De volgende resultaten zijn van de periode 8 april tot 3 juli dit jaar:
Music groeit bij doelgroep 18-44 jarigen met 1,5%. De radiozender Joe groeit met 11,5% bij doelgroep 35-54 jarigen.
« De cijfers zijn in lijn met onze verwachtingen, » vertelt Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio bij Qmusic. « We schrijven voor beide merken een sterk verhaal. Fijn te zien dat Qmusic deze keer groeit en traditioneel sterk staat in de lente door onder andere de Foute maand. Ondertussen hebben we er al een zomer vol live-muziek aan de kust opzitten en is er morgen nog een Sunset Concert met Oscar & The Wolf. De week erna sluiten we de deuren van ons succesvolle Q-Beach House en knallen Sam & Heidi en Maarten & Dorothee terug vanuit Vilvoorde het najaar in. Bij Joe zijn Sven & Anke al enkele weken terug opgestart en ook Raf & Rani, Evi Hanssen en Kris Wauters zijn klaar voor het najaar. »
VRT doet het ook goed met zijn openbare zenders: Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM. Ze hebben in totaal een marktaandeel van 64,4%.
« Opnieuw kan VRT radio mooie luistercijfers voorleggen, » aldus Els Van de Sijpe, manager radio. « Elk op hun manier slagen onze netten er dagelijks in om een herkenbare en vertrouwde compagnon te zijn voor hun luisteraars. Radio 2 en MNM laten opnieuw stijgingen optekenen: Radio 2 bereikt dagelijks ruim 1,3 miljoen Vlamingen, MNM blijft de grootste zender bij jongeren (12 tot 24 jaar). Studio Brussel blijft zeer stabiel, Klara kent een lichte daling net als Radio 1. Dat is niet onlogisch, Radio 1 is de referentie voor nieuws en informatie. De actualiteit was dit jaar minder hectisch tijdens de periode waarin werd gemeten, van april tot juni: in 2016 was dat vlak na de aanslagen, en tijdens de Brexit en het Europees Kampioenschap voetbal. »
Het beste cijfer in het algemeen is van Radio 2.
« Wat een heerlijke vaststelling dat Radio 2 volgens deze nieuwe cijfers groeit bij alle leeftijdsgroepen, » zegt Jan Knudde, nethoofd Radio 2 heugelijk. « Als de grootste familie willen wij verschillende generaties verbinden met optimisme, een brede muziekmix en verhalen van echte mensen. Dat alle generaties dit weten te smaken, is het mooiste compliment dat onze luisteraars ons kunnen geven. »
Nostalgie doet het minder goed. Ze is gedaald met 5,4% bij 12+ en is gestegen met 7% bij doelgroep 34-54 jarigen.
« We zijn ontgoocheld in deze resultaten, die voor het eerst een daling in dag- en weekbereik vertonen, » vertelt algemeen directeur Dirk Guldemont. « Bij de vorige golf werd nog het hoogste weekbereik in de geschiedenis van onze zender genoteerd; een zekere terugval was dan ook onvermijdelijk. We menen dat het historisch lage bereik van de totale radiomarkt en met name in de kerndoelgroepen 25-34 en 35-54 zich extra hard laat voelen in de cijfers van Nostalgie. We richten onze blik dan ook graag op dit najaar, waarin onze muziek en presentatie verder aangescherpt zullen worden en we met verrassende acties zullen uitpakken. Zo slagen we er ongetwijfeld in opnieuw meer luisteraars aan te trekken. Nostalgie beweegt met de glimlach mee op het ritme van de dag. Stefan & Sofie staan samen met Vlaanderen op tijdens De Goeie Morgen, gevolgd door Yves@Nostalgie. Tijdens het middagblok bepalen de luisteraars de playlist bij Draai Maar, Domi. De namiddag spendeer je in het goede gezelschap van Astrid. De avondspits trotseer je moeiteloos samen met Johan in de Nostalgie Roadshow. »
PUB. (24 augustus 2017). CIM-cijfers: radio in goeden doen. Geraadpleegd op 24 augustus 2017 via https://pub.be/nl/cim-cijfers-radio-in-goeden-doen/
Radio 2 blijft de grootste openbare zender met een marktaandeel van 31,84%. Het is één van de populairste radiozenders in heel Vlaanderen. De cijfers werden bekendgemaakt door CIM. Dagelijks luisteren er zo'n 1,3 miljoen mensen naar Radio 2.
Studio Brussel komt op de tweede plaats met een aandeel van 12,47%, op drie Q-music met 11,08%, op vier MNM met 10,20% en op de vijfde plaats staat Radio 1 met 7,70%.
Belga. (24 augustus 2017). Radio 2 is grootste radiozender van Vlaanderen. Opgehaald op 24 augustus via http://www.gva.be/cnt/dmf20170824_03032855/radio-2-is-grootste-radiozender-van-vlaanderen
De nieuwssite deredactie.be is nu veranderd naar vrtnieuws.be. Deredactie.be heeft tien jaar bestaan, maar heeft nu niet enkel een nieuwe naam gekregen, maar de lancering gaat ook gepaard met een nieuw logo en huisstijl. Met de verandering willen ze de boodschap geven dat ze duidelijk en betrouwbaar nieuws willen brengen. Ze streven naar een moderne mediabedrijf die blijft evolueren.
Medianieuws. (22 augustus 2017). VRT steekt nieuwssite in nieuw jasje. Geraadpleegd op 22 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-25002-vrt-steekt-nieuwssite-in-nieuw-jasje
Roularta heeft in het eerste semester dit jaar een omzet van 232,7 miljoen euro gemaakt, een daling van 3,4% tegenover vorig jaar. Dit komt omdat de omzet van printmedia is gedaald doordat de reclame-inkomsten gedaald waren. Hun omzet van het audiovisuele sector stijgt dan weer wel met 1,4%, dankzij de mobiele telecom producten. De omzet van radio en tv stijgt ook met 2,6%.
Medianieuws. (21 augustus 2017). De omzet van Roularta daalt met 3,4%. Geraadpleegd op 21 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-24987-de-omzet-van-roularta-daalt-met-3-4
Philippe Zrihen (algemene directeur ABXplore) kondig aan dat de AB-groep zijn aanbod uitbreidt met ABXplore, een nieuwe gratis televisiezender die vooral docu-reality's uitzendt met als doelgroep mannen tussen 19 en 49 jaar oud in Franstalig België. De zender zal elke avond vanaf 20h in HD worden uitgezonden; programma's bestaan uit thema's zoals avontuur, technologie, geschiedenis, auto's en extreme beroepen.
Medianieuws. (21 augustus 2017). AB-groep lanceert nieuwe zender ABXplore. Geraadpleegd op 21 augustus 2017 via http://www.mm.be/news-nl-24993-ab-groep-lanceert-nieuwe-zender-abxplore
Er bestaat al Stievie free waarbij alle Medialaan-zenders (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM, KADET en Qmusic) gratis te bekijken zijn. Nu komt de Stievie Premium, de betalende dienst. Stievie werd oorspronkelijk in 2013 al gelanceerd als een betalende tv-app waarin ze tien Vlaamse zenders uitzonden. Nu bestaat de app niet meer maar met de Premium hebben ze naast de zenders van Medialaan ook zenders van VRT(E�n, Canvas en Ketnet), SBS (VIER, VIJF en ZES), Discovery (Eurosport, TLC, Discovery Channel) en FOX (National Geographic, Nat Geo Wild). Men kan programma's op verschillende schermen bekijken en gebruikers kunnen ook opnames maken en deze later bekijken. Ook kunnen ze uitgesteld kijken tot zes dagen. Stievie Free bestaat nog gewoon wel. Wat betreft de reclame, is het niet mogelijk om uitgesteld te kijken of de reclames doorspoelen. Stievie kist 9,99 euro per maand.
Belga. (21 augustus 2017). Medialaan lanceert "Stievie Premium". Geraadpleegd op 21 augustus via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.3052234