimuleren om iets te vertellen. Ook de stillere kleuters komen aan bod.
-Werken met poppen en knuffels
De kinderen
kunnen zich gemakkelijk uitdrukken via knuffels/poppen. De kleuters kunnen zelf
een knuffel meebrengen. Dit geeft een veilig gevoel.
7.Spreekt U alleen met kinderen
over rouwen en dood als er iemand in de klas zoiets meemaakt? Of is dit een
jaarlijks terugkerend onderwerp?
Dit komt
jaarlijks terug, vooral rond Allerheiligen. Hier praten we over de overleden
persoon, het kerkhof. Wat is dat? Wat gebeurt daar? We brengen ook een bezoek
aan het graf.
Andere mogelijke themas
zijn Afscheid van een lievelingsdier, als een kind bijvoorbeeld een diertje
heeft dat is overleden. Dit is ook belangrijk voor een kind. Ze ervaren het
besef dat dieren ook dood kunnen gaan. Een ander thema is jong en oud. Het
gaat hierover over oud worden en sterven, maar jonge kindjes kunnen ook sterven.
Het is niet de bedoeling dat je ze bang maakt, maar j emoet ook wel eerlijk
zijn. Vaak haal ik hier het ongeluk van mijn zevenjarig neefje aan.
In het thema
vaderdag, kan het wel eens aan bod komen dat er wordt gesproken over de papa
van de juf die is overleden.
Inhet thema verkeer kan
je het hebben over een ongelijk. Ook hier komt het ongelijk van mijn neefje
naar boven.
Verplichte literatuur: Obama en geloof: kort samengevat + eigen visie
Het christendom volgens Obama.
Obama spreekt in zijn speech over hoe hij de politiek tegenover zijn geloof ziet.
Hij vindt dat we de kracht die het geloof geeft aan mensen onderschatten. Er moet volgens hem een debat komen om te bespreken hoe we het geloof kunnen verzoenen met de pluralistische samenleving. We zijn niet langer alleen een Christelijke staat. Er zijn ook andere religies aanwezig zoals Islam, Jodendom, Hindoeïsme, Boeddhisme en niet-gelovigen.
Democatie eist - volgens Obama - dat de religieus gemotiveerden hun zorgen vertalen in het universele in plaats van in religieus specifieke waarden. Hij bedoelt hiermee dat hun voorstellen een goed argument moeten bevatten en voor rede vatbaar zijn. Obama haalt als abortus als voorbeeld aan om te illustreren wat hij hiermee bedoeld. Hij zegt dat hij om zijn eigen religieuze redenen en achtergrond tegen abortus kan zijn. Als hij echter wil dat er een wet wordt opgesteld om deze praktijk te verbieden, dan moet hij een argument kunnen voorleggen die toegankelijk is voor alle mensen. Dus zowel voor Christenen, als voor mensen met een ander geloof, als voor niet-gelovigen.
Politiek hangt af van onze mogelijkheid tot het overtuigen van elkaar. Het gaat om compromissen, de kunst van wat mogelijk is. En op een fundamenteel level, laat religie compromissen niet toe. Dat is de kunst van het onmogelijke. Hij illustreert dit met het verhaal van Abraham en Isaac.
Hij zegt dat we dus wel nog wat werk te doen hebben maar hij gelooft dat miljoenen van de gelovige Amerikanen willen dat dit gebeurt. Hoe religieus de mensen zijn of niet zijn, mensen zijn het moe om geloof gebruikt te zien worden als middel van aanval. Ze willen niet dat geloof kleineert of verdeelt. Want uiteindelijk is dat niet hoe ze denken over geloof in hun eigen levens.
Eigen visie:
Ik vind het belangrijk dat men in de politiek niet alleen kijkt naar zijn eigen religieuze achtergrond en geloof als men bijvoorbeeld een wetsvoorstel indient, net zoals Obama ook in zijn speech aanhaalt. We leven in een multiculturele en pluralistische samenleving waarin dat we rekening met elkaar moeten houden.
Verplichte literatuur: Standpunten politieke partijen over levensbeschouwelijke vakken: kort samengevat + eigen visie
Groen
Groen streeft naar een pluralistische
maatschappij, een multiculturele samenleving waar dialoog en ontmoeting
centraal staan. In die zin erkent Groen het belang van het naast elkaar bestaan
van verschillende geloofsovertuigingen. Deze houding willen ze ook doortrekken
naar het onderwijs.Volgens Groen is de
school een plaats waar ontmoeting en dialoog in de dagelijkse werking
plaatsvinden en waar ouders het recht hebben om hun kinderen, via de
schoolkeuze, waarden mee te geven. Kinderen verdienen daarom de erkenning van
hun levensbeschouwing zonder dat ze deze zo nodig moeten verdedigen.
Vele jongeren zijn op zoek naar hun eigen
identiteit, hun eigen plaats in de maatschappij. Aan de hand van
levensbeschouwelijke vakken op school kan men die jongeren in dat zoeken ontwikkelingskansen
bieden.Dit moet echter een keuze
blijven. Leerlingen kunnen m.a.w. niet verplicht worden deze vakken te volgen.
Groen vindt dus dat levensbeschouwelijke
vakken niet verplicht moeten worden. Eerder kunnen ze aangevraagd worden, als
een optie. Toch kiest Groen ook een overkoepelend eenheidsvak voor iedereen:
Burgerschap, filosofie en levensbeschouwing.
Belgische Alliantie
Volgens de Belgische Alliantie is het
aanbieden van levensbeschouwelijk onderwijs essentieel, zeker in onze
hedendaagse competitiegerichte maatschappij waarbij jongeren met vele
verleidingen en keuzes geconfronteerd worden. De Belgische Alliantie wil de nadruk leggen op
wie kan ik zijn? in plaats van wat moet ik hebben?.
Volgens de Belgische alliante zijn de
godsdienstlessen verplicht indien men kiest voor Katholiek onderwijs. Het
officieel onderwijs kan kiezen tussen het aanbieden van godsdienst of zedenleer.
Open VLD
Levensbeschouwelijk onderwijs in zijn breedste vorm (lees:
gemoderniseerd) als wezenlijk onderdeel van het onderwijs. De levensbeschouwelijke vakken zouden mee
moeten evolueren met de maatschappelijke ontwikkelingen, zodat deze te allen
tijde betekenisvol blijven voor de jongeren.
Sp.a
Sp.a maakt een onderscheid tussen onderwijs
over een godsdienst/ levensbeschouwing en onderwijs in een bepaalde
godsdienst of levensbeschouwing.
Sp.a vindt dat we in onze multiculturele
maatschappij best wel op de hoogte moeten zijn van de verschillende
levensbeschouwingen of culturen.Over welke
levensbeschouwingen best aan bod komen in het onderwijs, neemt men als
criterium de mate van aanwezigheid van deze levensbeschouwingen in ons land. Zo
zijn de basiskenmerken van de Islam en het rooms- katholicisme (en in mindere
mate het anglicanisme en protestantisme) best wel gekend , net zoals een
basiskennis over de oorsprong en de kern van de vrijzinnigheid aangewezen zijn.
Sp.a meent dat één leerkracht de
verschillende levensbeschouwingen vergelijkend moet aanbieden. Leerlingen moeten dus niet opgedeeld worden in
verschillende groepen, naargelang hun levensbeschouwing.
Daarnaast krijgen de ouders de vrije keuze
om hun kinderen les te laten volgen IN een bepaalde levensbeschouwing, waarvan de
inhoud wordt vastgesteld door de betreffende achterliggende (deel)gemeenschap.
Men zou wel overkoepelende leerdoelen kunnen
vastleggen die voor de verschillende levensbeschouwingen gemeenschappelijk
zijn, bijvoorbeeld: respect voor diversiteit en verdraagzaamheid.
CD&V
CD&V vindt onderwijs zeer belangrijk in de
vorming van jonge mensen. Volgens hen spelen levensbeschouwelijke vakken
daarbij een cruciale rol, want zij bieden ons handvaten om te leren relativeren,
verwonderen, waarderen, becommentariëren en bekritiseren.
Het levensbeschouwelijk
onderrichtmoet volgens CD&V ingevuld
en gegeven worden vanuit en binnen de specifieke context van het
onderwijscentrum (bvb in casu het katholiek onderwijs). De overheid dient zich niet
te mengen in de invulling ervan.
Vlaams Belang
Het
Vlaams belang zegt dat er niet geraakt mag worden aan de vrijheid van de
scholen om zelf te beslissen welke inhoud zij aanbieden bij de lessen
levensbeschouwing.Volgens hen tast het
voorstel van Karel de Gucht deze vrijheid aan. Zij gaan hier niet mee akkoord.
Daarbij komt dat Vlaams belang vindt dat er in de meeste scholen tijdens de
lessen godsdienst al aandacht wordt gegeven aan andere levensbeschouwingen en
de vergelijking van verschillende levensbeschouwingen.
N-VA
Volgens de N-VA moet men niets veranderen aan het huidige systeem. Zij
vinden dat de overheid zich niet moet mengen in de opvoeding van kinderen. De
ouders kiezen zelf de school waarvan het pedagogische project het beste bij hen
aansluit.
LDD
Scholen en
schoolgemeenschappen dienen volledig vrij te kiezen of zij levensbeschouwelijke
en religieuze vakken aanbieden, welke zij willen aanbieden en op welke wijze
Eigen visie:
Persoonlijk ben ik van mening dat men levensbeschouwelijke vakken moet
verplichten voor de leerlingen aangezien ik het belangrijk vind dat onze
kinderen bepaalde algemene waarden (zoals bijvoorbeeld respect voor een andere
cultuur, verdraagzaamheid, respect voor de natuur, ) meekrijgen, en ook dat ze leren
nadenken over hoe deze waarden beleefd worden en terugkomen in de verschillende
culturen en religies.
Het levensbeschouwelijke gaat op deze maniereen basis vormen die de verschillende
religies en culturen met elkaar verbindt. De nadruk leggen op wat ons verbindt
veeleer dan op wat ons scheidt, is heel belangrijk volgens mij voor het
multiculturele samenleven.
Wat moet nu zon levensbeschouwelijk vak inhouden?
Hier vind ik dat de overheid in dialoog met het betreffende onderwijsnet
(bijvoorbeeld het katholiek onderwijs) best samen overkoepelende doelstellingen
(zoals bijvoorbeeld het bepalen van algemene waarden zoals verdraagzaamheid)
vastlegt die aan bod moeten komen tijdens deze levensbeschouwelijke vakken.
De manier waarop deze doelstellingen dan verder aan bod komen, kan voor mij dan
door de school zelf bepaald worden.
Zo behouden we een overzicht en een algemene sturing op het globale
niveau, maar geven we tegelijkertijd ruimte en flexibiliteit voor een concrete
invulling op het lokale niveau.
Zelf weet ik nog niet zoveel over dit onderwerp. Ik heb zelf nog niemand verloren die me heel dierbaar was. Anderzijds vind ik het belangrijk dat je als persoon en als kleuterjuf aandacht besteedt aan kinderen die worden geconfronteerd met het verlies van iemand of iets. Daarnaast wil ik graag dat de kleuters in mijn klas zich goed voelen, zich welkom voelen, zeker als ze te maken krijgen met een verlies. Door met hen te praten over hun verdriet, hen de tijd te geven hun verdriet te verwerken en hun emotionele beleving een plaats te geven, hoop ik dat de kleuters zich goed voelen, mij gaan vertrouwen en dat ze leren om met anderen over hun gevoelens te spreken.
Ik denk dat vele kleuterjuffen niet goed weten hoe dat ze met het rouwen van kinderen moeten omgaan. Misschien menen vele juffen dat kinderen daar nog niet mee bezig zijn. In onze cultuur hebben we ook de neiging om verdriet dood te zwijgen. Mensen met verdriet gaan we ontlopen - in plaat van te ondersteunen - omdat velen zich hierbij onwennig voelen. (Uit: Keirse, M. (2005-2006) Het vertrouwen dat tranen worden gedroogd, niet voor altijd, maar altijd weer. Kleuters & Ik. jrg 22 (nr 3). p 5 - p 11)
Een andere reden kan zijn dat er mensen zijn - net zoals ik- die zelf nog nooit een groot verlies hebben ervaren en hierdoor niet goed weten hoe dat men dan in de klas moet omgaan met kinderen die dat wel meemaken.
Met dit onderzoek hoop ik ideeën te verkrijgen over hoe men met rouwen en verdriet in de kleuterklas kan omgaan, om zo mezelf, en eventuele andere kleuterjuffen te inspireren. Ik ben ook geïnteresseerd om te weten hoe men rouwt in andere culturen en of je dit kan verwerken in je eigen kleuterklas om de kleuters bij het rouwproces te helpen.
Ik heb als onderwerp 'Rouwen met kinderen' gekozen omdat ik het een zeer
interessant en toch ook wel belangrijk onderwerp vindt. Ik vind het belangrijk
dat je als kleuterjuf stil staat bij de emoties en gevoelens van
kinderen, niet alleen bij positieve ervaringen maar ook bij negatieve
ervaringen. Als kleuterjuf kan je de kinderen helpen om met hun emoties
en gevoelens een plaats te geven en / of te verwerken.
Startartikel:
Ik heb een interessant artikel uit het tijdschrift 'Kleuters en ik'
gevonden dat gaat over rouwen met kinderen. Het artikel is geschreven door Manu Keirse, hoofddocent aan de faculteit geneeskunde aan de KULeuven. Hij is door zijn doctoraat studie gespecialiseerd in rouwverwerking. Het artikel vertelt zeer uitgebreid over hoe dat we in onze maatschappij omgaan met rouwen bij kinderen. Verder vertelt het artikel over hoe dat kleuters met rouwen omgaan en het verlies van een persoon verwerken.
Bron: Keirse, M. (2005-2006) Het vertrouwen dat tranen worden gedroogd, niet voor altijd, maar altijd weer. Kleuters & Ik. jrg 22 (nr 3). p 5 - p 11
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!