Hallo bij tijds weg vanmorgen, om 0645 op pad, de omstandigheden waren niet zo prachtig, het heeft de hele voormiddag ge motregend. Laat dat niet het ergste zijn, als je weet dat ik in de eerste 90 km meer dan 900 hoogtemeters verzamel dan weet je ook dat het weer niet van de poes was. Toegegeven ik wist het op voorhand en langs de andere zijde leverde het ook de nodige mooie zichten op zoals Dieppe, Le Treport. Ronde 1100 uur moet ik dringend de grote pot op, gelukkig zijn de mannen in Ault in de buurt. Ik vermoed dat het sausje van gisteravond aan de oorzaak ligt. De mannen gaan dan vooruit richting Cape Gris nez en Blanc Nez, ik moet het natuurlijk met de fiets doen. Het parcours ligt me wel, ik kan de grote molen trekken gezien er geen storende hellingen meer zijn. Omstreeks 17.15 zien we mekaar in Wissant we overleggen de rest van het parcours. Als we morgen avond Trélon willen halen moet ik nog 65 km rijden vandaag. Ik beslis dan ook om het maar te doen. Ik ken het resterend trajekt en begin eraan. Nu kan ik de grote molen hanteren en begin eraan. Om 2015 ben ik Bergues voor mij een genoegdoening, eigenlijk zit ik nog niet kapot maar het is wel genoeg geweest voor vandaag. We gaan vandaag iets eten voor koken is geen tijd meer. voor meer uitleg voor de algemene cijfers die ik beloofd heb moet je wachten tot morgen, ben op vandaag.
de cijfers 263 km gereden (echt waar) 1778 hogtemeters 22.3 km/uur
Na een goede nachtrust iets te laat op, bijgevolg iets later weg 0710 uur. Het was zwaar bewolkt, hele tijd met fluovest gereden. Na een halfuur stel ik vast dat ik mijn portefeuille vergeten ben, wat over en weer bellen en de mannen brengen hem langs. Om mekaar niet te misleiden wacht ik even om hen bij te laten komen. De eerste plaats die de moeite is was Honfleur waar we het middag eten verorberen. Het is volkoren spaghetty en die gaat ergoed binnen. De mannen gaan hier een bezoekje brengen. Ik neem voldoende proviand mee zodat ik er tegen kan tot vanavond. Rond drie uur ben ik via de brug van Tancarville in Etretat geraakt, dit is een omweg 20 km ivm het trajekt van de mannen die de nieuwe Europabrug gebruiken. bijkomend nadeel is dat ik 20 km tegen een stevige NW wind moet inbeuken om terug aan de kust te geraken. Vanaf Etretat is het mooi rijden. We doen dan al de kustdorpjes aan die allemaal aan het water liggen tussen krijtmassieven. Dat wil zeggen 2 a 3 km klimmen (7%) en dezelfde afstand dalen. Dat is heel mooi in een ritje van 100 km maar hier kwam het een beetje laat, het rolletje was op het laatste helemaal af. We overnachten in St Valerie & Caux op de camping. Dit is ook een plaats die op de kaart van Parcours ligt, je ziet dat we bijna rond zijn, meer daarover morgen.
de cijfers 211 km gereden 1860 hoogtemeters 21.6 km/ uur
ik werd om 0530 uur wakker en het regende serieus, eens vlug de buienradar geraadpleegd en dat zag er niet uit. En zo ben ik gestart in de regen. We hebben vandaag Bretagne verlaten, wel ik vind het als fietser een moelijk gebied. Het wasbord zal ik niet licht vergeten. Het is wel zo dat iemand met een beetje aanleg en een berg karakter hier automatisch een goed renner kan worden (Bernard Hinault) .Er zijn wel enkele monumenten die ik zou willen bezoeken. Terug naar vandaag, weet je dat ik vandaag voor èèn stempeltje 170 km in de gietende regen heb gereden.Vanaf het vertrek regen en alle mogelijke varièteiten zijn aan bod gekomen, motregen, malse regen, oude wijven het hele assortiment. Ik volg de hoofdweg omdat het rengent maar de N13 was er teveel aan, de autos raasden naat mij door en ik ben er wijselijk vanaf gereden en via het fietspad gegaan. Dit is een oude spoorwegbedding maar het is een ramp wat betref de ondergrond. Er zijn stukken prachtig asfalt bij maar ook alle andere mogelijkheden en zo beland ik op zeker moment op een stuk tractorweg van ongeveer 500 m ik moet door een laag modder van 10 cm ploeteren. Fiets en manneke zien er prachtig uit. Na km 170 wordt het droog en beland ik in de buurt van Utah beach. Door het mindergoede weer ben ik hier praktisch allen. Een mooie asfalt weg loop langs de kust. Ik ontmoet per toeval Jos en Louis die een museum bezocht hebben. Vandaar gaat het langs Omega beach naar Tracey waar we overnachten op camping Bas Carelages.
Nog wat cijfers vandaag. Totaal dit jaar 232 km. 3235 km 1588 hoogtemeters. 36911 m gem 22,2 km/ uur
Gisteravond hebben we nog een avondwandeling gemaakt in Binic. Er is een mooi verzorgde haven met toch wat uitgangsmogelijkheden. Jos moest nog trakeren van het bompa worden, we hebben er rustig een lefke op gedronken. Terug naar vadaag dan. Geen te beste nachtrust, om drie wakker geworden en eigenlijk moest ik naar het wc maar ik zag er tegenaan en ben blijven liggen. Zeker een uur wakker gelegen. Om 0615 eruit en om 0645 ben ik weg. Tot st Brieuc rijden we zuidwaarts en staat de wind op kop. In st Brieuc moet ik weer stempelen en de plaatselijke bakker kent de "Tour de France" hij kent zelfs het verschil ts randonneur en cyclosportif ( het verschil is het aantal dagen om de proef uit te voeren 30 dagen voor de randonneur en 60 dagen voor de cyclosportif). Even na st Brieuc draaien we weer naar het oosten en zo is het weer wind op de flank. Rond de middag komt de machtige prachtige Mont St Michel in beeld. Een ongelooflijk monument. Ik heb het al eens eerder kunnen bezoeken. We eten op ong 30 km vandaar en toch eist hij toch al de hoofdrol op. Na het eten volg ik de kustweg en kan alzo al die kms de berg zien groter worden. Louis heeft hem nog niet bezocht dus zorg ik dat ik genoeg proviand heb om de dag door te komen en kunnen zij een bezoek brengen, wat bij Louis veel genoegdoening geeft. Ik rijd verder tot Avranches waar ik weer moet stempelen en van etappe moet wisselen. Ik licht de mannen in waar ik ben ( zij zijn juist vertrokken in Michel) en ga er dan terug tegen aan. Wanneer ik de stad buiten ben krijg ik even schrik. De eerste 5 km alweer wasbord van het ergste soort, gelukkig even later weer normaal parcours. Op km 190 nog gedurende 5 km een gratis douche en na 117 km ben ik in de gemeente camping van Coutances. Voor de mensen op de kaart we zijn bijna bij Cherbourg.
De cijfers 215 km gereden 1851 hoogtemeters 22.5 km/ uur
Ik wil wel allen nogmaals bedanken voor de fijne racties die julle hebben verstuurd, sinds we weg zijn is de blog al meer dan 1800 keer geopend onvoorstelbaar, bedankt.
Eerst nog wat nieuws van gisteravond, het laatste uur heeft het gemotregend, deze regen heeft de hele nacht geduurd. Ik werd wakker om 0500 uur en de goesting zakte al in mijn schoenen. Om 0600 toch maar eruit en naar het toilet en het wonder geschiede, tijdens het rituele ochtendgebeuren stopte het met regenen. Om 0650 vertrokken en nog een aangename vaststelling na het eerste stempeltje. We hebben in Ploudalmezeau het verste punt bereikt en draaien hier 90 graden naar rechts, dwz dat we wind in de rug krijgen. Uiteraard is dat een aangenaam gevoel. Het weer blijft droog tot ong 1500 uur. Ik krijg dan nog een drietal buien over mij heen maar met deze temperatuur (18 gr) maakt dat niet veel uit, de rugwind maakt alles goed. We doen vandaag verschillende historische steden aan die wel een bezoek verdienen wo Treguier de mannen nemen ook een bezoek aan een kaapje Sèhar (rode granietkust) en daardoor ben ik bijna voor hen op de camping Le Panomaric in Binic, voor zij die de kaart volgen zijn we bijna in St Brieuc. Morgen komen we langs Mont Saint Michel, als het lukt kunnen Jos en Louis een bezoekje brengen. Vandaag dus een gelukkige dag, dus wind mee of tegen is een hemelsbreed verschil.
de cijfers 208 km gereden 2003 hoogtemeters 22.4 km/ uur
Eindelijk kunnen we aan het neusje van Franrijk beginnen. Het was geen simpel dagje meer een kl.... dag. De eerste 150 km zijn moordend, altijd wasbord, ik heb zeker 60 keer geschakeld tussen de grootste versnelling ( om te kunnen bijtrappen) en de kleinste versnelling ( anders geraakte ik niet boven) . Altijd in een beboste omgeving. Vanaf km 150 loopt het iets beter, de hellingen worden zachter en langer alsook de afdalingen. Het weer zag er goed uit vanmorgen maar naargelang de dag vorderde werd het slechter en zelfs motregen alvorens ik binnen was. Er zijn hier qua bruggen toch mooie staaltjes van techniek te vinden, in Pont L' Abbe en in Brest waar de fietsers over de oude brug rijden en de rest over de nieuwe prachtige brug. We hebben geeten rond 1130 in Ploneour lanvern, de grote overschot van gisteren ging er goed binnen, ik word hier nogal verwend zeg. Vanavond zitten we op camping Villers loisair in Millisac. Voor zij die volgen op de kaart van Frankrijk, juist boven Brittanie in Ploualmezeau.
Zoals gewoonlijkvertrokken om 0650 uur. Eerst vertrokken in de verkeerde richting, ook dat kan gebeuren. De eerste kms lopen heel slecht, wij rijden noordwaarts en de wind die dan al strak waait komt ook uit het noorden. Dat is geen goede combinatie natuurlijk. Gelukkig gaan we na 1030 uur richting het westen rijden en dat scheelt al heel wat. We krijgen de wind nu op de rechterflank. Na het eten veranderd ook het profiel van het parcours, het wordt wasbord maar gelukkig zijn de afdalingen nu iets langer als de beklimmingen en kunnen we een beetje snelheid maken. Zo slaag ik er toch nog in om het gemiddelde in de namiddag een km op te trekken. We hebben vandaag twee kunstwerken van bruggen beklommen. De brug van st Nazaire over de monding van de Loire het kunstwerk 67 m boven de Loire, 3,3 km lang toch de moeite om eens van kortbij te bekijken. Van de tweede brug heb ik de naam niet gevonden maar deze was toch ook de moeite. Vanavond slapen we op de camping van Hennebont. Op de menu staat spaghetti bolognaise, lekkkker !!!!!!!!!
de cijfers 199 km gereden 1387 hoogtemeters gem 21,9 km/ uur
Zoals gewoonlijkvertrokken om 0650 uur. Eerst vertrokken in de verkeerde richting, ook dat kan gebeuren. De eerste kms lopen heel slecht, wij rijden noordwaarts en de wind die dan al strak waait komt ook uit het noorden. Dat is geen goede combinatie natuurlijk. Gelukkig gaan we na 1030 uur richting het westen rijden en dat scheelt al heel wat. We krijgen de wind nu op de rechterflank. Na het eten veranderd ook het profiel van het parcours, het wordt wasbord maar gelukkig zijn de afdalingen nu iets langer als de beklimmingen en kunnen we een beetje snelheid maken. Zo slaag ik er toch nog in om het gemiddelde in de namiddag een km op te trekken. We hebben vandaag twee kunstwerken van bruggen beklommen. De brug van st Nazaire over de monding van de Loire het kunstwerk 67 m boven de Loire, 3,3 km lang toch de moeite om eens van kortbij te bekijken. Van de tweede brug heb ik de naam niet gevonden maar deze was toch ook de moeite. Vanavond slapen we op de camping van Hennebont. Op de menu staat spaghetti bolognaise, lekkkker !!!!!!!!!
de cijfers 199 km gereden 1387 hoogtemeters gem 21,9 km/ uur
Vertrokken om 0650 uur Goed geslapen, het zonnetje schijnt maar niet voor lang. Algauw komt er bewolking opzetten de temperatuur draait rond de 18 graden in de voormiddag. Het wordt een kleurloze rit, we rijden 200 km langs de kust maar zien die amper. Namiddag rijd ik even op het fietspad langs het strand maar dat is vandaag niet te doen. Het fietspad hier is niet zo breed, dikwijls met veel mul zand( gevaarlijk) en op zondag vol met toeristen. Vandaag zit er ook een stuk onverhard in het parcours, een wegje met scherpe stenen en ja de eerste lekke band is een feit. Ik probeer nog een andere weg te zoeken maar een omweg van10 km is nodig. Campings zijn in dit gebied niet veel te vinden uiteindelijk stranden we in Beauvoir sur mer op een camperplaats. Nog een bandje plakken en de dag is om.
de cijfers 211 km Gereden. Dit jaar totaal. 2161 km 849 hoogtemeters 24493 m gemm 22,8 km/ uur
Vertrokken om 0650 uur Goed geslapen, het zonnetje schijnt maar niet voor lang. Algauw komt er bewolking opzetten de temperatuur draait rond de 18 graden in de voormiddag. Het wordt een kleurloze rit, we rijden 200 km langs de kust maar zien die amper. Namiddag rijd ik even op het fietspad langs het strand maar dat is vandaag niet te doen. Het fietspad hier is niet zo breed, dikwijls met veel mul zand( gevaarlijk) en op zondag vol met toeristen. Vandaag zit er ook een stuk onverhard in het parcours, een wegje met scherpe stenen en ja de eerste lekke band is een feit. Ik probeer nog een andere weg te zoeken maar een omweg van10 km is nodig. Campings zijn in dit gebied niet veel te vinden uiteindelijk stranden we in Beauvoir sur mer op een camperplaats. Nog een bandje plakken en de dag is om.
de cijfers 211 km Gereden. Dit jaar totaal. 2161 km 849 hoogtemeters 24493 m gemm 22,8 km/ uur
We starten om 0645 uur na een matige nacht. Voor het eerst sinds jaren heb ik nog eens gedroomd, vraag niet wat maar ik was er moe van. Qua verkeer kan ik zeer kort voor voormiddag. Ik heb eigenlijk maar drie gadraaid, 2 stukken rechte weg van 15 km en één kaarsrecht fietspad van 80 km. Als we eten om 1100 uur spreken we af dat we proberen de overzet te Royan te halen om 1500 uur. Dat eigenlijk probleemloos gegaan maarja er moest weer iets tegenvallen. In Montalivet les bains is er een zeer groot motortreffen waar ik volledig in vast rijd, er zijn hier duizende mensebn op de been. Ik wurm me er door over het fietspad. Eindelijk vrije baan en aan het volgende krpt gaat het asfalt over in zeer mulle zand. Niet te doen om daar door te rijden, dus terug door die menigte en dan over de grote drukke weg de weg vervolgen. Ik ben daar uiteraard een pak tijd verloren en dan de gps tweemaal kort na elkaar met platte batterijen. Zo bereik ik de overzet om 1510 uur terwijl de mannen al aan de overkant staan (ze moesten een half uur voor vertrek inschepen). Eigenlijk niet te geloven hoeveel vrtgn in zo'n ding kunnen. Alles bij elkaar zijn we met deze operatie ook een uur kwijt. We bereiken de camping " Les Etangs de Mina" omstreeks 1730 uur. Nog zeggen dat de mosselen gisteren lekker waren zeker voor 14 en dat we vandaag van Louis kip met rauwkost hebben gehad zeker zo lekker.
de cijfers: 200 km gefiets 389 hoogtemeters 24.4 km/ uur
We starten om 0645 uur na een matige nacht. Voor het eerst sinds jaren heb ik nog eens gedroomd, vraag niet wat maar ik was er moe van. Qua verkeer kan ik zeer kort voor voormiddag. Ik heb eigenlijk maar drie gadraaid, 2 stukken rechte weg van 15 km en één kaarsrecht fietspad van 80 km. Als we eten om 1100 uur spreken we af dat we proberen de overzet te Royan te halen om 1500 uur. Dat eigenlijk probleemloos gegaan maarja er moest weer iets tegenvallen. In Montalivet les bains is er een zeer groot motortreffen waar ik volledig in vast rijd, er zijn hier duizende mensebn op de been. Ik wurm me er door over het fietspad. Eindelijk vrije baan en aan het volgende krpt gaat het asfalt over in zeer mulle zand. Niet te doen om daar door te rijden, dus terug door die menigte en dan over de grote drukke weg de weg vervolgen. Ik ben daar uiteraard een pak tijd verloren en dan de gps tweemaal kort na elkaar met platte batterijen. Zo bereik ik de overzet om 1510 uur terwijl de mannen al aan de overkant staan (ze moesten een half uur voor vertrek inschepen). Eigenlijk niet te geloven hoeveel vrtgn in zo'n ding kunnen. Alles bij elkaar zijn we met deze operatie ook een uur kwijt. We bereiken de camping " Les Etangs de Mina" omstreeks 1730 uur. Nog zeggen dat de mosselen gisteren lekker waren zeker voor 14 en dat we vandaag van Louis kip met rauwkost hebben gehad zeker zo lekker.
de cijfers: 200 km gefiets 389 hoogtemeters 24.4 km/ uur
Fantastische rustige nacht gehad, het heeft de hele nacht gemotregend. Het vallen van de druppels op het dak van de camper heeft ons allemaal goed gedaan. Omstreeks 0610 opgestaan en om 0650 was ik weg, nog vlug de controlekaart gepost in het centrum en dan kunnen we er tegen aan. We rijden door de uitlopers van de Pyreneen, dwz het wasbord parcours, steeds weer dalen en klimmen. Als je hier blijfr doorgaan rijd je je gegarandeerd aan flarden. De mannen hebben mij rond 0900 uur te pakken juist als ik mijn wafels (geheim wapen vrouwtje) aan het eten ben. We spreken daar af dat we om 1100 uur eten. Zoals je merkt wordt er niet veel anders gedaan als fietsen en eten. Ze hebben om 1100 uur de perfecte picnic plaats gevonden waar me een kom macaroni staat te wachten. Dan duiken we de Landes in, lange troosteloze wegen. De wind staat wel uit het NW te blazen wat wil zeggen recht op het snuitje, maar je kan ook niet alles willen natuurlijk. Wewillen vandaag toch zeker de kaap van 200 km overschrijden, en dat lukt ook. Het laatste stuk 13 km rechtdoor is wel niet ongevaarlijk, het is druk verkeer en enkele chauffeurs rijden rakelings langs mij door. Het zijn uitzonderingen want de meesten houden zich aan 1,5 m afstand die hier verplicht is. Omstreeks 1715 uur rijd ik de camping L' arbre d'Or op. Vandaag heeft de kookploeg verlof, we gaan eten en we gaan ook de was doen. je ziet we denken aan alles.
de cijfers 209 km gereden 1388 hoogtemeters gem 22.6 km/ uur
Wat gaat het toch snel, vandaag zijn we de pyreneen uitgereden. Vanochtend rond 0715 vertrokken met na ongeveer 4 km de klim van de Tourmalet te beginnen. Van hieruit is dat 17 km, het gaat allemaal zeer vlot, de temperatuur rond de 20°, een zonnetje in de lucht maar nog lekker verscholen. Rond 0930 uur ben ik boven, Jos en Louis zijn gevolgd, Jos heeft de hele nacht een scenario gezocht ( gedroomd) hoe hij het ging aanpakken. Half weg de klim zijn we even samen geweest, goed voor mijn lekkere wafels van het vrouwtje te verorberen, en vervolgens staan ze als videoploeg mij boven op te wachten. Nog een souveniertje kopen en dan duik ik naar beneden. De afdaling 23 km gaat fantastisch, we hebben afgesproken om beneden te eten. Ik ben 40 min voor hen beneden max snelheid 63 km/ uur. Na het eten ga ik richting Soulor en Aubisque terwijl de volgers via het dal rondrijden, dat gaat voot hun een stuk sneller. Als ik aan de Soulor begin staat er " route barrée á 6 km", toch maar doorrijden er is nl geen alternatief. Ik begin wel een beetje bang te krijgen als ik na enkele km enkele moto's terug zie die mij juist hadden ingehaald. Aan de werken gekomen wordt ik tegengehouden door een seingever die mij eerst een omleiding van liefst 48 km aanraad. Ik leg hem mijn project uit en uiteindelijk mag ik door als ik thv de werken mijn fiest aan de hand leid. Oef wat een geluk, toen ik het controleboekje aan hem toonde kreeg de gast medelijden. Gelukkig hadden de volgers de goede beslissing genomen. De Soulor leek een prutscolletje te zijn maar de laatste 4 km allen 8,5%, best pittig. De verbinding naar de Aubisque is een strook die langs de flank op dezelfde hoogte blijft door lopen over enkele kms, en dan nog een viertal km tegen 8a9% gaat stijgen. Dan de afdaling, ik ben in de overtuiging dat het de laatste grote col is en wil er dan ook van genieten. Het tweede gedeelte loopt enorm snelheden tot bijna 70 km/ uur kunnen zonder al te grote risicos. Daar zijn de volgers terug op de afsptaak, we bekijken het verdere trajekt en beslissen om door te rijden tot Tardet, hier moet ik weer een controlekaart versturen. Ik vertrek terug en stel vast dat ik de col Marie Blance vergeten was, niet het hooggebergte maar toch best pittig en zeker wondermooi. Alleh toch maar doorgebeten en uiteindelijk toch in Tardet aangekomen. Het avondeten was een cortelet met een groentsla en tomaatjes met ajuin, dat laatste voor de voorruitgang van de achter uitgang. Dus nen hele boterham, morgen gaan we 90° naar rechts om de kust te volgen.
De cijfers: 165 km gereden 3548 hoogtemeters gem 18.2 km/ uur
Tot nu toe hebben dit jaar 21.867 hoogtemeters gemaakt en 1541 km gereden. Alles samen hebben we tot nu 40.691 hoogtemeter dus nog ong 10.000 te gaan. We hebben dit jaar al 1541 km alles samen hebben we al 3007 km gemaakt of nog ong 1800 km te gaan.
Ik begin moe te worden van deze cijfers dus gaan slapen zeker.
Wat gaat het toch snel, vandaag zijn we de pyreneen uitgereden. Vanochtend rond 0715 vertrokken met na ongeveer 4 km de klim van de Tourmalet te beginnen. Van hieruit is dat 17 km, het gaat allemaal zeer vlot, de temperatuur rond de 20°, een zonnetje in de lucht maar nog lekker verscholen. Rond 0930 uur ben ik boven, Jos en Louis zijn gevolgd, Jos heeft de hele nacht een scenario gezocht ( gedroomd) hoe hij het ging aanpakken. Half weg de klim zijn we even samen geweest, goed voor mijn lekkere wafels van het vrouwtje te verorberen, en vervolgens staan ze als videoploeg mij boven op te wachten. Nog een souveniertje kopen en dan duik ik naar beneden. De afdaling 23 km gaat fantastisch, we hebben afgesproken om beneden te eten. Ik ben 40 min voor hen beneden max snelheid 63 km/ uur. Na het eten ga ik richting Soulor en Aubisque terwijl de volgers via het dal rondrijden, dat gaat voot hun een stuk sneller. Als ik aan de Soulor begin staat er " route barrée á 6 km", toch maar doorrijden er is nl geen alternatief. Ik begin wel een beetje bang te krijgen als ik na enkele km enkele moto's terug zie die mij juist hadden ingehaald. Aan de werken gekomen wordt ik tegengehouden door een seingever die mij eerst een omleiding van liefst 48 km aanraad. Ik leg hem mijn project uit en uiteindelijk mag ik door als ik thv de werken mijn fiest aan de hand leid. Oef wat een geluk, toen ik het controleboekje aan hem toonde kreeg de gast medelijden. Gelukkig hadden de volgers de goede beslissing genomen. De Soulor leek een prutscolletje te zijn maar de laatste 4 km allen 8,5%, best pittig. De verbinding naar de Aubisque is een strook die langs de flank op dezelfde hoogte blijft door lopen over enkele kms, en dan nog een viertal km tegen 8a9% gaat stijgen. Dan de afdaling, ik ben in de overtuiging dat het de laatste grote col is en wil er dan ook van genieten. Het tweede gedeelte loopt enorm snelheden tot bijna 70 km/ uur kunnen zonder al te grote risicos. Daar zijn de volgers terug op de afsptaak, we bekijken het verdere trajekt en beslissen om door te rijden tot Tardet, hier moet ik weer een controlekaart versturen. Ik vertrek terug en stel vast dat ik de col Marie Blance vergeten was, niet het hooggebergte maar toch best pittig en zeker wondermooi. Alleh toch maar doorgebeten en uiteindelijk toch in Tardet aangekomen. Het avondeten was een cortelet met een groentsla en tomaatjes met ajuin, dat laatste voor de voorruitgang van de achter uitgang. Dus nen hele boterham, morgen gaan we 90° naar rechts om de kust te volgen.
De cijfers: 165 km gereden 3548 hoogtemeters gem 18.2 km/ uur
Tot nu toe hebben dit jaar 21.867 hoogtemeters gemaakt en 1541 km gereden. Alles samen hebben we tot nu 40.691 hoogtemeter dus nog ong 10.000 te gaan. We hebben dit jaar al 1541 km alles samen hebben we al 3007 km gemaakt of nog ong 1800 km te gaan.
Ik begin moe te worden van deze cijfers dus gaan slapen zeker.
We hebben een goede nachtrust gehad, en zoals het past op een boerderij camping om 5 uur de fiere haan op de mesthoop. Vertrokken om 0640 uur met als opwarmer col Portet d'aspet 1069 m. Dat ging vrij vlot, rond 1045 komen de mannen erbij en gaan we eten. Dan volgen col de Buret 599 m, col de Bech 715 m, col des Ares 797 dat waren de kleine. Nu het grote werk Col de Peyresourde 1569 m en col d' Aspin 1489 m beide gekend uit de echte Tour. Verder niets speciaal te melden, morgen volgen zonder tegenslag en als onze lieve Heer ons helpt de laatse col die op papier voorzien zijn.
de cijfers 132 km gefietst 2961 hoogtemeters 17 km/ uur
Vannacht een rotnacht gehad. We hebben de versterkte stad bezocht en dan enkele pintjes gedronken in de enige café die er was. Hier heb ik ook de controlekaart moeten laten invullen om ze aldaar in de postbus te kunnen droppen. Hier gebeurd nog altijd een deel van de opleiding van de Frans paracomando's. Er lopen ook nog een aantal paarden in de buurt die moeten herinneren aan vroeger. Het was wel de moeite om eens te kijken hoe men vroeger die toegangspoorten versterkte om de vijand buiten te houden. Om 2230 kruipen we in onze nestjes en je hoorde niets meer, tot ronde een uur of één nen hond zijn concert begint. Meer dan een uur, de rustige nacht voorbij natuurlijk. een rotnacht met andere woorden. Om 0700 vertrokken en dacn begon het colletjes festival achtereenvolgens col de la Quillane, 1714 m, col de la Travesses 1920 m, col de Pailhères 2001 m, col de Port 1249 m, col de Caougnous 947 m, col d'espies 794 m, col du four 823 m. Het was dus een hele mond vol. We zijn nu juist voorbij Massat waar we overnachten op camping Amour wat dat brengt vertel ik morgen. We beginnen morgen met col Portet d'Aspet 1069 m. Wat ik zeker niet mag vergeten dat Jos vanavond fantastisch lekker macpettisaus gemaakt heeft.
de cijfers 170 km gereden 2235 hoogtemeters gem 19.6 km/ uur.
Vannacht een rotnacht gehad. We hebben de versterkte stad bezocht en dan enkele pintjes gedronken in de enige café die er was. Hier heb ik ook de controlekaart moeten laten invullen om ze aldaar in de postbus te kunnen droppen. Hier gebeurd nog altijd een deel van de opleiding van de Frans paracomando's. Er lopen ook nog een aantal paarden in de buurt die moeten herinneren aan vroeger. Het was wel de moeite om eens te kijken hoe men vroeger die toegangspoorten versterkte om de vijand buiten te houden. Om 2230 kruipen we in onze nestjes en je hoorde niets meer, tot ronde een uur of één nen hond zijn concert begint. Meer dan een uur, de rustige nacht voorbij natuurlijk. een rotnacht met andere woorden. Om 0700 vertrokken en dacn begon het colletjes festival achtereenvolgens col de la Quillane, 1714 m, col de la Travesses 1920 m, col de Pailhères 2001 m, col de Port 1249 m, col de Caougnous 947 m, col d'espies 794 m, col du four 823 m. Het was dus een hele mond vol. We zijn nu juist voorbij Massat waar we overnachten op camping Amour wat dat brengt vertel ik morgen. We beginnen morgen met col Portet d'Aspet 1069 m. Wat ik zeker niet mag vergeten dat Jos vanavond fantastisch lekker macpettisaus gemaakt heeft.
de cijfers 170 km gereden 2235 hoogtemeters gem 19.6 km/ uur.
Start zoals gewoonlijk rond de klok van zeven. Het was bewolkt en af en toe een beetje fieselen, volgens Jos was het mist volgens mij motregen. Na een 30 tal km draaien we definitief richting pyreneen. Het klaart op en daar is ze dan de ZON. Gemakkelijk 30° op de klim in Ille sur Tet (dat bestaat echt) een terrasje doen met een lekker colatje. Nu richting Mont Louis gene zever. De eerste 20 km loopt het zachtjes omhoog maar dan begint het te klimmen. Vooral het tweede stuk van de klim, een vijftiental km aan 9 a 10 %. Dus in totaal heb je van Rivesaltes tot mont saint Louis een zestig km geklommen. Dat was genoeg voor vandaag, de rest is voor morgen. We gaan nu de versterkte stad is van binnen bekijken en dan rustig slapen. (Hoop ik) Ik heb ook de kms van vorige editie erbij gehaald. Tot gisteren hebben we al 2416 km gefietst en 30183 hoogtemeters gemaakt wat wil zeggen dat we stilaan half weg zijn geraakt.
De cijfers 124 km gefietst 1763 hoogtemeters 19.4 gem grtjs