Er tegenaan 16 18 februari 2007
Situering thema
"Er tegen aan". Met deze slogan uit het welbekend plusserslied willen we dit weekend personen in het licht stellen die een radicale levenskeuze maakten, en zo de wereld een nieuw aangezicht hebben gegeven.
Is dit geen ouderwets thema, dat ruikt naar vrome heiligenlevens of levensbeschrijvingen zoals ze al enkele decennia in schoolhandboeken opduiken? Wij denken van niet. Enerzijds willen we deels met 'verrassende' figuren en keuzes werken, anderzijds willen we de plussers doen voelen dat het verbeteren van de wereld vaak met henzelf begint. Ook willen we het weekend opsmukken met technische snufjes als het bekijken van dvd dus zeker geen ouderwets belerend thema.
Leidraad
Elke plusser krijgt een persoonlijke fiche, op formaat A 4, waar in de aangeduide vakjes een fotootje van de behandelde figuur kan komen. Een vakje krijgt een vraagteken, dit is de figuur die ze tijdens het weekend moeten zoeken, het komt er uiteindelijk op neer dat dat een foto van henzelf wordt. Naast onze gebruikelijke muurversieringen en klaagmuur, wordt diezelfde fiche op A 2 formaat de poster van ons weekend- die ook tijdens het weekend wordt aangevuld.
Voorbeeld van fiche:
Figuren die aan bod komen:
kartuizermonnik
Al Gore
pater Damiaan
Maria
Sint-Valentijn
Don Bosco
? = de plusser zelf.
Over onze plussersgroep
We hebben dit jaar (wanneer trouwens niet?) het voorrecht met een heel gemotiveerd groepje van waarschijnlijk zestien te kunnen gaan, waarvan 10 op 16 heel jonge plussers (eerste of tweede jaar). Daar houden we rekening mee voor de activiteiten. Anderzijds mogen we onze ouderen niet vergeten (Ellen, Veerle, Niels, Talia, Bart, Diede) en zou het heel goed zijn hen ook actief te betrekken en soms apart dingen te laten doen. Voorstel: Ellen en Veerle verzorgen dit jaar de doop. Niels, Talia, Bart en Diede verzorgen het spel bij Don Bosco, zondagnamiddag.
Over onze oudplussers
We nodigen hen uit voor de zaternamiddag (bezinning met Z. Andrea) en de avondspelen tot en met de bezinning. We geven hen ook een actieve rol bij de organisatie van het casinospel op zaterdagavond. Karen, Johan, Inge en Tine wilden zaterdag de hele dag komen, dat kan uiteraard ook.
Een doorlopend spel en post
Als variant van het Gotschaspel (met spuitjes) spelen we dit jaar het volgende. Plussers trekken uit een pot de naam van een medeplusser, en een woord. Zij moeten proberen hun slachtoffer, in het bijzijn van minstens één getuige, ertoe te brengen dit woord uit te spreken. Is dit gebeurt dan neemt de winnaar het naamkaartje dat zijn slachtoffer had en diens woord. Hij probeert dan zijn nieuwe slachtoffer dit nieuwe woord te laten zeggen. Op het einde van ons weekend hebben we de winnaar.
Ook het postsysteem van vorige jaren blijft behouden.
Schema:
vrijdag 16 febr.:
18 u.: Bob en Kathy vertrekken om de nodige dingen klaar te zetten en ontvangst van de chauffeurs voor te bereiden.
19.00 u.: verzamelen kerkplein en vertrek.
19.30 u.: aankomst en kamerverdeling.
20.30 u.: nachtspelen:
Dodende Straal (Sven)
Fretten en konijnen (Christ) (zie bijlage 1)
Verstoppen[1]
22 u.: chocomelk
22.15 u.: speciale bezinning "Into Great Silence" (Christ) (zie bijlage 2)
inleiding leidraad weekend
zaterdag 17 febr.:
7.30 u.: opstaan
8.00 u.: ochtendwandeling
8.30 u.: ontbijt/ karweien
9.30 u.: zingen 'Er tegenaan'
twee aan twee: bordspelen (zie bijlage 3)
Territoria: bij Kathy en Sven
D-Stress spel: bij Christian en Elke, Bob
10.45 u.: bekijken fragment Al Gore en milieu-ren-je-rot spel
(Elke) (zie bijlage 4)
11.45 u.: baseball
14.00 u.: Damiaanspel (Christ)(zie bijlage 5)
16.15 u.: creatief moment over het vrouwelijke (Kathy & Elke)
(zie bijlage 6)
17.00 u.: gebedsviering over sterke bijbelse vrouwen (Z. Andrea)
18.30 u.: avondeten
20.00 u.: doop van Karen, Evelyn, Sander en Adinda.
20.30 u.: Casino (zie bijlage 7)
21.30 u.: Pyama kwis (Christ & Elke)
(zie bijlage 7)
22.30 u.: bezinning (zie bijlage 8)
zondag 18 febr.
8.00 u.: opstaan
8.30 u.: ochtendwandeling
9.00 u.: ontbijt/ karweien + opruimen kamers
9.45 u.: twee aan twee: bordspelen (zie bijlage 3)
Territoria: bij Kathy en Sven
Droomspel: bij Christian en Elke, Bob
10.45 u.: Sint-Valentijn: Blinddate (Bob) (zie bijlage 9)
12.00 u.: eten
14.00 u.: Don Bosco, over competitie, en opvangen (zie bijlage 10)
16.00 u.: bekijken video weekend
16.30 u.: slotbezinning uit de Alchemist van Coelho (Elke)
Benodigdheden
- alle bestellingen voor eten Hoge Rielen (Bob)
(niet vergeten: ook wafels, chocomelk, twee vieruurtjes, chips, ...)
- eerste en tweede uitnodiging + persoonlijk toelichten ouders nieuwe plussers (Christ)
- kaartjes voor ouders chauffeurs (Bob)
- kaartjes Hoge Rielen (Bob)
- voldoende papier, schrijfgerief, scharen (school)
- CD installatie (Sven)
- beamer (Sven)
- dvd apparatuur (Sven)
- wit scherm (Kathy)
- posters om de muren mee te versieren (Christ/
Sven)
- papier klaagmuur (Sven)
- speciale kleefband voor op muren (Sven)
- woorden voor Gotschaspel (Christ)
- enveloppes en wenskaarten voor postsysteem (Kathy)
- de persoonlijke fiches voor de plussers op gekleurd, steviger papier (Kathy)
- informeren huur TV en wit scherm Hoge Rielen (Kathy)
- 20 kleine fotootjes van kartuizermonnik, Al Gore, pater Damiaan, Maria,
Sint-Valentijn, Don Bosco, in kleur, op formaat van de persoonlijke fiches. (Kathy, uitprinten Sven)
- een grote fiche op A 2 formaat op stevig papier (Kathy)
- diezelfde zes foto's, in kleur, voor bevestiging op A 2 papier (Kathy, uitprinten Sven)
- 16 kleine fotootjes van de deelnemers, uitgeprint in kleur, zoals op de site (Sven)
- een fotootje van Adinda, Sander, Karen en Evelyn (Christ)
- kaartjes en woorden voor het 'doorlopende spel' (Christ)
- dvd Into Great Silence (Christ)
- OH kaarten (Christ via Obed)
- gesprek op papier (Christ)
- relaxatie-oefeningen beschreven op papier (Bob)
- teksten 'Er tegen aan' (Elke)
- muziek 'Er tegen aan' (Kathy)
- dvd 'An inconvenient truth' (Sven)
- 2 Territoriaspelen en 2 Droomspelen (Christ via Obed)
- vier wekkertjes die voldoende geluid produceren (Bob, Christ, Elke, Kathy)
- woordzoeker (Kathy)
- rebus (Kathy)
- plastic bekers (school)
- lintmeter (Sven)
- de opdrachten van Ren-Je-Rot op A 3 (Christ)
- tennisracket en tennisbal (Christ)
- de brieven van Damiaan (Christ)
- voldoende eieren (Kathy)
- twee I-pods (Kathy, Elke)
- gospelcd (Christ)
- gospelnummer O Happy Day of I-pod (Christ)
- 'Ik hou van u' in vijftien talen, met vijftien mogelijke talen verbinden (Kathy)
- 10 foto's van Hawaï (Christ)
- voetbal (school)
- houtzagen (Bob, Sven (2), Christ)
- twee potten voor bloemstukjes (Kathy)
- oasisversiering (Kathy)
- gedroogde bloemen (Kathy)
- blinddoeken (school)
- A 4 bladen met een 'tegenslag' op (Elke)
- 10 wasknijpers (Elke)
- stevig touw (Sven)
- blikjes en bellen (Sven)
- papieren maskers (Kathy, Elke)
- waterverf (Kathy)
- cd opnames voor de avondkwis (Diede)
- casinoactiviteiten en strikje (alle oudplussers en
leiding).
- speelkaarten (school)
- casinospelen doos (Christ)
- de vertalingen van de liedjes (Christ)
- beschuiten (Elke)
- alle liedjes kwis op harde schijf (Sven)
- True Colours op cd (Christ)
- teksten bezinning (Christ)
- knuffelrock cd (Kathy)
- liefdesgedichten van jongerensite (Kathy)
- Spel met vragen, Sexofoon (Christ via Obed)
- 4 x 4 foto's ivm. romantiek, nummer achteraan (Bob)
- bezinning Coelho (Elke)
- alles voor spel Don Bosco (Talia, Diede, Bart
en Niels)
Bijlage 2: Into great Silence
Deze bezinning wordt een echt experiment. Gedurende 30 minuten bekijken we een fragment uit de film Into Great Silence. In deze film, over het leven van de kartuizers op de Grande Chartreuse, wordt geen geluid gehoord. Christian leidt de prent in. De plussers moeten, gezeten op hun hoofdkussen, als soort van lange bezinning, deze stilte gedurende heel het fragment bewaren. Sommigen zullen van de film genieten, en er is niets op tegen het fragment in zijn geheel te bekijken. Maar voor de meesten zal dit te zwaar vallen. Daarom zijn er drie nevenactiviteiten. Er is een hoekje ingericht voor relaxatie-oefeningen. De handleiding ligt erbij: de plussers kunnen als ze willen naar daar gaan en wat oefeningen maken. In een ander kamertje liggen de welbekende OH-kaarten- daar kunnen ze met maximum vier spelen, op fluistertoon. Nog op een ander tafeltje kunnen ze, met een aantal thema's die worden aangebracht, een gesprek op papier voeren.
Benieuwd wat het wordt !!
Bijlage 3: Territoriaspel en D-stressspel
De plussers worden verdeeld in 2 x 8 (groepen A en B). Deze onderverdeling wordt ook zondagvoormiddag behouden. We houden natuurlijk rekening met leeftijd.
Groep A (oudsten) spelen zaterdag in twee groepen het D-Stress spel, bij Bob, Elke en Christ.
Groep B (jongsten) spelen zaterdag in twee groepen het Territoriaspel bij Kathy en Sven.
Op zondag gaat groep A naar Kathy en Sven, groep B naar Bob, Elke en Christ.
We vertellen aan de twee groepen dat er een extra opdracht verbonden is aan deze twee activiteiten. Ze moeten namelijk raden welke figuur achter het vraagteken op hun fiches zit. Ze krijgen vier mogelijkheden.
(a) Het is mijn engelbewaarder, want hij leert me mijn grenzen te stellen.
(b) Het is Sigmund Freud, een grote psycholoog, want hij leerde mensen naar hun innerlijk te kijken.
(c) Het is Goedele Liekens. Zij staat hier symbool voor alle presentators van praatprogramma die mensen leren nadenken over hun grenzen, hun mogelijkheden. En ze is niet bang van taboes.
(d) Het is geen van de drie voorgaanden, maar wel ....
(laat ze maar goed per groep raden en discuteren- de oplossing komt pas zondagnamiddag, en de oplossing is natuurlijk (d) dat zullen de plussers merken als ze allemaal een fotootje van zichzelf krijgen om als laatste op hun fiche te kleven).
Bijlage 4: Ren-je-rot: natuurspel
Na het bekijken van het fragment van Al Gore 'An inconvenient truth' beginnen we het spel.
Op een groot blad staan de opdrachten. De plussers verspreiden zich en doen de opdracht die ze willen doen. Is de opdracht vervuld, dan krijgen ze van Elke een dennenappel. We spelen tegen de tijd. Vanaf vijftien dennenappels is de 'wereld gered.'
Opdrachten:
1. afvalberg sorteren
2. woordzoeker oplossen
3. rebus oplossen (Hou de stad rein, dat vinden we fijn).
4. hoogte van een boompje schatten.
5. dierenparcours (sluipen als salamaner, springen als kikker, grazen als koe, wentelen als varken).
6. zoeken van wekkertje 1
7. zoeken van wekkertje 2
8. zoeken van wekkertje 3
9. zoeken van wekkertje 4
10. dieren uitbeelden
11. totemnamen bedenken voor medeplussers
12. tien woorden zoeken met 'natuur' in.
13. natuuralfabet.
14. dieren uitbeelden
15. waterestafetten
Bijlage 5: Damiaanspel
De plussers worden in twee groepen verdeeld. Met een kaart van de Hoge Rielen doen ze een
parcours dat het leven van Pater Damiaan moet verbeelden. Elke post begint met een stukje brief die wordt voorgelezen. Dan volgt een spelactiviteit over deze fase in het leven van Damiaan. Op drie posten wordt nadien nog een stukje gospel beluisterd ivm. met deze levensfase.
1. Jeugd op het platteland (Christ)
Vertellen over de jeugd van Damiaan. Het was een tijd van hard werken op het land, maar ook van katholieke feesten, processies, enzovoort.
Spelactiviteiten:
1. tegen de tijd: paard en ruiter, kruiwagen, etc. (plattelandsleven)
2. eierrace: eieren met de neus voortduwen (clarissen)
3. eieren doorgeven door voorzichtig naar mekaar door te gooien, zo weinig
mogelijk breken.
Het was ook een vreugdevol leven:
Beluisteren Oh Happy Day - Gospel
2. Priesteropleiding (Elke)
Vertellen over het harde leven, de moeilijkheden van een Vlaming met het Frans, enz.
Spelactiviteiten:
1. meescanderen en van buiten leren:
Bovenal bemin één God,
Zweer niet ijdel vloek noch spot
Heilig steeds de dag des Heren
Vader, moeder zult gij eren
Dood niet, geef geen ergernis.
Doe nooit wat onkuisheid is.
Vlucht het stelen en bedriegen
Ook de achterklap en t liegen.
Wees steeds kuis in uw gemoed.
En begeer nooit iemands goed.
2. Uitbeelden zodat het een mooie foto kan vormen:
Doop
Vormsel:
Huwelijk:
Priesterwijding:
Ziekenzalving
Biecht:
Communie/ Eucharistie
3. Aankomst in Hawaï (Kathy)
Vertellen over de avontuurlijke en moeilijke omstandigheden.
Spelactiviteiten:
1. "Ik hou van u": 15 uitdrukkingen verbinden met 15 talen
2. overzetspelletjes
3. 10 foto's uit Hawaï. Daarmee het verhaal verbinden.
4. Naar Molokaï (Sven)
Vertellen over de hel waar Damiaan aankomt. Hij komt in totale wetteloosheid terecht.
Spelactiviteiten:
1. ruw spel, het oorspronkelijke voetbal.
2. Damiaan gaat aan de slag. De plussers moeten om beurt met de houtzagen stukken hout zagen, tot ze aan de vereiste hoeveelheid komen.
3. Terwijl de ene helft aan het zagen is, maakt de andere helft met het geboden materiaal van oasis en gedroogde bloemen en met voorhande zijnde natuurelementen een bloemstukje, dat als versiering voor de gebedsdienst zal worden gebruikt.
5. Melaatsheid
Uiteindelijk wordt Damiaan zelf melaats.
Spelactiviteiten:
1. Elk krijgt, zonder te weten om welk het gaat en per koppel, een tegenslag op de rug bevestigd. Nadien wordt rondgewandeld. Elk zoekt voor zijn partner een oplossing voor het probleem. Pas als de oplossing is geboden, mag men gaan raden wat het probleem nu eigenlijk was, en het papier van de eigen rug nemen.
2. Alle plussers worden geblinddoekt en nemen een stok vast. Een plusser loopt rond, met een aantal blikjes en bellen rondom zich bevestigd. De blinden moeten hem proberen aan te tikken.
3. Zelfde idee: alleen moet nu een niet geblinddoekte door een kring die tussen twee bomen is gespannen met touw. Aan het touw zijn voldoende blikken bevestigd, de blinden proberen hun slachtoffer te tikken met hun stokken op het ogenblik dat hij doorheen de cirkel gaat.
Bijlage 6
Als volgende figuur wordt Maria gekozen. Zij staat voor de vrouwelijke kracht. Als voorbeeld van typisch vrouwelijke houden we een rustig moment over gevoelens. Plussers krijgen elk een papieren masker, dat ze met verf mogen versieren- het masker zou iets van hun persoonlijkheid moeten weergeven.
Bijlage 7
Na de chique casino-activiteit, mogen de plussers zich gaan omkleden voor de heuse pyjamashow. Deze wordt leuk ingeleid, met voorstelling jury, etc. Het spel bestaat uit zes rondes. Er is ook een rode draad. Als plots het liedje Hoelahoepen van Tonia wordt opgezet, gaat iedereen op zoek naar de hoepel. Wie de hoepel het eerst om krijgt, verdient een extra punt voor zijn/haar ploeg.
Ronde 1
Galgje: Om de beurt mogen de ploegen één letter van de titel raden. Als de letter er niet inzit, wordt een stukje van de galg getekend. De ploeg die het laatste stukje van de galg heeft, verliest sowieso één punt. De ploeg die aan de beurt is, mag ook telkens één gokje wagen. We zoeken titel en uitvoerder.
Rood - M. Borsato
En dans - Clouseau
Ik spring uit een vliegmachien - Eddy Wally
Ik wil je - De Kreuners
Ronde 2
Vertaalde liedjes raden: Vertaling wordt voorgelezen van
Ik hou van u Noordkaap
Het is een nacht Guus Meeuwis
500 Miles Proclaimers
HOELAHOEPEN
Ronde 3
Liedjes uitbeelden: In deze ronde mag telkens om de beurt één iemand van een groep voor de hele groep een liedje uitbeelden. Alle groepen mogen mee raden, maar raadt iemand van je eigen groep, dan krijg je dubbel punten voor je groep.
It's raining men (G. Halliwel)
Tocht door het donker (Thor)
Vonken en vuur (Clouseau)
I don't feel like dancing (Scissor Sisters)
Hurt (Chr. Aguilera)
Rode rozen in de sneeuw (Marva)
Have you ever seen the rain (Rod Stewart)
Chasing cars (Snow Patrol)
HOELAHOEPEN
Ronde 4
Modeshow: Elke groep kiest één iemand uit die gedurende vijf minuten over de catwalk loopt. Iedereen mag deze persoon helpen met aankleden, leren wandelen, tips, ... De jury beoordeelt.
Ronde 5
Beschuiten en fluiten: Iedereen van de groep krijgt een beschuit. Loopt om beurt naar iemand van de leiding, eet daar boven het bakje zijn beschuit op, fluit een liedje (refrein van Er tegenaan) en loopt terug. Dan de volgende van de groep, in estafettevorm.
Ronde 6
Stop de band: voor elke groep één nummer. Jury beslist of goed werd gedaan
Oya Lele (K 3)
Tocht door het donker (Thor)
Dokter dokter (K 3)
Samson rock (Samson)
Bijlage 8
True Colours door Cindy Lauper
Jij met je trieste ogen,
Wees niet ontmoedigd.
O ik realiseer me
Dat het moeilijk is om moedig te zijn
In een wereld vol met mensen
Je kan het uitzicht op alles verliezen
En de duisternis binnen in jezelf
Kan je zo klein laten voelen.
Maar ik zie je ware kleuren doorbreken
Ik zie jouw ware kleuren
En dat is waarom ik van je hou
Wees maar niet bang om ze te tonen
Je waarachtige kleuren
Waarachtige kleuren zijn mooi
Net een regenboog.
Laat me dan een glimlach zien
Wees niet ongelukkig
Ik kan me niet herinneren
Wanneer ik je voor het laatst zag lachen
Wanneer deze wereld je gek maakt
En je kan er niet meer tegenop
Bel me dan op
Want je weet dat ik er zal zijn.
En ik zal je ware kleuren zien doorbreken
Ik zie jouw ware kleuren
En dat is waarom ik van je hou
Wees maar niet bang om hen te tonen
Je waarachtige kleuren
Waarachtige kleuren zijn mooi
Net een regenboog.
Bijlage 9
Tijdens het spelen van het Valentijnsspel staat zachte muziek uit Knuffelrock op.
De plussers kiezen elk een foto uit de wasdraad. Afhankelijk van het nummer (1, 2 of 3) gaan ze bij een bepaalde opdracht zitten. Na 10 min. wordt gewisseld. Tijdens het spel stoppen we een keer een joker achter de kaarten, wanneer die wordt getrokken gaat het om een algemene opdracht voor heel de groep, nml.
1) Hoekje met liefdesgedichten. Plussers kiezen het gedicht dat zij het mooiste vonden en lezen het voor. (Kathy)
2) Spelronde Sexofoon (Christ)
3) Rondom de eigen as tollen, nadien kleine hartjes inkleuren (Sven)
4) knuffeltikkertje
5) Ieder steekt een liefdeswens in een ballon, alle ballonnnen worden in de lucht gegooid, achter de rug, en weer opgevangen. Ieder leest nu de boodschap die hij kreeg.
Bijlage 10
Don Bosco is de laatste figuur die in de kijker staat. Hiervoor hebben onze oudste plussers een spel uitgewerkt.
Bij de vrije uitwerking moesten ze het volgende in de gaten houden. Het gaat om een spel waarbij een grote opdracht voor heel de groep wordt gegeven. Een vooraf bepaald aantal valt af. Tijdens de tweede opdracht, waar ook weer afvallers zijn, is er een aangepaste opdracht voorzien voor de afvallers, enz.
De clue van het verhaal is natuurlijk dat Don Bosco de eerste was die in het onderwijs aandacht had voor aangepaste noden van leerlingen die minder meekonden.
In de hoop op een
fantastisch en beklijvend weekend ...
Christian
Ik word geboren op 3 januari van het jaar 1840, als jongste uit een gezin van zeven kinderen, in Tremelo. Vier jaar later zou nog een achtste kindje volgen. Papa was een stille en noeste man, moeder een opvliegende vrouw. We waren thuis zeker niet arm. Door zijn harde werk kon papa zich een bakstenen huisje kopen.
We kregen zeker geen zachte opvoeding: mijn zitvlak kreeg het meermaals te verduren onder harde klappen. Dat was zo thuis, maar ook op school, waar ik de meester grijze haren bezorgde. Twee van mijn zussen gingen in het klooster: één overleed als jonge non aan de tyfus. En ook mijn broer Pamphile werd pater.
Maar zeker had ik geen ongelukkige jeugd. In de zomer gingen we naakt zwemmen. In de winter schaatsten we op de Dijle. In Scherpenheuvel genoten we van prachtige processies. Kermissen waren fantastisch! We verveelden ons eigenlijk nooit. En ooit heb ik zelfs een jongen het leven gered. Hij was door het ijs gezakt.
Kerstdag 1847 is een vreselijke dag. Die zullen we nooit vergeten.
Om priester te worden, moet je Frans kennen. Anders kan je bij de bourgeoisie niets gaan doen. En het is ook de taal van de wetenschap. Daarbij moet je ook Latijn leren, om de mis te kunnen doen. Ik wil dat allemaal leren, en ben er slim genoeg voor. Maar mijn ouders klagen dat ze al twee dochters en één zoon aan de kerk hebben geschonken. Ik word dom gehouden, en help met het melken van de koeien. Dit houd ik niet uit. Uiteindelijk mag ik toch Frans gaan studeren in Braine-La-Comte. En het lukt me nog ook, ook al lachtten mijn Waalse medestudenten me uit. Maar die kregen van mij een goed pak slaag... Als ik negentien ben, treed ik in bij de paters picpussen in Leuven. Erg tegen de zin van mijn ouders. De opleiding is keihard. We bidden acht maal per dag, en staan in het holst van de nacht op. Al na zes maanden blink ik uit in Latijn. Ze zijn hier heel tevreden over me. Mijn moeilijk en lastig karakter nemen ze erbij. Ik ben voorbestemd om leraar te worden.
Mijn leven draait heel anders uit als ik 23 jaar oud ben. Mijn broer staat op vertrekken naar Hawai, als hij plots ziek wordt. Ik mag zijn plaats innemen! Stel je voor. Ik vertrek met twee andere jongens, die ook nog niet gewijd zijn. Op 28 oktober 1863 vieren we ons afscheid. Na een lange zeereis komen we op 19 maart 1864 aan op onze bestemming. De tocht was vreselijk saai, en over de zeeziekte zwijg ik dan nog maar.
Denk nu niet dat ik hier in een hel terechtkom. Duizenden mensen staan ons op te wachten als we aankomen. Dit is een prachtig land, met fjorden, watervallen, inhammen, jungle, groen. En mooie steden, met een behoorlijk westerse invloed. Hier wonen zelfs chique mensen... Maar ik ken de taal niet, en ik krijg meteen verschillende parochies. Hard werken wordt dat. En veel kilometers doen. Te voet of op een ezel.
Er is hier één eiland op Hawaii waar niemand als priester wil wonen. Molokai. Hier wonen de uitgestotenen, de melaatsen. Er is geen wet, geen orde. Mensen leven er door elkaar. In hun wanhoop zijn ze gewelddadig. Daar wil zijn, bij die mensen. Eerst verblijf ik er enkele maanden per jaar. In 1874 mag ik er voorgoed verblijven. "Wij, melaatsen" zo begin ik mijn preek. Want zijn wij niet allemaal melaats in ons hart? Het oude kerkje breek ik af, en ik bouw er eigenhandig een nieuw. Problemen zijn er hier genoeg: mijn protestantse rivaal strooit gemene roddels over me rond. De mensen zijn zo vuil dat ik soms naar lucht moet happen. En bij het Vormsel vind ik geen plek om hun lichaam waar geen wonde is. Waar moet ik dan de olie gieten? Maar ik ben nog jong, en samen met die mensen bouw ik wat op. Het wordt een wonder wat ik uit deze verloren gemeenschap haal. Maar ik moet het alleen doen. Zelfs mijn bisschop is tegen me. En de beloofde hulp komt maar niet.
"Wij melaatsen". Als ik mijn voet in heet water baad, en hem niet voel verbranden, weet ik hoe het met me gesteld is. Maar ik kan nog jaren leven met lepra. We schrijven 1881, ik ben amper 41 jaar oud. Toch breken de meest eenzame jaren van mijn leven aan. Ik krijg last van mijn ogen, mijn voeten willen niet meer mee, mijn gezicht zwelt. Ik twijfel aan mijn geloof. Mijn bisschop blijft me tegenwerken, hij zal dat na mijn dood nog doen. De ergste vernedering is wel dat er dokters komen om me te onderzoeken. Men denkt dat ik de ziekte heb opgelopen omdat ik seks had met een besmette vrouw. Zo diep heeft men mij gekwetst... Heeft het allemaal wel zin gehad? Gelukkig zijn er de melaatsen. Zij blijven me steunen.
Mijn dood is langzaam en pijnlijk. Er is een fotograaf aanwezig. Ik ben immers een beroemdheid, en mijn dood wordt wereldnieuws. Maar ik sterf eenzaam. Had het allemaal wel zin?
"Melaats ben je hier, niet in de hemel."
"Ik was ziek, en jij kwam me bezoeken."
Zondagnamiddag spel plus 13
We beginnen zondagmorgen: we staan met zijn allen vroeger op en leggen een brief voor elke plusser klaar.
Net voor het middagmaal doen we een ingangsexamen (gemaakt door Bart) voor elke plusser
De plussers zitten allemaal apart. En we spreken ze aan met hun achternaam
Na het middagmaal vetrekken wij naar het paviljoen, verbeteren de examens en bereiden het spel voor.
Spelduur: 1.5 uur
De plussers worden in drie groepen verdeeld (stickertjes)
Groep A, B en C
Groep A start bij Bart à de denkers = Wiskunde
Groep B start bij Niels à de taalkundigen = Taal
Groep C start bij Diede à de sportieve = Lo
Na de middag komen ze allemaal in één groep, er wordt eventueel een toespraak gehouden door de directeur (Christian) en dan worden de namen afgeroepen van de groepen.
De letter van hun groep vertelt hun bij welke leerkracht ze moeten starten
Na elke proef gaan ze naar de volgende leerkracht.
Bij die leerkracht volgen ze een les, details volgen
Niels en Bart sturen na elke proef de slechtste naar Talia: leerlingenbegeleiding
Daar krijgen ze een proef die er voor moet zorgen dat ze beter worden in hun vak.
Deze proef afgelopen, dan stuurt Talia de plusser terug naar de leerkracht waar de plusser van komt!
Diede houdt na elke proef ook de slechtste achter en laat die terug meedoen met de volgende groep.
De proeven:
*Bart: proeven waar je vooral bij moet denken:
*Niels: de eerste keer als de plussers langs komen wordt er een spelletje scrabble gespeeld, de tweede keer, wordt er een test gegeven.
*Diede: sportieve opdrachten
*Talia: enkele spelletjes die hun beter zouden moeten maken in hun vak: mastermind, trivial persuit, sudoku, galgje,..
het spel wordt geëindigd met een uitreiking van diplomas
Clue van het spel: iedereen is bezig zowel de strafsten die alles hebben gekund als diegenen die afvielen: Don Bosco
De spelers zijn:
- Celis Adinda
- De Winter Sandra
- Janssens Karen
- Kools Lynn
- Suykerbuyk An
- Thys Ellen
- Thys Veerle
- Van Bauwel Benjamin
- Vande Velde Carla
- Van Hooydonck Annelies
- Van Hooydonck Evelien
Materiaal dat meegenomen moet worden
Niels
- Stickers (minimum 12)
- puntenboekje
- 12 testen voor zijn post
-
Bart
Diede
Talia
- mastermind
- trivial persuit (kids)
- sudoku
- puntenboekje
- papier: communicatie tussen Bart en Talia, Niels en Talia
- enveloppen
-
12 brieven
12 ingangsexamens
12 testen (per post)
toespraak
scrabble
Oproepingsbrief: High Riels Univerity
Beste student,
De vakantie loopt stilaan alweer op zijn einde en een nieuw schooljaar breekt aan. De directie en de leerkrachten van de High Riels Univerity zijn al ettelijke weken druk in de weer geweest met het treffen van de voorbereidingen naar volgend schooljaar toe.
Wij verheugen ons erop u weer te kunnen verwelkomen op ons college. We kunnen niet iedereen toelaten op onze fatsoenlijke en deugdzame school, daar wij enkele waarden en normen bedrijven die andere scholen niet hebben. Dientengevolge wordt u verwacht omstreeks 11uur 45 aan Paviljoen ** in het mooie domein van de High Riels. U zal terstond worden ondergedompeld in het wel en wee van de High Riels Univerity met een ingangsexamen.
De High Riels Univerity staat bekend om zijn strenge houding tegenover studenten. Daarenboven verwacht de school ook het beste van zijn leerlingen. Bij leerlingen die het hen opgelegde resultaat niet minimaal vervullen, zullen zware dwangmaatregelen getroffen worden.
Een nieuwe start samen met het motto van ons college, Cuiusvis hominis est errare, anders gezegd, Iedereen maakt fouten. Het college staat, zoals hierboven reeds gezegd werd, bekend om zijn strenge houding. Dit wil niet zeggen dat leerlingen geen tweede kans verdienen, om zo uit hun fouten te leren.
Wij hopen u, samen met alle andere genodigden, te kunnen verwelkomen op de High Riels Univerity
Vriendelijke groeten,
De directie,
De leerkrachten.
[1] Zowel Dodende Straal als Verstoppen zijn zo bekend dat ze niet meer in bijlage worden opgenomen.
|