Groen

Groen streeft naar een pluralistische
maatschappij, een multiculturele samenleving waar dialoog en ontmoeting
centraal staan. In die zin erkent Groen het belang van het naast elkaar bestaan
van verschillende geloofsovertuigingen. Deze houding willen ze ook doortrekken
naar het onderwijs. Volgens Groen is de
school een plaats waar ontmoeting en dialoog in de dagelijkse werking
plaatsvinden en waar ouders het recht hebben om hun kinderen, via de
schoolkeuze, waarden mee te geven. Kinderen verdienen daarom de erkenning van
hun levensbeschouwing zonder dat ze deze zo nodig moeten verdedigen.
Vele jongeren zijn op zoek naar hun eigen
identiteit, hun eigen plaats in de maatschappij. Aan de hand van
levensbeschouwelijke vakken op school kan men die jongeren in dat zoeken ontwikkelingskansen
bieden. Dit moet echter een keuze
blijven. Leerlingen kunnen m.a.w. niet verplicht worden deze vakken te volgen.
Groen vindt dus dat levensbeschouwelijke
vakken niet verplicht moeten worden. Eerder kunnen ze aangevraagd worden, als
een optie. Toch kiest Groen ook een overkoepelend eenheidsvak voor iedereen:
Burgerschap, filosofie en levensbeschouwing.
Belgische Alliantie

Volgens de Belgische Alliantie is het
aanbieden van levensbeschouwelijk onderwijs essentieel, zeker in onze
hedendaagse competitiegerichte maatschappij waarbij jongeren met vele
verleidingen en keuzes geconfronteerd worden. De Belgische Alliantie wil de nadruk leggen op
wie kan ik zijn? in plaats van wat moet ik hebben?.
Volgens de Belgische alliante zijn de
godsdienstlessen verplicht indien men kiest voor Katholiek onderwijs. Het
officieel onderwijs kan kiezen tussen het aanbieden van godsdienst of zedenleer.
Open VLD

Levensbeschouwelijk onderwijs in zijn breedste vorm (lees:
gemoderniseerd) als wezenlijk onderdeel van het onderwijs. De levensbeschouwelijke vakken zouden mee
moeten evolueren met de maatschappelijke ontwikkelingen, zodat deze te allen
tijde betekenisvol blijven voor de jongeren.
Sp.a

Sp.a maakt een onderscheid tussen onderwijs
over een godsdienst/ levensbeschouwing en onderwijs in een bepaalde
godsdienst of levensbeschouwing.
Sp.a vindt dat we in onze multiculturele
maatschappij best wel op de hoogte moeten zijn van de verschillende
levensbeschouwingen of culturen. Over welke
levensbeschouwingen best aan bod komen in het onderwijs, neemt men als
criterium de mate van aanwezigheid van deze levensbeschouwingen in ons land. Zo
zijn de basiskenmerken van de Islam en het rooms- katholicisme (en in mindere
mate het anglicanisme en protestantisme) best wel gekend , net zoals een
basiskennis over de oorsprong en de kern van de vrijzinnigheid aangewezen zijn.
Sp.a meent dat één leerkracht de
verschillende levensbeschouwingen vergelijkend moet aanbieden. Leerlingen moeten dus niet opgedeeld worden in
verschillende groepen, naargelang hun levensbeschouwing.
Daarnaast krijgen de ouders de vrije keuze
om hun kinderen les te laten volgen IN een bepaalde levensbeschouwing, waarvan de
inhoud wordt vastgesteld door de betreffende achterliggende (deel)gemeenschap.
Men zou wel overkoepelende leerdoelen kunnen
vastleggen die voor de verschillende levensbeschouwingen gemeenschappelijk
zijn, bijvoorbeeld: respect voor diversiteit en verdraagzaamheid.
CD&V

CD&V vindt onderwijs zeer belangrijk in de
vorming van jonge mensen. Volgens hen spelen levensbeschouwelijke vakken
daarbij een cruciale rol, want zij bieden ons handvaten om te leren relativeren,
verwonderen, waarderen, becommentariëren en bekritiseren.
Het levensbeschouwelijk
onderricht moet volgens CD&V ingevuld
en gegeven worden vanuit en binnen de specifieke context van het
onderwijscentrum (bvb in casu het katholiek onderwijs). De overheid dient zich niet
te mengen in de invulling ervan.
Vlaams Belang

Het
Vlaams belang zegt dat er niet geraakt mag worden aan de vrijheid van de
scholen om zelf te beslissen welke inhoud zij aanbieden bij de lessen
levensbeschouwing. Volgens hen tast het
voorstel van Karel de Gucht deze vrijheid aan. Zij gaan hier niet mee akkoord.
Daarbij komt dat Vlaams belang vindt dat er in de meeste scholen tijdens de
lessen godsdienst al aandacht wordt gegeven aan andere levensbeschouwingen en
de vergelijking van verschillende levensbeschouwingen.
N-VA

Volgens de N-VA moet men niets veranderen aan het huidige systeem. Zij
vinden dat de overheid zich niet moet mengen in de opvoeding van kinderen. De
ouders kiezen zelf de school waarvan het pedagogische project het beste bij hen
aansluit.
LDD

Scholen en
schoolgemeenschappen dienen volledig vrij te kiezen of zij levensbeschouwelijke
en religieuze vakken aanbieden, welke zij willen aanbieden en op welke wijze
Eigen visie:
Persoonlijk ben ik van mening dat men levensbeschouwelijke vakken moet
verplichten voor de leerlingen aangezien ik het belangrijk vind dat onze
kinderen bepaalde algemene waarden (zoals bijvoorbeeld respect voor een andere
cultuur, verdraagzaamheid, respect voor de natuur,
) meekrijgen, en ook dat ze leren
nadenken over hoe deze waarden beleefd worden en terugkomen in de verschillende
culturen en religies.
Het levensbeschouwelijke gaat op deze manier een basis vormen die de verschillende
religies en culturen met elkaar verbindt. De nadruk leggen op wat ons verbindt
veeleer dan op wat ons scheidt, is heel belangrijk volgens mij voor het
multiculturele samenleven.
Wat moet nu zon levensbeschouwelijk vak inhouden?
Hier vind ik dat de overheid in dialoog met het betreffende onderwijsnet
(bijvoorbeeld het katholiek onderwijs) best samen overkoepelende doelstellingen
(zoals bijvoorbeeld het bepalen van algemene waarden zoals verdraagzaamheid)
vastlegt die aan bod moeten komen tijdens deze levensbeschouwelijke vakken.
De manier waarop deze doelstellingen dan verder aan bod komen, kan voor mij dan
door de school zelf bepaald worden.
Zo behouden we een overzicht en een algemene sturing op het globale
niveau, maar geven we tegelijkertijd ruimte en flexibiliteit voor een concrete
invulling op het lokale niveau.
12-04-2014, 16:38 geschreven door Elisabeth 
|