Ik vond
deze voorstelling van Magali adembenemend goed. De choreografieën waren heel
precies en mooi. Ten eerste vond ik het heel leuk dat de voorstelling een
verhaal bevatte. Het verhaal ging over een meisje van ongeveer tien jaar die
een goudvis heeft en die heet Neptunus. Het goudvisje is de beste vriend van
het meisje. Zij vertelt haar diepste geheimen aan de vis. Het meisje vertelt
aan de vis dat ze geen vrienden heeft en haar heel eenzaam voelt. Ze zegt dat
Neptunus de enige is die om haar geeft. Op een bepaald moment springt Neptunus
uit de visbokaal. Hij wordt levendig! Doorheen de verschillende dansen zoekt het
meisje naar de vis. Zij zoekt de hele wereld af in de hoop haar vis te vinden
(Van in de Noordpool tot in Amerika). Daarom was het leuk dat Magali
choreografieën maakte op de muziek van verschillende landen. Bijvoorbeeld: Er
was een dans waarin de dansertjes pinguïns waren. De dansers dansten net zoals
pinguïns. Dit was super om naar te kijken!
Ten tweede
waren de kostuums van de dansers fantastisch! Denise, moeder van Magali heeft
prachtige kostuums ontworpen. De kledij van de dansers pasten dan ook telkens
goed bij de muziek. Ik heb heel veel bewondering voor Denise dat zij de
prachtige kostuums maakt van de balletgroep Ballerino. Zij steekt daar heel
veel werk en tijd in. Alle kostuums waren mooi, er viel geen enkel kostuum uit
de boot. Mijn danslerares maakt de kostuums ook zelf. Ik heb daarom ook zeer
veel bewondering voor haar. Zij maakt de choreografieën en daarnaast maakt zij
ook nog mooie kostuums.
Ten derde
was de belichting in de zaal ook heel goed. De belichting werd op het gepaste
moment gebruikt. Bij bepaalde dansen was er een spot gericht op enkele dansers.
Dit zorgde er zeker voor dat het stuk nog beter over kwam.
Ten slotte
wil ik nog zeggen dat deze dansvoorstelling een ontdekking voor mij was. Ik
vond alle dansen gewoon prachtig. Ik kan niet zeggen dat er een dans niet goed
was. Maar er waren wel enkele dansen die er voor mij met kop en schouders boven
uit staken. Voorbeelden :De dansers
dansten op de muziek van Oliver. Deze dans was prima uitgevoerd. Van Oliver
bestaat er ook al een musical. Daarnaast was het stuk van het zwanenmeer echt
top. Deze dans heeft mij echt ontroerd. Bij deze dans waren de kostuums ook
fantastisch. De dansers waren echte zwanen die zweefden over het podium. Ik wil
heel graag nog naar dansvoorstellingen gaan van deze balletgroep. Deze dansers
brengen de dansen ook met hart en ziel. Dit zag ik duidelijk! Ze waren allen
voor het dansen geboren!
Op zondag
22 mei ben ik samen met mijn zus en mijn mama naar het vondel geweest in het
cultuurcentrum in Halle. Ik heb een dansvoorstelling bijgewoond van Ballerino.
De titel van voorstelling had de naam Neptunus. De rode doeken in de zaal
gingen open omstreeks 15 uur.
Mijn
verwachtingen voor deze dansvoorstelling stonden heel hoog. Enerzijds omdat ik
al heel veel goeds over deze dansgroep had gehoord. Maar anderzijds natuurlijk
omdat ik zelf in een dansgroep zit. Ik dans zelf supergraag en doe dit dan ook
vanuit mijn hart. Daarom wou ik eens zien hoe andere dansers hun ziel leggen in
het dansen. Hoe uiten zij hun gevoelens in een dans? Ik vind het ook leuk om
naar een dansvoorstelling te kijken zo zie je ook eens andere dansers aan het
werk. Ik hoop dat de dansers de dansen vol passie zullen brengen!
Ballerino
is een dansgroep die wordt geleid door Magali Berael. Deze dansgroep biedt een
variatie van verschillende soorten dansen o.a. klassiek ballet, modern jazz,
zumba, hip-hop, predans en spitzen. Ik wist namelijk op voorhand dat er enkele
meisjes van op school bij de balletgroep Ballerino dansen. Daarnaast kent mijn
mama ook de moeder van Magali. Denise, moeder van Magali is degene die de kledij maakt. Zij werkt vele dagen in de
week voor de balletgroep van haar dochter. Zij steunt haar dochter dan ook
volledig in haar werk.
Ik ben het
volledig akkoord met Dennis Piek. Dit is echt een musical die blijft aanslepen.
Je kan er dagen verder over praten zonder te stoppen. Het is een musical die
mij helemaal overdonderd heeft.
Ten eerste
zou ik het graag willen hebben over het verhaal in de musical. Het verhaal achter
de musical was super. Het gaat over een jongetje die leeft in een arm gezin.
Zijn vader verplicht hem om te gaan boksen terwijl hij liever wil gaan dansen.
Hij zou later graag professionele balletdanser zijn. Maar zijn familie houdt
zich meer bezig met de Britse mijnstakingen. Doorheen de musical zie je dat de
mensen stakingen uitvoeren.
Ten tweede
vond ik het decor van de musical ook goed. Het decor veranderde wel soms. Soms
stond zijn bed in het midden van de ruimte en op andere momenten was de ruimte
veranderd in een danszaal. Dit was fantastisch. Door de verandering van decor
bleef mijn aandacht ook bij het stuk.
Ten derde
was de kledij van de acteurs ook zeer gepast. De acteurs droegen verschillende
soorten kledij. Dit maakte het natuurlijk nog aangenamer. Voorbeeld : De
danskostuums in de musical waren
prachtig.
Ten slotte
zou ik het willen hebben over de dansprestaties in de musical. Deze
dansprestaties waren uitermate goed. De jongen (Billy) kon heel goed dansen.
Tussen de dansmeisjes was hij echt de ster, hij blonk uit in het dansen. In een
bepaald stuk danste Billy ook samen met een jongen. Zij dansten samen klassiek.
Dit was namelijk voor mij één van de hoogtepunten van de voorstelling.
Deze
voorstelling was absoluut een ontdekking voor mij. Ik vind de musical heel mooi
om naar te kijken. De dansprestaties waren fantastisch. Het is heel helemaal
anders dan naar een film te kijken. De acteurs nemen je echt mee in het
verhaal. Ze laten duidelijk hun gevoelens en emoties zien. Als ik nog eens de
kans zou krijgen om naar een musical te gaan zou ik het zeker niet weigeren.
Er zijn van
die musicals waar je achteraf echt even van moet bijkomen. Voorstellingen
waarbij je lichaam een overvloed aan adrenaline moet verwerken, shows die in
jouw ogen iedereen zou moeten zien. Zelden heb ik zo overdonderd een theater
verlaten als mij gebeurde na een bezoekje aan het Victoria Theatre.
De musical
vertelt het verhaal over Billy Elliot die opgroeit in een arm gezin waar boksen
en stakingen de orde van de dag zijn. Billy heeft echter een heel andere droom:
Billy wil professioneel balletdanser worden. Een keuze waar zijn vader het
natuurlijk helemaal niet mee eens is.
Zoals ik al
zei zal je zelden een theater zo overdonderd verlaten. De musical speelt met de
emoties van bezoekers. Het verhaal ontroerd, maar brengt tevens een flinke
dosis humor en feel-good momenten met zich mee. De show maakt je blij, boos,
verdrietig, agressief en laat je huilen van het lachen. Op dit gebied is deze
musical dan ook ongeëvenaard.
Echter zal
voor veel mensen ballet een beetje suf klinken. Gelukkig is de dans vaak
gecombineerd met overweldigende acrobatiek wat het alles behalve suf maakt.
Daarbij zorgt de donkere/agressieve sfeer van de stakingen met de daarbij
behorende nummers voor rillingen over je lijf. De door Elton John gecomponeerde
muziek sluit perfect aan op de emoties die het verhaal bij je teweeg brengt.
Opnieuw niets meer dan lof.
In een stad
waar veel nieuwe musicals ten onder gaan aan de moordende concurrentie, steekt
Billy Elliot er met kop en schouders bovenuit. De show is wat Ciske de Rat was
voor Nederland, een vaderlandse musical. Een typische Engelse setting met o.a.
een echt Noord-Engels accent. Dit kan misschien even wennen zijn maar
uiteindelijk draagt het veel bij aan de sfeer en daarmee ook aan de kwaliteit
van de musical.
Ik zou zo
nog twee A4tjes kunnen schrijven met lovende kritieken over deze musical. Ik
durf dan ook zonder enige twijfel te zeggen dat Billy Elliot sowieso de beste
Britse musical aller tijden is. Misschien zelfs wel de beste musical die er op
dit moment over de gehele wereld te vinden is. Maar die mening laat ik liever
aan anderen over. Billy Elliot is een ervaring waar je nog lang over zult
napraten. Een show voor iedereen. Beoordeel het zelf en gaat dat zien!
Op
donderdag 19 mei ben ik samen met andere klassen van ASO naar de musical van
Billy Eliot geweest in het Victoria Palace in London. De organisatoren hadden
in de reis namelijk ook een musical voorzien. Deze musical begon om 19 uur en
duurde ongeveer tot 23 uur.
Ik heb niet
zelf gekozen voor deze activiteit want de musical was gepland door de
organisatoren in onze Londen reis. Dit wil daarom natuurlijk niet zeggen dat ik
geen hoge verwachtingen had over deze musical. Eerlijk gezegd mijn
verwachtingen waren heel hoog gesteld, ik verwachte heel veel van deze musical.
Ik wilde eens zien hoe men de film overbracht in een musical. Hoe stellen de
acteurs zich op t.o.v. het publiek? Welke boodschap willen ze overbrengen aan
het publiek?
Voor ik na
de musical ben gaan kijken had ik thuis al eens iets opgezocht o.a. de trailer
van de film. Ik had ook al een klein stukje van de film bekeken. De film boeide
me al vanaf de eerste minuut. Daarom was ik ook zeer benieuwd naar de musical
over de film. Verder wist ik nog niet zoveel over de musical (bv: de acteurs).
Dus ik ging vol spanning naar de musical!
Mijn allereerste indruk toen het rode doek opging, was WAUW
zo mooi decor. Ik vond het decor van deze opera fantastisch. Op het podium
stonden een tiental bomen, koelkast, zeteltje. Maar wat nog meer opviel was het
water rond het podium. Er was vooraan al een klein smal stukje water. Dit
stukje hebben de acteurs dan ook zeker benut. Achter de bomen was vanachter ook
een soort van beekje waar er soms een bootje passeerde. Dit was heel mooi!
Nadat ik het decor uitvoerig heb besproken zou ik het graag eens willen hebben
over het verhaal achter de opera. Het verhaal achter een opera verstaan is niet
zo eenvoudig. Je moet namelijk voordien al iets weten over wat het stuk juist
inhoudt. Want de combinatie van zang en acteertalent is soms heel moeilijk te
begrijpen. Het was overduidelijk een liefdesopera. Waarin verschillende mensen
op elkaar verliefd werden. Maar er waren ook soms spanningen tussen koppels
waarin de ene wel interesse had voor de andere maar de andere dan weer niet. De
relaties liep een beetje kriskas door elkaar. Er was namelijk een graaf
Belfiore die veel schuldgevoelens had omdat hij dacht dat zijn geliefde
Violante was gestorven na een hevige ruzie. Maar gelukkig had Violante het
overleefd. We vinden haar dan ook terug op het landgoed van de burgemeester van
Langonero. Ze werkt er nu als tuinierster onder de naam Sandrina. Violante ziet
graaf Belfiore terug met zijn nieuwe verloofde, Arminda. Deze vrouw ziet op het
landgoed ook haar vroegere liefde terug. Dit leidt namelijk tot heel veel
jaloezie! Maar eind goed al goed vinden de graaf Belfiore zijn Violante terug!
Ze gaven elkaar hun jawoord en stapten samen in het huwelijksbootje. Naast het
decor en het verhaal mag ik zeker de prachtige begeleiding van de muziek niet vergeten.
De muziek van Mozart paste heel goed bij deze opera. Er was namelijk een heel
mooie samenhang tussen de zang en muziek. Ten slotte waren er nog de prachtige
kostuums van de acteurs. De vrouwen droegen een kleedje en de mannen droeg een
pak. Er waren vier mannen en vrouwen. Bij de mannen was er één klein mannetje
die zeker voor de sfeer zorgde.
Naast al de goeie commentaar heb ik natuurlijk ook enkele
minpunten aan deze voorstelling. Ik vond het verhaal goed bedacht maar
daarnaast was het soms heel langdradig en chaotisch. Want op een bepaald moment
wist ik niet meer wie met wie een relatie had. Het was soms een beetje een
wirwar van gevoelens voor elkaar. Ik vond het stuk op bepaalde momenten ook
echt heel langdradig! Er waren enkele stukken in het verhaal die echt lang
aanslepen. Daarnaast was het soms heel moeilijk om de zang en acteertalent tot
één verhaal te brengen, om de samenhang er tussen te zien.
Ik kan dus eigenlijk besluiten dat ik deels akkoord ben met
recensent. Het stuk was heel prachtig maar soms wat te chaotisch! Het was soms
moeilijk om de rode lijn doorheen het verhaal te trekken! Deze opera was voor
mij toch eerder een ontdekking dan een teleurstelling. Zoals ik voordien al heb
verteld, ben ik nog nooit naar een opera geweest. Maar deze opera heeft me
zeker een ander inzicht gegeven. Operas zijn niet altijd saai en gevoelloos er
zit wel degelijk een verhaal achter. Je moet er misschien lang over nadenken
maar een tijdje wordt je helemaal meegesleurd in het verhaal.
Als ik naar de toekomst kijk, zie ik me wel nog eens naar
een opera gaan. Dit mag dan zeker met muziek van Mozart zijn!
Na 25 jaar
herneemt operahuis De Munt een van zijn successtukken: La Finta Giardiniera
van Mozart. Operafan Kurt Van Eeghem kan zijn geluk niet op.
ma 14/03/2011 - 20:06Na 25 jaar herneemt operahuis De Munt een van zijn
successtukken: La Finta
Giardiniera van Mozart. Operafan Kurt Van Eeghem kan zijn
geluk niet op.
Na 25 jaar is deze Finta Giardiniera in een regie van Karl-Ernst en Ursel
Herrmann nog altijd een sprankelende voorstelling die verre van gedateerd is.
Operafan Kurt Van Eeghem ging naar de première van deze herneming en werd
opnieuw betoverd door de muziek en door de enscenering.
Het was Gerard Mortier die Karl-Ernst en Ursel Herrmann in het begin van de
jaren 1980 naar De Munt haalde. Hij was daar toen artistiek directeur en
presenteerde een hele reeks ensceneringen van het duo Herrmann. Voor Mortier
betekende het zijn doorbraak in de internationale operawereld. En voor De Munt
betekende het een belangrijke heropleving als operahuis in Brussel.
De verdienste van de Herrmanns is dat ze deze liefdesopera van Mozart
herleiden tot de essentie. En volgens Kurt Van Eeghem is dit stuk met de
jaren alleen nog maar beter geworden.
['La Finta Giardiniera' - Wolfgang Amadeus Mozart. Regie: Karl-Ernst
en Ursel Herrmann. De
Munt, Brussel, tot en met 30.03.2011]
Mijn
laatste activiteit gaat door op vrijdag 18 maart. Deze laatste behoort namelijk
tot de categorie klassiek meer bepaald een opera. Maar na deze laatste
opgelegde activiteit zullen er vast en zeker nog extras volgen. De titel van
de opera genaamd La Finta Giardiniera. Deze opera is te zien in De Munt in
Brussel. De opera begint om 19uur en zal ongeveer 4 uur duren. Dit wordt dus
lang stilzitten!Toch ben ik ervan overtuigd dat ik een heleboel zaken zal
kunnen opsteken. Maar gelukkig ga ik deze voorstelling vanavond niet alleen
bijwonen. Ik ga namelijk samen met Natthaya naar de opera en er zullen
daarnaast ook enkele andere klasgenoten aanwezig zijn. Namelijk Thomas, Silke,
Margo, Mattis, Safa,.. Wij hebben namelijk tickets kunnen bemachtigen via
klasgenoten. Dit was heel handig! Want ik moest enkel nog een opera of een
concert gaan zien (categorie klassiek).
Mijn verwachtingen
staan heel hoog! Want ik wil vanavond graag versteld staan. Ik heb nog nooit
een opera bijgewoond. Ten eerste wil ik daarom heel graag zien hoe dit juist in
zijn werk gaat. Kan men het verhaal achter de zang op een goede en verstaanbare
manier aan het publiek overbrengen?Dit
is wel heel belangrijk vind ik. Ten tweede is het ook belangrijk dat de zangers
zich kunnen inleven in het verhaal. Dat ze hun emoties naar het publiek toe
kunnen uiten. Er moet namelijk een betekenis achter zitten. Ten slotte hoop ik dat de opera me tot een
ander inzicht zal brengen!
Ik weet nog
niet zoveel over deze opera. Ook over operas in het algemeen heb ik weinig
kennis. Maar op de site van De Munt heb ik wel gelezen dat er gaat gebruik
worden gemaakt van liederen van Mozart. Over Mozart heb ik wel al iets over
vernomen. We hebben hem namelijk besproken in de lessen muzikale opvoeding. Ik
vind Mozarts liederen heel speciaal en vooral rustgevend. Het brengt je tot
rust en laat je nadenken. Mozart is een componist die voor iedereen zeker heel
bekend in de oren klinkt. Zijn liederen onderscheiden zich helemaal van andere
liederen. Volgens mij gaat zijn muziek zeer goed bij deze opera horen. Het is
namelijk een liefdesopera van Mozart.
Ik ben echt
ontzettend benieuwd of de opera mij vanavond kan bekoren. Daarnaast hoop ik ook
dat deze opera mij in de toekomst zal aanzetten om nog eens naar een opera te
gaan.
De catalogus
is zo gedetailleerd dat de lezer zich afvraagt of de tentoonstelling
niet uit de catalogus ontstond in plaats van andersom. Guido Lauwaert
las de catalogus van de tentoonstelling die vanaf morgen 10 oktober in
het Gentse Dr. Guislainmuseum te zien is.
Uit het geheugen in museum Dr. Guislain
De catalogus is zo gedetailleerd dat de lezer zich afvraagt of
de tentoonstelling niet uit de catalogus ontstond in plaats van
andersom. Guido Lauwaert las de catalogus van de tentoonstelling die
vanaf morgen 10 oktober in het Gentse Dr. Guislainmuseum te zien is.
Wat
de madeleine voor Marcel Proust was, is de catalogus voor een
tentoonstelling. Smaak en geur van het gebakje hielpen Proust zijn
geschiedenis uit te schrijven in de roman 'A la recherche du temps
perdu'. Al is die geschiedenis, voor de goede orde, geromantiseerd. Toch
is zij trouw aan gebeurtenissen en feiten uit het leven van de beroemde
Fransman. Juist door de fractie zijn er al tientallen boeken geschreven
om leugen van waarheid te scheiden. Wat op zich al een nieuw
geheugenspel is.
De artikels en illustraties van een catalogus
zijn de smaak en de geur om de ervaring van het bezoek aan een
tentoonstelling te reconstrueren. En dat is nodig, want, zoals Jacques
Kruithof in zijn prachtig essay 'Gezicht op Proust' schreef: 'Geen droom
houdt ooit stand'. Gelijk heeft hij. Wat rest van een bezoek aan een
tentoonstelling is een droom. Een goed voorbeeld hoe de droom een
belangrijke invloed heeft op het bewuste geheugen.
Hoe dat
geheugen het leven van de mens en de maatschappij stuurt, is het
centrale thema van de tentoonstelling, annex catalogus, 'Uit het
geheugen', in het Gentse museum Dr. Guislain. Tentoonstelling en
catalogus dragen bij tot de opwaardering van de geheugenkunst. En dat is
nodig. Want wie herinnert zich nog een telefoonnummer en heeft nog een
behoorlijk oriëntatievermogen sinds de komst van gsm en gps? En bij een
eenvoudige referentie aan een gebeurtenis, volgt algauw de vraag: Waar
heb je het in godsnaam over?
Niet enkel het harmonisch gebruik
van het geheugen wordt in dit dubbelproject belicht. Ook het
disharmonische komt aan bod, wat de 'gezonde' burger als een ziekte of
een falen beschouwt. Alle methodes worden helder en logisch getoond aan
de hand van beelden in zijn meest diverse vormen. De catalogus is zo
gedetailleerd dat de lezer zich afvraagt of de tentoonstelling niet uit
de catalogus ontstond, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is.
Die
gedachte dringt zich op na lezing van de duidelijk bewust vermeden
academische artikels. Op een voor de leek begrijpelijke wijze belichten
onder meer Christine Van Broeckhoven, Marc Ruyters, Annelies van Gijsen,
Jonah Leher en Bart Marius het geheugen. In functie van de herinnering,
het vergeten en het belang van het simpele tot het artistieke leven van
de kunstliefhebber zowel als dat van de kunstenaar.
Want de
kunstenaar heeft de emotionele ervaring nodig om een kunstwerk te kunnen
scheppen. Zijn geheugen is een archief, zelden geordend. De fotografie
kan een prachtig hulpmiddel zijn om dat archief van chaos te vrijwaren.
Prachtig voorbeeld hiervan zijn de foto's die Richard (niet de
componist) en Anna Wagner tussen 1900, het jaar van hun huwelijk, en
1942 lieten maken. De jaarlijkse foto werd vermenigvuldigd en naar
vrienden en als kerstkaart naar vrienden en verwanten gestuurd. Staande
voor de opgetuigde kerstboom zie je het koppel ouder worden, maar ook
zijn welstand toe- of afnemen. Op de laatste foto staat een fles met nog
een bodempje drank, te eten viel er niet veel meer. De kijker ruikt de
miserie van een oorlog.
Eveneens boeiend zijn de illustraties
over het gebruik van het geheugen door leraars en acteurs. Om vat te
krijgen op hun vak - voor een acteur zijn clausen - werd beroep gedaan
op de architectuur. Het brein werd een huis waarin de materie werd
opgeslagen. Via een parcours werd het logische verloop van de les of het
toneelstuk opgehaald. Het verlies van het geheugen betekende dan ook
het einde van een nuttig bestaan. Vaak tot ergernis van de medemens,
zoals in het geval van Macbeth, die na het oordeel van een dokter dat de
patiënt, zijnde de Lady, zichzelf van de waanzin moet genezen uitroept:
'Throw physic to the dogs; I'll have none of it.'
Kortom, de
ziel van de mens is het geheugen. Dat heb ik menen te begrijpen uit het
artikel van Christine Van Broeckhoven die het over Alzheimer heeft, een
ziekte genoemd naar de blootlegger, wiens voornaam... (even in de
catalogus kijken).
UIT HET GEHEUGEN - over weten en vergeten
- praktische inlichtingen: www.museumdrguislain.be - catalogus (N/F/E),
uitgeverij Lannoo: 27
Op dinsdag
1 maart ben ik samen met de twee humane klassen naar Gent geweest. We vertrokken
nadat we het illuseum hadden we bezocht richting het Guislain museum. Het
Guislain was ongeveer 5 km
verwijderd van het Illuseum museum. Dit was een korte rit! Toen we aankwamen
was ik ervan versteld hoe groot dit gebouw wel was. Allereerst gingen we naar
de refter waar we onze boterhammetjes konden eten. Deze refter leek mij op een
zaal waar geesteszieke familie ontvangen. In de zaal praatte de
geestesziekte dan met een familielid aan een tafeltje zonder dat niemand hen
kon horen. Nadat we onze boterhammetjes hadden gegeten zijn we eens een kijkje
gaan nemen in de binnentuin van het Guislain museum. We gingen op een bankje
zitten en we maakten enkele fotos om op onze blog te zetten. Maar toen we naar
het bankje gingen vroeg een meneer iets. We verstonden hem niet, maar we
dachten dat hij een sigaret vroeg. Dit vonden we wel eigenaardig! Nadat alle
leerlingen zich op de binnenplaats bevonden, vertrokken we richting de ingang
van het museum. Toen we aan de ingang stonden, moesten we even wachten want
iedereen kreeg een sticker van het Guislain museum. Deze sticker moesten we
aanhouden gedurende de rondleiding in het Guislain museum. Nadat iedereen een
sticker had gekregen, gingen we naar de eerste verdieping. Daar moest iedereen
zijn jas en tas in een soort van kooi steken. Elke klas humane kreeg
afzonderlijk een gids. Onze gids (een vrouw) begon met de rondleiding in de
zolder van het museum. We konden de rondleiding niet meteen starten in het
begin van de locatie omdat er namelijk al een andere groep stond. De vrouw
vertelde ons over de oprichting van het Guislain museum. Ze vertelde over de
verschillende ruimtes in dit gebouw. Een leerling vroeg of er in dit gebouw ook
nog geestesziekten rondlopen. De vrouw antwoordde ons dat het kan dat deze
mensen hier rondlopen. De geestesziekten hebben namelijk elk een job. Naast
deze uitleg kregen we ook enkele fotos te zien. Op deze fotos zag je kinderen
die een handicap hadden. Dit was heel erg om te zien! Bij deze fotos stond ik
wel even stil. Aan de andere kant van de zaal stonden enkele fotos maar dit
waren dan volwassen mensen. Een zaal verder liet de vrouw een bad zien. In dit
bad werden geestesziekte geplaatst als ze zich niet gedroegen. De bewakers lieten
dan een bad vollopen met heet water. Hierin moesten de mensen soms dagen
inzitten. Ze waren ook vastgebonden, je kon enkel hun hoofd zien. Het vel van
de mensen hun lichaam pelde af. Dit is een manier dat ze vroeger gebruikte.
Hiervan was ik heel geschokt. De mensen konden ook niet beslissen of ze dit
wouden of niet. Ze hadden dus geen inspraak. Hierna gingen we naar de eerste
verdieping. Hier zagen we hoe ze de mensen met een geestesziekte vandaag de dag
behandelen. Vandaag gebruikt men de elektroconvulsietherapie. Deze therapie heb
ik samen met Alix en Natthaya even wat dieper onderzocht in onze project van
cultuurwetenschappen. We hebben namelijk onderzocht hoe deze therapie te werk
gaat en of deze therapie bijwerkingen heeft. Hiernaast zijn we ook de evolutie
nagegaan in de therapie om mensen te behandelen. Is de therapie door heen de
jaren verfijnd?
Ik vond het
heel interessant dat we op al onze vragen antwoorden kregen. Dit museum was
voor mij een zeer boeiende ervaring! Ik weet nu zeer veel over geestesziekten
en hoe je ze moet behandelen. Het zou me zeker niet storen als we hierover nog
zouden leren in de lessen gedragswetenschappen. Dinsdag 1 maart was een dag
waarop ik heel veel informatie heb opgeslagen en die ook nooit meer zal
vergeten.
Op dinsdag
1 maart ben ik samen met de 2 humane klassen naar Gent geweest. We vertrokken
rond 20u30 richting Gent met de bus. De rit duurde ongeveer een uurtje. In de
voormiddag bezochten we het illuseum. Het illuseum is namelijk een heel
bijzonder museum want het goochelt met gezichtsbedrog en optische illusies. In
zon museum mag e eigenlijk je ogen niet geloven. Want je ziet namelijk dingen
die er bijvoorbeeld niet zijn of zaken die onjuist waargenomen worden! De
rondleiding in het museum begon met een korte toelichting van een meneer die
vertelde wat gezichtsbedrog inhoudt. Hij vertelde ons ook wat we in dit museum
allemaal gingen zien en te wetenkomen.
Allereerst moesten we plaatsnemen in een zaaltje waar het helemaal donker was.
Hier vertelde de meneer over dias en hoe ze evolueert zijn in de loop der
jaren. Het was heel interessant om de evolutie van de dias waar te nemen.
Vroeger gebruikte men een veel groter plaatje om zaken te kunnen waarnemen. Dit
is nu allemaal verfijnd! Naast deze uitleg liet hij ons ook enkele dias zien.
Om de dias goed te kunnen waarnemen kregen we 3D-brillletje. Met een
3D-brilletje zie je het beeld namelijk recht naar je toekomen. Als je je
3D-brilletje afzette had het geen effect meer! We zagen o.a. verschillende
bloemen. We zagen goed de opbouw van de bloem met het 3D-brilletje. Naast deze
uitleg werd we verwacht in de zaal er net naast. Hier konden we met onze eigen
waarnemen hoe onze ogen ons kunnen bedriegen. Er zijn enkele zaken die me echt zijn
bijgebleven! Men moest bij een bepaalde proef van of eenafstand zeggen hoeveel borden je zag. Mijn
eerste antwoord was uiteraard 4. Maar als je dichterbij ging kijken klopte dit
niet. Er waren namelijk drie bordje maar daarnaast was er een bordje op
geschilderd. Daardoor leek het van ver dat er vier bordjes waren. Nu zie je
maar hoe je ogen je kunnen bedriegen. Een volgende proef was als je met een
3D-brilletje naar een foto keek zag je door het rode kant van het brilletje een
vrouw en door de groene kant een man. Dit was heel raar! Ten derde was er een
proef waardoor er twee mensen door een doos moesten kijken. De ene persoon zag
de andere heel oud. Hierna keek door een doos en zag ik een heel mooie stad.
Dit was echt verbazingwekkend! Je kijkt door een doos en ziet een hele stad
voor je. Een volgende test was dat je door een doos moest kijken. Je moest
zeggen welke kaart bovenaan lag de heer of de dame van het kaartspel. Als ik in
de doos keek lag de heer bovenaan maar als je dan aan de andere kant was dit
andersom de dame lag bovenaan. Dit was weer een test waar het gezichtsbedrog
duidelijk naar voren komt! Nadat we zelf heel wat proefjes konden waarnemen,
werden terug verwacht in het kleine donkere zaaltje. De meneer liet ons enkele
goocheltrucs zien. Hij deed bijvoorbeeld een truc met een kaartenspel. De
meneer liet iemand uit publiek een kaart uit kaartenspel nemen. Nadien wist hij
onmiddellijk welke kaart er was gekozen. Naast deze goocheltruc liet hij ook
een truc zien met enkele blokken. Hij liet namelijk zien dat het helemaal niet
moeilijk om te rekenen. Je moet enkel je blokken gebruiken en dan weet je welk
getal je zoekt. Hij gebruikte hiervoor telkens een soort buis die hij over de
blokken schoof. De voorstelling liep ten einde. Ik vond dit museum echt heel
interessant hoe je kan zien dat je ogen niet altijd de waarheid spreken. Je mag
niet altijd voort gaan op wat je ziet!