Rouwen met kinderen
Inhoud blog
  • Lezersbrief Klasse
  • logboek
  • Bronnenlijst
  • interview Manu Keirse
  • Antwoord op leervraag 2: Wat zijn mogelijke manieren om als leerkracht om te gaan met rouwen met kinderen?

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    10-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview met een kleuterjuf
    In functie van mijn onderzoek heb ik een interview afgenomen van een kleuterjuf. Ik heb haar gevraagd hoe dat ze omgaat met kinderen die rouwen in de klas. Wegens privacy gebruik ik niet de volledige naam van de kleuterjuf en zal ik ook geen foto's posten van haar hoekje in de klas.

    Interview juf F.

    1.    Hoe lang staat U al in het onderwijs?

     

    32 jaar

     

    2.    Heeft U al ervaring gehad met kinderen die rouwen?

     

    Ja, het overlijden van een oma, opa, een papa, een diertje (voor een kind is dit ook heel erg).

     

    3.    Hoe voelt U zich daarbij?

     

    Ik wil er dan zijn voor dat kind. Ik wil er samen met het kind over praten, zonder het te forceren.

    Op zo’n moment komt ook mijn eigen verdriet (verlies om mijn papa en zevenjarig neefje) weer naar boven.

     

    4.    Vindt U het moeilijk om met kinderen rond rouwen te werken? Waarom niet/wel?

     

    Neen, ik vind het niet moeilijk, het is natuurlijk niet zo prettig, maar het hoort bij het leven. Je wilt in de eerste plaats je kind beschermen tegen pijn maar helaas is dit niet te voorkomen.

    Er zijn ook heel wat activiteiten methodes die je kan gebruiken om met kind rond ‘rouwen’ te werken.

     

    5.    Wat vindt U belangrijk als KO om het kind te ondersteunen in zijn rouwproces?

     

    Ik wil er zijn voor het kind. Het kind moet weten dat het met zijn verdriet terecht kan bij de juf. Ik wil warmte, geborgenheid geven, een luisterend oor zijn, begrip tonen. Het kind helpen of ondersteunen in zijn rouwproces zt soms in kleine dingen; een knipoog, schouderklopje, knuffel, een woordje, het kind steunen.

    Een goede begeleiding voor rouwende kinderen op school kan ervoor zorgen dat deze kinderen niet geïsoleerd raken.

     

    6.    Welke methodes / activeiten gebruikt U?

     

    -      Werken rond gevoelens (doos van gevoelens)

     

    Als de kinderen al op school terecht kunnen met al hun gevoelens, met hun kleine verdrietjes, dat zal er ook voor zorgen dat ze ook groot verdriet makkelijker kunnen verwerken.

     

    -      Kringgesprek of praatronde

     

    Met de kinderen een praatronde houden zodat ze hun verlies en gevoelens kunnen delen met elkaar. Bespreek ook jouw gevoelens zodat het kind voelt dat het niet alleen staat bij zijn probleem of verlies.

     

    Het kind ook eens alleen nemen, waardoor het misschien meer zijn of haar gevoelens zal durven blootleggen dan in groep.

     

    Ook al zegt het kind niets, wetende dat jij er voor hem of haar bent betekent veel. Tijdens de praatronde kunnen we een achtergrond muziekje opzetten, een kaarsje branden.

     

    -      Een stille muur of hoek voorzien van foto’s van overledenen, de kinderen kunnen daar dan naartoe gaan als ze dat wensen. Het is eigenlijk een herinneringsmuur waar dat de overledenen een plaats in de klas krijgen.

     

    -      Troostwerkjes maken (dit hebben we gedaan voor de overgrootmoeder van C., zij was bijna honderd jaar).  Dit kunstwerkje (allemaal hartjes van alle kleuters) is mee de kist in gegaan. Wij hebben hiervoor heel veel dankbaarheid gehad.

    Er wordt dus met de hele klas een groepswerk gemaakt als geschenk om het rouwende kind te troosten. Bijvoorbeeld: een grote kaart vol kusjes, handen, hartjes en een mooi tekstje erbij.

     

    -      Werken met verhalen

     

    Je hebt bijvoorbeeld het verhaal van ‘Kikker en het vogeltje’ (Max Velthuys). Dit verhaal gaat over de dood van een vogel en hoe de andere dieren hier mee omgaan.

    Een ander voorbeeld is ‘Lieve Oma Pluis’ (Dick Bruna) gaat over Nijntje zijn oma die is doodgegaan. Iedereen, ook Nijntje, neemt afscheid. Nijntje doet dit op haar eigen manier. Ze maakt van het graf van Oma een tuintje met mooie plantjes omdat Oma graag plantjes zag.

     

    -      Tekening maken

     

    De kleuters drukken herinneringen en gevoelens uit in een tekening.

     

    -      Meebrengen van voorwerpen van de overledene. Aan de hand van de meegebrachte voorwerpen kan  de kleuter iets vertellen over de overledene. Dit helpt om de kleuters die weinig zeggen, te stimuleren om iets te vertellen. Ook de stillere kleuters komen aan bod.

     

    -      Werken met poppen en knuffels

     

    De kinderen kunnen zich gemakkelijk uitdrukken via knuffels/poppen. De kleuters kunnen zelf een knuffel meebrengen. Dit geeft een veilig gevoel.

     

     

    7.       Spreekt U alleen met kinderen over rouwen en dood als er iemand in de klas zoiets meemaakt? Of is dit een jaarlijks terugkerend onderwerp?

     

    Dit komt jaarlijks terug, vooral rond Allerheiligen. Hier praten we over de overleden persoon, het kerkhof. Wat is dat? Wat gebeurt daar? We brengen ook een bezoek aan het graf.

     

    Andere mogelijke thema’s zijn “Afscheid van een lievelingsdier”, als een kind bijvoorbeeld een diertje heeft dat is overleden. Dit is ook belangrijk voor een kind. Ze ervaren het besef dat dieren ook dood kunnen gaan. Een ander thema is “ jong en oud”. Het gaat hierover over oud worden en sterven, maar jonge kindjes kunnen ook sterven. Het is niet de bedoeling dat je ze bang maakt, maar j emoet ook wel eerlijk zijn. Vaak haal ik hier het ongeluk van mijn zevenjarig neefje aan.

    In het thema vaderdag, kan het wel eens aan bod komen dat er wordt gesproken over de papa van de juf die is overleden.

    In het thema verkeer kan je het hebben over een ongelijk. Ook hier komt het ongelijk van mijn neefje naar boven.

    10-05-2014, 08:50 geschreven door Elisabeth  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 26/05-01/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 03/03-09/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs