De camper is dus eindelijk een feit. Van oorsprong een camionneke van de groendienst van onze gemeente; weet niet wat een snelweg is laat staan berg op en berg af. Ik heb er 'vlug' nog een luifel aan gehangen, deftig opgekuist binnen en mee helpen inladen. Eindelijk is het zover, 's avonds om 18.00h starten en maken de we weg zijn. Om een doel te hebben gaan we gedag zeggen bij Jean en Yvette, vrienden die in Rivesaltes (Perpignan Nord) wonen. Het relaas: - na 200km hevige trillingen in het stuur zelfs bij lage snelheid. Rechtervoorband was zwaar misvormd, een klapband voorkomen! Een bandenwissel en we kunnen weer verder. - Dag twee ontsteekt de koelkast niet meer, sproeiertje van het gas verstopt, doorblazen en OK - in Rivesaltes twee nieuwe voorbanden gekocht ('k was tocht niet erg gerust in de staat van de banden) - op de terugweg valt de achterste demper van de uitlaat eraf. Ik hoorde niet veel verschil, dus opruimen en doorrijden. Het gemiddelde verbruik schommelt rond de 11l/100km; op 3400km luste hij 1.5 liter olie, de moeite niet om de motor te reviseren. Hij haalt 130km/h op vlakke baan, doch een snelheid van 100 à 110km/h aanhouden is goed haalbaar. Ik voel wel een duidelijk verschil in vermogen tussen dag en nacht (warme en frissere buitenlucht) een intercooler, zoals ik van plan was, zal toch zijn nut bewijzen denk ik, uiteraard met de nodige aanpassingen aan inspuiting en turbodruk. Enige opmerking is het motorgeluid, na enige tijd gaat het toch was irriteren. Hij is niet echt luidruchtig maar 't is zeker voor verbetering vatbaar. Waarschijnlijk zal ik de motor er toch nog uitpeuteren, en het schutbord degelijk isoleren langs motorzijde. Wat het interieur betreft, de doorgang van de voorstoelen naar achter mag iets ruimer,verder zijn er eigenlijk geen opmerkingen, tja een camper van bijna 7meter, slechts te delen met twee personen, dan is er ruimte zat. Hetgeen me nog echt te doen valt is de buitenkant opknappen. Ook dit is voor discussie vatbaar: individuen met minder goede bedoelingen zullen eerder een blinkend voertuig van enkele 10 duizenden lastig vallen dan oudere, niet opgeknapte C25.
Ik sluit de blog hier nog niet af, slechts als ie helemaal in orde is (wie weet, nooit...) Als er nog wijzigingen gebeuren, zoals bv het opknappen van de buitenkant, vullen we nog wat aan
Tot dan.


|