Enkele mooie nadenkertjes uit reeds besproken boeken
Dat wat we zien, dat wat in onze ogen overduidelijk is, heeft vaak een andere betekenis. Feiten bestaan, maar alleen betekenissen tellen. Maar heel weinig mensen realiseren zich dat, en de chaos op de wereld is enorm. Feiten kunnen duizenden verklaringen hebben, op duizenden manieren geïnterpreteerd worden. Elke interpretatie is er één, en niet meer dan dat.
Mens onder de mensen zijn biedt de mogelijkheid te geven, niet alleen te ontvangen.
Er zijn relaties in het leven die de loop van alles kunnen veranderen, zelfs al duren ze niet eeuwig. Zelfs al duren ze geen leven lang, maar slechts een ogenblik.
Griezelig, hoe gemakkelijk ze hun vertrouwen in je handen legden, hoe gemakkelijk ze jou beslissingen lieten nemen.
Als ik één ding kan is het liefhebben. Dat lijkt niet veel bijzonders, maar ik ben er trots op.
Autisten zijn op het eerste zicht perfect normaal. Vandaar dat je autisten vaak niet kunt herkennen. Het zijn integendeel vaak een beetje onaards mooie en sprookjesachtige wezens.
Kate en ik zijn als een Siamese tweeling, met het verschil dat je in ons geval simpelweg niet kunt zien waar we met elkaar verbonden zijn, wat de scheiding des te moeilijker maakt.
Dat we iets niet begrijpen of weten, betekent nog niet dat er geen reden voor is.
Ik vind het jammer dat het een leven duurt om te leren hoe je moet leven.
Hopend dat er toch iets in hem zou achterblijven, zoals je met een blindelings opgehouden beker regen kunt opvangen.
Elkaars hand vasthouden is bijvoorbeeld een manier om je te herinneren hoe het aanvoelt om samen niets te zeggen.
'Ik wil niet klagen, maar ik voel een steen in mijn keel.' zei Aga Djan tegen de rivier. Zijn ogen brandden, een traan viel op de grond. De rivier pakte de traan, nam hem stil in het donker mee en liet het niemand weten.
'Tijd is als zand waarin je schrijft,
een krabbel die ergens achterblijft.
Hoe schrijf je in zand wanneer iets nieuw begint ?
Schrijf je met zon of water ?
Gebruik je te veel wind
zijn al je krabbels voor later.'
(Joris)
Hilde Van Driessche: '...dit vind ik echt het sublieme zelfportret!!!'
Na een
beroerte raakt een amateur-actrice en schrijversmoeder haar spraakvermogen
kwijt. Langzaam en onherroepelijk takelt ze af, steeds minder in staat om te
communiceren met wie haar lief is. Daarover schrijvend maakt Tom Lanoye een
meervoudige balans op. Van zijn kleurrijke jeugd in een volkswijk, van zijn
worsteling met de liefde, van zijn rol als schrijver, van zijn conflicten met
de kleine moederdiva, van de strijd die zij manmoedig voert en waarin ze
reddeloos en redeloos ten onder gaat _ en van de blijvende woede en pijn die
dat oplevert.
Wanneer
de Dood een verhaal vertelt, kun je maar beter luisteren. Het is het jaar 1939.
Nazi-Duitsland. Het land houdt de adem in. De Dood heeft het nooit drukker
gehad en het zal nog drukker worden. Het leven van Liesel Meminger verandert op
slag als ze bij het graf van haar broer een voorwerp vindt dat gedeeltelijk
onder de sneeuw ligt bedolven. Het is Het Doodgravershandboek, dat daar per
ongeluk is achtergelaten.
Zo
begint een liefdesaffaire met boeken en woorden, terwijl Liesel, met behulp van
haar pleegvader, leert lezen. Al spoedig steelt ze boeken uit de
boekverbrandingen van de nazi's, de bibliotheek van de vrouw van de
burgemeester, waar er ook maar boeken te vinden zijn. Maar dit zijn gevaarlijke
tijden. Als het pleeggezin van Liesel een jood in de kelder verbergt, gaat er
een wereld voor Liesel open, maar ook dicht...
Emma (1816)
wordt algemeen beschouwd als Austens grootste prestatie. De heldin, die in de eerste
zin van het boek al mooi, slim en rijk wordt genoemd, is zo weinig sympathiek
dat de schrijfster er zelf van uitging dat behalve zijzelf niemand haar aardig
zou vinden. Toch wint ze al snel het hart van de lezer met haar goedbedoelde
pogingen haar vriendin Harriet aan de man te helpen.
In het leesjaar 2012 - 2013 lazen we volgende boeken:
7 januari 2012 : Het Winterpaleis van John Boyne 1 februari 2013 : De regels van het ciderhuis / John Irving 22 maart 2013 : De stad van de dromende boeken / Walter Moers 3 mei 2013 : Maar buiten is het feest / Arthur Japin
Het was weer een fijn leesjaar met een héél gevarieerd boekenaanbod. De besprekingen waren boeiend. Vooral de bespreking van het laatste boek 'Maar buiten is het feest' van Arthur Japin deed héél wat stof opwaaien en was héél intensief. Het was dan ook een heikel thema dat werd besproken maar geschreven door een hele goede auteur. Bij 'Het Winterpaleis' was de Russische geschiedenis wel interessant. Bij 'De regels van het ciderhuis' werden de thema's weeskinderen en abortus besproken. 'De stad van de dromende boeken' was een een leuke bespreking door de fantasierijke omgeving waar het verhaal zich afspeelt en de leuk beschreven personages.
Als afsluiter keken we op 17 mei naar de film 'The ciderhouse rules'. De reacties waren verdeeld omdat een belangrijk gebeuren uit het boek in de film weggelaten werd. Maar iedereen was het erover eens dat de film ondanks dat toch echt wel de moeite waard was om te bekijken.
Eindelijk na lange tijd afwezig te zijn hier terug een nieuwsje van onze leesgroep! We starten het nieuwe leesjaar op 7 december 2012 met de bespreking van het boek 'Het Winterpaleis van John Boyne.
Vrijdag 25 november 2011 De Eenzaamheid van de priemgetallen / Paolo Giordano De
zevenjarige Alice moet van haar vader elke dag tegen haar zin naar
skiles. Op een mistige ochtend zondert zij zich af van haar skiklasje en
besluit ze de afdaling alleen te maken, maar ze komt ten val en raakt
voor de rest van haar leven verlamd aan een been. Mattia is de helft van
een tweeling. Hij is hyperintelligent, zijn zusje Michela is
zwakbegaafd. Als de tweeling wordt uitgenodigd voor een
verjaardagspartijtje schaamt Mattia zich bij voorbaat voor het gedrag
van Michela en hij besluit om haar op een bank in het park achter te
laten met de opdracht dat ze daar op hem moet wachten. Als hij terugkomt
is zijn zusje verdwenen en zij wordt nooit meer gevonden. Op de
middelbare school kruisen de levens van Alice en Mattia elkaar en er
ontstaat een merkwaardige vriendschap. Ze voelen zich vanaf de dag van
hun ontmoeting verbonden, maar merken al snel hoe moeilijk het is om
wezenlijk contact met elkaar te krijgen. De eenzaamheid van de
priemgetallen is het aangrijpende verhaal van een bijzondere vriendschap
dat de lezer vanaf de eerste pagina in zijn greep houdt, en een
grandioos debuut waarmee Paolo Giordano blijk geeft van een scherp
inzicht in de complexe menselijke psyche.
De bespreking was zéér interessant! De meningen waren heel divers maar het was boeiend! We hebben ook de priemgetallen beluisterd: Priemgetallen
hebben de Franse componist Olivier Messiaen geïnspireerd bij het
componeren van ametrische muziek. We hebben 'Quatre etudes de Rythme'
beluisterd en zo ontdekten we hoe priemgetallen klinken.
Het nieuwe leesjaar start vrijdag 25 november 2011 met de bespreking van het boek 'De eenzaamheid van de priemgetallen / Paolo Giordona'.
De boeken die in het leesjaar 2011-2012 worden besproken zijn:
- De eenzaamheid van de priemgetallen / Paolo Giordona - Haar naam was Sarah / Tatiana De Rosnay - Geschiedenis maken / Stephen Fry - Het geheim van de verloren zaken / Sheridan Hay
Aan het eind van het leesjaar sluiten we weer af met een activiteit.
Het kleine meisje van meneer Linh / Philippe Claudel
Vrijdag 15 april 2011 Het kleine meisje van meneer Linh / Philippe Claudel
Meneer Linh luistert naar de stem van de dikke man, de stem die hem zo vertrouwd is, ook al zegt hij dingen die hij niet begrijpt. De stem van zijn vriend is diep en hees. Hij lijkt langs stenen en enorme rotsblokken te schuren, als een beek die van de berg afstroomt en in de vallei pas hoorbaar wordt, lacht, af en toe kreunt, en hardop praat. Een muziek die bij het hele leven hoort, bij de zachtheid én de scherpe kanten ervan.
Meneer Linh ontvlucht zijn door oorlog geteisterde land, op zoek naar een betere toekomst voor zijn kleindochter. Zijn kamergenoten in het asielzoekerscentrum drijven de spot met zijn liefdevolle aandacht voor het kleine meisje. Meneer Linh voelt zich niet thuis in het vreemde land, tot hij op een dag meneer Bark ontmoet. Deze praat over zijn vrouw die kort daarvoor is overleden. Meneer Linh verstaat hem niet maar hij luistert, met zijn kleine meisje op schoot. De twee rouwende mannen vinden troost in elkaars gezelschap en er ontstaat een innige vriendschap die alle taalbarrières overstijgt. Maar op een dag worden meneer Linh en zijn kleindochter plotseling overgeplaatst naar een gesloten inrichting, elders in de stad. Hoe moet hij nu zijn vriend terugvinden? Met gevaar voor eigen leven onderneemt hij een ontsnappingspoging, die uitmondt in een dramatische ontknoping. Het kleine meisje van meneer Linh is Claudels ontroerendste en meest tedere boek tot nu toe, geschreven in een taal die schittert van eenvoud en zeggingskracht.
De mama van Joni en de mama van Sarah waren ook voor de eerste maal aanwezig tijdens de bespreking. Het was een héél fijne ervaring om het boek te bespreken met de jongeren én met 2 mama's. De kijk op bepaalde dingen is toch anders. Het was zeker voor herhaling vatbaar!
Vrijdag 25 februari 2011 Het zesde klaaglied / William Broderick In een Brits klooster stelt een oude man een vraag: wat moet een mens doen als de wereld zich tegen hem heeft gekeerd? Het antwoord van Pater Anselm maakt dat de man asiel vraagt. Zijn naam is Eduard Schwermann en hij wordt verdacht van oorlogsmisdaden.
Tegelijkertijd vertelt de zieke Agnes Aubret haar kleindochter Lucy over de oorlog. Tijdens de bezetting zat Agnes bij een verzetsgroep die joodse kinderen Parijs uit smokkelde - totdat ze werden opgepakt door Eduard Schwermann...
De Kerk heeft Schwermann eerder asiel verleend en hielp hem in 1944 zelfs uit Frankrijk ontsnappen. Anselm probeert te achterhalen waarom, terwijl Lucy het verleden van Agnes onderzoekt. Als hun paden elkaar kruisen, reconstrueren zij samen een opmerkelijk verhaal.
Vrijdag 10 december 2010 De overgave / Arthur Japin
Texas 1836 een groep jonge Comanche-indianen overvalt het fort van de pioniersfamilie Parker. Granny, de moeder van het gezin, moet toezien hoe haar kinderen en kleinkinderen worden ontvoerd. De vrouw overleeft het ondraaglijke op pure wilskracht. Veertig jaar later krijgt de dan hoogbejaarde Granny, bezoek van Quanah, de aanvoerder van de door haar zo gehate Comanche. Hij is op weg om zich over te geven en zijn verslagen volk voor altijd in het reservaat te leiden. Hiermee wordt, na bijna vierhonderd jaar, de onderwerping van de oorspronkelijke bewoners van Amerika een feit. De overgave vertelt het aangrijpende en onvoorstelbare leven van een vrouw die in het gevecht om haar kinderen en kleinkinderen uiteindelijk het machtigste wapen moet leren hanteren: vergeving.
De overgave, gebaseerd op historische feiten, is een roman van hoop, wraak en nietsontziende liefde.
Vrijdag 12 november 2010 18 u Schaduw van de wind / Carlos Ruiz Zafon
In het oude centrum van Barcelona ligt het Kerkhof der Vergeten Boeken. Hoofdpersoon Daniel Sempere wordt door zijn vader, weduwnaar en boekhandelaar, meegenomen naar deze geheimzinnige, verborgen wereld van verhalen. Vanaf dat moment neemt Daniels leven een wending die hij niet had kunnen voorzien. Hij mag een boek uitzoeken en kiest De schaduw van de wind, geschreven door een zekere Julián Carax. Het boek laat hem niet meer los, ook al schudt de wereld tijdens het grauwe Franco-regime om hem heen op zijn grondvesten. Hij wil alles weten over het boek en de schrijver. En merkwaardigerwijs lijken alle mensen die hij ontmoet, ook de vrouwen op wie hij verliefd wordt, deel uit te maken van het grote spel waarvan het boek het middelpunt vormt.
Op vrijdag 1 oktober om 18u is er het startmoment voor het nieuwe leesjaar. Boeken die dit jaar worden besproken zijn:
- De schaduw van de wind / Carlos Riuz Zafon In het oude centrum van Barcelona ligt het Kerkhof der Vergeten Boeken. Hoofdpersoon Daniel Sempere wordt door zijn vader, weduwnaar en boekhandelaar, meegenomen naar deze geheimzinnige, verborgen wereld van verhalen. Vanaf dat moment neemt Daniels leven een wending die hij niet had kunnen voorzien. Hij mag een boek uitzoeken en kiest De schaduw van de wind, geschreven door een zekere Julián Carax. Het boek laat hem niet meer los, ook al schudt de wereld tijdens het grauwe Franco-regime om hem heen op zijn grondvesten. Hij wil alles weten over het boek en de schrijver. En merkwaardigerwijs lijken alle mensen die hij ontmoet, ook de vrouwen op wie hij verliefd wordt, deel uit te maken van het grote spel waarvan het boek het middelpunt vormt. - Het kleine meisje van meneer Linh / Philippe Claudel Meneer Linh ontvlucht zijn door oorlog geteisterde land, op zoek naar een betere toekomst voor zijn kleindochter. Zijn kamergenoten in het asielzoekerscentrum drijven de spot met zijn liefdevolle aandacht voor het kleine meisje. Meneer Linh voelt zich niet thuis in het vreemde land, tot hij op een dag meneer Bark ontmoet. Deze praat over zijn vrouw die net is overleden. Meneer Linh verstaat hem niet maar hij luistert, met zijn kleine meisje op schoot. Er ontstaat een innige vriendschap die alle taalbarrières overstijgt. Maar op een dag worden meneer Linh en zijn kleindochter plotseling overgeplaatst naar een gesloten inrichting, elders in de stad. Hoe moet hij nu zijn vriend terugvingen? Met gevaar voor eigen leven onderneemt hij een ontsnappingspoging. - Het zesde klaaglied / William Broderick In een Brits klooster stelt een oude man een vraag: wat moet een mens doen als de wereld zich tegen hem heeft gekeerd? Het antwoord van Pater Anselm maakt dat de man asiel vraagt. Zijn naam is Eduard Schwermann en hij wordt verdacht van oorlogsmisdaden. Tegelijkertijd vertelt de zieke Agnes Aubret haar kleindochter Lucy over de oorlog. Tijdens de bezetting zat Agnes bij een verzetsgroep die joodse kinderen Parijs uit smokkelde - totdat ze werden opgepakt door Eduard Schwermann... De Kerk heeft Schwermann eerder asiel verleend en hielp hem in 1944 zelfs uit Frankrijk ontsnappen. Anselm probeert te achterhalen waarom, terwijl Lucy het verleden van Agnes onderzoekt. Als hun paden elkaar kruisen, reconstrueren zij samen een opmerkelijk verhaal. - De overgave / Arthur Japin Texas 1836 een groep jonge Comanche-indianen overvalt het fort van de pioniersfamilie Parker. Granny, de moeder van het gezin, moet toezien hoe haar kinderen en kleinkinderen worden ontvoerd. De vrouw overleeft het ondraaglijke op pure wilskracht. Veertig jaar later krijgt de dan hoogbejaarde Granny, bezoek van Quanah, de aanvoerder van de door haar zo gehate Comanche. Hij is op weg om zich over te geven en zijn verslagen volk voor altijd in het reservaat te leiden. Hiermee wordt, na bijna vierhonderd jaar, de onderwerping van de oorspronkelijke bewoners van Amerika een feit. De overgave vertelt het aangrijpende en onvoorstelbare leven van een vrouw die in het gevecht om haar kinderen en kleinkinderen uiteindelijk het machtigste wapen moet leren hanteren: vergeving. De overgave, gebaseerd op historische feiten, is een roman van hoop, wraak en nietsontziende liefde.
Het nieuwe leesjaar start in oktober 2010. Jongeren die graag willen meelezen kunnen altijd contact opnemen met de bibliotheek van Lokeren 09/340.50.70
Vrijdag 19 februari om 18u - Vingers van marsepein / Rascha Peper
Volgend te bespreken boek: Vingers van marsepein / Rascha Peper
De aantrekkingskracht van de dood
Peper liet al in haar eerdere romans en verhalen, zoals Rico's vleugels, Wie scheep gaat en Verfhuid, zien een rasverteller te zijn. Ze toont daarin bovendien een enorme fascinatie voor de dood én voor mensen met een passie. Ook in haar nieuwste roman Vingers van marsepein valt haar vertelkracht op en combineert zij haar fascinatie voor deze twee zaken. Rondom het onaantrekkelijke gegeven van een wetenschapper - de historische figuur Frederik Ruysch - die lichaamsdelen prepareert, weet zij een meeslepend verhaal te scheppen over twee kinderen.
De Amsterdammer Ruysch beleefde aan het begin van de achttiende eeuw zijn hoogtepunt als wetenschapper. Hij prepareerde niet alleen lichamen en lichaamsdelen van dier en mens, hij had ook een uitgebreide insecten- en plantenverzameling én hij ontdekte hoe het lymfevatenstelsel van de mens werkte. Zijn faam reikte ver, namelijk tot Rusland: Tsaar Peter de Grote bracht Frederik Ruysch in die tijd een bezoek om zijn collectie te bewonderen. In 1717 verkocht Ruysch zijn verzameling aan Peter de Grote en een groot deel daarvan is vandaag de dag nog altijd te zien in de Kunstkamera te Sint-Petersburg.
Rascha Peper neemt dit gegeven als uitgangspunt voor Vingers van marsepein en kiest ervoor om haar verhaal te vertellen vanuit het perspectief van twee kinderen die drie eeuwen na elkaar leven. Het achttiende-eeuwse meisje Bregtje, dat in 1704 in het huis van de preparerende Ruysch woont, zet Peper tegenover de hedendaagse jongen Ben die eeuwen later op dezelfde Amsterdamse gracht woont en net zo geïnteresseerd is in het werk van Ruysch als Bregtje.
Bregtje en Ben vormen elkaars tegenhanger met ieder hun eigen problemen en fascinaties. Bregtje is wees geworden en in het huis van haar oom opgenomen. Ze moet vechten voor haar plaatsje in de drukke huishouding van de beroemde wetenschapper. Ze hoopt dat haar broer nog in leven is en dat ze ooit met hem herenigd wordt. Ben woont bij zijn moeder die nog elke dag treurt om zijn overleden zusje, terwijl zijn vader een nieuwe vriendin heeft. Samen met zijn vader en vriendin gaat hij op vakantie naar Sint-Petersburg waar hij de collectie van Ruysch ontdekt. Hij voelt zich schuldig tegenover zijn moeder dat hij de nieuwe vriendin van zijn vader best aardig vindt.
Peper wisselt de verhaallijnen telkens met elkaar af zodat de parallellen geleidelijk aan zichtbaar worden. Zo hebben beide kinderen bijvoorbeeld een overleden broer of zusje, hebben ze allebei te maken met stiefouders, krijgen ze voor het eerst te maken met seksualiteit en met een loyaliteitsconflict. Verder bevat de roman diverse spiegelingen en terugkerende motieven, zoals dat van de neushoorn, de beer, de heldhaftige daad, het gerecht met een ei en het gevaar dat met een sisser afloopt. Maar toch komen de verhalen nergens letterlijk samen, want er zitten drie eeuwen tussen. Wel komt in het laatste hoofdstuk een geestachtige verschijning waarin Bregtje herkend kan worden, in het leven van Ben voor.
Knap weet Peper haar personages tot leven te wekken en je als lezer met hen mee te laten leven. Ook schetst ze een geloofwaardig beeld van het achttiende-eeuwse Amsterdam met het straatbeeld vol koetsen, flanerende rijken, middenstand met handkarren en knechten en dienstmeiden. Maar ook het hedendaagse Sint-Petersburg waar Ben op vakantie is, spreekt tot de verbeelding. De beschrijvingen van bijvoorbeeld de Kunstkamera maken je nieuwsgierig en dus weet Peper uiteindelijk zelfs haar eigen, ietwat wonderlijke, fascinatie voor iemand als Ruysch over te brengen op de lezer. Ze doet dat met een ontroerend mooie vertelling, waarin thema's als verlangen, verlies, gevaar en volwassenwording aan bod komen
Ik ben Moenaert Annie
Ik ben een vrouw en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is Bibliotheekbediende.
Ik ben geboren op 03/12/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen, lezen en praten over wat ik gelezen heb..
Over mijn maatje - mijn medebegeleidster
Mijn FANTASTISCHE medebegeleidster van de Paterlina’s is Hilde Van Driessche. Ook zij woont in Lokeren (België). Haar beroep is leerkracht, zij geeft les aan het 5e leerjaar. Zij is geboren op 14 oktober 1956. Haar hobby's zijn uiteraard ook lezen en praten over boeken.
Als ik lees verdwijn ik helemaal in het landschap.... (Hilde)
Een goed boek is je beste vriend, voor nu en altijd. Martin Tupper
Een boek is een plaats waar je naar toegaat, een eerlijke plek in jezelf waar je jezelf vragen kunt stellen over je ware gevoelens. In een goed boek vind je een taal waarin je met jezelf kunt praten, waarin je emoties kunt beschrijven zonder ze te reduceren of triviaal te maken. (Jeanette Winterson)
"Sommige boeken moeten worden geproefd, andere moeten worden opgeslokt, en slechts enkele moeten worden gekauwd en verteerd." (Francis Bacon)