Inhoud blog
  • Einde schooljaar inzicht ...
  • Collage - cultuuruitstappen
  • Collage - Neptunus
  • Mijn mening over de dansvoorstelling
  • Extra podium : Ballerino "Neptunus"
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Esthetica
    Cultuuruitstappen
    11-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foldertje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-03-2011 om 12:25 geschreven door limelightje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collage - Het Guislain museum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-03-2011 om 12:23 geschreven door limelightje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recensie van het Guislain museum

    vrijdag 09 oktober 2009 om 16u00

    Uit het geheugen in museum Dr. Guislain

    De catalogus is zo gedetailleerd dat de lezer zich afvraagt of de tentoonstelling niet uit de catalogus ontstond in plaats van andersom. Guido Lauwaert las de catalogus van de tentoonstelling die vanaf morgen 10 oktober in het Gentse Dr. Guislainmuseum te zien is.

    Uit het geheugen in museum Dr. Guislain

    Uit het geheugen in museum Dr. Guislain

    De catalogus is zo gedetailleerd dat de lezer zich afvraagt of de tentoonstelling niet uit de catalogus ontstond in plaats van andersom. Guido Lauwaert las de catalogus van de tentoonstelling die vanaf morgen 10 oktober in het Gentse Dr. Guislainmuseum te zien is.


    Wat de madeleine voor Marcel Proust was, is de catalogus voor een tentoonstelling. Smaak en geur van het gebakje hielpen Proust zijn geschiedenis uit te schrijven in de roman 'A la recherche du temps perdu'. Al is die geschiedenis, voor de goede orde, geromantiseerd. Toch is zij trouw aan gebeurtenissen en feiten uit het leven van de beroemde Fransman. Juist door de fractie zijn er al tientallen boeken geschreven om leugen van waarheid te scheiden. Wat op zich al een nieuw geheugenspel is.

    De artikels en illustraties van een catalogus zijn de smaak en de geur om de ervaring van het bezoek aan een tentoonstelling te reconstrueren. En dat is nodig, want, zoals Jacques Kruithof in zijn prachtig essay 'Gezicht op Proust' schreef: 'Geen droom houdt ooit stand'. Gelijk heeft hij. Wat rest van een bezoek aan een tentoonstelling is een droom. Een goed voorbeeld hoe de droom een belangrijke invloed heeft op het bewuste geheugen.

    Hoe dat geheugen het leven van de mens en de maatschappij stuurt, is het centrale thema van de tentoonstelling, annex catalogus, 'Uit het geheugen', in het Gentse museum Dr. Guislain. Tentoonstelling en catalogus dragen bij tot de opwaardering van de geheugenkunst. En dat is nodig. Want wie herinnert zich nog een telefoonnummer en heeft nog een behoorlijk oriëntatievermogen sinds de komst van gsm en gps? En bij een eenvoudige referentie aan een gebeurtenis, volgt algauw de vraag: Waar heb je het in godsnaam over?

    Niet enkel het harmonisch gebruik van het geheugen wordt in dit dubbelproject belicht. Ook het disharmonische komt aan bod, wat de 'gezonde' burger als een ziekte of een falen beschouwt. Alle methodes worden helder en logisch getoond aan de hand van beelden in zijn meest diverse vormen. De catalogus is zo gedetailleerd dat de lezer zich afvraagt of de tentoonstelling niet uit de catalogus ontstond, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is.

    Die gedachte dringt zich op na lezing van de duidelijk bewust vermeden academische artikels. Op een voor de leek begrijpelijke wijze belichten onder meer Christine Van Broeckhoven, Marc Ruyters, Annelies van Gijsen, Jonah Leher en Bart Marius het geheugen. In functie van de herinnering, het vergeten en het belang van het simpele tot het artistieke leven van de kunstliefhebber zowel als dat van de kunstenaar.

    Want de kunstenaar heeft de emotionele ervaring nodig om een kunstwerk te kunnen scheppen. Zijn geheugen is een archief, zelden geordend. De fotografie kan een prachtig hulpmiddel zijn om dat archief van chaos te vrijwaren. Prachtig voorbeeld hiervan zijn de foto's die Richard (niet de componist) en Anna Wagner tussen 1900, het jaar van hun huwelijk, en 1942 lieten maken. De jaarlijkse foto werd vermenigvuldigd en naar vrienden en als kerstkaart naar vrienden en verwanten gestuurd. Staande voor de opgetuigde kerstboom zie je het koppel ouder worden, maar ook zijn welstand toe- of afnemen. Op de laatste foto staat een fles met nog een bodempje drank, te eten viel er niet veel meer. De kijker ruikt de miserie van een oorlog.

    Eveneens boeiend zijn de illustraties over het gebruik van het geheugen door leraars en acteurs. Om vat te krijgen op hun vak - voor een acteur zijn clausen - werd beroep gedaan op de architectuur. Het brein werd een huis waarin de materie werd opgeslagen. Via een parcours werd het logische verloop van de les of het toneelstuk opgehaald. Het verlies van het geheugen betekende dan ook het einde van een nuttig bestaan. Vaak tot ergernis van de medemens, zoals in het geval van Macbeth, die na het oordeel van een dokter dat de patiënt, zijnde de Lady, zichzelf van de waanzin moet genezen uitroept: 'Throw physic to the dogs; I'll have none of it.'

    Kortom, de ziel van de mens is het geheugen. Dat heb ik menen te begrijpen uit het artikel van Christine Van Broeckhoven die het over Alzheimer heeft, een ziekte genoemd naar de blootlegger, wiens voornaam... (even in de catalogus kijken).


    UIT HET GEHEUGEN - over weten en vergeten - praktische inlichtingen: www.museumdrguislain.be - catalogus (N/F/E), uitgeverij Lannoo: € 27

    Guido Lauwaert

    11-03-2011 om 12:20 geschreven door limelightje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra: Het Guislain museum

    Op dinsdag 1 maart ben ik samen met de twee humane klassen naar Gent geweest. We vertrokken nadat we het illuseum hadden we bezocht richting het Guislain museum. Het Guislain was ongeveer 5 km verwijderd van het Illuseum museum. Dit was een korte rit! Toen we aankwamen was ik ervan versteld hoe groot dit gebouw wel was. Allereerst gingen we naar de refter waar we onze boterhammetjes konden eten. Deze refter leek mij op een zaal waar geesteszieke familie ontvangen. In de zaal praatte de geestesziekte dan met een familielid aan een tafeltje zonder dat niemand hen kon horen. Nadat we onze boterhammetjes hadden gegeten zijn we eens een kijkje gaan nemen in de binnentuin van het Guislain museum. We gingen op een bankje zitten en we maakten enkele foto’s om op onze blog te zetten. Maar toen we naar het bankje gingen vroeg een meneer iets. We verstonden hem niet, maar we dachten dat hij een sigaret vroeg. Dit vonden we wel eigenaardig! Nadat alle leerlingen zich op de binnenplaats bevonden, vertrokken we richting de ingang van het museum. Toen we aan de ingang stonden, moesten we even wachten want iedereen kreeg een sticker van het Guislain museum. Deze sticker moesten we aanhouden gedurende de rondleiding in het Guislain museum. Nadat iedereen een sticker had gekregen, gingen we naar de eerste verdieping. Daar moest iedereen zijn jas en tas in een soort van kooi steken. Elke klas humane kreeg afzonderlijk een gids. Onze gids (een vrouw) begon met de rondleiding in de zolder van het museum. We konden de rondleiding niet meteen starten in het begin van de locatie omdat er namelijk al een andere groep stond. De vrouw vertelde ons over de oprichting van het Guislain museum. Ze vertelde over de verschillende ruimtes in dit gebouw. Een leerling vroeg of er in dit gebouw ook nog geestesziekten rondlopen. De vrouw antwoordde ons dat het kan dat deze mensen hier rondlopen. De geestesziekten hebben namelijk elk een job. Naast deze uitleg kregen we ook enkele foto’s te zien. Op deze foto’s zag je kinderen die een handicap hadden. Dit was heel erg om te zien! Bij deze foto’s stond ik wel even stil. Aan de andere kant van de zaal stonden enkele foto’s maar dit waren dan volwassen mensen. Een zaal verder liet de vrouw een bad zien. In dit bad werden geestesziekte geplaatst als ze zich niet gedroegen. De bewakers lieten dan een bad vollopen met heet water. Hierin moesten de mensen soms dagen inzitten. Ze waren ook vastgebonden, je kon enkel hun hoofd zien. Het vel van de mensen hun lichaam pelde af. Dit is een manier dat ze vroeger gebruikte. Hiervan was ik heel geschokt. De mensen konden ook niet beslissen of ze dit wouden of niet. Ze hadden dus geen inspraak. Hierna gingen we naar de eerste verdieping. Hier zagen we hoe ze de mensen met een geestesziekte vandaag de dag behandelen. Vandaag gebruikt men de elektroconvulsietherapie. Deze therapie heb ik samen met Alix en Natthaya even wat dieper onderzocht in onze project van cultuurwetenschappen. We hebben namelijk onderzocht hoe deze therapie te werk gaat en of deze therapie bijwerkingen heeft. Hiernaast zijn we ook de evolutie nagegaan in de therapie om mensen te behandelen. Is de therapie door heen de jaren verfijnd?

     

    Ik vond het heel interessant dat we op al onze vragen antwoorden kregen. Dit museum was voor mij een zeer boeiende ervaring! Ik weet nu zeer veel over geestesziekten en hoe je ze moet behandelen. Het zou me zeker niet storen als we hierover nog zouden leren in de lessen gedragswetenschappen. Dinsdag 1 maart was een dag waarop ik heel veel informatie heb opgeslagen en die ook nooit meer zal vergeten.

    11-03-2011 om 12:18 geschreven door limelightje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collage - Het illuseum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-03-2011 om 12:15 geschreven door limelightje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra: het illuseum

    Op dinsdag 1 maart ben ik samen met de 2 humane klassen naar Gent geweest. We vertrokken rond 20u30 richting Gent met de bus. De rit duurde ongeveer een uurtje. In de voormiddag bezochten we het illuseum. Het illuseum is namelijk een heel bijzonder museum want het goochelt met gezichtsbedrog en optische illusies. In zo’n museum mag e eigenlijk je ogen niet geloven. Want je ziet namelijk dingen die er bijvoorbeeld niet zijn of zaken die onjuist waargenomen worden! De rondleiding in het museum begon met een korte toelichting van een meneer die vertelde wat gezichtsbedrog inhoudt. Hij vertelde ons ook wat we in dit museum allemaal gingen zien en te weten  komen. Allereerst moesten we plaatsnemen in een zaaltje waar het helemaal donker was. Hier vertelde de meneer over dia’s en hoe ze evolueert zijn in de loop der jaren. Het was heel interessant om de evolutie van de dia’s waar te nemen. Vroeger gebruikte men een veel groter plaatje om zaken te kunnen waarnemen. Dit is nu allemaal verfijnd! Naast deze uitleg liet hij ons ook enkele dia’s zien. Om de dia’s goed te kunnen waarnemen kregen we 3D-brillletje. Met een 3D-brilletje zie je het beeld namelijk recht naar je toekomen. Als je je 3D-brilletje afzette had het geen effect meer! We zagen o.a. verschillende bloemen. We zagen goed de opbouw van de bloem met het 3D-brilletje. Naast deze uitleg werd we verwacht in de zaal er net naast. Hier konden we met onze eigen waarnemen hoe onze ogen ons kunnen bedriegen. Er zijn enkele zaken die me echt zijn bijgebleven! Men moest bij een bepaalde proef van of een  afstand zeggen ‘hoeveel borden je zag’. Mijn eerste antwoord was uiteraard 4. Maar als je dichterbij ging kijken klopte dit niet. Er waren namelijk drie bordje maar daarnaast was er een bordje op geschilderd. Daardoor leek het van ver dat er vier bordjes waren. Nu zie je maar hoe je ogen je kunnen bedriegen. Een volgende proef was als je met een 3D-brilletje naar een foto keek zag je door het rode kant van het brilletje een vrouw en door de groene kant een man. Dit was heel raar! Ten derde was er een proef waardoor er twee mensen door een doos moesten kijken. De ene persoon zag de andere heel oud. Hierna keek door een doos en zag ik een heel mooie stad. Dit was echt verbazingwekkend! Je kijkt door een doos en ziet een hele stad voor je. Een volgende test was dat je door een doos moest kijken. Je moest zeggen welke kaart bovenaan lag de heer of de dame van het kaartspel. Als ik in de doos keek lag de heer bovenaan maar als je dan aan de andere kant was dit andersom de dame lag bovenaan. Dit was weer een test waar het gezichtsbedrog duidelijk naar voren komt! Nadat we zelf heel wat proefjes konden waarnemen, werden terug verwacht in het kleine donkere zaaltje. De meneer liet ons enkele goocheltrucs zien. Hij deed bijvoorbeeld een truc met een kaartenspel. De meneer liet iemand uit publiek een kaart uit kaartenspel nemen. Nadien wist hij onmiddellijk welke kaart er was gekozen. Naast deze goocheltruc liet hij ook een truc zien met enkele blokken. Hij liet namelijk zien dat het helemaal niet moeilijk om te rekenen. Je moet enkel je blokken gebruiken en dan weet je welk getal je zoekt. Hij gebruikte hiervoor telkens een soort buis die hij over de blokken schoof. De voorstelling liep ten einde. Ik vond dit museum echt heel interessant hoe je kan zien dat je ogen niet altijd de waarheid spreken. Je mag niet altijd voort gaan op wat je ziet!

    11-03-2011 om 12:14 geschreven door limelightje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 30/05-05/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs