Onze meeting met Karlien en Lisa is 2 weken uitgesteld omdat ze geen tijd hadden. Vandaag hebben we om 9 u afgesproken om de hoofden nog eens bij elkaar te steken. Helaas moeten we zien dat ze pas om 5 voor 9 begonnen zijn met de vragen op te lossen die we hun een maand geleden hebben gestuurd. Het lijkt er op dat Gemeente Huldenberg geen tijd of zin heeft in een erfgoedwandeling. En we zijn behoorlijk in ons gat gebeten door de laksheid van Lisa en Karlien. Wij doen een project voor hun en zien het dan ook als een belediging dat zij zo veel tijd verloren laten gaan. En telkens we weer wat verder kunnen moet het weer snel snel omdat de deadlines al zo dicht bij zijn. Toch handig zo een planning.
Gelukkig worden dingen stilaan concreet. De plaatjes bestellen we zodra we de symbolen, de QR's en een bestelbon hebben. De bibberspiraal komt in orde en uiteindelijk is er een layouter bezig met de brochure. 2 maand na geplande datum.
Is het nu onze taak om de gemeente te vragen hun beloftes na te komen? Het is toch hun project.
Het uitstelgedrag van de gemeente werkt frustrerend. Wij stellen een planning op zodat alles steeds op tijd klaar is en doen ons uiterste best ons daaraan te houden. En Lisa en Karlien zijn er eigenlijk totaal niet mee bezig. Wij haasten ons om de bundel klaar te krijgen en zij laten het 2 maanden onaangeroerd.
Onze eigen deadlines halen is niet eenvoudig omdat alle stappen op elkaar volgen en Nina moet af en toe tot de orde roepen om iedereen weer wakker te krijgen. Het lijkt of de duur van het project en de frustratie zijn tol begint te eisen. De inhoud achter de QR's laten ook op zich wachten. Hiervoor hebben we geen strikte deadline omdat dat pas heel op het einde moet worden toegevoegd. Bert doet het rustig aan. Misschien wat te rustig? Komaan Bert. We hebben u nodig!!!
Oeps! Ik ben vergeten dat we een Skype meeting hadden gepland vanavond en ik heb vrienden over de vloer vanavond. Stevig staaltje multi-tasken wordt dat. Gelukkig hebben we Nina die zich als een hond in mijn arm vastbijt en niet meer lost tot we helemaal rond zijn. Doe doe Piet. Bravo Nina.
Het gaat er hard aan toe. Ik vlieg er meteen stevig in en Bert en Nina stoten zeker even hard aan de kar. Het gaat goed vooruit.
We overlopen de to do-lijst en schrappen wat gedaan is. Er blijft van die lijst haast niets meer over. Integraal in de versnipperaar. Nice work team.
Dan smijten we op de inhoud van de brochure. Die willen we vanavond afwerken zodat deze naar de layouters kan voor de aanvraag van een offerte.
Gemeente Huldenberg heeft nog niet alle nodige informatie doorgestuurd dus laten we enkele onvolmaaktheden achter. Dit zullen ze in een later stadium moeten aanpassen.
We leggen ook de laatste hand aan de bijlages. Sommige zijn ter illustratie voor de layouters. Andere moeten worden overgenomen in de brochure. Bert heeft bijvoorbeeld een prachtige foto-reeks gemaakt over "hoe onze bundel er uit moet zien".
Dan nog een hoop ditjes en datjes zoals een lijst van layouters vervolledigen zodat Karlien genoeg offertes kan aanvragen en de geschikte persoon vind om mee samen te werken.
Aan het eind van onze vergadering ben ik echt onder de indruk van onze efficiëntie en onze team-play.
Ik breng mijn verwondering onder woorden en dan laat de Duitse herder los en kan ik naar mijn vrienden.
Karlien heeft ons in contact gebracht met Dixie Dansercour. Een bekende Huldebergenaar die ons wil helpen met een filmpje om de kinderen te motiveren voor de tocht. Hij mailde enkele data door dat we hem konden ontmoeten en het enige dat voor ons paste was de eerste datum. Vandaag dus. We hebben snel snel alles moeten regelen wat maakt dat we niet echt goed voorbereid zijn. In de tv wereld heet dat spontaniteit.
In de auto brainstorm ik nog even via telefoon met Nina en wat later nog wat samen in de auto met Bert. Het komt allemaal goed en we hebben er zin in.
Dixie blijkt een heel toffe mens te zijn met evenveel zin om erin te vliegen. We bespreken de plannen en trekken daarna naar de opslagplaats waar hij al zijn expeditie-spullen bewaart. We zoeken wat spullen bij elkaar die we kunnen gebruiken om er een mooie set van te maken.
We nemen 3 takes op en nog wat losse stukjes. Genoeg stof om er iets moois uit te knippen en te plakken.
We krijgen ook de toestemming om stukjes uit zijn filmpjes te gebruiken om het nog beter te maken.
Daarna alles samen opruimen en terug stockeren.
Dixie heeft ons goed geholpen op alle mogelijke manieren. Top kerel!
Onze whatsapp -groep staat niet stil. Aan een razend tempo vliegen de vinkjes op de to-do lijst. Lisa komt haar belofte na en stuurt ons de nodige gegevens. Ze is er duidelijk mee bezig. Dat is erg motiverend. Offertes komen binnen. Dingen worden concreet! Hoera!
Zondag gaan we weer skypen om een bestand samen te stellen waarmee de layout-ers weten wat doen.
Ook al steken we er de nodige tijd in toch lijkt het niet echt op te schieten, en dat knaagt aan de motivatie ondervind ik. Hoe lossen we dit op.
Vandaag moeten er knopen worden doorgehakt. De layout-ers moeten dringen de inhoud doorgestuurd krijgen zodat ze offerte kunnen maken dus die inhoud moet afgewerkt worden en onze verwachtingen rond de brochure moeten concreet gemaakt worden. De povere inzet en besluiteloosheid van Karlien helpt daar echt niet bij.
Vorige keer had ze wat weinig tijd voorzien en haar to-do's niet gedaan. En vandaag heeft ze helemaal geen tijd voor ons terwijl we met haar een datum hebben gekozen. Lisa die er vorige keer ook bijzat voer nu het woord voor de gemeente. Zij heeft niet het hele project meegemaakt en heeft dus geen idee wat we al allemaal gedaan hebben wat wel frustrerend werkt. Ik heb haar dan maar duidelijk gemaakt dat we nu gaan afronden en concretiseren. Niet meer veranderen. Daarvoor is het te laat.
Samen met Lisa nemen we de inhoud door en brengen waar nodig nog kleine veranderingen aan zodat we ons allemaal kunnen vinden in de inhoud. Ik stel voor dat wij , Nina, Bert en ik de inhoud nu loslaten. Lisa wil nog wat sleutelen aan de kindvriendelijkheid van de verwoording en Dominique gaat de historische correctheid nog eens controleren. Daarna wordt het in de brochure gegoten. We kunnen blijven discussiëren over wat er in moet komen, wat niet en hoe het moet geschreven worden maar dat heeft geen zin. Dus Deadline 15/1 wordt vastgelegd.
Lisa noteert haar to-do's en we ronden de vergadering af.
Onder ons drietjes gaan we nog eens door de inhoud, ditmaal om al onze to-do's eruit te halen. Wat moet er nog allemaal gebeuren tegen de komende deadline?
Ze worden verdeeld en voorzien van een sub-deadline. Nu is het menens.
Het is een hele klus en ieders lijstje wordt flink aangevuld. Nina voelt zich niet goed en toch moeten we nog even doorbijten.
Het was weer productief vandaag en als Lisa haar to-do-lijstje wel afwerkt komen we er wel.
Ondanks de kuren van het openbaar vervoer geraken we er ongeveer op tijd.
Er worden ervaringen uitgewisseld tussen de verschillende groepjes. Het is interessant om te zien hoe groepjes met een geheel ander onderwerp toch gelijkaardige problemen tegen komen. We hebben nog heel wat werk maar we zijn wel goed bezig besluit ik hieruit.
We hebben het ook over het maken van een draaiboek. Iets waar wij in directe zin niet veel aan hebben, maar als we het een beetje anders interpreteren kunnen we het wel toepassen op ons project en is het zelfs er nuttig. Gewoon eens op een rijtje zetten wat we allemaal moeten hebben en gedaan hebben voor onze tocht probleemloos kan verlopen. Een goede denkoefening.
Vervolgens stellen we voor ons project een draaiboek op en filteren daaruit een TO-DO lijst die we moeten afwerken om ons project rond te krijgen.
Dieter stelt voor het hele lay-out gebeuren aan Karlien over te laten. Dat zou het werk wel een pak lichter maken. Stof tot nadenken.
Nina vecht tegen haar snotneus dus steken Bert en ik een tandje bij.Het is een zware dag maar het levert veel op dus nog even doorbijten.
Als we huiswaarts keren weten we weer wat doen tussen de feesten door.
Bert en Nina, we zijn goed bezig. Nog even volhouden!
Vergadering met Karlien en Lisa @ Huldenberg 18/12
Bert heeft zijn Joker ingezet. Nina en ik zijn nog eens naar Huldenberg getrokken. Niet om te genieten van het mooie zicht en het glooiende landschap maar om te vergaderen met Karlien en Lisa, en om nog het één en het ander te controleren.
9u. Vergadering op het gemeentehuis.
We overlopen samen de inhoud die we willen meegeven per stopplaats, vullen aan wat mankeert en schrappen wat te veel is.
We bespreken ook de strategie voor de komende weken. Nu begint het concretiseren. Offertes aanvragen en ideeën in realiteit omzetten.
Karlien beloofd nog eens ons de gegevens door te sturen van de lay-outers waarmee ze regelmatig samen werkt. Dan kunnen we eens informeren wat zij nodig hebben en dan kunnen we eens horen of zij kunnen "exporteren naar een vectoriële extensie".
Daarna gaan Nina en ik nog even de "bootjesrace" uitproberen. Helaas overleven de bootjes de waterval niet. Dus testen we maar een rustiger parcour. Dat lukt beter.
Dan nog even de juiste schrijfwijze van Randeute gaan zoeken.
En dan nog even langs Metaleuven om eens te polsen of het mogelijk is om een grote "bibberspiraal" te maken uit staal.
Nina heeft er duidelijk weer haar tanden in gezet terwijl ze zegt dat ze niets heeft gedaan.
Bert en ik springen bij om de inhoud van de stops in woorden te gieten.
We stellen samen een lijstje op met vragen voor Karlien zodat we na het weerzien met haar er weer volle bak kunnen invliegen.
Het wordt meer en meer duidelijk dat er nog heel wat werk is en dat we moeten proberen de efficiëntie terug op te drijven. Voor de volgende stappen gaan we meer moeten samenwerken met Karlien en andere medewerkers van Huldenberg dus moet het contact vlotter verlopen.
Via deze skype-meeting kunnen we polsen hoe het staat met de deadlines en ieders to-do's om zo vooruitgang te verzekeren en elkaar te helpen en of steunen als het wat strop loopt. De volgende meeting met Karlien is gepland op 18 /12. Dat is nog 2 weken en we kunnen moeilijk verder nu zonder eens samen te zitten met haar. Dat is een beetje vervelend. We frissen onze to-do lijst op en zorgen dat alles volledig klaar geraakt tegen de 18e december.
De lijst der ongedane zaken:
- inhoud van elke stop vastleggen (+/- 4 zinnen)
- opdrachten bij elke stop vastleggen
- (later: fotos trekken van erfgoed?)
- Bepalen wat in doekoffer
- Piet: papa? Koffer in hout?
technisch:
- molen
- Eigenaars contacteren
- Plan tekenen
- Nina: Metaleuven bellen: waterrad in inox?
- biologisch afbreekbare bootjes
- Piet: stiefzus bellen en testen
- Nina: dreamland SES Funmais Minions
- plaatjes (in trespa) met tekening, letter en QR
- tekeningen zoeken/maken
- eventueel contact met lay-outer: kan hij tekening maken?
Onszelf kennende beslissen we elkaar elke week te zien, al dan niet via Skype, Zo vermijden dat we het project uit het oog verliezen en kunnen we elkaar aan deadlines herinneren. Het werpt zijn vruchten af.
Doel van deze meeting is hoofdzakelijk de stand van zaken, van de taken die we vorige keer hebben verdeeld, bekijken.
Nieuwe informatie maakt dat we nieuwe taken kunnen verdelen en naar diepere uitwerking overgaan. Taken die nog niet uitgevoerd zijn worden wat naar de voorgrond geschoven.
We kunnen beginnen met prijs vragen en praktisch uitwerken van ideeën. Toppie!
Soms lijkt het dat we voor zijn op schema. Maar als we dan overlopen wat er nog moet gebeuren beseffen we dat we toch al onze tijd gaan nodig hebben om tot een goed en afgewerkt eindresultaat te brengen.
In de namiddag hebben we een afspraak met Karlien en het lijkt ons een goed idee om de wandeling nog eens te doen. Op naar Huldenberg dan maar!
We hebben al heel wat ideeën. Het één al realistischer en concreter als het ander. En door nog eens ter plaatse te gaan hopen we het boeket aan ideeën uit te dunnen en onze inspiratie voor uitwerking van de overgebleven ideeën nog te voeden om zo te concretiseren.
We starten de wandeling en overlopen voor de voet bij elke stopplaats wat we er gaan doen en of dat nog moet aangepast, aangevuld of afgevoerd moet worden.
Ook duiden we op kaart precies aan hoe we wandelen om later een gedetailleerde routebeschrijving te kunnen maken.
Ideeën worden omgegooid, langs verschillende kanten bekeken en aan stevige kritiek onderworpen. Hier en daar bezwijkt er één onder de druk. En geheel onverwacht komen er nog nieuwe bij. Een productieve opfrissing.
We gaan ook eens langs bij ijssalon N'ICE' omdat zij graag deel uit maken van de tocht en erg betrokken zijn bij de gemeente.
Na een lekker smoske in de zon trekken we naar het"gemeente huis". ;-)
Karlien luistert geboeid naar onze plannen en heeft eigenlijk weinig op aan te merken. We bespreken punten die voor haar erg belangrijk zijn zoals de buggy toegankelijkheid, inhoud van de "doe-koffer" en budget.
We prikken een datum voor een volgende afspraak en verdelen de taken.
We zijn allen blij met de vooruitgang en kijken uit naar de verdere concretisering. We zijn een complementair team en dat is aangenaam werken.
Daisy weet ons met veel overtuiging uit onze veilige comfortzone te verjagen en nodigt ons uit op zoek te gaan naar onze creatieve IK.
Wat is creativiteit en waar komt het vandaan.Soorten creativiteit en creatieve vaardigheden.
Hoe gaan we creativiteit naar boven laten komen en stimuleren?
We krijgen ook nog enkele tools aangereikt om meer in ons project te steken en er meer uit te halen.
In de namiddag krijgen we feedback op onze projectanalyse. We zijn goed op weg dus smijten we ons maar meteen op het projectplan. We maken afspreken om ervoor te zorgen dat we tegen de volgende meeting met Karlien zo ver mogelijk gevorderd zijn zodat we snel vorm kunnen geven aan de Huldenberg erfgoedwandeling voor kinderen.
Wat nemen we mee uit de brainstormsessie met de 6 hoeden?
Wat moet er zeker in de wandeling zitten?
Wat willen we graag in de wandeling verwerken ook al is het op het eerste zicht nog niet realistisch?
Waar moeten we op letten. Welke valkuilen hebben we aangetroffen in andere voorbeelden?
Wat zijn dingen die we meenemen uit andere voorbeelden?
Bert regelt ondertussen een nieuwe date met Karlien op 3 november.
We zien haar in de namiddag om het project vorm te geven en enkele keuzes door te hakken en knopen te maken.
Bert, Nina en ik spreken 's morgens al af om de wandeling nog eens te doen en zo een kaart uit te tekenen en ideeën uit te werken.
Voor onze wekelijkse dosis multi-media doen we af en toe een skype-meeting. Lijkt op het eerste zicht no big deal maar als je weet dat we tijdens die meeting ook nog samen werken aan een google-drive-document, foto's delen via Whatsapp, documenten doormailen, in office teksten op punt zetten en het hele wereldwijde web doorzoeken naar voorbeelden van erfgoedwandelingen, dan ... whatever... (Welkom in de 21e eeuw.)
Al die blip blip is niet mijn da da en toch slagen we er in productief te zijn.
Zo lossen we samen de W-vragen op.
Bespreken we samen de communicatie met Karlien.
Prikken we data om nog eens met Karlien af te spreken.
Geven we vorm aan de project analyse
Overlopen we ieders deel-opdrachten.
Overlopen we pro's en contra's van voorbeelden van andere erfgoed wandelingen die we her en der zijn gaan schooien op toeristische diensten.
Helpen we elkaar bij individuele taken en deadlines (merci Nina)
Bespreken we wie wat doet tegen de komende lesdag.
Zijnde: Ieder zoekt nog een voorbeeld van erfgoed-bundel
Zelf iets uit de grond stampen gaat veel makkelijker als je een voorbeeld hebt dus zijn we op pad gegaan om als kind de erfgoedwandeling in Diest en Scherpenheuvel doen.
Scherpenheuvel heeft een app. Dat willen we graag een proberen. De app stuurt je van punt naar punt en op elke plaats krijg je automatisch uitleg over wat er te zien is. Helaas werkte het niet goed en hebben we de poging moeten staken na het 3e punt. Dan zijn we de papieren versie gaan halen. We kozen voor de kindgerichte wandeling door het oude centrum van Scherpenheuvel lang alle belangrijke bezienswaardigheden. We moesten ook tekeningen doordrukken op verschillende plaatsen wat het nodige plezier opleverde. De link met de geschiedenis was niet echt aanwezig. Die konden we erbij lezen in een apart boekje.
Conclusie: Mooie wandeling, Leuk en uitdagend. Link met het erfgoed is vaag. Bundel is mooi uitgewerkt. Wel erg beperkt, beknopt en soms niet relevant. (zoek de acht verschillen in 2 sprookjes tekeningen.)
"Vlieg erop uit in Diest" leidt ons door Diest. In de zomer kan je je neus achterna lopen door middel van geur-opdrachten. Zonder geurtjes vinden we onze weg ook best.We krijgen een leuke bundel die ons de weg toont aan de hand van een wegbeschrijving. De uitleg is niet altijd duidelijk en we lopen enkele keren wat verkeerd. Moeilijke woorden zoals meander worden niet uitgelegd. Er zitten leuke opdrachten in verwerkt die de fantasie aanspreken en de aandacht erbij houden.
Conclusie: Link met erfgoed is ook hier vaak vaag. Opdrachten soms irrelevant. Het is een leuke activiteit die je langs leuke en mooie plekken in Diest leidt. Rolstoel en buggy-toegankelijkheid is op sommige plaatsen echt niet in orde. De bundel ziet er heel leuk uit en nodigt ook uit om deel te nemen. De opdrachten zijn erg gevariëeerd. Een kaart in de bundel lijkt ons wel welkom. Zo kan je af en toe checken of je nog juist loopt.
Bewust als we zijn carpoolen we tot Huldenberg waar zoals verwacht de dag begint met koffie op het gemeentehuis (dienst vrije tijd) met Karlien en Norbert.
Piet kan door zijn knie blessure niet ver wandelen dus heeft een rolstoel mee. Zo testen we ineens de (buggy) toegankelijkheid van de wandeling.
We vatten de wandeling aan. Norbert vertelt over alles wat we kunnen zien. Niet enkel over het erfgoed. Ook over de natuur weet hij veel te vertellen. Nina noteert ijverig. We proberen te denken als een kind / leerkracht en vragen door om de juiste weetjes te verkrijgen. Ook Norbert en Karlien zoeken mee naar methodieken en weetjes die de aandacht van de kinderen erbij kan houden. Het kasteel met de prinses, de pomp die geen pomp is, de kapel, de Ijse, het gemeentehuis, de watermolen, het druiventros-kunstwerk, de kerk, de pastorie, het Pastoorsbos. We komen er alles over te weten.
Tegen 13u zijn we rond, gaan we nog een hapje eten en doen we de nabespreking. We zien elkaar morgen weer voor test-wandelingen in Diest en Scherpenheuvel.
Vermits we vrij ver van elkaar wonen en het toch belangrijk vinden om nog eens samen te zitten om het verder verloop van het project te bespreken hebben we gekozen voor een skype-meeting. Op zich al een avontuur maar het werkt en heeft resultaat opgeleverd.
We hebben donderdag 12/10 een wandeling gepland met Karlien en Norbert (dé erfgoed kenner van Huldenberg) om onze erfgoedwandeling eens te verkennen en eens te horen/ zien wat daar allemaal over te vertellen valt.
Voor het zover is moest er nog eerst heel wat geregeld worden. Hoe geraken we allemaal daar, waar spreken we af om te carpoolen, hoe gaat de geblesseerde de wandeling zonder kleerscheuren uitlopen, wie neemt wat mee en wat willen we zeker te weten komen aanstaande donderdag.
We hebben ook het idee besproken om een aantal reeds bestaande erfgoed wandelingen (voor kinderen) te gaan uitproberen om ideeën op te doen. Het leek ons allen een goed idee dus hebben we een datum gezocht waarop we alle 3 beschikbaar waren en vrijdag de 13e oktober zal het worden. Diest en Scherpenheuvel liggen niet zo ver en hebben wel wat te bieden. We spreken vrijdag de 13e om 9u af in Diest.
Piet heeft enkele erfgoed wandelingen opgezocht om eens te zien wat de mogelijkheden en verschillen zijn. We hebben deze samen eens overlopen en besproken wat we goed, minder goed, handig en leuk vonden om zo een vorm te kunnen geven aan onze eigen uitwerking. We kwamen erachter dat onze tocht een duidelijke kaart moet hebben, speels moet zijn, veel (inter)actie en er moeten zoveel mogelijk linken zijn met het erfgoed. We hebben in de voorbeelden ook enkele valkuilen gezien waar we zelf niet willen inlopen zoals: niet werkende web link's, onoverzichtelijke routebeschrijvingen, ...
Het is leuk te zien dat ieder van ons zijn taken maakt en gemotiveerd is om tijd en energie te steken in dit project. Als we zo verder gaan komt dat dik in orde.