Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
30-06-2012
Proclamatie eindjaren
De proclamatie van de eindjaren op onze school ging door in het cultureel centrum van Aarschot. Alles was tot in de puntjes voorbereid en "af". Een aantal eerste jaars gaven een prachtige zangvoorstelling als afscheid aan de afgestudeerden. Ook de receptie achteraf in de gerestaureerde kapel zullen de laatstejaars nooit vergeten. Zo'n proclamatie doet me altijd wel iets, maar dit jaar omdat mijn dochter Ines mee de school verlaat was het toch zeker speciaal.
De geblinddoekte smaakproef bij project verse vruchtensla is steeds een zeer leuke les. Met zoveel verschillende smaken en meningen heeft de verslaggever van de groep het natuurlijk niet gemakkelijk.
Dit jaar was het mijn beurt om de route van onze fietstocht uit te stippelen, de route was 102km lang en maakte een grote lus rond Aarschot met vertrek en aankomst in Wilsele. 150 sportieve fietsers kwamen opdagen voor deze pelotonstocht en de zon was gelukkig ook van de partij. Dankzij de hulp van de motorrijders van de Leuvense politie moesten we nergens stoppen (enkel tijdens de bevoorrading natuurlijk) en liep alles van een leien dakje. De bevoorrading ging door op onze schoolcampus: zitplaatsen, toiletten, genoeg energievoeding en sportdrank, de meisjes van RedBull, ... meer kan een wielerliefhebber niet wensen. De voorbereiding voor de editie 2013 kan beginnen.
Eindelijk was het zover, de leerlingen brachten hun Da Vinci eindwerk binnen. Ik was reuze benieuwd en de resultaten overtroffen mijn verwachtingen. De opdracht was: maak in groep en zoveel mogelijk zelfstandig een technische uitvinding van Da Vinci na in recyclage materiaal en breng zelf een aantal verbeteringen aan. De groepjes kregen hiervoor een schooljaar de tijd en moesten dit ook kunnen presenteren dmv een powerpoint of filmpje, door tussentijdse deadlines te geven hield ik ze op spoor en op bepaalde momenten konden ze de techniekklas + materiaal gebruik en rekenen op de steun van de leerkrachten techniek (op eigen aanvraag). Een van de groepjes deed ook beroep op een opa houtbewerker die hun hielp bij het maken van een bootromp, die samenwerking zien we graag. Sommige realisaties vond ik zo goed dat ik ze instuurde voor een uitvinderswedstrijd, we wachten in spanning af.
Vorige week was het aan ons om als Comenius gastschool op te treden, we hadden gasten uit Slowakije, Spanje en Duitsland. Zondagavond was ik met een aantal collega's van Taxi dienst om leerlingen en leerkrachten in Charleroi op te pikken en in de gastgezinnen af te leveren. De rest van de week was meer dan goed gevuld om de deelnemers laten kennis te maken met Belgische tradities (ons Comenius onderwerp) en België zelf. Op het programma: bezoek en rondleiding in Aarschot, Brussel, kasteel van Horst - workshops van dans, djembé, koken, sport - lessen bijwonen - Afvaart van de Dijle per kano - ... De bezoekende leerkrachten konden hun ogen niet geloven: zij hebben één digitaal bord per school, wij hebben er één per klas en zoveel computers!!! Eigenlijk zijn we als leerkracht in België verwend, maar staan we er niet meer bij stil. Donderdagavond een grote barbecue voor deelnemers en gastgezinnen, vrijdag veel traantjes bij het afscheid.
Een open opdracht met als voorwaarden:"een transporteer een ananas over water dmv groene energie en gebruik zoveel mogelijk recyclage materiaal" leuk EN leerrijk. Sommige groepjes waren zeer inventief, anderen konden hun ananas op de bodem van de oceaan gaan zoeken. Toch een groot "oeps" moment: "Mijnheer, ik heb per ongeluk een gat in uw zwembad gestoken"
Schooljaar 2012-2013 wil ik van start gaan met geïntegreerd iPad gebruik tijdens de lessen techniek, om de kosten van dit project draaglijk te maken wil de scholengroep ons steunen. Samen met een aantal collega's van de 2de en 3de graad (zo hebben we tevens een toffe leerlijn) dienden we een dossier in bij onze AD, hopelijk heeft hij binnenkort goed nieuws. Van rvo-society kreeg ik al een iPad om te gebruiken tijdens mijn navormingen, hiervan mochten mijn leerlingen ook al eens profiteren om een aantal tests te doen. Ik voerde een aantal aanpassingen aan een paar projecten door en leerde mijn leerlingen QR codes aanmaken en gebruiken, heel tof en leerrijk was dat. Ondertussen is mijn klas voorzien van codes en gebruiken de klasgroepen ze zonder problemen. Naar het volgende schooljaar toe zal ik dus zoveel mogelijk projecten aanpassen, twee maanden grote vakantie zal hiervoor niet voldoende zijn vrees ik.