analyse van het lokaal Cultuur beleidsplan (Ieper)
Analyse cultuurbeleidsplan
Stad Ieper 2008-2013
Erfgoed
Het spreekt voor zich dat in
een stad als Ieper erfgoed redelijk aan bod komt. De woelige geschiedenis van
de stad geeft immers genoeg stof inzake erfgoed. Een beknopt overzicht van het
erfgoedbeleidsplan:
Ieper heeft 5
eigen musea:
Het in Flanders
Fields museum
Het Stedelijk
museum
Het hotel-museum
Arthur Merghelynck
Het museum
Godshuis Belle
Het
onderwijsmuseum
Het documentatie
centrum voor de Ieperse Musea verzamelt vooral informatie rond de Wereldoorlog.
De dienst musea
werkt momenteel aan een beleidsplan rond die Ieperse musea.
v
Stadsarchief:
Veel archieven
gingen verloren in WOI.
Sinds vorige
beleid is archivaris aangeworven.
Er wordt een
groei in bezoeken waargenomen.
v
Erfgoedcel:
Heeft als opdracht
het erfgoedprofiel te verbreden en de bewustwording en participatie aan erfgoed
van de Ieperling te verbeteren.
De cel werkt aan
een erfgoedbeleid voor de stad Ieper
Oprichting ervan
stond in het vorige cultuurbeleidsplan, en si een van de grootste successen.
v
Monumentenzorg, landschapszorg en archeologie:
40 monumenten, 2
dorpszichten en 3 landschapszichten
Beheer van stadspatrimonium
: werkgroep Vestingen, staf-coördinator verantwoordelijk, groendienst voert de
werken uit.
Dienst
Ruimtelijke ordening en leefmilieu, Dienst milieu-educatie en de groendienst
zijn verantwoordelijk voor de landschapszorg.
Archeologie: 2006 werd een intergemeentelijke archeologische
dienst opgericht. (door CO7) .Dit is een integemeentelijk cultuureel
samenwerkingsverband.
§
Taken: beleidsvoorbereiding en opvolging, tereinwerk en
sensibilisatie en stimulansen aanreiken.
v
Particuliere erfgoedactoren:
Er zijn nog een
zestal actoren op particuliere basis: vb: de Commonwealth war graves
Commission, The Last Post Association
Kunsten en de sociaal-culturele sectoren:
Publieke
actoren:
Cultuurcentrum Ieper (CCI):
In vorige beleid
: aanleg naar nieuwbouw cultuurcentrum aan het station van Ieper. De laatste
jaren was het behelpen met wat verouderd materiaal.
Een derde
cultuurfunctionaris werd aangenomen, een administratief personeelslid dekt amper het tekort. Om personeel beter en
zelfstandiger te laten functioneren werd veel gespendeerd aan vorming.
Finnancieel was
er ademruimte er kon meer worden geinvesteerd in imagovorming en promotie. Ook werden nieuwe
projecten opgezet ( De gevleugelde stad Ieper) en konden oudere beter
uitgebouwd worden (Stadsfestival).
Cultuurparticipatie:
Het Ieperse CC
probeert zoveel mogelijk de participatie te bevorderen. Meer promotie en
bekendmaking, speciale acties voor jongeren, heel wat gratis evenementen, ...
Wel klachten van
beperkt rekruteringsgebied : taalgrens en omringd door grotere cultuurcentra.
Cultuurspreiding:
Aanbod zaal
kende stijging, maar zit nog altijd binnen het theaterseizoen.
In de zomer meer
gebruik gemaakt van de mooie sites in de stad.
Heel wat
activiteiten in samenwerking met andere organisaties, scholen... CCI zorgt dan
voor ondersteuning in de zaal.
Gemeenschapsvorming:
Campagne: wij
hebben plaats voor u
Het CCI gaat er
elk jaar op vooruit, zowel in activiteiten als in bezoekersaantallen.
Veel promotie
gemaakt bij jongeren en scholen om participatie te vergroten.
Stripotheek werd
een feit.
Collectie is
immens gegroeid tijdens laatste beleidsperiode (vooral AVM)
Informatievoorziening:
Spreidingpogingen
gestaakt wegens gebrek aan vestingen. Wel meer en meer mobiele uitleenposten
met scholen en organisaties. (IBL)
Digitale
bibliotheek beperkt tot online catalogus.
Educatie:
Samenwerking met
scholen (lager en secundair) is sterker en meer gestructureerd geworden.
stevige bijdrage
aan het begrip levenslang leren:
promotie- en
wervingspunt voor alle aanbieders van educatie.
Ontmoeting en ontspanning:
blikvangers,
aandachtstrekkers en activiteiten die bij voorkeur socialiserend werken
(verwendag, quiz, poëtische fiets- en wandeltochten ).
Proeve tot conclussie:
§
Bijzondere
aandachtspunten voor het nieuwe beleidsplan:
Huis van
cultuur en informatie
¨
Bijzondere
aandacht voor digitale bibliotheek
¨
Evolutie naar
informatie-bemiddeling
¨
Blijvende
aandacht voor evenwicht: cultureel belangrijk/ontspanning/ informatief
Klantgericht
werken
¨
Klantvriendelijke
ontsluiting en opstelling
¨
Nieuwe
technologieën: RFID (Radio Frequency Identification)
¨
Bibliotheekinstructie
en -introductie
¨
Plaats voor
ontmoeting
Bibliotheek
als Open Leer Centrum
¨
Informatiepunt
voor alle leren in Ieper
Netwerking
¨
Lokaal,
regionaal, provinciaal en landelijk: meespelen in samenwerking en afstemming
JOC Ieper:
vzw JOC Ieper is
een stedelijke vzw en streeft ernaar het welzijn binnen de vrije tijd van de
jeugd in Ieper en de Ieperse regio te verzorgen en te verhogen.
De jeugddienstwerking onderhoudt de
beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende functie van het jeugdbeleid van de
Stad Ieper en ondersteunt de Ieperse particuliere jeugdinitiatieven.
De jeugdhuiswerking biedt de jeugd een
alternatief voor het commerciële circuit met een uitgebreid aanbod van ontmoeting,
sociaal-culturele activiteiten en diensten.
De speelpleinwerking organiseert tijdens
vakantieperiodes op de site Froidure (in de Sport- en recreatiezone aan de
Leopold III-laan) speelpleinplezier voor kinderen vanaf 3 jaar en 12 plussers.
Lokaal steunpunt vrijwilligerswerk:
Opgericht in
vorige beleidsplan en positief geëvalueerd.
Opdracht:
het
inventariseren van de lokale behoeften rond vrijwilligerswerk en het verzorgen
van gerichte prospectie
het promoten van
het vrijwilligerswerk en het verzorgen van gerichte communicatie in de eigen
stad
het actief
samenbrengen van vraag en aanbod in het lokale vrijwilligerswerk
het verzorgen
van een informatie- en adviesfunctie voor vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld het
wettelijk en juridisch kader)
Internationale
werking en uitwisseling:
Met twee steden
Wa (Ghana) en Gjilian (Kosovo).
Ieper Vredestad belangrijk! Een ontwikkeling is het internationaal secretariaat van Mayors for Peace dat
sinds 2006 in Ieper gevestigd is.
Met de
organisatie van het maandelijkse Multiculturele café in de Spiegel doet de
dienst vrede en ontwikkeling ook aan intermenselijke internationale
uitwisseling in Ieper zelf. Voor 15 nieuwkomers en migranten een goede manier
om elkaar maar ook meteen een aantal Ieperlingen te leren kennen.
Particuliere
Actoren:
Stedelijke cultuurraad Ieper:
Alle Ieperse verenigingen
die een culturele werking kunnen aantonen, alsook geïnteresseerde individuele burgers
beschouwd als deskundigen inzake cultuur kunnen lid zijn van deze adviesraad.
doel :
het bevorderen
van een integraal cultuurbeleid
advies over
het cultuurbeleid
toekennen van de
subsidies
kan voor
uitzonderlijke culturele prestaties een projecttoelage toekennen
De cultuurraad
is vooral gericht op (traditionele) verenigingen, telt weinig individuele
deskundigen in de rangen, heeft weinig aandacht voor jong talent, en treedt nog
te weinig naar voren als stimulator (van vernieuwing, van samenwerking, )
v
Cultuurspreidende verenigingen
v
Muziekverenigingen:
groot aanbod aan
amateurkunstenverenigingen die muziek brengen (20-tal)
v
Toneel- en dansverenigingen:
negental
toneelverenigingen en diverse dansverenigingen actief (meestal commercieel)
v
Verenigingen voor beeldende kunsten, beeldexpressie en film
Slechts 4-tal
v
Socio-culturele verenigingen:
hebben in het
algemeen een gemeenschapsvormende, culturele, maatschappelijke activerings- en
educatieve functie.
Meestal
gespecialiseerd in thema
70-tal in ieper
v
Individuele kunstenaars
v
Specifieke initiatieven (een greep uit):
Ieperfest:
Georganiseerd door de Vortn Vis, reeds 20 tal
jaar. Een hoogwaardige internationale hardcore reputatie (in augustus gaat het
door).
Dynamo:
Laat jonge allochtonen kennis maken met Ieperse
jongeren en omgekeerd. Dit ligt redelijk stil wegens sterfte van de oprichter 2
jaar geleden.
Kunst-
en cultuureducatie:
v
Deeltijds Kunstonderwijs (DKO):
Stedelijke Academie voor Muziek en Woord
(SAMW):
§
participatie van volwassenen toeneemt
§
Door de SAMW worden geregeld activiteiten
georganiseerd, zoals leerlingenconcerten, pianomarathons, een concert
hedendaagse muziek.
§
Is sinds 2009 ondergebracht op de
picanol-site
Ø Stedelijke
Academie voor Beeldende Kunst (SABK):
§
werkt steeds rond een jaarthema
Visie:
v Ieper, stad vol cultuur:
Cultuur
blijft een basiselement in het stedelijk beleid.
Drempelverlagend
werken noodzakelijk
Breed
cultuuraanbod blijven brengen
cultuurbeleid
wordt verder op een integrale en geïntegreerde manier uitgebouwd.
v Een culturele evolutie:
De
bibliotheek, het stadsarchief, de academie voor muziek en
woord en de academie voor beeldende kunst nemen in 2009 hun intrek
in hun nieuwe gebouwen op de voormalige Picanolsite.
Het
cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum en Argos bouwen
in 2010 een nieuw centrum nabij het station.
Het
In Flanders Fields Museum breidt uit en verbouwt in de Lakenhallen, het documentatiecentrum
en het Bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek krijgen een
gemoderniseerde huisvesting in de Lakenhallen.
Het Stedelijk
Museum en het Museum Belle Godshuis worden samengebracht in een
nieuw museum. Ondertussen wordt een depot voor de musea gerealiseerd.
Doelstellingen:
Strategische doelstelling 1: Ieper
is een actieve stad met een ruim kwalitatief
cultureel
aanbod voor iedereen
v
Operationele doelstelling 1.1: Ieper heeft een wervend en wervelend
profiel dat zowel de inwoners als de bezoekers aanspreekt
De stad Ieper
werkt aan zn profiel van actieve stad met een rijk verleden. Een stad die
bruist van het leven, met een gevulde activiteitenkalender waar zowel de
inwoner als de bezoeker zich in kan terugvinden.
v
Operationele doelstelling 1.2: Ieper heeft een breed cultureel aanbod:
CC Ieper:
zorgt voor brede eigen programmatie, werkt samenwerkingsgericht, behoud haar
ondersteunende functie.
Bibliotheek:
open huis van cultuur en informatie, aandacht naar uitbouw collectie, uitbouw
digitale bibliotheek,
Het Ieperse jeugdbeleid: JOC Ieper probeert zoveel mogelijk jongeren te
bereiken met brede programmatie, op infrastructureel vlak zorgt de nieuwbouw
samen met het CCI en Argos voor nieuwe mogelijkheden en uitdagingen.
Stedelijke
Academie voor Muziek en Woord en de Stedelijke
Academie voor Beeldende Kunst: bieden
breed cultureel-educatief aanbod aan, alle leeftijdsgroepen, moeten plaats
innemen binnen cultuur in de stad.
Stedelijke
Musea en de Dienst Toerisme: zorgen
voor een goede ontsluiting van het historisch erfgoed.
Erfgoedcel: mensen
samenbrengen rond erfgoed, ontwikkelen breder erfgoedprofiel voor Ieper,
sensibiliserend optreden voor erfgoed in nood, ontwikkelen structureel en
integraal erfgoedbeleid.
Stadsarchief: toegankelijker maken
Ieper : Culturele
centrumstad van de Westhoek:rol
vervullen.
v
Operationele doelstelling 1.3: het cultuuraanbod heeft een lage drempel:
een
laagdrempelige en democratische toegang tot informatie, kennis en cultuur.
voldoende aandacht
voor kansengroepen zoals mensen in armoede, personen met een handicap,
gedetineerden, etnisch-cultureel diverse groepen en gezinnen met kinderen.
Grootschalige en
laagdrempelige evenementen zorgen voor een publieksverbreding
actief gewerkt
rond vorming, toeleiding naar het cultuuraanbod en levenslang leren.
Zowel bib als
CCI moeten meer streven naar het bereik van de mensen. Lagere inkomsprijzen,
uitleenprijzen,..
v
Operationele doelstelling 1.4: er is een ruime, kwalitatieve
cultuurcommunicatie en promotie:
De ieperling krijgt voldoende bereikbare informatie over cultuur
doordachte wijze promotie gemaakt voor culturele evenementen, zowel via
meer traditionele kanalen als via de nieuwe media.
Strategische
doelstelling 2: Ieper is een gezellige stad met boeiende
Gemeenschappen:
v
Operationele doelstelling 2.1: de culturele verenigingen blijven een
goede,
flexibele
en dynamische ondersteuning genieten:
culturele verenigingen worden zo veel als mogelijk in de watten gelegd
(door zowel beleid als ondersteunende organisaties).
Eis van stad: de verenigingen brengen cultuur, en ze brengen mensen samen
.
flexibel en open beleid, om tijdelijke initiatieven kansen te bieden.
v
Operationele doelstelling 2.2: de culturele actoren vinden en bevruchten
elkaar:
Samenwerking en netwerking zijn en blijven sleutelwoorden in het
cultuurbeleid.
Zowel CCI en Bib gaan de komende jaren actief op zoek naar partners voor
eventuele samenwerkingen.
Strategische
doelstelling 3: een culturele revolutie zorgt voor een culturele explosie
Tegen 2014 is er een nieuwe infrastructuur voor de bibliotheek,
het stadsarchief, de academie voor muziek en woord, de academie voor beeldende
kunst, het cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum, Argos, het In Flanders
Fields Museum, het Stedelijk Museum, het Museum Belle Godshuis, het
documentatiecentrum, het bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek.
De nieuwe aangepaste, functionele, toegankelijke en uitnodigende
infrastructuur voor al deze diensten zorgt voor een nieuw cultureel élan. De
infrastructuur moet de andere doelstellingen helpen realiseren.
Music for Life ==> A way to change the world ....(a little bit)
Music For
life
Het wordt stilaan een gewoonte. Eind december in een of
andere Belgische grootstad wordt een glazen huis neergepoot, waar dan drie
jongelingen van STUBRU 5 dagen gaan verhongeren en plaatjes draaien voor het
goede doel. Een media stunt, ja dat is het, maar een media stunt waar ik mij
volledig in kan vinden omdat het ook effectief iets uithaald. Ze gaan hun best
doen voor zaken waar zijzelf niet of zeker niet veel mee in contact komen. En
het helpt, mensen gaan al vlugger in hun zakken tasten als het een BV is die
het hen vraagt.
Het hele prachtige aan deze media stunt is dat cultuur, in
dit geval muziek, als middel wordt gebruikt om ergens een probleem in de wereld
wat te verzachten. Mensen voelen zich via dit radiostation verbonden met de strijd
en voeren hem dan ook mee. Waarom kan dit niet meer gebeuren? Waarom zou
cultuur nu net niet de wereld kunnen veranderen. Ikzelf geloof nog steeds in de
kracht van cultuur als een wereld veranderend middel, en ik zal ook dit jaar mijn
steentje bijdragen tot deze actie!
De talloze acties komen nu weer op gang. Gaande van een
evenement als Frietrock, tot een Music for Life lied, tot een karaoke in de
hogeschool van Kortrijk. Je noemt iets op en ongetwijfeld doen ze het wel eens
om geld op te halen voor Music For Life. Dit jaar voeren de Stubru mensen een
strijd tegen malaria. Thomas De Soete, peter van de actie, ging in Burundi de
situatie zelf bekijken, en kwam terug met heel wat verhalen. Dus zoek maar al
gereed uw kleingeld samen, sneller dan je denkt zullen mensen staan rammelen
aan je deur om Music for Life te steunen.
een eerste deel van de beleidnota cultuur 2009-2014 onder de loep genomen
Wat betreft nu die beleidsnota
Cultuur 2009-2014 van mevrouw Joke Schauvliege?
De grote lijnen die doorheen
het cultuurbeleid zouden moeten lopen de volgende jaren zijn zeker niet
mis. Zo hebben we natuurlijk de participatie verhoging, iets wat zeker als een
grote prioriteit moet worden aanzien. Ook het belang van de E-cultuur wordt
onderstreept. De competentie gerichte factor in een cultuurbeleid is ook positief,
de lijn tussen vrije tijd en werk mag immers wat meer vervagen, immers elke van
onze leefwerelden beïnvloeden elkander, en zo ook cultuur. Competenties die
in het culturele leven aan bod komen mogen gerust ook wat meer terugslag vinden
binnen de rest van ons dagelijks leven.
Vanaf hier ga ik deel per
deel van de beleidsnota even grondig onder de loep nemen en mijn mening er
natuurlijk bij vermelden. Elk onderdeel dat de minister behandelt en dat ik
relevant vind om te bekijken zal hieronder dan ook aan bod komen.
Omgevingsanalyse omtrent cultuur en cultuurbeleid. Hoe
staat het er nu voor?
De minister wijst er terecht
op dat heel wat onderdelen van onze
cultuur nog veel te weinig in kaart gebracht zijn en dat zit zeker noodzakelijk
is. Er is inderdaad nood aan het beter in kaart brengen van alle deelterreinen,
zodat het beleid op zich ook beter kan gebeuren. Toch moet dit in kaart brengen
van het gehele cultuurverschijnsel niet als de prioriteit aanzien worden.
Ook het wijzen op het feit
dat meer participatie nodig is is uiterst terecht. Doch, de vinger wijzen naar
de vorige minister van Cultuur kan niet. Een beleid kan immers op 5 jaar tijd
niet zo heel veel veranderen. Werk maken van participatie van zoveel mogelijk
mensen uit zoveel mogelijk groepen uit onze samenleving zal een werk zijn van
lange adem. De e-cultuur wordt ook terecht aangehaald, al komt het over tot mij
alsof dit zich enkel beperkt tot het deelterrein erfgoed.
Ook op de onderdelen
internationalisering van het cultuurbeleid, en cultuurmanagement kan ik het
redelijk vinden. Vermenging van privé partners met culturele aangelegenheden
zal waarschijnlijk noodzakelijk worden in de toekomst. Een cultuureconomie zal
moeten ontstaan om de culturele sector te kunnen blijven ondersteunen. En deels
gebeurt dit nu ook al.
Wat zijn de strategische doelstellingen van het beleid
voor de volgende jaren?
Betreffende het voeren
van een duurzaam beleid?
Er moet meer onderzoek
gevoerd worden naar verschillende nieuwere deelterreinen van onze Vlaamse
cultuur. De beslissingen die in het cultuurbeleid genomen worden moeten volgens
minister Schauvliege ook met het oog op later zijn, dus duurzaamheid is belangrijk.
Tevens moet de documentatie en de onderzoeksresultaten veel meer toegankelijk
gemaakt worden voor het werkveld zelf. In de grote beleidslijnen die de
minister voordraagt inzake een duurzaam beleid kan ik mij dan ook wel redelijk
goed vinden. De beleidsnota blijft wel heel vaag omtrent de manier waarop dit
zal moeten gebeuren.
Betreffende de
participatie en diversiteit als motoren voor vernieuwing.
De minister wijst terecht op
de grote nood aan meer participatie. Ook de uitdaging die zij stelt naar alle
actoren die met cultuur te maken hebben om vanuit die diversiteit te werken
naar een vernieuwing van het cultuurlandschap. Een cultuurlandschap die meer en
meer probeert open te staan voor iedereen van de bevolking. De kaarten worden
in de handen gestoken van al die actoren, en de minister verwacht dat een
diversiteitsbeleid ook vanuit henzelf ontstaat. De sector wordt mede-eigenaar
van het beleid, wat op zich wel een redelijk positief punt is. Immers het zijn
de actoren die weten waar het schoentje knelt, en het zullen ook zij zijn die
er de beste oplossing voor zullen vinden. Ook kijkt de minister in de richting
van de kansengroepen zelf om hun steen bij te dragen tot een
diversiteitsbeleid. Communicatie tussen de actoren zal dan ook noodzakelijk
zijn. Op zich heb ik weinig op te merken omtrent deze doelstelling. Ik denk wel
dat deze overlegstructuur haalbaar is, maar ik hoop dat het er ook effectief
van komt.
Betreffende het
bevorderen van de e-cultuur en de digitalisering.
Vermits dit onderwerp zoveel
aan bod komt in de beleidsnota moet onze nieuwe minister het wel als heel
belangrijk aanzien. E-cultuur staat voor een verandering die onze cultuur
ondergaat door de blijvende informatisering. De minister wil de nadruk leggen
op een blijvende verbintenis tussen cultuur en technologische vooruitgang. Meer
en meer zal moeten worden ingestapt op deze informatisering, met het oog op een
behoud van onze cultuur. En dan waarschijnlijk volgens de minister vooral
inzake erfgoed. Ook de toegankelijkheid wordt verondersteld erop vooruit te
gaan via deze manier.
De minister zal proberen om
de instellingen te voorzien in hun noden omtrent de e-cultuur en de verdere
digitalisering van het hele cultuur landschap. (een voorbeeld is de
bibliotheken). Echter wijst ze er ook terecht op dat door die informatisering
er alweer een drempel gelegd wordt, en dat zo een zo hoog mogelijke
participatiegraad weer in het gedrang komt. Ook dit zal ik moeten
onderschrijven als terecht. Al denk ik niet dat dit de gedrevenheid van de
minister in de weg zal staan.
Betreffende het
stimuleren van competentieverwerving en waardering
Er moet meer geïnvesteerd
worden in de talenten van zowel jongeren als anderen via enerzijds cultuur,
maar ook via andere beleidsdomeinen. De zelfontplooing, via bijvoorbeeld
competenties in cultuur, zorgt sowieso voor een beter welbehagen van de mensen.
De minister wil over de beleidsdomeinen heen samenwerken om te streven naar een
bepaald competentiemodel, opdat iedereen de kans zou krijgen om levenslang te
blijven leren. Via die competenties moeten gelijk welke leeftijdsgroepen in
staat zijn de uitdagingen van hun leeftijdscategorie wat beter aan te kunnen.
Ook de erkenning van die
competenties, aangeleerd op informele vlakken als het culturele leven, moet
bekeken worden. Ook het brede leer-concept zal in het beleid van de minister
een belangrijke rol gaan spelen. Er moet zowel gekeken worden in de reeds
bestaande samenwerkingen en trajecten alsook nieuwe bronnen aangeboord worden
met het oog op een competentiegericht beleid. Ook het ijveren naar een breder maatschappelijk
bewustzijn omtrent cultuurcompetenties is een van haar doelstellingen.
Ik stel mijzelf dan wel de
vraag of je met heel wat moeilijke woorden ook effectief iets zal bereiken. Er
is een noodzaak aan erkenning van competenties verworven in dit beleidsterrein en
andere, maar wordt dit gedragen door iedereen? Het is wel zeker dat om
bijvoorbeeld kansengroepen wat te emanciperen er zeker gebruik kan gemaakt
worden van deze competenties.
Betreffende de aandacht voor
cultuurmanagement en een cultuureconomie
De minister wil blijven
voortwerken aan een professionalisering van de culturele sector, ze wil blijven
inoveren en verbeteren. Iets wat ik zeker niet teniet zal doen. Ze wil op zoek
gaan naar een betere manier om de effectiviteit van culturele werkingen onder
de loep te kunnen nemen, en zo ook via deze weg de minpuntjes in de culturele
sector eruit gaan halen. Een verantwoording naar de samenleving vindt de minister
uiterst belangrijk, want immers is het de samenleving die betaalt voor de
culturele sector. Zij moeten dus ook de resultaten kunnen zien.
Betreffende het
versterken van een internationaal cultuurbeleid
De
minister wil de nadruk leggen op een participatie van de Vlaamse culturele
sector aan een Europese cultuur. Ikzelf kan mij hier moeilijk in vinden.
Sowieso vind ik het idee van een gezamelijke Europese cultuur al redelijk
beangstigend, want enkele lijnen ervoor in de beleidsnota zit mevrouw de
minister nog te gooien met begrippen als een belang aan diversiteit etc. Ik
stel mijzelf de vraag wat er te winnen valt bij een globaal Europese cultuur. Is
de eigenheid van de cultuur die iedere staat van de EU bezit, niet net zo
charmant? Moet iedereen in eenzelfde saaie pas gaan lopen?
Natuurlijk
zijn er wel (budgetaire) voordelen aan een stijging van cultuur over de grenzen
heen, toch vind ik dat cultuur als beleidsdomein zeker moet blijven bij de
regios om zo beter te kunnen beantwoorden aan de noden van de bewoners
specifiek. Onze minister vind een buitenlands imago heel belangrijk, net iets
te belangrijk als je het mij vraagt.
Betreffende
een eco-cultuur:
De
minister, die tevens ook de beleidsdomeinen natuur en milieu onder haar
bevoegdheid heeft, zet nog even het belang van ecologisch verantwoord
omspringen in de verf. En gelijk heeft ze. Als het er nieuwe gebouwen worden
gezet, zou er sowieso rekening moeten gehouden worden met een bepaalde ecologische
verantwoordelijkheid. Dit zou natuurlijk moeten doorgetrokken worden naar alle
beleidsdomeinen.
Dit
deel wordt gegarandeerd nog vervolgd met een sectoriaal beleid dat de minister
naar voren schuift. Het sectoriaal beleid zal ik dan ook later onder de loep
nemen.
Onderstaande tekst is een beschrijving van 8 van de steunpunten van de sociaal-culturele sector. Hun website wordt kort besproken en hun doelstellingen of missie komt ook aan bod.
De Steunpunten van het
sociaal-culturele werkveld
Socius
Socius is
het Steunpunt voor sociaal-cultureel volwassenenwerk, en heeft een overeenkomst
met de Vlaamse regering om het erkende/gesubsidieerde sociaal-cultureel
volwassenenwerk te ondersteunen. Als kerntaken heeft het
praktijkondersteuning,parktijkontwikkeling en communicatie. Maar lees het
onderdeel praktijk als methodiek. Al deze kerntaken worden door Socius
uitgevoerd in overleg met het werkveld en de sociaal-cultureel werkers.
In het
Socius e-zine van oktober 2009 staat een heel interresant artikkel over
leesmateriaal voor de sociaal-cultureel werker. Socius bekeek een heel aantal
publicaties over het sociaal-cultureel werk van iets dichterbij, en vormde een
soort van overzicht van interresante werken.
Steunpunt
Jeugd is het kennis- en expertisecentrum over jeugd,jeugdwerk en jeugdbeleid.
Ze ondersteunt alle actoren die met kinderen, jongeren en hun organisaties
bezig zijn, met als doel het versterken van de positie van kinderen, jongeren
en het jeugdwerk in de samenleving. Ze is ook gesubsidieerd door de Vlaamse
overheid.
In de
Jet-update, een nieuwsbrief over het JET-congres (een tweedaags congres over jeugd,
jeugdsector en het jeugdbeleid) van het Steunpunt Jeugd, staat deze maand een
aankondiging voor een gesprek over de nieuwe visietekst inzake alles met jeugd.
Daar zal een eerste versie worden voorgelegd aan jongeren, sociaal-cultureel
werkers en andere om ook hen inspraak te verlenen in deze toekomstvisie.
Muziekcentrum
Vlaanderen is het steunpunt voor het hele Vlaamse muzikale landschap. Ze
ondersteunt hen in de vorm van promotie (zowel buitenland als binnenland),
informatie (via online databank en nieuwsbrief), advies, begeleiding en
overleg.
Op hun
website is heel wat te vinden rond het Belgische muzieklandschap. Dit gaat van
alle nieuwe releases tot een heel infoplatform over beleid enz. . Het is een
uiterst ideale site voor wie op zoek is naar muzikaal talent uit eigen streek,
voor wie ondersteuning zoekt met zijn band, voor wie een concert wil
organiseren, en ga zo maar verder!
BAM is het
Vlaamse steunpunt voor beeldende, audiovisuele en mediakunst. anuit een grondige kennis van sector
en beleid verstrekt het informatie, bevordert het ontwikkeling, samenwerking en
netwerking en gaan ze in dialoog met verschillende overheden.
Op hun site
is er o.a. een databank met gegevens van personen, groeperingen en creatis uit
de sector. Er is ook heel wat informatie te vinden over heel uiteenlopende
onderwerpen uit de sectoren die BAM ondersteunt. Er is ook heel wat informatie
te vinden over activiteiten, over mensen in het buitenland,...
Werken in
op een vraag van de Vlaamse overheid, om te proberen meer mensen aan cultuur te
doen participiëren. Hun voornaamste taken zijn informeren en stimuleren. Het
informeren gebeurt op 3 niveaus. Het eerste niveau is een Uitnetwerk dat voor
iedere gemeente een aparte agenda met de culturele activiteiten wil zijn. Op
het tweede niveau zit de UiTdatabank. Daarin kan je heel wat culturele
activiteiten van over heel Vlaanderen vinden. (UiTinVlaanderen.be) Op
het derde niveau vinden we het infokanaal voor kinderen, de Vlieg.
Op hun site
vind je dan ook heel wat publicaties inzake cultuur over bijvoorbeeld hoe je de
cultuurparticipatie van bepaalde groepen uit onze samenleving kan vergroten.
Nog heel wat andere thematieken komen aan bod in de grote lijst van literaire
werken op Cultuurnetvlaanderen.
FARO is het
Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. De organisatie wil bijdragen tot een
democratische en open samenleving, ijvert voor een duurzame zorg en ontlsuiting
van het erfgoed, ondersteunt het erfgoed werkveld en communiceert met de
overheden. Ze staat ook in contact met een ruim internationaal netwerk.
Op hun
sites zijn heel wat publicaties te vinden inzake cultureel erfgoed. Er is ook
een ruim overzicht van projecten, activiteiten en een bibliotheek met heel wat
info over erfgoed organisaties in binnen- en buitenland.
VOBK is de
belangenbehartiger en het overlegplatform van professionele organisaties in het
domein van de beeldende, audiovisuele en mediakunst en de professionele musea.
Ze is een spreekbuis naar de overheden toe, ze is een aanspreekpunt voor haar
leden en organiseert samen met haar leden debatten over beleid.
Op de
website staat heel wat informatie over musea en organisaties. Ook de
standpunten van het VOBK zijn er te vinden. Opvallend is wel dat deze
organisatie heel veel bezig is met de politieke aangelegenheden van haar
doelstellingen. Er is op de site ook een databank met informatie voor leden van
het VOBK.
Het forum
heeft als missie het stimuleren van overleg
tussen de 9 pijlers. Ze behartigt ook de belangen van de hele
amateurskunstensector in Vlaanderen. Ze helpt hen subsidies te vinden (zowel
Europees als Vlaams) bezorgt hen via
studiedagen en workshops ook heel wat informatie.
Op de
website vinden we heel wat informatie over amateurskunsten in het algemeen, de
9 pijlers, de projecten en vormingen en heel wat praktijkvoorbeelden. Er is ook
een heuse subsidiewijzer, die organisaties moet helpen om het maximum aan
subsidies te bemachtigen.
De persoonlijke doelstellingen voor het partim Cultuur & Beleid
Doelstellingen die ik wil bereikt hebben
na afloop van de cursus cultuur & beleid
Na enkele weken beginnen de doelstellingen, die ik wil
bereiken via het vak cultuur en beleid, eindelijk wat vorm te krijgen. Ik heb
ze opgedeeld per alinea.
De eerste doelstelling is voor mij persoonlijk ook de
belangrijkste doelstelling. Het vormen van een visie inzake cultuur en
cultuurbeleid. Natuurlijk bezat ik voor deze cursus begon reeds een visie over
deze onderwerpen, toch was die visie ver van gedetailleerd en waarschijnlijk
nog veel minder onderbouwd. Over enkele onderdelen van cultuur was hij dan
misschien wel onderbouwd, toch had ik bij vele simpele aspecten van cultuur en
beleid totaal geen visie, gewoon al omdat ik er nooit over nagedacht had.
Ook details leren over het cultuurbeleid in ons kleine
landje is een leuke doelstelling. Het cultuurbeleid in België, dat overigens in
heel wat domeinen werd opgesplitst, is iets wat je als sociaal cultureel
werker moet begrijpen. Het beleid moet transparant zijn voor jezelf, en dat
moet er voor zorgen dat je er dan ook een visie over kunt vormen, en dat je ook
met anderen kunt praten over dat cultuurbeleid, en wie weet ooit wel zelf
meebouwen eraan.
Hoe mensen te laten participeren aan cultuur? Het antwoord
op deze vraag hoop ik tevens terug te vinden in deze lessen. Het klinkt eerder simpel, maar toch vrees ik
ervoor dat, om de grote meerderheid van het publiek te bereiken, er wel
degelijk grote inspanningen moeten worden geleverd. Wanneer ik dit terug koppel
naar mijn eigen vrije tijd, en in het specifiek HYPNOIZ, kan ik wel zeggen dat
die inspanningen noodzakelijk zijn, en dat veel van die inspanningen wanneer ze
niet goed gebeuren, een groot verlies van energie zijn.
Een even belangrijke vraag en een beetje in dezelfde trend als de
vorige: "hoe kunnen we cultuur gebruiken om bepaalde doelstellingen te bereiken?"
Wat is de beste manier om die cultuur ook effectief over te brengen en op welke
manier haal je er het meest profijt uit? Deze vragen leunen allemaal aan tegen
de methodieken van het sociaal culturele werk.Toch hoop ik dat het ook wat aan bod komt in het vak cultuur.
En natuurlijk de grote vraag voor ieder sociaal cultureel
werker: Kan cultuur de wereld redden?. Is cultuur een hulpmiddel bij het
redden van onze wereld en onze maatschappij. Kan het helpen de verzuring te
stoppen, mensen attent te maken op wereldproblemen en ga zo maar verder. Reeds op
dit moment heb ik het gevoel dat cultuur de wereld kan redden, toch weet ik nog
niet echt goed te verwoorden goed. En dit laatste zal ook het onderwerp zijn
van een van mijn volgende berichten hier in deze portfolio.
Mijn persoonlijke doelstellingen zijn zeer ruim
geformuleerd, omdat ik ook nog totaal niet weet in welke richting alles zal
evolueren. Wie weet zullen deze doelstellingen ook nog wat worden aangepast in
de loop van de volgende twee maanden.. Tussendoor zal ik proberen met wat
artikels enkele van deze vragen te beantwoorden of op zijn minst wat te
staven. Ik zal proberen om voor mijzelf al deze doelstellingen te bereiken,
natuurlijk in de mate van het mogelijk en in de mate van relevantie.
Deze recensie komt uit De morgen (klik op recensie om ze ook effectief te lezen) en bekijkt de passage van The Pixies, afgelopen woensdag in Vorst, even kritisch. Ik ben het over de grote lijnen met hen eens. Toch even snel mijn eigen bedenkingen bij het concert.
Zoals de reporter schrijft waren de meningen inderdaad redelijk verdeeld. De meeste mensen die in de arena stonden, zo ook mijzelf, vonden het concert veel beter dan diegenen die neerzaten op de tribunes. Vorst heeft sowieso een diepe indruk nagelaten op mij door zijn extreem goede klank. Niet zo heel veel van die grote zalen hebben ook effectief zo'n goeie klank.
Nu, terug naar de Pixies. De B-sides waren de drijfkracht achter deze tour, en toch kon het publiek ze wel smaken. Een persoonlijk hoogtepunt voor mij was "HEY", dat ondersteund door een leuke/simpele videoclip het nummer echt op zijn best deed aanvoelen. Natuurlijk gaven ook nummers als Debaser, Tame en Monkey gone to heaven mij wel wat rillingen. Een resem super nummers die op ons werden afgevuurd en die menig publieksmens ingewijd hebben in de wereld van de genialiteit. Ik denk dat we de set het best op de manier kunnen verwoorden.
Jammer dat er op een gegeven moment 10 minuten niet gespeeld werd (tijdens bis-ronde al). We weten nu niet of het lag aan hen of aan iets dat misgegaan was op het podium, maar ik hoop stiekem op dat tweede. Anders zal ik hen helaas het metallica-stempeltje moeten toekennen (20 minuten het publiek laten applaudisseren. en dan nog 1 nummer spelen..). Sowieso was dit een van de toppers van mijn concertjaar 2009.
Achter bovenstaande link bevindt zich de state of the union van onze allerliefste premier. Zeker even de moeite om te lezen, omdat het eigenlijk de visietekst van het Belgisch beleid is voor de volgende twee jaar. Laat het mij anders stellen, het is de geruststelling of de paniekzaaier waar u al lang op wacht, want het document vertelt waar het geld, dat nodig is voor de begroting, al dan wel of niet gehaald zal worden. Onderstaande alinea is een beschrijving van mijn eigen mening die ik gevormd heb na het lezen van het bestand. Dus best nu even de link aanklikken en even lezen wat de premier en zijn trawanten naar voor schuiven.
mijn mening: Sta mij toe om, het gebeurt niet veel, eerst even stil te staan bij de positieve punten: ---- De visie (lees manier van oplossen van) op de economische crisis zit goed. De uitgewerkte noodplannen voor banken en de maatregelen die getroffen zullen worden, laat ons hopen, om gedupeerden te vergoeden zijn ok. ---- De hervorming binnen het justitiewezen, die broodnodig is, zal er redelijk snel komen, wat op zich positief is, als we zien wat de laatste maanden is gebeurt. Toch hoop ik dat het verder gaat dan een consensus, en dat de hervorming ook de wortels even aanpakt. ---- In de economie zal worden geïnvesteerd. Ook zullen banen in de welzijnssector worden bijgevormd. Op zich een goed punt.
Het negatieve dat ik heb gezien: ---- De kerncentrales die open zullen blijven tot 2025.. op zich een schande. De geleverde inspanningen inzake alternatieve groene energievormen zijn zeer ondermaats en zullen zo te zien wel nog even op de lange baan worden geschoven. Helaas, zullen wij waarschijnlijk binnen hier en enkele jaren, tot het besef moeten komen dat onze plijster-politiek niet werkt. ----Zowel de banken als de energieleveranciers zullen een grote bijdrage moeten leveren om het begrotingstekort op te vullen. Zij zullen het waarschijnlijk ook wel ergens doorrekenen, en op die manier zal het waarschijnlijk weeral de gewone burger zijn die zal mogen opdraaien voor de kosten.
Een zielig feit als je ziet hoe meer en meer mensen moeten knokken om mee te kunnen draaien in onze prestatie-gerichte maatschappij. Zij moeten nu reeds pompen of verzuipen, want meer en meer mensen beginnen te lijden onder deze vorm van pijnigend, denigrerend kapitalisme. En laat mij via deze weg dan ook eens een dankwoordje betuigen aan de paniekzaaiende topmedia bedrijven, die reeds een jaar terug met veel plezier bijdroegen tot deze economische crisis. Zij waren het die van de bult een cirkel maakten, en die de cirkel dan ook in stand hielden en houden. Wordt het niet eens tijd dat zij hiermee stoppen? Maar kom, dit zou mij net iets te ver afleiden van de topic van deze blog.
Zie dit dus als een intermezzo, een verplicht neer te pennen stuk, over een onderwerp dat bij mij toch wel redelijke vraagtekens oproept..
Zoals te lezen staat op de rechterkant van deze blog, ben ik dus Sander Nolf. Ik studeer sociaal-cultureel werk aan de Howest, afdeling Renaat de Rudderlaan (Kortrijk).
Deze blog ligt in het verlengde van die opleiding sociaal-cultureel werk. Het wordt een portfolio, een vorming van een eigen visie, voor het vak cultuur en beleid. De bedoeling is dat ik enkele keren per week een post plaats op dit blog, om zo tegen eind december mijn visie inzake cultuur en cultuurbeleid wat te hervormen en vooral verbeteren.
De berichten die ik zal plaatsen, kunnen vele verschillende vormen aannemen. Zo heb ik nu reeds een basis idee van wat voor berichten ik hier zal plaatsen, gaande van schoolopdrachten tot cultuurrecensies en reacties op actualiteit. Alvast bedankt voor het bezoeken van deze blog.
Ik ben Sander
Ik ben een man en woon in Ieper () en mijn beroep is Student SCW.
Ik ben geboren op 25/08/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek, hypnoiz, polyfinario, ....
Ik Ben Sander, student 2 SCW aan het Hiepso te Kortrijk. Deze blog dient dan ook voor deze opleiding.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek