Was dat schrikken, maandagmorgen, bij het zien van sporen en grassprietjes in onze klas!!! Hoe komen die hier? Van wie zijn die afdrukken?
We ontdekten ook nog een grot in onze klas waar ook grassprieten in lagen. Wie durft in de grot kijken?
Niemand in de grot maar we hoorden wel iemand roepen. Jules had zich verstopt achter de spiegel want hij had veel lawaai en gegrom gehoord en wilde weten of wij wisten wie dat was.
Wij moesten Jules teleurstellen wij wisten het ook niet. Hoe kunnen we dat nu te weten komen? Iemand riep een beest! Ja maar welk dier zou het zijn? Opzoeken in een boek! Dat is een goed idee. We haalden er onze dierenboeken bij. We bestudeerden verschillende dieren om "ons beest" te ontmaskeren. Er waren verschillende mogelijkheden. Iemand dacht "een haai" zou dat kunnen? Heeft een haai poten? Een spin hoorde de juf. Kan dat wel? Heeft een spin zulke grote poten?
Nee, dat kan niet we zullen verder moeten zoeken maar nu even niet want meester Jens is er al om te sporten.
Als we na de speeltijd weer in onze klas zijn zegt de juf dat ze een boek gevonden heeft met de mogelijke dader van de sporen. Vol spanning luisteren wij naar het verhaal: "Wij gaan op berenjacht" Vader gaat met zijn vier kinderen en de hond op berenjacht. Ze moeten zich een weg banen door de weerbarstige natuur. Maar hindernissen als water, modder, een sneeuwstorm en een donker bos krijgen hen niet klein. Moedig en zonder angst zetten ze door tot ze bij een grot komen. En wat vinden ze daar? Jawel, een beer! Maar als die hen achterna komt, maken ze zich maar beter snel uit de voeten. Na dezelfde omgekeerde uitdagende tocht huiswaarts, besluiten ze veilig onder de warme dekens dat het best bij deze ene berenjacht kan blijven.
Ja, nu zijn we zeker! De sporen zijn van een beer, BRRRR! Hoe ziet de beer eruit? Groot en bruin. In onze creahoek mengen wij scheerschuim met groene, rode en oranje verf tot een bruine, grote, beer! Als de grote bruine vlek droog is zullen wij er een angstaanjagende beer van maken door hem rollende ogen, harige oren en een natte neus te geven. Grrrrwww!!!!
Namiddag spelen juf Gina en juf Patricia poppenkast voor alle kleuters. Het gaat over afval sorteren.
We beëindigen deze spannende dag met een kringspel. We zien 4 dieren en als alle oogjes dicht zijn stopt de juf er eentje in de grot. Welk dier is weg?
Dinsdagmorgen heeft de juf een verteltafel klaargezet om het verhaal: "Wij gaan op berenjacht" te vertellen.
Na het verhaal mogen we weer aan de slag gaan in de hoekjes.
We leren ook een nieuw liedje: "Er zit een beer al achter 't riet, ik hoor hem wel maar zie hem niet." Grrrww! Om beurt mochten we een dier aanduiden uit onze dierenboeken en dan zongen wij het lied en deden het geluid na.
Op woensdag mochten wij in de klas van juf Sandra (vierde leerjaar), ons verhaal digitaal gaan bekijken op het smartbord. De leerlingen van juf Sandra hadden sportles dus hadden wij de klas voor ons alleen.
Na het verhaal waren we toe aan een rustpauze en aten we een lekkere peer tijdens ons tutti-frutti moment.
Na de speeltijd wilden sommige kapoenen graag in ons berenjachtboek lezen en anderen speelden het verhaal graag na aan de verteltafel die de juf had klaargezet.
We speelden ook met berespelletjes...
En zijn ook begonnen met het afwerken van onze beer.
Op donderdag hoorden wij gerommel uit de grot komen! Oei, oei wie durft gaan kijken? Amai, er zit een beer in maar gelukkig blijkt hij lief te zijn.
Het grommelen komt van zijn buik omdat de beer honger heeft. Ocharme hij heeft al lang niets gegeten en heeft zin in berepap. Geen probleem, wij gaan berepap maken. Wat hebben we allemaal nodig? Hoe gaan we te werk? Samen komen er wel uit. Iedereen mag helpen. Melk in een kookpot. Veel melk want wij willen ook berepap proeven.