Maak dat mee, de hele nacht droog en ik lig wakker van 0530hr en om 0545hr begint het te regenen. Toch maar alle moed bij elkaar en om 07.00h gestart. Een nachtmerrie, tot 1100hr pijpestelen regen, onweer en vrachtwagensn die passeren en nog een extra douche voorzien. Om 1100hr sta ik boven op de col Donon in de camper, verkleumd en nat tot op het bot. Het is pas als je in een verwarmde ruimte komt dat het bibbereffect optreedt. Droge kledij aan, een beetje eten en dan verder, het bibberen had nog effect tijdens de afdaling die gezien de natte toestand heel voorzichtig moest gebeuren. Gelukkig klaarde het namiddag op en kwam de zon erdoor. Dat was welkom en de nodige klimmen zorgden ervoor dat ik toch op temperatuur kwam tussen 1100hr en 1830hr hebben we eventjes 11 cols verwerkt nl: col du Donon 727m-col de Steige 534m-col de Fouchy 603m-col de Baganelles 903m-col de pré de raves 1007m-col du Bonhomme 949m-Col du Louchbach 977m-col du Calvaire 1144m-col de la Schlucht 1139m-col du Harrenbourg 1186m-col du Hannebrunnen 1190m. We staan nu juist voor de klim van de Grand Ballon. Je zal wel zien aan het gemiddelde dat het niet van de poes was. De geplande camping hebben we juist niet gehaald gezien de mist en we daarom niet wilden verder rijden, de kok en zijn copaan hebben weer een prachtige maaltijd getoverd. We hopen dat er morgenvroeg niet te veel mist zal zijn. Allé tot morgen. grtjs
De cijfers vertr 7.00hr-aank 18.30hr-198km-19.7km gem-3000hoogtemeters.
Even nog iets wat ik gisteren vergeten ben. Het parcours dat we gisteren gevolgd hebben is het ideale om naar Frankrijk te rijden, Ik heb geen enkele zware klim gehad. Nu terug naar vandaag, om 7 uur gestart, stempels halen bij de plaatselijke bakker, dat ging goed maar een fransman klampt mij aan om te weten waar ik mee bezig was. Weer een kwartier kwijt. In de voormiddag is het weer prima,+-20 gr en zelfs een streepje zon, tot wij gingen eten in Etain, 3km voor ik bij de camper ban een wolkbreuk, gevolg strontnat. Het is niet alleen bij ons nat, de rivieren lopen ook hier over. De maas die hier normaal een beek is, is nu een serieuse rivier. Het parcours vandaag was andere koek, de eerste 100km en de laatste 30km zijn een wasbord dwz dat je per km tweemaal de grootste en tweemaal de kleinste versnelling nodig hebt, ongelooflijk zwaar zulk een interval training. Ik hen echter geopteerd om zo economisch mogelijk te rijden dwz met zo weinig mogelijk energie zo veel mogelijk km afleggen. Nietemin bleef het echt loodzwaar. In de eerste 100 km leggen we 1185 hoogtemeters af. We gingen op een redelijk tijdstip binnen zijn maar gezien er geen kamping te vinden was hebben toch nog veel km moeten maken om uiteindelijk in Vic Seille te belanden in een kletterend onweer, dus weer stortbuien over ons heen. Gisteren heb ik misschien 1000 naaktslakken op de ravel geteld, vandaag twee dode dassen. Er zijn geen technische problemen geweest, maar heb vandaag toch nieuwe remblokken gestoken om morgen veilig aan de eerste cols te beginnen. op de foto's moet je nog effe wachten, ze zijn te zwaar en hebben nog geen oplossing gevonden.
de cijfers 234 km - tot km 472 - gem vandaag 23.6km - hoogtemeeters 2154m-nog geen cols
Vooreerst nen dikke merci aan al de vroege vogels die mij zo vroeg zijn komen uitwuiven, dat deed deugd, en ook bedankt voor het presentje. Ik moet direkt al toegeven dat mijn weersvoorspelling niet helemaal klopte, maar het heeft maar één keer geregend, den helen dag. Z'on weer heeft ook voordelen, het hele fietspad (lees ravel) +-150km voor mij alleen. Het fietspad is proper gespoeld. Er is veel zuurstof in de lucht. Maar een droge dag met 25 graden is toch nog beter. Het enige dat bij dat weertype positief is, is gewoonlijk een NW wind en dat heb ik gewaar geworden. Die 150 km ravel worden op den duur wel wat ééntonig, zelf zo dat ge de gps niet in hetoog houdt en een 10km extra aan het been hebt. Verder heeft dat machientje goed zijn best gedaan, als dat zo blijft is dat prima. Mijn volgers hebben mij weer prima in de watten gelegd, onderweg drie maaltijden en bij aankomst nogg nen dikke middag, wat kun je nog meer wensen. We hebben vanavond geen sateliet verbinding voor de tv gevonden en we hadden zo graag Lucien Van Impe gezien. In Trélon heb ik dan mijn eerste stempel gehaald, dus het begin is gemaakt, vermoedelijk komt morgen ook de eerste col in het vizier maar daar morgen meer over. Er volgen nog enkel foto's
De cijfers: vertrek 07.00h -aank 18.17h-238km - 24.3 gem-1344hoogtem
Het is bijna zover, Julleke gaat nog eens iets proberen.
Jaren heb ik ervan gedroomd om de uitdaging "Tour de France Randonneur" te verwezenlijken.
Wat houdt dat in?
Tour de France Randonneur is een fietsproef waar je in max 30 dagen heel Franrijk op de grenzen moet rondfietsen, dwz 4800km, 51 cols waarvan 7 boven de 2000m en +- 50.000 hoogtemeters. Dat is niet niks, je beseft het pas als je al die ritten aan het uitstippelen bent wat voor een uitdaging het wordt. Ik heb 24 ritten van +-200km/dag voorzien met naargelang de toestand enkele rustdagen.
Voor de liefhebbers die het parcours willen kennen, kunnen eens gaan loeren op de website "U.S.Metro cyclotourisme" en vervolgens klikt U op "Voir les documents a Tdf a télécharger"
Ik ga alléén fietsen. Mijn twee collega's Jos en Louis die volgen in de mobilhome, zullen mij met de beste zorgen omringen zodat ik alleen aan het fietsen moet denken.
Als de toestand in Frankrijk het toelaat is het vertrek voorzien voor donderdag 02 juni 2016 om 07.00uur, de terugkomst is afhankelijk van oa het weer, de fysiek van het manneke en wie weet wat nog allemaal, maar vermoedelijk eind juni.
Het is de bedoeling om dagelijks de blog te voeden met een nieuw berichtje en enkele foto's, dit is natuurlijk afhankelijk of we wifi kunnen vinden of niet en of het manneke s'avonds nog pap kan zeggen????????
Als voorbereiding heb ik dit jaar z'on 6500km op de teller, ik denk dat ik er klaar voor ben.
Het is bijna zover, Julleke gaat nog eens iets proberen. Jaren heb ik ervan gedroomd om de uitdaging "Tour de France Randonneur" te verwezelijken. Wat houdt dat in. Tour de France Randonneur is een fietsproef waar je in max 30 dagen heel Franrijk moet rondfietsen dwz 4800km, 51cols waarvan 7 boven de 2.000m en +-50.000 hoogtemeeters. Dat is niet niks, je beseft het pas als je al die ritten aan het uitstippelen bent wat voor een uitdaging het wordt. Ik heb 24 ritten van 200km/dag voorzien met naargelang de toestand enkele rustdagen. Voor de liefhebbers die het parcour willen kennen kunnen eens gaan loeren op website"U.S.Metro Cyclotourisme" en vervolgens klikt U op "Voir les document a Tdf a télécharger". Dit ga ik alleen fietsen. Mijn twee collega's Jos en Louis die volgen in de mobilhome zullen mij met de beste zorgen omringen zodat ik alleen aan het fietsen moet denken. Als de toestand in Frankrijk het toelaat is het vertrek voorzien voor donderdag 02 mei 2016 om 07.00 uur, de terugkomst is afhankelijk van oa het weer, de fysiek van de fietser en wie weet wat nog, maar ergens eind juni 2016. Het is de bedoeling om dagelijks de blog te voorzien van een nieuw berichtje en enkele foto's, dit is natuurlijk wel afhankelijk of we wifi hebben of niet en het manneke s'avonds nog pap kan zeggen ??????? Als voorbereiding heb ik dit jaar al 6.500km gefietst en ik denk dat ik er klaar voor ben.
Het is zover, de laatste rit gaat beginnen. Vermits er geen camping verder op de reisweg lag zijn we terug in Signy blijven overnachten. Dus vertrekken we vandaag om 07.00u om tijdig in Ham aan te komen. De eerste 100km zijn nog serieus heuvelachtig, de Franse en de Belgische Ardennen zijn ervoor gekend dat het lastige klanten zijn. Gister avond bij toeval de gsm afgezet en deze morgen vergeten op te zetten. Daar we op voorhand wisten waar er gegeten ging worden was ik mij van geen kwaad bewust maar de begeleiders hadden ondertussen al meerdere pogingen ondernomen om ons te bereiken wat dus niet kon. Zo gebeurt er altijd wel eens iets wat je niet verwacht. Onze koks hebben een lekkere spaghetti boulognaise gemaakt wat er wel inging. Om 13.10u beginnen we aan de laatste 100km, dan besef je wel dat afkort. De Ravel van Namen naar huis gaat als een sneltrein, de neuzen ruiken de stal, we zijn juist voor de begeleiders op onze laatste afspraak in Hoegaarden. We nemen daar een laatste hot-dog en dan naar Ham. Het deed deugd om daar je familie en vrienden terug te zien. Er werden enkele woordjes geplaatst en geschenken uitgedeeld en natuurlijk (straffe) verhalen verteld. Het zal voor ons en de begeleiders een onvergetelijke tocht blijven, een droom is weer verwezenlijkt.
Er komt waarschijnlijk nog een naverslag van wat er allemaal verbruikt werd op deze tocht, mochten er mensen zijn die graag een inlichting of wat info willen over deze reis je kan mij altijd mailen op julienhannes@telenet.be. De reisweg is in drie delen verdeeld, deel 1 en 3 in Frankrijk zijn zelf uitgestippeld om het zo kort mogelijk te houden, deel 2 heen en terugreis op Spaans grondgebied is de route van Clemens Sweerman "St Jacobs fietsroute".
Met dit verslag willen we onze ervaringen neerschrijven ook al voor potentiele toekomstige Compostela-gangers.
Voorbereiding leerde ons ondermeer dat het mogelijk is deze reis met een mobile home te doen waarin 4 personen dienen te overnachten,te leven,maar best te voorzien de overnachtin0gen door te brengen op campings vanwege de extra mogelijkheden van gebruik van sanitair,douches en afwas.
Regelmatig en tijdig inkopen doen van voeding en drank is eveneens een must.
Goede afspraken over hoeveel kleding schoeilsel,bij vertrek gezien beperkte ruimte.
De ritten werden prima voorbereid alsook campings en stopplaatsen,doch de aard van bepaalde ritten en het weer zorgden er snel voor dat er diende afgeweken te worden,van de planning.
Hierdoor dienen er nieuwe afspraken te worden gemaakt stopplaatsen,en overnachting locaties. flexibiliteit ,goed overleg en overeenkomen is een noodzaak.
Het was ons snel duidelijk dat bijstand regelmatig en noodzakelijk,wenselijk was.Het weer, vooral zon, de afstand de vorm van de dag,en het zware parcours. Zo bleken beide renners de dag dat de pyrineeen rit werd gereden,naar compostela,samen 16 liter water 4 liter cola en 10 tal suiker wafels te hebben verorberd.
Tel hierbij twee evenwichtige voedzame maaltijden en je weet dat je met volle winkelkarren rondloopt.
Winkelen vooral in de voormiddag zodat er steeds verse producten op tafel komen.Bovendien is het nodig vrij snel voor brood en vlees te zorgen,zeker in frankrijk,anders kan je wel eens zonder te komen zitten.
Ook winkelen en tanken dienen tijdig te gebeuren er zijn er gewoon minder dan bij ons op dezelfde oppervlakte.
Ook zorgt tijdig tanken en goed uitkijken voor goedkopere tankbeurten,en stellen we vast dat veel warenhuizen tankstations hebben waar de prijzen laag zijn.
Onze conclusie is ook dat jules en maurits prachtig presteerden .Wijzelf hebben tenvole genoten van de tochten ,de zon, de zichten, de sfeer en de kameradschap en stelden vast dat de trip verrijkend is in veel opzichten.
We vetrekken om 7.45 ur onder een stralend zonnetje en 19 graden.
Van het we moeten we zeker niet klagen,op onze tocht met uitzondering van de wind.
We hebben toch 19 dagen wind op kop gehad,wat ons een gevoel geft avn de ganse dag vals plat te rijden.
De rit kabbelde verder tot we in de carrousel rond Reims beginnen.het is naturlijk mooi tussen de wijnranken e het blijft altijd de vraag Wie drinkt al die champagne.
Spek en eieren voor het middagmaal richting signy.
We wilden wel verder te rijden doch opteerden dan toch voor signy gezien er camping is.
We voorzien dat we morgen om 17 uur in ham gaan aankomen .
Het is en fantastische ervaring geweestn zwaar maar het was een pelgrimstocht en zeker geen pleziertocht aan gemiddeld 200 kilometers per dag.
Ik bedank onze families die ons zolang heben moeten,missen,jos en louks voor hen goede begeleiding en kookkunsten,en julie voor het volgen van onze blog. Er volgen nog sfeer foto,s en een afsluitend verslag en
Foto,s inde volgende dagen.ook jos en louis zullen een verslag brengen over hun ervaring.
De cijfers.
Gemid 22.2
Tijd 8.37
Afstand 192 kilometer wardoor we de 4000 kilometers hebben overschreden.
Mennetou is een prachtig middeleeuws stadje met zeer oude gebouwen.
We hebben er nog een leuk terasje gedaan echter wifi schepte problemen waardoor we weer enkele dagen achter staan met onze nieuws melding,onze excuses.
De camping was een gemeentelijke camping zonder wifi wel verder in orde.
We hebben vandaag war extra kilometers gemaakt zodat de alaatstse dagen onder controle gaan zijn.
Het is de bedoeling om woensdag rond 17 uur in Ham aan te komen.Het parcour van vandaag was afwisselend meer best te doen.Het weer was zeer goed om te fietsen 23 graden en,licht bewolkt.
Het Noorden van Frankrijk is echt aan het uitsterven.in de dorpjes staan overal woningen te koop of te verkrotten,grote boeren met zeer grote graanvelden,en men gebint nu reeds te oogsten.
Ook vandaag geen camping te vinden.we eten rijst met veel kip.
Morgen het laatste avondmaal,wie weet wat er dan gaat klaar gemaakt worden.
We staan op en horen enkele druppels op het dak.Geen nood voor de rest van de dag geen wolkje meer.33 graden en nog steeds 3 beaufort,moordend op het laatste van dedag.In de voormiddag is het parcour goed te doen,weinig klimwerk en zeer goede wegen.
We eten rond 12 uur in Sourcy en hebben dan 105 kilometer een stuk beter dan de vorige dagen.
In de namiddag wordt het zwaarder vooral de wind gooit roet in het eten.18,05 zijn we op de camping in Mennitou sur cher.de koks hebbende pellegrino menu gemaakt,met saucise de basque.
Mmmmmmmm lekker.
Nu voetbal ijken en ja even later zien wedat Belgie zich plaatst.
Weer prachtig ontwaken al 19 graden,overdag veel zon tot 33 graden.De wind is iets minder maar goed voelbaar rechtsvoor op kop gaat allemaal prima.Jos en louis gaan nog langs St Emilion,gezien het in de heenreis niet lukte.
Ze stellen vast datook hier toerisme geld kost 7, euro voor twee koffies.
Dat slaat het nodlot weer toe,een probleem met de reisweg,drie lekke banden en we zijn een uur kwijt.als lunch bloedworst met appelspij,ze hebben een zeer uitgebreid menu.
Het zonne brand er lekker op los,liters wtar verzwelgen we .Om 18.3o op de camping en dan een stuk vlees waar er maar twee van in depan gaan.Op kracht zullen we zeker wel blijven.
Een heel ander wakker worden 19gr aub gewoon zalig. We krijgen nog enkele kleine klimmetjes die vlot verteren, maar weer het fenomeen van veelsluipverkeer op de kleine wegeltjes, een groot verschil met 18 jaar geleden toen kon je makkelijk een uurrijden zonder een vrtg tegen te komen. Wij rijden door de Landes vlak langs de a-weg gedurende een 20tal km, het gaat niet vooruit altijd vals plat. We rijden langs een rechte weg 19km lang kaarsrecht. Waar moet een mens dan aan denken? Weet je hoeveel bewegingen onze gewrichten maken tijdens zo een rit. Met een trapfrequentie van+- 85 is dat ongeveer 40.000 keer per dag, ongelooflijk eh. We eten na 95km nabij Sabres, zalig in openlucht. We vertrekken opnieuw en moeten ons parcours aanpassen vanwege een zandweg die ineens opduikt. Even later opnieuw problemen, we krijgen een omleiding vanwege werken aan de brug. Wij kunnen nog een stuk afsnijden maar de mannen moeten achterom. Vanaf st Symphorien verandert het decor, we zitten terug in de wijnvelden rond st Emilion en natuurlijk ook de bijhorende cotes. Daar gaan we weer op en neer op en neer. Omstreeks 18.00u zijn we op camping du Vieux Chateau te Raunzau. Patatten met etjes en pekes en een stuk kalkoen, mm mm.
We hadden om 9.00u al 28gr en in de namiddag 33gr zonder problemen, en dan maar drinken.