Foto

Het plezier van lezen is niet alleen dat boeken je de wereld binnenleiden, maar ook dat ze je bij jezelf brengen. (F. Sp



Enkele mooie nadenkertjes uit reeds besproken boeken




Dat wat we zien, dat wat in onze ogen overduidelijk is, heeft vaak een andere betekenis. Feiten bestaan, maar alleen betekenissen tellen. Maar heel weinig mensen realiseren zich dat, en de chaos op de wereld is enorm. Feiten kunnen duizenden verklaringen hebben, op duizenden manieren geïnterpreteerd worden. Elke interpretatie is er één, en niet meer dan dat.





Mens onder de mensen zijn biedt de mogelijkheid te geven, niet alleen te ontvangen.









Er zijn relaties in het leven die de loop van alles kunnen veranderen, zelfs al duren ze niet eeuwig. Zelfs al duren ze geen leven lang, maar slechts een ogenblik.




Griezelig, hoe gemakkelijk ze hun vertrouwen in je handen legden, hoe gemakkelijk ze jou beslissingen lieten nemen.




Als ik één ding kan is het liefhebben. Dat lijkt niet veel bijzonders, maar ik ben er trots op.




Autisten zijn op het eerste zicht perfect normaal. Vandaar dat je autisten vaak niet kunt herkennen. Het zijn integendeel vaak een beetje onaards mooie en sprookjesachtige wezens.




Kate en ik zijn als een Siamese tweeling, met het verschil dat je in ons geval simpelweg niet kunt zien waar we met elkaar verbonden zijn, wat de scheiding des te moeilijker maakt.




Dat we iets niet begrijpen of weten, betekent nog niet dat er geen reden voor is.





Ik vind het jammer dat het een leven duurt om te leren hoe je moet leven.





Hopend dat er toch iets in hem zou achterblijven, zoals je met een blindelings opgehouden beker regen kunt opvangen.





Elkaars hand vasthouden is bijvoorbeeld een manier om je te herinneren hoe het aanvoelt om samen niets te zeggen.





'Ik wil niet klagen, maar ik voel een steen in mijn keel.' zei Aga Djan tegen de rivier. Zijn ogen brandden, een traan viel op de grond. De rivier pakte de traan, nam hem stil in het donker mee en liet het niemand weten.


Foto
'Tijd is als zand waarin je schrijft,
een krabbel die ergens achterblijft. 
Hoe schrijf je in zand wanneer iets nieuw begint ?
Schrijf je met zon of water ?
Gebruik je te veel wind
zijn al je krabbels voor later.'
 
(Joris)


Foto

Hilde Van Driessche:
'...dit vind ik echt het sublieme zelfportret!!!'


Favoriete boekensites
  • Iedereen leest
  • Hotel boekenlust
  • De bestseller 60
  • Leesgroep Boekgrrls
  • Boekenforum
  • Damme boekendorp
  • De Paterlina's
    Jongerenleesgroep Lokeren
    08-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wens van Hilde en Annie aan alle paterlinaatjes!
    Beste Paterlinaatjes,

    we wensen jullie véél succes met de nakende examens.
    En na het harde werk komt de zalige ontspanning. Een fijne vakantie met véééééééééél leesplezier gewenst.
    We hopen jullie allemaal terug te zien volgend leesjaar!

    Liefs,
    Hilde  en Annie

    >> Reageer (0)
    04-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extreem luid en ongelooflijk dichtbij / Jonathan Safran Foer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27 april 2007
    Film: World Trade Centre

    4 mei 2007
    Extreem luid en ongelooflijk dichtbij / Jonathan Safran Foer

     


    >> Reageer (0)
    25-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ijskoningin / Alice Hoffman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23/24 maart 2007
    De ijskoninging / Alice Hoffman


    >> Reageer (0)
    17-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tweede dochter / Jodi Picoult
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16/17 februari 2007
    De tweede dochter / Jodi Picoult


    >> Reageer (0)
    16-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niets is alles wat hij zei / Nic Balthazar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1/2 december 2006
    Niets / Nic Balthazar
    Download het leesdossier via onderstaande link:
    http://docs.google.com/View?docID=dckh9tj4_65fxshdd&revision=_latest

    In januari zijn we met z'n allen de voorstelling van 'Niets' gaan bekijken in het Cultureel Centrum van Lokeren.
    We hebben met de acteur Roel Vanderstukken gepraat, we hebben hem enkele vragen gesteld en zijn met hem op de foto gegaan.


    >> Reageer (0)
    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een schitterend gebrek / Arthur Japin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    20/21 oktober 2006
    Een schitterend gebrek / Arthur Japin


    >> Reageer (0)
    14-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi citaat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    “Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal. ”

    Marc Callewaert, Vlaams criticus en schrijver

    >> Reageer (0)
    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Film 'The Wave' 6 mei 2006
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op zaterdagmorgen 6 mei hebben we met de groep de film 'The Wave' bekeken.
    Ikke met gebroken voet...

    >> Reageer (0)
    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De golf / Morton Rhue
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22 april 2006
    De golf / Morton Rhue


    >> Reageer (0)
    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbogen tralies / Jacquelyn Mitchard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 25 maart 2006
    Verbogen tralies / Jacquelyn Mitchard


    >> Reageer (0)
    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verboden pad / Kees Van Beijnum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 18 februari 2006:
    Het verboden pad / Kees Van Beijnum


    >> Reageer (0)
    25-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat me met rust / Piergiogio Paterlini
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16 december 2005:
    Laat me met rust / Piergiorio Paterlini


    >> Reageer (0)
    24-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andere leden van de leesgroep zijn...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen










    Linde Roels
    Clara Ceulemans
    Ben De Staercke
    Marcelien Mathees
    Cedric Goossens
    Jorunn Dieleman
    Nina Van Overveld
    Jasper Van Der Jeugt
    Wim Van Vlierberghe
    Stephanie Verstraeten
    Sanne De Bosscher



    >> Reageer (0)
    23-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e Paterlina: Sarah Braem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Hoi, mijn naam is Sarah Braem en ik ben 1 van de Sarah's die deze prachtleesgroep rijk is. Van kleins af was ik al zot van verhaaltjes. Een verhaaltje voor het slapengaan maakte mijn dag compleet en op den duur kon ik niet meer zonder. Nu heb ik tussen al de drukte door gelukkig soms nog eens tijd voor een goed boek! Ik ben vooral verzot op detectiveverhalen. Ik raad iedereen elk boek van Nicci French aan! Moge de Paterlina's nog lang en gelukkig verderbestaan!" 

    >> Reageer (1)
    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vierde Paterlina van het eerste uur; Tina Rombaut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tina Rombaut is bij de jongerenleesgroep gekomen omdat zij graag leest en ook niet wou stoppen met de Kjv.
    De sfeer en de vriendschap is er heel fijn, en het praten over boeken is heel verrijkend. Ze leert er andere meningen kennen en ondervindt dat iedereen een boek toch wel anders leest en ervaart.

    Haar allermooiste lievelingsboek is:

    &        Het meer van de meisjes / Carol Goodman


    >> Reageer (0)
    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een volgende "Paterlina van het eerste uur", Sarah De Vylder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sarah De Vylder leest enorm graag. Is ook ex-Kjv jurylid en wou niet stoppen met het bespreken van boeken in zo'n vriendschappelijke sfeer.
    Ik lees al sinds ik een ukkie ben, eerst boekjes van dribbel, later pietje puk en de dolle tweeling, patrick lagrou en nu dus de boeken van de leesgroep en andere volwassenboeken. Ik was al vrij oud toen ik bij de kjv ging (een groep-vijver), op aanraden van vrienden van mij die erbij zaten, en ik was al snel verkocht, als je dol bent op boeken en discussies kan het ook niet anders! Natuurlijk kunt je daarna ook niet meer zonder dus, na eerst een jaartje begeleidster van de kjv geweest te zijn (wat ik ook nog steeds ben), maar dit niet hetzelfde te vinden als zelf te mogen discussieren met leeftijdsgenoten hebben we annie dus maar het leven zuur gemaakt tot we kregen wat we wilden: de paterlina's!

    Haar lievelingsboeken zijn:

    &        Alles van David Eddings

    &        Alles van Anne Rice

    &        Voorbij de regenboog / Paul Kustermans


    >> Reageer (0)
    17-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paterlina van het eerste uur Elke Van Bocxlaer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Ik ben Elke Van Bocxlaer, boekenworm sinds jaar en dag.
    Toen ik 4 jaar oud was, wou ik leren lezen om mijn sprookjesboeken te kunnen lezen.
    Daar kreeg ik de kriebel te pakken en het 'leestbeestje' heeft me nooit meer losgelaten.
    Lezen is voor mij meer dan een bezigheid, dan een tijdverdrijf. Het is een hobby, een PASSIE!
    Het is dan ook heerlijk om met z'n allen hetzelfde boek te lezen en te bespreken.
    Vandaar zou ik zeggen: "leve de paterlina's!!"


    >> Reageer (0)
    16-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leesgroep voor jeugdige lezers is een unicum en niet haalbaar?
    Jongeren lezen niet graag – Jongeren zijn niet geïnteresseerd in boeken – Jongeren praten niet over boeken.
    Dus een leesgroep voor jeugdige lezers is een unicum en niet haalbaar!
    Op deze site wil ik jullie graag vertellen over onze jongerenleesgroep ‘De Paterlina’s hoe die is ontstaan en wat we zoal doen. Dit om aan te tonen dat het wel degelijk haalbaar is om met jongeren over boeken te gaan praten.

    Bij ons in Lokeren is alles begonnen bij de Kinder- en Jeugdjury.
    Die juryleden zijn dikwijls zo’n enthousiaste lezers dat ze na hun 16e graag willen blijven meelezen en mee discussiëren. Dat is echter niet mogelijk omdat de boeken op de nominatielijst bedoeld zijn voor jongeren tot en met 16 jaar.
    Jarenlang hebben deze 16-plussers mij de oren van het hoofd gezaagd met de vraag of 
    er voor hen ook nog zoiets bestaat als een jongerenjury.
    Vandaar dat er in 2005 in de bibliotheek van Lokeren een jongerenleesgroep is opgestart.

    De leesgroep telde in 2005 acht enthousiaste leden. Nu in 2006 hebben we 16 leden (allemaal ex-kjv juryleden)

    Hoe ben ik daar nu aan begonnen? Wel eerst was het een beetje een sprong in het ongewisse. Ik had wel wat ervaring door de kinder- en jeugdjury, maar een jongerenleesgroep is uiteindelijk toch helemaal anders. Ik heb toen van oktober tot december 2005 een bijscholing gevolgd - ‘Werken met leesgroepen’ - in de bibliotheekschool in Sint Amandsberg – Gent. Ik moet zeggen dat ik daar enorm véél aan gehad heb. Ik had totaal geen idee hoe het starten en organiseren van een leesgroep in zijn werk ging. Daar heb ik heel veel nuttige tips gekregen waardoor mijn start vlotter is verlopen dan indien ik de bijscholing niet had gevolgd. Daarmee wil ik niet zeggen dat het zonder bijscholing niet gelukt zou zijn, alleen had er véél meer tijd overgegaan om tot hetzelfde resultaat te komen.

    Voor een leesgroep heb je natuurlijk lezers nodig. Daar had ik dus geen gebrek aan ik had 8 enthousiastelingen die maar wat graag wilden starten met een groep die over boeken gingen praten.

    Uit ervaring heb ik ondervonden dat onze lezers het ook fijn vinden als er naast de besprekingen nog nevenactiviteiten georganiseerd worden.
    Zoals bij het boek ‘De golf’ van Morton Rhue, zijn we ook de film en het theaterstuk gaan bekijken.
    Dit jaar hebben we het boek ‘Niets’ van Nic Balthazar besproken en zijn we naar het theaterstuk gespeeld door Roel Vanderstukken gaan kijken.
    Ik had ervoor gezorgd dat je jongeren vóór het stuk Roel vragen konden stellen in verband met het verhaal en zijn visie daaromtrent. Dat was een bijzondere ervaring.

    Als slot wil ik jullie nog even vertellen hoe onze jongerenleesgroep aan zijn naam is gekomen.
    De groep heeft als naam ‘De Paterlina’s’ gekozen.
    Dat kwam zo… De eerste bespreking was het boek ‘Laat me met rust’ geschreven door Piergiorgio Paterlini.
    Het werd een zéér fijne avond en als herinnering aan de toffe avond en ook omdat ze de naam Paterlini zo mooi vonden klinken, doch omdat de groep (toen!!) enkel uit meisjes bestond werd de naam ‘DE PATERLINA’S’ gekozen.

    Zo is onze jongerenleesgroep van start gegaan.


    >> Reageer (1)
    15-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paterlina's!! Onze eigen website!!!
    Hallo Paterlina's allemaal,

    Je leest het goed! We hebben onze eigen website!
    Wat mag je daar van verwachten?
    Allerlei nieuwsjes over de leesgroep. De agenda, foto's, besprekingen enz...

    Ciao en nog véél leesplezier.

    >> Reageer (0)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een Paterlina vanaf het eerste uur; Joni De Mol
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 


    >> Reageer (0)


    Inhoud blog
  • Leesjaar 2017-2018
  • Zout op mijn huid / Benoite Groult
  • Cécile / Ish Ait Hamou
  • Wild / Cheryl Strayed
  • Papegaai vloog over de IJssel / Kader Abdolah
  • Leesjaar 2016-2017
  • The help verfilming van 'Een keukenmeidenroman'
  • De kleine Odessa, het levende boek / Peter van Olmen
  • De verhalenvertelster / Jodi Picoult
  • Een keukenmeidenroman / Kathryn Stockett
  • Joe Speedboot / Tommy Wieringa
  • Leesjaar 2015-2016
  • De zelfmoordclub / Arto Paasilina
  • Film 'The book thief'
  • Het oog van de naald van Jo Claes
  • Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans
  • Vele hemels boven de zevende van Griet Op De Beeck
  • Leesjaar 2014-2015
  • Film 'Emma'
  • Sprakeloos van Tom Lanoye
  • De boekendief van Marcus Zusak
  • Emma van Jane Austen
  • Vijf kwarten van een sinaasappel van Joanne Harris
  • Leesjaar 2013 - 2014
  • Leesjaar 2012-2013
  • HIER ZIJN WE TERUG!
  • De eenzaamheid van de priemgetallen
  • Start nieuw leesjaar - 25 november 2011
  • The boy in the striped pyjamas
  • Het kleine meisje van meneer Linh / Philippe Claudel
  • Het zesde klaaglied / William Broderick
  • Beste wensen voor 2011
  • De overgave / Arthur Japin
  • Schaduw van de wind / Carlos Ruiz Zafon
  • Startmoment vrijdag 1 oktober
  • Nieuw leesjaar 2010-2011
  • Vrijdag 19 februari om 18u - Vingers van marsepein / Rascha Peper
  • Beste wensen en fijne en gezellige eindejaardsdagen!
  • Iets met boeken - Canvas 20 december 2009
  • De leraar / Bart Koubaa
  • Duizend schitterende zonnen / Khaled Hosseini
  • Het nieuwe leesjaar 2009-2010 is begonnen!!!!
  • Nieuw leesjaar 2009-2010
  • Filmmarathon - HET WAS SUPER!!!!!!
  • Filmmarathon - 17 april
  • Boetekleed / Ian McEwan
  • De vliegeraar / Khaled Hosseini
  • Fijne eindejaarsfeesten
  • De jongen in de gestreepte pyjama / John Boyne
  • Leesjaar 2008-2009
  • Bibliotheek Lokeren Finalist voor Boekegem 2008!!!!!
  • Nieuw leesjaar 2008-2009
  • De engelenmaker / Stefan Brijs
  • Het huis van de moskee / Kader Abdolah
  • De geschiedenis van de liefde / Nicole Krauss
  • Prettig eindejaar!!!!
  • Een Goede Dag voor de Ezel / Tim Krabbé
  • 'Ben X'
  • Nieuwe leden
  • NIEUW LEESJAAR!!!!!!
  • Wens van Hilde en Annie aan alle paterlinaatjes!
  • Extreem luid en ongelooflijk dichtbij / Jonathan Safran Foer
  • De ijskoningin / Alice Hoffman
  • De tweede dochter / Jodi Picoult
  • Niets is alles wat hij zei / Nic Balthazar
  • Een schitterend gebrek / Arthur Japin
  • Mooi citaat
  • Film 'The Wave' 6 mei 2006
  • De golf / Morton Rhue
  • Verbogen tralies / Jacquelyn Mitchard
  • Het verboden pad / Kees Van Beijnum
  • Laat me met rust / Piergiogio Paterlini
  • Andere leden van de leesgroep zijn...
  • 5e Paterlina: Sarah Braem
  • Een vierde Paterlina van het eerste uur; Tina Rombaut
  • Een volgende "Paterlina van het eerste uur", Sarah De Vylder
  • Paterlina van het eerste uur Elke Van Bocxlaer
  • Leesgroep voor jeugdige lezers is een unicum en niet haalbaar?
  • Paterlina's!! Onze eigen website!!!
  • Nog een Paterlina vanaf het eerste uur; Joni De Mol

    Over mijzelf
    Ik ben Moenaert Annie
    Ik ben een vrouw en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is Bibliotheekbediende.
    Ik ben geboren op 03/12/1959 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Lezen, lezen en praten over wat ik gelezen heb..


    Over mijn maatje -
    mijn medebegeleidster


    Foto

    Mijn FANTASTISCHE medebegeleidster van de Paterlina’s is Hilde Van Driessche.
    Ook zij woont in Lokeren (België).
    Haar beroep is leerkracht, zij geeft les aan het 5e leerjaar.
    Zij is geboren op 14 oktober 1956.
    Haar hobby's zijn uiteraard ook lezen en praten over boeken.




    Foto

    Als ik lees verdwijn ik helemaal in het landschap.... (Hilde)





    Een goed boek is je beste vriend, voor nu en altijd.
    Martin Tupper



    Een boek is een plaats waar je naar toegaat, een eerlijke plek in jezelf waar je jezelf vragen kunt stellen over je ware gevoelens. In een goed boek vind je een taal waarin je met jezelf kunt praten, waarin je emoties kunt beschrijven zonder ze te reduceren of triviaal te maken. (Jeanette Winterson)



    "Sommige boeken moeten worden geproefd,
    andere moeten worden opgeslokt,
    en slechts enkele
    moeten worden
    gekauwd en verteerd."

    (Francis Bacon)



    “Om de dingen anders te maken
    hoef je ze
    niet aan te raken,
    je moet ze
    alleen anders zien.”
    ©
    ©
    “Waarom
    zou een wonder
    geen wonder zijn
    alleen omdat
    een ander het niet ziet?”
    ©©
    “Mijn liefde leefde,
    niet
    omdat ik werd bemind,
    maar
    omdat ik zelf liefhad.”

    Uit: Een schitterend gebrek / Arthur Japin

    ©©©©©©




    “Het gaat
    er altijd om
    dat niets is
    wat het lijkt te zijn,
    behalve één ding:
    wat je voelt,
    wie je bent,
    wat er binnenin zit”

    Uit: De ijskoningin / Alice Hoffman



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs