Hallo,
Hou jij van spel en ontspanning ?
Van eens even dieper bij de dingen stil te staan ?
Van een babbel met toffe leeftijdsgenoten ?
Van je uitleven, maar ook van een stiltemoment ?
Van creatief bezig zijn ?
Van mensen helpen en iets voor mekaar betekenen ?
Lijkt dit je wel iets ?
Dan is "Plus 13" de beste jongerenwerking voor jou !

Zie hieronder hoeveel mensen onze website reeds bezochten.
Foto
Esther
Foto
Jana
Foto
Jasna
Foto
Jordi
Foto
Lise
Foto
Lotte
Foto
Rune
Foto
Sandra
Foto
Simon
Foto
Veerle
Foto
Christian
Plus 13 Kapellen
Welkom op de webstek van Plus 13 Kapellen !
Hallo allemaal ! Al meer dan 25 jaar ... bestaat in onze parochie, Sint-Jacobus Kapellen, een plussersgroep. Al die jaren kwamen toffe jonge mensen na hun vormsel samen op de vaste driewekelijkse zaterdagnamiddagen. Momenteel zijn we met een vijftiental gemotiveerde plussers en leiding. Nog nooit waren plussersgroepen op het internet zo goed vertegenwoordigd, nog nooit waren er zo veel sites met links voor materiaal, info, en zoveel meer. De bedoeling van deze webstek is bescheiden. We willen onszelf voorstellen, een kalender bieden van komende en voorbije evenementen, bruikbare voorbereiding online zetten zodat ook andere groepen ervan kunnen profiteren! Met een klein fotoarchief willen we ook laten zien wat we zoal op voorbije bijeenkomsten aan plezierige dingen hebben gedaan. Op een plezante manier heel serieuze dingen doen ... is dat geen mooie definitie van plusser-zijn?
23-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomsten werkjaar '10-'11.

Bijeenkomsten werkjaar 2010-2011 :

za. 18 sept.

za. 9 okt.

za. 30 okt.

za. 20 nov.

za. 4 dec.  Hartenwens

wo. 29 dec. Hartenwensen rondbrengen en kerstfeestje (opgelet, de kerstvakantie begint op kerstdag) 

za. 15 jan.

za. 5 febr.

vr. 4-zo. 6 ma.: weekend

za. 27 ma.

za. 23 april: Daguitstap

za. 15 mei:

za. 4 juni: eerste bijeenkomst nieuwe plussers (vormsel valt immers heel laat)

za. 25 juni: bbq


>> Reageer (0)
02-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering 30 januari.

Verslag leidingvergadering 28 december 2009

 

 

Aanwezig:         Ianthe, Dries, Christian.

 

 

Voorbereiding vergadering 9 januari

                        Aan de overkant

 

14 u.:               Spelend tegenwind ervaren. Een aantal plussers proberen om beurten door de cirkel te breken. Nadien ook even gesprek: hoe voelde het om tegen de cirkel, tegen de wind in te gaan? Wat kan in ons leven zo'n tegenwind zijn?

                                                                                                            (Tom)

 

14.15 u.:          Tegenwindmemory. We spelen in twee groepen het Tegenwind Memory spel. Als de plussers een juist koppel trekken, krijgen ze een vraag voorgeschoteld. De vragen hebben betrekking op tegenwind, moeilijke momenten, twijfel.

                                                                                                                        (Dries)

15 u.:                Samen in de boot stappen.                                                       

Met vier stoelen en een touw bakenen we een boot af. Een speler is al in de boot, de anderen moeten door het samen goed vervullen van opdrachten mee in de boot geraken.

Opdrachten:

·        In het begin van het spel. Letterkoekjes over en weer gooien, in en uit de boot. Wanneer op het einde geen letters in de boot liggen, is de opdracht geslaagd.

·        De mensen in de groep bereken uit het hoofd het totaal van de leeftijden van de aanwezigen.

·        Vier spreekwoorden waar water in voorkomt.

·        Vijftien woorden waarin water voorkomt.

·        Beeld uit (beroepen met water)

·        De Marie-Louise

·        Klerenketting maken.

                                                                                                                        (Ianthe)

15.30 u.:           drankpauze.

 

15.45 u.:           geloofsbingo.                                                                            (Christ)

Allerhande persoonlijke, maar eenvoudige geloofsvragen worden in een 4 x 4 raster gezet. Alle plussers krijgen zo'n raster op papier. Er wordt ook een groot raster in het lokaal gehangen.

De plussers lopen door de ruimte. Ze stellen de vragen van het raster aan elkaar. Men mag maar een iemand per keer ondervragen en men moet altijd van persoon wisselen. Het antwoord van die persoon schrijft men in het raster bij de vraag.

Zodra iemand van drie verschillende mensen hetzelfde antwoord heeft gekregen op een vraag, wordt een vakje actief. Vier actieve vakjes, naast, onder of schuin naast elkaar geven een bingo. Wanneer men bingo heeft, mag de deelnemer zijn of haar naam in een van de vakjes van het grote rooster schrijven.

Wanneer een deelnemer zijn naam vier keer op een rij in het grote raster heeft, heeft hij gewonnen met superbingo.

 

16.15 u.:           Bezinning – April, Simon  Garfunkel                              (Christ)

 

 

Benodigheden

 

Kaartjes memory spel                                                                                       Christ

Touw                                                                                                                Ianthe

Rasters Bingo                                                                                                   Christ

Grote zak letterkoekjes                                                                                     Dries

Alcoholstiften                                                                                                    school

Tekst en CD bezinning                                                                                      Christ

Schrijfgerief                                                                                                       school


>> Reageer (0)
16-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 14 november 2009.

Voorbereiding bijeenkomst 14 november 2009

 

14 u.:

Voorstellen van Ianthe. Vertellen van 4 verhalen door de ‘4 wijzen’ over de Plusserstijd van Ianthe. De Plussers raden of de verhalen juist of fout zijn.

q  verhaal 1: over de eerste bijeenkomst met een temperamentvolle Ianthe wordt verteld door Christian

q  verhaal 2: over hoe Christian een slow danste met Ianthe en bibberde

q  verhaal 3: Ianthe praat in haar slaap, zoals over een boterham met choco

q  verhaal 4: het beroep van Ianthe is actrice bij het Antwerpse Toneelhuis (vroeger ook KNS of De Koninklijke Nederlandse Schouwburg genoemd)

 

14u25:

- Knutselmoment. De Plussers maken lantaarns die passen bij de figuur Sint-Maarten.

Uitleg bij werkwijze door Ianthe.

 

15u:

- Muzikaal moment door Ianthe en een lied van Sint-Maarten (met een link naar Hartenwens)

 

15u15.:

- Spel bij het leven en de figuur van Sint-Maarten - H. Martinus van Tours.

Er zijn vier posten waar telkens een opdracht en een vraag plaatsvindt.

 

1)      In de school/turnzaal: Sint-Maarten schenkt een bedelaar een stuk van zijn kleed

Opdracht: Met de rug tegen elkaar gaan zitten en elkaar zo goed mogelijk proberen te beschrijven (en eventueel een make-over tekenen)

Vragen:            - Aan welke materiële dingen hecht je veel waarde? Wat zou je moeilijk kunnen missen?

2)      Oud-gemeentenhuis: Sint-Maarten en het ganzenhok

Opdracht: een boodschap proberen door te zeggen aan iemand maar ondertussen probeert een groepje als stoorzender dit te verhinderen door lawaai of tumult te maken

      Vragen:            - Wat vind je irriterend lawaai?

3)      Nabij de spoorweg: Sint-Maarten ontmoette een melaatse en kust in het gezicht

Opdracht: met gebaren gevoelens uitbeelden, nl. vriendschap, genegenheid, afkeer, troost, verlegenheid, woede, blijdschap

Vragen:             - Welke vooroordelen zijn er zoal? (tatoo,skinhead,…)

- Heb je over jezelf bij anderen al vooroordelen ervaren?

 4)      Sporthal/zwemdok: Sint-Maarten en zwarte magie of uitdrijven van de duivel.

Een activiteit (zoals spel ‘zwarte magie’, waarbij een kleur het juiste voorwerp aanduidt)

Vragen:             - Waar ben je bang voor?

- Voor welke film ben je bang? (uitleg door Tom)

 

16.15 u.:           als bezinning, een lied van Bart Peeters (uitleg Christian)

 

Benodigdheden:

gekleurd papier                                                 (Ianthe)

kalkpapier                                                        (Ianthe)

wascokrijtjes                                                    (Ianthe)                                   

papieren bordjes                                               (Ianthe)

theelichtjes                                                        (Ianthe)

ijzerdraad                                                         (Ianthe)

zijdepapier                                                        (Ianthe)

goede hobbylijm                                               (Ianthe)

scharen                                                             (Dries)

CD lied Bart Peeters                                         (Christian)

Kopies tekst lied Bart Peeters                           (Dries)

Stukken levensloop St-Maarten                        (Christian)

Papiertjes met gevoelens om uit te beelden        (Dries)


>> Reageer (0)
27-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding bijeenkomst 24/10/2009.

Voorbereiding bijeenkomst 24 oktober 2009 :

  

            Thema:            De tijd … gebruik hem wel !

  

14 u.:   bij aanmelden geven de plussers uurwerken en gsm's af. Ze worden in groepjes van vier verdeeld voor de tijdsaanduiding. Het groepje dat als eerste half drie, drie uur en half vier kan afroepen, verkrijgt hiervoor per juist geraden half uur een snoepje.

 

14.10 u.: We beginnen met een jachtig spelletje, waar het element tijd een cruciale speelt een rol. (Tom)

14.30 u.: Stil gesprek over 'dagdromen'. Alle plussers krijgen ieder vijf kaartjes, met daarop

'bijna nooit', 'soms', 'regelmatig', 'dagelijks', en 'nooit'. Op een grote flap staat geschreven: "Ik en dagdromen". De plussers mogen slechts een kaartje houden, de rest wordt ingeleverd. Nadien vormen we groepjes per kaartjes, en wordt het gesprek over dagdromen verdergezet.                                                                        (Dries)

 

14.45 u.: Iedere plusser maakt op een kaartje zijn/haar dagindeling van een doorsneeweekend. 

Alle kaartjes worden in het midden gelegd. Door een systeem van sjaalworstelen, waarbij steeds een van elke ploeg tegen mekaar uitkomen, mag de overwinnaar van het duel steeds over één kaartje raden. Heeft hij het juist, dan gaat een punt naar zijn ploeg.                                                                                                            (Christian)

 

15.10 u.:           Tijd bij de trappisten.

            Christian vertelt wat over de orde. Onze pauze (drank, eten) gebruiken we in volledige

stilte. Daarna volgt een kwis. Onderwerpen die aan bod komen zijn: plaatsen in België, gebedstijden, logo's, slaapzalen, voorwaarden trappistenbier.

 

15.45 u.:           Bijbelse tijd.

De plussers worden in drie groepen verdeeld. Ze zijn alle drie werkeloos. Ze moeten om de tijd te doden kleine vakjes uit gekleurd papier knippen om een mozaïek te maken. Een man (Tom) komt met grote beloftes, en zet hen aan het werk. Slechts 1 groepje mag werken, namelijk verzetten van banken. De man komt nadien terug, en zet een tweede groep aan het werken (terwijl de eerste groep verdergaat). Nu gaat het om huisjes bouwen met de blokken. Uiteindelijk mag de overblijvende groep op een heel kort moment nog één bank verzetten. Dan is de tijd om. De weddes volgen… en ieder krijgt evenveel… het bijbelse verhaal van de werkers van het elfde uur.

                                                                                                            (Tom, Dries licht toe)

 

16.20 u.:           als bezinning, een stukje Mindfulness training     (Christ)

  

Benodigdheden:

 

Snoepjes                                                                      (Ellen)

Spel tijd                                                                        (Tom)

14 sets van vijf kaartjes                                                 (Ellen)

grote flap                                                                      (school)

schrijfgerief                                                                   (school)

kaartjes                                                                        (Christian)

sjaaltjes                                                                        (school)

trappistenkwis                                                              (Christian)

voldoende gekleurd papier                                            (Ellen)

schaartjes                                                                     (Dries)

monopolygeld                                                               (Dries)

Mindfulness CD                                                            (Christian)


>> Reageer (0)
14-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 12 september 2009.

Bijeenkomst 12/09:

Bob zet een stapje terug maar we zullen hem nog blijven zien voor hartenwens, weekend, bbq… 

Bob stond zomaar liefst achttien jaar in leiding, daarom is de eerste bijeenkomst natuurlijk vooral aan hem gewijd.

  

Verloop bijeenkomst:

Bob verschijnt voor het tribunaal voor het aan zijn laars lappen van 4 beschuldigingen: nl. gebrek aan sorteren afval(milieu);

snelheid auto ; voetbal;  videocamera.

De aanklager is zuster Andrea, de rechter Christian. Er zijn 2 ploegen bestaande uit plussers met enerzijds aanklagers, anderzijds de verdediging  samen met Bob.

Opdrachten:

1)  afval sorteren & milieu:

De beide ploegen moeten 20 vragen i.v.m. het correct sorteren van afval oplossen door de kaartjes in de juiste bakjes te steken. Tom maakt 20 vragen+antwoorden.

2)   snelheid auto: we zoeken een autoracebaan voor een wedstrijd tussen de beide teams

3)   voetbal: spel met 2 varianten op voetbal met Bob en Dries in de goal. Dries zoekt 2 varianten+geeft de uitleg.

4) video-camera:

-         aan een levende groepsfoto wordt iets veranderd en Bob zoekt het verschil

-         Bob krijgt als opdracht maak met je video-camera een korte documentaire over ‘Het leven zoals het is… de GBA-supporter’.

 

Beraad & verdict:

Op het einde gaat Bob als werkstraf met z’n Tarotkaarten de toekomst van elke plusser voorspellen.

 

Varia:

- Ellen is nu materiaalmeester.

- Talia overweegt de leiding te vervoegen.

- Bob zorgt voor indienen v/h dossier subsidies en kas.

 

Wie doet wat?

- Tom: 20 vragen+antwoorden i.v.m. het correct sorteren van afval.

- Tom: brieven met uitnodiging plussers nieuw werkjaar bezorgen/posten

- Christian: algemeen deel uitnodigingen, poster met foto’s Bob, Bob zijn spullen laten meebrengen(Tarotkaarten+videocamera), stiften die op een T-shirt kunnen schrijven

- Bob: Tarotkaarten, videocamera

- Dries: gepersonaliseerd deel uitnodigingen, fanshop GBA T-shirt Bob, autoracebaan, verslag

- kot: bal

 


>> Reageer (0)
14-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 27/6/2009.

Bijeenkomst 27 juni '09 :


De slotbijeenkomst staat in het teken van De Roos van Leary, een knotsgek waterballonnengevecht en .. eeen heerlijke bbq, zoals altijd bereid door meesterchef Bob.

Foto's op facebook!

 


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 6 juni 2009.

Bijeenkomst 6 juni '09 :

Vandaag trokken we naar domein de Uitlegger, voor een spel... dat reeds beloofd was voor het weekend, maar toen wegens tijdsgebrek niet kon doorgaan. Dus speelden we vandaag het Op zoek naar de Heilige Geest - spel dat je uitgelegd vindt in het weekendverslag van februari 2009.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 16 mei 2009.

Bijeenkomst 16 mei 2009

è Verwelkomen nieuwe plussers & kennismakingsspel

1)    Het spel ‘Ik zit in het groen…’

2)    De plussers krijgen een papiertje dat is verdeeld in een negental vakjes. Ze beantwoorden elk per vakje een aantal persoonlijke vragen zoals:

Wat is jouw favoriet (huis)dier?  Wat is jouw haarkleur? 
Wat is jouw favoriete vakantiebestemming? 
Wat is jouw huisnummer?  Wat is jouw lievelingseten? 
Welk beroep zou je later willen uitoefenen?   Etc. 

De papiertjes worden toe geplooid & opgehaald. De plussers proberen via de antwoorden te achterhalen van wie welk papiertje afkomstig is.

è Sportmoment: Bob

è 13 kartonnen dozen elk gevuld met items:
De plussers zitten aan één kant van het muurtje van dozen, de nieuwe plussers aan de andere kant.
Tennisbal (of zoiets) gooien en de geraakte doos doen we.

·        3 plussers (Karen, Adinda, Evelien) zorgen elk voor een doos met een voorwerp dat voor hen +13 kan symboliseren. Ze leggen het zelf uit aan de groep.

·        3 plussers (Lynn, Annelies, Ellen) zorgen elk voor een doos met een foto van iets uit hun  plusserstijd. Ze leggen het zelf uit aan de groep.

·        3 plussers (An, Benjamin, Veerle) zorgen elk voor een doos met een CD en de liedjestekst als bezinnend moment.

·        4 dozen door leiding gevuld met elk één v/d 4 plussers-symbolen uit de flyer en met een groepsopdracht.  Deze 4 symbolen en opdrachten gaan over:

(1) ontmoeten:  per 2 even op stap buiten de school gedurende een 5-tal minuten gesprek en wandelen met iemand waarmee je normaal niet zo vaak babbelt. (eventueel als extra: spel blind geleiden)

(2) engagement: handen uit de mouwen, spel Bob met blok hout en nagels in spijkeren.

(3) eigenheid:  plussers schrijven over zichzelf 3 positieve eigenschappen op een kaartje en steken dat in hun schoen.
Vervolgens schrijven ze op een blad papier (met wasspeld op de rug vastgemaakt)  enkele eigenschappen over de anderen plussers.
Hierna gaan ze rond en stellen elkaar vragen om de eigenschappen die op hun rug staan geschreven te achterhalen. Tenslotte vergelijken ze het kaartje in hun schoen met het blad op hun rug.

(4) geloven: verschillende houdingen bespreken t.o.v. geloven via Emmaüsverhaal en kopies  van het associatiespel ‘Op weg met de kaart’.

Benodigdheden:

* in totaal 13 kartonnen dozen, elk gevuld met items: door de leiding;
Karen, Adinda, Evelien; Lynn, Annelies, Ellen; An, Benjamin, Veerle

* papier, schrijfgerief: school

* blinddoeken: kot

* tennisbal of voorwerp bij het gooien van de 13 dozen

* blok hout + hamer: Bob

* nagels: Christian pikt ze op uit kastje leraarskamer Dries

* wasspelden: Christian

* bezinning bij Emmaüsverhaal (‘Op weg met de kaart’ via associatie): Christian pikt kopies op uit kastje leraarskamer Dries

* kopie v/d 4 plussers-symbolen: Christian

* bal: kot

* drank: Bob

Christian stuurt plussers de mails (algemene uitnodiging + persoonlijk mee te brengen materiaal)


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering 25/4/2009.

Vergadering van 25/4/'09 :

Als daguitstap trekken we naar Bokrijk. In de voormiddag bezoeken we een negentiende eeuws boerendorp! De namiddag brengt ons bij een uitgewerkt moordspel. In het dorp is een jong, zwanger meisje vermoord. Wie is de schuldige? De pastoor, haar zus, haar ouders, de vroedvrouw, de herenboer? We komen op alle mogelijke locaties, praten met de verdachten, en... vinden de schuldige!

 

Veel leuke foto's op onze Facebook, natuurlijk!

 

http://www1.limburg.be/bokrijk/index.html


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering 4/4/2009.

Vergadering van 4/4/2009:

 

Voor het begin van de paasvakantie zijn we met een klein groepje. Een ideale gelegenheid voor het betere gezelschapsspel. Samen spelen we Enterprise. Spel over handel en derde wereld. Met dit uitgewerkte monopolie zijn we wel twee uren zoet. En nadien... verwent Bob ons nog met een voetbalspel in klein teamverband.

 

Over dit spel:

http://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/obed/item/1/10036/.


>> Reageer (0)
03-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook !

Plus 13 Kapellen staat nu ook op Facebook ! Bezoek ons op

www. facebook.com



>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plussersweekend 20-22 februari 2009.

Plussersweekend 20-22 februari 2009

Lopend Vuur

Thema: Met dit thema sluiten we naadloos aan bij het tweejarenthema van IJD, dat ook een uitstekende kaft ter beschikking van plussersbegeleiders stelde. We profileren ons zo ook als plussersgroep in een steeds meer bloeiende en georganiseerde plussersbeweging over de bisdommen. Lopend Vuur slaat uiteraard op geestdrift, bezieling, de Heilige Geest. Een deel van deze bundel werd vorig jaar gebruikt op de daguitstap ter vervanging van ons niet doorgegaan weekend. Deze onderdelen werden dan ook in de nieuwe versie gewijzigd.

Leidraad:

Zeven bakstenen staan op een tafeltje. Op elke steen staat een dikke kaars in een andere, specifieke kleur. Bij elke kaars hoort een lucifertje met een papiertje rond in dezelfde kleur. Via het systeem warm-koud moet telkens een plusser op zoek gaan naar de juiste lucifer die bij de kaars past. De kaars mag worden aangestoken, onder de baksteen ligt dan een omschrijving van de opdracht zoals ze zal worden gespeeld.

Schema:

vrijdag 20 februari:

13 u.: Bob vertrekt, geniet van een namiddagje Averbode, haalt de sleutels en zet het

nodige klaar.

19 u.: vertrek kerkplein.

20 u.: aankomst, koffie voor ouders, kamerverdeling.

20.45 u.: start nachtspel Moordspel door An, Annelies en Lyn

(bijlage 1)

22.15 u.: chocomelk en versnapering.

22.30 u.: bezinning Goed in je vel. (bijlage 2)

zaterdag 21 februari:

7.30 u.: opstaan.

8.00 u.: ochtendwandeling.

8.30 u.: eten en karweien

9.30 u.: zingen van het nieuwe plusserslied Op de Adem van de Geest (bijlage 12)

9.45 u.: start gezelschapsspelen

Voor Elkaar door het Vuur:

Groep 1: bij Elke en Bob

Groep 2: bij Dries en Christian

10.45 u.: De Tien Plagen: uitleg Christian (bijlage 5)

11.30 u.: Baseball

12.00 u.: eten en middagpauze

14.00 u.: boswandeling, spel Geest: vroeger en nu (bijlage 6)

17.00 u.: knutselmoment Lampionnen: Uitleg Elke (Elke)

18.00 u.: Vespers

18.30 u.: eten

20.00 u.: doop van Stijn

20.30 u.: avondactiviteit (bijlage 7)

22.30 u.: avondbezinning met wandeling met lampionnetjes (bijlage 8)

zondag 22 februari

8.00 u.: opstaan.

8.30 u.: ochtendwandeling.

9.00 u.: eten en karweien

9.45 u.: start gezelschapsspelen Relado

Groep 1: bij Dries en Christian

Groep 2: bij Elke en Bob (bijlage 3)

(bijlage 4)

10.45 u.: Op zoek naar de Heilige Geest: Uitleg Bob (bijlage 9)

12.00 u.: eten en middagpauze

14.00 u.: Vuur op een Rij: Uitleg Christian (bijlage 10)

15.00 u.: Kaartspel: Mie, Mo & Co (bijlage 11)

16.00 u.: vieruurtje en bekijken video

16.15 u.: slotmoment: zingen van twee plussersliederen met de vlag erbij

(bijlage 12)

We maken er een vurig, begeesterd, inspirerend weekend van …

Benodigheden

Posters ter versiering (iedereen)

Groot papier klaagmuur (school)

Stevige muurkleefband (Christ)

Voldoende papier (school)

Enveloppes voor postensysteem (Bob)

Schrijfgerief (school)

Voldoende papier (school)

Scharen (school)

Enveloppes (school)

Kaarsjes en lucifers (Bob)

Zeven dikke kaarsen in zeven felle, mooie kleuren (Elke)

Gekleurde papiertjes om rond de lucifers te doen (Elke)

Zeven bakstenen (Sven)

Omschrijvingen voor onder de bakstenen (Christ)

Domino (Christ)

CD installatie (Dries)

Twee plusserliederen op cd (downloaden IJD site) Op de Adem van de Geest, De Wereld draait rond. (Christ)

Alle bestellingen voedsel en drank: versnaperingen vrijdagavond, zaterdagnamiddag, zaterdagavond, zondagnamiddag, maaltijden 's middags en ontbijten (Bob)

Uitnodigingen plussers (2 x) (Christ)

Route voor ouders (Bob)

spannende muziek (Christ)

alle benodigheden voor het moordspel (An, Annelies, Lyn)

Kaartjes voor bezinning Goed in je vel (Christ)

Muziek voor bezinning Goed in je vel (Christ)

Twee dozen Relado (Christ)

Kopies borden en kaartjes Voor elkaar door het Vuur (Christ)

Twee dobbelstenen (Sarah)

Dun touw in verschillende kleuren (Sarah)

Kurken (Bob)

Blad voor invullen tien plagen (Christ)

Snoepkikkers (Sarah)

Waskoord (Sarah)

Materiaal om snoepkikkers mee te bevestigen (paperclips?) (Sarah)

Houten plakkaat (Dries)

Ballonnen (Elke)

Punaises voor ballonnen (Christ)

Vogelpikpijltjes (Bob)

Hamer met lange steel (Dries)

Lange nagel (Dries)

Houtblok (Dries)

Lang touw voor ropeskipping (Dries)

Drie vreemde dingen om te betasten (Elke)

Blinddoeken (school)

Grenadine (Elke)

Boek Anselm Grün (Dries)

Muziek Linda – Bart Peeters (Christ)

Kaart Averbode, uitstippelen wandeltocht (Christ)

Videocamera (Bob)

Wasknijpers, mooie hoeveelheid (Christ, Elke)

Alle knutselmateriaal voor de lampionnen (Sarah, Elke)

Doop Stijn (Ellen, Veerle)

Kaartjes (Christ)

Benodigdheden voor kwis, aparte bijlage

Muziek dans (Dorien)

Mooie enveloppen met bezinningsopdrachten in (Christ)

Everybody hurts – REM: cd + tekst ook in vertaling (Christ)

Kopies blad met goede eigenschappen (Christ)

Vijftien enveloppen (Christ)

Opdrachten in enveloppen (Christ)

Kaartspel (school)

Lucifers (Bob)

T-lichtjes (school)

Afbeelding van de Heilige Geest in vijftien stukken geknipt (Christ)

Twee spelborden Vier op een Rij (Bob, Elke)

Rekkertjes (Sarah)

Zes eieren (Bob)

Een appelsien (Bob)

Blinddoeken (school)

Pingpongballen (school)

Rietjes (Bob)

Drie exemplaren Mie, Mo & Co. via OBED (Christ)

Bijlage 1

Dit moordspel wordt de verrassing van het weekend, voorbereid door drie enthousiaste plussers met medeplichtigheid van Christian. Hier weze dan ook alleen het algemene stramien uitgelegd. De plussers krijgen een verhaal voorgesteld, met personages die ook op blad staan. Het verhaal wordt verder voorgesteld door een toneeltje: een filmpje dat op laptop wordt getoond. Daarna wordt er op locatie gezocht volgens het Cluedo-systeem, waarbij uiteindelijk moet worden gevonden wie de moordenaar is, waarmee, waarom, waar, wanneer. Spanning verzekerd: zowel door de plaats, het spelen met foto's en nog enkele hindernissen in de vorm van pakkemannen in het bos. Op het einde wordt een filmpje op laptop getoond: dat bevat meteen de ontknoping.

Bijlage 3

Het Reladospel is niet alleen reeds bekend en leuk, maar ook heel eenvoudig qua uitleg. Het komt erop neer dat de plussers een een kaartje trekken waarmee dan een opdracht verbonden is – alle opdrachten hebben met relaties en groepsvorming te maken. Alle verdere uitleg zit in de doos.

Bijlage 4

Christian leidt kort in: over het godsbeeld van de straffende God, van Oude Testament tot Ossama Bin Laden.

Nadien krijgen de plussers een blad waarop ze de tien plagen van Egypte moeten invullen- ze kunnen die ontdekken door de speelse opdrachtjes die ze moeten vervullen.

1. kikkers: we hangen snoepkikkers in een hoge draad tussen twee bomen. Plussers moeten springen of mekaar opheffen om ze op te eten.

2. muggen: enkele plussers moeten telkens één minuut over muggen praten, maar ze mogen niet de woorden "eeeuh", insect of dier gebruiken.

3. steekvliegen: op een plakkaat met nagels hangen verschillende ballonnen. Bedoeling is ze van op afstand te doorprikken met vogelpikpijltjes.

4. veepest: paard en ruiter, maar elk paard krijgt een handicap om de race af te leggen.

5. roet in de lucht: met een hamer met een erg lange stok moet men proberen een nagel in een houtblok te kloppen. Bij elke verkeerde slag krijgt met een roetbol op het voorhoofd.

6. hagel: iemand van de groep staat op een verhoog. De anderen gooien proppen papier naar hem, hij moet proberen ze op te vangen.

7. sprinkhanen: ropeskipping, twee plussers draaien met touw, de anderen moeten telkens springen.

8. duisternis: geblinddoekt vreemde dingen betasten of proeven.

9. Rode Nijl: twee potten met water, twee bakjes met grenadine. Via estafette proberen je water zoveel mogelijk rood te kleuren.

10. dood van de eerstgeborenen: oudste van de groep is de pineut, hij moet geblinddoekt een parcours afleggen met hulp van verbale aanwijzingen van de anderen.

Bijlage 6

Hoe drukken mensen Geest/ inspiratie/ gevoel uit? Tijdens een wandeling met vier serieuze posten, die elk een kwartier mogen duren, gaan we op verkenning. De wandeling is zo gemaakt dat de ene groep bij Christian begint en de andere bij Christian eindigt. Deze opdracht met muziek kan dus met een CD-speler in het lokaal worden opgelost. We zoeken dan nog één draagbare CD-speler voor onderweg, maar dat is wel op te lossen door één auto te nemen (Dries, Bob).

1. Inspiratie en gevoelens van berouw: vroeger en nu

De plussers zoeken zoveel mogelijk manieren om berouw met gebaren uit te drukken. Het uitdrukken van die gebaren wordt dan ook verfilmd. (Bob)

(vb.: elkaar de hand geven, vredeskus, knuffel, schouderklop, buiging, op je knieën gaan zitten, samen een kaarsje branden, samen een pint gaan drinken, ….)

Nadien beluisteren Sorry seems to be the hardest word van Elton John en een gesprekje over "wanneer heb jij al eens sorry gezegd?" "vind je dat moeilijk" etc.

2. Engelen: de plussers krijgen een lijst met vijftig engelen. Ze kiezen er twee uit die hen

bijzonder aanspreken. Na hun keuze krijgen ze de bijhorende kopie uit het boek van Anselm Grün waar kort iets over hun engel staat verteld. Nu moeten ze hun engel op een creatieve manier voorstellen aan de rest van de groep. Ook worden een aantal probleemsituaties voorgesteld, waarop dan iedere engel vanuit zijn/haar (ik weet niet precies wat het geslacht der engelen is ..) invalshoek naar een oplossing zoekt

(Dries).

3. Liefde: we beluisteren het lied van Bart Peeters. De muziek wordt driemaal gestopt, en driemaal volgt een opdracht (een vlieger met liefdesboodschap maken, een advies uitspreken voor het personage in kwestie, een tableau vivant). Uiteindelijk volgt de ontknoping van het verhaal… (Christ)

4. aangeraakt – namen: deelnemers staan in een kring. Een persoon geblinddoekt in het midden. Iedereen begint op aanwijzen van de begeleider wasknijpers aan te brengen bij de geblinddoekte persoon. Deze tracht de tel bij te houden van het aantal wasknijpers. Uiteraard mag de rest van de groep ook schijnbewegingen uitvoeren. Na enige tijd moet de geblinddoekte raden hoeveel wasknijpers hij nu echt heeft.

Nadien krijgen de deelnemers elk eenzelfde aantal wasknijpers op de kledij gespeld. Op het teken van de begeleider probeert eenieder zoveel mogelijk van zijn/haar wasknijpers bij de ander op te hangen. Let wel: je mag maximum één wasspeld in de hand hebben. Na enige tijd wordt geteld hoevel wasknijpers ieder heeft opgespeld. De persoon met de minste wint.

Nadien: spel over "woordelijk" aangeraakt worden. Kort gesprek over "wat is jouw naam?" "hoe ben je eraan gekomen?". Nadien lopen de plussers door mekaar. Als de begeleider stopt zegt gaan ze in duo's staan. Ze geven mekaar dan namen volgens het volgende systeem " (naam), ik noem je (iets in het thema) omdat je …………….."

De thema's zijn: kleuren, dieren, landen, meetkundige vormen, enz.

(Elke)

Bijlage 8

Elke en Christian leiden ons en op onze tocht komen we drie enveloppen tegen. Daarvan doen we de volgende bezinnende opdrachten:

1. Lach: Wie van onze groep lacht het smakelijkst? Lach jij vaak? Wanneer heb je voor

het laatst gelachen en met wie? Zijn er dingen in onze groep die volgens jou te gemakkelijk worden weggelachen?

2. Huil: Kun jij gemakkelijk een traan laten? Wanneer heb je voor de laatste keer gehuild? Waar of bij wie voel jij je veilig om te huilen? Heb jij het gevoel dat je je verdriet kan delen in onze groep?

3. Bewonder: We gaan in groepjes van vier zitten. Ieder krijgt drie kaartjes, waarop hij voor

elk van zijn groepsleden één karaktereigenschap opschrijft die hij/zij in hem/haar bewondert. Per groepje wordt een blad gelegd met eigenschappen waaruit kan worden gekozen.

Nadien gaan we terug naar binnen en beluisteren Everybody hurts van REM.

Een reis door Europa

Concept: We hangen een groot spelbord op met de kaart van Europa. De plussers worden in groepjes verdeeld en krijgen de opdracht om 12 steden in Europa aan te doen. Ieder groepje moet dezelfde steden aandoen. Als ze als eerste op een stad komen krijgen ze punten en wordt er een opdracht uitgevoerd met heel de groep. De winnaar van die opdracht krijgt ook punten.

Voordat de groepen kunnen beginnen reizen, dienen ze reispunten te verzamelen. Dit doen ze via de onderstaande 5 opdrachten.

Startopdrachten:

  1. De plussers krijgen een blad waarop de eerste regel van het Onze Vader staat in 10 verschillende talen. Ze dienen bijgevolg de talen te herkennen. (1 punt per juist antwoord)
  2. De plussers krijgen 10 verschillende euromunten te zien en moeten zeggen van welke landen deze zijn. (1 punt per juist antwoord)
  3. Proefopdracht: 1 iemand van het groepje dient geblinddoekt te raden wat ze proeven. (2 punten per juist antwoord)

- Tsatsiki

- Chorizo

- Hollandse kaas

- Franse kaas

- Gerookte zalm

  1. Dansen: (2 punten per juist antwoord)

- Buikdans

- Flamenco

- Sirtaki

  1. 10 Europese foto’s herkennen. (1 punt per juist antwoord)

Ieder groepje heeft met bovenstaande opdrachten punten kunnen verzamelen. Per stap die ze op het spelbord wensen te zetten, hebben ze 1 punt nodig. Als ze willen vliegen, kan dit enkel tussen aangrenzende sectoren en ook niet diagonaal (zie kaart vluchtschema). Als ze de boot wensen te nemen, moeten ze aan de haven wachten en kunnen ze pas de volgende beurt de boot nemen.

Ieder groepje krijgt ook bij aanvang een ‘reiszakje’. Hierin vinden ze een woordenboek en een ticket voor vliegtuig/boot. Dit kunnen ze in de loop van het spel gebruiken.

Er zijn 3 mogelijkheden om extra reispunten bij elkaar te sprokkelen, als blijkt dat de punten die in de eerste ronde verdiend zijn, onvoldoende zijn.

  1. Extra fotoronde van Europese gebouwen.
  2. Teksten vertalen (hiervoor hebben ze hun woordenboek nodig)
  3. Dranketiketten: het groepje krijgt verschillende etiketten en dient te raden uit welk land ze komen.

Start bordspel:

De groepjes mogen kiezen naar welke stad zij wensen te gaan. De stad waar ze als groepje eerst zijn, bezorgd extra punten. De groep die op het einde de meeste punten heeft, wint het spel.

1. Finland (Ravoniemi)

De groepjes dienen de groep Lordi te raden. Er worden 5 tips gegeven. Na elke tip, krijgen ze de kans om een gokje te wagen. Diegenen die Lordi het snelst raden, winnen de opdracht.

2. Zweden (Jönköping)

Zweedse tekst voorlezen.

3. Ierland (Dublin)

Aangezien Folk geassocieerd wordt met Ierland, gaan we de plussers ’t Smidje van Laïs laten dansen.

4. Verenigd Koninkrijk (Newcastle)

- 5 ploegen van de Premier League opnoemen.

- De groepjes krijgen 5 pins te zien en dienen de club te raden.

5. Frankrijk (Parijs)

De plussers krijgen 5 prenten van bekende gebouwen in Parijs te zien. Zij dienen deze te herkennen.

6. Spanje (Granada)

* Een van de 5 pijlers van de Islam is de Ramadan. Wat zijn hierover de richtlijnen?

De gehele Ramadan, de negende maand van de Moslimkalender, vasten de gelovigen van zonsopgang tot zonsondergang.Dit houdt in dat moslims op deze tijden niet eten, drinken, roken en dat ze zich onthouden van geslachtsgemeenschap.

* We geven de plussers een menu. Zij moeten zeggen wat iemand van het Joodse geloof en het Islamitisch geloof niet mogen eten.

7. Servië (Belgrado)

Dit jaar gaat het Eurovisiesongfestival door in Belgrado. We laten 5 liedjes horen. De plussers dienen de landen te raden die deze artiesten vertegenwoordigen.

- Sertab – Everyway that I can (Turkije)

- Urban Trad – Sanomi (België)

- Helena Paparizou – Number 1 (Griekenland)

- Dana International – Diva (Israël)

- Marija Šerifović – Molitva (Servië)

8. Iraklon (Griekenland)

Islandhopping: Een plusser per groepje dient te springen met een kommetje water. De plusser waarvan het kommetje nog het volste is, wint.

9. Oostenrijk (Wenen)

Twee mensen per groepje dienen te walsen op de tonen van de Blauwe Donau.

10. Duitsland (Dresden)

De groepjes krijgen foto’s van Europese steden die vernield werden door bombardementen.

- Dresden

- Dubrovnik

- Ieper

- Rotterdam

- Londen

11. Italië (Rome)

De groepjes dienen pasta’s te herkennen.

12. Rusland (Leningrad)

Communisme: De plussers dienen vragen van een teamgenoot op te lossen.

Een plusser van het groepje wordt apart geroepen en dient vragen van een medeteamgenoot op te lossen.

- Welke kleren heeft hij/zij aan?

- Hoe oud is hij/zij?

- Hoeveel broers of zussen heeft hij/zij?

- Wat eet hij/zij graag?

- Wie is zijn of haar beste vriendin?

Benodigdheden:

Christian:

- Onze Vader in 10 verschillende talen

- Euromunten -> vragen aan Diede

- 5 tips om Lordi te raden

- Zweedse tekst

- Menu aanpassen aan het geloof

- Foto’s vernielde steden in viervoud

- Woordenboeken voor reiszakje en 3 teksten die de plussers kunnen vertalen

Bob:

- Ploegen Premier League

- Dranketiketten van 5 verschillende Europese dranken

Christian:

- Spelbord uitvergroot afprinten (dit bezorg ik je nog)

- 5 liedjes van het Eurovisie songfestival op CD

Sarah:

- 2 fotorondes met Europese gebouwen (10 foto’s per ronde). Elke ronde 4 keer kopiëren

- Fotoronde Parijs: 5 gebouwen (in viervoud)

Elke:

- Vluchtschema’s

- Pionnen

- Voedingsmiddelen voor proefronde en pasta’s

- Dansen: buikdans, Flamenco, Sirtaki, Weense Wals en ’t Smidje

- 5 voetbalpins

- Antwoordbladen

Kot:

- Papier en schrijfgerief

- Blinddoeken

------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Waardengesprek

Zet deze waarden in de volgorde van belangrijkheid voor jullie groep.

Jezelf zijn delen

Verbondenheid spelen

Respect creativiteit

Vriendschap plezier

Samenwerken

Samen bidden

  1. Zet in de juiste volgorde

Pasen – aswoensdag – allerzielen – veertigdagentijd – witte donderdag – goede vrijdag – pasen – pinksteren – O.L. Vrouw Hemelvaart – allerheiligen – Allerzielen

  1. beelden

Kom naar de centrale post. Daar zullen jullie enkele woorden moeten uitbeelden, de rest van de groep moet raden.

  1. Vuur:

Wat roept vuur bij je op? Schrijf minsten tien dingen op.

5. Kaarsjesestafette

Kom naar de centrale post en speel de kaarsjesestafette.

  1. Bijbelkwis

Kom naar de centrale post voor de bijbelkwis !

7. Som tien dingen op waardoor jij voor anderen een brandend vuur kan zijn.

8. raadsel

Je komt in een kamer waar het heel donker is. In de kamer bevinden zich lucifers, een kaars, een fakkel, een olielamp en een openhaard. Wat steek je als eerste aan?

9. Promotie

Als plusgroep zoeken jullie natuurlijk nieuwe leden. Breng bij de controlepost een vurige promotiecampagne voor jullie groep.

10. Woordzoeker

11. Vonken en vuur

Verzin een dansje op het refrein van Clouseau's Vonken en Vuur.

12. Raadsel.

Stel je voor dat je vijf lucifers hebt. Hoe kun je ze dan zo neerleggen dat je hiermee het getal zestien vormt?

Voor elkaar door het vuur

De Tien Plagen

Geest: vroeger en nu

Lampionnen

Relado

Op zoek naar de Heilige Geest

Vuur op een rij

Mie, Mo en Co.

Origineel

When the day is long and the night, the night is yours alone,
When you're sure you've had enough of this life, well hang on
Don't let yourself go, 'cause everybody cries and everybody hurts sometimes

Sometimes everything is wrong. Now it's time to sing along
When your day is night alone, (hold on, hold on)
If you feel like letting go, (hold on)
When you think you've had too much of this life, well hang on

'Cause everybody hurts. Take comfort in your friends
Everybody hurts. Don't throw your hand. Oh, no. Don't throw your hand
If you feel like you're alone, no, no, no, you are not alone

If you're on your own in this life, the days and nights are long,
When you think you've had too much of this life to hang on

Well, everybody hurts sometimes,
Everybody cries. And everybody hurts sometimes
And everybody hurts sometimes. So, hold on, hold on
Hold on, hold on, hold on, hold on, hold on, hold on
Everybody hurts. You are not alone

Vertaling

Als de dag lang is en de nacht, de nacht alleen van jou is
Als je er zeker van bent dat je genoeg hebt van het leven, houd dan vol
Laat jezelf niet gaan. Iedereen huilt weleens, en iedereen wordt soms gekwetst.

Soms is alles verkeerd. Nu is het tijd om mee te zingen
Als je dag een eenzame nacht is (houd vol, houd vol)
Als je er over denkt om los te laten (houd vol)
Als je denkt dat je genoeg hebt van het leven, houd dan vol.

Iedereen wordt weleens gekwetst. Put troost uit je vrienden
Iedereen wordt gekwetst. Geef het niet op, oh nee, geef het niet op.
Als het lijkt alsof je alleen bent, nee, nee, nee, dan ben je niet alleen

Als je alleen bent in dit leven, de dagen en nachten lang zijn
Als je denkt dat het leven je te veel heeft gedaan om vol te houden

Wel, iedereen wordt soms gekwetst
Iedereen huilt. En iedereen wordt soms gekwetst
En iedereen wordt soms gekwetst. Dus houd vol, houd vol
Houd vol, houd vol, houd vol, houd vol, houd vol
Iedereen wordt gekwetst. Je bent niet alleen R.E.M

>> Reageer (0)
10-02-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding bijeenkomst 31 januari 2009.

Voorbereiding bijeenkomst 31 januari 2009

 

           Thema: Spiegels onthullen … de weg naar God

 

14 u.:   beluisteren tekst en muziek "Het zit vanbinnen" Clouseau en tekst van "Spiegels onthullen" van L. Brutin                                                                          (Christ)

           14.10 u.: opwarmer: plussers staan per twee, de een doet bewegingen en de ander is zijn/haar spiegelbeeld.

           14.20 u.: elke plussers krijgt een gekleurd A 3 blad. Ze tekenen daarop begeleid een figuur en bij elk lichaamsdeel schrijven ze iets bij volgens de opdracht.                   (Dries)

            voeten:           wat is voor jou de basiswaarde van jouw leven?

            benen:             waarin leef jij je graag uit?

            hart:                schrijf je diepste wens op.

            armen:            wie zijn de belangrijkste mensen in je leven?

            handen:           ben jij creatief?

            schouders:      onder welk project zou jij je schouders willen zetten?

            ogen:               Wat is het mooiste dat je ooit zag in je leven?

            mond:              schrijf jouw boodschap voor de wereld op.

            neus:               waarvoor haal jij je neus op?

            oren:                ben je iemand die luistert of neem je graag zelf het woord.

            hoofd:              schrijf jouw grootste talent op.

            Nadien gaan we per drie zitten en bespreken we onze 'figuren'.

 

14.45 u.: in het lokaal liggen kranten, tijdschriften. De A 3 bladen worden omgedraaid, en rechtsboven wordt de naam van de plusser geschreven. Nu kleven de andere plussers prenten op waarvan ze denken dat die bij deze persoon past. Ieder neemt nadien zijn eigen personage terug – opnieuw bespreking in groepjes van drie. Tot slot schrijft ieder van onder nog, in drie ronde 'spiegels' de naam van drie personen waar hij/zij zich aan spiegelt.                                                                                            (Dries)

 

           15.15-15.30 u.: een verfrissende sportactiviteit, en drankpauze                            (Bob)

           15.30 u: ganzenbord dat je doet nadenken over de keuzes die je iedere dag in je leven maakt en welke plaats God daarin krijgt. Wanneer men op een dilemma komt, voert men de opdracht uit en bespreekt men het opgegeven dilemma.

           16.20 u.: bezinnende tekst met rustige muziek                                           (Christ, Dries)

 

 

Benodigdheden:

muziek Clouseau en tekst                                                                            (Dries)

tekst "Spiegels onthullen"                                                                             (Christ)

stiften                                                                                                             (school)

A 3 bladen in kleur                                                                                         (Dries)

lijm                                                                                                                 (Bob, kopen)

kranten, tijdschriften, magazines                                                                 (Bob, Sarah)

drie spelborden Weg naar God                                                                        (Christ)

drie sets dilemmakaartjes                                                                             (Christ)

drie dobbelstenen                                                                                           (Dries, Bob, Christ)

bezinnende tekst bij het spel                                                                         (Christ)

rustige sfeermuziek                                                                                       (Dries)

 


>> Reageer (0)
11-01-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst van 10/01/2009.

Heide plussers

 

T´was kwart na drei

Op de Kalmthoutse hei

 

Wandelen in de sneeuw

In deze eeuw

 

Vonden geen parkeerplaats

Dus gingen we met de schaats

 

De slee jatten we mee

Iedereen pret voor twee

 

Samen glijden op´t ijs

T´was een paradijs

 

Sommige stonden met open mond

Anderen vielen op de grond

 

Een dagje met +13

Het is leuk om te zien!!

Veerle Thijs


>> Reageer (0)
16-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding bijeenkomst 13 september 2008.

Voorbereiding bijeenkomst 'Connecting People' , 13 september 2008

 

Thema/doel: stilstaan hoe mensen met mekaar worden verbonden, anders dan op de oppervlakkige manier zoals heden ten dage (sms, msn, etc.)

14 u.: Dries wordt voorgesteld. De plussers mogen hem wat vragen stellen. Als introductie-activiteit zetten we de plussers met twee/drie aan een schaakbord, en mogen ze gedurende een half uur simultaan schaken tegen Dries, groot schaakkampioen.

 

14.45 u.:  Connecting People: Samen Spelen (uitleg door Dries)

Woesh:

Plussers geven in kring denkbeeldige emmer water door: dit kan enkel na oogcontact en na het roepen van 'woesh'. Je mag ook oogcontact maken met diegene aan de overkant van de cirkel. Als iemand handen in de lucht steekt en 'how' roept, moet in de andere richting van de cirkel worden gegooid. Roept iemand 'groove', dan moet de hele groep door de benen gaan en weer opstaan. Roept iemand 'freak out', dan loopt iedereen door elkaar en zoekt een nieuwe plaats in de cirkel.

Oogcontact:

Je roept een woord en maakt oogcontact met iemand. Die gaat verder met de laatste lettergreep. Bijv: banaan, aanvragen, genonderzoek, ….

Evenwicht:

Enkele ballen op een valmatje, dat matje moet dan, boven de schouders, worden doorgegeven.

Tellen tot twintig:

Iedereen wordt geblinddoekt. Iemand start met 1, de volgende zegt 2, enzovoort. Let wel: je mag nooit aan de beurt komen als je buur net een cijfer heeft gezegd. Je mag nooit tweemaal na mekaar een cijfer zeggen, je mag ook niet met twee mensen hetzelfde cijfer zeggen. Wanneer een fout gebeurt, moet je opnieuw vanaf 1 beginnen.

15.15 u.:      Connecting People, Elkaar Vertrouwen (uitleg door Christian)

Balans:

Ga per twee staan, en houd elkaar stevig bij de polsen. Kom zo tot hurkzit, romp moet verticaal blijven, rug recht. Nu kan je een aantal bewegingen uitproberen (een been strekken, etc.).

 

Evenwichtskring:

Deelnemers vormen een kring, schouder aan schouder, afwisselend met het gezicht naar binnen en naar buiten. Men neemt stevig de polsen van de buren vast. Op een afgesproken teken leunt iedereen naar voren, zonder een stap te verzetten. Dan weer rechtkomen. Houd de cirkel stand?

Vertrouwvol in kring springen:

Vanaf de plint, je laten opvangen in de kring.

 

15.30 u.:      drankpauze

15.45 u.:      Gewetensvraag: over de voor- en nadelen van sms, internet, gsm

                                                                   (drie groepjes, Bob, Christ en Dries)  

16.10 u.:      Connecting People, Samen Ontspannen

enkele relaxatie-oefeningen door Bob

16.20 u.       bezinningstekst met muziek, door Dries, een tekst die hem bijzonder

aanspreekt.                              

Benodigdheden

- 6 schaakborden en pionnen                                                              (Dries)

- blinddoeken                                                                                     (kot)

- ballen en mat                                                                                   (school)

- drank                                                                                               (Bob)

- drie sets Gewetensvraag                                                                  (Christ)

- bezinning, tekst en CD                                                                     (Dries)

- zeil voor relaxatie-oefening                                                               (Sarah)

- uitnodiging maken en rondbrengen                                                   (Christ)


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 28 juni 2008.

Bijeenkomst zaterdag 28 juni 2008.

Voor onze laatste bijeenkomst van dit werkjaar, diepten we het bekende Reladospel op. We leerden heel veel over menselijke relaties in de brede zin van het woord: vriendschap en corresponderen, verliefd zijn of ruzie maken, samenwerken, enzovoort. Deze gesprekken en spelletjes konden gelukkig doorgaan onder een mild zonnetje.

Nadien zorgde onze onovertroffen bbq-man Bob voor het nodige lekkers. Achteraf kwamen ook enkele oudplussers op de uitnodiging af - het was goed onze uitgenodigde gasten nog eens weer te zien.

 


>> Reageer (0)
08-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding bijeenkomst 31 mei 2008.

Voorbereiding bijeenkomst 31 mei 2008

 

Thema:           De Weken na Pinksteren / Vuur in Plus 13

 

14 u.:   De groep wordt verdeeld in drie groepen die elk een kamp zoeken. Iedere groep krijgt een reeks kaartjes in hun kleur. Op elk kaartje staat ook een vraag. De groepsleden gaan op stap en proberen zoveel mogelijk kaartjes van de andere ploeg te veroveren. Dat kan door iemand van de andere ploeg aan te tikken. Die geeft dan zijn kaartje af. Het tweetal heeft dan een gesprek over de vraag die op het kaartje staat. Iedere deelnemer heeft ook een namenlijst bij. Na het gesprek schrijven beiden in staakwoorden op wat ze in dit gesprek hebben besproken. Als je een kaartje van een andere kleur in bezit hebt, moet je dit zo snel mogelijk in veiligheid brengen door het naar zijn kamp te brengen. Word je onderweg door iemand van het kamp getikt van wie die kleur is, dan moet je je kaartje weer afgeven.

 

Rol van de begeleiding:         evident rondgaan en zien dat de gesprekken goed verlopen. Die zijn natuurlijk het belangrijkst.

 

14.45 u.:         Laat de plussers de vier oerelementen raden. Maak vier kleine groepjes en stel per groepje een regisseur aan. Ze krijgen een kwartier om een tableau-vivant te maken dat hun oerelement voorstelt. Tonen aan de rest.

Nadien wordt de turnzaal in vier hoeken verdeeld. In elke hoek ligt een blad met eigenschappen van één oerelement. Plussers moeten op voorhand kiezen welk element het beste bij hen past. Daar gaan ze zitten. Dan volgt een gesprek op basis van de eigenschappen die op dit blad staan. Kloppen ze of niet?

 

15.15 u.:          drankpauze

15.30 u.:         Het Vuur doven.

Twee ploegen hebben elk een thuiskamp. Daar hebben ze op een ruitjesblad vijf brandhaarden aangeduid (systeem zeeslag). Bij het startsein krijgt elke speler in zijn kamp een waterballon en een das.  Met een aangetikte tegenstander speel je dassenroof. Wie verliest, geeft zijn waterballon af en moet in zijn thuiskamp een nieuwe halen. Wie met twee ballonnen loopt kan niet meer worden getikt. Hij gaat naar het vijandig kamp, en noemt een combinatie (bv. A 2). Als zich daar een brandhaard bevindt, is die brandhaard uitgeschakeld. Zo niet, dan worden de twee ballonnen opzij gelegd. We spelen een bepaalde tijd: als bij geen van beide ploegen alle brandhaarden gedoofd zijn, tellen we het aantal buitgemaakte waterballonnen.

 

16.15 u. :         kaarsjesbezinning

Een grote kaars wordt in het midden gezet. Ieder trekt de naam van een aanwezige plusser, en schrijft op een kaartje een goede eigenschap van hem/haar. Hij geeft dit kaartje af samen met een T-lichtje dat wordt aangestoken aan de grote kaars.

 

Benodigheden:

 

kaartjes in drie verschillende kleuren met vragen op                                              Christ

namenlijst met ruimte voor staakwoorden                                                            Sarah

lijst met eigenschappen van de elementen                                                             Christ

waterballonnen in twee verschillende kleuren (belangrijk)                               Bob

wimpels                                                                                                                    school

grote kaars                                                                                                                Elke

T-lichtjes                                                                                                                  Elke

Kaartjes en schrijfgerief                                                                                            school

Rustige muziek                                                                                                        Bob

Ruitjespapier                                                                                                            Elke


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst 10 mei 2008.

Bijeenkomst 10 mei 2008

14.00u – 14.30u Kennismakingsspelletjes

1) gazettenklop

2) Iedereen krijgt een naam op zijn/haar rug. De plussers moeten door vragen te stellen zo snel mogelijk de naam raden.

3) Alle plussers krijgen lijstje met vragen. Die moeten ze zo snel mogelijk invullen.

4) De plussers kiezen zelf een groep die zo gevarieerd mogelijk is ( 4 groepjes). In het midden van de zaal ligt een hoepel met snoepjes.
Wie bv. Een meisje in de groep heeft mag lopen naar de hoepel,wie eerst is krijgt het snoepje. ( meisje, blond, oorbellen, sportschoenen, 15 jaar, bril, 1m50,krulletjes)

14.00u – 15.15u

1)De plussers krijgen een identiteitskaart met enkele vraagjes op. Ze moeten dit invullen per twee voor elkaar invullen. De plussers tekenen zelf hun pasfoto. Daarna vergelijken ze wat ze van elkaar juist of fout hebben ingevult.

2) gesprek op papier met foto’s die emoties tonen.

3) uitbeelden van emoties met lichaamsdelen.

15.15u-15.30u : pauze

15.30u- 16.15 Verhaal van het zand ( Christ)

1)De plussers beelden het verhaal uit, ze vullen 5 emmers zo snel mogelijk en daarna moeten ze het zand terug in één emmer doen.

2) Christ vertelt het verhaal.

3) Elke groep ( 4 groepjes) krijgt 4 emoties ( gezichtjes) en zoeken zo snel mogelijk, in een roddelboekje, hierover een roddel.

16u15 – 16u30 Bezinning

Er worden ook nog foto’s getrokken voor de site!!

Benodigdheden

Christ:
snoepjes
roddelboekjes
zand
post-it jes
bezinning? Is niet afgesproken

Elke:
Identitietskaart
roddelboekjes

Bob:
drank
verschillende foto’s zie een emotie uitbeelden
gazetten

Sarah:
lijstje met vraagjes ( www.jeugdwerknet.be/spelen/item/7440)
4 gezichtjes die een emotie uitbeelden

Kot:
balpennen
scharen
radio


>> Reageer (0)
07-06-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daguitstap Sint-Truiden 12 april 2008.

Daguitstap Sint-Truiden 12 april 2008...










>> Reageer (0)
30-05-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er tegenaan Plussersweekend 16 – 18 februari 2007.

Er tegenaan  16 – 18 februari 2007

Situering thema

"Er tegen aan". Met deze slogan uit het welbekend plusserslied willen we dit weekend personen in het licht stellen die een radicale levenskeuze maakten, en zo de wereld een nieuw aangezicht hebben gegeven.

Is dit geen ouderwets thema, dat ruikt naar vrome heiligenlevens of levensbeschrijvingen zoals ze al enkele decennia in schoolhandboeken opduiken? Wij denken van niet. Enerzijds willen we deels met 'verrassende' figuren en keuzes werken, anderzijds willen we de plussers doen voelen dat het verbeteren van de wereld vaak met henzelf begint. Ook willen we het weekend opsmukken met technische snufjes als het bekijken van dvd – dus zeker geen ouderwets belerend thema.

Leidraad

Elke plusser krijgt een persoonlijke fiche, op formaat A 4, waar in de aangeduide vakjes een fotootje van de behandelde figuur kan komen. Een vakje krijgt een vraagteken, dit is de figuur die ze tijdens het weekend moeten zoeken, het komt er uiteindelijk op neer dat dat een foto van henzelf wordt. Naast onze gebruikelijke muurversieringen en klaagmuur, wordt diezelfde fiche op A 2 formaat de poster van ons weekend- die ook tijdens het weekend wordt aangevuld.

Voorbeeld van fiche:

Er-tegen-aan-figuren

?

Figuren die aan bod komen:

kartuizermonnik

Al Gore

pater Damiaan

Maria

Sint-Valentijn

Don Bosco

? = de plusser zelf.

Over onze plussersgroep

We hebben dit jaar (wanneer trouwens niet?) het voorrecht met een heel gemotiveerd groepje van waarschijnlijk zestien te kunnen gaan, waarvan 10 op 16 heel jonge plussers (eerste of tweede jaar). Daar houden we rekening mee voor de activiteiten. Anderzijds mogen we onze ouderen niet vergeten (Ellen, Veerle, Niels, Talia, Bart, Diede) en zou het heel goed zijn hen ook actief te betrekken en soms apart dingen te laten doen. Voorstel: Ellen en Veerle verzorgen dit jaar de doop. Niels, Talia, Bart en Diede verzorgen het spel bij Don Bosco, zondagnamiddag.

Over onze oudplussers

We nodigen hen uit voor de zaternamiddag (bezinning met Z. Andrea) en de avondspelen tot en met de bezinning. We geven hen ook een actieve rol bij de organisatie van het casinospel op zaterdagavond. Karen, Johan, Inge en Tine wilden zaterdag de hele dag komen, dat kan uiteraard ook.

Een doorlopend spel en post

Als variant van het Gotschaspel (met spuitjes) spelen we dit jaar het volgende. Plussers trekken uit een pot de naam van een medeplusser, en een woord. Zij moeten proberen hun slachtoffer, in het bijzijn van minstens één getuige, ertoe te brengen dit woord uit te spreken. Is dit gebeurt dan neemt de winnaar het naamkaartje dat zijn slachtoffer had en diens woord. Hij probeert dan zijn nieuwe slachtoffer dit nieuwe woord te laten zeggen. Op het einde van ons weekend hebben we de winnaar.

Ook het postsysteem van vorige jaren blijft behouden.

Schema:

vrijdag 16 febr.:

18 u.: Bob en Kathy vertrekken om de nodige dingen klaar te zetten en ontvangst van de chauffeurs voor te bereiden.

19.00 u.: verzamelen kerkplein en vertrek.

19.30 u.: aankomst en kamerverdeling.

20.30 u.: nachtspelen:

Dodende Straal (Sven)

Fretten en konijnen (Christ) (zie bijlage 1)

Verstoppen[1]

22 u.: chocomelk

22.15 u.: speciale bezinning "Into Great Silence" (Christ) (zie bijlage 2)

inleiding leidraad weekend

zaterdag 17 febr.:

7.30 u.: opstaan

8.00 u.: ochtendwandeling

8.30 u.: ontbijt/ karweien

9.30 u.: zingen 'Er tegenaan'

twee aan twee: bordspelen (zie bijlage 3)

Territoria: bij Kathy en Sven

D-Stress spel: bij Christian en Elke, Bob

10.45 u.: bekijken fragment Al Gore en milieu-ren-je-rot spel

(Elke) (zie bijlage 4)

11.45 u.: baseball

14.00 u.: Damiaanspel (Christ)(zie bijlage 5)

16.15 u.: creatief moment over het vrouwelijke (Kathy & Elke)

(zie bijlage 6)

17.00 u.: gebedsviering over sterke bijbelse vrouwen (Z. Andrea)

18.30 u.: avondeten

20.00 u.: doop van Karen, Evelyn, Sander en Adinda.

20.30 u.: Casino (zie bijlage 7)

21.30 u.: Pyama kwis (Christ & Elke)

(zie bijlage 7)

22.30 u.: bezinning (zie bijlage 8)

zondag 18 febr.

8.00 u.: opstaan

8.30 u.: ochtendwandeling

9.00 u.: ontbijt/ karweien + opruimen kamers

9.45 u.: twee aan twee: bordspelen (zie bijlage 3)

Territoria: bij Kathy en Sven

Droomspel: bij Christian en Elke, Bob

10.45 u.: Sint-Valentijn: Blinddate (Bob) (zie bijlage 9)

12.00 u.: eten

14.00 u.: Don Bosco, over competitie, en opvangen (zie bijlage 10)

16.00 u.: bekijken video weekend

16.30 u.: slotbezinning uit de Alchemist van Coelho (Elke)

Benodigdheden

- alle bestellingen voor eten Hoge Rielen (Bob)

(niet vergeten: ook wafels, chocomelk, twee vieruurtjes, chips, ...)

- eerste en tweede uitnodiging + persoonlijk toelichten ouders nieuwe plussers (Christ)

- kaartjes voor ouders chauffeurs (Bob)

- kaartjes Hoge Rielen (Bob)

- voldoende papier, schrijfgerief, scharen (school)

- CD installatie (Sven)

- beamer (Sven)

- dvd apparatuur (Sven)

- wit scherm (Kathy)

- posters om de muren mee te versieren (Christ/

Sven)

- papier klaagmuur (Sven)

- speciale kleefband voor op muren (Sven)

- woorden voor Gotschaspel (Christ)

- enveloppes en wenskaarten voor postsysteem (Kathy)

- de persoonlijke fiches voor de plussers op gekleurd, steviger papier (Kathy)

- informeren huur TV en wit scherm Hoge Rielen (Kathy)

- 20 kleine fotootjes van kartuizermonnik, Al Gore, pater Damiaan, Maria,

Sint-Valentijn, Don Bosco, in kleur, op formaat van de persoonlijke fiches. (Kathy, uitprinten Sven)

- een grote fiche op A 2 formaat op stevig papier (Kathy)

- diezelfde zes foto's, in kleur, voor bevestiging op A 2 papier (Kathy, uitprinten Sven)

- 16 kleine fotootjes van de deelnemers, uitgeprint in kleur, zoals op de site (Sven)

- een fotootje van Adinda, Sander, Karen en Evelyn (Christ)

- kaartjes en woorden voor het 'doorlopende spel' (Christ)

- dvd Into Great Silence (Christ)

- OH kaarten (Christ via Obed)

- gesprek op papier (Christ)

- relaxatie-oefeningen beschreven op papier (Bob)

- teksten 'Er tegen aan' (Elke)

- muziek 'Er tegen aan' (Kathy)

- dvd 'An inconvenient truth' (Sven)

- 2 Territoriaspelen en 2 Droomspelen (Christ via Obed)

- vier wekkertjes die voldoende geluid produceren (Bob, Christ, Elke, Kathy)

- woordzoeker (Kathy)

- rebus (Kathy)

- plastic bekers (school)

- lintmeter (Sven)

- de opdrachten van Ren-Je-Rot op A 3 (Christ)

- tennisracket en tennisbal (Christ)

- de brieven van Damiaan (Christ)

- voldoende eieren (Kathy)

- twee I-pods (Kathy, Elke)

- gospelcd (Christ)

- gospelnummer O Happy Day of I-pod (Christ)

- 'Ik hou van u' in vijftien talen, met vijftien mogelijke talen verbinden (Kathy)

- 10 foto's van Hawaï (Christ)

- voetbal (school)

- houtzagen (Bob, Sven (2), Christ)

- twee potten voor bloemstukjes (Kathy)

- oasisversiering (Kathy)

- gedroogde bloemen (Kathy)

- blinddoeken (school)

- A 4 bladen met een 'tegenslag' op (Elke)

- 10 wasknijpers (Elke)

- stevig touw (Sven)

- blikjes en bellen (Sven)

- papieren maskers (Kathy, Elke)

- waterverf (Kathy)

- cd opnames voor de avondkwis (Diede)

- casinoactiviteiten en strikje (alle oudplussers en

leiding).

- speelkaarten (school)

- casinospelen doos (Christ)

- de vertalingen van de liedjes (Christ)

- beschuiten (Elke)

- alle liedjes kwis op harde schijf (Sven)

- True Colours op cd (Christ)

- teksten bezinning (Christ)

- knuffelrock cd (Kathy)

- liefdesgedichten van jongerensite (Kathy)

- Spel met vragen, Sexofoon (Christ via Obed)

- 4 x 4 foto's ivm. romantiek, nummer achteraan (Bob)

- bezinning Coelho (Elke)

- alles voor spel Don Bosco (Talia, Diede, Bart

en Niels)

Bijlage 2: Into great Silence

Deze bezinning wordt een echt experiment. Gedurende 30 minuten bekijken we een fragment uit de film Into Great Silence. In deze film, over het leven van de kartuizers op de Grande Chartreuse, wordt geen geluid gehoord. Christian leidt de prent in. De plussers moeten, gezeten op hun hoofdkussen, als soort van lange bezinning, deze stilte gedurende heel het fragment bewaren. Sommigen zullen van de film genieten, en er is niets op tegen het fragment in zijn geheel te bekijken. Maar voor de meesten zal dit te zwaar vallen. Daarom zijn er drie nevenactiviteiten. Er is een hoekje ingericht voor relaxatie-oefeningen. De handleiding ligt erbij: de plussers kunnen als ze willen naar daar gaan en wat oefeningen maken. In een ander kamertje liggen de welbekende OH-kaarten- daar kunnen ze met maximum vier spelen, op fluistertoon. Nog op een ander tafeltje kunnen ze, met een aantal thema's die worden aangebracht, een gesprek op papier voeren.

Benieuwd wat het wordt !!

Bijlage 3: Territoriaspel en D-stressspel

De plussers worden verdeeld in 2 x 8 (groepen A en B). Deze onderverdeling wordt ook zondagvoormiddag behouden. We houden natuurlijk rekening met leeftijd.

Groep A (oudsten) spelen zaterdag in twee groepen het D-Stress spel, bij Bob, Elke en Christ.

Groep B (jongsten) spelen zaterdag in twee groepen het Territoriaspel bij Kathy en Sven.

Op zondag gaat groep A naar Kathy en Sven, groep B naar Bob, Elke en Christ.

We vertellen aan de twee groepen dat er een extra opdracht verbonden is aan deze twee activiteiten. Ze moeten namelijk raden welke figuur achter het vraagteken op hun fiches zit. Ze krijgen vier mogelijkheden.

(a) Het is mijn engelbewaarder, want hij leert me mijn grenzen te stellen.

(b) Het is Sigmund Freud, een grote psycholoog, want hij leerde mensen naar hun innerlijk te kijken.

(c) Het is Goedele Liekens. Zij staat hier symbool voor alle presentators van praatprogramma die mensen leren nadenken over hun grenzen, hun mogelijkheden. En ze is niet bang van taboes.

(d) Het is geen van de drie voorgaanden, maar wel ....

(laat ze maar goed per groep raden en discuteren- de oplossing komt pas zondagnamiddag, en de oplossing is natuurlijk (d) – dat zullen de plussers merken als ze allemaal een fotootje van zichzelf krijgen om als laatste op hun fiche te kleven).

Bijlage 4: Ren-je-rot: natuurspel

Na het bekijken van het fragment van Al Gore 'An inconvenient truth' beginnen we het spel.

Op een groot blad staan de opdrachten. De plussers verspreiden zich en doen de opdracht die ze willen doen. Is de opdracht vervuld, dan krijgen ze van Elke een dennenappel. We spelen tegen de tijd. Vanaf vijftien dennenappels is de 'wereld gered.'

Opdrachten:

1. afvalberg sorteren

2. woordzoeker oplossen

3. rebus oplossen (Hou de stad rein, dat vinden we fijn).

4. hoogte van een boompje schatten.

5. dierenparcours (sluipen als salamaner, springen als kikker, grazen als koe, wentelen als varken).

6. zoeken van wekkertje 1

7. zoeken van wekkertje 2

8. zoeken van wekkertje 3

9. zoeken van wekkertje 4

10. dieren uitbeelden

11. totemnamen bedenken voor medeplussers

12. tien woorden zoeken met 'natuur' in.

13. natuuralfabet.

14. dieren uitbeelden

15. waterestafetten

Bijlage 5: Damiaanspel

De plussers worden in twee groepen verdeeld. Met een kaart van de Hoge Rielen doen ze een

parcours dat het leven van Pater Damiaan moet verbeelden. Elke post begint met een stukje brief die wordt voorgelezen. Dan volgt een spelactiviteit over deze fase in het leven van Damiaan. Op drie posten wordt nadien nog een stukje gospel beluisterd ivm. met deze levensfase.

1. Jeugd op het platteland (Christ)

Vertellen over de jeugd van Damiaan. Het was een tijd van hard werken op het land, maar ook van katholieke feesten, processies, enzovoort.

Spelactiviteiten:

1. tegen de tijd: paard en ruiter, kruiwagen, etc. (plattelandsleven)

2. eierrace: eieren met de neus voortduwen (clarissen)

3. eieren doorgeven door voorzichtig naar mekaar door te gooien, zo weinig

mogelijk breken.

Het was ook een vreugdevol leven:

Beluisteren Oh Happy Day - Gospel

2. Priesteropleiding (Elke)

Vertellen over het harde leven, de moeilijkheden van een Vlaming met het Frans, enz.

Spelactiviteiten:

1. meescanderen en van buiten leren:

Bovenal bemin één God,

Zweer niet ijdel vloek noch spot

Heilig steeds de dag des Heren

Vader, moeder zult gij eren

Dood niet, geef geen ergernis.

Doe nooit wat onkuisheid is.

Vlucht het stelen en bedriegen

Ook de achterklap en ‘t liegen.

Wees steeds kuis in uw gemoed.

En begeer nooit iemands goed.

2. Uitbeelden zodat het een mooie foto kan vormen:

Doop

Vormsel:

Huwelijk:

Priesterwijding:

Ziekenzalving

Biecht:

Communie/ Eucharistie

3. Aankomst in Hawaï (Kathy)

Vertellen over de avontuurlijke en moeilijke omstandigheden.

Spelactiviteiten:

1. "Ik hou van u": 15 uitdrukkingen verbinden met 15 talen

2. overzetspelletjes

3. 10 foto's uit Hawaï. Daarmee het verhaal verbinden.

4. Naar Molokaï (Sven)

Vertellen over de hel waar Damiaan aankomt. Hij komt in totale wetteloosheid terecht.

Spelactiviteiten:

1. ruw spel, het oorspronkelijke voetbal.

2. Damiaan gaat aan de slag. De plussers moeten om beurt met de houtzagen stukken hout zagen, tot ze aan de vereiste hoeveelheid komen.

3. Terwijl de ene helft aan het zagen is, maakt de andere helft met het geboden materiaal van oasis en gedroogde bloemen en met voorhande zijnde natuurelementen een bloemstukje, dat als versiering voor de gebedsdienst zal worden gebruikt.

5. Melaatsheid

Uiteindelijk wordt Damiaan zelf melaats.

Spelactiviteiten:

1. Elk krijgt, zonder te weten om welk het gaat en per koppel, een tegenslag op de rug bevestigd. Nadien wordt rondgewandeld. Elk zoekt voor zijn partner een oplossing voor het probleem. Pas als de oplossing is geboden, mag men gaan raden wat het probleem nu eigenlijk was, en het papier van de eigen rug nemen.

2. Alle plussers worden geblinddoekt en nemen een stok vast. Een plusser loopt rond, met een aantal blikjes en bellen rondom zich bevestigd. De blinden moeten hem proberen aan te tikken.

3. Zelfde idee: alleen moet nu een niet geblinddoekte door een kring die tussen twee bomen is gespannen met touw. Aan het touw zijn voldoende blikken bevestigd, de blinden proberen hun slachtoffer te tikken met hun stokken op het ogenblik dat hij doorheen de cirkel gaat.

Bijlage 6

Als volgende figuur wordt Maria gekozen. Zij staat voor de vrouwelijke kracht. Als voorbeeld van typisch vrouwelijke houden we een rustig moment over gevoelens. Plussers krijgen elk een papieren masker, dat ze met verf mogen versieren- het masker zou iets van hun persoonlijkheid moeten weergeven.

Bijlage 7

Na de chique casino-activiteit, mogen de plussers zich gaan omkleden voor de heuse pyjamashow. Deze wordt leuk ingeleid, met voorstelling jury, etc. Het spel bestaat uit zes rondes. Er is ook een rode draad. Als plots het liedje Hoelahoepen van Tonia wordt opgezet, gaat iedereen op zoek naar de hoepel. Wie de hoepel het eerst om krijgt, verdient een extra punt voor zijn/haar ploeg.

Ronde 1

Galgje: Om de beurt mogen de ploegen één letter van de titel raden. Als de letter er niet inzit, wordt een stukje van de galg getekend. De ploeg die het laatste stukje van de galg heeft, verliest sowieso één punt. De ploeg die aan de beurt is, mag ook telkens één gokje wagen. We zoeken titel en uitvoerder.

Rood - M. Borsato

En dans - Clouseau

Ik spring uit een vliegmachien - Eddy Wally

Ik wil je - De Kreuners

Ronde 2

Vertaalde liedjes raden: Vertaling wordt voorgelezen van

Ik hou van u –Noordkaap

Het is een nacht – Guus Meeuwis

500 Miles – Proclaimers

HOELAHOEPEN

Ronde 3

Liedjes uitbeelden: In deze ronde mag telkens om de beurt één iemand van een groep voor de hele groep een liedje uitbeelden. Alle groepen mogen mee raden, maar raadt iemand van je eigen groep, dan krijg je dubbel punten voor je groep.

It's raining men (G. Halliwel)

Tocht door het donker (Thor)

Vonken en vuur (Clouseau)

I don't feel like dancing (Scissor Sisters)

Hurt (Chr. Aguilera)

Rode rozen in de sneeuw (Marva)

Have you ever seen the rain (Rod Stewart)

Chasing cars (Snow Patrol)

HOELAHOEPEN

Ronde 4

Modeshow: Elke groep kiest één iemand uit die gedurende vijf minuten over de catwalk loopt. Iedereen mag deze persoon helpen met aankleden, leren wandelen, tips, ... De jury beoordeelt.

Ronde 5

Beschuiten en fluiten: Iedereen van de groep krijgt een beschuit. Loopt om beurt naar iemand van de leiding, eet daar boven het bakje zijn beschuit op, fluit een liedje (refrein van Er tegenaan) en loopt terug. Dan de volgende van de groep, in estafettevorm.

Ronde 6

Stop de band: voor elke groep één nummer. Jury beslist of goed werd gedaan

Oya Lele (K 3)

Tocht door het donker (Thor)

Dokter dokter (K 3)

Samson rock (Samson)

Bijlage 8

True Colours door Cindy Lauper

Jij met je trieste ogen,

Wees niet ontmoedigd.

O ik realiseer me

Dat het moeilijk is om moedig te zijn

In een wereld vol met mensen

Je kan het uitzicht op alles verliezen

En de duisternis binnen in jezelf

Kan je zo klein laten voelen.

Maar ik zie je ware kleuren doorbreken

Ik zie jouw ware kleuren

En dat is waarom ik van je hou

Wees maar niet bang om ze te tonen

Je waarachtige kleuren

Waarachtige kleuren zijn mooi

Net een regenboog.

Laat me dan een glimlach zien

Wees niet ongelukkig

Ik kan me niet herinneren

Wanneer ik je voor het laatst zag lachen

Wanneer deze wereld je gek maakt

En je kan er niet meer tegenop

Bel me dan op

Want je weet dat ik er zal zijn.

En ik zal je ware kleuren zien doorbreken

Ik zie jouw ware kleuren

En dat is waarom ik van je hou

Wees maar niet bang om hen te tonen

Je waarachtige kleuren

Waarachtige kleuren zijn mooi

Net een regenboog.

Bijlage 9

Tijdens het spelen van het Valentijnsspel staat zachte muziek uit Knuffelrock op.

De plussers kiezen elk een foto uit de wasdraad. Afhankelijk van het nummer (1, 2 of 3) gaan ze bij een bepaalde opdracht zitten. Na 10 min. wordt gewisseld. Tijdens het spel stoppen we een keer een joker achter de kaarten, wanneer die wordt getrokken gaat het om een algemene opdracht voor heel de groep, nml.

1) Hoekje met liefdesgedichten. Plussers kiezen het gedicht dat zij het mooiste vonden en lezen het voor. (Kathy)

2) Spelronde Sexofoon (Christ)

3) Rondom de eigen as tollen, nadien kleine hartjes inkleuren (Sven)

4) knuffeltikkertje

5) Ieder steekt een liefdeswens in een ballon, alle ballonnnen worden in de lucht gegooid, achter de rug, en weer opgevangen. Ieder leest nu de boodschap die hij kreeg.

Bijlage 10

Don Bosco is de laatste figuur die in de kijker staat. Hiervoor hebben onze oudste plussers een spel uitgewerkt.

Bij de vrije uitwerking moesten ze het volgende in de gaten houden. Het gaat om een spel waarbij een grote opdracht voor heel de groep wordt gegeven. Een vooraf bepaald aantal valt af. Tijdens de tweede opdracht, waar ook weer afvallers zijn, is er een aangepaste opdracht voorzien voor de afvallers, enz.

De clue van het verhaal is natuurlijk dat Don Bosco de eerste was die in het onderwijs aandacht had voor aangepaste noden van leerlingen die minder meekonden.

In de hoop op een

fantastisch en beklijvend weekend ...

Christian

Ik word geboren op 3 januari van het jaar 1840, als jongste uit een gezin van zeven kinderen, in Tremelo. Vier jaar later zou nog een achtste kindje volgen. Papa was een stille en noeste man, moeder een opvliegende vrouw. We waren thuis zeker niet arm. Door zijn harde werk kon papa zich een bakstenen huisje kopen.

We kregen zeker geen zachte opvoeding: mijn zitvlak kreeg het meermaals te verduren onder harde klappen. Dat was zo thuis, maar ook op school, waar ik de meester grijze haren bezorgde. Twee van mijn zussen gingen in het klooster: één overleed als jonge non aan de tyfus. En ook mijn broer Pamphile werd pater.

Maar zeker had ik geen ongelukkige jeugd. In de zomer gingen we naakt zwemmen. In de winter schaatsten we op de Dijle. In Scherpenheuvel genoten we van prachtige processies. Kermissen waren fantastisch! We verveelden ons eigenlijk nooit. En ooit heb ik zelfs een jongen het leven gered. Hij was door het ijs gezakt.

Kerstdag 1847 is een vreselijke dag. Die zullen we nooit vergeten.

Om priester te worden, moet je Frans kennen. Anders kan je bij de bourgeoisie niets gaan doen. En het is ook de taal van de wetenschap. Daarbij moet je ook Latijn leren, om de mis te kunnen doen. Ik wil dat allemaal leren, en ben er slim genoeg voor. Maar mijn ouders klagen dat ze al twee dochters en één zoon aan de kerk hebben geschonken. Ik word dom gehouden, en help met het melken van de koeien. Dit houd ik niet uit. Uiteindelijk mag ik toch Frans gaan studeren in Braine-La-Comte. En het lukt me nog ook, ook al lachtten mijn Waalse medestudenten me uit. Maar die kregen van mij een goed pak slaag... Als ik negentien ben, treed ik in bij de paters picpussen in Leuven. Erg tegen de zin van mijn ouders. De opleiding is keihard. We bidden acht maal per dag, en staan in het holst van de nacht op. Al na zes maanden blink ik uit in Latijn. Ze zijn hier heel tevreden over me. Mijn moeilijk en lastig karakter nemen ze erbij. Ik ben voorbestemd om leraar te worden.

Mijn leven draait heel anders uit als ik 23 jaar oud ben. Mijn broer staat op vertrekken naar Hawai, als hij plots ziek wordt. Ik mag zijn plaats innemen! Stel je voor. Ik vertrek met twee andere jongens, die ook nog niet gewijd zijn. Op 28 oktober 1863 vieren we ons afscheid. Na een lange zeereis komen we op 19 maart 1864 aan op onze bestemming. De tocht was vreselijk saai, en over de zeeziekte zwijg ik dan nog maar.

Denk nu niet dat ik hier in een hel terechtkom. Duizenden mensen staan ons op te wachten als we aankomen. Dit is een prachtig land, met fjorden, watervallen, inhammen, jungle, groen. En mooie steden, met een behoorlijk westerse invloed. Hier wonen zelfs chique mensen... Maar ik ken de taal niet, en ik krijg meteen verschillende parochies. Hard werken wordt dat. En veel kilometers doen. Te voet of op een ezel.

Er is hier één eiland op Hawaii waar niemand als priester wil wonen. Molokai. Hier wonen de uitgestotenen, de melaatsen. Er is geen wet, geen orde. Mensen leven er door elkaar. In hun wanhoop zijn ze gewelddadig. Daar wil zijn, bij die mensen. Eerst verblijf ik er enkele maanden per jaar. In 1874 mag ik er voorgoed verblijven. "Wij, melaatsen" zo begin ik mijn preek. Want zijn wij niet allemaal melaats in ons hart? Het oude kerkje breek ik af, en ik bouw er eigenhandig een nieuw. Problemen zijn er hier genoeg: mijn protestantse rivaal strooit gemene roddels over me rond. De mensen zijn zo vuil dat ik soms naar lucht moet happen. En bij het Vormsel vind ik geen plek om hun lichaam waar geen wonde is. Waar moet ik dan de olie gieten? Maar ik ben nog jong, en samen met die mensen bouw ik wat op. Het wordt een wonder wat ik uit deze verloren gemeenschap haal. Maar ik moet het alleen doen. Zelfs mijn bisschop is tegen me. En de beloofde hulp komt maar niet.

"Wij melaatsen". Als ik mijn voet in heet water baad, en hem niet voel verbranden, weet ik hoe het met me gesteld is. Maar ik kan nog jaren leven met lepra. We schrijven 1881, ik ben amper 41 jaar oud. Toch breken de meest eenzame jaren van mijn leven aan. Ik krijg last van mijn ogen, mijn voeten willen niet meer mee, mijn gezicht zwelt. Ik twijfel aan mijn geloof. Mijn bisschop blijft me tegenwerken, hij zal dat na mijn dood nog doen. De ergste vernedering is wel dat er dokters komen om me te onderzoeken. Men denkt dat ik de ziekte heb opgelopen omdat ik seks had met een besmette vrouw. Zo diep heeft men mij gekwetst... Heeft het allemaal wel zin gehad? Gelukkig zijn er de melaatsen. Zij blijven me steunen.

Mijn dood is langzaam en pijnlijk. Er is een fotograaf aanwezig. Ik ben immers een beroemdheid, en mijn dood wordt wereldnieuws. Maar ik sterf eenzaam. Had het allemaal wel zin?

"Melaats ben je hier, niet in de hemel."

"Ik was ziek, en jij kwam me bezoeken."

Zondagnamiddag spel plus 13

We beginnen zondagmorgen: we staan met zijn allen vroeger op en leggen een brief voor elke plusser klaar.

Net voor het middagmaal doen we een ingangsexamen (gemaakt door Bart) voor elke plusser

De plussers zitten allemaal apart. En we spreken ze aan met hun achternaam

Na het middagmaal vetrekken wij naar het paviljoen, verbeteren de examens en bereiden het spel voor.

Spelduur: 1.5 uur

De plussers worden in drie groepen verdeeld (stickertjes)

Groep A, B en C

Groep A start bij Bart à de denkers = Wiskunde

Groep B start bij Niels à de taalkundigen = Taal

Groep C start bij Diede à de sportieve = Lo

Na de middag komen ze allemaal in één groep, er wordt eventueel een toespraak gehouden door de directeur (Christian) en dan worden de namen afgeroepen van de groepen.

De letter van hun groep vertelt hun bij welke ‘leerkracht’ ze moeten starten

Na elke proef gaan ze naar de volgende ‘leerkracht’.

Bij die leerkracht volgen ze een les, details volgen

Niels en Bart sturen na elke proef de slechtste naar Talia: leerlingenbegeleiding

Daar krijgen ze een proef die er voor moet zorgen dat ze beter worden in hun vak.

Deze proef afgelopen, dan stuurt Talia de plusser terug naar de leerkracht waar de plusser van komt!

Diede houdt na elke proef ook de slechtste achter en laat die terug meedoen met de volgende groep.

De proeven:

*Bart: proeven waar je vooral bij moet denken:

*Niels: de eerste keer als de plussers langs komen wordt er een spelletje scrabble gespeeld, de tweede keer, wordt er een test gegeven.

*Diede: sportieve opdrachten

*Talia: enkele spelletjes die hun ‘beter’ zouden moeten maken in hun vak: mastermind, trivial persuit, sudoku, galgje,..

het spel wordt geëindigd met een uitreiking van diploma’s

Clue van het spel: iedereen is bezig zowel de strafsten die alles hebben gekund als diegenen die afvielen: Don Bosco

De spelers zijn:

- Celis Adinda

- De Winter Sandra

- Janssens Karen

- Kools Lynn

- Suykerbuyk An

- Thys Ellen

- Thys Veerle

- Van Bauwel Benjamin

- Vande Velde Carla

- Van Hooydonck Annelies

- Van Hooydonck Evelien

Materiaal dat meegenomen moet worden

Niels

  • Stickers (minimum 12)
  • puntenboekje
  • 12 testen voor zijn post
  • …

Bart

  • puntenboekje

Diede

  • puntenboekje

Talia

  • mastermind
  • trivial persuit (kids)
  • sudoku
  • puntenboekje
  • papier: communicatie tussen Bart en Talia, Niels en Talia
  • enveloppen
  • …

12 brieven

12 ingangsexamens

12 testen (per post)

toespraak

scrabble

Oproepingsbrief: High Riels Univerity

Beste student,

De vakantie loopt stilaan alweer op zijn einde en een nieuw schooljaar breekt aan. De directie en de leerkrachten van de High Riels Univerity zijn al ettelijke weken druk in de weer geweest met het treffen van de voorbereidingen naar volgend schooljaar toe.

Wij verheugen ons erop u weer te kunnen verwelkomen op ons college. We kunnen niet iedereen toelaten op onze fatsoenlijke en deugdzame school, daar wij enkele waarden en normen bedrijven die andere scholen niet hebben. Dientengevolge wordt u verwacht omstreeks 11uur 45 aan Paviljoen ** in het mooie domein van de High Riels. U zal terstond worden ondergedompeld in het wel en wee van de High Riels Univerity met een ingangsexamen.

De High Riels Univerity staat bekend om zijn strenge houding tegenover studenten. Daarenboven verwacht de school ook het beste van zijn leerlingen. Bij leerlingen die het hen opgelegde resultaat niet minimaal vervullen, zullen zware dwangmaatregelen getroffen worden.

Een nieuwe start samen met het motto van ons college, Cuiusvis hominis est errare, anders gezegd, Iedereen maakt fouten. Het college staat, zoals hierboven reeds gezegd werd, bekend om zijn strenge houding. Dit wil niet zeggen dat leerlingen geen tweede kans verdienen, om zo uit hun fouten te leren.

Wij hopen u, samen met alle andere genodigden, te kunnen verwelkomen op de High Riels Univerity

Vriendelijke groeten,

De directie,

De leerkrachten.



[1] Zowel Dodende Straal als Verstoppen zijn zo bekend dat ze niet meer in bijlage worden opgenomen.


>> Reageer (0)


Plus 13 Kapellen staat nu ook op Facebook ! Bezoek ons op www.facebook.com
Wil je mee doen ? Of wil je meer info ?
Neem contact op met de leiding :

Christian Laes : 03/6640236


Inhoud blog
  • Nieuwjaarswensen !
  • Meer Plussers in actie !
  • Plussers in actie.
  • Bijeenkomst 17 januari.
  • Nieuw werkjaar.
  • Nieuw werkjaar.
  • Uitnodiging zaterdag 22/2.
  • Start nieuwe werkjaar !
  • Bijeenkomst 25-5-2013.
  • Zaterdag 20 april : Bijeenkomst Augustinus.
  • Eind april, begin mei !
  • Plussersweekend.
  • Plussersweekend :
  • Spel : Wat betekent plusser zijn ?
  • Nieuwe werkjaar.
  • Daguitstap aan zee 18 mei.
  • Voorbereiding Startbijeenkomst.
  • Weekend 17 en 18 februari 2012.
  • Zaterdag 14 januari 2012.
  • Nieuwe data !
  • Bijeenkomst 22 oktober 2011 : Vertrouwen.
  • Kennismakingsbijeenkomst 24/9/2011.
  • Zaterdag 5 februari : Damiaan.
  • Bijeenkomst 15 januari .
  • Les Hommes et les Dieux.
  • Bijeenkomst 18/8/'10 : de tijd van toen.
  • Bijeenkomsten werkjaar '10-'11.
  • Vergadering 30 januari.
  • Bijeenkomst 14 november 2009.
  • Voorbereiding bijeenkomst 24/10/2009.
  • Bijeenkomst 12 september 2009.
  • Bijeenkomst 27/6/2009.
  • Bijeenkomst 6 juni 2009.
  • Bijeenkomst 16 mei 2009.
  • Vergadering 25/4/2009.
  • Vergadering 4/4/2009.
  • Facebook !
  • Plussersweekend 20-22 februari 2009.
  • Voorbereiding bijeenkomst 31 januari 2009.
  • Bijeenkomst van 10/01/2009.
  • Voorbereiding bijeenkomst 13 september 2008.
  • Bijeenkomst 28 juni 2008.
  • Voorbereiding bijeenkomst 31 mei 2008.
  • Bijeenkomst 10 mei 2008.
  • Daguitstap Sint-Truiden 12 april 2008.
  • Er tegenaan Plussersweekend 16 – 18 februari 2007.
  • Verdraai-de wereld Plussersweekend 24-26 febr.2006.
  • 2 februari 2002 : WIJ WORDEN 20 !!!

    Archief per week
  • 11/01-17/01 2016
  • 19/10-25/10 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 22/09-28/09 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/09-15/09 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 24/10-30/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 16/11-22/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 15/09-21/09 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs