Inhoud blog
  • The End
  • Ieper
  • subsidie STOP!!
  • eindejaarslijstje 2009
  • themadag rond cultuurparticipatie Generatie Z
    Zoeken in blog

    Foto
    t'portfolio
    een cultuur-portfolio
    30-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.subsidie STOP!!

    Subsidie stop voor toegankelijke festivals

    Link : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QV2K9NRH

    Een artikel uit de Standaard van 30 december over het stoppen van de geldstroom naar festivals die hun festival toegankelijker maken voor mensen met beperkingen. De Nationale Loterij heeft beslist om zijn subsidies die het normaal uitkeert aan festivals die inspanningen doen voor personen met een handicap, stil te leggen. Ze vinden het genoeg geweest na 2 jaar.

    Persoonlijk hoop ik dat ze nog terugkeren op deze beslissing, want ik vrees dat de toegankelijkheid van de festivals, voor deze bepaalde doelgroep, zal dalen. Ok, grote festivals zullen waarschijnlijk nog in staat zijn om toch enkele inspanningen te leveren, maar vooral de cult-evenementen en de kleine festivals zullen minder inspanningen kunnen leveren.

    Deze terugtrekking van sponsoring is eigenlijk net het tegenovergestelde van wat het participatiedecreet wou dat er gebeurde. De kansen voor mensen met motorische beperkingen, om deel te nemen aan bepaalde evenementen zullen dalen, waardoor ze zo dan ook weer buiten de boot gaan vallen. Ook mensen met een beperking moeten de kans krijgen om te kunnen genieten van de jongerenculturen en dus zeker ook van de festival-cultuur.

    Hopelijk komt de Nationale loterij nog terug op deze beslissing of vermindert ze haar besparingsmaatregel, zodat de kleine evenementen toch nog wat geld krijgen om ergens wat inspanningen te doen. Of waarom zou de overheid geen kleine inspanning moeten leveren om dit probleem op te lossen, al denk ik dat die weg waarschijnlijk niet zal worden gekozen.


    30-12-2009 om 20:04 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindejaarslijstje 2009
    Cd's: De beste voor mijzelf:

    Mono –Hymn to the immortal wind
    Arbouretum – Song of the pearl
    The XX – xx
    Ansatz der maschine – Painting bad weather on her body
    Do make say think – the other truths
    Isbells -Isbells
    De Staat – Wait for evolution
    Health – Get color
    Phoenix –Wolfgang Amadeus Phoenix

    Vernoemenswaardig:

    Shearwater – Palo Santo
    Tomàn – Where wolves wear wolves wear
    Jónsi & Alex - Riceboy sleeps

    Concerten van 2009:

    The notwist – Cactus festival 09
    Do make say think –De kreun
    Aphex twin + Hecker –Dour
    Mono –Cactus festival 09
    Pixies – vorst nationaal
    The bony king of nowhere – Hypnoiz
    J Tillman – Leffinge leuren
    Lamb – Cactus festival 09
    And you will know us by the trail of dead –Dour
    Alborosie – Dour

    Die ook zeker geslaagd waren:

    Health – De kreun
    Ansatz der maschine -Hypnoiz
    Buju Banton –Vooruit Gent
    Arbouretum –Dour
    20 years of vk closing party: Joker, Neil landstrumm
    Mercury rev – Dour
    Babylon circus - Cactus
    Caravan Palace – Dour
    Absynthe minded - stadsfestival Ieper
    The subs - Grensrock

    23-12-2009 om 20:23 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.themadag rond cultuurparticipatie Generatie Z

    Beleidssugesties aan mevrouw Schauvliege

    Op 12 november 2009 was er een themadag rond cultuurmarketing en publiekswerking voor “Generation Z”: de eerste generatie van de 21ste eeuw. Men zocht allemaal samen naar een zinvolle, hedendaagse benadering van deze generatie milleniumkinderen. Daar werd ook een brief opgesteld aan de minister met beleidsugesties voor de volgende jaren. De belangrijkste conclusies daaruit zijn volgens mij:

    • Kinderen moeten een belangrijke partner zijn in de vorming van het beleid.
    • Samenwerking is een belangrijke noodzaak voor het beleid van de volgende jaren. Er moet een samenwerking zijn met het onderwijs, gericht op cultuuruitstappen voor de jongeren.
    • Er is ook samenwerking nodig met de jeugdsector, vooral nu jeugd- en jongerencultuur een prioriteit is in het beleid.

    Ik volg volledig wat de kenners die dag hebben naar beslist, over de maatregelen voor het volgende beleid inzake cultuur en cultuurparticipatie van jongeren. Men moet zich nog altijd blijven focussen op die groepen die tot nu toe redelijk onbereikbaar waren, en men moet de algemene cultuurparticipatie verhogen. Cultuur is immers iets dat open staat voor iedereen, en dat moet kunnen gedragen worden door iedereen.


    23-12-2009 om 12:09 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe portaalsite inzake muzikaal erfgoed

    Uittreksel nieuwsbrief muziekcentrum

    Onderwerp: Nieuwe portaalsite rond muzikaal erfgoed in Vlaanderen

    Halverwege december lanceerde Resonant, het centrum voor Vlaams muzikaal erfgoed, een gloednieuwe portaalsite rond het muzikaal erfgoed in Vlaanderen.

    Op de site is er heel wat informatie te vinden over het muzikaal erfgoed in Vlaanderen, dat wordt gedefinieerd als: “alle muziek die we als gemeenschap willen doorgeven aan de volgende generaties”. De site bevat alles van bladmuziek tot verschillende soorten instrumenten. Op de site staan er ook linken naar allemaal organisaties die het muzikaal erfgoed helpen bewaren.

    Ik vind een site als deze een zeer interessant gegeven, vooral dan in het kader van het ontsluiten van het erfgoed. Op deze manier wordt ons muzikaal erfgoed veel toegankelijker voor de gewone mens, student of docent. Eigenlijk zou zo’n portaalsite zeer handig zijn voor alle kunstvormen. Niet alleen moeten al die kunstvormen meer toegankelijker worden gemaakt voor het publiek, het moet hen eerst en vooral ook kennis laten maken met de kunstvormen. Veel te veel van onze cultuur zit ergens verdoken in archieven, en ook al komen die vormen ergens wel naar voor verwerkt in andere kunstvormen, toch staan ze nog veel te weinig in het daglicht.

    http://www.muzikaalerfgoed.be/


    23-12-2009 om 11:51 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kwaliteitslabel

    Schauvliege geeft vijf musea kwaliteitslabel

    “Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft vijf Vlaamse musea een kwaliteitslabel toegekend. Het kwaliteitslabel onderstreept voor die bepaalde musea nu hun professionele werken. Uiteraard met de 4 basisfuncties nauw aan het hart. Lees het artikel voor meer info over het kwaliteitslabel.”

    Dit is een positieve manier om nog eens de musea in het spotlicht te zetten. Een artikel als dit trekt waarschijnlijk bij veel mensen de aandacht. Het is een titel die niet zoveel voorkomt, en die dus opvalt. Op die manier zit er, naast erkenning door de overheid, waarschijnlijk ook meer in wat bezoekersaantallen betreft.

    Zo een kwaliteitslabel zou voor mijn part mogen doorgetrokken naar alle Kunst en cultuur sectoren. Zo breng je ze niet alleen in de media, maar zo onderschrijf je ook de inzet die, vooral door vrijwilligers, geleverd is om de sector draaiende te houden. En ergens missen we dit net iets te veel in onze cultuurwereld. Dat o zo verdiende schouderklopje, iemand die zegt doe zo voort, het werkt. Immers ziet men wel resultaten op een activiteit zelf, de vraag of het iets verandert bij een bezoeker blijft een onbeantwoorde vraag.

    http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Kunst-Literatuur/article/detail/1032389/2009/11/22/Schauvliege-geeft-vijf-musea-kwaliteitslabel.dhtml


    03-12-2009 om 19:37 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.analyse van het lokaal Cultuur beleidsplan (Ieper)

    Analyse cultuurbeleidsplan Stad Ieper 2008-2013

    Erfgoed

    Het spreekt voor zich dat in een stad als Ieper erfgoed redelijk aan bod komt. De woelige geschiedenis van de stad geeft immers genoeg stof inzake erfgoed. Een beknopt overzicht van het erfgoedbeleidsplan:

    Ieper heeft 5 eigen musea:

    • Het in Flanders Fields museum
    • Het Stedelijk museum
    • Het hotel-museum Arthur Merghelynck
    • Het museum Godshuis Belle
    • Het onderwijsmuseum
    Het documentatie centrum voor de Ieperse Musea verzamelt vooral informatie rond de Wereldoorlog.
    De dienst musea werkt momenteel aan een beleidsplan rond die Ieperse musea.

    v Stadsarchief:

    • Veel archieven gingen verloren in WOI.
    • Sinds vorige beleid is archivaris aangeworven.
    • Er wordt een groei in bezoeken waargenomen.

    v Erfgoedcel:

    • Heeft als opdracht het erfgoedprofiel te verbreden en de bewustwording en participatie aan erfgoed van de Ieperling te verbeteren.
    • De cel werkt aan een erfgoedbeleid voor de stad Ieper
    • Oprichting ervan stond in het vorige cultuurbeleidsplan, en si een van de grootste successen.

    v Monumentenzorg, landschapszorg en archeologie:

    • 40 monumenten, 2 dorpszichten en 3 landschapszichten
    • Beheer van stadspatrimonium : werkgroep Vestingen, staf-coördinator verantwoordelijk, groendienst voert de werken uit.
    • Dienst Ruimtelijke ordening en leefmilieu, Dienst milieu-educatie en de groendienst zijn verantwoordelijk voor de landschapszorg.
    • Archeologie: 2006 werd een intergemeentelijke archeologische dienst opgericht. (door CO7) .Dit is een integemeentelijk cultuureel samenwerkingsverband.

    § Taken: beleidsvoorbereiding en –opvolging, tereinwerk en sensibilisatie en stimulansen aanreiken.

    v Particuliere erfgoedactoren:

    •  Er zijn nog een zestal actoren op particuliere basis: vb: de Commonwealth war graves Commission, The Last Post Association

    Kunsten en de sociaal-culturele sectoren:

    Publieke actoren:

    Cultuurcentrum Ieper (CCI):

    • In vorige beleid : aanleg naar nieuwbouw cultuurcentrum aan het station van Ieper. De laatste jaren was het behelpen met wat verouderd materiaal.
    • Een derde cultuurfunctionaris werd aangenomen, een administratief personeelslid dekt amper het tekort. Om personeel beter en zelfstandiger te laten functioneren werd veel gespendeerd aan vorming.
    • Finnancieel was er ademruimte er kon meer worden geinvesteerd in imagovorming en promotie. Ook werden nieuwe projecten opgezet ( De gevleugelde stad Ieper) en konden oudere beter uitgebouwd worden (Stadsfestival).

    Cultuurparticipatie:

    • Het Ieperse CC probeert zoveel mogelijk de participatie te bevorderen. Meer promotie en bekendmaking, speciale acties voor jongeren, heel wat gratis evenementen, ...
    • Wel klachten van beperkt rekruteringsgebied :  taalgrens en omringd door grotere cultuurcentra.

    Cultuurspreiding:

    • Aanbod zaal kende stijging, maar zit nog altijd binnen het theaterseizoen.
    • In de zomer meer gebruik gemaakt van de mooie sites in de stad.
    • Heel wat activiteiten in samenwerking met andere organisaties, scholen... CCI zorgt dan voor ondersteuning in de zaal.

    Gemeenschapsvorming:

    • Campagne: “wij hebben plaats voor u”
    • Het CCI gaat er elk jaar op vooruit, zowel in activiteiten als in bezoekersaantallen.

    De stedelijke openbare bibliotheek:

    Hoofdbibliotheek (picanol site) + 3 uitleenposten in randgemeenten + stripotheek Ieper

    Cultuurparticipatie:

    • Veel promotie gemaakt bij jongeren en scholen om participatie te vergroten.
    • Stripotheek werd een feit.
    • Collectie is immens gegroeid tijdens laatste beleidsperiode (vooral AVM)

    Informatievoorziening:

    • Spreidingpogingen gestaakt wegens gebrek aan vestingen. Wel meer en meer mobiele uitleenposten met scholen en organisaties. (IBL)
    •  Digitale bibliotheek beperkt tot online catalogus.

    Educatie:

    Samenwerking met scholen (lager en secundair) is sterker en meer gestructureerd geworden.

    stevige bijdrage aan het begrip ‘levenslang leren:

    • promotie- en wervingspunt voor alle aanbieders van educatie.

    Ontmoeting en ontspanning:

    blikvangers, aandachtstrekkers en activiteiten die bij voorkeur socialiserend werken (verwendag, quiz, poëtische fiets- en wandeltochten…).

     Proeve tot conclussie:

    § Bijzondere aandachtspunten voor het nieuwe beleidsplan:

    • Huis van cultuur en informatie

    ¨ Bijzondere aandacht voor ‘digitale bibliotheek’

    ¨ Evolutie naar informatie-bemiddeling

    ¨ Blijvende aandacht voor evenwicht: cultureel belangrijk/ontspanning/ informatief

    • Klantgericht werken

    ¨ Klantvriendelijke ontsluiting en opstelling

    ¨ Nieuwe technologieën: RFID (Radio Frequency Identification)

    ¨ Bibliotheekinstructie en -introductie

    ¨ Plaats voor ontmoeting

    • Bibliotheek als Open Leer Centrum

    ¨ Informatiepunt voor alle ‘leren’ in Ieper

    • Netwerking

    ¨ Lokaal, regionaal, provinciaal en landelijk: meespelen in samenwerking en afstemming

     JOC Ieper:

    vzw JOC Ieper is een stedelijke vzw en streeft ernaar het welzijn binnen de vrije tijd van de jeugd in Ieper en de Ieperse regio te verzorgen en te verhogen.

    • De jeugddienstwerking onderhoudt de beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende functie van het jeugdbeleid van de Stad Ieper en ondersteunt de Ieperse particuliere jeugdinitiatieven.
    •  De jeugdhuiswerking biedt de jeugd een alternatief voor het commerciële circuit met een uitgebreid aanbod van ontmoeting, sociaal-culturele activiteiten en diensten.
    • De speelpleinwerking organiseert tijdens vakantieperiodes op de site Froidure (in de Sport- en recreatiezone aan de Leopold III-laan) speelpleinplezier voor kinderen vanaf 3 jaar en 12 plussers.

    Lokaal steunpunt vrijwilligerswerk:

    Opgericht in vorige beleidsplan en positief geëvalueerd.

    Opdracht:

    • het inventariseren van de lokale behoeften rond vrijwilligerswerk en het verzorgen van gerichte prospectie
    • het promoten van het vrijwilligerswerk en het verzorgen van gerichte communicatie in de eigen stad
    •  het actief samenbrengen van vraag en aanbod in het lokale vrijwilligerswerk
    •  het verzorgen van een informatie- en adviesfunctie voor vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld het wettelijk en juridisch kader)
    • Internationale werking en uitwisseling:
    • Met twee steden Wa (Ghana) en Gjilian (Kosovo).

    Ieper Vredestad belangrijk! Een ontwikkeling is het internationaal secretariaat van Mayors for Peace dat sinds 2006 in Ieper gevestigd is.

    Met de organisatie van het maandelijkse Multiculturele café in de Spiegel doet de dienst vrede en ontwikkeling ook aan intermenselijke internationale uitwisseling in Ieper zelf. Voor 15 nieuwkomers en migranten een goede manier om elkaar maar ook meteen een aantal Ieperlingen te leren kennen.

    Particuliere Actoren:

    Stedelijke cultuurraad Ieper:

    Alle Ieperse verenigingen die een culturele werking kunnen aantonen, alsook geïnteresseerde individuele burgers beschouwd als deskundigen inzake cultuur kunnen lid zijn van deze adviesraad.

    doel :

    • het bevorderen van een integraal cultuurbeleid
    • advies over het cultuurbeleid
    • toekennen van de subsidies
    • kan voor uitzonderlijke culturele prestaties een projecttoelage toekennen
    • De cultuurraad is vooral gericht op (traditionele) verenigingen, telt weinig individuele deskundigen in de rangen, heeft weinig aandacht voor jong talent, en treedt nog te weinig naar voren als stimulator (van vernieuwing, van samenwerking,…)

    v Cultuurspreidende verenigingen

    v Muziekverenigingen:

     groot aanbod aan amateurkunstenverenigingen die muziek brengen (20-tal)

    v Toneel- en dansverenigingen:

     negental toneelverenigingen en diverse dansverenigingen actief (meestal commercieel)

    v Verenigingen voor beeldende kunsten, beeldexpressie en film

     Slechts 4-tal

    v Socio-culturele verenigingen:

    • hebben in het algemeen een gemeenschapsvormende, culturele, maatschappelijke activerings- en educatieve functie.
    • Meestal gespecialiseerd in thema
    •  70-tal in ieper

    v Individuele kunstenaars

    v Specifieke initiatieven (een greep uit):

    Ieperfest:

    Georganiseerd door de Vortn Vis, reeds 20 tal jaar. Een hoogwaardige internationale hardcore reputatie (in augustus gaat het door).

    Dynamo:

    Laat jonge allochtonen kennis maken met Ieperse jongeren en omgekeerd. Dit ligt redelijk stil wegens sterfte van de oprichter 2 jaar geleden.

    Kunst- en cultuureducatie:

    v Deeltijds Kunstonderwijs (DKO):

    Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (SAMW):

    • § participatie van volwassenen toeneemt
    • § Door de SAMW worden geregeld activiteiten georganiseerd, zoals leerlingenconcerten, pianomarathons, een concert hedendaagse muziek.
    • § Is sinds 2009 ondergebracht op de picanol-site

    Ø Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst (SABK):

    • § werkt steeds rond een jaarthema

    Visie:

    v Ieper, stad vol cultuur:

    • Cultuur blijft een basiselement in het stedelijk beleid.
    • Drempelverlagend werken noodzakelijk
    • Breed cultuuraanbod blijven brengen
    • cultuurbeleid wordt verder op een integrale en geïntegreerde manier uitgebouwd.

    v Een culturele evolutie:

    • De bibliotheek, het stadsarchief, de academie voor muziek en woord en de academie voor beeldende kunst nemen in 2009 hun intrek in hun nieuwe gebouwen op de voormalige Picanolsite.
    • Het cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum en Argos bouwen in 2010 een nieuw centrum nabij het station.
    • Het In Flanders Fields Museum breidt uit en verbouwt in de Lakenhallen, het documentatiecentrum en het Bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek krijgen een gemoderniseerde huisvesting in de Lakenhallen.
    •  Het Stedelijk Museum en het Museum Belle Godshuis worden samengebracht in een nieuw museum. Ondertussen wordt een depot voor de musea gerealiseerd.

    Doelstellingen:

    Strategische doelstelling 1: Ieper is een actieve stad met een ruim kwalitatief

    cultureel aanbod voor iedereen

    v Operationele doelstelling 1.1: Ieper heeft een wervend en wervelend profiel dat zowel de inwoners als de bezoekers aanspreekt

    De stad Ieper werkt aan z’n profiel van actieve stad met een rijk verleden. Een stad die bruist van het leven, met een gevulde activiteitenkalender waar zowel de inwoner als de bezoeker zich in kan terugvinden.

    v Operationele doelstelling 1.2: Ieper heeft een breed cultureel aanbod:

    CC Ieper: zorgt voor brede eigen programmatie, werkt samenwerkingsgericht, behoud haar ondersteunende functie.

    Bibliotheek: open huis van cultuur en informatie, aandacht naar uitbouw collectie, uitbouw digitale bibliotheek,

    Het Ieperse jeugdbeleid: JOC Ieper probeert zoveel mogelijk jongeren te bereiken met brede programmatie, op infrastructureel vlak zorgt de nieuwbouw samen met het CCI en Argos voor nieuwe mogelijkheden en uitdagingen.

     Stedelijke Academie voor Muziek en Woord en de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst: bieden breed cultureel-educatief aanbod aan, alle leeftijdsgroepen, moeten plaats innemen binnen cultuur in de stad.

    Stedelijke Musea en de Dienst Toerisme: zorgen voor een goede ontsluiting van het historisch erfgoed.

    Erfgoedcel: mensen samenbrengen rond erfgoed, ontwikkelen breder erfgoedprofiel voor Ieper, sensibiliserend optreden voor erfgoed in nood, ontwikkelen structureel en integraal erfgoedbeleid.

    Stadsarchief: toegankelijker maken

    Ieper : Culturele centrumstad van de Westhoek: rol vervullen.

    v Operationele doelstelling 1.3: het cultuuraanbod heeft een lage drempel:

    een laagdrempelige en democratische toegang tot informatie, kennis en cultuur.

    voldoende aandacht voor kansengroepen zoals mensen in armoede, personen met een handicap, gedetineerden, etnisch-cultureel diverse groepen en gezinnen met kinderen.

    Grootschalige en laagdrempelige evenementen zorgen voor een publieksverbreding

    actief gewerkt rond vorming, toeleiding naar het cultuuraanbod en levenslang leren.

    Zowel bib als CCI moeten meer streven naar het bereik van de mensen. Lagere inkomsprijzen, uitleenprijzen,..

    v Operationele doelstelling 1.4: er is een ruime, kwalitatieve cultuurcommunicatie en –promotie:

    De ieperling krijgt voldoende bereikbare informatie over cultuur

    doordachte wijze promotie gemaakt voor culturele evenementen, zowel via meer traditionele kanalen als via de nieuwe media.

    Strategische doelstelling 2: Ieper is een gezellige stad met boeiende

    Gemeenschappen:

    v Operationele doelstelling 2.1: de culturele verenigingen blijven een goede,

    flexibele en dynamische ondersteuning genieten:

    culturele verenigingen worden zo veel als mogelijk in de watten gelegd (door zowel beleid als ondersteunende organisaties).

    Eis van stad: de verenigingen brengen cultuur, en ze brengen mensen samen .

     flexibel en open beleid, om tijdelijke initiatieven kansen te bieden.

    v Operationele doelstelling 2.2: de culturele actoren vinden en bevruchten elkaar:

    Samenwerking en netwerking zijn en blijven sleutelwoorden in het cultuurbeleid.

    Zowel CCI en Bib gaan de komende jaren actief op zoek naar partners voor eventuele samenwerkingen.

    Strategische doelstelling 3: een culturele revolutie zorgt voor een culturele explosie

    Tegen 2014 is er een nieuwe infrastructuur voor de bibliotheek, het stadsarchief, de academie voor muziek en woord, de academie voor beeldende kunst, het cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum, Argos, het In Flanders Fields Museum, het Stedelijk Museum, het Museum Belle Godshuis, het documentatiecentrum, het bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek.

    De nieuwe aangepaste, functionele, toegankelijke en uitnodigende infrastructuur voor al deze diensten zorgt voor een nieuw cultureel élan. De infrastructuur moet de andere doelstellingen helpen realiseren.


    03-12-2009 om 19:29 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Music for Life ==> A way to change the world ....(a little bit)

    Music For life

    Het wordt stilaan een gewoonte. Eind december in een of andere Belgische grootstad wordt een glazen huis neergepoot, waar dan drie jongelingen van STUBRU 5 dagen gaan verhongeren en plaatjes draaien voor het goede doel. Een media stunt, ja dat is het, maar een media stunt waar ik mij volledig in kan vinden omdat het ook effectief iets uithaald. Ze gaan hun best doen voor zaken waar zijzelf niet of zeker niet veel mee in contact komen. En het helpt, mensen gaan al vlugger in hun zakken tasten als het een BV is die het hen vraagt.

    Het hele prachtige aan deze media stunt is dat cultuur, in dit geval muziek, als middel wordt gebruikt om ergens een probleem in de wereld wat te verzachten. Mensen voelen zich via dit radiostation verbonden met de strijd en voeren hem dan ook mee. Waarom kan dit niet meer gebeuren? Waarom zou cultuur nu net niet de wereld kunnen veranderen. Ikzelf geloof nog steeds in de kracht van cultuur als een wereld veranderend middel, en ik zal ook dit jaar mijn steentje bijdragen tot deze actie!

    De talloze acties komen nu weer op gang. Gaande van een evenement als Frietrock, tot een Music for Life lied, tot een karaoke in de hogeschool van Kortrijk. Je noemt iets op en ongetwijfeld doen ze het wel eens om geld op te halen voor Music For Life. Dit jaar voeren de Stubru mensen een strijd tegen malaria. Thomas De Soete, peter van de actie, ging in Burundi de situatie zelf bekijken, en kwam terug met heel wat verhalen. Dus zoek maar al gereed uw kleingeld samen, sneller dan je denkt zullen mensen staan rammelen aan je deur om Music for Life te steunen.

    http://www.demorgen.be/dm/nl/1007/Muziek/article/detail/1035608/2009/11/30/Geen-Tomas-wel-Siska-Sofie-en-Sam-in-het-Glazen-Huis.dhtml


    03-12-2009 om 00:00 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een eerste deel van de beleidnota cultuur 2009-2014 onder de loep genomen

    Wat betreft nu die beleidsnota Cultuur 2009-2014 van mevrouw Joke Schauvliege?

    De grote lijnen die doorheen het cultuurbeleid zouden moeten lopen de volgende jaren zijn zeker niet mis. Zo hebben we natuurlijk de participatie verhoging, iets wat zeker als een grote prioriteit moet worden aanzien. Ook het belang van de E-cultuur wordt onderstreept. De competentie gerichte factor in een cultuurbeleid is ook positief, de lijn tussen vrije tijd en werk mag immers wat meer vervagen, immers elke van onze leefwerelden beïnvloeden elkander, en zo ook cultuur. Competenties die in het culturele leven aan bod komen mogen gerust ook wat meer terugslag vinden binnen de rest van ons dagelijks leven.

    Vanaf hier ga ik deel per deel van de beleidsnota even grondig onder de loep nemen en mijn mening er natuurlijk bij vermelden. Elk onderdeel dat de minister behandelt en dat ik relevant vind om te bekijken zal hieronder dan ook aan bod komen.

    Omgevingsanalyse omtrent cultuur en cultuurbeleid. Hoe staat het er nu voor?

    De minister wijst er terecht op dat heel wat onderdelen van onze cultuur nog veel te weinig in kaart gebracht zijn en dat zit zeker noodzakelijk is. Er is inderdaad nood aan het beter in kaart brengen van alle deelterreinen, zodat het beleid op zich ook beter kan gebeuren. Toch moet dit in kaart brengen van het gehele cultuurverschijnsel niet als de prioriteit aanzien worden.

    Ook het wijzen op het feit dat meer participatie nodig is is uiterst terecht. Doch, de vinger wijzen naar de vorige minister van Cultuur kan niet. Een beleid kan immers op 5 jaar tijd niet zo heel veel veranderen. Werk maken van participatie van zoveel mogelijk mensen uit zoveel mogelijk groepen uit onze samenleving zal een werk zijn van lange adem. De e-cultuur wordt ook terecht aangehaald, al komt het over tot mij alsof dit zich enkel beperkt tot het deelterrein erfgoed.

    Ook op de onderdelen internationalisering van het cultuurbeleid, en cultuurmanagement kan ik het redelijk vinden. Vermenging van privé partners met culturele aangelegenheden zal waarschijnlijk noodzakelijk worden in de toekomst. Een cultuureconomie zal moeten ontstaan om de culturele sector te kunnen blijven ondersteunen. En deels gebeurt dit nu ook al.

    Wat zijn de strategische doelstellingen van het beleid voor de volgende jaren?

    Betreffende het voeren van een duurzaam beleid?

    Er moet meer onderzoek gevoerd worden naar verschillende nieuwere deelterreinen van onze Vlaamse cultuur. De beslissingen die in het cultuurbeleid genomen worden moeten volgens minister Schauvliege ook met het oog op later zijn, dus duurzaamheid is belangrijk. Tevens moet de documentatie en de onderzoeksresultaten veel meer toegankelijk gemaakt worden voor het werkveld zelf. In de grote beleidslijnen die de minister voordraagt inzake een duurzaam beleid kan ik mij dan ook wel redelijk goed vinden. De beleidsnota blijft wel heel vaag omtrent de manier waarop dit zal moeten gebeuren.

    Betreffende de participatie en diversiteit als motoren voor vernieuwing.

    De minister wijst terecht op de grote nood aan meer participatie. Ook de uitdaging die zij stelt naar alle actoren die met cultuur te maken hebben om vanuit die diversiteit te werken naar een vernieuwing van het cultuurlandschap. Een cultuurlandschap die meer en meer probeert open te staan voor iedereen van de bevolking. De kaarten worden in de handen gestoken van al die actoren, en de minister verwacht dat een diversiteitsbeleid ook vanuit henzelf ontstaat. De sector wordt mede-eigenaar van het beleid, wat op zich wel een redelijk positief punt is. Immers het zijn de actoren die weten waar het schoentje knelt, en het zullen ook zij zijn die er de beste oplossing voor zullen vinden. Ook kijkt de minister in de richting van de kansengroepen zelf om hun steen bij te dragen tot een diversiteitsbeleid. Communicatie tussen de actoren zal dan ook noodzakelijk zijn. Op zich heb ik weinig op te merken omtrent deze doelstelling. Ik denk wel dat deze overlegstructuur haalbaar is, maar ik hoop dat het er ook effectief van komt.

    Betreffende het bevorderen van de e-cultuur en de digitalisering.

    Vermits dit onderwerp zoveel aan bod komt in de beleidsnota moet onze nieuwe minister het wel als heel belangrijk aanzien. E-cultuur staat voor een verandering die onze cultuur ondergaat door de blijvende informatisering. De minister wil de nadruk leggen op een blijvende verbintenis tussen cultuur en technologische vooruitgang. Meer en meer zal moeten worden ingestapt op deze informatisering, met het oog op een behoud van onze cultuur. En dan waarschijnlijk volgens de minister vooral inzake erfgoed. Ook de toegankelijkheid wordt verondersteld erop vooruit te gaan via deze manier.

    De minister zal proberen om de instellingen te voorzien in hun noden omtrent de e-cultuur en de verdere digitalisering van het hele cultuur landschap. (een voorbeeld is de bibliotheken). Echter wijst ze er ook terecht op dat door die informatisering er alweer een drempel gelegd wordt, en dat zo een zo hoog mogelijke participatiegraad weer in het gedrang komt. Ook dit zal ik moeten onderschrijven als terecht. Al denk ik niet dat dit de gedrevenheid van de minister in de weg zal staan.

    Betreffende het stimuleren van competentieverwerving en –waardering

    Er moet meer geïnvesteerd worden in de talenten van zowel jongeren als anderen via enerzijds cultuur, maar ook via andere beleidsdomeinen. De zelfontplooing, via bijvoorbeeld competenties in cultuur, zorgt sowieso voor een beter welbehagen van de mensen. De minister wil over de beleidsdomeinen heen samenwerken om te streven naar een bepaald competentiemodel, opdat iedereen de kans zou krijgen om levenslang te blijven leren. Via die competenties moeten gelijk welke leeftijdsgroepen in staat zijn de uitdagingen van hun leeftijdscategorie wat beter aan te kunnen.

    Ook de erkenning van die competenties, aangeleerd op informele vlakken als het culturele leven, moet bekeken worden. Ook het brede leer-concept zal in het beleid van de minister een belangrijke rol gaan spelen. Er moet zowel gekeken worden in de reeds bestaande samenwerkingen en trajecten alsook nieuwe bronnen aangeboord worden met het oog op een competentiegericht beleid. Ook het ijveren naar een breder maatschappelijk bewustzijn omtrent cultuurcompetenties is een van haar doelstellingen.

    Ik stel mijzelf dan wel de vraag of je met heel wat moeilijke woorden ook effectief iets zal bereiken. Er is een noodzaak aan erkenning van competenties verworven in dit beleidsterrein en andere, maar wordt dit gedragen door iedereen? Het is wel zeker dat om bijvoorbeeld kansengroepen wat te emanciperen er zeker gebruik kan gemaakt worden van deze competenties.

    Betreffende de aandacht voor cultuurmanagement en een cultuureconomie

    De minister wil blijven voortwerken aan een professionalisering van de culturele sector, ze wil blijven inoveren en verbeteren. Iets wat ik zeker niet teniet zal doen. Ze wil op zoek gaan naar een betere manier om de effectiviteit van culturele werkingen onder de loep te kunnen nemen, en zo ook via deze weg de minpuntjes in de culturele sector eruit gaan halen. Een verantwoording naar de samenleving vindt de minister uiterst belangrijk, want immers is het de samenleving die betaalt voor de culturele sector. Zij moeten dus ook de resultaten kunnen zien.

    Betreffende het versterken van een internationaal cultuurbeleid

    De minister wil de nadruk leggen op een participatie van de Vlaamse culturele sector aan een Europese cultuur. Ikzelf kan mij hier moeilijk in vinden. Sowieso vind ik het idee van een gezamelijke Europese cultuur al redelijk beangstigend, want enkele lijnen ervoor in de beleidsnota zit mevrouw de minister nog te gooien met begrippen als een belang aan diversiteit etc. Ik stel mijzelf de vraag wat er te winnen valt bij een globaal Europese cultuur. Is de eigenheid van de cultuur die iedere staat van de EU bezit, niet net zo charmant? Moet iedereen in eenzelfde saaie pas gaan lopen?

    Natuurlijk zijn er wel (budgetaire) voordelen aan een stijging van cultuur over de grenzen heen, toch vind ik dat cultuur als beleidsdomein zeker moet blijven bij de regio’s om zo beter te kunnen beantwoorden aan de noden van de bewoners specifiek. Onze minister vind een buitenlands imago heel belangrijk, net iets te belangrijk als je het mij vraagt.

    Betreffende een eco-cultuur:

    De minister, die tevens ook de beleidsdomeinen natuur en milieu onder haar bevoegdheid heeft, zet nog even het belang van ecologisch verantwoord omspringen in de verf. En gelijk heeft ze. Als het er nieuwe gebouwen worden gezet, zou er sowieso rekening moeten gehouden worden met een bepaalde ecologische verantwoordelijkheid. Dit zou natuurlijk moeten doorgetrokken worden naar alle beleidsdomeinen.

    Dit deel wordt gegarandeerd nog vervolgd met een sectoriaal beleid dat de minister naar voren schuift. Het sectoriaal beleid zal ik dan ook later onder de loep nemen.


    12-11-2009 om 18:49 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De steunpunten van het sociaal-cultureel werk
    Onderstaande tekst is een beschrijving van 8 van de steunpunten van de sociaal-culturele sector. Hun website wordt kort besproken en hun doelstellingen of missie komt ook aan bod.

    De Steunpunten van het sociaal-culturele werkveld

    Socius

    Socius is het Steunpunt voor sociaal-cultureel volwassenenwerk, en heeft een overeenkomst met de Vlaamse regering om het erkende/gesubsidieerde sociaal-cultureel volwassenenwerk te ondersteunen. Als kerntaken heeft het praktijkondersteuning,parktijkontwikkeling en communicatie. Maar lees het onderdeel praktijk als methodiek. Al deze kerntaken worden door Socius uitgevoerd in overleg met het werkveld en de sociaal-cultureel werkers.

    In het Socius e-zine van oktober 2009 staat een heel interresant artikkel over leesmateriaal voor de sociaal-cultureel werker. Socius bekeek een heel aantal publicaties over het sociaal-cultureel werk van iets dichterbij, en vormde een soort van overzicht van interresante werken.

    website: http://www.socius.be/

    Steunpunt Jeugd

    Steunpunt Jeugd is het kennis- en expertisecentrum over jeugd,jeugdwerk en jeugdbeleid. Ze ondersteunt alle actoren die met kinderen, jongeren en hun organisaties bezig zijn, met als doel het versterken van de positie van kinderen, jongeren en het jeugdwerk in de samenleving. Ze is ook gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.

    In de Jet-update, een nieuwsbrief over het JET-congres (een tweedaags congres over jeugd, jeugdsector en het jeugdbeleid) van het Steunpunt Jeugd, staat deze maand een aankondiging voor een gesprek over de nieuwe visietekst inzake alles met jeugd. Daar zal een eerste versie worden voorgelegd aan jongeren, sociaal-cultureel werkers en andere om ook hen inspraak te verlenen in deze toekomstvisie.

    Website: http://www.steunpuntjeugd.be/

    Muziekcentrum Vlaanderen:

    Muziekcentrum Vlaanderen is het steunpunt voor het hele Vlaamse muzikale landschap. Ze ondersteunt hen in de vorm van promotie (zowel buitenland als binnenland), informatie (via online databank en nieuwsbrief), advies, begeleiding en overleg.

    Op hun website is heel wat te vinden rond het Belgische muzieklandschap. Dit gaat van alle nieuwe releases tot een heel infoplatform over beleid enz. . Het is een uiterst ideale site voor wie op zoek is naar muzikaal talent uit eigen streek, voor wie ondersteuning zoekt met zijn band, voor wie een concert wil organiseren, en ga zo maar verder!

    Website: http://www.muziekcentrum.be/index.php

    BAM

    BAM is het Vlaamse steunpunt voor beeldende, audiovisuele en mediakunst. anuit een grondige kennis van sector en beleid verstrekt het informatie, bevordert het ontwikkeling, samenwerking en netwerking en gaan ze in dialoog met verschillende overheden.

    Op hun site is er o.a. een databank met gegevens van personen, groeperingen en creatis uit de sector. Er is ook heel wat informatie te vinden over heel uiteenlopende onderwerpen uit de sectoren die BAM ondersteunt. Er is ook heel wat informatie te vinden over activiteiten, over mensen in het buitenland,...

    Website: http://www.bamart.be/home/index/nl/BAM

    Cultuurnet Vlaanderen

    Werken in op een vraag van de Vlaamse overheid, om te proberen meer mensen aan cultuur te doen participiëren. Hun voornaamste taken zijn informeren en stimuleren. Het informeren gebeurt op 3 niveau’s. Het eerste niveau is een Uitnetwerk dat voor iedere gemeente een aparte agenda met de culturele activiteiten wil zijn. Op het tweede niveau zit de UiTdatabank. Daarin kan je heel wat culturele activiteiten van over heel Vlaanderen vinden. (UiTinVlaanderen.be) Op het derde niveau vinden we het infokanaal voor kinderen, de Vlieg.

    Op hun site vind je dan ook heel wat publicaties inzake cultuur over bijvoorbeeld hoe je de cultuurparticipatie van bepaalde groepen uit onze samenleving kan vergroten. Nog heel wat andere thematieken komen aan bod in de grote lijst van literaire werken op Cultuurnetvlaanderen.

    Website: http://www.cultuurnet.be/

    FARO

    FARO is het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. De organisatie wil bijdragen tot een democratische en open samenleving, ijvert voor een duurzame zorg en ontlsuiting van het erfgoed, ondersteunt het erfgoed werkveld en communiceert met de overheden. Ze staat ook in contact met een ruim internationaal netwerk.

    Op hun sites zijn heel wat publicaties te vinden inzake cultureel erfgoed. Er is ook een ruim overzicht van projecten, activiteiten en een bibliotheek met heel wat info over erfgoed organisaties in binnen- en buitenland.

    Website: http://www.faronet.be/

    VOBK:

    VOBK is de belangenbehartiger en het overlegplatform van professionele organisaties in het domein van de beeldende, audiovisuele en mediakunst en de professionele musea. Ze is een spreekbuis naar de overheden toe, ze is een aanspreekpunt voor haar leden en organiseert samen met haar leden debatten over beleid.

    Op de website staat heel wat informatie over musea en organisaties. Ook de standpunten van het VOBK zijn er te vinden. Opvallend is wel dat deze organisatie heel veel bezig is met de politieke aangelegenheden van haar doelstellingen. Er is op de site ook een databank met informatie voor leden van het VOBK.

    Website: http://www.vobk.be/

    Het forum voor amateurskunsten

    Het forum heeft als missie het stimuleren van overleg tussen de 9 pijlers. Ze behartigt ook de belangen van de hele amateurskunstensector in Vlaanderen. Ze helpt hen subsidies te vinden (zowel Europees als Vlaams) bezorgt hen via studiedagen en workshops ook heel wat informatie.

    Op de website vinden we heel wat informatie over amateurskunsten in het algemeen, de 9 pijlers, de projecten en vormingen en heel wat praktijkvoorbeelden. Er is ook een heuse subsidiewijzer, die organisaties moet helpen om het maximum aan subsidies te bemachtigen.

    Website: http://www.amateurkunsten.be/


    24-10-2009 om 14:44 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De persoonlijke doelstellingen voor het partim Cultuur & Beleid

    Doelstellingen die ik wil bereikt hebben na afloop van de cursus cultuur & beleid

    Na enkele weken beginnen de doelstellingen, die ik wil bereiken via het vak cultuur en beleid, eindelijk wat vorm te krijgen. Ik heb ze opgedeeld per alinea.

    De eerste doelstelling is voor mij persoonlijk ook de belangrijkste doelstelling. Het vormen van een visie inzake cultuur en cultuurbeleid. Natuurlijk bezat ik voor deze cursus begon reeds een visie over deze onderwerpen, toch was die visie ver van gedetailleerd en waarschijnlijk nog veel minder onderbouwd. Over enkele onderdelen van cultuur was hij dan misschien wel onderbouwd, toch had ik bij vele simpele aspecten van cultuur en beleid totaal geen visie, gewoon al omdat ik er nooit over nagedacht had.

    Ook details leren over het cultuurbeleid in ons kleine landje is een leuke doelstelling. Het cultuurbeleid in België, dat overigens in heel wat domeinen werd opgesplitst, is iets wat je als sociaal cultureel werker moet begrijpen. Het beleid moet transparant zijn voor jezelf, en dat moet er voor zorgen dat je er dan ook een visie over kunt vormen, en dat je ook met anderen kunt praten over dat cultuurbeleid, en wie weet ooit wel zelf meebouwen eraan.

    Hoe mensen te laten participeren aan cultuur? Het antwoord op deze vraag hoop ik tevens terug te vinden in deze lessen. Het klinkt eerder simpel, maar toch vrees ik ervoor dat, om de grote meerderheid van het publiek te bereiken, er wel degelijk grote inspanningen moeten worden geleverd. Wanneer ik dit terug koppel naar mijn eigen vrije tijd, en in het specifiek HYPNOIZ, kan ik wel zeggen dat die inspanningen noodzakelijk zijn, en dat veel van die inspanningen wanneer ze niet goed gebeuren, een groot verlies van energie zijn.

    Een even belangrijke vraag en een beetje in dezelfde trend als de vorige: "hoe kunnen we cultuur gebruiken om bepaalde doelstellingen te bereiken?"  Wat is de beste manier om die cultuur ook effectief over te brengen en op welke manier haal je er het meest profijt uit? Deze vragen leunen allemaal aan tegen de methodieken van het sociaal culturele werk.Toch hoop ik dat het ook wat aan bod komt in het vak cultuur.

    En natuurlijk de grote vraag voor ieder sociaal cultureel werker: “Kan cultuur de wereld redden?”. Is cultuur een hulpmiddel bij het redden van onze wereld en onze maatschappij. Kan het helpen de verzuring te stoppen, mensen attent te maken op wereldproblemen en ga zo maar verder. Reeds op dit moment heb ik het gevoel dat cultuur de wereld kan redden, toch weet ik nog niet echt goed te verwoorden goed. En dit laatste zal ook het onderwerp zijn van een van mijn volgende berichten hier in deze portfolio.

    Mijn persoonlijke doelstellingen zijn zeer ruim geformuleerd, omdat ik ook nog totaal niet weet in welke richting alles zal evolueren. Wie weet zullen deze doelstellingen ook nog wat worden aangepast in de loop van de volgende twee maanden.. Tussendoor zal ik proberen met wat artikels enkele van deze vragen te beantwoorden of op zijn minst wat te staven. Ik zal proberen om voor mijzelf al deze doelstellingen te bereiken, natuurlijk in de mate van het mogelijk en in de mate van relevantie.


    19-10-2009 om 17:36 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pixies @ Vorst nationaal
    Deze recensie komt uit De morgen (klik op recensie om ze ook effectief te lezen) en bekijkt de passage van The Pixies, afgelopen woensdag in Vorst, even kritisch. Ik ben het over de grote lijnen met hen eens. Toch even snel mijn eigen bedenkingen bij het concert.

    Zoals de reporter schrijft waren de meningen inderdaad redelijk verdeeld. De meeste mensen die in de arena stonden, zo ook mijzelf, vonden het concert veel beter dan diegenen die neerzaten op de tribunes. Vorst heeft sowieso een diepe indruk nagelaten op mij door zijn extreem goede klank. Niet zo heel veel van die grote zalen hebben ook effectief zo'n goeie klank.

    Nu, terug naar de Pixies. De B-sides waren de drijfkracht achter deze tour, en toch kon het publiek ze wel smaken. Een persoonlijk hoogtepunt voor mij was "HEY", dat ondersteund door een leuke/simpele  videoclip het nummer echt op zijn best deed aanvoelen. Natuurlijk gaven ook nummers als Debaser, Tame en Monkey gone to heaven mij wel wat rillingen. Een resem super nummers die op ons werden afgevuurd en die menig publieksmens ingewijd hebben in de wereld van de genialiteit. Ik denk dat we de set het best op de manier kunnen verwoorden.

    Jammer dat er op een gegeven moment 10 minuten niet gespeeld werd (tijdens bis-ronde al). We weten nu niet of het lag aan hen of aan iets dat misgegaan was op het podium, maar ik hoop stiekem op dat tweede. Anders zal ik hen helaas het metallica-stempeltje moeten toekennen (20 minuten het publiek laten applaudisseren. en dan nog 1 nummer spelen..). Sowieso was dit een van de toppers van mijn concertjaar 2009.

    18-10-2009 om 19:42 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.State of the union (een intermezzo)

    Dit bericht heeft weinig met cultuur te maken, maar ergens moest ik dit even kwijt, dus waarom niet hier...

    http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1014969/2009/10/13/LETTERLIJK-de-State-of-the-Union.dhtml

    Achter bovenstaande link bevindt zich de state of the union van onze allerliefste premier. Zeker even de moeite om te lezen, omdat het eigenlijk de visietekst van het Belgisch beleid is voor de volgende twee jaar. Laat het mij anders stellen, het is de geruststelling of de paniekzaaier waar u al lang op wacht, want het document vertelt waar het geld, dat nodig is voor de begroting, al dan wel of niet gehaald zal worden. Onderstaande alinea is een beschrijving van mijn eigen mening die ik gevormd heb na het lezen van het bestand. Dus best nu even de link aanklikken en even lezen wat de premier en zijn trawanten naar voor schuiven.

    mijn mening:
    Sta mij toe om, het gebeurt niet veel, eerst even stil te staan bij de positieve punten:
    ---- De visie (lees manier van oplossen van) op de economische crisis zit goed. De uitgewerkte noodplannen voor banken en de maatregelen die getroffen zullen worden, laat ons hopen, om gedupeerden te vergoeden zijn ok.
    ---- De hervorming binnen het justitiewezen, die broodnodig is, zal er redelijk snel komen, wat op zich positief is, als we zien wat de laatste maanden is gebeurt. Toch hoop ik dat het verder gaat dan een consensus, en dat de hervorming ook de wortels even aanpakt.
    ---- In de economie zal worden geïnvesteerd. Ook zullen banen in de welzijnssector worden bijgevormd. Op zich een goed punt.

    Het negatieve dat ik heb gezien:
    ---- De kerncentrales die open zullen blijven tot 2025.. op zich een schande. De geleverde inspanningen inzake alternatieve groene energievormen zijn zeer ondermaats en zullen zo te zien wel nog even op de lange baan worden geschoven. Helaas, zullen wij waarschijnlijk binnen hier en enkele jaren, tot het besef moeten komen  dat onze plijster-politiek niet werkt.
    ----Zowel de banken als de energieleveranciers zullen een grote bijdrage moeten leveren om het begrotingstekort op te vullen. Zij zullen het waarschijnlijk ook wel ergens doorrekenen, en op die manier zal het waarschijnlijk weeral de gewone burger zijn die zal mogen opdraaien voor de kosten.

    Een zielig feit als je ziet hoe meer en meer mensen moeten knokken om mee te kunnen draaien in onze prestatie-gerichte maatschappij. Zij moeten nu reeds pompen of verzuipen, want meer en meer mensen beginnen te lijden onder deze vorm van pijnigend, denigrerend kapitalisme. En laat mij via deze weg dan ook eens een dankwoordje betuigen aan de paniekzaaiende topmedia bedrijven, die reeds een jaar terug met veel plezier bijdroegen tot deze economische crisis. Zij waren het die van de bult een cirkel maakten, en die de cirkel dan ook in stand hielden en houden. Wordt het niet eens tijd dat zij hiermee stoppen? Maar kom, dit zou mij net iets te ver afleiden van de topic van deze blog.

    Zie dit dus als een intermezzo, een verplicht neer te pennen stuk, over een onderwerp dat bij mij toch wel redelijke vraagtekens oproept..

    groetjes Sander

    13-10-2009 om 19:22 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals te lezen staat op de rechterkant van deze blog, ben ik dus Sander Nolf. Ik studeer sociaal-cultureel werk aan de Howest, afdeling Renaat de Rudderlaan (Kortrijk).

    Deze blog ligt in het verlengde van die opleiding sociaal-cultureel werk. Het wordt een portfolio, een vorming van een eigen visie, voor het vak cultuur en beleid. De bedoeling is dat ik enkele keren per week een post plaats op dit blog, om zo tegen eind december mijn visie inzake cultuur en cultuurbeleid wat te hervormen en vooral verbeteren.

    De berichten die ik zal plaatsen, kunnen vele verschillende vormen aannemen. Zo heb ik nu reeds een basis idee van wat voor berichten ik hier zal plaatsen, gaande van schoolopdrachten tot cultuurrecensies en reacties op actualiteit. Alvast bedankt voor het bezoeken van deze blog.

    groetjes Sander

    11-10-2009 om 19:08 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Over mijzelf
    Ik ben Sander
    Ik ben een man en woon in Ieper () en mijn beroep is Student SCW.
    Ik ben geboren op 25/08/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Muziek, hypnoiz, polyfinario, ....
    Ik Ben Sander, student 2 SCW aan het Hiepso te Kortrijk. Deze blog dient dan ook voor deze opleiding.
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs