Hoera, poppenkast! Apie heeft het koud. Apie bibbert van de kou en kabouter Pom wil graag helpen. Hij komt met van alles op de proppen ( emmer, zakdoek, hoedje van papier) maar Apie bleef het koud hebben. Gelukkig kwam Katrientje langs en zij bezorgde hem een warme muts.
Wij bezorgden ook Jules warme kleren tijdens onze crea.
Wij experimenteerden ook met druppeltellers. Wij lieten druppels vallen op een blad papier.
Wat deden we nog? Mooie gekleurde repen papier in kleine stukjes knippen om daarna in een paraplu te plakken.
Voor de nieuwe kleuters heeft de juf nog eens het stappenplan, om je jas aan te trekken, bovengehaald. Jules deed het eerst eens voor en daarna waren wij aan de beurt.
Van Tik Tak krijgen mijn kapoentjes niet genoeg dus ook deze week in het thema.
Jules springt en danst in een plas en maakt iedereen nat! Maar Jules toch!
We doen ook ernstige activiteiten zoals wiskunde.
Laarzen sorteren volgens kleur. Waar zijn er veel? Waar weinig? Hoeveel laarzen in de groene hoepel? enz... Gooien met de dobbelsteen en evenveel laarzen dan stippen in de hoepel leggen.
Op vrijdag willen mijn kapoenen nog een keer gaan wandelen en natuurlijk doen we dat dan ook. Maar helaas geen regen, er zijn zelfs geen waterplassen. Maar dat kan de pret niet drukken. Wandelen met onze mooie paraplu en laarzen is ook al leuk. Deze keer heeft Jules de juiste kledij aan en mag hij ook mee.
We sluiten de week af met een verhaal van Fien en Max.
Fijn weekend en tot maandag! Hopelijk zijn jullie er dan weer met MOOI weer.
Op maandagmorgen zijn we steeds weer blij elkaar terug te zien. Maar vandaag zijn we extra blij want we hebben er 3 nieuwe vriendjes bij. Welkom aan Amber, Elisa en Gaëthane!
Om beurt vertellen we over onze activiteiten van het voorbije weekend. Jules kon met moeite zijn beurt afwachten om te vertellen. Hij had een ballon gekregen maar die was nog helemaal plat.
Hij vroeg aan de vriendjes van de perenklas om hem te helpen. Mathiz en Marie wilden wel eens proberen maar het lukte niet.
Dan kan de juf misschien eens proberen?
Ja, nu lukt het wel en Jules vraagt aan de vriendjes wat hij allemaal kan doen met zijn ballon. De kleuters geven Jules vele leuke ideetjes.
Terwijl komt bijtje Zoem aangevlogen en ze prikt de ballon van Jules stuk.
Mijn kapoentjes roepen nog : "Nee mag niet!" Maar helaas het is te laat de ballon is stuk en Jules verdrietig.
Gelukkig heeft de juf nog ballonnetjes. Maar de juf is een beetje buiten adem en krijgt de ballon niet opgeblazen! Hoe kunnen we de ballon nog opblazen? "Met een pomp" roept Lou. Ja, goed idee. De juf gaat op zoek naar een ballonnenpomp en blaast de ballon op voor Jules.
Vele kindjes willen nu ook eens proberen om een ballon op te blazen. Sommige proberen hem op te blazen andere willen graag het pompje uitproberen en enkele slimmeriken laten het blazen aan de juf over.
Nu naar de zaal om te experimenteren met onze ballonnen.
Ballen en ballonnen nodigen uit om te bewegen en dat hebben we deze week ook veel gedaan. Ook bij meester Jens tijdens ons sportuurtje hebben we onze balvaardigheid getest.
Ook bij het leren van een nieuw lied over ballen konden wij bewegen maar dat liep niet zoals de juf bedacht had. Het liedje ging als volgt : "Rollen, rollen, laat de bal rollen. Hier en daar, over elkaar. Rollen, rollen, laat de bal rollen. Rollen, rollen...maar! "
Nadien wilde de juf dat wij tijdens het liedje onze balletjes naar elkaar zouden rollen. Dit ging helemaal niet zo vlot want peuters van deze leeftijd geven niet zo graag iets af. Juf Carla heeft met handen en voeten moeten uitleggen dat je wel jouw bal moest wegrollen maar dat er dan ook een andere bal naar je toe kwam. Oef!
Sporten op donderdag met meester Koen.
Tijdens Tik Tak op vrijdag blies de juf bellen van een zeepsopje. Ideaal om te bewegen. De juf blaast bellen en haar vinnige kleuters prikken ze stuk net zoals bijtje Zoem. We mochten ook om beurt zelf eens proberen om bellen te blazen.
Zoals jullie kunnen lezen hadden we geen gebrek aan beweging deze week.
Deze week was ook een beetje een feestweek want er waren maar liefst 2 vriendjes jarig, Lou en Clément!
Op dinsdag vierden we de verjaardag van Lou. Hij was eigenlijk jarig in de vakantie maar dan zijn we er natuurlijk niet dus hebben we Lou vandaag in de bloemetje gezet. Lou's oogjes blonken bij het zien van zijn kroon in de spiegel.
Hij bracht voor ons heerlijke zelfgebakken cupcakes mee en appelsiensap. Hij mocht er drie kaarsjes opprikken en dat was het startsein om te zingen : "Kaarsjes op de taart!"
Nu pakjes tijd. Lou mocht het pakje openmaken dat hij meebracht voor onze klas. Wauw, de duplotrein! Dankjewel Lou daar gaan we zeker veel plezier mee beleven. Nu mocht Lou de cadeautjesdoos van de juf openmaken en er een geschenkje uit kiezen. Lou is zeker creatief want hij koos waterverf. Veel schilderplezier!
Dan gingen we naar de zaal om te zingen en te dansen voor Lou. Hij kreeg vele kriebeltjes en kusjes.
Weer in de klas maakten we een tekening voor ons feestbeest.
Daarna lekker smullen van al het lekkers. Hmm!
Aan het einde van de dag kreeg hij zijn album en natuurlijk ook Jules mee naar huis. veel plezier jongens.
Op woensdag een nieuw fuifnummer namelijk Clément! Hij kwam gepakt en gezakt naar school om er een supertof feest van te maken. Het is feest vandaag dus doen we kaarsjes op de taart. Maar hoeveel eigenlijk? Clément wist het heel goed 3 want nu ben ik drie jaar. Na het zingen van ons verjaardaglied blies hij zonder probleem alle kaarsjes uit. BRAVO voor Clément!
Tijd om pakjes uit te pakken. Spannend! Wat zit er in het pakje dat Clément voor ons meebracht? Een super mooi en leerrijk boek over tegenstellingen. Mijn kapoentjes wilden er meteen in neuzen en dat hebben we samen gedaan. Dankjewel
Clément mocht een cadeautje kiezen uit de geschenkendoos van de juf. Voor het deksel open was riep hij: "Ik wil een fluitje." Hij koos een rood fluitje. Veel fluitplezier, Clément en mama en papa!
Lang genoeg stilgezeten we gaan onze beentjes heffen tijdens een dansje voor onze jarige. Lang zal hij leven, Hieperdepiep,HOERA! Samen met vele kriebeltje en kusjes van ons allemaal.
In de klas maken we een tekening en daarna lekker smullen van de koekjestaart die de mama van Clément voor ons gemaakt had. Hmm, zo lekker!
En dan het moment waar veel van mijn kapoentjes naar uitkijken. Jules op hun buik, klaar om samen veel pret te beleven.
Op donderdagmorgen kregen wij hun avonturen te horen. Clément had een leuk verslag bij met mooie foto's van de logeerpartij.
Dankjewel, aan de mama's en papa's van Lou en Clément voor de leuke verjaardagfeestjes.
Aan de creatafel : Stempelen met ballonnen en later in de week de knikkertechniek oefenen.
Nieuwe uitdagende activiteiten zoals : Torens omgooien met een zwerfbal :
Knikkers met een kleine lepel uit een bord scheppen. Daarna leggen in mousse met kleine putjes. Oefenen van de fijne motoriek.
Spelen in het ballenbad met gekleurde balletjes en buizen om ze door te rollen.
Rollen rollen, laat de trein rollen.
Met plasticine een strandbal versieren door vormpjes uit te drukken en op de strandbal te duwen.
Spelletjes met ronde vormen en verschillende kleuren. Ballonnenspel van Nijntje, met een magneetpen kleine gekleurde balletjes naar de juiste bloem leiden, colorino, enz...
Deze week ook vele klassikale activiteiten zoals : Een ballon met een belletje doorgeven. De juf vroeg om de ballon heel voorzichtig door te geven zodat we het belletje niet zouden horen. Amai, dat was niet makkelijk want mijn kapoentjes vonden het natuurlijk net leuk om het belletje te laten rinkelen.
Natuurlijk mag een goed verhaal niet ontbreken. De juf bracht een boekje mee over hondje Max. Max en de ballon. Max kreeg een ballon hij mocht zelf de kleur kiezen en was zeer fier. Hij wilde leuke spelletjes spelen maar ballon wilde telkens iets anders. Max begreep het eerst niet zo goed totdat hij merkte dat ballon wilde vliegen en dus liet Max de ballon los en keek hem na hoe hij verder en verder naar omhoog vloog. Dag ballonnetje!
Joepie de juf speelde deze week ook Tik Tak. In het thema :"Ballen en ballonnen" natuurlijk met oa. De juf blaast eerst een ballon op en laat hem dan piepen en opeens vliegt de ballon weg. Pffft door de klas. Dat is lachen, gieren, brullen!
Op muziek balletjes sorteren volgens kleur in de juiste doos.
Puzzeldeurtjes op de muziek open en dicht doen. Totdat alle deurtjes open zijn.
Maar ook een toren bouwen met bovenop een bal die licht geeft, Puzzelen op muziek nl. het ballonspel van Nijntje en bekers die schuiven met een balletje eronder. Rara, onder welke beker zit het balletje? Vogel Emoe danst rond een koffer en ontdekt een bellenblaas. Tot slot : Jules en een ballon die een beetje verstoppertje spelen. Totdat Jules hem te pakken krijgt.
Nadat de juf de deurtjes va het Tik Tak huis sloot vroegen haar kapoentjes meteen om nog eens te spelen. maar de juf heeft een beter idee : Wie wil mag zelf eens met de bekers schuiven op de Tik Takmuziek. Dat zien ze wel zitten hoor!
Op vrijdag spelen we een spel met de bal. De juf zingt :" Bal, bal, ronde bal, roep maar wie je vangen zal." Wie de bal heeft roept als het liedjes uit is de naam van een klasgenootje en gooit de bal dan in de lucht. Het vriendje moet dan de bal proberen te vangen.
We houden ook een ballengevecht! Elke kleuter koos een kamp en na het startsignaal vlogen de ballen rond onze oren. Maar we hadden met z'n allen reuzenpret! Vooral toen meester Koen in de zaal verscheen. Toen hebben wij onze krachten gebundeld en samen meester Koen bekogeld! "Dikke pret!"
Ons allerlaatste klassikale activiteit tijdens het ballen en ballonnenthema was een memoryspel. Zoek onder de bekers twee dezelfde voetballen.
Wat een leuk thema, vonden jullie dat ook, mijn schatjes van patatjes?"
Deze week wil Jules CARNAVAL vieren. Maar wat is dat nu? Wat doen we dan? GEK! Wat is gek doen? Jules gaat voor de spiegel zitten en probeert om "gek" te doen.
Pff! Gek doen is niet simpel. Wie kan het beter dan Jules? Sommige kapoentjes wagen een poging tot "gek doen."
Zal de juf even helpen? Kijk enkele foto's van jongens en meisjes die gekke bekken trekken. Wie kan dat ook? Even proberen en in de spiegel checken.
Jules wil zich ook gek kleden. Wat bedoel je Jules? Gek, net zoals een clown? JA! Zoals Bumba. We halen Bumba erbij en zoeken in de verkleedkist van de juf de juiste kledij voor clown Jules.
Mooi Jules! Nu nog leren gekke bekken trekken zoals een echte clown. Mijn kapoentjes willen ook graag een clowntje zijn dus hebben we deze week hard gewerkt om een hoed en een strik te maken.
Deze week vierden we niet alleen Carnaval maar ook 2 jarigen. Op dinsdag vierden wij "Siana"
Super vrolijk kwam ze vandaag naar school want vandaag was het haar dag! Eerst kreeg ze een kroon en dan maakten we alles klaar om kaarsjes te kunnen uitblazen. Kaarsjes, kaarsjes op de taart, want het is feest vandaag.
Na het lied mocht onze jarige de kaarsjes uitblazen en daarna koos ze een leuk geschenk uit de verjaardagdoos van de juf. Siana koos een fluitje.
Samen naar de zaal om te dansen en te zingen voor Siana.
We willen ook een mooie tekening maken voor onze jarige.
Daarna trakteert zij op lekkers om te eten en te drinken.
Voor we naar huisgaan krijgt ons feestvarken haar album met tekeningen en ook Jules. Hij mag gaan logeren bij de jarige.
De volgende dag heeft Siana een leuk verslag met foto's mee over de logeerpartij van Jules bij haar thuis. Bij het vertellen geniet ze nog duidelijk na.
Ook Alex was deze week jarig. Zijn verjaardag vierden we op donderdag. Ook Alex kreeg een kroon van de juf en hij mocht zichzelf even bewonderen in de spiegel. Zou hij het kroontje mooi vinden? Ja hoor! Alex was zeer blij met zijn Jules-kroon.
Hij bracht voor ons lekkere zelfgebakken wafels mee. Voor we ze opaten hebben wij er kaarsjes opgezet en Alex mocht ze uitblazen. Kaarsjes, kaarsjes op de taart. Blaas nu, blaas nu maar!
Oh zo spannend! Welk cadeautje zal Alex kiezen?! Een auto, veel rijplezier, Alex!
We tekenen ballonnen en vlagjes voor het album van de jarige.
Nu lekker smullen van de wafels, hmm!
De juf zet Jules in zijn draagzak op de buik van Alex. Helemaal klaar om naar huis te gaan.
Oei, juf ben je niets vergeten?!! Oh, nee, we zijn helemaal vergeten om te zingen en te dansen voor Alex. Sorry, sorry, Alex! Morgen maken wij het goed en zullen we voor jou zingen en dansen. Foei, foei, juf Carla! (zou de juf stilletjes aan vergeetachtig worden? ) Op vrijdag dansen we dan voor Alex nadat hij ons zijn leuk verslag liet zien.
We waren nu natuurlijk extra feestelijk met onze verkleedkleren aan. "Lang zal hij leven, lang zal hij leven, in de gloria!" Hiep, Hiep, HOERA!
We leerden ook een nieuw versje. Met veel beweging en gekkigheid! Zwaai en draai,
buig en strek!
't Is Carnaval dus ik doe gek!
We hadden de hele week de tijd om lekker gek te doen tijdens hoekenwerk.
Of we ontwierpen zelf "Gekke gezichtjes"
Deze week ook een verhaal over een clown. Clown Tito is de ster van circus Rondo.. Totdat hij zijn rode neus kwijtspeelde ... toen was hij heel verdrietig. Hij gaat naar de neuzenwinkel om een nieuwe te kopen. Hij past verschillende neuzen, verschillende vormen maar zij mooie ronde rode neus zit er niet bij. Wanneer hij, aangemoedigd door de circusdirecteur, besluit om dan maar zonder neus op te treden, gebeurt er iets wonderbaarlijks! Tijdens zijn "ballenact" heeft hij plots zijn neus terug. Hier hebben mijn kapoentjes goed over moeten nadenken want zij hadden niet door dat de neus één van de ballen was. We hebben daarom het verhaal nog eens herhaald maar deze keer speelde de juf Clown Tito.
Tijdens hoekenwerk lagen er deze week veel puzzels met Clowntjes.
Amber, Elisa en Gaëthane kwamen nog eens langs om te spelen want na de vakantie mogen zij elke dag naar het perenklasje komen.
We vertelden ook nog over een grote vertelprent van Jules.
Na het vertellen zijn we samen in de verkleedkoffer van de juf gedoken en zochten we leuke kledij om ons te verkleden. Voor wie het wilde natuurlijk want niet iedereen zag het zitten om zich te verkleden.
Op vrijdag mocht wie wilde verkleed naar school komen. We hebben bijna de hele dag "Carnaval" gevierd. Juf Carla maar ook Siana hadden slingers meegebracht en daar zijn we een hele tijd mee zoet geweest. Lekker gooien op elkaar, gek doen en zingen en dansen op carnavalsmuziek.
Op de juf gooien!
Maar die laat zich niet doen en gooit terug!
De juf had verschillende carnavalliedjes bij. Maar de K3 meisjes en prinsesjes waren niet onder de indruk want zij wilden 10.000 luchtballonnen horen en zingen. Gelukkige kon juf Wendy ons uit de nood helpen en vanaf dan hoorde de juf het K3-lied wel 10.000 keer
De polonaise dansen :
Amai, daar word ik zo moe van!
We gaan allemaal naar huis, de vakantie tegemoet, met ons hoedje en strik.
Vanaf nu zal ik een weekverslag maken van de activiteiten van de perenklas. Het verslag zal uit meerdere delen bestaan omdat ik per deel slechts 18 foto's kan plaatsen. Deze week het thema: "Hatsjie, hatsjoem." in 5 delen. Bovenaan het begin van het weekverslag en dan 5 delen naar beneden scrollen tot het einde van het verslag. Veel kijkplezier!
Jules waar is Jules? We gaan samen op zoek en vinden hem in zijn bedje in de poppenhoek. Hij wil niet opstaan, hij heeft overal pijn.
We nemen hem in zijn bedje mee naar onze kring om te bespreken hoe het nu verder moet. Wij voelen aan zijn voorhoofd en het voelt erg warm aan. Nina wil wel even zijn temperatuur meten. Oei, oei, hij heeft 38,9!
Fientje toetst het nummer en Lou praat met de dokter. De dokter komt! In afwachting gaan wij sporten met meester Jens.
Ojee, Jules heeft rode vlekjes! Als we terug zijn van onze sportles merken wij dat de dokter nog niet geweest is. Dan doen we het maar zelf.
Met hulp van mijn kapoentjes en enkele prenten onderzoeken wij Jules.
Met een spateltje in de keel kijken. Dokter Fien doet het even met Jules en wat ziet ze? Een rode keel.
Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Nina stelt vast dat het er niet goed uitziet!
Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Emily en dokter Alex doen dit zeer geconcentreerd.
Dokter Marie voelt even aan de buik van Jules. Au, au, roept Jules! Ocharme toch.
Jules heeft de waterpokken! Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Siana is hier al zeer handig in.
Ook nog een siroopje om zijn keel te smeren. Dokter Lou weet precies hoeveel hij mag geven.
Juf Davina en juf Wendy spelen poppenkast voor alle kleuters. 2 heksjes "Prullemie" en "Heksemie" willen sneeuw toveren maar dit bleek niet zo simpel als eerst gedacht. Maar met onze hulp is het gelukt!
We oefenen onze kleurenkennis met een spel. Gooien met een kleurendobbelsteen en dan een pilletje nemen met dezelfde kleur om Jules weer beter te maken.
Dinsdagmorgen vertelde de juf het verhaal van "Dokter Jules." Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
We speelden ook een speellied in het thema "ziek zijn." Er lag een bedje op de grond met Jules erin.
We maakten een kringetje van jongens en van meisjes rond het bed. Dan zong de juf :"In ons bedje als we ziek zijn, neem een lepel medicijn, dan zal je snel weer beter zijn, Juleske kiekeboe!" (Op de melodie van :"In de kelder is het donker.") En dan kwam Jules onder het laken vandaan.
Nu mochten mijn kapoentjes om beurt samen met Jules onder de lakens. Dikke pret bij : KIEKEBOE!
Aan onze werktafel schilderden wij een sip kijkende Jules. Later deze week zullen wij ook nog rode stippen stempelen want Jules heeft immers de waterpokken.
In onze hoeken, stage lopen om dokter of apotheker te worden
We speelden ook een geheugenspelletje. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze ziekenhoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde juf er een doekje over. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
Maar ook nog een ander doordenkertje kwam op tafel. De juf wilde een verhaal vertellen maar liet per ongeluk de prenten vallen. Oei, wat nu!?
Dan maar samen de prenten bekijken en verwoorden wat we zien. Zo kunnen wij ze toch in de juiste volgorde leggen en samen het verhaal vertellen. Goed gedaan kapoentjes. 1. Jolien gaat wandelen met haar "baby" in een poppenwagen. 2. Oei, de poppenwagen kantelt om en de baby valt eruit. Baby heeft pijn. 3. Baby krijgt een pleister en een zoen van "mama" Jolien.
We kregen deze week ook bezoek van 2 nieuwe vriendjes. Op woensdag kwam Amber langs en op donerdag Gaëthane. Wat een flinke meisjes! Ze zijn er duidelijk klaar voor om aan het schoolse leven te beginnen. De juf en alle kindjes van de perenklas gaan hun uiterste best doen zodat zij zich snel helemaal thuis zullen voelen in onze klas. Amber koos reeds een kenteken, een kikkertje.
Ze genoot van ons speellied "Hansje en Grietje"
Ook in onze speelhoeken ging ze meteen aan de slag.
Donderdag was het de beurt aan Gaëthane. Ook zij koos een kenteken namelijk "Druifjes"
Zij wilde graag schilderen en dan hebben we dan ook gedaan.
Gaëthane speelde ook graag in de zandtafel.
En eigenlijk wilde ze helemaal niet naar huis toen mama er was. Nog even geduld en dan kunnen jullie na de krokusvakantie elke dag naar het perenklasje komen.
Om een verhaal voor peuters te laten beklijven is het nodig om een verhaal op verschillende manieren te vertellen. Daarom vertelde de juf het verhaal van "Dokter Jules" ook nog eens met realistisch materiaal om het uit te beelden.
Op tuti-fruttidag aten we mandarijntjes.
Omdat enkele kleuters aan het begin van de week ziek waren krijgen zij later ook de kans om hun een "Juleke" te schilderen en te voorzien van rode stipjes.
Nog andere creatieve activiteiten waren : Pillen rollen van plasticine en pillen plakken (kleine ronde stickertjes) op een medicijnfles.
Dokter Lou en dokter Finn schrijven een doktersbriefje voor ... schoolzieke kindjes ???
De apotheker brouwt de hoestsiroop
Lena bracht een boekje mee van kabouter Plop i.v.m. het thema: "Ziek zijn."
Dankjewel Lena dat we jou boekje even mochten lenen. We hebben allen genoten van het leuk verhaal.
Donderdag ondervond de juf dat haar kapoentjes het dokterspel beu waren dus daarom op vrijdag de hoekjes weer aangepast. Nieuwe uitdagingen zoals knippen (daar zijn ze altijd heel lang zoet mee) Ook nieuwe puzzels en de juf puzzelt mee want ik heb ondervonden dat mijn kapoentjes niet veel puzzelen. Als de juf mee aan het puzzelen gaat is er opeens veel meer interesse
Hoera, Mathiz is genezen! Samen met Lou de grootste pret aan de zandtafel.
Onze tanden poetsen na het eten van een koekje
Heel spontaan zijn mijn kapoenen verstoppertje beginnen spelen. Natuurlijk wil de juf meedoen. We spelen het verschillende keren en de juf probeert uit te leggen dat ze steeds weer een andere verstopplek moeten zoeken maar het dringt niet door. Maar geen probleem want zij beleven de dolste pret telkens weer ze elkaar op dezelfde plek terugvinden.
Voor we ons klaarmaken om het weekend in te gaan gaan we even kijken hoe het met Jules is. Gelukkig Jules is weer helemaal beter en heeft geen rode vlekjes meer. We trekken onze jas aan om naar huis te gaan ... Maar wat nu?!! Ojee!!!! Een massale acute aanval van waterpokken!
Gelukkig bleef de juffrouw gespaard. Hi,hi! Lieve mama's en papa's gelieve uw zieke kindjes dit weekend extra te verwennen wegens de waterpokken. Graag elke dag hun lievelingsmenu, een extra verhaaltje bij het slapengaan en heel veel knuffels dan zijn uw peuters zeker en vast snel weer beter. Lieve schatten veel beterschap en tot maandag, juf Carla.