Door een op het punt van instorten staande tunnel zijn we genoodzaakt geweest om onze route van deze rit aan te passen.
De oorspronkelijke route van 114 KM en 3649 hoogtemeters, ging via Alpe d'Huez naar de Col de la Sarenne. Vervolgens stond de col de Lautaret op het menu met verschillende tunnels. Het is één van die tunnels die op instorten staat waardoor de hele weg naar Briançon afgesloten werd. Men weet zelf niet of men tijdig klaar zal zijn met de herstellingswerken tegen dat de (ik dacht) 24° etappe van de tour de France 2015 er zou voorbijkomen.
Vandaar de wijziging van het parcours. En omdat de wegen er in die regio niet voor te kiezen liggen zijn we genoodzaakt om ondertsaande route te nemen. De nieuwe route zal dus via de Glandon naar de Croix-de- fer gaan. vervolgens krijgen we de Mollard en de Telegraphe nog voorgeschoteld om dan via de Galibier richting Briançon te rijden. En dit op het einde van onze tocht wanneer de renners er al meer dan 1000 KM op zitten hebben. Dat beloofd. de nieuwe route is 162 en een halve kilometer lang (dus een kleine 50 KM meer dan oorspronkelijk voorzien) en met 4914 hoogtemeters.
We mogen gerust zeggend at dit onze koninginnerit wordt. Ze was het al maar ze heeft haar reputatie eer aan gedaan en het nog een beetje straffer gemaakt voor de renners.
|