Hallo bij tijds weg vanmorgen, om 0645 op pad, de omstandigheden waren niet zo prachtig, het heeft de hele voormiddag ge motregend. Laat dat niet het ergste zijn, als je weet dat ik in de eerste 90 km meer dan 900 hoogtemeters verzamel dan weet je ook dat het weer niet van de poes was. Toegegeven ik wist het op voorhand en langs de andere zijde leverde het ook de nodige mooie zichten op zoals Dieppe, Le Treport. Ronde 1100 uur moet ik dringend de grote pot op, gelukkig zijn de mannen in Ault in de buurt. Ik vermoed dat het sausje van gisteravond aan de oorzaak ligt. De mannen gaan dan vooruit richting Cape Gris nez en Blanc Nez, ik moet het natuurlijk met de fiets doen. Het parcours ligt me wel, ik kan de grote molen trekken gezien er geen storende hellingen meer zijn. Omstreeks 17.15 zien we mekaar in Wissant we overleggen de rest van het parcours. Als we morgen avond Trélon willen halen moet ik nog 65 km rijden vandaag. Ik beslis dan ook om het maar te doen. Ik ken het resterend trajekt en begin eraan. Nu kan ik de grote molen hanteren en begin eraan. Om 2015 ben ik Bergues voor mij een genoegdoening, eigenlijk zit ik nog niet kapot maar het is wel genoeg geweest voor vandaag. We gaan vandaag iets eten voor koken is geen tijd meer. voor meer uitleg voor de algemene cijfers die ik beloofd heb moet je wachten tot morgen, ben op vandaag.
de cijfers 263 km gereden (echt waar) 1778 hogtemeters 22.3 km/uur
Na een goede nachtrust iets te laat op, bijgevolg iets later weg 0710 uur. Het was zwaar bewolkt, hele tijd met fluovest gereden. Na een halfuur stel ik vast dat ik mijn portefeuille vergeten ben, wat over en weer bellen en de mannen brengen hem langs. Om mekaar niet te misleiden wacht ik even om hen bij te laten komen. De eerste plaats die de moeite is was Honfleur waar we het middag eten verorberen. Het is volkoren spaghetty en die gaat ergoed binnen. De mannen gaan hier een bezoekje brengen. Ik neem voldoende proviand mee zodat ik er tegen kan tot vanavond. Rond drie uur ben ik via de brug van Tancarville in Etretat geraakt, dit is een omweg 20 km ivm het trajekt van de mannen die de nieuwe Europabrug gebruiken. bijkomend nadeel is dat ik 20 km tegen een stevige NW wind moet inbeuken om terug aan de kust te geraken. Vanaf Etretat is het mooi rijden. We doen dan al de kustdorpjes aan die allemaal aan het water liggen tussen krijtmassieven. Dat wil zeggen 2 a 3 km klimmen (7%) en dezelfde afstand dalen. Dat is heel mooi in een ritje van 100 km maar hier kwam het een beetje laat, het rolletje was op het laatste helemaal af. We overnachten in St Valerie & Caux op de camping. Dit is ook een plaats die op de kaart van Parcours ligt, je ziet dat we bijna rond zijn, meer daarover morgen.
de cijfers 211 km gereden 1860 hoogtemeters 21.6 km/ uur
ik werd om 0530 uur wakker en het regende serieus, eens vlug de buienradar geraadpleegd en dat zag er niet uit. En zo ben ik gestart in de regen. We hebben vandaag Bretagne verlaten, wel ik vind het als fietser een moelijk gebied. Het wasbord zal ik niet licht vergeten. Het is wel zo dat iemand met een beetje aanleg en een berg karakter hier automatisch een goed renner kan worden (Bernard Hinault) .Er zijn wel enkele monumenten die ik zou willen bezoeken. Terug naar vandaag, weet je dat ik vandaag voor èèn stempeltje 170 km in de gietende regen heb gereden.Vanaf het vertrek regen en alle mogelijke varièteiten zijn aan bod gekomen, motregen, malse regen, oude wijven het hele assortiment. Ik volg de hoofdweg omdat het rengent maar de N13 was er teveel aan, de autos raasden naat mij door en ik ben er wijselijk vanaf gereden en via het fietspad gegaan. Dit is een oude spoorwegbedding maar het is een ramp wat betref de ondergrond. Er zijn stukken prachtig asfalt bij maar ook alle andere mogelijkheden en zo beland ik op zeker moment op een stuk tractorweg van ongeveer 500 m ik moet door een laag modder van 10 cm ploeteren. Fiets en manneke zien er prachtig uit. Na km 170 wordt het droog en beland ik in de buurt van Utah beach. Door het mindergoede weer ben ik hier praktisch allen. Een mooie asfalt weg loop langs de kust. Ik ontmoet per toeval Jos en Louis die een museum bezocht hebben. Vandaar gaat het langs Omega beach naar Tracey waar we overnachten op camping Bas Carelages.
Nog wat cijfers vandaag. Totaal dit jaar 232 km. 3235 km 1588 hoogtemeters. 36911 m gem 22,2 km/ uur
Gisteravond hebben we nog een avondwandeling gemaakt in Binic. Er is een mooi verzorgde haven met toch wat uitgangsmogelijkheden. Jos moest nog trakeren van het bompa worden, we hebben er rustig een lefke op gedronken. Terug naar vadaag dan. Geen te beste nachtrust, om drie wakker geworden en eigenlijk moest ik naar het wc maar ik zag er tegenaan en ben blijven liggen. Zeker een uur wakker gelegen. Om 0615 eruit en om 0645 ben ik weg. Tot st Brieuc rijden we zuidwaarts en staat de wind op kop. In st Brieuc moet ik weer stempelen en de plaatselijke bakker kent de "Tour de France" hij kent zelfs het verschil ts randonneur en cyclosportif ( het verschil is het aantal dagen om de proef uit te voeren 30 dagen voor de randonneur en 60 dagen voor de cyclosportif). Even na st Brieuc draaien we weer naar het oosten en zo is het weer wind op de flank. Rond de middag komt de machtige prachtige Mont St Michel in beeld. Een ongelooflijk monument. Ik heb het al eens eerder kunnen bezoeken. We eten op ong 30 km vandaar en toch eist hij toch al de hoofdrol op. Na het eten volg ik de kustweg en kan alzo al die kms de berg zien groter worden. Louis heeft hem nog niet bezocht dus zorg ik dat ik genoeg proviand heb om de dag door te komen en kunnen zij een bezoek brengen, wat bij Louis veel genoegdoening geeft. Ik rijd verder tot Avranches waar ik weer moet stempelen en van etappe moet wisselen. Ik licht de mannen in waar ik ben ( zij zijn juist vertrokken in Michel) en ga er dan terug tegen aan. Wanneer ik de stad buiten ben krijg ik even schrik. De eerste 5 km alweer wasbord van het ergste soort, gelukkig even later weer normaal parcours. Op km 190 nog gedurende 5 km een gratis douche en na 117 km ben ik in de gemeente camping van Coutances. Voor de mensen op de kaart we zijn bijna bij Cherbourg.
De cijfers 215 km gereden 1851 hoogtemeters 22.5 km/ uur
Ik wil wel allen nogmaals bedanken voor de fijne racties die julle hebben verstuurd, sinds we weg zijn is de blog al meer dan 1800 keer geopend onvoorstelbaar, bedankt.
Eerst nog wat nieuws van gisteravond, het laatste uur heeft het gemotregend, deze regen heeft de hele nacht geduurd. Ik werd wakker om 0500 uur en de goesting zakte al in mijn schoenen. Om 0600 toch maar eruit en naar het toilet en het wonder geschiede, tijdens het rituele ochtendgebeuren stopte het met regenen. Om 0650 vertrokken en nog een aangename vaststelling na het eerste stempeltje. We hebben in Ploudalmezeau het verste punt bereikt en draaien hier 90 graden naar rechts, dwz dat we wind in de rug krijgen. Uiteraard is dat een aangenaam gevoel. Het weer blijft droog tot ong 1500 uur. Ik krijg dan nog een drietal buien over mij heen maar met deze temperatuur (18 gr) maakt dat niet veel uit, de rugwind maakt alles goed. We doen vandaag verschillende historische steden aan die wel een bezoek verdienen wo Treguier de mannen nemen ook een bezoek aan een kaapje Sèhar (rode granietkust) en daardoor ben ik bijna voor hen op de camping Le Panomaric in Binic, voor zij die de kaart volgen zijn we bijna in St Brieuc. Morgen komen we langs Mont Saint Michel, als het lukt kunnen Jos en Louis een bezoekje brengen. Vandaag dus een gelukkige dag, dus wind mee of tegen is een hemelsbreed verschil.
de cijfers 208 km gereden 2003 hoogtemeters 22.4 km/ uur
Eindelijk kunnen we aan het neusje van Franrijk beginnen. Het was geen simpel dagje meer een kl.... dag. De eerste 150 km zijn moordend, altijd wasbord, ik heb zeker 60 keer geschakeld tussen de grootste versnelling ( om te kunnen bijtrappen) en de kleinste versnelling ( anders geraakte ik niet boven) . Altijd in een beboste omgeving. Vanaf km 150 loopt het iets beter, de hellingen worden zachter en langer alsook de afdalingen. Het weer zag er goed uit vanmorgen maar naargelang de dag vorderde werd het slechter en zelfs motregen alvorens ik binnen was. Er zijn hier qua bruggen toch mooie staaltjes van techniek te vinden, in Pont L' Abbe en in Brest waar de fietsers over de oude brug rijden en de rest over de nieuwe prachtige brug. We hebben geeten rond 1130 in Ploneour lanvern, de grote overschot van gisteren ging er goed binnen, ik word hier nogal verwend zeg. Vanavond zitten we op camping Villers loisair in Millisac. Voor zij die volgen op de kaart van Frankrijk, juist boven Brittanie in Ploualmezeau.
Zoals gewoonlijkvertrokken om 0650 uur. Eerst vertrokken in de verkeerde richting, ook dat kan gebeuren. De eerste kms lopen heel slecht, wij rijden noordwaarts en de wind die dan al strak waait komt ook uit het noorden. Dat is geen goede combinatie natuurlijk. Gelukkig gaan we na 1030 uur richting het westen rijden en dat scheelt al heel wat. We krijgen de wind nu op de rechterflank. Na het eten veranderd ook het profiel van het parcours, het wordt wasbord maar gelukkig zijn de afdalingen nu iets langer als de beklimmingen en kunnen we een beetje snelheid maken. Zo slaag ik er toch nog in om het gemiddelde in de namiddag een km op te trekken. We hebben vandaag twee kunstwerken van bruggen beklommen. De brug van st Nazaire over de monding van de Loire het kunstwerk 67 m boven de Loire, 3,3 km lang toch de moeite om eens van kortbij te bekijken. Van de tweede brug heb ik de naam niet gevonden maar deze was toch ook de moeite. Vanavond slapen we op de camping van Hennebont. Op de menu staat spaghetti bolognaise, lekkkker !!!!!!!!!
de cijfers 199 km gereden 1387 hoogtemeters gem 21,9 km/ uur
Zoals gewoonlijkvertrokken om 0650 uur. Eerst vertrokken in de verkeerde richting, ook dat kan gebeuren. De eerste kms lopen heel slecht, wij rijden noordwaarts en de wind die dan al strak waait komt ook uit het noorden. Dat is geen goede combinatie natuurlijk. Gelukkig gaan we na 1030 uur richting het westen rijden en dat scheelt al heel wat. We krijgen de wind nu op de rechterflank. Na het eten veranderd ook het profiel van het parcours, het wordt wasbord maar gelukkig zijn de afdalingen nu iets langer als de beklimmingen en kunnen we een beetje snelheid maken. Zo slaag ik er toch nog in om het gemiddelde in de namiddag een km op te trekken. We hebben vandaag twee kunstwerken van bruggen beklommen. De brug van st Nazaire over de monding van de Loire het kunstwerk 67 m boven de Loire, 3,3 km lang toch de moeite om eens van kortbij te bekijken. Van de tweede brug heb ik de naam niet gevonden maar deze was toch ook de moeite. Vanavond slapen we op de camping van Hennebont. Op de menu staat spaghetti bolognaise, lekkkker !!!!!!!!!
de cijfers 199 km gereden 1387 hoogtemeters gem 21,9 km/ uur