Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    25-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal
    Eerste test met de lange draadeinden M10


    Bleek dat dit behoorlijk onhandig werken was, dus meteen op de juiste maat gezaagd. De draadeinden komen dan op 5cm hoger dan latere eind niveau.
    Dus later kan ik ze definitief inkorten.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal : tweede hopelijk goede poging.
    Door de drukke laatste zomer maanden is alles op een zeer laag pitje geraakt, maar de winter maanden zijn altijd mijn ding om dan aan de thuisbaan te kunnen werken.
    Aangezien de we voor de zomer 2010 gestart waren met het uitzagen van trapezium stukken voor mijn klimspiraal, wil ik even hierop terug in pikken.

    " Tijdens de drukke van de verkiezingsperiode ( ik werk namelijk in een drukkerij die gespecialiseerd is in drukwerk voor verkiezingen) had ik de stukken triplex van 5mm dikte beginnen op elkaar te kleven. Zodanig als je ze dus dubbel kleeft, je een zeshoek krijgt.
    Na dit te doen, kwam de ontnuchtering, ik had me één graad gemist van de helinghoek in het zagen van mijn trapeziums ... dus ik kwam totaal niet uit ... het was een harde noot, aangezien het veel werk gevergt had, dit te ontwerpen, tekenen, plannen en uitzagen..."

    Ik heb mezelf de tijd gegeven het geheel (klimspiraal)  wat tijd te laten rusten, ....................... tot dit weekend. aha !!!

    Hieronder zie je nog eens het oude concept :


    De basis van het klimspiraal.


    Hulp had ik ook vandaag van onze Maxim ! Bedankt Maxke !!!


    Plaatsen van de draadeinden van M10*1000 en de eerste lus.


    Eerste test van de hellingsgraad, verdere afregeling gebeurd hierna.
    Er werd dus een maximun stijgings percentage berekend van 2,5%. Dit betekent dan een maximum 2,5 cm per lopende meter.
    Dus met een een omtrek van 4 meter, kan je 12 cm verschil maken.










    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hornby r 8211 HO Rollenbak - Roaling Road.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fabrikant : Hornby
    Schaal : OO HO
    Werkspanning : gelijkspanning 12 tot 18V DC
    Aansluitklemmen : ja voorzien.
    Loopwielen : standaard 3 bijgesloten.
    Extra loopwielen : Hornby r 8212 ( richtprijs 13 à 17 € per set van twee= dus één wiel)
    Dokking voor voorste loopwielen : ja voorzien en demontabel.
    Wisselspanning aansluiting : niet voorzien, éénvoudig te wijzigen.

    De rollenbank ter test gekregen van een vriend uit onze treinclub.
    Meteen er een eens divers rollend materiaal op getest.
    Een goedkoop alternatief voor veel duurdere modellen van andere merken.
    Mits enige aanpassing snel te verbouwen naar een wisselstroommodel.

    Tot slot een lok met wat verschillende wielen en tussenafstanden de Märklin 37080.
    Een indruk.


    Tags:Hornby r 8211,ho rollenbak, testbank Ho,8211r,rolling road ho, rolling road marklin
    23-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin 47888 Goederenwagen set.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan:
    Fabrikant: Marklin (2001)
    Model: 47888 (set van vier wagens)
    Tijdperk : 3.
    Type : 1 gesloten goederenwagen van het vooroorloogsetype met schuifdeuren
              1 open Europ wagen 
              1 zelflosser voor bulkgoed met metalen chassis en functionerende losfunctie.
              1 silowagen met twee kogelcontainers.
    Lengte van de set 44,5cm.

    Nog bij geluk twee setjes kunnen aanschaffen die de andere kunnen vervoegen.
    De tijdperk 3 wagens breiden uit


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin 43536 M2 Stuurstand.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan:
    Fabrikant : Marklin (2003)
    Model : 43536     
    Tijdperk : 4,
    Type :  M2 B8DS van de Belgische Spoorwegen (NMBS).
               2de klasse met bagageruimte en cabine voor de inzet in keertreinen met diesellocomotieven.

    Model zelf: Afzonderlijk ingezette vensterruiten. Cabine met interieur. Verlichting met onderhoudsarme LED's. Sleepcontact voor de stroomafname voor de verlichting. Voorbereid voor stroomgeleidende koppelingen. Op de cabine gedetailleerde bufferbalk zonder systematische koppeling. Lengte over buffers 27,5 cm.

    Na lange tijd zoeken toch één kunnen op de kop tikken op een beurs aan een goede prijs.
    Prijzen gemiddeld voor dit model 84,76€.


    Tags:Märklin 43536, Märklin M2, marklin M2 stuurstand, 43536,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fleischmann 875426,03 Shell Ketelwagon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan:

    Fabrikant : Fleischmann (oktober 2008)
    Model : 875426,03
    Tijdperk : 3
    Type : Ketelwagon
    Standplaats van dit type wagon : Antwerpen Kiel.
    Beperke oplage. Bestaat ook een zwarte versie van, moeilijk te vinden tweedehands, prijzen ook niet min


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marklin 48723 Nmbs Slmmp + Leopard 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan.

    Fabrikant : Marklin 4MFOR
    Model : 48723
    Tijdperk : 4
    Type:  The car frame is constructed of metal. Length over the buffers 12.4 cm. The tank has a superstructure constructed of metal. Other components are made of detailed plastic parts. The tank has separately applied details. The turret can be turned and the weapon can be raised. The tank has an authentic paint scheme. The tank has identification markings.  

    Wordt ingezet in Belgische /Luxemburgse trein, tijdperk 4 stelling.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piko set 96084 en set 96083
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan.

    Fabrikant : Piko
    Set : 96083 open bakwagen (ander immatriculatie nummer) en een pakwagen.
    Set : 96084 gesloten goederenwagon, een open bakwagen en een ketelwagon.
    Tijdperk : 3

    Vroeger reeds eens uitgebracht door Piko, nu doch met andere nummers.
    Wordt ingezet in een goederen treinsamenstelling tijdperk 3.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleinbahn Glas transport wagon Elo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fabrikant :  Klein Modelbahn
    Model :
    Tijdperk : 4
    Type : Elo (NMBS code 1213B1).
    Deze Klein Modelbahn wagens zijn van het type Elo (NMBS code 1213B1). Ze werden midden de jaren zeventig (1976)in 100 exemplaren als type Eo gebouwd, vooral voor het transport van kisten met grote afmetingen, meer specifiek voor het vervoer van glas, spiegels, marmer ...Vanaf 1980 sprak men van het type Elo. De wagens zijn voorzien van heugels, zowel vooraan als achteraan. Deze heugels ondersteunen vier over de lengte lopende leibalken waartussen een lading kan gestouwd worden.
    Bruikbaar vanaf tijdperk 4, dus volop bij dieseltractie en elektrische tractie.

    Klein Modelbahn bracht niet minder dan 14 verschillende uitvoeringen van dit model op de markt, waaronder een aantal 'Glaverbel' exemplaren en een exemplaar met dekzeil.
    Perfect bruikbaar met een reeks 59.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin 37663 NMBS Museum-locomotief.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fabrikant : Marklin (2009)
    Model : 37663
    Tijdperk : 4 en 5
    Wisselstroommodel met full-sound decoder.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piko 95580
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan:

    Fabrikant : Piko
    Model : 95580
    Tijdperk : 3
    Type : Lageboordwagen zonder rongen.
    Immatriculatienummer : 7701829


    22-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fleischmann 5213 02
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan :

    Fabrikant : Fleischmann
    Model : 5213 02 B
    Tijdperk : 3
    Type : klapdeksel wagen voor kalktransport.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goover Models 31003
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan.

    Fabrikant : Goover Models
    Set :  31003 nr 31003-1  en nr   31003-2
    Model : schraagwagen voor vervoer van glas.
    Tijdperk : 3
    Type : Lklp


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VB-2001 Locomotief Reeks 60 Proto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thuisbaan .

    Fabrikant : Vanbiervliet Ingelmunster.
    model: VB-2001
    Locomotief reeks 60 proto type uitvoering.
    Tijdperk 4
    6005 Standplaats : Merelbeke.
    Wisselstroom uitvoering met MFX decoder.
    Model in samenwerking met LS models.


    23-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ESU ECOS 50200 transportbox.
    Thuisbaan + Clubbaan.

    De Esu ECOS 2 zal geregeld wel eens meegezeult worden naar onze Modelspoorclub.  Daarvoor werd eens stil gestaan, om een veilig transport middel te gebruiken en te maken.

    De Ecos werd opgemeten en in enkele zelfbouwmarkten werd uitgekeken naar een sterke koffer die bij benadering deze afmetingen had.
    Het werd een éénvoudige blauwe metalen boormachine koffer.
    Deze werd binnenin voorzien van een dubbele bodem met twee uitgefreesde ovalen. Hierin passen de voeten van de centrale perfect.
    Een mousse bovenkant en onderkant maken het geheel af.







    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECOS 2 update uitgevoerd.

    De Ecos heeft nu enkele wijzigingen software matig ondergaan de laatste twee jaar.
    De fabrikant ESU brengt dan ook haar gebruikers hiervan op de hoogte via haar website.
    Aangezien er een update was deze zomer namelijk de 3-3-1.
    Je registeert je op hun website en krijgt hiervan een bevestiging dat je account aangemaakt is.
    Dan pas kan je downloaden.
    Alle verliep zoals aangegeven, haal dus wel de batterijen eruit tijdens de update en laat alles zijn gang gaan.
    De nieuwste versie stond erop in een kleine 5 minuten.

    Enkele shots:






    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ESU ECOS 2 aansluiten.
    Thuisbaan:

    CROSSOVER KABEL en SYNCHRONISATIE PROBLEMEN.

    De ESU ECOS 50200 is pas nieuw en het had wat uit te voeten om alles weer af te stemmen zoals met de Märklin Central Station 1.
    De lijst met treinen kom gerecupereerd worden vanuit Koploper.
    ( Freeware programma van Paul Haagsma).

    Vooral de eerste synchronisatie was niet goed verlopen. Dit was te wijten aan een slechte cross-over cable. Mijn eerste cross-over kabel had ik meegegeven met de koper van mijn Märklin Central Station 1.
    (een cross-over kabel is een utp kabel die verbinding mogelijk maakt tussen twee PC's)

    Blijkbaar had ik twee aders niet in de juiste volgorde geplaatst in de RJ45 connector. Daardoorwas er wel verbinding, de lampjes op mijn netwerk kaart knipperden en de lampjes op de Ecos knipperden ook.  Echter geen goede verbinding.

    Na de cross over hersteld te  hebben, was alles zoals het hoorde. Je kan dit snel testen door in je internet balk je IP-adres van je Eocs in te vullen.
    Bijvoorbeeld : je Ip -adres op je Ecos is 198.100.1.2
    Je tikt dan in je internetbrowser dit adres is en druk op Enter. Je krijgt dan een Duits startscherm van ESU. Hier in staan verscheidene zaken vermeld. Zo weet je zeker dat je dan dit IP-adres kan gebruiken in je treinen programma. In mijn geval is dit Koploper.

    Dus even kort herhalen
    - in je PC is je IP adres : 198.100.1.1
    - in je Ecos / CS is je IP adres : 198.100.1.2
    - in je Koploper is je IP adres : 198.100.1.2
    DHCP nergens in schakelen, dus niet je PC en niet op je centrale (ECOS-CS1)


    WISSELDECODERS WERKEN NIET : oorzaak gevonden.

    De laatste dagen alle bezetmelders getest in de nieuwe ECOS 2 centrale. Na enkele dagen gespeeld te hebben met mogelijkheden was het tijd om de Viesmann 5211 wisseldecoders te programmeren in de ECOS 2. Programmatie verloopt zoals bij Märklin.
    Maar, ... ze werken niet. Dan een K83 decoder van Märklin los genomen en aangesloten op de baan spanning. Dus de bruine draad op de bruine klem en de rode op de rode. Adres ingesteld op de Märklin K83 op groep 1-4. Een nieuwe wissel van Märklin aangesloten en dan testen.   Dit werkt ook niet.
    De ESU handleiding dan maar afgedrukt in het Nederlands op de website van ESU invoerder. Tijdens het doorbladeren viel me plots iets op.
    Namelijk dat de B en O baanspannings klemmen juist aangesloten moeten zijn op de baan en Viesmann wisseldecoders.
    RARA, draden waren verkeerd aangesloten.
    De B staat namelijk voor Baanspanning dus de plus.
    De O staat voor de massa.
    Hoe het niet moet ...

    JUISTE AANSLUITING


    Spelen maar met de wissels ...





    17-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aansluiting compleet van extra opstelsporen.
    Thuisbaan.

    Opstelsporen : oude situatie : hier zie je enkele zaken die nu gewijzigd zijn. De 4 opstelsporen werden uitgebreid naar 7. Dit om losse lokomotieven ook een slaapplaats te kunnen geven.
    Bemerk het ijkspoor dat volledig los ligt van de baan en de rijrichting.


    Opstelsporen : gewijzigde situatie : uitbreiding van de opstelsporen, wijziging van rijrichting is hier ook al een feit.  Het ijkspoor werd verwijderd, grootste reden was de plaats dat het in beslag nam. Hierdoor kwam dus extra plaats vrij voor een extra lang opstel - doorrij spoor.
    Er wordt nog getwijfeld over de wisselcombinatie van de wissels bij de vraagtekens ?????


    Bezetmelders : duidelijke foto van hoe de ganse baan opgebouwd is betreffende de bezetmelders. Het rode gedeelte kan dus fungeren als inrijmelder als stopmelder. De baan is dus klaar om in twee richtingen bereden te worden.


    Kast met wisseldecoders : het kastje met de wisseldecoders is ook klaar voor verdere aanvulling van wisseldecoders. Het werd perfect opgebouwd tussen twee poten. Een deurtje maakt het geheel af.
    Gesloten

    Open ( bemerk de Viesmann wisseldecoders)


    Schaduw station verlichting : update. : er werd geopteerd op een bord te maken om de vier balasten op te monteren. Dit  om het esthetisch proper te houden maar vooral om het 230v spanning gedeelte weg te houden van alles wat zwakstroom is.


    31-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe lees je deze BLOG?


    De blog lees je dus aflopend naar beneden en dus terug gaan in de geschiedenis.

    Het bovenste van de tekst en foto's is altijd het laatste nieuws...

    dus hoe meer je naar beneden scrolt hoe ouder de informatie.


    Succes, Steven.


    29-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Modelspoorclub Pacific te Wervik ( West-Vlaanderen) maken van testbaan voor 3-rail voor FEBELRAIL.

    CLUBBAAN.

    Onze vereniging : " Modelspoorclub Pacific " kreeg de vraag om een Ho-testbaan te voorzien voor Ho-wisselstroom materiaal en Ho-gelijkstroommateriaal. Dit om het nieuwe materiaal 2010 - 2011 te testen en te quoteren...
    Aangezien niemand in de vereniging enig materiaal bezit van Ho-wisselstroom gerief, werd dan geopteerd om zelf een klein plezant baantje te maken.
     Eénvoudig in opbouw en toch later mogelijkheid tot verdere uitbouw.

    Er werd geprobeerd om zoveel mogelijk wisselmateriaal in het geheel in te bouwen, kwestie om alles te kunnen testen.

    De opbouw van de vier modules
    * Groote 170cm op 80 cm.
    * Märklin C-rail voor wisselstroomgedeelte.
    * Piko A-rail voor gelijkstroomgedeelte.
    * Besturing : ESU 50200.
    * Baanhoogte : circa 115cm.
    * keuze Wisselstroom of gelijkstroom via centrale.
    * Hout : multiplex : 8 mm.
    * Open raam bouwwijze.
    * Gewicht per module : later te melden.

    Voorbereiding van de tussendragers, 32 st. in het totaal. ( grootte:  7,5cm op 80cm )

    Onze Matias aan de slag met hout en spanschroef ( altijd een belevenis ... )

    Meet en pas werk ( caponordtraveller himself )

    Na een dagje assembleren ... ( bedankt M ! )

    Eerste sporen uit triplex

    Tijdens de werk avond op onze Modelspoor vereniging Pacific werden de vier modules definitief afgewerkt met de nodige onderlinge verbindingen.
    Alle onderlingen latjes van het geheel zijn gelijmd en genageld. De spanschroeven deze hun werk om alles een tijdje te laten opspannen.

    Op de kopse kanten werd gewerkt met multiplex van 18mm en onderling verbonden met boutjes van M8 op 50mm.
    De zijkanten werden aan elkaar gezet met M8 op 25mm. Nog een geluk hadden we dit materiaal liggen en moest hiervoor enkel de rondellen aangekocht worden. De maat van deze is M8*30mm dus een gat voor een M8 bout en een diameter van 30mm.

    Een eerste beeld van de kader op hoogte. Hoogte is hier nog niet bepaald.

    Een overzichtsfoto van de vier modules

    Terug wat tijd om wat verder het reliëf uit te zagen en wat te spelen met de hoogtes van het kleine testbaantje.
    Dries ons allerlaatste nieuw lid was ook van de partij en hielp wat mee met het uitzagen, bedankt Dries en Harry ook natuurlijk.

    De eerste foto :
    Hier zie je de uiteindelijke hoogte van het wisselstroom gedeelte.( 3 rail). Op het grondvlak komt dan een éénvoudig gelijkstroom traject (C-rail).

    Enkele andere plaatjes :


    De achterste zijde is nu ook voorzien van alle ondersteuningen. Dit gedeelte is voorzien van een tunnel, breed genoeg, toch is dit maar voor één spoor.  Dit gedeelte werd als reeds voorzien van kurk en van K-rails. Aangezien we er later niet gemakkelijk aankunnen werken.
    Bedankt aan de leden voor de helpende handen ..

    Enkele plaatjes:






     

     

     

     


    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs