Spel: Wat betekent plusser zijn?
Wat betekent plusser zijn: waarden
Vriendschap (mensen ontmoeten, vriendschappen smeden) en
verbondenheid
Solidariteit (elkaar steunen, maar ook mensen van
buitenaf (cfr. Hartenwens))
Bezinning (als plusser staan we af en toe eens stil bij
dingen)
Plezier (niet zon diepe waarde maar wel belangrijk voor
een toffe plussersgroep. Een moment waar plezier heel belangrijk is, is
bijvoorbeeld een sportmoment.)
Eigenheid (iedereen mag zichzelf zijn en ook de mindere
kanten van mensen worden aanvaard.)
Engagement (we gaan een engagement aan om naar de
bijeenkomsten te komen, om ons zo goed mogelijk in te zetten voor +13 en af en
toe voor de parochie)
Respect (t.o.v. elkaar, t.o.v. mensen die anders zijn,
t.o.v. andere culturen etc.)
Geloof (maakt plussersgroepen anders dan andere
jeugdbewegingen)
Spel
De plussers worden verdeeld in twee ploegen. De ploegen
nemen het tegen elkaar op in verschillende spelletjes, die allemaal over de
bovenstaande waarden gaan. De waarden staan onder elkaar op een groot blad.
Achter elke waarde wordt geschreven wie die proef gewonnen heeft. Als alle
opdrachten afgelopen zijn, wint de ploeg die de meeste proeven gewonnen heeft.
Eventuele volgorde:
Engagement
Respect aparte
waarden, maar 1 spel voor de 2 samen.
Solidariteit
Plezier
Bezinning
Eigenheid
Vriendschap en verbondenheid
Geloof (door Christian)
Opdrachten
Solidariteit: Tikkertje stopcontact
Er is een neutrale tikker (iemand die niet in een team
zit). De tikker heeft als doel iedereen zo snel mogelijk in een stopcontact te
veranderen.Dit gebeurt door een simpele tik. De getikte plaats zich met zijn
handen in de zij en wacht af. De andere spelers kunnen hem bevrijden uit zijn
benarde stopcontactpositie door met gestrekte armen op hem toe te lopen. Deze
armen worden langs weerzijden van het lichaam onder de armen door geschoven. De
aangetikten zijn terug vrij nadat ze 2 seconden lang een elektroschok beweging
maken.
De ploeg met na
min. het minste spelers als stopcontact
wint. Het doel is dus solidair te zijn met je teamgenoten en hen te helpen,
want anders kan je ploeg niet winnen.
Engagement& respect : beide teams houden
gedurende het hele spel een (versierd) ei bij en zorgen dat het niet
breekt. Het ei moet steeds door iemand vastgehouden worden. De ploeg die hier
het best in slaagt, wint de opdracht. Voor het voorwerp zorgen toont engagement
en respect door het niet zomaar achter te laten.
Plezier: sportmoment Habavo(combinatiespel)
Je speelt een combinatie van handbal,
basketbal en voetbal. Bij 1 fluitsignaal wordt er handbal gespeeld, bij 2
fluitsignalen basketbal en bij 3 fluitsignalen voetbal. De spelregels blijven
hetzelfde als bij handbal, voetbal, en basketbal.
Bezinning: De
plussers verspreiden zich in de zaal (of buiten). Elke plusser maakt twee
kaartjes. Op beide schrijft hij zijn naam. Daarna op het ene zijn/haar beste
eigenschap, op het andere zijn/haar slechtste eigenschap. (geen winnaar/verliezer
bij deze proef)
Eigenheid: Vervolgens worden alle kaartjes geschud
en op de grond gelegd. De afgevaardigden van elk team spelen memory en zoeken
de beide eigenschappen van een persoon. Wie het meeste paren (één paar = beide
kaartjes van een persoon) heeft, wint.
Vriendschap:
Schoenen zoeken
Alle spelers van de verschillende groepjes gooien
een schoen in het midden. Daarna wordt iedereen
geblinddoekt.
Op een fluitsignaal moeten de groepjes zo vlug
mogelijk de schoenen van de eigen groep
verzamelen.
Geloof
Op het einde van de bijeenkomst, door Christian.
Benodigdheden:
·
Zachte, plastic bal die hard genoeg botst
om te basketten, maar niet zo hard dat je niet meer kan voetballen
·
fluitje
·
2 versierde eieren
·
Kaartjes die perfect even groot zijn voor
memory
·
groot papier met daarop de waarden
|