Eerst nog wat nieuws van gisteravond, het laatste uur heeft het gemotregend, deze regen heeft de hele nacht geduurd. Ik werd wakker om 0500 uur en de goesting zakte al in mijn schoenen. Om 0600 toch maar eruit en naar het toilet en het wonder geschiede, tijdens het rituele ochtendgebeuren stopte het met regenen. Om 0650 vertrokken en nog een aangename vaststelling na het eerste stempeltje. We hebben in Ploudalmezeau het verste punt bereikt en draaien hier 90 graden naar rechts, dwz dat we wind in de rug krijgen. Uiteraard is dat een aangenaam gevoel. Het weer blijft droog tot ong 1500 uur. Ik krijg dan nog een drietal buien over mij heen maar met deze temperatuur (18 gr) maakt dat niet veel uit, de rugwind maakt alles goed. We doen vandaag verschillende historische steden aan die wel een bezoek verdienen wo Treguier de mannen nemen ook een bezoek aan een kaapje Sèhar (rode granietkust) en daardoor ben ik bijna voor hen op de camping Le Panomaric in Binic, voor zij die de kaart volgen zijn we bijna in St Brieuc. Morgen komen we langs Mont Saint Michel, als het lukt kunnen Jos en Louis een bezoekje brengen. Vandaag dus een gelukkige dag, dus wind mee of tegen is een hemelsbreed verschil.
de cijfers 208 km gereden 2003 hoogtemeters 22.4 km/ uur
Eindelijk kunnen we aan het neusje van Franrijk beginnen. Het was geen simpel dagje meer een kl.... dag. De eerste 150 km zijn moordend, altijd wasbord, ik heb zeker 60 keer geschakeld tussen de grootste versnelling ( om te kunnen bijtrappen) en de kleinste versnelling ( anders geraakte ik niet boven) . Altijd in een beboste omgeving. Vanaf km 150 loopt het iets beter, de hellingen worden zachter en langer alsook de afdalingen. Het weer zag er goed uit vanmorgen maar naargelang de dag vorderde werd het slechter en zelfs motregen alvorens ik binnen was. Er zijn hier qua bruggen toch mooie staaltjes van techniek te vinden, in Pont L' Abbe en in Brest waar de fietsers over de oude brug rijden en de rest over de nieuwe prachtige brug. We hebben geeten rond 1130 in Ploneour lanvern, de grote overschot van gisteren ging er goed binnen, ik word hier nogal verwend zeg. Vanavond zitten we op camping Villers loisair in Millisac. Voor zij die volgen op de kaart van Frankrijk, juist boven Brittanie in Ploualmezeau.
Zoals gewoonlijkvertrokken om 0650 uur. Eerst vertrokken in de verkeerde richting, ook dat kan gebeuren. De eerste kms lopen heel slecht, wij rijden noordwaarts en de wind die dan al strak waait komt ook uit het noorden. Dat is geen goede combinatie natuurlijk. Gelukkig gaan we na 1030 uur richting het westen rijden en dat scheelt al heel wat. We krijgen de wind nu op de rechterflank. Na het eten veranderd ook het profiel van het parcours, het wordt wasbord maar gelukkig zijn de afdalingen nu iets langer als de beklimmingen en kunnen we een beetje snelheid maken. Zo slaag ik er toch nog in om het gemiddelde in de namiddag een km op te trekken. We hebben vandaag twee kunstwerken van bruggen beklommen. De brug van st Nazaire over de monding van de Loire het kunstwerk 67 m boven de Loire, 3,3 km lang toch de moeite om eens van kortbij te bekijken. Van de tweede brug heb ik de naam niet gevonden maar deze was toch ook de moeite. Vanavond slapen we op de camping van Hennebont. Op de menu staat spaghetti bolognaise, lekkkker !!!!!!!!!
de cijfers 199 km gereden 1387 hoogtemeters gem 21,9 km/ uur
Zoals gewoonlijkvertrokken om 0650 uur. Eerst vertrokken in de verkeerde richting, ook dat kan gebeuren. De eerste kms lopen heel slecht, wij rijden noordwaarts en de wind die dan al strak waait komt ook uit het noorden. Dat is geen goede combinatie natuurlijk. Gelukkig gaan we na 1030 uur richting het westen rijden en dat scheelt al heel wat. We krijgen de wind nu op de rechterflank. Na het eten veranderd ook het profiel van het parcours, het wordt wasbord maar gelukkig zijn de afdalingen nu iets langer als de beklimmingen en kunnen we een beetje snelheid maken. Zo slaag ik er toch nog in om het gemiddelde in de namiddag een km op te trekken. We hebben vandaag twee kunstwerken van bruggen beklommen. De brug van st Nazaire over de monding van de Loire het kunstwerk 67 m boven de Loire, 3,3 km lang toch de moeite om eens van kortbij te bekijken. Van de tweede brug heb ik de naam niet gevonden maar deze was toch ook de moeite. Vanavond slapen we op de camping van Hennebont. Op de menu staat spaghetti bolognaise, lekkkker !!!!!!!!!
de cijfers 199 km gereden 1387 hoogtemeters gem 21,9 km/ uur
Vertrokken om 0650 uur Goed geslapen, het zonnetje schijnt maar niet voor lang. Algauw komt er bewolking opzetten de temperatuur draait rond de 18 graden in de voormiddag. Het wordt een kleurloze rit, we rijden 200 km langs de kust maar zien die amper. Namiddag rijd ik even op het fietspad langs het strand maar dat is vandaag niet te doen. Het fietspad hier is niet zo breed, dikwijls met veel mul zand( gevaarlijk) en op zondag vol met toeristen. Vandaag zit er ook een stuk onverhard in het parcours, een wegje met scherpe stenen en ja de eerste lekke band is een feit. Ik probeer nog een andere weg te zoeken maar een omweg van10 km is nodig. Campings zijn in dit gebied niet veel te vinden uiteindelijk stranden we in Beauvoir sur mer op een camperplaats. Nog een bandje plakken en de dag is om.
de cijfers 211 km Gereden. Dit jaar totaal. 2161 km 849 hoogtemeters 24493 m gemm 22,8 km/ uur
Vertrokken om 0650 uur Goed geslapen, het zonnetje schijnt maar niet voor lang. Algauw komt er bewolking opzetten de temperatuur draait rond de 18 graden in de voormiddag. Het wordt een kleurloze rit, we rijden 200 km langs de kust maar zien die amper. Namiddag rijd ik even op het fietspad langs het strand maar dat is vandaag niet te doen. Het fietspad hier is niet zo breed, dikwijls met veel mul zand( gevaarlijk) en op zondag vol met toeristen. Vandaag zit er ook een stuk onverhard in het parcours, een wegje met scherpe stenen en ja de eerste lekke band is een feit. Ik probeer nog een andere weg te zoeken maar een omweg van10 km is nodig. Campings zijn in dit gebied niet veel te vinden uiteindelijk stranden we in Beauvoir sur mer op een camperplaats. Nog een bandje plakken en de dag is om.
de cijfers 211 km Gereden. Dit jaar totaal. 2161 km 849 hoogtemeters 24493 m gemm 22,8 km/ uur
We starten om 0645 uur na een matige nacht. Voor het eerst sinds jaren heb ik nog eens gedroomd, vraag niet wat maar ik was er moe van. Qua verkeer kan ik zeer kort voor voormiddag. Ik heb eigenlijk maar drie gadraaid, 2 stukken rechte weg van 15 km en één kaarsrecht fietspad van 80 km. Als we eten om 1100 uur spreken we af dat we proberen de overzet te Royan te halen om 1500 uur. Dat eigenlijk probleemloos gegaan maarja er moest weer iets tegenvallen. In Montalivet les bains is er een zeer groot motortreffen waar ik volledig in vast rijd, er zijn hier duizende mensebn op de been. Ik wurm me er door over het fietspad. Eindelijk vrije baan en aan het volgende krpt gaat het asfalt over in zeer mulle zand. Niet te doen om daar door te rijden, dus terug door die menigte en dan over de grote drukke weg de weg vervolgen. Ik ben daar uiteraard een pak tijd verloren en dan de gps tweemaal kort na elkaar met platte batterijen. Zo bereik ik de overzet om 1510 uur terwijl de mannen al aan de overkant staan (ze moesten een half uur voor vertrek inschepen). Eigenlijk niet te geloven hoeveel vrtgn in zo'n ding kunnen. Alles bij elkaar zijn we met deze operatie ook een uur kwijt. We bereiken de camping " Les Etangs de Mina" omstreeks 1730 uur. Nog zeggen dat de mosselen gisteren lekker waren zeker voor 14 en dat we vandaag van Louis kip met rauwkost hebben gehad zeker zo lekker.
de cijfers: 200 km gefiets 389 hoogtemeters 24.4 km/ uur
We starten om 0645 uur na een matige nacht. Voor het eerst sinds jaren heb ik nog eens gedroomd, vraag niet wat maar ik was er moe van. Qua verkeer kan ik zeer kort voor voormiddag. Ik heb eigenlijk maar drie gadraaid, 2 stukken rechte weg van 15 km en één kaarsrecht fietspad van 80 km. Als we eten om 1100 uur spreken we af dat we proberen de overzet te Royan te halen om 1500 uur. Dat eigenlijk probleemloos gegaan maarja er moest weer iets tegenvallen. In Montalivet les bains is er een zeer groot motortreffen waar ik volledig in vast rijd, er zijn hier duizende mensebn op de been. Ik wurm me er door over het fietspad. Eindelijk vrije baan en aan het volgende krpt gaat het asfalt over in zeer mulle zand. Niet te doen om daar door te rijden, dus terug door die menigte en dan over de grote drukke weg de weg vervolgen. Ik ben daar uiteraard een pak tijd verloren en dan de gps tweemaal kort na elkaar met platte batterijen. Zo bereik ik de overzet om 1510 uur terwijl de mannen al aan de overkant staan (ze moesten een half uur voor vertrek inschepen). Eigenlijk niet te geloven hoeveel vrtgn in zo'n ding kunnen. Alles bij elkaar zijn we met deze operatie ook een uur kwijt. We bereiken de camping " Les Etangs de Mina" omstreeks 1730 uur. Nog zeggen dat de mosselen gisteren lekker waren zeker voor 14 en dat we vandaag van Louis kip met rauwkost hebben gehad zeker zo lekker.
de cijfers: 200 km gefiets 389 hoogtemeters 24.4 km/ uur
Fantastische rustige nacht gehad, het heeft de hele nacht gemotregend. Het vallen van de druppels op het dak van de camper heeft ons allemaal goed gedaan. Omstreeks 0610 opgestaan en om 0650 was ik weg, nog vlug de controlekaart gepost in het centrum en dan kunnen we er tegen aan. We rijden door de uitlopers van de Pyreneen, dwz het wasbord parcours, steeds weer dalen en klimmen. Als je hier blijfr doorgaan rijd je je gegarandeerd aan flarden. De mannen hebben mij rond 0900 uur te pakken juist als ik mijn wafels (geheim wapen vrouwtje) aan het eten ben. We spreken daar af dat we om 1100 uur eten. Zoals je merkt wordt er niet veel anders gedaan als fietsen en eten. Ze hebben om 1100 uur de perfecte picnic plaats gevonden waar me een kom macaroni staat te wachten. Dan duiken we de Landes in, lange troosteloze wegen. De wind staat wel uit het NW te blazen wat wil zeggen recht op het snuitje, maar je kan ook niet alles willen natuurlijk. Wewillen vandaag toch zeker de kaap van 200 km overschrijden, en dat lukt ook. Het laatste stuk 13 km rechtdoor is wel niet ongevaarlijk, het is druk verkeer en enkele chauffeurs rijden rakelings langs mij door. Het zijn uitzonderingen want de meesten houden zich aan 1,5 m afstand die hier verplicht is. Omstreeks 1715 uur rijd ik de camping L' arbre d'Or op. Vandaag heeft de kookploeg verlof, we gaan eten en we gaan ook de was doen. je ziet we denken aan alles.
de cijfers 209 km gereden 1388 hoogtemeters gem 22.6 km/ uur
Wat gaat het toch snel, vandaag zijn we de pyreneen uitgereden. Vanochtend rond 0715 vertrokken met na ongeveer 4 km de klim van de Tourmalet te beginnen. Van hieruit is dat 17 km, het gaat allemaal zeer vlot, de temperatuur rond de 20°, een zonnetje in de lucht maar nog lekker verscholen. Rond 0930 uur ben ik boven, Jos en Louis zijn gevolgd, Jos heeft de hele nacht een scenario gezocht ( gedroomd) hoe hij het ging aanpakken. Half weg de klim zijn we even samen geweest, goed voor mijn lekkere wafels van het vrouwtje te verorberen, en vervolgens staan ze als videoploeg mij boven op te wachten. Nog een souveniertje kopen en dan duik ik naar beneden. De afdaling 23 km gaat fantastisch, we hebben afgesproken om beneden te eten. Ik ben 40 min voor hen beneden max snelheid 63 km/ uur. Na het eten ga ik richting Soulor en Aubisque terwijl de volgers via het dal rondrijden, dat gaat voot hun een stuk sneller. Als ik aan de Soulor begin staat er " route barrée á 6 km", toch maar doorrijden er is nl geen alternatief. Ik begin wel een beetje bang te krijgen als ik na enkele km enkele moto's terug zie die mij juist hadden ingehaald. Aan de werken gekomen wordt ik tegengehouden door een seingever die mij eerst een omleiding van liefst 48 km aanraad. Ik leg hem mijn project uit en uiteindelijk mag ik door als ik thv de werken mijn fiest aan de hand leid. Oef wat een geluk, toen ik het controleboekje aan hem toonde kreeg de gast medelijden. Gelukkig hadden de volgers de goede beslissing genomen. De Soulor leek een prutscolletje te zijn maar de laatste 4 km allen 8,5%, best pittig. De verbinding naar de Aubisque is een strook die langs de flank op dezelfde hoogte blijft door lopen over enkele kms, en dan nog een viertal km tegen 8a9% gaat stijgen. Dan de afdaling, ik ben in de overtuiging dat het de laatste grote col is en wil er dan ook van genieten. Het tweede gedeelte loopt enorm snelheden tot bijna 70 km/ uur kunnen zonder al te grote risicos. Daar zijn de volgers terug op de afsptaak, we bekijken het verdere trajekt en beslissen om door te rijden tot Tardet, hier moet ik weer een controlekaart versturen. Ik vertrek terug en stel vast dat ik de col Marie Blance vergeten was, niet het hooggebergte maar toch best pittig en zeker wondermooi. Alleh toch maar doorgebeten en uiteindelijk toch in Tardet aangekomen. Het avondeten was een cortelet met een groentsla en tomaatjes met ajuin, dat laatste voor de voorruitgang van de achter uitgang. Dus nen hele boterham, morgen gaan we 90° naar rechts om de kust te volgen.
De cijfers: 165 km gereden 3548 hoogtemeters gem 18.2 km/ uur
Tot nu toe hebben dit jaar 21.867 hoogtemeters gemaakt en 1541 km gereden. Alles samen hebben we tot nu 40.691 hoogtemeter dus nog ong 10.000 te gaan. We hebben dit jaar al 1541 km alles samen hebben we al 3007 km gemaakt of nog ong 1800 km te gaan.
Ik begin moe te worden van deze cijfers dus gaan slapen zeker.
Wat gaat het toch snel, vandaag zijn we de pyreneen uitgereden. Vanochtend rond 0715 vertrokken met na ongeveer 4 km de klim van de Tourmalet te beginnen. Van hieruit is dat 17 km, het gaat allemaal zeer vlot, de temperatuur rond de 20°, een zonnetje in de lucht maar nog lekker verscholen. Rond 0930 uur ben ik boven, Jos en Louis zijn gevolgd, Jos heeft de hele nacht een scenario gezocht ( gedroomd) hoe hij het ging aanpakken. Half weg de klim zijn we even samen geweest, goed voor mijn lekkere wafels van het vrouwtje te verorberen, en vervolgens staan ze als videoploeg mij boven op te wachten. Nog een souveniertje kopen en dan duik ik naar beneden. De afdaling 23 km gaat fantastisch, we hebben afgesproken om beneden te eten. Ik ben 40 min voor hen beneden max snelheid 63 km/ uur. Na het eten ga ik richting Soulor en Aubisque terwijl de volgers via het dal rondrijden, dat gaat voot hun een stuk sneller. Als ik aan de Soulor begin staat er " route barrée á 6 km", toch maar doorrijden er is nl geen alternatief. Ik begin wel een beetje bang te krijgen als ik na enkele km enkele moto's terug zie die mij juist hadden ingehaald. Aan de werken gekomen wordt ik tegengehouden door een seingever die mij eerst een omleiding van liefst 48 km aanraad. Ik leg hem mijn project uit en uiteindelijk mag ik door als ik thv de werken mijn fiest aan de hand leid. Oef wat een geluk, toen ik het controleboekje aan hem toonde kreeg de gast medelijden. Gelukkig hadden de volgers de goede beslissing genomen. De Soulor leek een prutscolletje te zijn maar de laatste 4 km allen 8,5%, best pittig. De verbinding naar de Aubisque is een strook die langs de flank op dezelfde hoogte blijft door lopen over enkele kms, en dan nog een viertal km tegen 8a9% gaat stijgen. Dan de afdaling, ik ben in de overtuiging dat het de laatste grote col is en wil er dan ook van genieten. Het tweede gedeelte loopt enorm snelheden tot bijna 70 km/ uur kunnen zonder al te grote risicos. Daar zijn de volgers terug op de afsptaak, we bekijken het verdere trajekt en beslissen om door te rijden tot Tardet, hier moet ik weer een controlekaart versturen. Ik vertrek terug en stel vast dat ik de col Marie Blance vergeten was, niet het hooggebergte maar toch best pittig en zeker wondermooi. Alleh toch maar doorgebeten en uiteindelijk toch in Tardet aangekomen. Het avondeten was een cortelet met een groentsla en tomaatjes met ajuin, dat laatste voor de voorruitgang van de achter uitgang. Dus nen hele boterham, morgen gaan we 90° naar rechts om de kust te volgen.
De cijfers: 165 km gereden 3548 hoogtemeters gem 18.2 km/ uur
Tot nu toe hebben dit jaar 21.867 hoogtemeters gemaakt en 1541 km gereden. Alles samen hebben we tot nu 40.691 hoogtemeter dus nog ong 10.000 te gaan. We hebben dit jaar al 1541 km alles samen hebben we al 3007 km gemaakt of nog ong 1800 km te gaan.
Ik begin moe te worden van deze cijfers dus gaan slapen zeker.
We hebben een goede nachtrust gehad, en zoals het past op een boerderij camping om 5 uur de fiere haan op de mesthoop. Vertrokken om 0640 uur met als opwarmer col Portet d'aspet 1069 m. Dat ging vrij vlot, rond 1045 komen de mannen erbij en gaan we eten. Dan volgen col de Buret 599 m, col de Bech 715 m, col des Ares 797 dat waren de kleine. Nu het grote werk Col de Peyresourde 1569 m en col d' Aspin 1489 m beide gekend uit de echte Tour. Verder niets speciaal te melden, morgen volgen zonder tegenslag en als onze lieve Heer ons helpt de laatse col die op papier voorzien zijn.
de cijfers 132 km gefietst 2961 hoogtemeters 17 km/ uur
Vannacht een rotnacht gehad. We hebben de versterkte stad bezocht en dan enkele pintjes gedronken in de enige café die er was. Hier heb ik ook de controlekaart moeten laten invullen om ze aldaar in de postbus te kunnen droppen. Hier gebeurd nog altijd een deel van de opleiding van de Frans paracomando's. Er lopen ook nog een aantal paarden in de buurt die moeten herinneren aan vroeger. Het was wel de moeite om eens te kijken hoe men vroeger die toegangspoorten versterkte om de vijand buiten te houden. Om 2230 kruipen we in onze nestjes en je hoorde niets meer, tot ronde een uur of één nen hond zijn concert begint. Meer dan een uur, de rustige nacht voorbij natuurlijk. een rotnacht met andere woorden. Om 0700 vertrokken en dacn begon het colletjes festival achtereenvolgens col de la Quillane, 1714 m, col de la Travesses 1920 m, col de Pailhères 2001 m, col de Port 1249 m, col de Caougnous 947 m, col d'espies 794 m, col du four 823 m. Het was dus een hele mond vol. We zijn nu juist voorbij Massat waar we overnachten op camping Amour wat dat brengt vertel ik morgen. We beginnen morgen met col Portet d'Aspet 1069 m. Wat ik zeker niet mag vergeten dat Jos vanavond fantastisch lekker macpettisaus gemaakt heeft.
de cijfers 170 km gereden 2235 hoogtemeters gem 19.6 km/ uur.
Vannacht een rotnacht gehad. We hebben de versterkte stad bezocht en dan enkele pintjes gedronken in de enige café die er was. Hier heb ik ook de controlekaart moeten laten invullen om ze aldaar in de postbus te kunnen droppen. Hier gebeurd nog altijd een deel van de opleiding van de Frans paracomando's. Er lopen ook nog een aantal paarden in de buurt die moeten herinneren aan vroeger. Het was wel de moeite om eens te kijken hoe men vroeger die toegangspoorten versterkte om de vijand buiten te houden. Om 2230 kruipen we in onze nestjes en je hoorde niets meer, tot ronde een uur of één nen hond zijn concert begint. Meer dan een uur, de rustige nacht voorbij natuurlijk. een rotnacht met andere woorden. Om 0700 vertrokken en dacn begon het colletjes festival achtereenvolgens col de la Quillane, 1714 m, col de la Travesses 1920 m, col de Pailhères 2001 m, col de Port 1249 m, col de Caougnous 947 m, col d'espies 794 m, col du four 823 m. Het was dus een hele mond vol. We zijn nu juist voorbij Massat waar we overnachten op camping Amour wat dat brengt vertel ik morgen. We beginnen morgen met col Portet d'Aspet 1069 m. Wat ik zeker niet mag vergeten dat Jos vanavond fantastisch lekker macpettisaus gemaakt heeft.
de cijfers 170 km gereden 2235 hoogtemeters gem 19.6 km/ uur.
Start zoals gewoonlijk rond de klok van zeven. Het was bewolkt en af en toe een beetje fieselen, volgens Jos was het mist volgens mij motregen. Na een 30 tal km draaien we definitief richting pyreneen. Het klaart op en daar is ze dan de ZON. Gemakkelijk 30° op de klim in Ille sur Tet (dat bestaat echt) een terrasje doen met een lekker colatje. Nu richting Mont Louis gene zever. De eerste 20 km loopt het zachtjes omhoog maar dan begint het te klimmen. Vooral het tweede stuk van de klim, een vijftiental km aan 9 a 10 %. Dus in totaal heb je van Rivesaltes tot mont saint Louis een zestig km geklommen. Dat was genoeg voor vandaag, de rest is voor morgen. We gaan nu de versterkte stad is van binnen bekijken en dan rustig slapen. (Hoop ik) Ik heb ook de kms van vorige editie erbij gehaald. Tot gisteren hebben we al 2416 km gefietst en 30183 hoogtemeters gemaakt wat wil zeggen dat we stilaan half weg zijn geraakt.
De cijfers 124 km gefietst 1763 hoogtemeters 19.4 gem grtjs
De titel doet vermoeden dat er iets te zien was. We zijn vandaag dwars door de Camargue getrokken. Het heeft wat weg van de Landes, laaaaaaaaange rechte wegen waar alleen dieren liefhebbers iets aan hebben. Wat (wilde) paarden, ik heb drie flamingo' s gezien en nog enkele mooie dieren die ik niet bij naam kan noemen. De beste vaststelling was vanmorgen vroeg. De wind was er nog maar hij stond om te beginnen op de flank en later zelfs in de rug. Een wereld van verschil natuurlijk, ik kan vlot 28 a 30 km per uur halen. Om 11 uur heb ik 100 km, gister was dat om 1330 pas, dat geeft moed natuurlijk. Het weer blijft hetzelfde. 30° á 35° en geen wolkje aan de hemel. Jos verraste vanavond met een heerlijke paella maar ik heb de pan niet leeg gekregen er moet morgen nog wat verorberd worden (geen probleem). Daarmee is het avontuur langs de middellandse bijna afgelopen. Ik had het mij anders voorgesteld. De vele hoogtemeters die we hier gemaakt hebben waren niet echt plezant. De eerste rit was fantastisch mooi maar de volgende vielen te zwaar uit (mistral) om ervan te genieten. Morgen gaan we na een dertigtal km terug het binnenland in kunnen we aan de Pyreneën gaan denken, maar dat zijn zorgen voor morgen. nu gaan we nog eens langs de achterdeur van onze camping "Franqui" afscheid nemen van de zee en dan onze inwendige vochtigheidsgraad nog effe op peil brengen, questi om morgen nog voorruit te kunnen.
de cijfers: 246 km gereden (echt waar) 631 hoogtemeters gem 24,3 km/hr,.,
Om 0700 vertrokken in Ciotat waar ik bij een vroege koffiebar een stempel kan versieren. Het is toch al een 20° warm. Richting Marseille gaat het vlot omstreeks 1000 uur rijden we de stad binnen. De grote Boulevard vormt geen probleem maar op zeker ogenblik verdwijnt de reisweg in een tunnel en daar mag ik niet in. Het is niet simpel om deze wirwar van kleine straten de uitgang te vinden maar uiteindelijk ongeveer een uur later rijd ik de stad terug uit. We hebben vandaag op voorhand een eetplaats afgesproken en dat loont wel. De mistral en het zware parcours 1611 hoogtemeters maken dat ik er om1615 uur de brui aan geef. Als je deze tocht in de omgekeerde richting zou rijden spaar je op vijf dagen een dag uit, constant vier beaufort van af 1100 uur. Vandaag overnachten we op een camperplaats nabij Arles.
Sorry het bericht van gisteren is blijkbaar gisteren niet doorgekomen. Vandaag om 0640 uur vertrokken in Fréjus, en gelukkig maar gezien de ontwikkelingen gedurende dag. Het loopt allamaal goed tot St Tropez, prachtige zichten mens die om 0800 uur al in de zee zwemmen en prachtige heuveltjes op het strand. Ik vroeg mij af waarom men niet door st Tropez reed maar ik heb het aan de lijve ondervonden. Het was op de kustweg pokkedruk omstreeks 0800 uur en ik dacht dan maar de binnenwegen in. Ik ben wel tot aan aanlegkade van de miljoenen geweest, wel een dertigtal langs elkaar, drie verdiepingen hoog minnenmum 10 m breed en 150 m lang, onvoorstelbaar nooit gezien. Overal zijn er poetsploegen en personeel bezig om die mastodonten te onderhouden, politie houdt met verschillende ploegen een oogje in het zeil. Toch maar verder gereden in de onmiddellijke omgeving zijn er talloze terrasjes waar dat de tafels gedekt zijn voor meer dan één gangetje. Ik ga dan verder van de reisweg af en probeer alzo de drukke weg te omzeilen. Mispoes natuurlijk hij wilde het weer beter weten. Hoe verder ik rijd hoe raarder. Uiteindelijk lopen aldeze wegen dood tegen grote privé terreinen die heel goed zijn afgeschermd, en voor de plaatselijke zelfstandigen een zegen zijn want op vele van deze terreinen is men aan het werk. Uiteindelijk met staart tussen de benen maar terug, 30 km extra. Met een uur vertraging geeten in Heyer plage. Ondertussen een ander probleem, het is rond de 37° warm geworden, er daar is de mistral, ik weet nu wat dat wil zeggen. Ik heb rond 1500 uur een terrasje gedaan om enkele frisse cola's te drinken en de wind was zo sterk dat mijn leeg glas en mijn leeg flesje gewoon van de tafel gerukt werden. Dan maar verder maar als ik er bij vertel dat voor een ritje van 182 km langs de zee juist 1300 hoogtemeters gemaakt zijn ik het voldoende vond bij deze temperaturen, een bidon fris water kan juist een half uur mee, een badana en men schoenen in de fontein gedropt zijn na een half uur terug droog. Ja de bergen zijn niet simpel maar dit ook niet. We zitten op de Clos camping in Blondel dicht tegen Marseilles, waar ik morgen liever vroeg door rijd gezien de slechte reputatie.
Vertrek op de Turini om vervolgens langs de Italiaans grens richting Nice te gaan.
Er zitten nog ettelijke vervelende colletjes in geen kms lang maar toch lang genoeg om pijn te doen. In Vence moet ik weer een controle kaart versturen naar de organisatie. De apotheker die ik aanspreek stelt zich toch wel vragen maar ondertekend dan toch de kaart. In Tourettes Levens hebben we om 1130 een boke geeten. We beslissen hier dat de mobilhome de grote wegen zal nemen. Het trajekt zit in deze streek vol van kleine wegen en hellingen, het is niet mogelijk om mij bij te houden met al die bochtenen afdalingen. Gelukkig dat we dat beslist hebben. In de namiddag heb ik een stuk voor de wielen gekregen dat zeer smal, slechte weg en zeer steil 10 a 12% en dat over een afstand van wel een 20 tal km. Dat had met de camper zeker niet gegaan. Omstreeks 1700 uur bereiken we de middelandse zee toch prachtig de rode rotspartijen en het azuur blauwe water. De een haven ligt vol met kasten van yachten en de andere met simpele bootjes, naargelang de stand zeker?
We volgen dan nog een dertig km de kustlijn en gaan op camping even voorbij Frejus op camping "Plage d'argent"
Jongens wat was het zalig deze morgen een zonovergoten begin ,om 0640 uur ben ik vertrokken. Enkel zingende vogeltjes op de klim van de bonette 23 km gem 7%. Het was prachtig hoe de opkomende zon schaduwen van de bergen projecteerde op de andere bergflank van vallei. Daardoor bleef ik bijna de ganse klim van de zon gespaard en toch was het een aangename temperatuur om te fietsen. Ik had wel schrik van deze klim en het is fantastisch meegevallen, geen enkel probleem. Het is wel een goed lopende klim geen grote verschillen in de stijging bijgevolg was ik om 0900 uur boven terwijl ik ten vroegste 1000 uur verwachtte. onderweg een tiental marmotten gezien en een platgereden slang van wel een meter lang. Vervolgens een afdaling van 25 km en dan over het hoofd gezien een nieuwe klim naar st Martin Vésubi 17 km aan 11 per uur. Tijdens de afdaling konden de begeleiders niet volgen en daardoor hebben we het eten uitgesteld tot 1400 uur. Als laatste kwam dan de col La Turini aan de beurt, een verrekkeling constant 10% en het liep gene meter. Hier hebben we overnacht
de cijfers eerste die van gisteren 50km maar wel 2000 hoogtemeters. Gem 20 km/uur. Het totaal krijg je morgen. vandaag 147 km met 3537 hoogtemeters gem 18 km/uur.