Het verlijmen van de hoeken valt 'redelijk' mee, vooral waar ik recht kan blijven. Eerst het hoekprofiel positioneren, kanten afplakken, iets meer dan voldoende polymeer lijm erop (moet zeker watervast zijn!) en dan de hoek er op kloppen. Zodanig kloppen dat de lijm er tussenuit puilt, netjes afstrijken, tap weg, en klaar is... ikke. Waarom gemakkelijk als 't moeilijk ook kan... het dak gaat met een flinke radius over naar de rug, zo'n polyester profiel laat zich NIET plooien. Hier heb ik het profiel in segmenten van +/- 1cm gezaagd, erop geplakt en zal later met hars opgevuld, afgewerkt worden.
Een serieus smerig jobke, het afronden van alle hoeken. Ik heb polyester hoeken gekocht, 90 x 90 met een radius van 37mm, wil dus zeggen dat alle hoeken met die radius moeten afgerond worden. Het meeste materiaal met de cirkelzaag weghalen is geen optie, de zaag kantelt de verkeerde kant uit en een lat als geleiding vastboren op dak of wand gaan we niet doen.... Met een schaafmachientje lukt het ook amper en met een rasp gaat het vooruit zoals bonen knopen. Een lamellenschijf, of schuurschijf, op de haakse slijper is nog een mogelijkheid. Twee dagen, en een twintigtal meter omgetoverd in stof, polyesterstof en houtstof.
Nog een fotoke hoe de boel er bij ligt, het dak van achter gezien. Stof, stof en nog een stof; en dat moet allemaal nog weg voordat we de hoeken gaan plakken.
Het deurgat voor de 'garagepoort' is afgewerkt, de poort ook. Zou in principe kunnen gemonteerd worden, maar...... een foutje in de constructie: de aanslag van de deur klemt de dichting foutief af aan de scharnierzijde, de dichting heeft zo geen lang leven, en dat kunnen we niet toelaten. De mogelijkheid wordt bekeken om er een schuifdeur van te maken, heeft zo zijn voordelen. Hier komen later op terug. De deur kan voorlopig zo wel gemonteerd worden.
Voor een zacht prijsje heb ik een Heki 1 luik gevonden, weliswaar 'kapot', maar kapot kan gemaakt worden. Het gat in 't dak was al voorzien, het luik zit hier reeds op zijn plaats.
't wordt wat kouder, nu is't tijd om alle 'gaatjes dicht te maken zodat binnenkant verwarmen zinvol is... Dak en rug zijn watervast met elkaar verbonden.
En daarna afwerken met een dunne populierenmultiplex, verlijmd met 2K PU lijm over de volledige oppervlakte en enkele uren geperst. Fraai resultaat, al zeg ik het zelf. De multiplex wordt voor de helft ingezaagd om de ronding te kunnen vormen, zelfs die dunne multiplex breekt als men die dwingt in zulke bochten.
De wielkasten maken we ook met gladde polyesterplaat (er is nog altijd afval genoeg). Kan perfect proper gemaakt worden en is bestand tegen alle rotzooi die op de baan ligt. Rondingen beletten dat er vuil zich kan ophopen. Op de polyester wordt nog isolatie en multiplex gekleefd, en we hebben weer sandwichpanelen. Erg vormvast en redelijk licht van gewicht.
Rond het deurgat wordt ook nog een rabat uitgefreesd, +/- 5mm speling rondom want al het zichtbare hout van zowel het deurgat als de deur, moet nog met polyester afgewerkt worden. Moet zeker waterdicht zijn. Achteraf frees ik er nog een groef van 3mm in waar de dichting in kan klikken.
Past perfect, tenminste na de tweede maal.... De eerste deur had ik een beetje te groot gemaakt, en, bij het op maat maken stomweg 2cm teveel eraf gezaagd. In de vuilbak ermee, en een nieuwe maken.
Geen passende deur in de 'vakhandel', dan maken we er zelf eentje. Kost bij wijze van spreke nog niks ook, er is nog genoeg afval. De deur is ook opgebouwd als een sandwichpaneel, maar slechts 30mm dik. Blijkt ook stevig genoeg te zijn. Multiplex aan de kanten om een 'rabat' te kunnen maken.
't Wordt stilaan tijd voor 't gat van den timmerman (een uitspraak uit de kempen voor 'deur') Ongeveer een jaar terug tweedehands gevonden, een komplete deur van 193cm hoog en 55cm breed. Een passen gat maken vergt toch wat tijd. Zeker niet te veel speling geven want de kader moet gelijmd en geklemd worden.
De 'ruwbouw' is bijna klaar. De gaten tussen bovenbouw en cabine nog dichten, en later de aansluiting dak en rug (moet ook kwart rond liggen) nog afwerken.
De overbouw, het stuk boven de cabine, moet mooi vloeiend aansluiten op de cabine, zonder hoeken, en als het even kan waterdicht. Daarvoor hebben we 2m polyester aan het dak laten hangen. Zoals op vorige foto's te zien zijn de zijwanden afgerond, de polyester kan daar netjes op vast gemaakt worden. Ik was in de veronderstelling dat 2mm polyester niet erg vormvast is, daarom wilde ik de nodige latten van 40mm dik op de ronding kleven als steun voor de polyester. Dit is echter niet nodig, de polyester is, wanneer ie in de ronding gedwongen wordt redelijk vormvast. Als daar dan nog isolatie tegen gekleefd wordt en nog een dunne plaat daaronder, kan het geen kanten meer uit. Dit wil wel zeggen dat er nog 44mm (de dikte van het dak min de polyester) bij op de ronding moet komen. 3 lagen multiplex, deels ingezaagd om rond te kunnen leggen, worden er bij opgelijmd.
Linker zijwand en rug liggen, hangen, ook op hun plaats. Met een beetje bijstand van twee kettingtakeltjes gaat het bijna vanzelf. Voor het dak heb ik ook wat hulp nodig; de plaat weegt ook om en bij 100kg, kan niet recht voor de auto gebracht worden en moet omhoog. Met zes armen lukt ook dit.
Zoals reeds eerder vermeld, wil ik de aansluiting van de zijwanden met cabine waterdicht en in één geheel uitvoeren. Ik had zo mijn twijfels over de haalbaarheid met de beperkte radius die ik voorzien had, het blijkt toch haalbaarte zijn.