Deze morgen zaten er twee héél flinke kleuters op de bank want zij zijn sinds dit weekend van hun pamper af. Super flink! Maud liet ons haar gelakte nagels en mooie ketting zien. Ik denk dat zij haar extra mooi gemaakt had omdat we namiddag bezoek krijgen van enkele oma's en opa's.
Vandaag hebben we helaas geen tijd om lange babbels te houden want zo dadelijk is meester Leroy er om met ons te sporten. We zingen ons sportlied dan maken we "Benny" wakker en geven hem allemaal een high five. Deze keer een lesje met hoepels en kegels.
Na de speeltijd riep Jules ons naar de kring. Hij toonde zeer fier een foto van opa en ook ééntje van bompa en bomma. Bompa en bomma ziet hij niet zo vaak want zij wonen ver weg. Opa ziet hij elke dag want opa woont vlakbij.
We kijken samen naar de foto's van Jules maar ook naar onze eigen foto's van onze oma's en opa's.
Na de speeltijd gaan we aan het werk in de klas. Schilderen voor de tentoonstelling. Koekjes bakken ( net zoals oma) in de zandtafel.
Telefoneren naar Moeke, het huis van oma inrichten
Werken op de boerderij van opa, een ketting maken voor oma.
In de eetzaal hebben we het deze middag even stilgemaakt. Op deze manier even onze steun betuigen aan de familieleden van alle slachtoffers van de aanslag in Parijs.
Ik heb wel geen uitleg gegeven aan mijn kapoentjes want zij zijn, om dit te begrijpen, toch nog te klein.
Namiddag speelden juf Patricia en juf Ina poppenkast voor ons. Intussen kregen we hoogbezoek van onze grootouders. Zij mochten samen met ons genieten van het poppenkastverhaal. Paniek, want het groot boek van de Sint was verdwenen. Gelukkig is het boek weer terecht en hadden Sint en Piet ook nik-nakjes voor ons mee!! Hmm, lekker.
Nu mochten onze oma's en opa's mee naar de klas. We hebben eerst "Goedemiddag" gezongen en dan hebben we ze onmiddellijk aan het werk gezet! Ze hielpen ons met het maken van een lief snoetje. Wat hebben ze dat goed gedaan.
Ook de busjuf, Mireille, was vandaag in onze klas om juf Carla een handje te helpen. Dankjewel Mireille!!
Ook in de andere hoekjes werd er fijn gespeeld door groot en klein.
Helaas konden we door de regen niet buitenspelen. Daarom zet de juf in de klas een filmpje van Bumba op. En de oma's en opa's die kijken mee.
Na de speeltijd samen dansen met onze grootouders in de zaal. Liedjes zoals : de stoelendans, de vogeltjesdans en in de kelder is het donker. Oma's en opa's in een kring op de stoelen en wij dansen er rond totdat de muziek stopt en dan zoeken we zo snel mogelijk de schoot van oma of opa.
Oma en opa het was supergezellig vandaag met jullie erbij en dat maakt ons reuzeblij! Tot vrijdag, dikke kus van jullie kapoentjes. Smak!
Jules lag nog lekker te slapen met al onze knuffels toen wij deze morgen onze klas binnen kwamen. Maar al snel begon hij te woelen omdat hij te weinig plaats had in bed. Opeens riep Jules : " Ik heb geen plaats in mijn bed!" Jules riep : " Opzij, opzij" en Hond viel uit bed. maar nog steeds had Jules geen plaats genoeg. Jules riep : " Opzij, opzij" en Aapje viel uit bed. ( peuters hadden dolle pret telkens er een knuffel uit bed viel)
en zo ging het maar door tot Jules helemaal alleen in bed lag. Waw! Nu had Jules veel plaats maar... hij voelde zich zo alleen en had het koud. Dus mochten alle knuffels weer gezellig bij Jules in bed. Dit verhaal komt uit het boekje van Penny Dale "Met tien in bed."
Nu naar de zaal om ons dansje voor het grootouderfeest te oefenen. We gaan natuurlijk hier niets over vertellen want het moet een verrassing blijven.
Vandaag ook een extra uurtje sport omdat één uurtje voor de vakantie was weggevallen. We oefenen onze balvaardigheid.
We starten onze namiddag met een knufffeldans. Op een liedje van Kwebbel dansen wij samen met ons allerliefste vriendje.
Spelen in de hoeken :
We eindigen met ons knuffelversje : Knuffeltje hier, knuffeltje daar, knuffeltje hoog, knuffeltje laag. Knuffeltje lief en zacht blijf bij mij de hele dag.
Vandaag beginnen wij met WISKUNDE! Groot en klein. Juf Carla bracht 2 berenvriendjes mee. Grote Beer en Kleine Beer.
Maar de beren hadden nog geen ontbijt gehad en daar gaan mijn kapoentjes voor zorgen. De juf bracht alles dubbel mee maar 1 in grote versie en 1 in kleine versie. Welke tafel, stoel, bord, beker en lepel is voor wie? Mijn kapoentjes brengen het samen in orde zodat de vriendjes berenpudding kunnen eten.
Nu gaan we creatief aan de slag want we willen een mooie tentoonstelling voor de bezoekers van onze tentoonstelling.
We kregen ook nog bezoek van Gaëtane en haar ouders. Zij zal in de loop van dit schooljaar ook naar het perenklasje komen en kwam vandaag al eens piepen. Ze wilde het ook weleens proberen.
Van onze sportles helaas geen foto's vanwege te wazig. Wel enkele foto's van ons dansje maar onze mondjes blijven dicht.
De juf verstopt 4 van onze knuffels onder een doek. Oogjes dicht! Dan neemt de juf er ééntje weg, welke?
Ja Kleine Beer!
We spelen dit spel enkele keren en het gaat super goed totdat de juf bij het laatst spelletje geen knuffel wegneemt maar de knuffels enkel van plaats wisselt.
Mijn kapoentjes hun gezichtjes staan op : " Wat nu? Ik begrijp er niets van. Foei! Stoute juf Carla, de kindjes zo foppen.
Nu het tijd is om naar huis te gaan leggen we Jules in zijn bed. Hij wil natuurlijk zijn knuffel bij hem in bed maar die is niet te vinden. Gelukkig zijn alle vriendjes van de perenklas zo lief om hun knuffel bij Jules in bed te leggen. Dankjewel, vriendjes nu kan Jules lekker slapen.
Deze morgen zaten mijn kapoentjes al heel flink samen in onze kring. Daar maakte juf Carla handig gebruik van om een babbel op gang te brengen over onze liefste knuffel. Voor veel kapoentjes is het nog moeilijk om uit te leggen waarom ze zoveel houden van hun knuffel maar hun blinkende oogjes als ik naar hun knuffel vroeg vertelden de juf alles wat ze moest weten. Zo ontdekten wij mooie koosnamen voor onze lieveling zoals : Apie, Oscar, Manou, Oscar en Titi.
Na het vertelmoment stelde de juf voor om zelf een knuffel te maken. We gaan er een plastieken zakje voor gebruiken en vulmiddel. Wat kunnen we daarvoor gebruiken? Papier, blaadjes, schuimpjes, enz... De juf demonstreert ook nog hoe we de knuffel gaan afwerken met oren, ogen, mond of bek, staartjes, vleugels, pootjes, alles naar eigen keuze. Nu gaan we zelf aan de slag. Wie met blaadjes wil vullen mag die eerst samen met juf Wies buiten gaan rapen.
Terwijl enkele kleuters aan hun knuffel werken spelen de anderen in de hoekjes.
Maar het is al snel tijd voor ons fruitmoment. Vanaf nu gaan we elke dag in het opvangklasje fruit eten dat is makkelijker omdat we dan niet telkens onze speeltafels moeten opruimen.
Na onze speelpauze in de gezonde buitenlucht zoeken we allemaal onze knuffel want de juf had ze allemaal op een hoopje gelegd!! Nu leerden wij al spelend een gedicht :
Knuffeltje hier, knuffeltje daar, Knuffeltje hoog, knuffeltje laag, Knuffeltje lief en zacht blijf bij mij de hele nacht.
Namiddag merkte Maud op dat de witte kleurpotlood niet meer schreef en toch was de punt nog ok. Zullen we dan eens een ander blad nemen? De juf gaf haar een donkerbruin blad en Maud probeerde het. En ja hoor de potlood deed het wel nog! Hoe komt dat nu? De juf gaf ook een bruin potlood om te tekenen op het bruine blad. Intussen hadden heel wat "studenten" interesse en kwamen mee volgen. Iedereen wilde dat weleens proberen dus verschillende kleuren papier op tafel en natuurlijk ook verschillende potloden en stiften en experimenteren maar!
Maar ook in de hoeken was er veel te spelen en te ontdekken.
Even piepen tijdens het spel buiten. Sommige kapoentjes blijven liever op de kleine speelplaats, deze is alleen voor de kindjes van de perenklas. Andere kapoentjes wagen zich, meestal met broer of zus, of aan de hand van de juf, op de grote speelplaats.
Na een uitgelopen wc-bezoek was er helaas geen tijd meer over om een afsluitspel te spelen dat zal voor donderdag zijn. Gelukkig zijn we toch allemaal op tijd klaar geraakt om naar huis te gaan. Eerst de kindjes die met de bus naar huisgaan. Op de bank de kindjes die afgehaald worden. Flink hoor!
Superflink waren de kindjes van de perenklas deze morgen. Hier en daar een traantje bij de nieuwe vriendjes, maar zodra alle mama's en papa's uit het zicht waren keerde de rust terug in ons klasje en mochten we op verkenning gaan in de speelhoeken.
Na lekker fruit en yoghurt en een wc-bezoek stapten we flink naar de sportzaal van meester Leroy.
Eerst even kennismaken met meester Leroy maar ook met zijne sportvriend "Benny" Toen we aan het sporten gingen waren er voortdurend kapoentjes die een plasje moesten doen en daarom kon Els geen foto's nemen. Dat zal voor de volgende keer zijn Dus helaas geen foto's van onze sportles.
Na de eerste speeltijd verzamelen we in onze kring om "Goedemorgen" te zingen en onze kentekens op te hangen. Wat ging dat al reuze goed!
Na de speeltijd verhaaltjestijd. "Maan heeft verdriet." Maan heeft verdriet. Daarom wil Olifant een kusje geven, maar alleen lukt het hem niet. Met de hulp van IJsbeer, Tijger, Krokodil én Muis maakt hij Maan weer blij.
Daarna mogen we weer in de hoekjes spelen.
Na de laatste speeltijd een speellied : "Kom wat dichter, dichter, dichter, kom wat dichter, dichterbij Ga nu verder, verder, verder, ga nu verder weg van mij,...
Tot slot kijken wij een verhaaltje over auto "Brum" terwijl maakt de juf alle boekentasjes klaar.
En dan is het tijd om naar huis te gaan. Tot morgen, kapoentjes!
Hoera! Nog één nachtje slapen en dan ... nieuwe vriendjes in ons perenklasje. Welkom, Emily, Ivano, Lena, Louis-Emile, Marie, Mathiz en Nina! Wij zijn zeer blij met jullie erbij Hopelijk voelen jullie je snel thuis, hier bij ons in de perenklas.
Het is wel de laatste schooldag voor de herfstvakantie maar op de kalender van de peuterklas is dat niet te merken. Wij hebben nog heel wat voor de boeg, gelukkig allemaal zeer leuke activiteiten. Juf Carla heeft tomatensoep meegebracht die heeft Walter (= echtgenoot van de juf) gemaakt voor ons.
"Oei, Walter is vergeten om er balletjes in te doen! Zullen wij dan zelf balletjes rollen? Om het nog leuker te maken gaan we er spinnetjes van maken door er spaghetti in te duwen. Eerst even demonstreren ...
en dan natuurlijk eerst onze handen wassen.
Nu aan het werk, rollen, rollen balletjes rollen... dan stukjes spaghetti erin duwen en ons soepspinnetje is klaar.
Terwijl de soep op het vuur staat eten wij fruit en yoghurt en dan een koekje, hmm!
Tijdens het zorguurtje van juf Carla komt juf Katja een verhaal van "Heksje Mimi" vertellen.
Na de laatste speelpauze buiten kunnen mijn kapoentjes genieten van een Tik Tak-voorstelling over spinnetjes.
Mijn kapoentjes hebben ervan genoten vooral toen Jules met zijn natte laarzen water in hun gezicht spatte. Foei Jules toch! Nu onze spinnenkroon opzetten om onze papa's en mama's bang te maken en dan is het tijd voor ... VAKANTIE!
Vandaag was Clément het vriendje van de dag. Vriendje van de dag is een hele verantwoordelijkheid want er moet voor Jules gezorgd worden, kalenders in orde maken, waterflesjes uitdelen, tafels afdrogen enz...
Dan even ontspannen met ons nieuw lied : "Marylin, de dikke spin.
Nu mogen we naar de hoeken vertrekken. Enkele vriendjes mogen aan de creatafel om te schilderen,
We kunnen ook kiezen om een kleurenspel te spelen (samen met een studente van "De Linde") en nog vele andere spelmogelijkheden.
Na de speeltijd gaan we kaartlezen Ja hoor dat doen wij ook al! De juf heeft foto's gemaakt van Jonnie in onze speelhoeken en maar één vriendje mag de foto lezen en legt Jonnie dan op precies dezelfde plaats in de klas. De andere vriendjes wachten even in de zaal totdat wij ze naar binnen roepen en dan kan de zoektocht beginnen. Als Jonnie gevonden is bekijken wij samen de foto om te zien of hij op de juiste plaats zat en op deze manier oefenen wij ook nog verschillende plaats begrippen zoals op, in, onder, naast en achter.
Namiddag besluiten wij dat het tijd is om Jonnie en zijn vriendje weer vrij te laten. Eerst nog eens goed kijken.
En dan dag Jonnie en vriendje, daaaaaag!!!!!!!
Poppenkast, hoera!!!! Juf Steffie en juf Carla spelen het verhaal van Jonnie na!
Na fijn buitenspelen, fijn binnenspelen! Juf is een "dikke" spin en haar kapoentjes zijn vliegjes. Oei, oei, de spin wil de vliegjes vangen! Snel lopen!!!!!!
Nu keren we de rollen om : Wie wil een spin zijn?
Amai, wat is de juf blij dat het bijna 15u20 is na al dat lopen. Nog een fijne avond, spinnetjes en vliegjes, de juf gaat wat rusten.
Dag Marie! Wij zijn super blij met een vriendinnetje zoals jij erbij. Ook vandaag een nieuw gezichtje in onze kring.
Marie had er duidelijk zin in want zonder te twijfelen deed ze mee met de bewegingen van ons "Goedemorgenlied." Ze koos het bloempje als kenteken en hing het reeds in de boom. Ze bracht ook haar mooi versierde peer mee. Die heeft de juf meteen opgehangen.
Juf Carla vertelde tijdens de kalenders dat wij vandaag mochten gaan sporten ipv morgen maar eerst nog een mooi verhaal. Juf Steffi vertelde uit een prentenboek : (G)een spook onder mijn bed.
Alle kapoentjes waren zeer aandachtig en al snel gingen de gesprekken over bang zijn. Zijn wij ook al eens bang? Van wie, van wat?
Vandaag een appel als tussendoortje. Hmm, lekker hoor!
En dan naar meester Koen om te sporten. Eerst goed luisteren naar de opdrachten en dan gaan we aan de slag!
Na de speeltijd eerst verzamelen in de kring en water drinken.
Nu mogen we in de hoeken spelen :
Als ons klasje opgeruimd is verzamelen we opnieuw in de kring. En daar is Marylin, de dikke spin weer! Ze heeft weer zin om de kindjes te kriebelen maar dat vinden mijn kapoentjes niet erg! We oefenen samen ons nieuw lied.
En dan is het weer tijd om naar huis te gaan. Tot morgen, spinnetjes!