Vandaag zijn we gestart met een verhaal van Jules. Jules maakt kennis met de juf. De juf stelt zich voor en vraagt aan de kleuters hun naam. Ook Jules wil van alles weten over de juf zoals of haar mama haar komt afhalen of zij ook een boekentas heeft met een knuffel, waarom ze niet huilt als ze voor de eerste keer naar school komt.
Daarna spelen we in de hoekjes :
Na de speeltijd gaan we samen, op muziek, bewegen in de zaal : Alle vriendjes van de klas kregen een Julesmatje. We namen het mee naar de zaal om de bewegingsactiviteit te starten. Vanaf nu krijgen de kleuters dit matje telkens we gaan bewegen in de zaal. Zo weten ze een beetje wat hun te wachten staat en het geeft hun een gevoel van veiligheid. Als ze allemaal klaarstaan met de voetjes op hun matje dan start de juf het bewegingslied van Jules nl. " Hup en hup en 1 en 2, hup en hup en Jules doet mee..." Op deze manier begint de activiteit.
Dan mogen alle kleutertjes hun boekentas halen en stappen we op de muziek naar school.
Als de muziek stopt gaan we snel zitten.
Alle opdrachten worden een paar keer gegeven en de juf moedigt aan om mee te doen en prijst de kleuters die het goed doen.
Andere opdrachten waren : Zet je boekentas op je knieën
Zet je boekentas op je hoofd
Verstop je boekentas achter je rug
We fietsen naar school (met de benen in de lucht)
Alle activiteiten duren slechts +/- 20 minuutjes dit is lang genoeg voor deze leeftijd. Tot slot is er een relaxatie om de kleuters na de opwinding weer tot rust te brengen. De juf vraagt om te gaan liggen maar in het begin willen niet alle kleuters dit omdat zij denken te moeten slapen. Zij blijven dan gewoon zitten of zelfs staan en na enkele lesjes snappen ze de bedoeling wel en doen ze automatisch mee.
Nog even in de hoekjes spelen en dan samen opruimen.
Omdat het niet echt vlot ging zei de juf : "Wie de juf flink helpt met opruimen krijgt een :-P." En toen hielp iedereen mee ...oef! :roll: