Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
09-05-2009
Nieuwe eindtermen technologie (techniek)
Vanaf september 2010 gaan de nieuwe eindtermen technologie in voege. Momenteel ben ik bezig al mijn projecten, IR13, IT is alive, ... aan die nieuwe eindtermen af te toetsen en eventueel aanpassingen door te voeren. Tot nu ziet het er goed uit en zal er niet veel aangepast moeten worden. (blijkbaar waren we al goed bezig )
Ook werk ik aan een bestand waar van toepassing zijnde nieuwe eindtermen per project terug te vinden zijn, de leerkrachten die interesse hebben in een bepaald project met bijhorende eindtermen kunnen dit in de toekomst via mail bekomen.
Met oog op een doorlichting is het voor een leerkracht natuurlijk handig (en veel minder werk) om dit bestand aan de inspectie voor te leggen.
Ondertussen ontwierp ik ook al een aantal nieuwe didactische posters (A1 formaat) die het technisch proces voorstellen en in een techniekklas kunnen opgehangen worden. Momenteel heb ik een poster voor een les voeding (biotechniek) en voor projectwerk. Een poster voor het IR13 materiaal zal niet lang op zich laten wachten.
Wie zo'n poster wil stuurt mij een mailtje en kan hem (nadat ik hem heb kunnen afdrukken op A1 eventueel A0 formaat) op IMEC of bij mij op school komen ophalen. Doormailen gaat natuurlijk ook maar dn hangt de afdruk af van het formaat printer die er ter beschikking is.
Na de omloop het volk zijn mijn clubleden van de wielerclub en ik ook de ronde van Vlaanderen gaan rijden. Met vanaf januari tot nu reeds meer dan 4000 km in de benen was dit voor mij geen probleem, maar omdat een paar clubleden zelfs geen 200 km achter de kiezen hadden reden we enkel de finale. Het zeer goede (en vooral droge) weer liet het toe om toch tegen een aanzienlijke snelheid de muur van Geraardsbergen te bestormen. Toen ik de dag erna voor tv Stijn Devolder zag omhoogvliegen zag het er simpeler uit dan het in werkelijkheid is.
Bij toeval ontdekte ik dat een aantal (ook vrouwelijke) collega's van onze school de rvv ook tot een goed einde brachten. Daarom worden er nu al plannen gemaakt om de ronde volgend schooljaar met de collega's te volbrengen (er zijn nu reeds ongeveer 10 kandidaten), en ook een aantal leerlingen mee te nemen. De schoolbus is reeds gereserveerd. Onze leerlingen zijn echter nog maar 13 of 14 jaar en rijden meestal maar wedstrijden van 40 tot 50 km, en aangepast trainingsschema is dan ook aangewezen om er de extra 100km kunnen bij te rijden.
Vorige vrijdag gaf ik met mijn klas 1ac een demonstratieles in IMEC te Heverlee. Dit was eigenlijk een combinatie van mijn twee bezigheden, lesgeven aan dertienjarigen en bijscholingen verzorgen van leerkrachten.
Mijn leerlingen deden een paar demonstratieoefeningen in een krachtige leeromgeving terwijl een 40-tal leerkrachten hen kritisch bekeken. Elke leerkracht kreeg een leerling toegewezen die ze volgden op basis van een breed evalueren check-list.
De resultaten bespraken deze leerkrachten na het lesmoment verder met mijn collega Omer op een studiedag.
Na de les gaf ik mijn leerlingen nog een rondleiding naar de cleanroom om hen te laten kennismaken met het onderzoek naar en de ontwikkeling van microchips.
Extra structuur tijdens het werken met de CLIM methode.
Reeds meerdere jaren gebruiken we tijdens de lessen TO een aangepaste CLIM methode. CLIM = Coöperatief Leren In Multiculturele groepen
De leerlingen werken steeds in groep waar ieder een voorafbepaalde taak heeft en ze elkaar maximaal kunnen helpen.
Vanaf dit schooljaar brengen we nog eens extra structuur door pictogrammen te gebruiken.
De leerlingen laten door middel van een pictogram aan de leerkracht en aan de andere groepen weten hoe ver het in de groep met een opdracht staat. Het beheer van deze pictogrammen is een verantwoordelijkheid van de organistor (hij mag eventueel wel een ander groepslid met deze taak belasten)
De leerkracht zelf heeft ook een aantal pictogrammen waarmee hij de groepen aan het werk zet of laat luisteren.
Deze pictogrammen zijn zelfs nog een groter succes dan ik gehoopt had.
Mijn grote passie zijn mijn lessen technologische opvoeding en dan vooral het lesgeven aan 12-14 jarigen. Ik probeer mijn interesse voor technologie en wetenschappen over te brengen op mijn leerlingen, en dat blijkt nog aardig te lukken ook. Om het technologieonderwijs aantrekkelijk en vooral speels te houden ontwikkelde ik een aantal educatieve pakketten die door iedereen die er interesse voor heeft mogen gebruikt worden. Dat ik dan nog halftijds gedetacheerd ben naar rvo-society (IMEC Heverlee), waar ik de mogelijkheid en financiële middelen krijg om materiaal te (laten) ontwikkelen is natuurlijk niet onbelangrijk.
Om de educatieve pakketten te bekijken ga je maar eens naar de volgende site www.rvo-society.be . (of klik op de foto)
Vanaf heden kan u hier terecht om kennis te maken en informatie op te vragen over pakketten technologische opvoeding. U kan niet alleen kennismaken met mijn educatief werk maar ook met mijzelf. Voor verdere informatie kan je ook op de foto klikken.
Sommige van mijn leerlingen stonden model (zonder dat ze het zelf wisten ) voor een kunstwerk. Het kunstwerk (en nog anderen) is een fotocompositie op doek met technologie als thema.
De expositie is deze maand te bekijken in de inkom en ontvangsruimte van IMEC, daarna zal ze op een aantal andere plaatsen te bezichtigen zijn.
Op 9 mei bezocht prins Filip deze tentoonstelling en zag dat het goed was. (of hij van de technologie zelf iets begreep laten we in het midden)
Op de foto een trotse leerkracht bij het kunstwerk. (voor meer foto's klik je maar eens op de foto)
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.