De volgende resultaten zijn van de periode 8 april tot 3 juli dit jaar:
Music groeit bij doelgroep 18-44 jarigen met 1,5%. De radiozender Joe groeit met 11,5% bij doelgroep 35-54 jarigen.
« De cijfers zijn in lijn met onze verwachtingen, » vertelt Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio bij Qmusic. « We schrijven voor beide merken een sterk verhaal. Fijn te zien dat Qmusic deze keer groeit en traditioneel sterk staat in de lente door onder andere de Foute maand. Ondertussen hebben we er al een zomer vol live-muziek aan de kust opzitten en is er morgen nog een Sunset Concert met Oscar & The Wolf. De week erna sluiten we de deuren van ons succesvolle Q-Beach House en knallen Sam & Heidi en Maarten & Dorothee terug vanuit Vilvoorde het najaar in. Bij Joe zijn Sven & Anke al enkele weken terug opgestart en ook Raf & Rani, Evi Hanssen en Kris Wauters zijn klaar voor het najaar. »
VRT doet het ook goed met zijn openbare zenders: Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM. Ze hebben in totaal een marktaandeel van 64,4%.
« Opnieuw kan VRT radio mooie luistercijfers voorleggen, » aldus Els Van de Sijpe, manager radio. « Elk op hun manier slagen onze netten er dagelijks in om een herkenbare en vertrouwde compagnon te zijn voor hun luisteraars. Radio 2 en MNM laten opnieuw stijgingen optekenen: Radio 2 bereikt dagelijks ruim 1,3 miljoen Vlamingen, MNM blijft de grootste zender bij jongeren (12 tot 24 jaar). Studio Brussel blijft zeer stabiel, Klara kent een lichte daling net als Radio 1. Dat is niet onlogisch, Radio 1 is de referentie voor nieuws en informatie. De actualiteit was dit jaar minder hectisch tijdens de periode waarin werd gemeten, van april tot juni: in 2016 was dat vlak na de aanslagen, en tijdens de Brexit en het Europees Kampioenschap voetbal. »
Het beste cijfer in het algemeen is van Radio 2.
« Wat een heerlijke vaststelling dat Radio 2 volgens deze nieuwe cijfers groeit bij alle leeftijdsgroepen, » zegt Jan Knudde, nethoofd Radio 2 heugelijk. « Als de grootste familie willen wij verschillende generaties verbinden met optimisme, een brede muziekmix en verhalen van echte mensen. Dat alle generaties dit weten te smaken, is het mooiste compliment dat onze luisteraars ons kunnen geven. »
Nostalgie doet het minder goed. Ze is gedaald met 5,4% bij 12+ en is gestegen met 7% bij doelgroep 34-54 jarigen.
« We zijn ontgoocheld in deze resultaten, die voor het eerst een daling in dag- en weekbereik vertonen, » vertelt algemeen directeur Dirk Guldemont. « Bij de vorige golf werd nog het hoogste weekbereik in de geschiedenis van onze zender genoteerd; een zekere terugval was dan ook onvermijdelijk. We menen dat het historisch lage bereik van de totale radiomarkt en met name in de kerndoelgroepen 25-34 en 35-54 zich extra hard laat voelen in de cijfers van Nostalgie. We richten onze blik dan ook graag op dit najaar, waarin onze muziek en presentatie verder aangescherpt zullen worden en we met verrassende acties zullen uitpakken. Zo slagen we er ongetwijfeld in opnieuw meer luisteraars aan te trekken. Nostalgie beweegt met de glimlach mee op het ritme van de dag. Stefan & Sofie staan samen met Vlaanderen op tijdens De Goeie Morgen, gevolgd door Yves@Nostalgie. Tijdens het middagblok bepalen de luisteraars de playlist bij Draai Maar, Domi. De namiddag spendeer je in het goede gezelschap van Astrid. De avondspits trotseer je moeiteloos samen met Johan in de Nostalgie Roadshow. »
PUB. (24 augustus 2017). CIM-cijfers: radio in goeden doen. Geraadpleegd op 24 augustus 2017 via https://pub.be/nl/cim-cijfers-radio-in-goeden-doen/
Radio 2 blijft de grootste openbare zender met een marktaandeel van 31,84%. Het is één van de populairste radiozenders in heel Vlaanderen. De cijfers werden bekendgemaakt door CIM. Dagelijks luisteren er zo'n 1,3 miljoen mensen naar Radio 2.
Studio Brussel komt op de tweede plaats met een aandeel van 12,47%, op drie Q-music met 11,08%, op vier MNM met 10,20% en op de vijfde plaats staat Radio 1 met 7,70%.
Belga. (24 augustus 2017). Radio 2 is grootste radiozender van Vlaanderen. Opgehaald op 24 augustus via http://www.gva.be/cnt/dmf20170824_03032855/radio-2-is-grootste-radiozender-van-vlaanderen
De nieuwssite deredactie.be is nu veranderd naar vrtnieuws.be. Deredactie.be heeft tien jaar bestaan, maar heeft nu niet enkel een nieuwe naam gekregen, maar de lancering gaat ook gepaard met een nieuw logo en huisstijl. Met de verandering willen ze de boodschap geven dat ze duidelijk en betrouwbaar nieuws willen brengen. Ze streven naar een moderne mediabedrijf die blijft evolueren.
Medianieuws. (22 augustus 2017). VRT steekt nieuwssite in nieuw jasje. Geraadpleegd op 22 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-25002-vrt-steekt-nieuwssite-in-nieuw-jasje
Roularta heeft in het eerste semester dit jaar een omzet van 232,7 miljoen euro gemaakt, een daling van 3,4% tegenover vorig jaar. Dit komt omdat de omzet van printmedia is gedaald doordat de reclame-inkomsten gedaald waren. Hun omzet van het audiovisuele sector stijgt dan weer wel met 1,4%, dankzij de mobiele telecom producten. De omzet van radio en tv stijgt ook met 2,6%.
Medianieuws. (21 augustus 2017). De omzet van Roularta daalt met 3,4%. Geraadpleegd op 21 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-24987-de-omzet-van-roularta-daalt-met-3-4
Philippe Zrihen (algemene directeur ABXplore) kondig aan dat de AB-groep zijn aanbod uitbreidt met ABXplore, een nieuwe gratis televisiezender die vooral docu-reality's uitzendt met als doelgroep mannen tussen 19 en 49 jaar oud in Franstalig België. De zender zal elke avond vanaf 20h in HD worden uitgezonden; programma's bestaan uit thema's zoals avontuur, technologie, geschiedenis, auto's en extreme beroepen.
Medianieuws. (21 augustus 2017). AB-groep lanceert nieuwe zender ABXplore. Geraadpleegd op 21 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-24993-ab-groep-lanceert-nieuwe-zender-abxplore
Er bestaat al Stievie free waarbij alle Medialaan-zenders (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM, KADET en Qmusic) gratis te bekijken zijn. Nu komt de Stievie Premium, de betalende dienst. Stievie werd oorspronkelijk in 2013 al gelanceerd als een betalende tv-app waarin ze tien Vlaamse zenders uitzonden. Nu bestaat de app niet meer maar met de Premium hebben ze naast de zenders van Medialaan ook zenders van VRT(E�n, Canvas en Ketnet), SBS (VIER, VIJF en ZES), Discovery (Eurosport, TLC, Discovery Channel) en FOX (National Geographic, Nat Geo Wild). Men kan programma's op verschillende schermen bekijken en gebruikers kunnen ook opnames maken en deze later bekijken. Ook kunnen ze uitgesteld kijken tot zes dagen. Stievie Free bestaat nog gewoon wel. Wat betreft de reclame, is het niet mogelijk om uitgesteld te kijken of de reclames doorspoelen. Stievie kist 9,99 euro per maand.
Belga. (21 augustus 2017). Medialaan lanceert "Stievie Premium". Geraadpleegd op 21 augustus via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.3052234
Volgens een wetenschappelijk onderzoek aan de KU Leuven zou bingewatchen een negatieve impact hebben op onze nachtrust. Uit Cijfers blijken dat heel veel mensen, en vooral jongeren, verschillende afleveringen na elkaar kijken. Bijna 80% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar oud doet het regelmatig. Dit komt vooral ook door de cliffhangers en de mentale opwinding. De nieuwe media maakt het vooral mogelijk om afleveringen op te slaan en deze opnieuw te bekijken op een andere datum. Mensen die naar klassieke media kijken zouden van dit fenomeen geen last hebben van slaapstoornissen. Bingewatchers krijgen meer blauw licht binnen dat de hersenen prikkelt om wakker te blijven en dat zorgt dan weer voor die slapeloze nachten.
Griet Byl. (20 augustus 2017). Laveloos. Geraadpleegd op 20 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-24955-laveloos-door-griet-byl-mm
Freek Braeckman ruilt VRT in voor VTM-nieuwsdienst
Freek Braeckman stapt over van VRT journaal naar VTM nieuws. Vanaf 1 september 2017 is hij te zien op VTM. Hij versterkt het team van nieuwsankers met Stef Wauters, Birgit Van Mol, Elke Pattyn en Dany Verstraeten. Elke Pattyn is zwanger en zal even stoppen met werken dit najaar. Niet enkel hiervoor, maar in het algemeen is VTM heel blij met zijn komst. Kris Hoflack, algemeen hoofdredacteur van VTM is altijd al fan geweest van Braeckman. �Met deze nieuwe stap voel ik me een beetje als een profvoetballer die na 16 jaar Anderlecht de kans krijgt om ook Club Brugge te leren kennen�, zegt Braeckman.
Hij heeft bij VRT gewerkt als nieuwsanker van 2007 tot 2012. Hij heeft daarnaast ook gewerkt bij Karrewiet en was presentator van Caf� Corsari.
Belga. (18 augustus 2017). Freek Braeckman ruilt VRT in voor VTM-nieuwsdienst. Geraadpleegd op 18 augustus 2017 via http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170818_03023593
Axel Daeseleire, Jani en bakkers trekken het najaar van Vier en Vijf
Nieuwe programma's
Vier en Vijf, de zenders van SBS hebben hun nieuwe najaarsplannen bekendgemaakt. De grote nieuwe avondprogramma's worden gepresenteerd door Axel Daeseleire op Vier en door Jani Kazaltzis op Vijf. In Project Axel wordt er 10.000 euro gegeven aan 4 daklozen met de bedoeling ze van de straat te halen. Daarnaast komen er acht nieuwe programma's zoals Bake Off Vlaanderen waarin Wim Opbrouck op zoek gaat naar de beste hobbybakker in Vlaanderen.
Karen Damen en James Cooke hebben na Nieuwe Buren opnieuw samengewerkt aan een nieuwe programma, namelijk Camping Karen en James, waarmee ze onder meer dove mensen, progreriapati�nten en mensen met een mentale beperking de vakantie van hun leven willen bezorgen.
Ook Kristof en Stefan Boxy, bekend van Mijn pop-uprestaurant, beginnen met De Boxy's, waarin ze gastronomische uitdagingen van bekende of onbekende Vlamingen aangaan. De Boxy's is een creatie van Koeken Troef!, het productiehuis van Bart De Pauw.
Op Vijf komt weer Zo man zo vrouw met Jani met een tiende seizoen. Dorien Leyers gaat een vervolg maken op Complex en Geert Hunaerts op Help, mijn man is een klusser. En als laatste komt Temptation Island terug en ook Astrid.
Van Loy J. (17 augustus 2017). Axel Daeseleire, Jani en bakkers trekken het najaar van Vier en Vijf. Geraadpleegd op 17 augustus 2017 via http://focus.knack.be/entertainment/tv-radio/axel-daeseleire-jani-en-bakkers-trekken-het-najaar-van-vier-en-vijf/article-normal-889153.html
Vanaf september kan je ook Qmusic en Joe via DAB+ kunnen beluisteren. Norkring zal tot 2024 de uitzendingen van beide radiozenders in Brussel en Vlaanderen verzorgen. Dit is verplicht vanaf september 2018, maar Medialaan wil de veranderingen nu al doorvoeren.
Normring zal het DAB+ netwerk verder uitbreiden zodat digitale radio perfect te ontvangen zal zijn in heel Vlaanderen. Zo zal er geen ruis en geen onderbrekingen meer zijn. DAB+ heeft ook als voordeel dat je wat meer informatie krijgt over de programma's en de artiesten die gespeeld worden. Er is een groter aanbod en het zoeken naar een station gaat veel makkelijker.
PUB. (16 augustus 2017).QMUSIC en JOE worden helemaal DAB+. Geraadpleegd op 16 augustus via https://pub.be/nl/qmusic-en-joe-worden-helemaal-dab/
De Persgroep en Realo Groep zijn 2 jaar geleden begonnen via een joint-venture waar ze beide de helft in handen hadden. Realo Groep weer opgericht door Lorenz Bogaert, Toon Coppens en Nicolas van Eenaeme. Met Realo Belgium wilden ze aan de hand van nieuwe technologiën het vinden van een geschikte woning makkelijker maken. Samen met De Persgroep wilden ze hun know-how en expertise samenbrengen. De technologische kennis van Realo en de expertise van De Persgroep over zoekertjes en mediaruimte.
Jammer genoeg moeten ze nu uit elkaar gaan omdat ze niet op dezelfde golflengte zitten. Realo wil de nadruk leggen op de analyse van data. De Persgroep zag Realo Belgium vooral als platform om advertenties te verkopen. Realo wil de nadruk leggen op de analyse van data. De Persgroep zag Realo Belgium vooral als platform om advertenties te v Realo wil namelijk meer inzetten op analyse en De persgroep wilde vooral advertenties verkopen via Realo. Realo Groep kocht de andere helft van de aandelen van De Persgroep.
Pieter Suy. (16 augustus 2017). De Persgroep stapt uit immo start-up Realo. Geraadpleegd op 16 augustus via http://www.tijd.be/ondernemen/ict/De-Persgroep-stapt-uit-immo-start-up-Realo/9923327
Radio 1 verwijdert bewerkte foto van Maggie De Block over eierschandaal
Radio 1 had op zijn Twitterpagina een foto gepost van Minister van Volksgezondheid Maggie De Block waar ze een groene gezicht heeft en als titel "eieren eten is veilig". Het is een foto van tijdens de debatten over het fipronilschandaal. Radio 1 heeft deze daarna verwijderd nadat ze hebben ingezien dat het ongepast was. Radio 1 heeft hiervoor zijn excuses aangeboden.
Het Nieuwsblad. (10 augustus 2017). Radio 1 verwijdert bewerkte foto van Maggie De Block over eierschandaal. Geraadpleegd op 10 augustus 2017 via http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170809_03011570
Het Nederlandse mediabedrijf Talpa van miljardair John de Mol probeerdeom TMG (Telegraaf Media Groep) over te nemen in zijn geheel, maar slaagde hier niet in. Hij bood 6,50 euro per aandeel, maar heeft niet genoeg aandelen kunnen bemachtigen. Talpa blijft wel 29,16% aandelen hebben in het moederbedrijf van De Telegraaf en het is hem wel gelukt om volledig eigenaar te worden van de televisiezenders SBS6, Veronica, Net5 en SBS9. Hij bezat al radiozenders als Radio 538, Veronica en Sky Radio en wilde een breder mediaconcern hebben.
Belga. (2017). John de Mol staakt overnamepoging Telegraaf. Geraadpleegd op 9 augustus 2017 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170809_03011420
Donald Trump is begonnen met een eigen nieuwsprogramma die wekelijks wordt uitgezonden op Facebook. Opvallen is dat het nieuwsprogramma wordt gepresenteerd door Kayleigh McEnany, die een dag eerder nog werkte bij CNN maar is opgestapt. Zoals bekend is Trump een tegenstander van de mainstream media in Amerika zoals CNN, The New York Times en The Washington Post. Volgens hem brengen zij vaak valse nieuws die niet te vertrouwen zijn. Op 6 augustus heeft Trump op zijn Facebookpagina een kort filmpje gezet waarin hij eerst zijn prestaties in de verf heeft gezet en daarna werd er kort gepraat over de Raise Act, een wet die de immigratie aan banden moet leggen en "Amerikaanse werknemers" een loonsverhoging zal opleveren, en verder ook over een "Medal of Honor" voor een held uit de Vietnamoorlog.
Freek Willems. (6 augustus 2017). Trump TV gelanceerd: "En dat is het echte nieuws". Geraadpleegd op 6 augustus via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.3041426
Telenet ziet vervijfvoudiging van buitenlands dataverbruik sinds wegvallen roamingkosten
Sinds 15 juni dit jaar mogen telecomoperatoren in de Europese Unie niet extra meer aanrekenen voor roaming. De cijfers tonen aan dat er een toename is in het buitenlandse dataverbruik, namelijk een vervijfvoudiging. Zeker tijdens de zomermaanden was er een enorme gebruik en de stijging zal aanhouden tot het einde van de zomer. Ook Proximus en Orange merken een sterke gebruik van het buitenlandse davaverbruik. Lisbeth Smeyers. (2 augustus 2017). Telenet ziet vervijfvoudiging van buitenlands dataverbruik sinds wegvallen roamingkosten. Geraadpleegd op 2 augustus via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.3037666
Telenet doet het goed. De operationele kasstroom steeg met 264,4 miljoen euro (10%) en de gecorrigeerde vrije kastroom (dat is dat Telenet kan investeren of uitkeren aan zijn aandeelhouders), steeg met 153 miljoen euro (19%). De nettowinst steeg met 11 miljoen euro terwijl ze vorig jaar nog een verlies maakten van 11 miljoen euro.
Verder hebben ze SFR Belux overgenomen dat heeft Telenet 90.800 nieuwe klanten opgeleverd. Telenet heeft daarna wel weer 15.200 abbonnees verloor. Volgens hun laten de cijfers zien dat de concurrentie klanten wegsnoept. Zo heeft Proximus in het tweede kwartaal 17.000 klanten bijgekregen en Orange 14.500. Bij Proximus hebben ze Scarlet waar ze een lage prijs aanbieden.
Verder heeft Telenet Play Sports waarin ze nog sterk in investeren waar ze zo'n 223.100 klanten van hebben.
Mobiel doen ze het ook goed. Ze hebben de mobiele operator Ortel verkocht en door de registratieverplichting voor prepaid-gebruikers daalde het aantal actieve mobiele abonnees bij Telenet in ��n jaar met 6%. Maar het aantal postaid abonnees is gestegen met 10% namelijk 2,2 miljoen euro.
Telenet gaat blijven investeren in het aankopen van aandelen. Telenet heeft al bijna 500.000 aandelen gekocht, maar ze hebben nog wat geld over. Telenet verwacht voor 2017 een stabiele omzet en 350 tot 375 miljoen. Dat is flink meer dan de 266 miljoen van vorig jaar.
Bruno Leijnse. (2 augustus 2017). Telenet blijft aandelen inkopen tot eind 2017. Geraadpleegd op 2 augustus via http://trends.knack.be/economie/bedrijven/telenet-blijft-aandelen-inkopen-tot-eind-2017/article-normal-884047.html
Telenet in het verzet tegen toenemende concurrentie van Orange
Concurrentie
De Overheid wil nieuwe stappen zetten in de regulering van de telecommarkt. De overheid heeft de grote spelers verplicht om hun netwerk open te zetten voor concurrenten waardoor Telenet nu concurrentie krijgt van Orange. Telenet heeft al 15.000 klanten verloren het afgelopen kwartaal. John Porter, topman van Telenet, zegt dat het niet nodig is om de regelgeving nog strakker te maken. Hij zegt dat de markt goed werkt en er is een grote keuze voor de consument. Volgens hem kan je moeilijk de beste infastructuur in Europa hebben en nog eens de laagste prijs in Europa. Maar BIPT (Begisch instituut voor postdiensten en telecommunicatie) gaat hier niet akkoord mee, want zij vinden dat de grote spelers zoals Telenet en Proximus nog te machtig zijn.
Orange wil dus het netwerk van Telenet goedkoper kunnen gebruiken met name 10 euro per klant per maand willen ze minder betalen. Maar Porter vindt dat ze al een heel goede prijs betalen. Een verlaging is volgens hem niet nodig. Door deze strijd krijgen de operatoren tot half september de tijd om hun opmerkingen te geven bij een ontwerpbesluit van het BIPT.
Belga. (2 augustus 2017). Telenet in het verzet tegen toenemende concurrentie van Orange. Geraadpleegd op 2 augustus 2017 via http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170802_02999094
Telecomprijzen stijgen opnieuw veel sneller dan in de buurlanden
Uit cijfers van de Overheidsdienst Economie blijkt dat de prijzen voor telecomdiensten in ons land veel sneller stijgen dan in de buurlanden met namelijk 2,3 % in het tweede kwartaal. In onze buurlanden zijn de prijzen dan weer gedaald met 3,2% . Dit komt omdat bundels bij ons veel duurder zijn geworden door de duopolie van Proximus en Telenet. Deze zijn grote spelers en doordat ze samenwerken kunnen ze alle diensten aanbieden (vaste en mobiele telefonie, internet en televisie). Deze bundels zijn populair omdat de klanten het allemaal tezamen kunnen aankopen bij één leverancier. Kleinere spelers zoals Orange hebben het daardoor moeilijker omdat ze alleen mobiele telefonie kan aanbieden.
Het BIPT wil deze duopolie verbreken door bijvoorbeeld Orange lagere prijzen te late betalen aan Telenet. Volgens het BIPT is dit beter voor de marktprijzen en op die manier zal Orange de kans krijgen om meer de markt te kunnen veroveren. Steven Rombaut. (1 augustus 2017). Telecomprijzen stijgen opnieuw veel sneller dan in de buurlanden. Geraadpleegd op 1 augustus via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3037400
Het mediabedrijf Sanoma heeft het slecht gedaan dit jaar. In het eerste kwartaal hebben ze een verlies gemaakt van ruim 372 miljoen euro. In het tweede kwartaal hebben ze in totaal 50,8 miljoen euro winst geboekt, dat is 47,6% minder vergeleken met vorig jaar. Dit kwam door de daling van de inkomsten uit televisiereclames. Sanoma blijft positief en verwacht dat de omzet in heel 2017 stabiel zal blijven en dat het bedrijfsresultaat hoger zal zijn dan 10%.
Belga. (2017). Winst Sanoma bijna gehalveerd van destandaard.be. Geraadpleegd op 25 juli via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170725_02986340
John De Mol heeft het Nederlandse televisiebedrijf SBS volledig overgenomen. De Autoriteit Consument en Markt gaf daarvoor de toestemming. Volgens de toezichthouders zijn er geen nadelige gevolgen voor consumenten en adverteerders. Het bedrijf Talpa dat ook van De Mol is heeft de rest van het Finse Sanoma overgenomen. Talpa betaalde 237 miljoen euro daarvoor. De Mol wilt nog de Telegraaf Media Groep overkopen en wil zo een breder mediaconcern oprichten. De Mol is al eigenaar van Radio 538, Veronica en Sky Radio. Belga. (2017), SBS in Nederland is definitief van John de Mol. Opgehaald op 19 juli 2017 via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.3028261